Jubileumfestival biedt maar één mooi liedje Spectrum Jaarboek1980 Speet rum Jaarboek 1980 Speet rum Jaarboek 19l Spectrum Jaarboekl 980 Orkesten in nieuwe seizoeri verrassend geprogrammeeri The Tapes, volwassen Nederlandse new wave Barokniemendalletjes als meesterwerken gebracht Alleen Ierse inzending heeft niveau 365 dagen wereldgeschiedenis. Nu bij de boekhandel. Nu f 64,-. Ook spectaculair abonnementsvoordeel. Nu f 10,- voordeel boekkado! Het boek van een jaar. Nü prijsvoordeel. ZATERDAG 19 APRft 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door Willem Schrama DEN HAAQ Het vijfen twintigste Eurovisie Songfes tival. dat vanavond door 29 landen rechtstreeks wordt uitgezonden ten gerieve van zo'n slordige 400 miljoen kij kers. zal ook in dit jubileum- Jaar inhoudelijk weer een grij ze vertoning worden. Behou dens enkele uitzonderen leve ren de negentien deelnemen de landen in hoofdzaak een zouteloze lledjespuree die weinig van doen heeft met de opzet van dit tonnen verslin dende evenement: het stimu leren van oorspronkelijke liedjes van hoge kwaliteit De overwegend commerciële belan gen. de wijze van kwalificeren en niet te vergeten de angst van echt talent om onderuit te gaan voor een Jury zonder kennis van zaken het zijn allemaal factoren dle'ër de oorzaak van zijn dat het op zichzelf niet on aardige idee van een internationale liedjescompetitie keer op keer resul teert In een matte vertoning Zolang het een gegeven U dat van het winnende liedje goed of niet goed binnen enkele weken tijds een paar honderd miljoen grammofoonplaat jes worden verkocht, wordt een ont wikkeling ln stand gehouden waarbij vooral de platenmaatschappijen ge^ baat zijn Zij hebben Immers het grootste belang bij een wijze van Ju reren door een doorsnee-bevolkings groep. omdat die veel meer dan een vakbekwame Jury ln staat ls de afzet- HltCJGVOGHQ markt te bepalen De Inzendingen Mg üjn daar ln de loop der Jaren naar podium gezelschap krijgt van een in Lappenkostuum gestoken metgezel Israël niet Rest nog te vermelden dat Monaco en Israël, dat financieel niet ln staat was dit festival voor een tweede achter eenvolgende maal te organiseren, vanavond ontbreken. Monaco bij ge brek aan een geschikte inzending en Israël omdat het vandaag een officië le rouwdag heeft. Evenals ln nog en kele andere landen zal het program ma daar op een later tijdstip worden uitgezonden. Marokko doet dit jaar voor het eerst mee De organisatie van het festival kost de N08 zo om en nabij de anderhalf miljoen gulden. Daar staat een bij drage van de European Broadcasting Union (EBU) van ruim zeshonderd duizend gulden tegenover. In totaal zijn ongeveer dertien honderd men sen nauw betrokken bij dit gebeuren. De verschillende delegaties (arties ten, managers, promotors e.d.) tellen zo'n 850 man. bij de NOS zijn 150 technici ln actie en zo'n 300 Journalis ten wonen het festival bij. En dan ls nog niet gesproken over het leger van politiemensen die het Haagse Con gresgebouw dezer dagen hermetisch hebben afgesloten. Om elk risico uit te sluiten is zelfs de ondergrondse parkeergarage afgesloten. Het festival wordt gepresenteerd door Marlous Fluitsma en van com mentaar voorzien door Pim Jacobs. Maggie MacNeal: niet kansloos met ..Amsterdam'* hartelust op afgestemd: vooral niet te ingewikkeld, want men kon er zich wel eens ln verslikken. En zo zal het rad van avontuur van avond wel weer een winnaar aanwij zen. al zou het Jammer zijn als die eer niet te beurt zou vallen aan de Ierse deelnemers aan dit festival, de 24- Jarige Johnny Logan. Met het liedje ..What's another year" torent hij als enige uit boven het legioen van schnabbelaars dat het doorgaans moet hebben van een onstuimige