De theologie van president Canaan Banana Gereformeerden zoeken contact met Palestijnse christenen Bundeling gereformeerde zending en werelddiakonaat JA CNV; n Ti 02510-2564^1 ÖVIIUO Trouw Synode niet tevreden over de werkwijze Turkse christenen moeten het land uit Gereformeerden doen beroep op Synode Overheidsgeld voor jeugdbekeringswerk VANDAAfrv »mi Kaart* I systemen. DONDERDAG 24 APRIL 1980 TROUW/KWARTET IERD> door Aided Schipper Het leek vorige week donderdag avond op Salisbury's „kopje" een onafhankelijkheidsoverdracht zoals het einde van de koloniale geschie denis er zoveel gekend heeft. De ene vlag werd gestreken en de andere gehesen. Een groep autoriteiten on der wie een Europese prins stonden er ernstig bij te kijken. De overdracht van het gezag In Salisbury aan de regering Mugabe ging gepaard met mu ziek en zang. onder meer van vroegere guer rillasoldaten en van Schotse doedelzakspe lers. Het leek even alsof de Jaren vijftig voor een dag terugkeerden. Maar er was één bijzonder feit: naast de nieuwe president van Zimbabwe, ds. Canaan Banana, stond de opperrechter Justice McDonald, die talloze oud-atrljdmakkers van Banana ter dood had veroordeeld tijdens de bloedige oorlogsjaren. Het was een teken dat het nieuwe regime in Salisbury besloten heeft een verzoeningspolitiek te voeren. Van deze vastbeslotenheid volgden daarna nog vele tekenen. „Sinds lk persoonlijk betrokken ben gewor den in de strijd voor onze vrijheid hebben veel bijbelgedeelten een nieuwe en onont koombare betekenis voor mij gekregen", schreef Banana, vorig Jaar toen hij nog ge vangen zat in het Wha Wha gevangenkamp. Ds. Banana is een predikant in de methodis tische kerk. dezelfde kerk waar bisschop Abel Muzorewa uit voortkomt. HIJ was lange tijd een strijdmakker van Muzorewa. was als stu dent vice-voorzltter van de African National Council en vertegenwoordigde de ANC in Amerika en bij de Verenigde Naties. In 1975, toen hij in Zimbabwe (toen nog Rhodeslé genaamd) terugkeerde, werd hij gevangen gezet. In december 1976 werd hij vrijgelaten om In Oenève deel te kunnen nemen aan de onderhandelingen over Rhodeslé. Hier wei gerde hij de door Muzorewa aanvaarde inter ne regeling en bij zijn terugkeer werd hij door Muzorewa opnieuw gevangen gezet. In het artikel dat hij in gevangenschap schreef had hij het onder meer over de Joden in Egypte en over hoe Mozes hun uittocht leidde. Mozes' werk begon met de doodslag van een Egyptische bewaker. Daarna koos Mozes actief voor de onderdrukte, een keuze die van Godswege gewettigd werd bij het brandende braambos. Vervolgens sprak Mo zes de farao recht in het gezicht toe: .Aldus zegt de Heer, de God van Israël: Taat mijn volk gaan." Toen farao op deze aanzegging niet inging, antwoordde Ood in de taal die de farao verstond: die van macht en geweld. Banana vat dit op als een duidelijke goddelij ke sanctie van bevrijdend geweld. „Gods gerechtigheid betekent dat de onderdrukker zwaar kan hebben te boeten voor zijn agres sie. Het was een les, waaruit de onderdrukten leren dat Ood voor hen zorgt en dat zij het recht hebben in opstand te komen en met elk middel tot hun beschikking voor hun bevrij ding te strijden." „Elk middel" zegt Banana. We hebben hier dus te doen met iemand die de bijbelse boodschap heeft opgevat als een wapen in de Canaan Banana guerrilla-strijd. Niet een halfzachte wereld verbeteraar, die het over verzoening