LllÜlt - Er zijn altijd mensen die boven je staan We zijn zelf ook makkelijk geworden Scholieren: Buschauffeur: TROUWKWARTET 13 xx?t Utede bu$ res GOI LVER ERKCX DAME 023 Ridders» hrift zeld b|h „Toenemend vandalisme en groeiende agressie van de zijde ien-1 van de reizigers zijn de oorzaken van het enorme ziekteverzuim onder de 127 stationsbeambten van de Rotterdamse metro" aldus een recent krantebericht. Het is een variant op een bekend thema. Een jongeman klimt op het dak van de laatste trein Holten-Deventer. De laat ste bus van Amsterdam naar Monnic- kendam rijdt niet meer of slechts onder politiegeleide. Ooreaak: jonge, wilde dis cobezoekers. Een supporterstrein van FC Itrecht wordt grotendeels vernield en op dezelf de dag wordt de supporterstrein van FC Den Haag helemaal tot puin gemaakt. Een jongeman in Utrecht vernielt in één jaar in z'n eentje voor 55.000 gulden aan zittingen in bussen. Het vandalisme is de laatste tien jaar met zo'n 750 procent toegenomen en vooral het openbaar ver voer moet het ontgelden. Jongelui die de ^discotheek, het voetbalstadion of de school bezoeken zijn de hoofdschul digen. vertel Treinen vervoeren reizigers van uiteen- eekolloPende pluimage, zelfs zakenlieden en beroepsofficieren. Bij de rest van het enm?ns®jopenbaar vervoer voor het gemak wui? me*zullen we vooral kijken naar de bus dat anders. Bussen zijn er voor men de nan sen die nog geen auto of brommer mo- rijden of voor hen die dat nog nooit luuriijke.gedaan hebben en er ook nooit aan toe 'len komen vanwege financiële of ge- indheidsproblemen. lussen zijn er voor de medemensen die og niet of nog steeds niet of allang niet ïeer meetellen. Jongeren, ouderen, nog ,et geëmancipeerde huisvrouwen uit n-auto-gezinnen, gastarbeiders. Wat le ouderen betreft gaat het natuurlijk •ooral om oudere vróuwen, want de ieeste mannen van boven de vijfenzes- Ig zijn óf overleden, óf ze rijden (nog teeds) auto. ouderen hebben de strijd allang op- ,'geven, onder hen heerst soms een [eer van berustende, mistroostige Saamhorigheid, Je samen geen illusies beer maken over wat het leven te bieden heeft. Hoewel, Je kan er met z'n allen nog best iets van maken: „Wilt u hier mis schien zitten?" „Nee hoor, het maakt mij niet uit" „Echt niet? Nee, ik dacht, u reist misschien liever vooruit" „Nee hoor, het blijft mij om het even. Maar misschien wil mevrouw hier graag zit ten?" „Nee hoor, ik heb heel de ochtend al gezeten". Met de jongeren ligt het anders. Die kennen nog verwachtingen, ook al wor den die aan alle kanten ingedamd. Als ze niet alleen reizen, stilletjes, maar toch half-liggend, in een soort protesthou ding, gaan ze met elkaar hardnekkig door met het zoeken naar mogelijkhe den om lol te trappen. Zoals jongelui dat nu eenmaal altijd zullen blijven doen, ook tegen de verdrukking in. Wel is de lol van de huidige jongeren wat anders dan vroeger. De aandacht die ze krijgen van hun opvoeders is trouwens ook anders, eerder puur materieel gericht. Ouders hebben het vaak veel te druk met zichzelf, met sparen voor een tweede auto of met het onderhoud van de eerste. Dus vragen jongelui op Andere manieren aandacht. Hanteren de viltstift of pul ken wat bekleding los van een busbank of gaan iemand Jennea Waarom moet vooral de bus het ontgeléit? Omdat dat de enige, geringe plek is, waar autoritei ten verstek laten gaaa Thuis en in de auto heeft Pa het voor het zeggen, op school de leraar en op straat mijnheer agent, maar in de bus zal geen bejaarde je tegenhouden. Ondanks het feit, dat de auto letterlijk en figuurlijk