De spiegel in het evangelisatiewerk Wat de bijbel niet zegt over bewapening Nederlandse editie is onwaarschijnlijk VATICAANSE KRANT EN RADIO Trouw Israël-comité tegen contact met PLO Brazilianen in Veenklooster 'Paus moet Zaïre niet bezoeken' Conferenties KOK KAMPEN VANDAAG e n KLEURENFOTO'S UITAMERIKAANSE ARCHIEVEN U-boek 24,50 VRIJDAG 2 MEI 1980 KERK TROUW/KWARTET door A. J. Klei Onlangs schreef ik op deze plek over een evangeliserend spiegeltje Op de achterkant ervan was een papiertje geplakt met een bekende bijbeltekst .Alzo lief heeft God de wereld en daaronder stond de opwekking, het spiegeltje om te draaien. Dan kon je zien wie God zo lief had. Uit correspondent^ is me gebleken, dat dergelijke spiegeltjes reeds lang in omloop zijn. Eerlijk gezegd kende ik uit mijn jonge jaren alleen spiegeltjes met déze tekst op de achterzijde: Heb je wel eens een aap gezien? Keer dit voorwerp dan om! (of althans woorden van gelijke strekking). Voorts is me duidelijk gemaakt dat spiegels vaker een toepassing vinden in het evangelisatiewerk. Een lezer uit het noorden des lands stuurt, me een kranteknipsel met een advertentie van de te Delfzijl gevestigde Evangelische Informatie. Deze advertentie behelst in spiegelschrift de volgende.woorden: Zonder Jezus bekijkt u alles van de verkeerde kant. De bedoeling is duidelijk: je moet deze advertentie voor de spiegel houden en dan „van de goede kant gezien'' kun je lezen wat er staat. Een aardige vondst, ik zou er tenminste nooit opgekomen zijn om deze manier te werk te gaan. Tegen de door de Evangelische Informatie verzonnen tekst heb ik echter wel bezwaar. De narigheid is namelijk dat je zonder Jezus allerlei zaken best van de goede kant bekijken kunt en dat mensen die met Jezus door het leven (willen) gaan en daar ook graag voor uitkomen, de plank behoorlijk mis kunnen slaan. Dit valt natuurlijk te betreuren, maar 't Is wel waar. Trouwens. iedereen kan het dagelijks vaststellen. Je behoeft daarvoor waarlijk geen aanhanger te zijn van de leer der algemene genade van Abraham Kuyper, die de bijbelse gedachte dat de zon opgaat over bozen en goeden, daarin breed heeft uitgewerkt. Het Is trouwens nog erger. Uitgerekend personen, die nadrukkelijk verklaren niet zonder Jezus te kunnen, verwijten elkaar op luide toon, dat ze de boel volstrekt verkeerd zien. Welbeschouwd bestaan kerkelijke vergaderingen en kerkelijke geschlften bij de gratie van het feit dat de éne persoon met Jezus aan zijn zijde de andere verwijt dat-ie er compleet naast zit,-en omgekeerd. Ook dit valt te betreuren, maar alweer: het Is geen nieuws. Wij kennen ten dele, staat er ln de bijbel en (soms) in ons commentaar (op pagina 5). Kortom, Evangelische Informatie versterkt met behulp van een spiegel verkeerde Informatie. Zonder Jezus ben je niet van je gezonde verstand beroofd en met Jezus tast Je wel eens verkeerd. Ik vermoed dat de tekst van Evangelische Informatie is ingegeven door een denkbeeld, dat ik wel vaker ln zogenaamde evangelische kringen tegenkom. Deze gedachte: dat als je je hart maar aan Jezus gegeven hebt, de boel gesmeerd loopt. Het tegendeel is het geval, dat heeft Jezus tenminste zelf gezegd. En als er dan in 't evangelisatiewerk een spiegel gebruikt moet worden, gebruik hem dan waarvoor hij dient: om te kijken of Je er netjes en/of aantrekkelijk genoeg uitziet om de kansel of het spreekgestoelte te betreden. Van onze kerkredactie NIEUW AMSTERDAM - In een brief aan de raad van kerken heeft het Israël Comité Nederland er zijn ver wondering over uitgesproken, dat de raad geen enkele vorm van protest heeft doen horen tegen het besluit van de Tweede Kamer, dat de Neder landse regering feitelijke contacten met de PLO zal aangaan Het is de profetische roeping der ker ken. de overheid te waarschuwen wanneer haar handelen