heeft, zonder de vraag naar gerechtigheid aan te roeren. Even verder in hetzelfde artikel zegt hij: „Elke strijd heeft een dubbele betekenis: hij bevrijdt de onderdrukte en maakt zijn moge lijkheden vrij voor ontwikkeling, zodat hij een betekenisvolle bijdrage aan de maat schappij kan leveren, maar hij bevrijdt zon der uitzondering ook de onderdrukker van het onjuiste beeld dat hij van zichzelf heeft. De onderdrukkers zien hun fouten pas in nadat zij zijn verslagen: dan zien zij in dat er een dwingende werkelijkheid bestaat die gro ter is dan menselijke macht. Voor het eerst kan de onderdrukker niet meer uit onder de dwingende werkelijkheid van de menselijke waarde. Niets geeft meer beschaving dan medemensen te leren aanvaarden als gelij ken en met hen de vruchten van de natuur te delen." Banana noemt nog een ander bijbelgedeelte, waaraan hij praktische politieke actie ont leent. HIJ vertelt hoe de profeet Am os protes teert tegen de praktijken van de grote land heren. die akker aan akker trekken en de graanmarkt manipuleren terwllle van hun persoonlijke voordeel. „Het economische le ven van de Joden was een belangrijk punt voor God. Het leven is onmogelijk zonder een gezonde economische basis." Tegenwoordig zijn de economieën van veel ontwikkelings landen in de handen van multinationals, „een praktijk van economische onevenwichtig heid. die de oud-testamentlsche profeten af wezen. Am os' veroordeling van de onder drukkende klasse vond zijn grond in diepe en oprechte overtuiging." Aan het Nieuwe Testament ontleent Banana een bewust streven naar economisch socialis me. De eerste gemeente „had alle dingen gemeenschappelijk; zij verkochten hun bezit tingen en goederen en verdeelden die onder allen naar hun behoefte." De eerste christe nen streefden naar een rechtvaardige en klas senloze maatschappij. De bijbel veroordeelt dus niet alleen economische uitbuiting, maar hij geeft ook een formule voor economische politiek. Ds. Banana legt deze theologische noties naast de praktijk van de bevrijdingsbewegin gen. die streven naar een nieuw samenle vingspatroon, dat de vele scheidsmuren tus sen de broeders onderling wegneemt. HIJ reserveert de bevrljdingsstrijd niet voor christenen, maar hij pleit voor een humanis tische ideologie en hij wil dat christenen hand in hand strijden met alle op verande ring gerichte groepen in de wereld. „Ik vraag me vaak af wat we bedoelen, als we gladjes praten over Gods koninkrijk op aarde. Hoe veel christenen denken er over na. hoe dit koninkrijk er precies zal uitzien? Hebben de christenen ooit het rijke erfgoed van de bijbel onderzocht, dat een gezonde basis kan vor men voor een humanistische Ideologie? Hoe- velen van ons hebben ooit het voorbeeld van de vroege christenen ernstig genomen, die het socialisme in de praktijk brachten?" Banana noemt ten slotte Johannes 15 vers 13, een bijbelgedeelte dat bijzonder voor hem spreekt. „Niemand heeft groter liefde, dan hij die zijn leven geeft voor zijn vrienden". „Wat kan christelijker zijn dan het opofferen van het eigen leven voor zijn medemensen? Het is een zeer zinvolle gedachte dat christelijke Jongeren die hun leven geven voor hun land het kruis opnemen. Zij worden gemotiveerd door liefde voor wat hun dierbaar is; zij offeren hun kostbare leven op om de macht van het kwaad te verslaan. ZIJ worden tot martelaren voor onze vrijheid: de heiligen van onze