Onderzoek naar VARA/Stad Israëlisch choreograaf terug naar zijn wortels Humanistisch Verbond over Islamitische wereld Het gouden leed dat oorlog heet 'Vanaf nu hebben we rechtop enige slapeloosheid' Irritatie over verslaggeving op 30 april BAT DOR COMPANY UIT ISRAËL Caiteis Iran-debacle Giframp Lekkerkerk: Kraan open, mond dicht Drinkwaterbedrijf in 1975 al op de hoogte. Haddad dreigt Nederlandse militairen: Méér geweld als het zo doorgaat. Interview Bruno Kreisky: 'Sovjets niet op de knieën dwingen.' Dossier: De man die Seyss Inquarts duivelsplan overbracht naar Londen. Boedelscheiding van Kenmerk is opgeheven Stortvloed van literatuur over WO II. Er zit geld in het Derde Rijk. Nieuwe boeken VRIJDAG 2 MEI 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET wR Van onze verslaggevers HILVERSUM/DEN HAAG Minister Gardeniers van CRM, die onder meer is belast met omroepzaken, zal zich op de hoogte stellen van de inhoud van de radio-uitzendingen van de VARA en Radio Stad Amsterdam samen op 30 april. De minister wil aan de hand van de tekst bekijken of „er termen zijn om iets tegen de VARA te doen", aldus een woordvoerder van het ministerie. wakker werden gemaakt". Hoewel VARA-leden opgaven hun lidmaat schap te zullen opzeggen, is nu nog niet te zeggen hoeveel van hen dat daadwerkelijk schriftelijk hebben gedaan. Volgens een woordvoerder van de VARA kwamen er echter steeds meer telefoontjes met adhesie binnen, na dat minister Wiegel van binnenland se zaken gisteren had verklaard: „Ik heb begrepen dat de VARA de 30e april heeft misbruikt om daar een programma aan te wijden waarvan ik me niet kan indenken dat ook veel socialistische luisteraars zo'n pro gramma op prijs stellen. Ik denk dat het VARA-bestuur zich toch eens moet gaan bezinnen of dit wel kan. Ik vind dat het niet kan." Hij zei zich voor te kunnen stellen dat zijn colle ga van CRM met het VARA-bestuur gaat praten. Op grond van artikel 10 van de om roepwet kan de rrjinister een omroep vereniging berispen, dan wel zendtijd ontnemen als zij meent dat de wet is overtreden. Het artikel zegt dat de uitzendingen niets mogen bevatten dat gevaar oplevert voor de veiligheid van de staat, de openbare orde of de goede zeden. Ook het openbaar ministerie in Am sterdam wint inlichtingen in over de rol die het bewuste radioprogramma heeft gespeeld bij de rellen tijdens de troonswisselling. Met name de politie van de hoofdstad heeft zich veront waardigd getoond over deze radiore portages McDonalds restaurants heeft zelfs haar advocaat opdracht gegeven te onderzoeken in hoeverre Radio Stad en de VARA verant woordlij k kunnen worden gehouden voor schade door vroegtijdige slui ting van haar zaken. Honderden luisteraars hebben ver ontwaardigd gereageerd op het alter natief nationaal programma van VARA en Radio Stad. De makers hebben zich vooral gericht op de kraakakties en de onlusten. Er werd nauwkeurig aangegeven waar de moeilijkheden plaats vonden en VA- RA-medewerkster Hanneke Groente man gaf te kennen dat „al haar on derdrukte rebelse gevoelens weer Den Uyl PvdA-fractievoorzitter Den Uyl heeft tijdens een 1-mei bijeenkomst in Til burg scherpe kritiek geuit op deze uitlatingen van minister Wiegel. „Wiegel behoort zich te onthouden van intimiderende opmerkingen over radio en tv", aldus Den Uyl. Bij het onderzoek naar het ontstaan van de rellen moet volgens hem ook de rol van minister Wiegel als eerst verant woordelijk bewindsman aan de orde komen. De uitspraken van de be windsman over de berichtgeving van de NOS en de VARA komen niet te pas. In ons bestel beslist de rechter of omroeporganisaties hun boekje te buiten gaan. zo zei Den Uyl NCRV-vooraitter Th. D. Jansen kon digde gisteren in het NCRV-program- ma Globaal aan. dat hij samen met de KRO-voorzitter aan de VARA gaat vragen, wat de radioverslagge ving moet voorstellen. De VARA laat weten niet bang te zijn voor een gesprek met minister Garde niers van CRM. De