Baas
in eigen keus
Lutheranen
vrijgestelde
denken over
president
Avonturen met het gebed
Herdenking 450 jaar
Lutherse belijdenis
Trouw
Devies voor
gereformeerde vrouwen:
Dominees op kraambezoek
Educatief centrum
mag niet meer
Meer leden bij
vereniging voor
ongeboren kind
Protestantenbond
wil niet in IKV
VANDAAi
VRIJDAG 9 MEI 1980
TROUW/KWARTET
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG In een inspirerend betoog heeft de Kampense theoloog dr. J. T. Bakker de
gereformeerde vrouwen op hun jaarlijkse ontmoetingsdag gisteren opgewekt in alle verwar
ring hun hart altijd maar als kompas te gebruiken en te handelen volgens het bijbelwoord „De
liefde doet de naaste geen kwaad".
Het thema van deze dag in de Haagse
Houtrusthallen. die door circa 3500
vrouwen werdbezocht, was „En de
vrouw die kiestEn voor welke
keus ook gereformeerde vrouwen ge
steld worden was door een groep da
mes op het podium aanschouwelijk
gemaakt voordat prof. Bakker aan
het woord kwam: gezin of andere
samenlevingsvormen. Meer welvaart
of een stapje terug. Voor of tegen
bewapening. Part-time baan of vrij
willigerswerk.
Vroeger was het zoveel makkelijker
zei prof Bakker. Je hoorde tot een
bepaalde bevolkingsgroep en daar
mee was je keus in een heleboel din
gen al gegeven. Nu zijn we „baas in
eigen keus". Maar tegelijk ervaar je
die keuzevrijheid als beangstigend,
zoveel komt er uit heel de wereld op
je af Je zou er dol van worden.
We kunnen ons de weelde van de
naïviteit niet veroorloven. Wij moe
ten in de war raken, want de wereld is
zo verwarrend. Daar moeten wij door
heen. Wij kunnen en mogen niet doen
of alles eenvoudig is. En prof. Bakker
zei het zal ook nooit meer eenvoudig
worden. En wie dë zaken denkt op te ConCrê€t
lossen met de gemeenteplaats „als we
maar genoeg geloof hebben", maakt
zich volgens hem schuldig aan vroom"
bedrog.
blijven zien. Er is geen gebod dat de
Heer ons gegeven heeft dat niet tot
doel heeft ons te leren leven en te
laten leven. Mensen zijn geen dingen
en mogen nooit tot dingen gemaakt
worden.
Om niet overspannen te raken en
toch verantwoord te kiezen moeten
wij wel bij Jezus beginnen, zei prof.
Bakker. Hij zegt: „Mijn juk is zacht
en mijn last is licht". Dan wordt de
last dat wij niet durven en kunnen
kiezen van ons afgenomen.
En dan gaf prof Bakker de raad voor
al het hart te volgen en mensen te
Wij plakken etiketten en praten over
De gastarbeider. De Surinamer. In
het evangelie is het net andersom.
Daar worden problemen terugver
taald tot concrete mensen die op onze
weg geplaatst worden. Dan gaat het
niet om „het hongerprobleem", maar
om mensen die honger hebben.
Verder zijn nodig: kennis van zaken
en durf Want als wij zo kiezen blijven
de conflicten niet uit. Of het nu om
het IKV gaat of om een boycot van
outspan-sinaasappels. Daar moeten
we ook als kerk doorheen, als het
maar gaat volgens het bijbelwoord:
..Aanvaardt elkaar zoals Jezus ons
aanvaard heeft". Het mag in de kerk
niet zo zijn dat wij uit angst voor
ruzie niet meer durven kiezen. Wij
zullen moeten leren zakelijke conflic
ten tot op de bodem uit te vechten
zonder elkaar als mensen af te schrij
ven, aldus prof. Bakker. Zijn toe
spraak werd 's middags in een forum
gesprek verder uitgediept.
Het is de bedoeling dat de gerefor
meerde vrouwen zich in hun plaatse
lijke gespreksgroepen de komende
twee jaar met deze zaak blijven bezig
houden. Het nieuwe jaarthema i6
„Een mens zijn op aarde", centraal
zal daarbij staan het synoderapport 166rOOCK6n COpi6F6n
„Menselijk omgaan met elkaar".