dagen. Zij zijn gestorven opdat wij mogen leven; zij hebben hun leven verloren opdat wij het mogen vinden". Voor deze Inleiding ia de gedachten van president Canaan Banana heb Ik geput alt „The biblical basis for Liberation Strugg les", verschenen in International Review of Mission, Vol. LXVIII No. 272, October 1979. Van een onzer verslaggevers LUNTEREN De gereformeerde synode heeft zich uitgespro ken voor Intensivering van de contacten met Palestijnse christenen en kerken. Er zal een beraadsgroep worden inge steld die moet nagaan „of het op de weg van de gereformeerde kerken in Nederland ligt ai of met in samen werking met andere kerken con tacten te zoeken en te onderhouden met Palestijnse christenen en kerken, en op welke wijze aan mogelijke con tacten vorm en inhoud kan worden In deze beraadsgroep zullen vier gere formeerde Instanties vertegenwoor digd zijn, te weten de deputaatschap- pen oecumene buitenland „Kerk en Israël", werelddiakonaat en zending. Met dit besluit werd feitelijk het voorstel aangenomen dat het synode- lid ds D. van der Meulen uit Wasse naar oktober vorig Jaar had inge diend bij de behandeling van het rap port „Kerk en Israël". Ds Van der Meulen zei toen dat de gereformeer den ai 35 Jaar een deputaatschap „Kerk en Israël" hebben, maar dat er nog nooit aandacht is geweest voor de christen-PalestlJnen. Hij betoogde dat de gereformeerden ook moeten luisteren naar wat de Palestijnse me dechristenen van de situatie vinden en hoe zij denken dat er vrede kan komen. En dinsdagavond wees ds. Van der Meulen verontwaardigd de aantijging van de hand van mensen die hem alleen op dit voorstel al een .handlanger van de PLO" hadden genoemd. Niet eenvoudig Het voorstel van ds Van der Meulen lag nog niet zo eenvoudig als het leek. Daarop wees vooral ds O. H. Homans uit Baarn die nogal wat bezwaren tegen het voorstel zag. „Kerk en Is raël" ls een deputaatschap dat vanuit de missionaire, wil men de oecumeni sche. invalshoek het gesprek beoogt tussen kerk en synagoge. Vanuit de gedachte dat Joden en christenen el kaar nodig hebben en in hun geloof van elkaar kunnen leren. Maar, zo zei ds Homans. Van der Meulens voor stel heeft een politieke invalshoek vanuit een politieke gerechtigheid, die wil dat als Je met de ene praat Je het ook moet doen met de ander. Dat is dus wat anders. En ook wilde ds Homans weten of de Palestijnse christenen zelf wel behoefte hebben aan een gesprek met gereformeerde kerken ln Nederland. Is het niet veel logischer dat dergelij ke contacten vla bestaande lichamen als de Wereldraad van Kerken lopen? Ds. Homans was bang dat dit specia le synodebesluit om met christen-Pa lestlJnen contacten te gaan leggen uitgelegd zou worden als een politiek gebaar. En dat zou de bestaande con tacten met de Joden hier en ln Israël wel eens duchtig kunnen verstoren. Niet bevreesd Daar was de voorzitter van deputaten „Kerk en Israël" mevrouw H. L. van Stegeren-Kelzer niet bevreesd voor. Onze contacten zijn zowel hier als ln Israël zo goed. dat onze gesprekspart ners kunnen billijken wanneer wij als kerk ook willen praten met onze Pa lestijnse broeders en zusters, zei zij. Wel vroeg zij zich af of hier nu speci aal een taak ligt voor de gerefor meerden. De kerken moeten dit samen doen en in de allereerste plaats zag mevrouw Van Stegeren hier een taak voor de r.k. kerk. Verreweg de meeste Pales tijnse christenen zijn