pre sentatie „What's another year" ls een doordacht gecomponeerde ballade, doet een beetje aan David Qates den ken en ls nog hitgevoelig ook. Oelet op het niveau van de hoofd moot Is Maggie MacNeal als verte genwoordigster van ons land met het liedje .Amsterdam" bepaald niet eens kansloos en hetzelfde geldt ei genlijk voor Engeland. West-Dults- land en Zwitserland De Engelse groep Prima Donna houdt met „Love enough for two" hardnekkig de suc cesformule van diens voorganger Brotherhood of Men" vast; de Duitse Katja Ebstein ziet kans om met be hulp van een mlmegroepje een mager liedje „Theater" toch nog aardig te verpakken, en de Zwitserse Paola heeft niet alleen een aardig chanson („Cinéma") maar ook nog haar oog verblindende schoonheid ln huis. Alle overige inzendingen verdienen de kwalificatie ondermaats. Een ver haal apart is nog het liedje „Samlid Aednan", waarmee de Noor Sverre KJelsberg vanavond Internationaal aandacht zal vragen voor de cultuur problemen van de Lappen in het noordelijk deel van zijn land Een excentriek» heerschap, deze KJels berg, die halverwege zijn liedje op het De Ier Johnny Logan: de enige met een rijp lied. ADVERTENTIE Marlous Fluitsma sal het festi val presenteren. 80 II 097IC INTRES intern reclamebureau spectrum door STAN RUVEN AMSTERDAM Het concert presenteerde maakte duidelijk bezit. In het nog immer groeiende Neder landsc groepenbestand dat zich sinds "77 na de punkbeweging manifesteer de ls deze hoofdstedelijke formatie tamelijk onopgemerkt gebleven Deels ligt dat besloten In de structuur van hun muziek die wegens zijn waarmee The Tapes donderdagavond hun nieuwe LP ..Party" dat Nederland in deze band een volwassen new wave-formatie strakke en emotieloze aanpak niet direct zal aanslaan. Daarmee bevin den ze zich ln het kamp van groepen als The Gang of Four en XTC waarin ook de „nieuwe zakelijkheid" door klinkt Een vergelijking met Talking Heads wordt door The Tapes zelf van de hand gewezen hoewel de stem en zangtechniek van zanger gitarist Rolf Hermsen daar dikwijls aan doet den ken. In Paradlso bleek hij voldoende persoonlijkheid te bezitten om zijn gelijk te bewijzen. Met bassist Igor ADVERTENTIE 80 097/c INTRfS miern recl*m«bw't*u spectrum Speciaal vandaag Speciaal morgen Roovers en gitarist Michlel Brandes wist hij de constrasterende ritmepa tronen helder en strak te houden, terwijl Peter Meurls met gericht slag werk daar goed op ln speelde. Zowel het materiaal van „Party" als dat van hun eerste plaat „You just can't sleep" kwam aan bod. Het eer ste gedeelte van het concert werd gekenmerkt door een matte sfeer, die pas bij „Head first" teniet werd ge daan en ln de toegift „Voices of time" geheel was verdwenen. Taferelen zoals die zich bij The Police voorde den. ln hun Jaap Edenconcert hoeft men bij The Tapes niet te verwach te n. Daarvoor zijn hun manier van optreden (nauwelijks erilg contact met publiek) en hun manier van spe len (zonder emoties en spontaniteit) ongeschikt. Zodoende zijn het vooral de inventiviteit en de ideeënwereld die in tekst en muziek besloten lig gen. waarmee deze band bijzonder genoemd mag worden. Hendrik Andriessen seizoensopener Krystof Penderecki componist van het jaar Aandacht voor Nederlandse composities povertjes door Franz Straatman van I llendi hart ihouc Ju oo vrs ht AMSTERDAM Zou er iets bijzonders te vieren zijn rond de persoon van H^cn Andriessen? Die vraag dringt zich meteen op bij het overzien van de programma's vo< volgende muziekseizoen bij de grote Nederlandse orkesten. Het Concertgebouworkest i op 1 oktober dat seizoen met diens vierde symfonie, een groots opgezet, fel en enf" 11 werkstuk uit 1954. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest speelt op 25 septembi ma6 Symphonische etude (1952) van de nestor der Nederlandse componisten Weliswaar ls de componist op 17 sep tember jarig, maar zijn geboortejaar 1892 geeft aan dat hij 89 wordt; nor maal worden (Nederlandse) compo nisten in het zonnetje gezet als ge boorte- of sterfjaar ln tientallen wordt uitgedrukt. De gelijktijdige programmering berust op toeval. Dat het nieuwe seizoen zo opvallen^ met Nederlandse composities wordt geopend, (het Kamerorkest brengt een symfonie van Christian Graaf, de kapelmeester van stadhouder Willem V). betekent overigens niet dat hier sprake is van een vurige liefdesver klaring die het hele seizoen door gloeit Het Concertgebouworkest heeft ln zijn grote series alleen plaats voor de pas overleden Rudolf Escher (alweer diens veel gespeelde Musique pour l'Esprit en deuil), terwijl het Rotter dams Orkest in de series die veel publiek trekken slechts een symfonie van Jean Gabriel Meder opvoert, een Amsterdams componist ook uit de tijd van Willem V. plus een orkestbe werking van planostukken van De bussy door Rudolf Escher (Six epi- graphes antiques). Bij het terugkijken op het geheel zijn de Rotterdamse programmeurs ook tot de ontdekking gekomen dat zulks aan de magere kant ls; er schijnt nog ruimte te zijn voor wijzigingen. In de moderne Z-serie bestaat het Neder landse aandeel uit twee stukken, Pij pers Tweede Symfonie en een nieuwe werk van Klaas de Vries. Nederlands in Polen De kampioen van de Nederlandse muziekcultuur, het Residentie Or kest, laat het welbeschouwd ook af weten ln de series thuis; ln september gaan de Hagenaars naar Warschau met een dik pak Nederlandse noten onder de arm om de Polen te laten horen wat We zoal mans zijn. Na het uitbrengen van de buitengewoon in teressante platendoos met 400 Jaar Nederlandse symfonische muziek (er komt ln 1982 een vervolg op), had men mogen verwachten dat die ge zonde mentaliteit ook ln de concert zaal zou doorklinken. In de grote series zit alleen Johannes Verhulst met een symfonie, (nieuw voor het orkest) terwijl de succesvolle kamermuziekserie in Diligentia (wordt komend seizoen verdubbeld) een sextet van Jan Brandts Buys brengt; een stuk om verwachtingsvol naar uit te kijken nu we ook zijn Indrukwekkend kwartet kennen van de plaat Het eerste Keuze-concert is gelukkig geheel Nederlands van snit met composities van Ketting, Laman en Vermeulen (4e symfonie). En de laatste K eindigt met Rudolf Escherl de bijna onvermijdelijke Musique pour l'esprit en deuil. Het Nederlands Kamerorkest heeft de Nederlanders harmonisch inge past ln de serie van dertien concerten die het ln Amsterdam. Den Haag en Rotterdam uitbrengt. Ton de Leeuw. Willem Frederik Bon, Robert Heppe- ner en Lex van Delden vormen hier het gezicht van het eigentijdse vader land. Bartok en Bach Verrassend wordt het komende sei zoen zeker. Rotterdam grijpt de hon derdste geboortedag (dus toch op 25 maart 1981 van Bela Bartok aan om deze moderne klassieker van vele kanten te belichten met zes werken. Verder durft het R. Ph. O. het aan om stukken van J. 8. Bach op het pro gramma te zetten (Eerste suite, Der de Brandenburgs en Cantate nr 214). Zonder puristische neigingen te ver tonen, wil het orkest onder leiding van David Zinmann Bach stijlvol aanpakken. waardoor repertoire waar een taboe op scheen te rusten weer onder het publiek komt. Een zeer gezonde houding. Als componist van het Jaar heeft het R. Ph. O. de beroemde Pool Krystof Penderecki uitgenodigd. Een heel concert (op 24 oktober) wordt aan zijn werk gewijd, met de componist als dirigent Hoe beroerd de samenwerking op ar tistiek terrein tussen de grote orkes ten wel loopt, blijkt uit het feit dat