het toelaat bare in de politiek overschrijdt, aldus de brief van het ICN. Het meent, dat hiervan sprake is in de contacten met de PLO, omdat deze „hardnekkig vasthoudt aan een handvest, waarin de liquidatie van Israël als doel wordt gesteld Het comité wijst op de ex clusieve banden van de kerk met Is raël op grond van de Godsopenbaring en de christelijke liefde. Ook wie uit de liefde van Christus bewogen is met de nood van Pales tijnse Arabieren, kan deze liefde niet tot uiting brengen door te zwijgen bij overheidscontacten met die exponen ten van de Palestijnen, die nog steeds weigeren het bestaan van Israël te erkennen en die zelfs dat bestaan ongedaan willen maken, aldus de werkgroep „contact met de kerken" van het comité in zijn brief aan de raad van kerken. VEEN KLOOSTER - Het traditione le pinksterfeest in Veenklooster (Fr.) krijgt dit jaar een internationaal tint je door het bezoek van een Brazili aanse delegatie op uitnodiging van de gereformeerde zending in Fries land aan deze manifestatie op tweede pinksterdag. Sprekers op deze dag zullen zijn de predikanten Jaap Zijlstra en Ype Schaaf. door Pieter van der Ven AMSTERDAM -r „Radio Va- ticana" moet weer uitzendin gen in het Nederlands gaan verzorgen en er dient einde lijk een Nederlandstalige uit gave van de „Osservatore Ro mano" (de half-officiële staatscourant van het Vati- caan) te komen. Dat is in het kort de mening van de „Gebedsactie Limburg", een groepering van verontruste roomskatholieken in een brief aan de Nederlandse bis schoppen. De „Gebedsactie" verzoekt bij mon de van P. Frissen uit Beek de bis schoppen om hun invloed aan te wen den dat alle belangrijke dingen die de paus doet of zegt de Nederlandse katholieken en vooral de leken beter bereiken, zodat het hun niet langer ontbreken zal aan mooie, bemoedi gende zaken. In deze formulering knoopte de brief aan bij recente uit spraken van kardinaal Willebrands ln het weekblad De Tijd. Daarin had de kardinaal laten weten dat het zijns inziens schort aan berichtgeving in de Nederlandse media over „deze mooie en bemoedigende" zaken. Het is opmerkelijk dat de actie nu pleit voor bronnen om deze vermeen de lacune op te vullen: de Vaticaanse radio en een Nederlandse weekeditie van de Osservatore Romano. Beide dingen zijn al zeer vaak aan de orde geweest en in vroeger tijd is er wat de radio betreft ook geëxperimenteerd. Maar nog recent onderzoek zou heb ben aangetoond, volgens de perschef van de Nederlandse rk kerkprovincie. dat de belangstelling voor zulke Ne derlandse uitzendingen in de tienden of honderdsten van procenten ligt, het zou de moeite en inspanning niet rechtvaardigen. Blijde Boodschap Voor wat de weekeditie van de Osser vatore betreft: deze bestaat al in het Engels, Duits, Frans, en andere talen Dus zul menigeen genoegen nemen, vindt de „Gebedsactie" met de editie ln zijn favoriete vreemde taal. Maar, zo werpt de brief tegen „vergeten wij niet dat Christus Zijn Blijde Bood schap vooral richtte tot de kleinen en eenvoudlgen. Het zijn Juist dezen die een vreemde taal onvoldoende mach tig zijn." Toch is ook het verzoek om een Ne derlandstalige Osservatore tamelijk oude kost. Kardinaal Willebrands, die als weinig anderen de Osservatore kent, doelde met zijn opmerking ln De Tijd niet op zo n editie. Het pro bleem is namelijk niet de vreemde taal, het probleem ls dat de Osserva tore ln welke taal dan ook onleesbaar is, althans zeker voor de „kleinen en eenvoudigen" voor wie de Gebedsac tie zegt op te komen. De kardinaal vindt ook dat het veel doorzettings vermogen en zelfs beroepsmaUgheld vereist om dat mooie en bemoedigen de, voorzover aanwezig, uit de grauwe Osservatore-kolommen op te delven. Dat neemt het gevoel niet weg bij de Gebedsactie en bij kardinaal Wille brands dat er een tekort ls. Volgens Han Schout ln Hervormd Nederland valt dat tekort wel mee. Volgens hem is ieder er „als de kippen bij" om aandacht te vestigen op al wat ver meldenswaard is, maar is er helaas erg weinig te melden, zoals zijns in ziens de kardinaal zelf door het ge noemde interview aantoont Schout* maakt zich kwaad dat journalisten de schuld krijgen als ze uit Rome te waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordta Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur ing. O. Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam lel 020-913456 telex 13006 Postgiro 66 0000 Bank Ned Credietbank Rekeningnr 2300 12 574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/DORORECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) «el. 010-115588 (redactie) tel 115700 (uilsluitend voor advedenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIOEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel. 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORO/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand 16.98 Per kwartaal f 50.95 Per half jaar 101.90 Per jaar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19.30 van maandag t/m vrijdag Op zondag van 18-20 uur telef 020- 913456. Opgave mim-advenenties tel 020-936868 of schnttelijk aan Mim-Adv afdeling, postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswi|Zingen uitsluitend schrif- teh|k aan onze Amsterdamse ADVERTENTIE Reeds 456.000 is binnen! Dus nog slechts 70.000 en dan krijgen 200.000 school kinderen in Brazilië een Nieuwe Testament Haast u dus. Maak althans één kind gelukkig met een NT 2,63). Giro 901.000 Van In de Rechte Straat te Velp, met verm. NTBr weinig „mooie en bemoedigende za ken meedelen", terwijl ze „trouwens mede door toedoen van Willebrands tot nietsdoen gedoemd en voorgelo gen" werden. Levensvatbaar Inmiddels ln de stichting „Communi- care" een onderzoek begonnen naai de levensvatbaarheid en wenselijk heid van een nieuw katholiek week blad. De stichting beoogt „de verster king, met onderkenning en erkenning van de bestaande pluriformiteit, van de katholieke geloofsgemeenschap ln Nederland door de bevordering van eenheid ln verscheidenheid daar binnen." In een toelichting op deze wat wazige doelstelling wijst het stichtingsbe stuur erop dat het geloof een steeds individuelere aangelegenheid ls ge worden. Een factor daarbij zou vol gens de stichting het gebrek aan vol doende communicatiemogelijkheden zijn; men acht het noodzakelijk dat voor de gelovigen een „betrouwbaar kader" wordt geschapen ter versprei ding van Informatie en opinie. In het „Tijd"-interview gebruikte de kardi naal het woord „objectief". Noch de kardinaal, noch de overige bisschoppen, noch de stichting „Communicare", willen naar zij zeg gen een blad als spreekbuis van één richting. De „Gebedsactie Limburg" denkt met haar promotie van zwaar gecensureerde Vaticaanse media eer der wel ln die richting. De vraag ln roomskatholieke kring is of men nu weer een eigen, afgesloten medium wil, waar men zich gevrijwaard weet van kritiek, vraagtekens en onaardig heid. De vraag dus of men een medi um wil ln plaats van een kerk en wereld die niet bestaan. BRUSSEL (KNA) Vandaag komt de paus ln de Zaïrese hoofdstad Kins- jasa aan. waar hij zijn tiendaagse reis door Afrika zal beginen. Het bezoek aan voormalig Belgisch Kongo stuit ln het oude moederland op enig ver zet. De Belgische organisatie „Ge rechtigheid en Vrede" heeft de paus gevraagd van zijn voorgenomen be zoek aan Zaïre af te zien. Volgens deze organisatie zal president Mobu tu met zijn regering het bezoek voor politieke doeleinden misbruiken. De paus komt het honderdjarig bestaan van de katholieke kerk van Zaïre meevieren, maar dit feest moet „het vreselijke lijden van het vervolgde volk verhullen", aldus „Gerechtig heid en vrede". Studiedag