nalaat de bus voorrang te geven, waardoor het gebruik van de bus terugloopt, het autogebruik stijgt, de bus nog minder vooruit kan... Ondanks deze vicieuze cirkel verrichten weten schapsmensen studies over allerlei as pecten aan het openbare vervoer. „Orde en veiligheid bij stads- en streekver voer", waarin sprake is van „normover tredend gedrag" en de cijfers zich aan eenrijgen. In negen maanden bij de stadsvervoerbedrijven 71.059 mensen zonder geldig plaatsbewijs, 12.548 ver nielingen, 650 diefstallen of bedreigin gen, voor zes ton herstelwerkzaamheden alleen al in Amsterdam. Men stelt maatregelen voor. De meest komische: „aantrekkelijk maken van openbaar vervoer". De meest raadse lachtige: „de bezinning op wederinvoe ring van de conducteur nieuwe stijl". De meest treurigstemmende: „de inzet van politie en bewakingsdiensten". De SVI- subgroep turft de „gemiddelde afhande- lingstijd per reiziger", de uitstaptijd in seconden en de „haltering". De reistijd kan verkort, maar moeilijk blijft de „passenger handling". Studenten van een Vakgroep van de Nijmeegse Univer siteit laten voor één keer de auto staan en ontdekken in de bus, dat scholieren eigenlijk veel liever met fiets of brom fiets gaan. De bus nemen ze alleen als het niet anders kan vanwege afstand of weersomstandigheden. Dus alleen be jaarden in de bus in de toekomst? Wat leveren al die onderzoeken op? Zal de automobilist eindelijk z'n vervoer middel langs de kant zetten als de bus er 5,4 minuten korter over zal doen? Wie voor vol wil worden aangezien rijdt auto, want (professor Meerloo): „De auto geeft een gevoel van macht en verhoogt de sociale status, dient de zoekers naar zelfvertrouwen, verschaft een tijdelijke :ompensatie voor het gebrek aan vrij- in dejtóatschapplj". ^com] .■tieid Dat er ergens iets fundamenteel mis is zou niemand meer opvallen als niet af en toe jorijKJes in bussen signalen zouden gevené^jj^alen met viltstift geschreven. tie ie acht jongens stom- lelen tegelijk de bus linnen, zitten er onder aeel veel argwanende klikken een tijdje ru moerig bij elkaar, ter- |rijl ze zich bijzonder rolijk maken om een antal mede-passa- iers. Dan stappen ze iet kabaal weer uit. in zucht van verlich- g waait hen ach- ima. igen k 11 milji Bij de lilden. kering. 1. Ja, ze willen best wel eens raten, want „dat is lachen, S)h", zegt er een. En het treft, hebben toevallig vrij van iL Ook om die opmer- ig wordt gelachen, maar tt krijgt pas betekenis als middag de directeur van Mavo-school woedend ibelt. zitten bij elkaar in de vier- klas van de mavo,en zijn •lgens eigen informatie tus- de 16 en de 19 jaar oud en lens het gesprek, waarin ze het begin vooral stoer r, half tegen elkaar pra- worden ze van lieverlee ;eds meer individuen. Aar- ;e jongens eigenlijk. Ze cor- ;eren iemand ook, als hij rvelend begint te doen: lappen, joh" „Joh, hé, ée effe normaal". It werd er allemaal gezegd, ns door elkaar heen, soms een na de ander: „We gaan estal met de bus naar ïool. Sommigen van ons bben wel een brommer, iar.." „Ik heb wel een brom- r gehad, maar het scheen ie gepikt was" (Als het ach is uitgestorven, dezelf- jongen, hierdoor duidelijk ïgemoedigd:) „Of we wor- aangehouden omdat we kilometertje of tachtig n, nouuu.." >p zonder nummer t ,de bus of trein hebben ze 2 i slechte naam, is dat te- fht? „Belachelijk. De men- maken tuig van ons. Als ichterin de bus zit en oude mensen stappen in, dan 2239 110 ze allemaal vóórin zlt- >100 6240 net 20 la11? tot het opge vuld is. Ze durven gewoon niet bij je in de buurt te komen". „In een