Zwarte kerken zijn verdeeld Vaderlandse orgelklanken wel en niet in oranje hoes Monstercongres van Engelse rk kerk Trouw Ned. gereformeerden en chr. gereformeerden hebben elkaar nodig j£i Contact met blanke kerk Eva den Hartog op EZA-zendingsdag Synode en IKV Réveil-archief bestaat 50 jaar Nieuwe boeken VANDAAG li Conferentie ^n" Meer leden voor >£*5 Kerk en Vrede DINSDAG 29 APRIL 1990 TROUW/KWARTET SDAG Van onze correspondent JOHANNESBURG Er groeit een conflict tussen de neder- duitse gereformeerde sendingkerk (de kleurlingenkerk) en de reformed church in Africa (de Indiërs) over de verhouding tot de blanke NG-kerk. Tegelijk hebben veertien predikan ten van de kleurlingenkerk In een open brief het beleid van de leiding van hun kerk aangevallen De Indlérkerk en de 1* predikanten nemen het de moderatuur van de kleurlingenkerk kwalijk, dat deze vo rige week In Kaapstad vergaderd heeft met de moderatuur van de blan ke NO-kerk Dtt conflict is de laatste ontwikkeling in de crisis in de NO kerkenfamllie over de gemengde huwelijken en de ontuchtwet Op 11 maart hadden de vier NG kerken (blank, zwart, ge sleurd en Indiër) gezamenlijk ver klaard. geen principiële bezwaren te hebben tegen heroverweging van deze wetten. Kort daarop kwam de moderator van de blanke kerk. dr. E. P J Kleynhans, op deze verklaring terug. In een scherpe verklaring be schuldigden de leidingen van de nlet- blanke kerken Kleynhans vervolgens van „grove verdraaiing van de waar heid" Zij waarschuwden, dat de ver houding tussen de blanke en de niet blanke NO kerken ln een zeer kritiek stadium was gekomen. Hoewel de leidingen van de nlet-blan- ke kerken met elkaar afgesproken hadden, niet met de blanke kerklei ding te praten, tenzij deze eerst de houding van Kleynhans zou hebben afgekeurd, blijkt er nu vorige week toch een gesprek te zijn geweest tus sen de moderaturen van de blanke kerk en de kleurlingenkerk De predi kanten Dawid Botha. SakJcie Mentor. Hennie Beets en Hennle Sinclair had den in Kaapstad een bespreking met dr Kleynhans en zijn drie blanke collega's. waarin opgenomen: Oe dammer, met Oordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leklse Courant Uitgave: Trouw/Ki BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur ing O Post ma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam lel 020-913456 lok» 13006 Postgfo 66 0000 GomoofifogiTD Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 146 3000 AX Rotterdam let 010-115588 (abonnememe en bezorgmg) let 010-115586 (redactie) tel 115700 lu*sluitend voo- REGIO DEN HAAGtEIOEN 2501 CC Oen Haag let 070-469445 Iel 070-469445 (redactie) lot 070-468864 (uitsluitend voor Part straat 22 Oen Haag REGIO NOORO/OOST-NEOERCANO 1 abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tei 05200-17030 Me*martt 56 Zwo«e Per maand f 16,98 Per kwartaal I 50.95 Per hart (aar f 101.90 Per »aar 201 60 Ad*ertpn9erane*eo oc iiracMen er* J xMan 9-19 30 «en maandag t/m «nyftag Op zondag van 18-20 uw letel 020- 913456 020-936668 ol scbnUeliR aan M*»-Adv atdehng poetbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adresamzingen cutsiueeod vcRnl De veertien kleurlingen-predikanten verwijten ln hun open brief de leiding van hun kerk. dat deze toch weer gaat discussiëren over ..zaken die niet meer discutabel zijn, omdat onze sy node er een heel duidelijk standpunt over heeft geformuleerd" ..Wij herinneren u eraan, dat onze kerk op de laatste synode apartheid in al haar vormen heeft veroordeeld als in strijd met het evangelie Het is dan niet meer mogelijk om te onder handelen over symptomen van apart heid Wij keuren het scherp af. dat u toch weer onderhandelt met de ver dedigers en voorstanders van de apartheid." aldus de open brief van veertien jonge predikanten, onder