men in Rotterdam niet op de hoogte was dat het Concertgebouworkest Penderecki óók m het volle licht plaatst. Op 7 december komen koor en Philharmonisch Orkest van Kra- kau als gastensemble naar Amster dam om Penderecki's Lukas Passie uit te voeren. Normaal wisselen R Ph. O.. Residentie Orkest en Concert gebouworkest een modern program ma uit. maar Rotterdam brengt uit gerekend zijn Penderecki niet in Am- der sterdam uit, maar een andez, eeuws menu. Reger en Messiae l|cnoo Het Residentie Orkest geeft tasie en creativiteit ruim ba de ijzeren series waar Beel Brahms sterk het gezicht bei verrassingen schuilen in tw» ten, het ene rond de figuur Reger (in oktober en novel concerten) en het andere ron< Messiaen, ook vijf concerten ij ari. Het laatste Messiaen-coni. vat de muzikaal verstrekken v* b rangalila-symfonle die ook w<rlin gebracht in de moderne seP Rotterdam en Amsterdam. E ze-serie is wat minder lang (#lJe certen) dit JaaT met onder soc Penderecki uit Rotterdam en|Kost< berg in samenwerking met nlnklijk Conservatorium. a Vt Ens pi Het Concertgebouworkest m als deze Haagse en Rotterdamse lve C1 grond bedaagd van programL wat betreft keuze van dirigefe K0 solisten verliest Amsterdam o exclusiviteit Aller ogen en o» len in het nieuwe seizoen gerir $p( op het eigen koor, door Arth ham dan een half jaar lang I reld op Strawinsky's Psalmefn le nle en Beethovens Negendeublik waar een vuurdoop. Overige» bek Rotterdam ook de Negendr eens met een geassocieerd k melijk Toonkunst. Rotterdi eveneens ontevreden over prestaties in het verleden, de Toonkunst juist aan tot ren. De vruchten schijnen ni worden. 'oor Ie gi jt reel ree mo Ashkenazy dirigeerfP'" Het Concertgebouworkest ceert de pianist Vladimir As ook als dirigent (5 en 6 noverr Beethoven, Mozart pianocon! Rachmaninof derde symfonii nard Haitink doet onder andel Iers Das klagende Lied (dat oo plaat gaat. nu er een goed kol handen is). In samenwerking flione Nederlandse Opera Stichting' Peter Schats Houdini terug, dirigeerd door Hans Vonk. L noemde gaat het komend seljj als chef-dirigent in Den Haa| hij het merkwaardige tab- breekt dat Nederlandse die elders een vaste post t het Co geweerd worden. Koi seizoen vol verrassingen. ADVERTENTIE 80 11 097/© INTRES intern reclamebureau spectrum Je suis né i Venise. Film van Maurice Béjart waarin twee verhalen met elkaar ver weven tijn: de eerste passen van een Jongen in de balletwe reld en de overgang van Jon gen tot man. In de hoofdrollen: George Donn. Barbara. Philip pe Liton en Shonark Mirk. Ned. 1/21-55 uur. Achter hef Nieuws Is geheel gewijd aan Portugal. Een film ploeg van de VARA heeft een reportage gemaakt over de si tuatie in dit Land, waar men ses Jaar na de revolutie dreigt terug te glijden naar de oude politieke situatie. Ned. 2/23.0* uur. Voetbal "80 geeft hoogte punten van de vandaag ge speelde voetbalwedstrijden in binnen- en buitenland. Ned 213.30 uur. In de Rooie Haan laat onder meer minister Van Aardenne van economische saken aan het woord over de prijsverho gingen en het conflict over de Rotterdamse Offshore Rcheeps bouwcombinatie (ROS). Verder wordt er aan dacht besteed aan het aan staande congres van D'M. Hilversum 1/13.02 uur. Clnevisle besteedt aan dacht aan speelfilms die zo juist in de Nederlandse biosco pen in première zijn gegaan en aan de belangrijkste films die het publiek binnenkort kan verwachten. Ned 2 18.55 uur De laatste Pase. van drie programma's waarin men ingaat op de laatste fase van de Tweede Wereldoorlog nu 35 Jaar geleden. Vanavond een portret van verzetsstrijd ster Hannie Schaft. Ned L20.20 uur Mens voor de lens. Portret van de etser'graficus Anton Heijboer cn zijn vrouwen Ma ria, Lottl, Marike