groepje gedraag je je wel anders natuurlijk. Met twee man ben Je vrij normaal, maar als je met een man of acht bent.. Je wilt altijd voor de rest bluffen. De een heb meer lef dan de ander natuur lijk" „Ja, bluffen en lachen natuurlijk. Hé, hier ben ik en kom maar op. Meestal is het kijken hoe ver je kan gaan". „Maar je wordt ook gewoon behandeld als een puber: jon- me niet schuldig maken aan iets gewoon vernielen. Maar gewoon voor een geintje een fles afwasmiddel in zo'n fon tein gooien. Ja. Dat is wel lachen". „Maar als je je in deze maat schappij, in de binnenstad of zo, ook niet als tuig gedraagt, dan word Je overal uitgesto ten. De huidige jeugd moet wel rare fratsen uithalen vaak om er bij te horen. Je moet geen zeikerd zijn". „Ja, ergens toch dat je je moet laten gelden hoor. Als ik in mijn eentje in de bus zit, nou ge ris, gaan jullie zitten? Dan vinden ze het gek als je heel lullig gaat doen". ,Jk denk hè, dat de meesten die zich buiten echt als tuig gedragen, dat die thuis vrij strak gehou den worden. Die leven zich dan uit op school of in de trein of zo". „Maar in de trein heb Je ook de conducteur, die probeer je zo veel mogelijk te ontlopen. Die mannen komen ook di rect naar ons toe van: Jon gens, hebben jullie een kaar tje?" „Ja, er zijn altijd men sen die boven je staan". „Als we een paar uur vrij hebben van school gaan we naar Ba byion, daar gaan we wat ver tier zoeken. Kom Je een paar leuke vrouwtjes tegen, nou..." „Dat Babyion vind ik een nutteloze verschrikking. Van een balorigheid. Het is toch logisch dat jongens dan din gen gaan mollen, als je ziet wat er allemaal staat, die fon teinen en zo.. Dat hou je niet voor mogelijk, het is allemaal zo móói en zo". „Nou, ik zal dan ben ik heel netjes hoor, dan zit ik gewoon rustig naar buiten te kijken. Maar in een grotere groep ga ik lopen gallen". „En wat ik zo gek vind hè, nou zie je al gassies van elf, twaalf jaar rondlopen in bars en disco's, nou.. In onze tijd bleef Je thuis naar de televisie kijken, maar het gaat steeds jonger liggen". „Dat zie je ook met die kinderporno, dat is toch abnormaal, dat is niet menselijk meer. En die ou ders geven toe omdat ze geld willen hebben. Geld is alles tegenwoordig". „Joh, die kin deren van tegenwoordig wor den helemaal verlept in de maatschappij gestuurd". „Met viltstiften schrijven, dat doe Je ook om Je uit te leven". „Het is aandacht trekken hè, zorgen dat Je er bij hoort". „Het is vaak een afkeer van de maatschappij. Iemand kan dan niet zo vlot praten en zo en dan doet ie het op deze manier". „Onze buren hè, daar heb ik een onwijze hekel aan, die hebben een zoontje van een Jaar of twintig, een onwijze studiebol, die heb ik al een keer in elkaar geslagen". „Het komt ook door de maat schappij hè, Je wordt gewoon zo gemaakt door de maat schappij". „Ja, Je kan de maatschappij overal wel de schuld van geven, da's mak kelijk". „Toch is het belang rijk, dat de mensen weten dat 't niet alleen komt dat je iets gaat mollen of zo, Ja... het is moeilijk uit te leggen., maar idat de mensen eens snappen wat voor problemen er zijn bij de jeugd. Niet gelijk oor delen van: ze moeten ze maar eens flink pakken.. Je moet je aanpassen aan de maat schappij en dAt wil je niet". „Straks ben Je een net bur gertje, dat wordt er van je verwacht. Die met zo'n kof fertje in z'n autootje naar kantoor gaat en rustig weer terug, nooit eens een keertje iets anders doen en zo. Alstie anders doet wordt ie naar een gesticht gebracht, dan is ie abnormaal". „Het is gewoon een vicieuze cirkel" „Ach, ik denk wel