omroep voelt zich ook niet verantwoordelijk voor de gevolgen die het uitzenden van het programma mogelijk heeft gehad. Piet van de Ende, directeur van VA- RA-radio is het er volstrekt mee on eens dat het programma zou hebben aangezet tot meer rellen. In tegen deel. hij gelooft, dat als mensen hun boosheid via de radio kunnen uiten (wat actievoerders hebben gedaan red.) een hoop van de agressie kan worden weggenomen. Werkloos Dat er desondanks toch zoveel agres sie te vinden was begreep hij wel. „Dat is de vitaliteit die men nergens kwijt kan omdat de jongeren werk loos zijn of geen behoorlijk werk heb ben. Als de maatschappij daar niet iets aan doet dan mogen we wel een ergere periode verwachten." Het verwijt als zou dit een verkeerde journalistieke aanpak zijn weerlegde hij met: „Het was uitstekend uitge werkt. Zo bedrijf je radiojournalis- door Eefje van Schaik AMSTERDAM Na het niet door iedereen evenzeer gewaardeerde bezoek van de Kibbutzim Dancers van Jehudith Arnon in oktober 1979 aan ons land, heeft het Internationaal Theater Instituut (ITI) opnieuw een Nederlandse tournee voor een Israëlische dansgroep georgani seerd. Ditmaal gaat het om de Bat Dor Company, die van 10 tot 16 mei in vijf steden zal optreden met twee ver schillende programma's. (Rotterdam. Amsterdam, Utrecht, Nijmegen en Eindhoven). Dit bezoek kan als een uitwisseling met het Nederlands Dans Theater worden opgevat, dat op het ogenblik in Israël vertoeft Het Bat Dor gezelschap (Bat Dor is de Hebreeuwse term voor heden daags) is eerder in 1972 in Nederland te zien geweest, en kan nog steeds beschouwd worden als hét visitekaar tje van Israël op dansgebied. In 1968 is de groep met financiële steun en artistieke adviezen van Batscheva de Rothschild opgericht en al vanaf het eerste begin staat zij onder leiding van Jeannette Ordman. een Zuid- Afrikaanse balletdanseres die ook so liste in deze groep is. Als voornaam ste doelstelling heeft zij zich gesteld een hedendaags repertoire op te bou wen. dat gebaseerd is op zowel klas siek ballet als moderne dans. van Israëlische choreografen en bekende buitenlanders. Daarbij moeten we wel rekening houden met het feit dat Israël pas sinds de jaren vijftig een eigen theatertraditie kent en dat die voornamelijk onder invloed van de Amerikaanse moderne dans van Martha Graham (een vriendin van Batscheva de Rothschild) staat. Pas sinds enkele jaren wordt de klassieke ballettechniek ook op internationaal niveau in Tel Aviv en Jeruzalem be oefend. Het Bat Dor gezelschap heeft beken de choreografen zoals John Butler. Speciaal vandaag School tv-actueel gaat over de bevrijding. Na het vertonen van beelden over de Tweede Wereldoorlog, wordt er in de studio gesproken met vijf mensen die allen gevangen hebben gezeten. De leerlingen kunnen telefonisch vragen aan hen stellen. Ned. 1/11.00 Chili: de kinderen van de staatsgreep een VARA-do- cumentaire over Chili zes jaar na het gewelddadige einde van de democratisch gekozen rege ring Allende. Ned. 1/21.55 Hier en Nu besteedt aan dacht aan deeltijdarbeid in het kader van de programma's Maak er werk van; verder een eigen reportage van het vluch telingenprobleem in Z.O. Azië, met name Cambodja en Hong Kong; aandacht voor de ge beurtenissen van afgelopen dagen. Ned. 2/22.S0 In Op de valreep gaan Maartje van Weegen en Aad van den Heuvel in op verslag geving op gebied van kranten, weekbladen, radio en televisie van de afgelopen week. Hilv. 1/15.02 Domy Reiter-Soffer. huischoreo- graaf van het Bat Dor Company en artistiek adviseur bij het Irish Ballet. Robert Cohan. Alvin Ailey en Paul Taylor, maar ook Nederlanders als Rudi van Dantzig en Toer van Schayk in zijn studio's gehad. In feite is deze groep een cluster van interna tionaal georiënteerde choreografen, docenten en dansers geworden. Om toch een eigen gezicht met bijbeho rend danslichaam op te bouwen pro beert de groep ook zoveel mogelijk Israeli voor haar te