wie Alan Boesak en Chris Loff AMSTERDAM - De wereldwijde zendingsdag. die op Hemelvaartsdag in de Amsterdamse Jaap Edenhal wordt gehouden, staat in het teken van het gebed „Bidden: broodno dig!" luidt het thema. Eva den Hartog van het Leger des Heils zal 's mor gens vertellen over haar werk onder vluchtelingen in Thailand. Andere sprekers zijn Jonathan McRostle van Operatie Mobilisatie. Leen Kolle. oud-zendeling in Peru en Nico van Biljouw van Jong en Vrij. Ook komen verscneidene zendelin gen die met verlof in Nederland zijn aan het woord. Paternalisme In een speciale verklaring spreken ds Mannlkam en ds Gertie Lub be. voor zitter en secretaris van de Indiërkerk. hun teleurstelling hierover uit Zij beschuldigen de blanke kerkleiding met haar verdeel-en-heerstactiek van paternalisme en zeggen, dat ds. Botha en de zijnen zich niet aan de afspraak gehouden hebben. Van onze kerkredactie AM8TERDAM De commissie III van de generale synode van de gere formeerde kerken (die de bespreking van de relatie tot het Interkerkelijk Vredesberaad in de synodezitting van 24 april voorbereidde) heeft ons een uitvoerige verklaring toegezonden. Deze verklaring komt er. kort samen gevat, op neer. dat het uiteindelijke synodebesluit niet zo verrassend is. als ln sommige reacties is gesugge reerd. Verbreking van de banden tus sen de gereformeerde synode en het IKV. die door sommigen blijkbaar werd gevreesd, is geen moment ook maar in het geding geweest, aldus deze synodecommissie. Deze zendingsdag wordt georgani seerd door de evangelische zendings alliantie (EZA). het samenwerkings verband van de ..geloofszendingen". die niet aan bepaalde kerken zijn gebonden In totaal zijn ongeveer veertig van dergelijke groepen bij de EZA aangesloten. Zij presenteren zich deze dag met stands op een zg. zendings beurs De samenkomsten beginnen om 10.15. 13.30 en 16 uur De hulpverlening en het zendings werk van de kant van de evangeli- schen groeit sterk. Maar. zegt EZA- voorzitter Hans Keijzer. „we hebben ontdekt, dat van de factoren gebed, geven, gaan het gebed de minst be kende en minst populaire is. Daarom hebben we gekozen voor het gebed als thema van deze dag. 's Middags zullen we ln kleine groepen ook voor allerlei noden op het zendingsveld bidden." Vrijgemaakt bezwaar tegen evangelisch ERMELO (ANP) - Het ledental van de (vrijgemaakte) gereformeerde om roepvereniging die in Ermelo de twaalfde jaarvergadering hield, is in het afgelopen Jaar met duizend geste gen tot 7.200. De vereniging heeft op grond van de omroepwet geen zend tijd. maar verzorgt vier programma's in het buitenland, onder andere ln Suriname en Canada. Ds. C. J. Breen uit Amsterdam, die sprak over gere formeerd of evangelisch, wees erop dat in het begrip gereformeerd steeds hernieuwde actie van Christus tot uiting komt. Ds. Breen had bezwaren tegen de evangelische beweging, die wel de vernederde Christus aan vaardt, maar niet de verhoogde Christus, die zijn kerk vergadert, re geert en onderhoudt. door A. J. Klei Wat moeten mensen beginnen, aan wie inhuldigingslepeltjes niet besteed zijn. wier begeren niet uitgaat naar gedenkpenningen en die geen trek hebben ln de kroningskoffie van Albert Heijn? Zijn er voor hen voorzieningen getroffen? De vraag werd dringender naarmate de 30ste april dichterbij kwam. Maar als de nood het hoogst is. is de redding nabij en afgelopen zaterdag bezorgde de post mij een speciaal voor de troonswisseling vervaardigde orgelplaat in een oranje hoes. Dc rep me thans, de verdiensten van deze plaat te beschrijven ten gerieve van hen, die reeds lepeltjes bij de vleet bezitten, penningen ondingen vinden en drommels goed weten dat kroningskoffie net zo smaakt als gewone koffie. De afzender van de elpee was Qeorge L. de Vries, die in