dat het grootste ge deelte straks getrouwd ach ter die buis zit". „Nou, mij trekt dat totaal niet". „D'r worden bepaalde dingen van je verwacht en als je daar niet aan kan voldoen mag je op rotten. Je eigen wil mag je eigenlijk niet doen". „Als je 's avonds door de stad loopt is er niet veel te beleven, hoog stens dat de politie Je aan houdt of dat je in elkaar wordt geknald.." „Ik ben vrij klein gebouwd hè, lk ben niet zo breed, ik ben niet zo groot Daarom bluf ik gewoon. Als ik met hém ben durf ik ook wel een grote bek op te zetten, maar als ik in m'n eentje zou lopen of met hém bijvoorbeeld zou ik me wel rustig houden". „Ik geloof, dat omgang met vrienden op het ogenblik meer invloed heeft in de hui dige maatschappij dan de omgang met ouders, dat idee heb lk". De heer De Lely ls 45 jaar oud en zit al twin tig jaar op de Rotter damse bus. Sinds enige tijd op lijn 38, een van de drukste lijnen. De route loopt van een oude Rotterdamse volksbuurt via centrum en centraal station naar Schiedam, doet onderweg een aantal scholengemeenschap pen aan: „Ik prefereer een vaste lijn. Op een vaste lijn leer Je de mensen kennen, dat is veel leuker. Je maakt eens ee praatje, ook al mag dat eigen lijk van de baas niet. „Niet spreken met de bestuurder"! Je krijgt vaak heel droeve mensen. Een oud vrouwtje uit Crooswijk bijvoorbeeld, die komt vertellen dat d'r man is overleden. Want die heb je dan altijd samen ge zien. Mijn passagiers zijn wel over het algemeen Jongeren en ouderen, wat zo tussen de 20 en 60 hebben de meesten een autootje, dat lijkt me een simpel gegeven. Ik ben zelf in Kralingen gebo ren, ik heb in Crooswijk ge woond en ben toen naar Ca- pelle gegaan. Nu wonen we in Ommoord. Maar als lk met de vrouw boodschappen ga doen, dan gaan we toch altijd weer naar de Vlietlaan, die buurt blijft toch trekken. Ik heb vrij vervoer, maar voor de boodschappen, de grote boodschappen nemen we toch de auto. Want wij heb ben 'drie opgroeiende zoons, dus dan hangt de auto ook zowat door z'n veren, door alle boodschappen. Toen ik hier kwam begon ik als conducteur, dat was de regel. Daarna Je bevordering ttot chauffer. D'r is enorm veel veranderd sinds die tijd. Wat de passagiers betreft... Natuurlijk is dat veranderd, maar ik geloof, dat lk zelf ook veranderd ben.... Vroeger hadden de mensen Je nodig, iedereen moest langs om een kaartje te kopen of te laten afstempelen, je had contact, dat is nu niet meer. Ik zeg wel 's: ze zeggen nu goeiemorgen tegen de automaat... Daar heb ik me wel eens aan ge stoord, de mentaliteit is over al veranderd. Neem nou het zwartrijden, vroeger was Je verantwoordelijk als er ie mand niet betaalde, nu is dat mijn boodschap niet meer. Ja, als ik het zeker weet. Maar.... wanneer weet je zoiets zeker? Ik heb een colle ga, die selecteert de mensen erop. Dat vind ik gevaarlijk. Die man heeft dan ook al de nodige narigheid gehad. mee.. Een bus was koud op straat, dan loop je bij het eindpunt door zo'n bus en zie Je al overal de viltstift en de bekleding er bij hangen. Als Je dan als chauffeur Je dat te veel aantrekt ga je er echt aan onderdoor. Hoe komt zoiets nou? Ik ont trek het maar aan mijn eigen zoons, die zijn 17 en 20. Als lk^ dat vergelijk met mijn opvoe ding. Ze hebben alles wat ze willen... Zo'n vent van 20, die dan nog steeds op school zit.. Ze zitten op zo'n grote scho lengemeenschap van een paar duizend leerlingen, op Problemen met jongelui krijg Je meestal als ze in groepjes zijn. Ik werd eens gewaar schuwd door een collega, d'r waren een twintig, dertig knapen