Serge Lama bevestigt succes
door herkenbaarheid
1
Urenlange discussie in NOS-bestuur
Tsjechisch kamerorl
van gemiddeld niveiü
Concert in Den H
van 'Aïda Nederla
Homogene Samenklank
bij Melos Quartett
Vertrouw op
Franse vedette zonder verrassingen
En dan nog.
Schilderkunst onder de hamer
Economische belangen tegenover journalistieke vrijheid
(popdagen)
Aandacht voor gevangen pianiste
r(
Nieuwe boeken
Mogelijk dit jaar
instrumentenfabriek
in Oost-Groningen
Iraanse minist
eist omverweri
van bewind Irl
DONDERDAG 17 APRIL 1980
KUNST/RADIO/TELEVrSIE
TROUW/KWARTET
door Marleen van Swigchem
UTRECHT Serge Lama begon zijn eenmalige optreden dinsdagavond in het Muziekcen
trum Vredenburg met een paar stevige opwarmers. Die had hij nauwelijks nodig, het
enthousiaste welkomstapplaus gaf al aan dat het succes van zijn optreden verzekerd was.
Het programma bevatte geen verras
singen. Tot en met het traditionele
donkere kostuum vóór de pauze en
het witte ernè, was alles zoals het al
jaren is. Waarschijnlijk is die herken
baarheid dan ook een van de pijlers
waarop de 37-jarige Franse vedette
zijn succes gebouwd heeft. Zijn chan
sons van vorig Jaar zou hij net zo goed
vijftien jaar geleden, aan het begin
van zijn carrière, geschreven kunnen
hebben. Zijn muziek ligt altijd goed
in het gehoor, en al had het onafschei
delijke. zes man sterke orkestje een
opvallend gevarieerd instrumentari
um meegebracht, op een paar uitzon
deringen na werden hiermee geen op
zienbarende effecten beoogd. Ook
Lama's teksten, waarin veelal alle
daagse thema's verwerkt zijn, volgen
meestal gebaande wegen. Ze zijn
nooit extreem, op wat voor manier
dan ook. en ze zijn altijd gemakkelijk
te begrijpen.
Makkelijk te begrijpen, ja. maar dan
moeten ze wel te verstaan zijn. En dat
was dinsdagavond niet het geval. La
ma's toch al vrij forse stem werd
nogal buiten proporties versterkt, en
kwam zo belabberd de zaal in. dat je
totaal onthand was. als je zijn chan
sons niet al bij voorbaat kende.
Lama's stem en de opbouw van zijn
chansons willen nogal eens vergele
ken worden met die van Jacques
Brei.
En of dat nu terecht is of niet. dins
dagavond werkte Lama die associatie
in de hand door Brels beroemde Le
plat pays te zingen. Met aangepaste
tekst overigens, zodat het karakter
van een eerbetoon duidelijk was. Het
leverde hem een waarderend applaus
op.
Van het begin tot het einde van zijn
optreden had Lama over de respons
van zijn publiek niet te klagen, ook
niet bij meer cabaret-achtige chan
sons. waar het gevaar van een taal
barrière zou kunnen bestaan. Juist
daar bleek dat Lama een uitstekend
entertainer is. Na de pauze ontstond
door W. H. Wolvekamp
ROTTERDAM De serie kamermuziekavonden van de
..Stichting Kamermuziekvereeniging", is dinsdagavond in de
kleine Doelen besloten met een druk bezochte uitvoering van
het uit Stuttgart afkomstige Melos Quartett. De vier vaste
leden van dit gezelschap, de violisten Wilhelm Melcher en
Gerhard Voss, de altist Hermann Voss en de cellist Peter Buck
hadden deze avond versterking gekregen van een tweede
altist. Enrique Santiago. Zodoende konden tijdens dit concert
uitsluitend strijkkwintetten ten gehore worden gebracht.
Het ging hier om een strijkkwintet
van Michael Haydn (Josephs jongere
broer), dat van Mozart in g kl.
(K.V.516) en Anton Bruckners F-dur
kwintet. Vergeleken met de muziek
van Joseph Haydn, een van de groot
meesters van de Weense klassieke
stijl, tendeert de schrijfwijze van zijn
jongere broer iets meer naar een vroe
gere periode, de zg. galante stijl,
waarvan Bachs zoon Carl Philipp
Emanuel, een van de belangrijke ver
tegenwoordigers was. Ondertussen
heeft Michael Haydn zeer degelijke
en vakkundige muziek geschreven,
getuige ook dit strijkkwintet waar
van het tweede deel. Adagio, met zijn
veelvuldige imitaties tussen eerste vi
ool en eerste alt wel het muzikale
hoogtepunt vormt.