de gewijde hoek platen uitbrengt onder de merknaam Cantilena. Op de achterzijde van de hoes ontwaarde ik een stukje proza van zijn hand. gewijd aan Feike Asma en zó jubelend van toon. dat ik me afvroeg of de heer De Vries soms in de veronderstelling leeft dat Feike Asma straks gekroond wordt. Toch niet. want op de voorkant van de hoes las ik: „Jaap Kroonenburg speelt bewerkingen over Nederlandse volksliederen van: Feike Asma Jan Albert van Eyken George Stam Willem Vogel Jan Zwart tg.v. de troonsafstand van H. M. Koningin Juliana en de inhuldiging van H. K. H. Prinses Beatrix. 30 april 1980". Jaap Kroonenburg. leerling van André Verwoerd, is de tweede organist van de O rote Kerk te Maassluis, waar Feike Asma nummer één is (van hem heeft Jaap Kroonenburg trouwens ook les gehad). Jaap Kroonenburg heeft dus het magnifieke Garrels-orgel dat in deze kerk staat, tot zijn beschikking. Welnu, dat klinkt in al zijn glorie op deze plaat en dat Jaap Kroonenburg komt. omdat Kroonenberg ermee om weet te gaan èn omdat de door hem gekozen werken alle kans bieden, de mogelijkheden van het orgel uit te stallen. Kroonenburg begint met de uitbundige Hollandse Rhapsodie van Asma en laat daarop volgen de degelijke variaties die Van Eyken in de vorige eeuw schreef over „Wien Neërlands bloed". Jan Zwart is vertegenwoordigd met zijn bij velen geliefde Drie oud-Hollandse liederen en van Willem Vogel horen we de pittige Valerius-suite, die hij in '48 schreef bij de troonsafstand van koningin Wilhelmina en die het stellig óók nog zal doen wanneer Beatrix eens het troontje erbij zal neerleggen. Als alleszins fleurige uitsmijter dient een fantasie over Nederlandse volksliederen van George Stam. Dit programma, dat zijn niet geringe aantrekkelijkheid natuurlijk niet verliest na de 30ste april, wordt door Jaap Kroonenburg gespeeld op een manier, die getuigt van muzikaliteit en zorgvuldigheid. Met dit laatste bedoel ik dat hij de zaak nergens oppoetst en deze verdienstelijke eigenschap is me ook sterk opgevallen bij 't beluisteren van een Haite van der Schaaf eerder door Cantilena uitgebrachte plaat van Kroonenburg met eveneens werken van (voor een deel 19e-eeuwse) Nederlandse componisten: Samuel de Lange sr., Hendrik de Vries. Cor Kint, Arie van Opstal en Jan Zwart. Kijk, zo n lange sonate van De Lange over de melodie van .-Alle roem is uitgesloten", dat voorspel voor „Dankt, dankt nu allen God" van De Vries, en in mindere mate ook Kints uitgebreide fantasie over het Lutherlied vertonen bleke plekken. Welnu, Jaap Kroonenberg verdoezelt dat niet. hij probeert niet er overheen te spelen, en het gevolg is waarempel dat je van de meer geïnspireerde gedeelten dan weer extra geniet, en ik voor mij denk dan vooral aan een treffende koraalvariatie van Kint. Op deze plaat staan ook nog Van Opstais sterk door Zwart beïnvloede bewerking van psalm 42 en Zwarts Fantasie alia Marc la over het Wilhelmus, waarin de -zegenbede uit psalm 134 verwerkt is. Alleen dit laatste al maakt dat deze plaat, al is hij dan niet in een oranje hoes gestoken, volledig ln deze aankondiging past. Trouwens, ook los van vaderlandslievende gevoelens kan ik beide platen krachtig aanbevelen, wantje haalt er toegankelijke orgelmuziek vun eigen bodem mee in huis; muziek die je niet gauw elders zult aantreffen. En dan: gespeeld op een schitterend orgel, goed opgenomen en met redelijke informatie op de hoezen. De platen kosten 21,50 per stuk en het adres van Cantilena is: postbus 87, Zwanenburg. Er is nóg een orgelplaat uitgekomen met het Wilhelmus er op. Het Is nr. 24 in de bekende reeks „Rondom de Rotterdamse Laurensorgels" Hierop speelt de Amsterdamse (Harmonie)hoforganist Haite van der Schaal Nederlandse muziek uit de 17e en 18e eeuw en hij begint op