Van een medewerkster
WINTERSWIJK Kraam
bezoek komt sinds kort
weer voor op het afspra-
kenlijstje van hervormde
predikanten in de Achter
hoek. De band met jonge
ouders strakker aanhalen
of herstellen moet vanaf
het prilste begin de geloofs
zin wekken bij het opgroei
ende kind.
Dit besluit is genomen na behan
deling door de Kerkeraad van
Winterswijk van een rapport
waarin gegevens zijn verzameld
over jongeren tussen 16 en 21 jaar.
In deze gemeente zijn vorig najaar
1316 uitnodigingen verstuurd om
de catechisaties te bezoeken.
Slechts 158 jongeren bleken hier
voor interesse te hebben. Jeug-
douderlingen hebben daarna 169
..wegblijvers" bezocht met een en
quête-formulier, dat in de meeste
gevallen samen met de jongere is
ingevuld Daardoor ontstond vaak
discussie, waardoor de kerkeraad
een beter inzicht denkt te hebben
gekregen in de motivatie van de
jeugd. Ouders die zelf wel werden
gedoopt en op catechisatie waren,
maar voor wie het geloof verder
weinig inhoud heeft, klagen dat
hun kinderen niet meer naar cate
chisatie willen. „Je wordt er toch
nooit slechter van." zo vinden
deze ouders. Maar een van de on
dertekenaars van het rapport, ds.
G. Stegeman. waarschuwt voor de
onplezierige ontdekking later, dat
iedere belangstelling voor het ge
loof bij het kind blijkt te ontbre
ken, omdat er thuis nooit iets aan
gedaan is.
Met het kraambezoek aan jonge
ouders en het uitreiken van de
kinderbijbel hopen de kerkleiders
de belangstelling voor geloof en
kerk weer aqn te wakkeren en het
geloof weer meer als gezin te doen
beleven. De hervormde gemeente
probeert hierover een gesprek ook
met de gereformeerden op gang te
brengen.
De paus werd in Kenia met de
traditionele attributen van een
stamhoofd getooid. Inmiddels is
hij in Ghana aangekomen waar
hij vandaag de aartsbisschop
van Canterbury, Robert Runcie,
zal ontmoeten.
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG Op 25 juni zal het voornaamste belijdenisge
schrift van de Lutherse kerk, de Augsburgse confessie 450 jaar
bestaan. Deze belijdenis werd op 25 juni 1930 voorgelezen op
de Duitse Rijksdag te Augsburg.
De oude en de nieuwe presidente van de gereformeerde vrouwen
bond. Links mevrouw D. de Jong-Bakker en rechts mevrouw M.
Toren-Slager.
Gisteren trad de presidente mevrouw
D. de Jong-Bakker uit Aalsmeer af.
Negen jaar zat zij In het bestuur van
de gereformeerde vrouwenbond,
waarvan zes jaar als presidente. Haar
plaats werd ingenomen door me
vrouw M. Toren-Slager uit Ben-
nekom.
ALMELO (ANP) De Stichting Edu
catief Centrum in Hengelo mag geen
studieboeken over metaalbewerking
van de uitgeverijen Stam en School-
pers BV meer copiëren. Dit heeft de
president van de rechtbank te Almelo
gisteren bepaald bij het vonnis in het
kort geding dat de uitgeverijen Stam
technische boeken BV en Schoolpers
BV te Culemborg tegen de stichting
hadden aangespannen.
Het centrum copieerde hele katems
uit ongeveer dertig boeken van deze
uitgeverijen en stelde die tegen beta
ling ter beschikking van het vorig
jaar gestarte project „kort middel
baar beroepsonderwijs".
Dit feit zal in een bijzondere kerk
dienst in Amsterdam worden her
dacht. zondag 1 juni "s middags om
half vier in de Oude Lutherse Kerk
aan het Spui. Deze kerkdienst zal
uitgaan van de synode en krijgt nog
een extra tintje omdat dan tegelijk
ook voor de 25ste maai de Lutherse
kerkkorendag wordt gehouden.
Kerkkoren gesteund door muziekin
strumenten. zullen een feestelijk ge
beuren waarborgen. De president van
de Lutherse synode ds. W. Bleij en
prof. dr. C. W. Mönnich zullen het
woord voeren.
