Een dopers geluid over chocolademelk
Teleurstellingen na Bangkok
Paus wil in Kenia meer oecumene
Congres Britse rk kerk
ioet aanbevelingen
Zwarte kerken bijeen
in crisissfeer
Aarde een zorg voor
chr. geref. vrouwen
Trouw
VANDAAG
VOORBIJGANGERS
Bisdom in beraad
over vrede
Op weg naar Melbourne (II)
Wereld Zendings
Conferentie
Melbourne
Vins: druk in
Rusland wordt
sterker
WOENSDAG 7 MEI 1980
KERK
TROUW/KWARTET
2
door A. J. Klei
In de kantine van ons
krantengebouw bevindt zich sinds
kort een apparaat waaruit
behalve koffie en thee ook
chocolademelk vloeit. Dit heeft
tot gevolg dat ik nu. tot de
aardigheid er voor mij af is. tussen
de middag een bekertje
chocolademelk drink.
Een paar dagen terug, toen ik
wederom dat spul tapte,
informeerde een meisje hoe het
smaakte. Heel goed! sprak ik
animerend, waarop zij te kennen
gaf. het ook eens te zullen
proberen.
Winkler Prins zou dit sterk
afkeuren, zei ik, mijn volgelopen
bekertje oppakkend.
Wie? vroeg ze enigszins verschrikt
maar voordat ik het kon
uitleggen, werd het meisje door
een ander aangesproken. Anders
had ik haar verteld dat lk dominee
Antony Winkler Prins bedoelde,
de vader van de naar hem
genoemde encyclopedie Deze had
een hekel aan
chocolademelkdrinkers.
Op weg naar mijn bureau vroeg ik
me af hoe ik aan deze wijsheid
kwam Waar had ik dat gehoord of
gelezen? Pas afgelopen
zondagmiddag, toen ik wat
boeken in mijn kast ordende, wist
ik het weer. Ik pakte „Een leven
zonder demon" op. de aardige
„leveasschets van Antony Winkler
Prins", die H. A. Lunshof in 1950
publiceerde. Daarin stond het.
Ik vond de bewuste pagina snel.
Déze zin was bij me blijven
hangen. „Afschaffers en
chocolademelkdrinkers vond hij
nare mensen"
Winkler Prins meende dat het
opheffen van de accijns op wijn
het jenevergebruik zou
terugdringen. In elk geval moest
hij niets hebben van starheid en
stelligheid en hij rilde bij de
gedachte aan lieden die anderen
zouden willen voorschrijven hoe
ze zich moesten gedragen.
Winkler Prins was doopsgezind
predikant en hij heeft van 1850 tot
1882 te Veendam gestaan Dit
gegeven bepaalde me erbij dat hij
de meest bekende doopsgezinde
van ons land is. De doopsgezinden
vieren deze maand hun 450-jarig
bestaan en aangezien ik in het mij
toegestuurde
jubileumprogramma de naam van
de befaamds te doopsgezinde mis.
besloot ik een stukje over hem te
schrijven (en daar ben ik nu mee
bezig).
Ik geloof overigens niet dat de
verkwikkende kijk die Winkler
Prins op het drankgebruik had
(„men moet erkennen", schreef
hij. „dat de kracht der gewoonte
velen in staat stelt om een stevige
borrelte verdragen") typisch
dopers is. Trouwens. Winkler
Prins was eerder een typische
19e-eeuwer met een krachtig
vooruitgangsgeloof dan een
typische doopsgezinde.
Ik geef. via „Leven zonder
demon", een citaat: „Het is
onbetwistbaar, dat de
menschheid geleidelijk
vooruitgaat in kennis en
beschaving, en zich allengs tot
volkomenheid ontwikkelt.
Doorgaans vormt het leven van
een volk een zelfde wet van
langzame vorming. Het ontdoet
zich geleidelijk van zijn ruwheid,
van zijn bekrompen inzichten, van
zijn vooroordeelen en van zijn
verkeerdheden".