Het Melos Quartett ontpopte zich tij
dens de uitvoering als een eerste
rangs ensemble. De samenklank was
volstrekt homogeen, het samenspel
uitermate correct en de zeer muzikale
voordracht der spelers gelijkgericht.
Ook in Bruckners strijkkwintet
steekt het Adagio muzikaal gezien
De tentoonstelling van schilderij
en van Carel Willink in het Amster
damse Stedelijk Museum is verlengd
tot en met 20 april. Deze expositie, ter
gelegenheid van Willinks tachtigste
verjaardag, bevat ongeveer veertig
schilderijen uit zijn realistische perio
den van 1925 tot heden.
De voorstellingen ..Een kus voor
een Rus" die het Theater van de Lach
14 en 15 april in de Stadsschouwburg
in Utrecht zou geven, gaan wegens
ziekte van een van de acteurs niet
door.
boven de andere delen uit. In zijn
symfonieën zowel als in zijn kamer
muziekwerken toont de Oostenrijkse
meester doorgaans zijn sterktste in
spiratie in de langzame delen.
Hoogtepunt vormde deze avond de
vlekkeloze uitvoering van Mozarts
onvolprezen g-moll kwintet. Tragiek
vindt bij Mozart meestal uitdrukking
in de g-moll toonsoort. Zijn voorlaat
ste symfonie en sommige aria's uit
zijn opera's zijn hiervan duidelijke
voorbeelden. Het Melos Quartett
heeft met medewerking van de toege
voegde altist Enrique Santiago een
bijzonder fraaie reproductie gegeven
van Mozarts kwintet. Soms is de stil
te en de aandacht van het publiek
tijdèns uitvoeringen een graadmeter
ten opzichte van de kwaliteit. Dit was
ook deze avond kennelijk het geval
bij deze onvergetelijke Mozartvertol-
king.
ADVERTENTIE
Zeker als je moet afrijden
Na een reeks van weinig opzienbare verkopingen gaat het veilinghuis
Sotheby-Mak van Waay binnenkort weer een bijzondere veilig houden
waarop honderden schilderijen en beelden onder de hamer komen.
Deze „Special Sale", zoals Sotheby ze noemt, gaat volgende week
dinsdag van start met op deze dag onder meer 17e eeuwse schilderijen
van Ludolf Backhuysen, een landschap van Paulus Brill, een interieur
van Gerard Dou, een riviergezicht van Jan van Goyen en een Salomon
van Ruysdael, „legertros op landweg" getiteld. Er staan voorts werken
van Jan Steen, Philips Wouwerman en Jacob de Wit op de agenda.
Naast de 17e eeuw staat een zeer goede inbreng van 19e eeuwse
meesters te wachten: werken onder meer van Jacob Maris, Joh.
Weissenbruch, Isaac Israels en Klinkenberg.
Fraai Delfts aardewerk, Chinees porselein en antieke klokken vormt
de antiek-inbreng die tijdens de tweede helft van de week wordt
afgehamerd.
De foto toont een rechthoekige plaquette met een decor van een
landschap naar Nicolaas Berchem, gemaakt in de 18e eeuw. De waarde
van dit object, dat een kleine schilfer mist, wordt geschat op een
bedrag dat ligt tussen de drie en vierduizend gulden.
Van onze radio- en tv-redactie
HILVERSUM Het NOS-be
stuur is gisteren niet over een
nacht ijs gegaan bij de beslis
sing of de Britse televisiefilm
„De dood van een prinses"
zou worden uitgezonden.
Urenlang duurde de vergade
ring waarin alle standpunten
voor en tegen ruime aandacht
kregen. De twee voorstellen
die tenslotte overbleven wa
ren: de film wordt helemaal
niet uitgezonden en de film
Speciaal vandaag
Sport en politiek (NOS)
documentaire over de beslis
sing van Amerika niet deel te
nemen aan de Olympische
Spelen met commentaar van
Amerikaanse topsporters en
politici
Ned.1/22.10
Zola of het menselijk gewe
ten. Eerste aflevering van een
serie van Stellio Lorenxi over
de bekende «aak-Dreyfus
BRT. 1/21.50
Ik heet Erika en ben alcoho-
liste, over vrouwen en alcohol
Dtsl. 1/23.00
Rechtstreeks verslag van de
opening van de Nieuwe Kerk
in Amsterdam in aanwezig
heid van de koninklijke
familie
Hilv. 1/13.20
In Bij de Tijd (NCRV) een
reportage van het congres
Haagse machten dat vandaag
aan de Vrije Universiteit
wordt gehouden
Hilv. 1/22.02
wordt voor onbepaalde tijd
uitgesteld.