laten werken. Op het ogenblik zijn dat Mirali Sharon en Domy Reiter-Soffer. Beiden voe len zich sterk betrokken bij de Israëli sche zaak en hun choreografieën zoals „Hymn to Jerusalem" en „Prop hetic Visions" geven daar overduide lijk blijk van. Op de hier in Nederland te presenteren programma's staan verder werken van Alvin Ailey, Jon Butler. Robert Cohan, Charles Czar- ny, Yehuda Mahor, Gene Hill Sagan en Paul Taylor en Rudi van Dantzig Wisselvallig Domy Reiter-Soffer vertelt dat de wisselvallige omstandigheden van oorlog, wapenstilstand en vredeson derhandelingen het werkklimaat bij het Bat Dor Company sterk beïnvloe den. Het gegeven dat dansers onver wacht voor het leger opgeroepen kun nen worden heeft, behalve technische gevolgen, ook ingrijpende emotionele consequenties binnen de groep. Hoe wel hij dit niet als een excuus voor kwaliteitsverlies van de voorstellin gen wil aandragen, is dit wel een zaak die hem sterk beroert en bezighoudt, aangezien hij zich direct verantwoor delijk en aansprakelijk voelt als ..huischoreograaf Zelf hecht hij ove rigens geen enkele waarde aan titels en bovendien werkt hij vaak in Enge land. Ierland en Amerika. Bij het Irish Ballet onder Joan Denise Mori- arty maakt hij bij voorbeeld één vast ballet per seizoen en hij staat in de programma's als artistiek adviseur vermeld. Zijn huidige balletten zijn „Equus" op muziek van Wilfred Jo sephs voor het Maryland Ballet en „Colette" op muziek van Milhaud voor het Irish Ballet (première halver wege mei in Dublin). De persoonlijke carrière van Domy Reiter-Soffer zou je bijna als een ty perende illustratie voor de ontwikke ling van het Bat Dor Company zelf kunnen nemen. Hij werd geboren en groeide op in een religieus gezin te Tel Aviv (1943) waarna hij in 1960 uit tiek. Dit wijkt niet af van een verslag van Langs de Lijn." In de algemene kater die gisteren toch heerste na de gebeurtenissen rond de troonswisseling moest ook de verslaggeving van de NOS-televisie het nogal ontgelden. Minister Wiegel was de eerste die voor de radio op merkte dat „de NOS erg onverstan dig had gehandeld door tussen de televisiebeelden van de inhuldiging door reportages te brengen over de rellen in Amsterdam". Het gaf vol gens hem „niet alleen naar buiten, naar het buitenland, een heel slecht beeld, maar het geeft ook een niet eerlijk beeld, want het toont niet aan dat de meerderheid van de bevolking, ook de Amsterdamse bevolking, van dat soort raddraaiers niets wil weten." Teleurgesteld De NOS heeft gisteren de hele dag telefoontjes binnengekregen van mensen die teleurgesteld waren door de beelden die de televisie gaf. Over het algemeen vonden zij, dat de beel den van de rellen van het scherm weggehouden hadden moeten wor den. NCRV-vooraitter Jansen zal de kwestie aan de orde stellen in het NOS-bestuur. Hij gaf toe alle lof te hebben voor het moeilijke en zware werk dat de televisiestaf had moeten verrichten, maar zijn bezwaren gol den in het bijzonder de avonduitzen dingen. Daarin werd te veel aandacht besteed aan kleine groepen rellen- schoppers. Deze aandacht was totaal niet in evenwicht met wat er die dag te doen was, vond hij. De heer Jansen maakte de inhuldiging in de kerk mee. De Raad van Beheer van de NOS (dagelijks bestuur), waarin ook pro- grammacommissaris televisie Jan de Troye zit, wijst de kritiek inzake de rellenreportages van de hand. De Raad heeft gezegd dat het opnemen van flitsen van de rellen in de uitzen dingen over de inhuldiging op de wij ze waarop dat is gebeurd getuigt van een juiste journalistieke opvatting. Overigens vindt de raad wel dat de ongeregeldheden in de hoofdstad zeer betreurenswaardig zijn. In de verslaggeving van de NOS-televisie „is geen plaats voor het verzwijgen van gebeurtenissen van deze om vang. De verslaggeving als zodanig mag niet worden opgevat als een waarde-oordeel van de NOS," aldus de raad. Deze noemt de berichtgeving evenwichtig en wijst er op dat