het koororgel met de oudst bekende klavieraetting van ons volkslied. We hebben hier te maken met een bijzonder boeiende plaat, waarvan het belangwekkende geen moment ten koste gaat van het muzikaal plezier, daar zorgt de uitgekiende levendigheid van het spel van Haite van der Schaaf wel voor Ik ga hier niet alle twaalf door Van der Schaaf uitgezochte werkjes opsommen, ik doe een greep: een paar koraalbewerkingen („duo's") van Speuy, ongelooflijk fris, waarom hoor je die dingen eigenlijk nooit?, een levenslustig menuet van De Croes, een sierlijke sonate van Pool, een lekker-trekkerige 18e-eeuwse psalmbewerkingen ten slotte trekt Van der Schaaf, die inmiddels via het transeptorgel bij het hoofdorgel is aangeland, de 8paanse trompetregisters uit voor de „Schuttersmarsch" van Rulofs. Met elkaar nogal een belevenis, waarbij je veel hebt aan de voortreffelijke toelichtingen op de hoes. Eigenlijk zouden liefhebbers van, of geïnteresseerden in Nederlandse orgelmuziek zich op z'n minst twee van de drie hier genoemde grammofoonplaten moeten aanschaffen: je overziet dan drie-en-een-halve eeuw. In dit verbanf herinner ik ook even aan 't bestaan van nr. 19 van de Rotterdamse serie, waarop Herman van Vliet een flinke keus doet uit het vorige-eeuwse en vroeg 20ste-eeuwse repertoire. Ik kan echter niet in andermans portemonnaie kijken en volsta met de mededeling dat de plaat van Haite van der Schaaf te krijgen is door 27,50 over te maken op gironummer 4900 van de Stichting Grote- of 8t Laurenskerk, Rotterdam. Van een medewerker ZUTPHEN Op de te Zutphen gehouden ontmoetingsdag van de Nederlands gereformeerden (voorheen: vrijgemaakte gereformeerden buiten verband) sprak de christelijke gerefor meerde hoogleraar dr J. P. Versteeg. Deze zei, doelend op een kop in Trouw van verleden week. waarin tot zijn misnoegen aangegeven werd dat christelijke gereformeerden niet tuk op buitenverbanders zijn, dat het in het rijk van Christus niet gaat om waar wij tuk op zijn en wat wij ambiëren. Naar de overtuiging van prof. Versteeg hebben beide kerken elkaar nodig en kunnen zij niet buiten elkaar. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Het Réveil-archief bestaat vijftig jaar. Dat wordt vrij dagmiddag 9 mei gevierd met een bijeenkomst in „De Industrieele Groote Club". Dam 27 te Amsterdam. Onder meer zullen prof. dr. J. A. Bor- newasser en prof. dr. J. van den Berg lezingen houden over „Réveil en con servatisme". Ook verschijnen op die dag twee lustrumbundels, getiteld „Figuren uit het Réveil" en „Aspec ten van het Réveil". De bijeenkomst begint om vier uur. De Apeldoomse hoogleraar sloot zich aan bij de typering die ds H. Am e link, Nederlands gereformeerd predikant, onlangs van beide kerken gaf. De christelijke gereformeerden hebben meer oog voor de ernst van de zonde. Ze beschouwen het nooit ais een van zelfsprekendheid, om van delen in de genade te spreken. In de tweede plaats verstaan ze de kunst de kerke lijke eenheid te bewaren. Ze zien meer in de rijkdom van een geordend kerkelijk leven. De Nederlands gere formeerden aan de andere kant heb ben meer oog voor de vastheid van het verbond en de belofte, en daarom voor echt gemeente-zijn. In de tweede plaats zouden ze meer oog hebben voor de grote lijn, en zich minder druk maken om dingen als verschil lende psalmberijmingen of bijbelver taling. U kimt ons helpen attent te zijn op Moeilijk waar het werkeüjk op aan komt. in plaats van al die dingen die in het geheel van de roeping van de kerk van vandaag bijzonder onderge schikt genoemd mogen worden," al dus prof. Versteeg. Prof. dr J. P. Versteeg formeerden. Zo sprak ook ds J. D. Houtman, die de leiding van de bij eenkomst had, de hoop uit dat het niet zou blijven bij de bestaande inci dentele