De Rijksdag van Augsburg was door
keizer Karei V belegd met de bedoe
ling om door overleg een einde te
maken aan de kerkelijke geschillen in
het Duitse rijk. Er leek hoop dat het
zou kunnen komen tot herstel van de
kerkelijke eenheid tussen rooms-ka-
tholieken en protestanten. Luther
zelf kon niet komen omdat hij in de
ban was.
Maar zijn vriend en naaste medewer
ker Melanchton stelde 28 artikelen op
ADVERTENTIE
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG De evangelisch-lutherse kerk overweegt om het instituut van „kerkpresident"
in te voeren, een functionaris die geheel of grotendeels vrijgesteld zal zijn voor het bestuur van
de kerk
Voornaamste argument Is dat de hui
dige werkwijze niet meer is vol te
houden Het dagelijks bestuur van de
lutherse kerk (die synodale commis
sie) bestaat uit elf mensen, zes predi
kanten en vijf niet predikanten, die
dit werk allemaal moeten doen in hun
vrije tijd. Alleen de president, ds. W.
Bleij. is voor twee dagen in de week
vrijgesteld
waarin opganoman: De Rotter
dammer. met Dordta Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur ing. O. Postma
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
tel 020-913456
telex 13006
Postgiro 66 00 00
Bank Ned Credietban»
Rekenmgnr 23 00 12 574
Gemeentegiro Amsteraam
X11000
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tet 010-115588 (abonnementen
en bezorgmg)
tel 010-115588 (redactie)
tel 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
Westblaak 4
Rotterdam
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
tel 070-469445 (redactie)
tel 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORO/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
tel 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen
Per maand f 16,98
Per kwartaal 50,95
Per half laar 101.90
Per jaar 201.60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop
drachten (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19.30
van maandag t/m vrijdag Op
zondag van 18-20 uur tefet 020-
913456
Opgave mtm-advertenhes tel
020-936868 of schriftelijk aan
Mim-Adv afdeling, postbus 433.
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzingen uitsluitend schrif
telijk aan onze Amsterdamse
Het werk neemt voortdurend toe. De
synode besloot in 1973 „met
schroom" te kiezen voor een zelfstan
dig voortbestaan van de lutherse
kerk Dat heeft zo zijn consequenties.
Binnenkerkelijk vragen gemeenten,
financiën en personeel steeds meer
aandacht. De interkerkelijke en in
ternationale contacten worden inten
ser. Daarbij wordt van de synodale
commissie steeds vaker een ant-
woord verlangd op vragen uit de
maatschappij.
De synode ging gisteren akkoord met
de gedachte om een oplossing te zoe
ken in een samenvoeging van de
voorbereidende en uitvoerende taken
van president en secretaris in één
hand die dan voldoende vrijgesteld
zou moeten worden. In de najaarszit
ting zal hierover een eerste rapport te
gemoet kunnen worden gezien.
Mentale druk
Het bijna voortdurend bezig zijn met
het werk voor de kerk betekent een
permanente mentale druk. Ook gaat
dat werk de nodige diepgang missen.
Het slijtageproces in de synodale
commissie is zeer hoog, zei Bleij die
deze spanning op den duur demorali
serend noemde. „Het is te gek als je
nog maar zes vakantiedagen over
houdt voor je gezin". We willen als
luthersen volledig kerk zijn maar
zoals het nu gaat kunnen wij dat niet.
Ds. Bleij schatte dat momenteel 45
pet. van het werk dat de synodale
commissie zou moeten doen blijft lig
gen of wordt gedaan met de natte
vinger.
Niemand in de synode was tegen het
voorstel, alleen hadden sommigen
hun vragen over de bekostiging. Wel
iswaar is de financiële positie van de
lutherse kerk beter dan een paar jaar
geleden. De bijdragen van de ge
meenteleden zijn behoorlijk omhoog
gegaan. Maar de pensioenvoorziening
voor de predikanten geeft nog wel
zorg. Prof. dr. J P. Boendermaker ver
wachtte overigens dat een goede
„kerkpresident" zijn eigen salaris wel
eens mee zou kunnen brengen.
Het ledental van de lutherse kerk
blijft nog wel dalen. Eind-1979 waren
er 15804 belijdende leden en 18194
doopleden (1978 respectievelijk 16468
en 18773) in eenenzestig gemeenten.