katholiek. Pro testant zijn er niet meer dan hooguit drieduizend. Maar deputaten „Kerk en Israël" hadden geen bezwaar te gen de Instelling van de beraads groep. Via uiteenlopende Instanties als Nes Ammlm, het Palestina Comité en de Raad van Kerken van het Midden Oosten heeft het deputaatschap van „Kerk en Israël" trouwens al contac ten met christen-PalestlJnen. Islam Prof. dr A. Wessels, zendingshoogle raar aan de Vrije Universiteit te Am sterdam en adviseur van de synode, vroeg om in het beraad ook de hele waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Oordts Dagblad Nieuwe Heegae Courant met Nieuwe Leldee Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammrnga Directeur mg. O Postma HOOFDKANTOOR Pwftxjs 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam lei 020-913456 Mtea 13006 Po*tg*o 660000 Ban* Nad Oad«eroan* 2300 12574 X110Q0 REGIO ROTTERDAM/OORORECMT Postbus 148 3000 AX Rotterdam let 010-115568 (at en berorgmg) lei 010-11S5S8 (re •el 115700 O Westbtaa* 4 REGO OEN HAAG/IEOEN Postbus 101 2501 CC Dan Haag iel 070-469445 (abonnementen en berorgmg) lel 070-469445 (redactie) tel 070-466664 (uitsluitend voor Parkstraat 22 Den Haag REGO NOORO/OOST-NEOERLANO (abonnementen en berorpng Postbus 3 6000 AA 2woae tel 05200-17030 Metemartd 56 ZwoAe Abonnementsprijzen Per maand f 16.98 Per kwarlaai 50.95 Per helt jaar f 101.90 Per jaar 201 60 n 9-1930 ■fc Op zondag van 16-20 uw tetet 020- 913456 Opgave r-wv-advetennes lel 020-936666 oI scbnttekp aan Mnv-Adv eteekng. postbus 433 1000 AX AMSTERDAM MN* aan onxa Amsterdamee We leggen ons erbij neer en laat ons er het beste maar van hopen. Daar kwam beider reactie op neer. Van der Meulen bestreed hetgeen ln Trouw had gestaan omtrent het opstappen van de directeur van het algemeen diakonaal bureau, het ADB, dr. J. van Klinken, en één van de synodeleden, diaken H. J. Algra uit Zwolle, dacht zelfs zijn abonnement op de krant op te zeggen, omdat deze had laten blij ken dat de synodale voorstellen niet bij ieder ln goede aarde vielen. Hij zei dat veel diakenen ln het land blij zijn met de nieuw voorgestelde structuur en hij verzekerde dat er nog meer leven ln de hele zaak zal komen, wan neer het gefusioneerde deputaat schap eenmaal van de grond zal zijn gekomen. Ds. P. Schravendeel uit Ferwerd leg de uit, dat de zaak van de bundeling ai tien Jaar heeft gespeeld en dat de betrokkenen uitvoerig ln de synodale plannen gekend zijn. „De kar moet nu gaan rijden, dan kan iedereen in stappen". aldus ds. Schravendeel. Ds. A Corporeal uit Zeist verzekerde eveneens, dat alle persoonlijke gevoe lens bij de functionarissen en bij bei de deputaatschappen uitgebreid ge peild zijn. „We bekijken deze zaken met aanziens des persoons. maar we beslissen vervolgens op grond van de zakelijke gegevens", zei hij Twijfel De twijfel over de bundeling bij de betrokken personen had maar weinig weerklank in de synode Diaken P. Ingwersen uit Zandvoort merkte op. flat de uitdrukkelijke mededeling dat alle persoonlijke gevoeligheden ln acht genomen waren aan het begin van de synodale zitting, argwaan wekte. En dat maar weinig van zijn collega-diakenen zich een voorstel ling hadden gemaakt van de gevol gen van de bundeling voor het plaat selijk werk. Ds M van der Sijs uit Den Bosch wilde het besluit nog uitstellen ln verband met de bezwaren, die bij deputaten nog steeds leven. Ook dia ken O. C. de Kruyk uit Heiloo