Winkler Prins schreef over alle
mogelijke onderwerpen en heel
veel: negenendertigduizend
pagina's druk, dat is met elkaar
zo'n honderd boeken van
gemiddelde omvang. Hij schreef
om de studie van zijn kinderen te
kunnen bekostigen. Aan een
vriend vertrouwde hij toe dat hij
dat geld „zooveel mogelijk uit den
inktkoker (moest) zien te halen".
Hierover gesproken, Winkler Prins
is op een paar weken na 91 jaar
geworden en het gebrek dat hem
in zijn ouderdom hinderde, was
een sterk bevende rechterhand.
De hand die meer dan zeventig
jaar achtereen had geschreven, 's
morgens, 's middags, 's avonds.
Toch schreef hij niet louter en
alleen om geld bij elkaar te
krijgen voor zijn talrijk gezin, hij
werd ook gedreven door dat geloof
van hem in de vooruitgang.
Waarom bijvoorbeeld
populariseerde hij de
natuurwetenschap?? Hier is zijn
antwoord:
„De Eeuwige heeft het groote,
heilige openbaringsboek, natuur
geheeten, opengeslagen voorde
stervelingen, opdat zij door
ernstige overpeinzingen tot de
kennis zouden komen van Hem,
van zichzelve en van hun
betrekking tot het mateloos
geheel, opdat zij begrijpen zouden
hoe gemakkelijk het is reeds hier
op aarde een deugdzaam en
gelukkig mensch te zijn".
Op één punt schrok Winkler Prins
voor kennis terug, of liever, voor
de toepassing ervan, en dat was de
bewapening. Menno Simons had
geleerd dat een ieder zich moet
wachten „voor alle vreemde
leering van zwaarden", en Winkler
Prins betoonde zich in zijn
anti-mi li tarisme een goede
mennist.
Hij kwam daar rond voor uit en
dat heeft hij geweten ook. Want
toen hij in een rede voor de
liberale kiesvereniging te
Veendam de opmerking had
gemaakt: „Militaire eer is voor mij
nog geen schot kruit waard",
gingen deze woorden door het
ganse land en waren er voor 't
eerst in Veendam mensen die het
hoofd afwendden als zij zijn
statige gestalte zagen.
„Leven zonder demon", noemde
Lunshof zijn boek over Winkler
Prins. Kennis hielp de mensheid
vooruit, was de overtuiging van
Winkler Prins, en vandaar ook die
encyclopedie.
Deze overtuiging,
aldus Lunshof, rekende niet met
de demon. „Zoals zijn leven
zonder demon was en zonder
wonder"
Antony Winkler Prins. Tekening
van Harry Prenen (uit „Leven
zonder demon").
NAIROBI (AP. ANP) Vandaag
orengt paus Johannes Paulus II de
?ehele dag door in het Oostafrikaan-
se Kenia, nadat hij eerder Zaire en
Kongo had bezocht en de komende
lagen nog Ghana, Opper-Volta en
Ivoorkust zal aandoen.
Nairobi is de zetel van de Panafri-
kaanse raad van kerken; het land
heeft een christelijke meerderheid en
kent meer christelijke sekten dan elk
ander land in Afrika.
De paus zal
vandaag naar verwachting alle ker-
.JVERPOOL (Reuter. ANP) Ruim
!000 roomskatholieken hebben enige
lagen in Liverpool vergaderd in een
ïationaal pastoraal congres. Het con
gres werd geopend door een gefilmde
oespraak van de paus. Van de gele-
(er.heid maakte de paus gebruik om
e zeggen dat hij graag Engeland wil
jezoeken.
Den van de aanbevelingen die uit het
-.ongres naar voren zullen komen is
•en veroordeling van kernwapens.
4iet alleen het gebruik, maar ook het
>ezit van kernwapens door Groot-
Jrittannië en de NATO wordt door
•en grote meerderheid scherp afge-
;eurd.