r.k. liedbundel Gezan gen voor Liturgie, zaterdag 3 mei 9.30-16 uur, Instituut voor kerkmu ziek, Plompetorengracht 3, Utrecht. Inl. Gregoriusvereniging, tel. 030-334244, toestel 18. Gescheiden predikantsvrouwen, gespreksbijeenkomst 16-17 mei, Kerk en Wereld. Driebergen (tel. 03438-2241). Jongerenevangelisatie in de jaren '80 m.m.v. prof. dr. ir. J. H. van Bem- mel, ds. Pieter Boomsma en evange list Gert van de Bos, zaterdag 3 mei 10.30-16 uur. De Brug, Schuilenbur- gerweg 2, Amersfoort. Evangelische Alliantie, inl. tel. 033-11949. ADVERTENTIE Cahiers voor het christelijk onderwijs Uitgegeven onder auspiciën van de Stichting Unie „School en Evangelie" Dezer dogen verschenen Werkgroep Unie SCHOOL EN MEDEZEGGENSCHAP 152 blz., I 19.90 Inhoud: Drs. S. J. Bruggeman, Opkomst van de democratiserings golf. Drs. IV. J. Deelman, Maatschappelijke en politieke aspecten van de democratisering in het onderwijs. Drs. J. Hoeksema, Medezeggenschap in de school: pedago gische aspecten C. van Rijsdam, Drs. J. H. Drewes, ir. J. Brouwer, Drs. H. H. Wubs en Drs. C. J. Gaakeer, Praktijk van de medezeggen schap Drs. B. de Haan en Drs. R. Hartman, Medezeggenschap in toekomstperspectief. Het democratiseringsproces wordt in dit belangrijke cahier van alle kanten belicht, ook vanuit de praktijk. Voor besturen, onderwijsmen sen, ouders enz. betekent dit cahier een waardevolle wegwijzer. Prof. dr. J. Verkuyl ER ZIJN GRENZEN 2e druk, 68 blz.. 7.50 Bijdragen tot beantwoording van de vraag naar de verenig baarheid van het CPN-iidmaatschap en de dienst aan het christelijk onderwijs. De auteur wil geen vulgair anticommunisme bedrijven, maar zijn eindconclusie kan geen andere zijn, dan dat de doelstel lingen van het marxisme-leninisme onverenigbaar zijn met die van het christelijk onderwijs. Na verschijning van de eerste druk van dit Cahier (najaar 1979) brak een stroom van reacties los. Daarom bevat deze 2e druk enkele wijzigingen en aanvullingen en gaat Prof. Verkuyl aan het slot in op de kritiek en de waardering. Verkrijgbaar in de boekhandel door dr. K. A. D. Smelik Na afloop van een oorlog zijn mensen geneigd om te verwach ten, dat de volgende weer langs dezelfde lijnen zal worden gevoerd. Zo worden onze gedachten over oorlog sterk bepaald door wat er voorafgaand aan en tijdens de tweede wereldoor log is gebeurd. Waarschijnlijk is in geen oorlog het gelijk zo aan één kant geweest en was het zo duidelijk, dat een volledig mis dadig regime ten koste van alles moest worden vernietigd. Terugzien de op de jaren dertig kan men zelfs stellen, dat een grotere bereidheid toen om een oorlog te riskeren het leven van miljoenen mensen ge spaard zou hebben. Het is één van de verdiensten van het nieuwe boek van professor dr. J. N. Sevenster: Bijbel en bewapening, dat hij dit aan de orde stelt, wanneer hij zijn visie geeft op de vredesvraag stukken thans. Een aantal Nederlan ders ziet immers een parallel tussen deze oorlog en een mogelijk conflict met de Sovjet-Unie. De auteur, emeri tus hoogleraar in het Nieuwe Testa ment van de Universiteit van Amster dam, vertelt ook van de ommekeer in zijn denken, toen hij als pacifistisch georiënteerd christen met het ont staan van het Derde Rijk werd gecon fronteerd. In die omstandigheden moest hij wel erkennen, dat oorlog nog „de enige mogelijkheid was om van een onvoorstelbaar wreed regi me, dat onnoemelijk veel leed en ver derf over talloze mensen bracht, be vrijd te worden" (blz. 116), en zijn pacifisme laten varen. Onmogelijk Maar. zegt hij, hoe staat de keuze nü? Kan een kernwapenoorlog ooit recht vaardig zijn en enig middel om de waarden van onze cultuur te verdedi gen? Hij wijst op de totale vernieti gingskracht van de kernwapens, noemt het gering aantal bommen dat voldoende ls om de Nederlandse be volking te halveren, en