en ds. Kr 8mit uit Heemstede kondigden aan tegen te zullen stemmen. De laat ste herinnerde zich dat hij eens ln een café de spreuk had zien hangen: „Het enige dat we van u wensen, ls dat u zich gedraagt als mensen." Deze slag zin zou hij in „De blije werelt" ook op zijn plaats achten. Ds. S. van Veen uit Krimpen merkte op, dat er meer ach ter de schermen gebeurt dan in de handelingen van de synode wordt vermeld. HIJ verlangde naar meer openheid, maar die werd niet gegeven. Zendlngsdeputaat prof. Mulder be toogde. dat eenheid van beleid welis waar een groot goed ls, dat het hele kerkewerk een eenheid behoort te zijn Toch wordt dat niet gebundeld in één groot deputaatschap. HIJ wees erop. dat het gebundelde deputaat- ALMELO (ANP) De president van de rechtbank in Almelo, mr. H. J. J. van den Blesen, heeft gisteren ln kort geding beslist dat drie Armeense christenen uit Turkije niet ln Neder land mogen wachten op een beslis sing van de Raad van State op een verzoek om als vluchteling te worden toegelaten. Broer en zuster Ozcan (21 en 17 Jaar) uit Almelo hadden de Nederlandse staat gedagvaard om de hen boven het hoofd hangende uitzet ting voorlopig af te wenden. Hetzelf de deed de 20-Jarige V. Narsuz uit Almelo. In belde gedingen overwoog de recht bank president dat de afdeling recht spraak van de raad van state nog nooit een Armeense christen van Turkse nationaliteit als vluchteling heeft aangemerkt Mr. Van den Ble sen meent dat de betrokken jongelui, die naast het Armeens tevens de Turkse taal beheersen, ln staat moe ten worden geacht zich als lid van de uit ongeveer zesduizend personen be staande Armeense christelijke ge meenschap ln Is tan boel staande te kunnen houden. De al drie en een half Jaar Illegaal ln ons land verblijvende Turk R. Qflrgü- !Q uit Hengelo mag. hoewel hij werk heeft eveneens niet blijven om de uitslag van een Ingediend herzle- nlngsonderzoek in Nederland af te wachten. Hij had een kort geding tegen de Nederlandse stsat aange spannen om dreigende uitzetting te voorkomen. Van een onzer verslaggevers LUNTEREN De gereformeerde synode heeft zich gisteren met grote meerderheid gesteld achter het voorstel om de deputaatschappen zending en werelddiakonaat te bundelen. Noch de voorzitter van de zendingsdeputaten prof. dr. D. C. Mulder, noch zijn collega van de deputaten werelddiakonaat drs. J. D. B. van der Meulen, betoonde zich ingenomen met het synodebesluit. Ds. D. van der Meulen verhouding met de moslims te be trekken en de sterke herleving van de islam. Hij sprak er zijn zorg over uit dat door ai de omstandigheden steeds meer christenen wegtrekken uit het Midden-Oosten. Prof. Wessels citeerde paus Paul us VI die zou hebben gezegd dat de kerken ln Jeruzalem straks misschien alleen nog maar de dode stenen van de heilige plaatsen zouden hebben en helemaal geen levende stenen meer. Het moderamen van het vrouwen- zendings thuisfront van de gerefor meerde kerken heeft de synode ln een telegram laten weten, zich zeer ver want te voelen met het werk van het IKV. Deze groep verzoekt de synode dringend het IKV ten volle te blijven steunen. ADVERTENTIE JE BENT JONG EN JE WEET WAT JE WILT Werk bijvoorbeeld, een leuke bun liefst. Goede scholing en vorming. Méér inspraak in Je eigen toekomst. En vooral het gevoel dat je niet alleen staat. Het CNV geeft je die steun in de rug. Maar dan moet je wel lid worden. Vandaag nog. schap