Dp het congres zijn ook stemmen
jpgegaan die pleiten voor „grotere
'ucharistlsche gastvrijheid", de in-
ercommunie met leden van andere
cerken
De Britse roomskatholieken lijken in
het algemeen trouw aan de paus en
de traditionele leer, maar velen den
ken op het punt van geboortenrege-
ling en echtscheiding ruimer dan 't
officiële kerkelijke standpunt.
Op het congres is ook de aanbeveling
gedaan om te bekijken of het pries
terschap „die grote roeping" niet ook
voor vrouwen toegankelijk moet
worden
Het nationale congres pleit verder
voor veranderingen in het internatio
naal economisch systeem en wil dat
allen die bij de kerk zijn betrokken
een voorbeeld geven door een sobere
en rechtvaardige manier van leven.
De rk bisschoppen van Engeland en
Wales gaan zich in juli over de gedane
aanbevelingen beraden.
ken oproepen om eensgezind te pro
beren Afrika voor het christendom te
winnen. Op het programma staan een
ontmoeting met leiders van andere
kerken en een openluchtmis waar
weer vele honderdduizenden ver
wacht worden.
Sommige kerkelijke leiders zijn ech
ter bang dat de paus zich zal uitspre
ken tegen kunstmatige geboortbe-
perking. Kenia kampt met een te
hoog geboortecijfer en de regering
slaagt er langzamerhand in dat terug
te brengen. Pauselijke druk zou alles
weer kunnen bederven, aldus Ken
neth Stovold die aan het hoofd staat
van een weeshuis in Nairobi. Zoals
bekend legt de paus, evenals zijn
voorganger Paulus VI, de nadruk op
de verhoging van de voedselproduc
tie en is hij tegen het omlaagbrengen
van het geboortecijfer anders dan
door (periodieke) onthouding.
Bij de aankomst in Kenia gisteren
was ter begroeting behalve president
Arap Moi, kardinaal Otunga, de pau
selijke nuntius en andere autoriteiten
ook aanwezig president Binaisa van
Oeganda. In 1969 bezocht Paulus VI
dit buurland van Kenia. Later, onder
president Idi Amin, werden de be
trekkingen met Oeganda moeilijk.
Kerk in uitvoering, bondsdag her
vormde jeugd op g.g., sprekers ds. A.
Noordegraaf, ds. J. L. W. Koppenhol,
ds. J Vroegindeweij en prof. dr. C.
Graafland, Hemelvaartsdag 15 mei.
10.30 uur, Expohal, Hilversum. Inf.
tel. 030-785402.
Van onze correspondent
JOHANNESBURG In Hammanskraal bij Pretoria is giste
ren de jaarlijkse vergadering van de Zuidafrikaanse raad (in
hoofdzaak zwarte) kerken begonnen. Deze vindt plaats in een
crisisachtige sfeer. Er is een rijzend conflict tussen kerk en
staat over zaken als vreedzaam protest en geweldloos verzet
tegen apartheid, burgerlijke ongehoorzaamheid en dienstwei
gering.
Vooral de schoolboycot die zich nog
uitbreidt en scherper wordt maakt de
sfeer in Zuid-Afrika explosiever dan
ooit sinds de opstand in Soweto. Een
aantal kerken en kerkelijke leiders
hebben inmiddels aan de schoolboy
cot steun betuigd.
Leiders van de raad van kerken zijn
gewaarschuwd (onder meer door) de
„verkrampte" leider van de Nationale
Partij in Transvaal Andries Treur-
nicht) dat zij „niet in het belang van
Zuid-Afrika handelen". Sommigen
zijn hun paspoort kwijt, werden „ge-
banned", of door veiligheidspolitie
ondervraagd en geïntimideerd.
BESLUIT. IN WOEDE GENOMEN
We kennen de reactie van de oudste
zoon op het bericht van de
thuiskomst van de jongste: „Hij werd
boos en wilde niet naar binnen gaan."