komt tot de conclusie dat de toestand nu niet meer te vergelijken is met die in de Jaren dertig. „Het voeren van een 'grote' oorlog om der wille van de bijbelse gerechtigheid en liefde ls vol strekt onmogelijk geworden." (blz. 151). Vertrouwen op het effect van af schrikking als garantie voor vrede acht hij misplaatst gezien de betrek kelijke waarde van de Internationale verdragen, gezien ook het grote ge vaar dat verdere verspreiding van de kernwapens (proliferatie) inhoudt en de angstaanjagende mogelijkheid van een kernoorlog per ongeluk. Hier over was niet zo lang geleden ln Trouw nog een onthutsend bericht te lezen. De ontwikkeling van tactische kern wapens (die ln tegenstelling tot de strategische niet voor een totale uit roeiing bedoeld zijn, maar voor het vernietigen van „beperktere" doelen) en de rol van de wapenindustrie zijn nog twee andere factoren die naar de mening van Sevenster en ook van vele anderen een kernoorlog onaf wendbaar maken, wanneer hierin geen wezenlijke verandering komt Weinig illusies Het is goed, dat Sevenster deze con sequentie de lezer duidelijk voor ogen stelt. Hij heeft niet veel Illusies om trent het karakter van het Sovjet- Russische systeem en over de bijdra ge van die kant tot het afschaffen van de kernbewapening, maar deson danks kan angst voor het „Russische gevaar" in zijn ogen de onafwendbare kans op een grootschalige vernieti ging van de mensheid niet rechtvaar digen. Hij ziet hier een taak voor de kerken, die zich op Jezus en de Bijbel als Heilige Schrift willen richten. Niet dat er in de Bijbel een verbod tegen bezit en gebruik van kernwapens te vinden ls. De auteur heeft er geen behoefte aan ln de Bijbel ethische voorschriften te lezen, wanneer die er niet staan. Wel meent hij, dat de Bijbel ook op dit punt een bron van inspiratie voor denken en handelen kan zijn. Eerlijk Vandaar dat een belangrijk deel van het boek aan het vraagstuk gewijd is: wat wordt er ln de Bijbel over oorlog en bewapening gezegd en welke waar den hebben deze uitspraken nog voor ons? De auteur heeft het zich niet gemakkelijk gemaakt Hij probeert eerlijk, weloverwogen en nauwkeurig aan te geven, hoe er in de Bijbel over oorlog gedacht wordt. De Bijbel blijkt noch uitgesproken pacifistisch te zijn, noch een recht vaardiging voor militarisme te bie den. Men krijgt de Indruk, dat men oorlog als een gegevenheid zag, waar mee men noodgedwongen rekening moest houden, een zaak die men niet goed- of afkeurde, maar waarvan men slechts kon hopen, dat zij eens niet meer zal worden geleerd (Jesaja 2 vers 1 tot 5; Micha 4 vera 1 tot 5). Atoompaciflsme noch een systeem van afschrikking door kernwapens worden ln de Bijbel voorgeschreven. In hoeverre kan de Bijbel, die binnen een geheel andere situatie geschre ven is, dan toch als richtsnoer voor ons handelen nu fungeren? Pressie Dat er op deze vraag niet makkelijk een antwoord is te geven, zal nie mand verbazen, wanneer men de ver- VOOR DE KEUS De avond valt. De oudste zoon is klaar metz'n dagwerk. We zien hem met het gereedschap over de schouder terugkeren. Hij nadert het huis waar het feest is. Hij staat stil om de geluiden tot zich te laten doordringen. Hij hoort muziek en dans. letterlijk: zoiets als symfonie (samenklank) en koorzang. Hij loopt niet verder. Hier komt iets vreemds op zijn weg. Iets dat hij niet kent. Het vreemde doet hem inhouden. Hij roept een jongen, die hem moet vertellen water aan de hand ls. „Toen hij het huis naderde hoorde hij muziek en dans, hij riep een van de jongens bij zich en vroeg hem wat er aan de hand was". Zelf gaat hij er niet op af. Eerst wil hij geïnformeerd worden, om dan zijn standpunt tegenover dit afwijkende te kunnen bepalen. Zijn leven kent maar één ritme, dat van de arbeid en de plicht. Dit is een inbreuk waarbij hij de