met zijn budget van dertig miljoen gulden erg groot zal zijn en hij betoonde zich bezorgd over alle energie die ln de organisatie van het deputaatschap gestoken zal worden. „Zul Je tenslotte nog wel de mensen vinden, die voldoende vrije tijd heb ben om deputaat te worden ln dit grote deputaatschap?" vroeg hij. „Maar het ls nu eenmaal duidelijk, dat de synode het toch wil en daarom hebben wij ons er maar bij neerge legd." Ook drs. Van der Meulen verzekerde de synode, dat zijn deputaatschap nooit om de bundeling heeft ge vraagd. De deputaten hebben het vol dongen feit tenslotte aanvaard, maar de zorgen overheersen. HIJ pleitte er echter voor, nu maar de knoop door te hakken, „want de onzekerheid wekt nog meer frustratie". De medewerkers van het ADB heb ben een gezamenlijke reactie op de synodeplannen voorbereid. Deze werd gisteren op een bijna sarcasti sche manier voorgedragen door de ADB-medewerker Ir. Keulemans. Hij vreest onder meer dat de synode niet meer overzicht over het werk van zending- en werelddiaconaat zal krij gen en hij vroeg zich af, hoe het toch kan, dat het werk van belde depu taatschappen elke keer ter synode worden goedgekeurd en dat er nu blijkbaar klachten zijn over het werk. „Waar komen die vandaan?" vroeg hU. Drs. H. de Jonge van de deputaten „werkwijze" verzekerde de synodele den bij de beantwoording van de vele vragen, dat er uitvoerig met de be trokken personen ls overlegd, alvo rens tot de voorliggende voorstellen te komen. Ook verzekerde hij de sy node dat in de nieuwe structuur niet zulke grote wijzigingen zullen plaats hebben als sommigen vrezen. De sec tie „werelddiaconaat" van het nieuwe deputaatschap zal de opdrachtgeef ster van het ADB blijven en ook de fondsenwerving van het ADB zal ge scheiden van die van de zending plaats hebben, totdat ADB en de zendingsfunctionarissen vinden, dat het vervolg samen moet De beoogde bundeling zal zijn beslag krijgen in 1981. BIJ de eindstemming bleken vijf synodeleden nog tegen de bundeling te zijn. Eén synodelid stemde blanco. dat ipratkl me aan Ik woed CNV-lid Stuur mij nadar* informatie Beroep: SAMEN OP DE GOEDE WEG Christelijk Nationaal Vakverbond Van een onzer verslaggevers LUNTEREN De gereformeerde sy node heeft zich gisteren uitvoerig be raden op haar eigen werkwijze. Een groot aantal voorstellen en sugges ties rolde door de synodezaal heen. overigens zonder dat iemand het ge voel had dat er wezenlijke oplossin gen werden aangedragen waardoor de bezwaren van de huidige werkwij ze zouden kunnen worden onder vangen, v Die bezwaren komen meestal hierop neer het synodewerk is tijdrovend, veel kerkleden zijn niet in staat zich ervoor beschikbaar te stellen, de sy nodeleden moeten veel tijd verdoen met kleinigheden, de stijl van verga deren ls te formeel, waardoor een wezenlijk gesprek over zaken van be lang vaak niet mogelijk is enzovoort Het voorstel van deputaten werkwij ze synode om de afvaardiging naar de synode voortaan per classis te doen geschieden vond nogal wat bestrij ding. Samen met de hervormde syno de is onlangs besloten de classlcale Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Via een pagina-gro te advertentie in deze krant doen ongeveer zeshonderd gereformeerden een beroep op de gereformeerde syno de om de band met het interkerkelijk vredesberaad, het IKV, niet losser te maken, maar van ganser harte ln het IKV te blijven meedoen. Vandaag