contacten. Het moet niet uit draaien op iets als een 12'/i jarige verloving, vond hij. ADVERTENTIE Reeds 456.000 is binnen! Ous nog slechts I 70 000 en dan krijgen 200 000 school kinderen m Brazilië een Nieuwe Testament Haast u dus. Maak althans één kind gelukkig mei een NT 2.63). Giro 901.000 Van In de Rechte Straat te Velp. met verm NTBr Waarschuwing Hij waarschuwde ertegen zich te koesteren in het eigene van de kerken of ook te proberen dit eigene aan de anderen op te dringen. Slechts wan neer deze verschillen gebruikt wor den om elkaar te dienen en te corrige ren. zullen ze heilzaam zijn bij pogin gen tot eenwording, zo zei hij. De ontmoetingsdag in Zutphen had als thema de titel van het onlangs verschenen boekje van prof. Ver steeg: „Oog voor elkaar." Dit thema werd vooral uitgewerkt in verband met de relatie tot de christelijke gere- Meer op de gemeentelijke situatie betrokken sprak de emeritus ds J. J. Verleur over het thema. Oog hebben voor elkaar, zo zei hij, wordt voor veel kerkleden moeilijk door de herinne ring aan de jongste kerkscheuring. Hoevelen zijn daardoor zo gewond, dat ze al op de vlucht slaan wanneer ze iets horen over „in Christus zijn". Er zal wel iets moeten gebeuren, wil len we de jonge kerkleden niet verlie zen aan individualistische sekten. Hij was van mening, dat het daarom be ter is niet steeds naar elkaar te kij ken. maar met elkaar naar de wereld. Het gaat in de kerk niet alleen om bidden, zingen en preken. Dat dient de werkvloer te zijn, waarop we met elkaar worstelen om het heil van de wereld, aldus ds Verleur. Van uitgeverij Patmos, Antwerpen/ Amsterdam, ontvingen we: De prijs van de liefde (ondertitel: Een bezin ning over het lijden) door Gisbert Greshake (79 pag., 14,50). Dit boek je van de Weense dogmaticus trok ln het Duitse taalgebied al veel aan dacht. Niet alle parken zijn paradij zen (ondertitel: Gelovig leven in hu welijk en gezin) door Jos Ghoos (128 pag., ƒ21,90). De schrijver is als mo raaltheoloog verbonden aan de ka tholieke universiteit te Leuven. Ik zal er zijn voor jou (ondertitel: Overwe gingen bij het kerkelijk jaar) door Walter Kasper (104 pag., ƒ21,90). Ge bundelde korte predikaties van de Tübingse dogmaticus. Van onze kerkredactie AMSTERDAM Vrijdag be gint in de Engelse stad Liver pool het eerste nationale pas torale congres van de rooms- katholieke kerk ln Engeland en Wales. Maar liefst tweedui zend algevaardigden van de ruim 5 miljoen rooms katho lieken zullen zich enkele da gen beraden over de toestand en de taak van de kerk. Het pastoraal congres is anderhalf jaar voorbereid Op plaatselijk vlak zijn er heel wat aanbevelingen door gepraat die nu op het congres in een bredere vertegenwoordiging zullen worden ingebracht Het resultaat van al die besprekingen wordt beschouwd als beleidsaanbevelingen voor de bis schoppen Met tweeduizend mensen vergaderen kan niet. Men heeft gekozen voor een zeer strikte scheiding van onderwer pen Het congres is verdeeld in zeven sectoren en alleen de opening en het slot worden door allen bijgewoond. Voor het overige blijft ieder in zijn sector, die dan al naar gelang ver deeld wordt in kleinere gespreksgroe pen. De zeven hoofdonderwerpen zijn: (1) Het volk van God, medever antwoordelijkheid. de plaatselijke gemeenschap, eenheid van de chris tenen, financiën. (2) ambt. de taak van de leek, de rol van de vrouw; (3) gezin, huwelijk, bejaarden, jeugd; (4) evangelisatie, missie, ontwikkelings samenwerking; (5) onderwijs, cate- ches) (6) getuigenis, arbeid, openbaar leven, media; Cl) Gerechtigheid, men senrechten, racisme, vrede. De Engelse rooms-katholieke kerk wil met dit congres de aansluiting bij het Vaticaans concilie concreet ma ken. Dit concilie werd al vijftien jaar geleden afgesloten en ln