de tevoren afgesproken terughoudend heid, als zich rellen zouden voordoen tijdens de inhuldiging, is betracht. Pieter de Vink (links) in gesprek met Perzische studenten in Parijs. Ei Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM Door de ontwikkeling in het Midden-Oosten in het algemeen en Iran in bijzonder ziet het Westen zich meer en meer geconfronteerd met de wereld van de Islam. Sir e de ayatollah Khomeiny de macht in Iran heeft overgenomen is het „Islamitisch rev< t:: (opnieuw) groot nieuws geworden. Maar wat weet de gemiddelde kijker nu eigenlijk van ie Islamitische denkwereld? hoord". Dit mogen dan misschien over het „nieuwe" Iran. Ook le< er domme opmerkingen zijn, maar de van de Nederlandse Islamitische ei makers hadden ze na een kwartier op ciëteit (NIS) in Amsterdam kon een rijtje. aan het woord. (De NIS heeft nam de Islamieten in Nederland fel p11 \/nnrnnrHp|pn test aangetekend tegen de film O' vuuiuuiueieii Dood van Prinses die enige c Bij het grote publiek leven volgens ^en geleden zoveel stof deed opw< nj Hlelkema en De Vink ook ontstellen- Moslims praten over hun da de vooroordelen. Zo wordt de Moslim ^jks leven in Nederland en de ze< vaak omschreven als een wreed, on- ®n gewoonten m hun moederla ia gecultiveerd individu. Menigeen is fuosoof en mediadeskundige |c bang voor de toenemende invloed Libanon maakt zich zichtbaar t>4,a van de Islam op economisch en poli- over de houding van de westerse p tiek gebied. Hans Hlelkema (samensteller en re gie) en Pieter de Vink (interviews en adviezen) hebben voor het Humanis tisch Verbond een documentaire ge maakt over de vooroordelen die er over deze levensbeschouwing be staan. „De Islam, zonder twijfel" wordt vanavond via Nederland I van 23.00 tot 23.30 uur uitgezonden. Dat een dergelijke documentaire geen overbodige luxe is bewijzen de makers al in de eerste minuten, wan neer enige voorbijgangers op een markt in Hilversum wordt gevraagd wat het woord Islam voor hen bete kent. Enige antwoorden: „Islam? Is dat niet de kant van Israël op?" Is lam? „Is dat niet dat verre arme land?" Moslim? „Dat is een jood, niet?" Moslim? „Nee. nooit van ge- De film haakt in op de actualiteit met opnamen en gesprekken met Perzi sche studenten in Parijs. Jonge intel lectuelen die zich veraetten tegen het onbegrip dat er heerst in het westen SnGll© gfOGI ten opzichte van de moslims. Hij z wel voor modernisering van de Isl te zijn, „maar dat moet dan niet beuren op een westerse manier zonder Gods woord aan te tasten' een gevoel van nieuwsgierigheid naar Europa vertrok. Zijn eerste theaterer varingen heeft hij als kind opgedaan bij het Habima-theater. Beseffend dat er in Israël nog geen ontplooiings kansen op dansgebied zijn, komt hij als 17-jarige jongen in Kopenhagen aan. Al snel vertrekt hij naar Enge land, waar hij de klassieke techniek van nabij leert kennen. Maar ook krijgt hij te maken met George Devi- ne van het Royal Court Theatre met wie hij een jaar lang in „A patriot for me" (Osborne) speelt. Niet alleen dansen en acteren intrigeert hem, ook musiceren, componeren, schilde ren en beeldhouwen. In de jaren zes tig snijdt hij alle (religieuze) banden met Israël en thuis door. Hij raakt direct betrokken bij de oprichting van het Scottish Ballet en het Irish Ballet. Toch komt ook voor hem het onvermijdelijke besef dat zijn wortels in Israël zelf liggen. Zijn huis staat in Israël en niet in Cork of New York en zijn hart, ziel en zaligheid liggen voor al bij het Bat Dor gezelschap, dat nog in zo'n voortijdige fase verkeert. Zijn ervaringen met internationale gezel schappen, zijn training in zoveel ver schillende danstechnieken hebben hem doen inzien dat een choreograaf alleen dan kan werken als hij zijn eigen verwachtingen schikt naar de eisen en behoeften van de dansers- groep waarvoor hij werkt. Uitverkoren Getuige zijn laatste werk Prophetic Visions, dat hij speciaal voor het Bat Dor Company maakte, is