behandelt de synode voor stellen inzake de relatie met het IKV en deze voorstellen komen naar het oordeel van de ondertekenaars hier op neer dat de band met het IKV zo niet formeel, dan toch in feite verbro ken wordt ZIJ bepleiten wel (evenals de Platform-groep ln een verklaring, waarover wij gisteren bericht heb ben) een grondige inhoudelijke dis cussie over de activiteiten van het IKV. Tot de ondertekenaars behoren theo logische hoogleraren in Amsterdam en Kampen, ruim honderd predikan ten, AR-voorzitter Hans de Boer en ArJos-voorzitter Klaas de Vries. Ook enkele nlet-gereformeerden teken den, zoals de CDA'er prof. dr. H. A. M. Flolet, secretaris van de raad van kerken. Inmiddels ls ook van de werkgroep geestelijke verzorging-vredesvraag stukken een verklaring uitgegaan. Deze groep doet een dringend beroep op de gereformeerde synode de be staande relatie met het IKV te hand haven of liever nog te verstevigen. Deze werkgroep wordt gevormd door enige aalmoezeniers, (leger)predikan- ten en humanistische raadslieden. Tot de ondertekenaars van het stuk behoren de gereformeerde predikan ten J. P. Bos, W. Fokkens en J. Koen. Naar wij vernemen hebben de stu dentendominees eveneens een be roep op de synode gedaan om de op tafel liggende voorstellen niet te aan- vaarden. AMSTERDAM (ANP) - De overheid ls een steeds belangrijker financier van het bekeringswerk onder Jonge ren door evangelisatiebewegingen. Een federatie van evangelische hulp verleningsinstellingen behartigt te genwoordig de gezamenlijke subsi- dlebelangen van groepen als Youth for Christ, Jezusklnderen, Jeugd met een Opdracht, Hell des Volks. Het weekblad voor welzijnswerk „Jeugdwerk nu" wijdt een speciaal nummer aan deze evangelische hulp verleningsinstituten. Onder de vlag van sociaal-cultureel en maatschappelijk werk wordt evan- gelisatlearbeld. moeiteloos subsidia bel. aldus „Jeugdwerk nu". GOD ALS MOEDER Wij komen nog even terug op watj gisteren lazen:HIJ liep hem t tegemoet, viel hem om de hals en< kuste hem." (Lucas 15. vers 20). I gelijkenis ls de vader: God. De beweging van de zoon. de weg te roept de beweging bij de vader o J liep op hem toe. Wat hier gebeurt! maakt op ons eerder een vrouwell dan een mannelijke indruk. In oi| situatie zou de moeder daar bui té hebben staan turen, totdat zij eindelijk vol spanning haar zoon f! naderen. De moeder zou hem om^ hals gevallen zijn en hem „afgezoend" hebben, want zoieta staat er ln het Grieks. Vaders do> dat niet gemakkelijk. In zo'n gev kunnen we ons voorstellen, dat d vader terzijde, of achter de moed staat, een beetje schutterig. Hij steekt zijn hand uit en legt hoog! de andere hand op de schouder v z'n zoon. Hij mompelt iets van:J dat je er weer bent, we praten noq| eens." Goed, hetzal wel samenhangen met oosterse gewoonten. Wij hebben andere. 1 de vraag, of het betere gewoontei zijn. In ieder geval roept dit beeld bij ons op als: God als moeder. E< keer wordt ln het Oude Testamei bij Jesaja (66, vers 13). Gods gedr met dat van een moeder vergelek „Zoals iemands moeder hem troo zo zal Ik u troosten Hoewel h woord moeder voor God nergens elders te vinden is, zijn de emotie de uitingen daarvan wel aanwezi dit een vergeten hoofdstuk? En z we daarbij wèl gevaren, door dit t vergeten? Wij hielden vaak een al „mannelijke", om niet te zeggen f autoritaire God over. Moet zijn handelen, zijn vaste wil tot de bedoeling