Nieuw systeem
De synode aanvaardde enkele kerk
ordewijzigingen waardoor onder
meer de verkiezing van synodeleden
veranderd wordt. Het stemmen per
gemeente is vervangen door een one
person-one vote systeem. Daarmee is
de lutherse kerk de enige waar de
synode rechtstreeks door de gemeen
teleden gekozen wordt. Het nieuwe
systeem van de synodale commissie
verandert, zodat nu de niet-predikan-
ten in de meerderheid komen (vijf
predikanten, zes niet-predikanten).
Over de vertegenwoordiging van de
evangelisch-lutherse kerk in de pro
testantse stichting voor verantwoor
de gezinsvorming (PSVG) nam de sy
node nog geen besluit. De huidige
vertegenwoordiger, de arts C. Masch-
haupt vond deze vertegenwoordiging
niet meer zinvol omdat de PSVG nu
heel ander werk doet dan bij haar
oprichting in 1957. Een commissie
werd ingesteld die de synode op dit
punt volgend Jaar zal adviseren
In zijn vonnis bepaalde de president
verder dat de stichting alle nog in
voorraad zijnde katems aan de uitge
vers moet afgeven. Aan alle streek
scholen voor beroepsbegeleidend on
derwijs en aan instellingen die mee
doen aan het kmbo-project, moet me
dedeling worden gedaan van het von
nis. Wanneer het educatief centrum
de opgelegde verplichtingen niet na
komt, moet het aan elk der uitgevers
een dwangsom van 2.500 gulden per
dag betalen.
door dr C RIJNSDORP
Een boekje over het gebed
kan men niet recenseren. Dr
Else Atie Franken-Duparc
heeft zo'n werkje geschreven.
Het heet Avonturen met het
gebed, met een inleiding van
prof. dr J. P. Boendermaker.
Het is een uitgave van Ten
Have te Baam, telt 109 blz. en
kost 12,50.
Graag wil ik het ter lezing en over
denking aanbevelen. De aard van het
onderwerp brengt evenwel mee, dat
UTRECHT (ANP) De anti-abortus-
beweging in Nederland maakt vol
gens de voorzitter van de vereniging
ter bescherming van het ongeboren
kind een periode van versnelde groei
door. Het ledental van deze vereni
ging steeg van zevenduizend naar
tienduizend. De vereniging legt de
klemtoon op professionele hulp aan
ongewenst zwangere vrouwen. Zij
slaagde in 1979 in tweemaal zoveel
gevallen als het Jaar ervoor zwangere
vrouwen hun kind te laten voldragen
en vaak ook het zelf te accepteren.
De vereniging ter bescherming van
het ongeboren kind is één van de acht
samenwerkende anti-abortusgroepen
in Nederland. Zij heeft de beschik
king over een centraal bureau in
Amersfoort, 62 werkgroepen in het
land en tweehonderd gastgezinnen.
De vereniging geeft op scholen voor
lichting bij wijze van preventieve
hulpverlening.
Auschwitz paviljoen op
22 juni geopend
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Minister Garde
niers van CRM opent op 22 juni het
Nederlandse Auschwitz paviljoen in
het voormalige concentratiekamp te
Auschwitz. Naar aanleiding hiervan
organiseert het Nederlands Ausch
witz Comité een reis naar Auschwitz
voor degenen, die de opening willen
bijwonen. De kosten van de (vlieg)-
reis worden geschat op zeshonderd
gulden. Inlichtingen: mevrouw E.
Furth, Diemerkade 43, Diemen 1111
AC. teL 020-905310.
men er anders over moet schrijven
dan op de gebruikelijke manier. Bid
den voltrekt zich bulten de publici
teit om en een uitgegeven geschrift
over het gebed treedt nu eenmaal in
de openbaarheid. In het onderhavige
geval is dit een winstpunt, omdat
men hier te doen heeft met een op
merkelijk geval dat ruime bekend
heid verdient. Maar dat betekent
niet, dat een aankondiging het karak
ter kan aannemen van een waarde
oordeel. Wel hebben onze lezers recht
op wat informatie, aangevuld met
een paar opmerkingen mijnerzijds.
Boerderijtje
De schrijfster studeerde te Amster
dam klassieke letteren en theologie.