en Joke. Een film van Anton C. Feldkamp. geproduceerd door Bob Rooyens. Ned. 1/21.30 uur. Groeten uit Rotterdam. Laatste deel van een culturele \verkenning in de grootste ha venstad ter wereld. Deel 3: Huize Schoonderloo. Het Jonge kunstenaarscollectief K. K. Dubio strijdt tegen oude vor men van kunst en het esta blishment en heeft een grote aanhang onder Jongeren in Rotterdam. Ned 222.30 uur. Vocale topprestaties bij II Complesso Barocco door louwgens Langevoort AMSTERDAM De barokrage heelt al menig Interessant werk uit een grijs verleden doen herleven. Monteverdi en Cavalli zijn operacomponisten geworden, die niet alleen in de encyclopedie voorkomen, maar van wie ook werkelijk in het theater iets te zien is. Betrekke lijk weinig aandacht kreeg het Intermezzo, het komische tussenspel in een tragedie. Het ensemble „n Complesso Barocco" reconstrueerde zaterdag twee kluchten in de Kleine Zaal van het Concertgebouw. Intermezzo ontwikkelden zich uit de opera se na naar een eigen genre Was in de eerste instantie de burleske inhoud nog enigszins verweven met het hoofdwerk, later kwam dit zo los te staan, dat het komische gedeelte een eigen leven ging lelden. Als korte tussenspelen in twee of drie bedrijven werden ze opgevoerd tussen de aktes van de opera serta. De intermezzi werden steeds langer, geliefder en vervingen uiteindelijk de hele trage die: de opera buffa was geboren. Al leen Pergolesi's „Serva Padrona" be hoort tot die klasse die de tand des tijds heeft doorstaan. Voor de don derdag uitgevoerde werkjes van Do- menlco Sarri en Oluseppe Maria Or- landlni waren musicologen nodig voor de wedergeboorte Belde stuk ken waren sinds de achttiende eeuw niet meer van de bibiiotheekplanken gehaald en zodoende betrof deze ken nismaking nog een soort première „L'Impressario dell'Isole Canarie" mag dan een tekst hebben van dich ADVERTENTIE ter Metastasio. het heeft voor de be kendheid niet mogen baten. 8arri schreef er ln 1724 muziek bij, die niet uitblinkt door originaliteit en volko men voorspelbaar ls. „Serpilia en Ba rocco" uit 1719 van Orlandini ls muzi kaal dan vee) boelender, maar ver liest zich bij tijd en wijle ln ellenlange recitatieven. De huwelijksmoeilijkhe den van een levenslustig paar prikke len de muzikale fantasie blijkbaar meer. want hier was het genieten ge blazen van enkele meeslepende aria's en duetten. Om twee tussenspelen als avondvul lend programma te brengen, me to Jet behoorlijk stevig ln Je schoenen staan. Zeker als je niet beschikt over het visuele aspect en Je Je toeschou wer uitsluitend met de muziek moet boeien, n Complesso Barocco zag af van een volledige enscenering wegens tijdgebrek, maar liet de zangers vrij om vanachter de lessenaar de hande ling naar eigen believen te illustreren Respect 80 11 097/0 INTRES intern reclamebureau spectrum Lucia Meeuwsen en UI rik Cold kwe ten zich voortreffelijk van deze taak. Met de partituur in de hand ln wat „authentieke" kostuu kunst en vliegwerk en een flair bewogen ze zich over 1 en brachten deze niemandall^ waren het meesterwerken va verdi. Alle respect voor hu topprestaties, hun grote baarheid en hun fenomen het mocht me echter niet belang van de ondernerr tuigen. Alan Curtis en Wouter Mölle| den een perfecte continuo-orr Voor de overige drie strtjkei deze komische noot weinig e halen. Bovendien speelde C tussenspel tussen de bedrijvi nog enkele sonaten van muzikaal al even weinig vei als de twee opera's. Het enige wat bij deze reconj nog ontbrak was de warme r Tijdens de Intermezzi werd in tijden behoorlijk spaghel schranst. De liefhebbers kunl misschien vanavond in Qri zelf meenemen. i °- E

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4