Domy Rei ter-Soffer een man die is blijven hech ten aan de idee van een door God uitverkoren (woestijn) volk en de ge dachte dat een Messiah zal komen om deze zondige wereld te verlossen. Voor hem is deze Verlosser geen pro feet in de gedaante van een persoon, zoals Mozes, de Maharishi, Hertzei, Ben Goerion dat waren, maar een boodschap waarin gesproken wordt over vrede, vrijheid en liefde: de drie voorwaarden waarin hij gelooft om te kunnen overleven. Er van uitgaande dat elk mens van God of de goden een opdracht heeft gekregen om zijn vijf zintuigen tot het uiterste te gebrui ken, voelt hij zich pas gelukkig als hij zichzelf hierin herkent. Het maakt hem tot een zeer actief en allround kunstenaar, die vaak voor zijn eigen dansen muziek schrijft, ontwerpen schetst en verslaafd is geraakt aan mensen. Zij zijn voor hem de belang rijkste bronnen van inspiratie, ook al hanteert hij daarvoor vaak mytholo gische of bijbelse thema's. Vanaf 1962 maakte hij 32 balletten, voornamelijk voor het Bat Dor Com pany en het Irish Ballet. Favoriete choreografieën heeft hij niet: hij er vaart ze allemaal als zijn kinderen en zijn relatie tot hen is er één van een zorgzame vader, die soms vertwijfeld is over hetgeen hij nu weer gedaan heeft. Sommige van zijn creaties vindt hij achteraf wel té experimen teel, te lang of te dramatisch over trokken, maar dat komt wel overeen met zijn karakter. Voor hem kan kunst nooit onwaar zijn of liegen en hoewel hij vaak merkt zijn balletten al na twee maanden te haten, heeft hij ze te accepteren en te koesteren. Juist dit houdt hem gaande en maakt hem. zoals hijzelf zegt. een gelukkig mens, die zijn door God gegeven ta lenten tot het maximale moet benutr ten, wil hij zich niet een zondaar voelen ADVERTENTIE Wat in de documentaire ook voren komt is dat de Islam de snet groeiende godsdienst in de wereld lei Er zijn momenteel ruim vijfhonde^ miljoen aanhangers van de Islam. leen in Nederland leven 350.000 moslims. In de film wordt geen diepgrave analyse gegeven van de waarden de islam ten opzichte van het hu nis me. Het tv-produkt is in de ee plaats gemaakt om kennis en bejp bij de kijker te vergroten, aldus $r makers. Naar alle waarschijnlijkheid is dat ijdele hoop, want daarvo heeft de documentaire toch te wein|e diepgang. Dat ligt niet zozeer aan makers als wel aan de tijdsduur (d^fi tig minuten). Aangenomen kan w< e den dat velen van een enkele uitze ding niet veel opsteken. De kijkers zullen in de toekomst woei den „doodgegooid" met informal a over de Islamitische wereld en w licht blijft er dan veel meer „hangel Het Humanistisch Verbond komt 16 mei op deze uitzending terug. Dl Is wordt er in de studio gepraat ov^£ humanisme en Islam. Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM Er is een eind gels men aan de periode waarin de IKO en KRO/RKK afzonderlijk van kaar de zendtijd van Kenmerk, informatierubriek van de kerken, vi den. Beide redacties zijn weer same gesmolten. Al meer dan een jaar was er een soo boedelscheiding tussen de beide dacties. Ze werkten vanuit hun eig( omroep en vulden om beurten zendtijd. Dat gebeurde nadat twi eindredacteuren die de KRO had g leverd uit onvrede waren vertrokkej Wim Koole, televisiedirecteur van IKON, heeft daarna tijdelijk de 1< ding op zich genomen. Mét ingang van 1 mei is Leo Schen benoemd tot eindredacteur van Kei merk. Hij is een van de drie redactei ren van de rubriek. Ja, maar kan een stoommachine d ook? verhalen van Woody Allen. Z zijn een selectie uit de bundels G( tting even en Without feathers. Vert ling A. J. v. Braam. Ultg. Bakke Amsterdam. 138 biz - 14.90. Me hum Sinthu (Ik ben Zigeunei Gesprekken met Zigeuners over vervolging in de periode 40-45 en jaren daarna door J. Beckers. U1 Horus, Den Haag. 132 biz - 17.50. Marxisme en literatuurkritiek, do( T. Eagleton. Sunschift 147, van uitg verij Sun, Nijmegen. 87 biz -. 12.50

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4