Het werd donker voor zijn ogen. Wat
hij al die jaren al gevreesd had was
werkelijkheid geworden. Die sloeber
van een broer van hem was
thuisgekomen. Die sloeber van een
broer was thuis gekomen en als een
vorst onthaald. Hij had het gevreesd
en tegelijk gehoopt dat het nooit zou
gebeuren, want hij wist: dit gooit
mijn leven in de war. Als dat gebeurt
ben ik nergens meer. En toen kwam
het bericht dat zijn bestaan omver
gooide. En hij werd boos. Hij liet de
kwade kracht in zijn hart de vrije
teugel. De redeneringen die hij zich al
die jaren had voorgehouden, zoals ik
sta in mijn recht, ik ben de oudste en
ik heb het goed gedaan, al die
gevoelens van verongelijkt te zijn en
van er niet tegen op kunnen, ze
zwollen op in zijn hoofd en kwamen
tot een uitbarsting in zijn toorn. Zijn
besluit was genomen, hij ging niet
naar binnen. Daar hoorde hij niet,
waar de dingen zo op z'n kop stonden
en iets gebeurde waar hij geen raad
mee wist. En tegelijk ergerde hij zich
mateloos aan het feit dat hij zichzelf
niet meester was. Hij, de man van de
correcte levenswandel, die altijd
precies wist hoe hij op de
omstandigheden moest reageren. Hij
werd boos, hij liet zich opwinden door
dit bericht. Het stond voor hem vast:
hier hoor ik niet bij en wat daar
gebeurt hoort niet bij mij. Het was
een besluit, in woede genomen: hij
wilde niet binnen gaan. Hij dacht er
niet aan om mee te doen met die
omkering van alle waarden. Hij had
zijn trots. En toen stond hij daar: een
eenzaam mens. Tegen de
achtergrond van het feestgedruis.
ADVERTENTIE
'an een onzer verslaggevers
ZWOLLE De dominee mag best
ens preken over ons rentmeester-
chap. Als christenen mag het ons
liet onverschillig zijn. wat er met
iods schepping gebeurt
waarin opgenomen: De Rotter
dammer. met Dordta Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leldae Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur ing O. Postma
HOOFOKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 13' Amsterdam
Postgiro 66 00 00
Bantt Ned Credietbanx
Rekenmgnr 23 00 12 574
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tel 010-115588 (redactie)
tel 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
Westbiaak 4
Rotterdam
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
lel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
lel 070-469445 (redactie)
tel 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
lel 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen:
Per maand 16.98
Per kwartaal 50.95
Per half jaar 101.90
Per jaar 201.60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop-
drachten (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag t/m vrijdag Op
zondag van 18-20 uur teiel 020-
913456
Opgave mini-advenenties tel
020-936868 of schriftelijk aan
Mini-Adv afdeling, postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzingen uitsluitend schnf-
ieli|k aan onze Amsterdamse
adressen
Dit zei dr. ir. A. K. van der Vegt uit
Delft gisteren op de bondsdag van de
bond van christelijke gereformeerde
vrouwenverenigingen, die in de IJs-
selhal te Zwolle werd gehouden. Het
thema van deze dag was „De aarde
ons een zorg?"
Nadat dr. Van der Vegt een alarme
rende analyse van de feitelijke situa
tie had gegeven ten aanzien van de
roofbouw op aarde, stelde hij de
christelijke gereformeerde vrouwen
een aantal kritische vragen: Bedoel
de God onze luxe, toen Hij ons de
aarde gaf om er rentmeesters over te
zijn? Is het rechtvaardig, dat wij in
het rijke westen (dertig procent van
de wereldbevolking) zesmaal zoveel
opmaken als de rest van de wereld? Is
het Gode welgevallig, dat Zijn schone
schepping zo vergiftigd wordt en de
leefbaarheid steeds minder wordt?
Mogen wij de komende generaties
belasten met het afval van onze wel
vaartsmaatschappij?
Geen land dat zó veelzijdig is.
Wie d'r even tiissenuit wil kan nu kiezen
uit een gevarieerd aanbod van komplete korte of lange
vakanties in Nederland, van lekker rustig tot sportief aktief. Hier
zijn voorbeelden, maar er is nog veel meer. Vraag de informatie en
ga's lekker weg in eigen land.