Zij was werkzaam op Bali en in vluch
telingenkampen ln Oostenrijk. Vier
jaar diende zij de doospgezinde ge
meente Rottevalle-Witveen als predi
kante. 8indsdien heeft ze, samen met
haar man, een verbouwd boerderijtje
als „aparte plek voor het gebed" inge
richt onder de naam Heliatros.
Wat is hier het opmerkelijke? Iemand
uit een godsdienstloos gezin voelt
zich aangetrokken tot het bidden als
handeling. Dit neemt gestalte aan in
het Onze Vader, dat om zo te zeggen
de toegangspoort gaat vormen tot de
hele christelijke gedachten wereld.
Het bidden heeft hier duidelijk het
karakter van een specifiek charisma.
In een verder stadium is er een erva
ring van stralende bewustwording en
verlichting. Merkwaardig aan die ge-
bedsgave is de verbondenheid met
een bepaalde plek in het huis, waar
bij voorkeur gebeden wordt, een
soort „Herrgottsecke". Deze trek
die mij persoonlijk volkomen vreemd
Is speelt bij de schrijster zo duide
lijk mee. dat dit op den duur wel
moést leiden tot het betrekken van
een speciale behuizing, waar het bid
den bijna lokaal bepaald wordt.
Een tweede opvallende trek is, dat dit
gebedsleven gepaard gaat met een
opmerkelijke sociaal-pastorale acti
viteit. Prof. Boendermaker wijst hier
op in zijn Woord Vooraf en zegt: „Ook
van het misverstand als zou een con
centratie als wij hier ontmoeten ge
steld mogen worden tegenover het
actieve leven blijft hier niets heel.
DEN HAAG (ANP) Mr dr C. Berk
houwer, een der oudste leden en
oudvoorzitter van het Europese
Parlement, wil dat een „Europese
orde van verdienste" wordt ingesteld.
In vragen aan de commissie, het „da
gelijks bestuur" van de gemeen
schap, herinnert hij eraan dat alle
EG-landen ordes van verdienste ken
nen, maar sommige staan op het
standpunt dat hun nationale decora
ties niet aan Internationale ambtena
ren kunnen worden uitgereikt.
Heel terloops wordt even dat vluchte
lingenwerk genoemd. Ik weet nog wel
hoe dat toen ging, zij versleet er bijna
aan, maar het deed niets af van de
„avonturen met het gebed". Integen
deel. Ook nu nog laat dat wat zij voor
mensen doen kan haar geen rust."
Men wordt hier wel duidelijk herin
nerd aan wat Paulus zegt over de
verscheidenheid van gaven. In een
tijd dat het bidden veel van zijn vroe
gere vanzelfsprekendheid heeft verlo
ren, treft men hier een gebedsconcen
tratie aan die te meer opvalt omdat
ze niets kloosterlijks heeft. De lezer
van dit boekje ervaart tegelijkertijd
een aantrekking die met bewonde
ring gemengd is, én een soort be
vreemding omdat de eigen praktijk
in de loop van de Jaren een ontwikke
ling heeft doorgemaakt die in veel
opzichten verschilt van wat men hier
te lezen krijgt. Wat de zaak alleen
maar boeiender maakt. Boenderma
ker zegt: „Laat ik niet te veel op dit
spannende verhaal vooruitlopen.
Lees het, ga dit stuk met haar mee,
ontmoet Intussen vele anderen, ik
denk dat u daama bemoedigd zelf
verder gaat."
ADVERTENTIE
SPECIALE VAKANTIE
AANBIEDING
MET 100.- EN
MEER KORTING
Heeft u nog geen vakantie besproken?
Benut nu de kans. onze rederij geeft ons deze
korting op de nog niet verkochte hutten.
5 juni 9-daagse Rijnreis o.l.v. ds. G. de Vries te
Heerde van 885.- 860.- 830.- voor1
slechts 730.- p.p.
21 juni 12-<*aagse-RiJnref« oSv. 'cfs.B.
kamp te Keateren van 1260.- 1225.-
1190.-voor 1090.-.
Haast u, er zijn nog enige hutten beschikbaar.