vergelijking met bij voorbeeld Nederland is Enge land tamelijk laat In Nederland was het pastoraal concilie daarvoor be doeld en dat is inmiddels al weer tien Jaar ter ziele en Nederland heeft zelfs al een synode achter de rug om de vermeende uitwassen te snoeien. De Engelse rk kerk heeft een achter stand. omdat zij vooral aanhang heeft onder Ierse immigranten en an dere groepen die in scholing en aan zien zijn achtergesteld. De betekenis van de kerk in de samenleving is vrij gering. Er is geen sprake van sterk rooms onderwijs of organisatieleven. Explosie De opzet van het Engelse pastoraal congres verschilt nogal van het Ne derlandse model en is ook weer an ders dan men het ln Vlaanderen doet In Nederland werden de verschillen de onderwerpen in de loop van enkele Jaren behandeld door een betrekke lijk kleine vertegenwoordiging die per keer min of meer wisselde. In Vlaanderen heeft men gekozen voor een vorm van permanent beraad. In Engeland is nu sprake van een wel licht eenmalige explosie van massale Inspraak op alle gebieden tegelijk. Dat is niet zonder risico. „Top of flop" zegt men dan ook; sommigen vinden de opzet nogal eigenwijs, omdat wei nig gebruik wordt gemaakt van bij voorbeeld de Belgische en Nederland se ervaringen. De Nederlandse rooms-katholieken weten bij voor beeld wat het zeggen wil als moei zaam geformuleerde aanbevelingen als onaanvaardbaar in de prullenbak verdwijnen. Het pastoraal congres zou best wel eens met gevoelige aanbevelingen kunnen komen. In groep drie komen zeker problemen als voorbehoeds middelen en tweede huwelijk na echt scheiding aan de orde. Onderzoek wijst uit dat daar door Engelse rooms-katholieken „ruim" over wordt gedacht. De Engelse bisschop pen raken dan klem tussen deze op vattingen enerzijds en die van de paus anderzijds. Ze zullen bovendien in hun beleid niet vooruit willen lo pen op de synode die in Rome in oktober over gezin en huwelijk ge houden wordt De wereldproblemen die aan de orde moeten komen in groep vier. zes en zeven zullen op het congres niet ge makkelijk eenstemmigheid verwer ven. De leider der Britse rooms-kat holieken. kardinaal Basil Hume, is bij voorbeeld wat betreft de noord-zuid kloof voor zijn gelovigen wellicht veel te radicaal De bisschoppen doen op het congres HET KAN NIET OP De bevelen die de vader ter gelegenheid van de terugkeer van zijn zoon geeft zijn nog niet ten eindt Het gemeste kalf moet voor de dag gehaald worden en geslacht en er 1 onZ€ moet een feestmaal komen. Het ct lidwoord „het" duidt hier aan dat deP -1 knechten weten wat hun heer CAO bedoelt. Er is er maar één en nu is hejaar a de tijd om dat kalf te slachten. De «pijiir vader pakt bijzonder royaal uit. Hij vindt dat er een feest gebouwd moet d worden ter gelegenheid van deze p terugkeer. Maar verder gaat nogzijitr motivatie. Hij geeft de diepe reden van het feest op: „mijn zoon hier wai v dood en is weer levend geworden, wfvojeei was verloren en is gevonden." Wijzer» 3 deze twee uitdrukkingen terug naar TT t de gelijkenissen van het verloren t schaap en de verloren penning? Bengel zegt: „Een lied en hymne meL, rt ritme, vaak herhaald (vers 32) De - ouden gebruikten in geval van 8rote'^t bewogenheid een lied." Als het een WPT£.P, lied is. Is het een paaslied, het gehele evangelie heeft er een plaats in. k Sterker kan de vader niet tot uitdrukking brengen wat in zijn hartdlti d, leeft, op dit moment dat hij zijn zoor weer bij zich heeft. Dit is de totale ienteel ommekeer. Dit is het gebeuren stevig waarop weken,maanden misschien g 0f de wel j aren gewacht is. Het grote e zou gebeuren. Dood, waar is je |krach1 overwinning? Het leven heeft rerkgel gewonnen. De liefde heeft het jn kost gewonnen. De omhelzing, het laten je koop aan- ukken van kleren, de