Al of niet met rugzak dwars door hei.
bos en langs de akkervelden
wandelen Zien wat je nog nooit
gezien hebt Een weekendje
wandelen, twee hotels, vol pension,
al vanaf f 118,- p p (Boekingen bu
VVVANVR reisburo s ANWB)
Stap in zo'n hypermoderne
reiswagen met vakkundige leiding en
maak hele bijzondere excursies door
bijv Brabant. Twente of Zuid-
Limburg. Een vijfdaagse tocht in 'n
hotel en op basis van vol pension is
er al vanaf f 305,— p.p. (Boekingen
bij: ANVR-reisburo's)
Een weekje het water op. langs
idyllische dorpjes en over wijd se
meren. Keus uit vele maten en typen
kajuitjachten en motorkruisers Een
andere wereld! Huur per week al
vanaf f 550,—. (Boekingen bij
ANVRreisburo's
Voor korte of lange vakanties in eigen land,
inlichtingen en boekingen bij de VW-i kantoren,
ANWB, de NS-stations en de ANVR-reisburo's.
Publikatie van het Nationaal Bureau voor Toerisme in Den Haag.
Tegelijk zijn de Afrikaanse raad van BerOeDinCISWerk
kerken en rie wereldraad evt.ra aot.ie
kerken en de wereldraad extra actie
begonnen tegen het racisme. De eer
ste is dezer dagen in Nairobi bijeenge
komen. Verder heeft ook het succes
van ZANU in Zimbabwe diepe indruk
op Zuid-Afrika gemaakt.
Bisschop Tutu zei dat de kerken niet
van plan waren zich te laten maken
tot een „piëtistisch getto" en dr Boe
sak zei dat de kerk niet moest spre
ken over losse verschijnselen, maar
onverdraagzaamheid moest tonen te
gen alle kwaad en dat daarvoor de
hele strategie van de regering tot
iedere prijs bestreden moest worden.
Gematigde blanke kerkleiders heb
ben tegen dr. Treurnicht geprotes
teerd. Deze had de gematigde kerken
gewaarschuwd dat zij een „vrijheids
strijd steunen die voor blanken in
Zuid-Afrika geen plaats wil laten".
GRONINGEN De bisschop van
Groningen, mgr Möller, heeft aan zijn
gelovigen een aantal vragen voorge
legd over hoe de kerk kan bijdragen
aan de vrede. Hij hoopt uit de ant
woorden die hem schriftelijk of door
plaatselijke bijeenkomsten bereiken
ideeën te vergaren waardoor de kerk
haar taak ten aanzien van de wereld
vrede beter kan vervullen.
Möller wil duidelijk maken dat vre
desvraagstukken niet alleen politiek,
maar ook ethisch en godsdienstig
zijn. Ook vraagt hij of en in hoeverre
de kerken alle verschillen van inzicht
binnen hun grenzen kunnen aanvaar
den waar het oorlog, vrede en bewa
pening betreft.
NED. HERV. KERK
Aangenomen naar Bruinisse (toez.):
W. F. Teekens, kand. te Utrecht, die
bedankte voor Tzum, Appingedam
en Westerhaar.
Bedankt voor Boskoop: B. Duister-
hof te Yerseke; voor Nijverdal (toez.):
R. Holwerda te Apeldoorn.
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Vlisslngen: G.
Kalksma te Deventer.
Benoemd tot hoogleraar in de prakti
sche theologie aan de theologische
hogeschool te Kampen: K. A. Schip
pers. wetenschappelijk hoofdmede
werker aldaar.
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Aalten: G. van de
Groep te Siegerswoude-de Wilp; voor
Papendrecht: W. Kok te Rotterdam
Oost-Capelle a.d. IJssel.
NED. GEREF. KERKEN
Beroepen te Langerak: J. Bouma te
Loosdrecht.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Zwijndrecht: R. Boog
aard te Leiden; te Arnhem: J. van
Haaren te Amersfoort, die bedankte
voor Werkendam.