Op zondag wordt niet gevaren en is er 2 x een
godsdienstoefening.
reisgids:
Intarttrfcen» i
Slaak 30,3061 CS Rotterdam
Tel. 010-115339-114197
of etuur een briefkaart zonder postzegel naar:
Machtiging 1105, 3000 WB Rotterdam.
die als Augsburgse confessie bekend
zijn geworden. Hij formuleerde ze zó
dat ze een reeële basis konden vor
men van een godsdienstvrede. Hij
benadrukte vooral wat beide partijen
gemeenschappelijk hadden.
Luther zelf was er dan ook maar
matig tevreden over. Hij schreef van
uit zijn ballingsoord de Koburg dat
hij zulke voorzichtige pasjes niet ma
ken kon.
Het resultaat was echter volkomen
everechts. Er kwam geen verzoening
maar wel werd de Augsburgse Con
fessie het herkenningspunt voor al
wat Luthers wilde heten.
De laatste tijd is er. vooral in Duits
land, rondom dit belijdenisgeschrift
veel contact geweest tussen rooms-
katholieken en lutherse theologen.
De gedachte werd geopperd dat het
een groot oecumenisch gebaar zou
zijn wanneer de r.k. kerk alsnog bij
gelegenheid van dit jubileum, de
Augsburgse Confessie zou onder
schrijven. omdat er goed beschouwd
eigenlijk geen dingen in zouden staan
die voor de r.k.-kerk onaanvaardbaar
zouden zijn.
Maar zover is net ook nu niet geko
men, net zomin als in 1530. Wel zullen
y'er volgende maand in Duitsland gro
te herdenkingsplechtigheden worden
gehouden.
In Nederland is een herdenking op
grote schaal niet aangeslagen, stelde
ds. Bleij enigszins tot zijn teleurstel
ling vast. Daarom blijft het bij de ene
kerkdienst in Amsterdam. Verder zal
nog in november een boek van prof.
Mönnich verschijnen over „Vierhon
derdvijftig jaar Augsburgse Con
fessie".
RENKUM (ANP) Het hoofdbe
stuur van de Nederlandse Protestan
tenbond (NPB) heeft verklaard dat de
NPB geen relatie zal aangaan met het
interkerkelijk vredesberaad omdat
de eenzijdige opvatting van het IKV
in strijd is met de doelstelling van de
NPB. Dit schrijft het hoofdbestuur in
„Ruimte", het maandblad van de
NPB, in antwoord op vragen van een
gesprekskring van de afdeling Ren-
kum van de bond.
Het hoofdbestuur wijst er op dat de
NPB een veelvormige geloofsgemeen
schap is, die het best gekarakteri
seerd kan worden met de term „religi
eus humanisme". Deze pluriformiteit
vereist een zeer grote mate van ver
draagzaamheid en maakt keuze voor
één bepaalde visie onmogelijk. Van
uit dit gegeven, aldus het hoofdbe
stuur van de NPB, vormt de bond wel
een geschikt ontmoetingspunt voor
mensen die over kernbewapening wil
len praten, maar de NPB kan niet
optreden als actiegroep of zich achter
een actiegroep stellen. Het IKV
strijdt voor één bepaalde oplossing
en gedraagt zich daarin als een actie
groep. Vandaar dat de NPB niet kan
meedoen in het IKV.
WOORDEN VOL KILHIELD
Vandaag gaat het over het antwtAu;
van de oudste zoon aan de vadert ,1
diens uitnodiging om bij hem te
komen. We lezen: „Maar hij
antwoordde en zei tegen z'n
Zie, zoveel jaar heb ik u al g<
en nooit heb ik uw gebod overtrej
maar mij hebt u nooit een geitebt
gegeven om het met mijn vriendt
vrolijk op te eten." (15,29). Ditstd
over de oudste zoon valt op door)
telkens herhaalde „maar". Het.