ring en de tegelij copieuse maaltijd, het zijn allen jigde 1 uitingen van de grote ontroering vaifen de vader. Zo is er vreugde „in de hemel over één zondaar die zich bekeert, meer dan over I M 1 negenennegentig rechtvaardigen, dk I geen bekering nodig hebben (vers 7)| VA Terugkeren, bekeren is een kwestie van vreugde. Het kan niet op. rechterlijke macht Mr G. H. No- mes is benoemd tot rechter bij de arrondissementsrechtbank in Mid delburg. Op het ogenblik is hij nog vice-president bij de rechtbank in Amsterdam. Mr. E. Bos wordt officier van justitie in het arrondissement Dordrecht. Nu bekleedt hij dezelfde functie in het arrondissement Rotterdam. Kardinaal Hume, aartsbisschop van Westminster. gewoon ln de groepen mee. In juli beraden zij zich als conferentie wat ze met het resultaat gaan doen. Pas dan kan blijken of dit monsterexperiment geslaagd ls. VOORBIJGANGEI Beroepingswerk Ferr NED. HERV. KERK £EM] Beroepen te Berkel en Rodenrijs: Vachl Balke te Den Ham; te Blauwkap«de 1 Groenekan: D. Oskam te Spijk, j^ngs Bedankt voor Heiloo: G. Zonnevel Iran te Capelle a.d. IJssel. lissen Blaar; GEREF. KERKEN Aangenomen naar 's-Gravenmoer, is A. D. v.d. Meulen, kand. te Nieu#rae®" veen, die bedankte voor Oppenhil"1 bo- zen; naar Eindhoven (arbeid ond>de co jongvolwassenen en studerenden): Fn- Ft£ H. Wlgboldus te Den Haag-West. p daa bp all GEREF. KERKEN (VRLIG.) 1» do° Beroepen te Vlissingen: H. van Ve^*cten kand. te Kampen; te Dokkum: *n hun Janssen kand. te Ter Aar. verwa ,d zijn CHR. GEREF. KERKEN Iran t« Bedankt voor Utrecht-Noord: C. BP^ds te Chattam (Can.). belem GEREF. GEMEENTEN der Va Beroepen te Ridderkerk: J. van Hacp. da ren te Amersfoort; te Middelburgse G Centrum en te Westzaan: J. J. vfcoeten Eckeveld te Zeist. and v >t zou Bedankt voor Tricht-Geldermalsei C. v.d. Poel te Yerseke; voor Almel.„_.. J. M. Kleppe te Woerden. -kt bli Theologische studiedag joods-christelijke betrekkingen i dr. S. Gerssen. maandag 12 mei 10-^ uur. Geleen. Opgave bij ds. Y. van d Schoot, Parklaan 23, Geleen. Het kind van vandaag is de burt van morgen, ontmoetingsdag Nef chr. vrouwenbond, dinsdag 13 mei f uur. De Voorhof. Westerbork. Inl. 070-451370 laar o Rouwverwerking, een nood-xaal vaiV 12-14 mei, Den Alerdinck, Laag Zrg them (tel. 05290-541). Ben- 1 vasth Geloofs- en gebedspracticum, llaar P 17 mei, Maria Reparatrix, Witmaker Van straat 14 Maastricht. Inf. tel. 01! 681297. uropej AMERSFOORT (ANP) - Op de ftf"J Amersfoort gehouden jaarvergad* ring van de 2100 leden tellende verylk niging van christen-pacifisten KeL en Vrede is met voldoening geconstr teerd dat in 1979 niet alleen het ledef"5^' tal met ruim driehonderd steeg, ma/ ook het aantal jongeren dat een bl roep deed op de wet gewetensb] zwaarden militaire dienst, nameli; 3300 tegen 2400 in 1978. Vorig jaar deed Kerk en Vrede vitïp 1 brochures verschijnen over vrede IIII vraagstukken als gespreksmateriaU voor groepen. Voor de komende tif ligt de prioriteit van Kerk en Vreff10^ vooral op verdere bestudering van «veler training In geweldloze weerbaarheihjjnli voortgaande begeleiding van gewy0] tensbezwaarden militaire dienst, we y ken aan een campagne tegen de wl 9ev< penhandel, vredesopvoeding en e©aald nieuw actiemodel. Over dit laatste Ljat uitvoerig gesproken, het gaat om we gering defensiebelasting. Deze actfdan< beoogt onder andere een wet gew£em< tensbezwaarden defensiebelasting blat 1 krijgen. Op 10 mei zal een bera6jenc[ worden gehouden over de Juridisch!^ politieke en belastingtechnische pec ten daarvan. JKf De tentoonstelling „Het verh bij het materiaal" in het Utrecht universiteitsmuseum (adres: Tra; t), waarover wij gisteren berichtte is geopend tot 19 mei. „jnh Uitsk ■F

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2