van al zijn doen niet m ln het licht van deze moederlijke gedragingen gezien worden? Hij 1 het die zijn wil aan ons bekend maakt, die zijn grote daden stelt, maar hoort daar ook niet bij deze liefde, deze moederlijke genegenheid? Jesaja heeft er nog meer over:Dan zult gij zulge gij zult op de heup gedragen wort en op de knieën gekoesterd wordt (66, vers 12). VOORBUGANGEt nor beroepingswerk ilosi een iurdi lags, NED. HERV. KERK/GEI vijfe KERKEN |teJld Beroepen te Almere-stad: H. J. per te Halfweg-Zwanenburg. NED. HERV. KERK Beroepen te Zetten en Andei Hendriks te Zuillchem en Nleuwv Aangenomen naar Krimpen a.d sel: G. G. S. van Hoogstraten te acker, die bedankte voor Kralli naar Tange-Alteveer: J. Quist li te Utrecht; naar Kampen: G. End te Papendrecht; de benoei tot geestelijk verzorger bij de s ting geestelijke verzorging in pleeg- en verzorgingstehuizen,!) Amsterdam: H. O. Sasse te geest. GEREF. KERKEN Beroepen te Amsterdam Noord Bezemer te Ter Aar. GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Oegstgeest in coml tie met Llsse en te Doetlnchei combinatie met Doesburg: B. Lu kand. te Kampen te HilversuipUlS Borgdorff te Bodegraven-Woerdefcn g< Alphen a.d. Rijn; te LoppersuA combinatie met Westeremden Janssen, kand. te Ter Aar. TER et n te Dordrecht. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Rotterdam Zuid: A. gunst te Veen. Bedankt voor Leerdam: C. v. d. te Yerseke; voor Haarlem: C. Har1 van 'i me n het Jden 1 Ds. G. J. van der Buirpooi Op 83-Jarige leeftijd is overledr erd' hervormde emeritus-predikant van der Burgt te 8ilvolde. Ds. Varf^" ~Vj Burgt heeft de hervormde gemee rand^ te Nuenen, te Giethoorn, te Sellirf en te Loenen op de Veluwe gedll In 1963 ging hij met emeritaat embe te A t kat fihuis terloi coml nen Drs. K. A. Schippen bou oplei „Dit Hij Drs. K. A. Schippers, thans als wef ,h°^ schappelijk hoofdmedewerker Jf;. bonden aan de theologische h£ school van de gereformeerde ki te Kampen, is door de gereform synode benoemd tot hoogleraar praktische theologie aan deze school. Indeling te herzien en op elkaar af te stemmen, zodat verandering van het systeem van afvaardiging volgens vele synodeleden nu voorbarig zou zijn. Ook was men er niet van over tuigd dat de classlcale afvaardiging zou lelden tot een meer representatie ve samenstelling van de synode. Suggesties die door de synode ge daan werden: meer op vrijdag en sa terdag gaan vergaderen in plaats van in de eerste helft van de week, beter voorbereiden, meer kleine zaken dele geren naar het synodemoderamen of naar de commissies. Terwijl diaken G. C. de Kruyk uit Heiloo voorstelde niet langer ln het fraaie conferentie oord De Blije Werelt te Lunteren te vergaderen maar op plaatsen die zoals hij zei meer ln overeenstem ming zijn met de plaats van christe nen ln deze wereld. Het slot van de (lange) discussie was verrassend. Met één stem meerder heid werd een tegenvoorstel van ds. P. Schravendeel aanvaard, om de classlcale afvaardiging niet door te laten gaan. Dr. A. Wind Dr. A. Wind. docent aan de gen f meerde sociale academie „IJ: poort" te Kampen, is benoemd wetenschappelijk hoofdmedewwbesti voor zendingswetenschap aan de ologlsche hogeschool van de ge meerde kerken te Kampen. Hij als zodanig dr. L. Schuurman o] thans predikant te Arnhem is. 'P 'n t tmge* rust en dyiumek I mi uw organist* L

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2