bij elkaar die niet be taalden, tot het eindpunt meereden en dan weer mee terug. Die verveelden zich, op die manier hadden ze een uitr je en konden ze onderweg chauffeurtje pesten.. Ze stap ten bij mij ook in, zingen met •z'n allen, achterin op de stoe len staan. Ik pakte m'n mi crofoon en ben ineens kei hard mee gaan zingen. Het was gelijk afgelopen, daarna zwaaiden ze altijd naar me. Het ligt erg aan je manier van reageren geloof ik. Wij heb ben wel problemen bij be paalde scholen, dan staan ze daar met veertig man, staat er een oud iemand tussen dan wordt die bijna verpletterd. Ik word ook wel eens kwaad, pak er eens een bij zijn lurven of hou een paar haltes een kaart in.. Ja, je probeert maar wat.. Je maakt het soms een keer kwamen ze thuis, hadden ze de lift beklad op school. Nou, ze hebben het geweten! Ach, wij zijn zelf ook makke lijker geworden. En die Jonge lui zijn vroeger volwassen. Je bent al blij als ze met 'n ma vo-diploma thuiskomen, dan word Je veel toeschietelij ker.... Ze hebben zo veel vrije tijd, om het minste krijgen ze weer een uur vrij. Ja, de mees ter is ziek, hoor je dan. Als lk 's morgens vroeg begin krijg ik eerst de bekende mensen, een paar maar in de bus. Dan om half acht vooral de buitenlanders, de gastar beiders. Als 't even kan trek ken de mensen naar dat eigen stoeltje toe. Oudere mensen kruipen liefst zo dicht moge lijk bij Je. Jongelui Juist ach terin. dat zie Je wel aan de stoelen. En geef de meisjes ook gerust de ruimte hoor, vooral als 't om het taalge bruik gaat Het gebeurt ook wel dat er groepjes., ja, ik wil niet dis krimineren hoor .dan lachen ze naar je en zeg gen: „ik betaal niet". Dood leuk.. Wat doe Je dan? die vernielingen betreft, JsP^eagen sommige mensen dan, ot moeten het materieel maar steviger maken. Plastic en ijzer en onbreekbaar glas. Maar alles wordt mooier en beter in de maatschappij, zou dat dan in de bus niet mo gen? Moet Je de mensen dan helemAAl van de bus hou wen? Voor oudere mensen neem Je de tijd, dat doe je gewoon. Er woont ook langs mijn route een vrouwtje, die is zo klein, die kan de bus niet alleen uitkomen. Dat weet ik al. dan zet lk de bus zo half op de stoep, dat ze er makkelijk uit kan springen.. Die Jeugd... het zijn de uitzon deringen natuurlijk. Maar toch heb lk zelf ook een tijd gehad, dat ik gauw met de vlam onder m'n stoel zat. Dat ik er gewoon niet van slapen kon. Heel erg. Dat ik op een keer, terwijl ik toch Juist voor de zwakke groepen ben, maar dat lk toch 's op een zaterdag morgen toen lk alleen een vrouwtje had met twee bood schappentassen, dat lk tegen d'r uit ging varen, omdat lk niet voor haar gestopt was en ze had geroepen: „Ik wil er uit". Affljn, ik ben toch ge stopt en even later zat ik met tranen In m'n ogen. Ik was gewoon óp van de zenuwen, door al die toestanden. Niet dat lk zo veeleisend ben, echt niet. Je hoort wel eens van Jongere collega's: die pokkenbus! Maar ik draai aan m'n stoeltje tot ik lekker zit, ik heb aan de eindhalte m'n koffiepotje, vroeger moest dat allemaal met ther mosflessen, we hebben een verwarmde gelegenheid om te zitten, prima. Ze hebben.pdj; gevraagd om m'n meninfcil&feeven, over de nationale strippenkaart, die binnenkort uitkomt. Als man van de praktijk. Overal in Ne derland dezelfde kaart Het is mooi hoor, maar er wordt weer meer van de mensen ge vraagd. het ls lastiger, een basistarief plus de zones. En dat komt straks terug bij de man aan pet stuur. De mensen die dat bedacht hebben gAAn niet met de bus.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 13