Bedankt voor Borssele: H. Ligten-
berg te Middelharnis.
Ds. J. Vuijst
door Aldert Schipper
De meest besproken wereldzendingsconferentie van na de
oorlog is ongetwijfeld die van Bangkok, die begon op 31
december 1972 en duurde tot 12 januari 1973. Het was een
beetje een rare toestand, want binnen de officiële conferentie
vond nog een onofficiële plaats onder het thema „Redding
Heden". De wereldconferentie en de onofficiële liepen door
elkaar heen en daarom is het achteraf moeilijk vast te stellen
wat er officieel was en wat niet.
eel egocentrisch ondernemen naar
een collectief en coöperatief samen
gaan.
Er is een verschuiving van vorming
door middel van onderwijs en inwij
ding naar vorming door het vragen
stellen en ervaring.
Er waren slechts 326 deelnemers, van
wie veertig journalisten en 35 verta
lers en personeel. 55 procent van de
deelnemers kwam uit de derde we
reld, iets dat toen nog heel bijzonder
was. Er waren zestien stemhebbende
katholieke deelnemers. Vrouwen en
jongeren waren ondervertegenwoor
digd en ook het aantal gewone wijk
dominees was te gering. Misschien
komt het wel daardoor dat de bijeen
komst iets kreeg dat niet helemaal
van deze aarde leek.
Verschuivingen
Als gevolg van groepsdynamische
processen, maar vooral doordat men
leefde in de nadagen van de jaren
zestig, leek het alsof zich voor de
deelnemers aan de conferentie wijdse
panorama's van kerkelijke vernieu
wing openden. De anglicaanse bis
schop van Winchester, John V. Tay
lor. die toen aanwezig was als alge
meen secretaris van de Britse Church
Missionary Society, zette eens op een
rijtje wat voor veranderingen er zoal
plaats hadden in het denken van de
mensen.
„Er is een verschuiving van onder
werping aan routine (hoe zijn we ge
wend dit te doen?) naar bewustzijn
van het doel (Is dit de beste manier
om het doel te bereiken?)
Er is een verschuiving van passiviteit
tegenover hiërarchie en gezag naar
samenwerking en gemeenschappelij
ke verantwoordelijkheid.
Er is een verschuiving van een vast
gelegd waardesysteem (wat is wette
lijk toegestaan?) naar persoonlijk
verantwoordelijk zijn (Wat is mense
lijk nodig?).
Er is een verschuiving van zorg om de
waarde van het eindprodukt naar ge
pakt worden door de techniek van de
middelen
Er is een verschuiving van vertrou
wen op logisch beredeneerde ideeën
naar vertrouwen op emoties en con
tacten zonder woorden
Er is een verschuiving van individu-
Er is een verschuiving van opgelegd
beleid naar ad hoe beslissingen ge
grond op gezamenlijke ervaring.
Er is een verschuiving in voorkeur
voor orde naar een geloof in het crea
tieve conflict.
Er is een verschuiving in vertrouwen
op de deskundige en machtige naar
een vertrouwen op de vindingrijkheid
van de gewone man.
Thema:
Bevrijding
Deze verschuivingen zijn niet alle
maal verbeteringen gebleken. Som
mige bergden, naar wij nu weten, het
zaad voor zelfvernietiging in zich,
maar dat wist de wereld toen nog
niet.
In elk geval overheerste deze sfeer
van vernieuwing en bevrijding in
Bangkok. De deelnemers aan de con
ferentie kwamen dan ook tot een
overweldigend positief antwoord op
de vraag of „Redding Heden" ver
taald kan worden met bevrijding en
zij wilden die bevrijding niet indivi
dualistisch opvatten, zoals de bevrij-
Uw Koninkrijk Kotne
ding van zonden als egoïsme en ande
re slechte gewoonten.
De deelnemers
vonden de tegenstelling tussen per
soonlijke redding en maatschappelij
ke bevrijding onjuist en dat was er de
oorzaak van, dat een groep deelne
mers na afloop van de conferentie
naar Noord-Vietnam reisde, dat toen
onder Amerikaanse bombardemen
ten lag om op die manier te proteste
ren tegen de Amerikaanse oorlog te
gen Vietnam.