bijna hard tegen hard. De gTote"
liefde van de vader wordt
beantwoord met een even grote
onbehoorlijkheid. En dan nog vit
een droevige soort. De zoon somti
een en ander op. Hij heeft nu al
zoveel jaar z'n vader gediend ahi
slaaf, want zoiets staat er. August]
Strindberg beschrijft in „Infi
verschrikkelijke ervaringen vas
jaren van verwarring. „Wat moetl
doen?" schrijft hij. „Me voor God
verootmoedigen? Maar het is een
belediging om de Allerhoogste tol]
een plantage-eigenaar te vet
die over slaven heerst." Toch
we zoiets in de woorden van de
oudste zoon. Hij heeft *t niet 01
vader, maar over een eigenaar
slaven. De verhouding tussen dit
twee is geregeld via geboden, d*e
niet overtreden mogen worden. E:
hij heeft het zelf prima bijgehi
Zoals hij ook genoteerd heeft dtll
nog nooit een bokje gekregen
om men z'n vrienden feest te vien
Woorden vol kilheid. Die jongste
zoon mag dan in een ver land
geweest zijn, deze zoon vlakbij hoi
is zo mogelijk nog verder weg. Zo |/j
klinken zijn woorden. Er gaapt ec£v
geweldige kloof tussen hem en ri
vader. Er is nergens een kier te
ontdekken in dit gesloten lichtl
huis. Een mens als een donkere
bunker. Zelf onthult hij zijn bestu
in deze troosteloze woorden.
VOORBUGANGE
Beroepingswerk
JS
om
tijbi
tijvi
!le
NED. HERV. KERK
Beroepen te Rijssen (toez C. Ven
Amsterdam; te Strijen: J. Proniper
Marken.
(is
Afscheid op 11 mei van Bloem
daal: J. Boersma ber. te Zeist; t
Anna Paulowna (in een herv. p* p;
dienst) A. M. Kalkman (pastoraat
Buitenhof) te Amstelveen-Buitei
dert; van Dordrecht: P. M. MenS
wegens emeritaat (per 1 juli); i
Nijverdal: A. M. v.d. Neut wd
emeritaat; van Hoogersmilde (a
1.9.79 werkzaam als bijstand inkten
pastoraat): L. Hooyer, krach
overgangsbepaling 277E.
Intrede te Heerlen: D. Kruyt,
Groningen; te Heukelum: R.
Vries, kand. te Driebergen; te
nendaal (deelgem. Sola Fide): P.
ners uit Zeist; op 15 mei te
Tonge: J. v.d. Bom uit Giessei
Nederhardinxveld (krachtens
gangsbepaling 277E).
GEREF. KERKEN
Beroepen Wolvega: W. Schuunnit
Middels turn; te Heerenveen: R
Wind legerpred. te Ennelo.
K
ln
It
Beroepbaar: F. v.d. Pol, Jan van) ed
keistraat 90, Kampen
Afscheid van Nieuwerbrug a.d. R;
L. J. Koffeman ber. te Oss; vanB
zum Cs morgens) en Van Schamep m
turn Cs avonds): C. J. Verhoven bet
Haarlem Noord.
Intrede te Voorburg (pastoraat dl
konessenhuis): R. J. A. Hanenl
uit Eindhoven; te Brussel (ver. j
van België): H. van Tilburg
Zwartsluis.
Aangenomen naar Amsterds
Noord: J. Bezemer te Ter Aar.
GEREF. GEMEENTEN
Afscheid op 15 mei van Rott
Zuid: H. Hofman ber. te Gorinche
Beroepen te Oud-Beijerland:
Moerkerken te Nieuw Beijerland.
Bedankt voor Emmeloord: D. Hl
kenberg te Lisse.
:tenJJ
Gereformeerd protest bi
president van Taiwan
LEUSDEN (OKN) De zending»
de gereformeerde kerken heeft bi)
president van Taiwan geprotesta
tegen een golf van arrestaties ind
land, eindigend met de gevangen
ming van dr C. M. Kao, secret*!
generaal van de presbyteria»
kerk. Oorzaak van de vervolging
dat met name deze vrij kleine
het opneemt voor herstel van de m
senrechten en andere democrat!#
vrijheden in dit land.
Wereldraad bezorgd
over prijs medicijn
GENEVE (ANP) - De christen)
gezondheidscommissie van de
reldraad van kerken heeft een r
gedaan op de kerken in de
wereld zich in te zetten voor gezot
heidsprogramma's. Voortschrijden
inflatie, dreigende schaarste van n
dicamenten, door multinationale
maceutische bedrijven bepaalt
steeds stijgende prijzen op de n»
cijnmarkt hebben volgens de cd
missie geleid tot verslechtering
de medische verzorging in de de«e
wereld. Volgens de commissie zoV
de kerken kunnen zoeken naar
lijkheden om meer gebruik te
van ter plaatse gevonden of gei
ceerde geneesmiddelen.