wenkbrauwen fronst. De jongen geeft hem een kort verslag. „Uw broer is gekomen en uw vader heeft het gemeste kalf geslacht (dat ls waarschijnlijk het meest sprekende) om dat hij hem gezond en wel teruggekregen heeft". Het slaat als een bom in. Hij staat op een beslissend punt. Het vreemde staat in al z'n duidelijkheid van feest en dans voor hem. Wat moet hij ermee? Hij kan nog alle kanten uit. Zet hij 'top een lopen om zo spoedig mogelijk zich te storten in het feestgedruis om de broer? Hij moet wat. Wat gaat hij doen? Een vraag die soms ineens op je afkomt. Je kunt twee kanten uit. Doorgaan of van richting veranderen? Er moet gekozen worden. er. ter fan de: VOORBIJGANGERS schillende meningen van christenen over deze kwestie kent. Ik krijg ook niet de indruk, dat de schrijver hier geheel uitgekomen Is of dat preten deert te zijn. Wel geloof ik, dat de uiteindelijke conclusie van het boek ln overeenstemming met het denken van de bijbelschrijvers is: „Daarom is het een van de dwingendste taken van de kerken, van de Christenen, met vele anderen een massale pressie uit te oefenen ter doorbreking van het traditionele denken en han delen op dit punt" (blz. 172). Manco In dit verband legt Sevenster er de nadruk op, dat wanneer men zich over deze kwestie een mening wil vormen men zich goed moet laten voorlichten over de feitelijke situatie rond om kernwapens en strategie. Hiervoor heeft men een verantwoor de literatuurlijst, waar publikaties van verschillende richtingen ge noemd worden, nodig. Hoewel in de aantekeningen bij de hoofdstukken van dit boek vele verwijzingen te vin den zijn, acht ik het ontbreken van een dergelijke bibliografie een Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Moerkappele: J. Harteman, kand. te Veenendaal. die bedankte voor Driesum, Genemui- den en Goudswaard (toez.). Bedankt voor 's-Grevelduin de Capel- le: J. den Hoed te Sliedrecht; voor Meerkerk: D. J. Cuperus te Nieuwer- kerk a.d. IJssel. Afscheid op 4 mei van Giessendam- Nederhardlnxveld (krachtens over gangsbepaling 277 3): J. van den Bom, ber. te Nieuwe Tonge; van Eex- ta: D. Brandhorst ber. te Heerenveen; van Bergen op Zoom: R. D. H. Naber wegens emiritaat. Intrede te Drachten: M. Jansen uit Hengelo (Old); te Zevenhoven: K. B. A. Klelder uit Zuidwolde (Dr.); te Zoe- termeer: W. L. Pera uit Enkhuizen. Bevestiging te Eindhoven (scriba prov. kerkvergadering van Noord Brabant en Limburg): H. de Jonge uit Vught. GEREF. KERKEN Beroepen te Amersfoort (geestelijk verzorger psychiatrisch centrum Zon en Schild): mevr. T. de Jong, geeste lijk verzorger medisch centrum te. Alkmaar. Afscheid van Ommen: W. A. V.d. Bëfg ber. te Bodegraven: 's middags van Brulnisse en 's avonds van Nieuwer- kerk: P. J. Moet ber. te Berkel en Rodenrijs. Intrede te Bodegraven: D. H. Elder- man uit Drachten. CHR. GEREF. KERKEN Intrede op 10 mei te Zaamslag: L. W. v.d. Meij uit Middelharnis. K ADVERTENTIE In de loop van de maand april echter brengt het Nederlands Bibliotheek en Lektuur Centrum een keuzelijst „Kerken en kernwapens" uit, waarin men titels en korte omschrijvingen van de voornaamste Nederlandstali ge boeken en brochures over dit on derwerp vindt. Deze keuzelijst is door het Christelijke en het Katholiek Lektuur Centrum samengesteld en via de plaatselijke openbare biblio theek verkrijgbaar. Dr K. A. D. Smelik, studiesecretaris van het Christelijk Lektuur Cen trum, bespreekt: Prof. Dr J. N. Se venster Bijhei en bewapening, 's- Gravenhage, Boekencentrum, 182 blx., ƒ21,00. Slechts De bevrijding van Europa wordt In dit boek voor het eerst gedocu menteerd met sensationele kleurenfoto's, die door camera teams van de U.S. Army en U.S. Navy aan het eind van de tweede -ï wereldoorlog werden gemaakt. Fibula-Van Dishoeck-HAARLEM

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2