Zending is verkondiging van de evan
gelie en dat betekent dat je de armen
en zwakken helpt zich te bevrijden
van onrecht, uitbuiting en een on
menselijk leven. Daarom werd de
vraag opgeworpen of de zending-be
drijvende kerken en organisaties wel
voldoende letten op de rol die het
eigen land speelt in de onderdruk
king van mensen elders. En de ge
dachte dat de traditionele zendings-
landen nu in een positie verkeren dat
zij zendelingen uit de derde wereld
moeten uitnodigen werd met kracht
naar voren gebracht.
'Steun
In Bangkok viel voor het eerst in zo'n
vergadering het woordje „moratori
um". De gedachte hierachter was dat
de hulp die de jonge kerken van de
oude rijke zusters ontvangen in veel
gevallen de zendingsopdracht in de
weg staat. Moratorium betekent
stoppen met de geldelijke hulp ten
einde het evangelie zijn eigen overtui
gingskracht te laten ontplooien. La
ter bleek dat juist degenen die het
hardst om een moratorium riepen,
onmiddellijk daarna om meer finan
ciële steun bij de Europese en Ameri
kaanse kerken aanklopten.
En dit is niet de enige teleurstelling,
die na EBangkok gekomen is. Op de
verschrikkelijke oorlog in Vietnam
zijn de wellicht nog teleurstellende
gebeurtenissen in Cambodja gevolgd
en sinds Afghanistan weten we dat
het imperialisme waarlijk niet is
voorbehouden aan de rijke westerse
landen. De verwachtingsvolle stem
ming is weggeëbd en nuchterheid is
ervoor in de plaats gekomen. Ook
binnen ,de wereldraad van kerken,
met name van de zijde van de ortho
doxe leden is veel kritiek gekomen op
Bangkok.
Het breed moderamen van de her
vormde synode heeft ds J. Vuijst uit
Amsterdam benoemd tot directeur
van de stichting „Kerk en Wereld" in
Driebergen. Ds. Vuijst is de opvolger
van ds F. N. M. Nijssen die enige
maanden geleden een functie als dia-
konaal predikant in Den Haag aan
vaardde. Ds. Vuijst komt te werken
naast mevrouw J.M. Offenberg, die al
eerder dit jaar tot directeur van
„Kerk en Wereld" is benoemd in de
vacature van mevrouw G. van den
Akker. Behalve met de algehele orga
nisatorische leiding samen met me
vrouw Offenberg, zal ds Vuijst zich
gaan bezighouden met de afdeling
evangelisatorisch werk en uitgaven
van „Kerk en Wereld". In verband
hiermee zal hij het blad „Open Deur/
Goede Tijding" onder zijn hoede
krijgen.
ALLE-DAG-KERK
Begijnhof. Amsterdam
Iedere woensdag van 12.40-13.00 uur
en 13.10-13.30 uur middag-pauze
diensten
7 mei: ds. J. van. den Blink, Baam
14 moi: ds. A. Alblas, Amsterdam
21 mei: ds. Jac. van Dijk, Arnhem
28 mei: prof. dr. J. Verkuyl, Amsterdam
Hartelijk welkom
Amsterdam inhuldigingsstad.
DEN HAAG (ANP) Na de Olympi
sche Spelen zal de vervolging van
christenen in de Sowjetunie toene
men. Dat is de verwachting van de
vorig jaar naar het westen uitgewe
zen Russische baptistenleider Georgi
Vins, die deze week in Nederland is.
Hij hield gistermorgen een persconfe
rentie in Den Haag.
Volgens Vins zijn de laatste drie
maanden vele predikanten gevan
gengenomen en is de toestand voor
de gelovigen in Rusland veel slechter
geworden. Er zouden tweehonderd le
den van diverse kerken in strafkam
pen verblijven, onder wie 52 bap
tisten.