Het eerste voorstel werd verworpen
met grote meerderheid: negentien
stemmen tegen en zes voor, een blan
co. het tweede voorstel kreeg ook niet
voldoende steun: negentien stemmen
tegen en zeven voor. Bij degenen die
uitzending van het programma wilde
verhinderen of uitstellen waren mr. J.
M. Landré (TROS). M. J. Keyzer
(AVRO) en D J. Bruijn (EO).
Landré nam het op voor miljoenen
islamieten die in hun gevoelens ge
kwetst zouden worden, waarop NOS-
voorzitter Jurgens hem vroeg: hoe
heeft u dat zo gauw vastgesteld? Het
zwaarst wogen voor de TROS-man
echter de handelsbelangen ,,die ge
schaad worden". Hij kon dan ook
begrip opbrengen dat in een tijd van
malaise grote maatschappijen die be
trekkingen niet Saoedi-Arabië onder
houden in deze tijd van economische
achteruitgang dringende verzoeken
tot de NOS hadden gericht.
Eenzelfde uitgangspunt had AVRO-
af ge vaardigde Keyzer. die met harde
cijfers op de proppen kwam. De Ne
derlandse export naar Saoedi-Arabië
bedraagt 1.7 miljard gulden. Hij
noemde de kans niet gering dat in
deze tijd waarin wordt gevochten
voor de dagelijkse werkgelegenheid
opdrachten bij raffinaderijen. Neder
landse banken en voor baggerwerken
verloren zouden kunnen gaan. De
ambassadeur had dan wel geen olie
boycot genoemd, maar de heer Key
zer herinnerde eraan dat wij dertig
procent van de olie uit het desbetref
fende land betrekken. Hij was een
van de weinigen die enige tijd in
Saoedi-Arabië had gewoond en meen
de iets te begrijpen van de tweespalt
tussen het westerse denken en de
islam.
Teleurstelling
De EO-vertegenwoordiger in het
NOS-bestuur, D J Bruijn. uitte zijn
teleurstelling over het besluit van de
Raad van Beheer (dagelijks bestuur)
A. H. Kloos
journalistieke vrijheid
van de NOS om de film wel uit te
zenden op grond van heel andere ar
gumenten. Hij had liever gezien dat
gevolg was gegeven aan de waarschu
wingen van de regering „die ons van
God is gegeven". Zijn kritiek op de
inhoud van de film gold: „te veel
geweld en te veel seksueel gedoe".
Geheel andere geluiden werden on
der meer gehoord van de kant van de
bestuursleden drs. L. C. Fretz, A. H.
Kloos en prof. S J. Doorman. Fretz
(cultureel afgevaardigde) vond de
vrijheid van meningsuiting het
zwaarste wegen. Volgens hem was er
geen enkel argument de film niet uit
te zenden. Als toch van uitzending
zou worden afgezien zou dit een
hoogst gevaarlijke precedent schep
pen, want dan zouden de Nederland
se media van alle kanten onder druk
kunnen worden gezet.
Kloos (VARA) meende dat wij wel
eens begrip mochten vragen aan Sa
oedi-Arabië „voor het systeem waar
wij voor staan" Hij wilde niet zozeer
M. J. Keyzer
economische belangen
stilstaan bij financieel-economische
argumenten. Hij voorzag ook dat als
we de weg zouden gaan die men van
ons wilde, wij alleen maar kritiek op
landen zouden mogen hebben waar
mee we geen handelbelangen hebben.
De werkgelegenheid vond hij minder
van morele waarde dan de journalis
tieke vrijheid.
Doorman (kroonlid) geloofde niet dat
miljoenen moslims zouden worden
gekwetst, omdat praktisch niemand
van hen de film kan hebben gezien.
Hij vreesde een omgekeerde discrimi
natie.
Telefoontje
Nog tijdens de discussie kwam een
telefoontje binnen van een meneer
uit Wassenaar die vijfhonderddui
zend gulden bood als de film niet zou
worden uitgezonden
Inmiddels is bekend dat. ook de
Zweedse televisie de omstreden film
wil kopen.
The Tapes
Deze Amsterdamse barfd heeft
sinds zijn oprichting in 1977
een ondergewaardeerd bestaan
geleid hoewel de muziek, die
sterke verwantschap vertoont
met New Yorkse new wave, an
ders zou doen vermoeden. Het
verschijnen van hun tweede el
pee „Party" vormt de aanlei
ding voor een toernee die van
avond in het Amsterdamse Pa-
radiso van start gaat. Dit week
end worden het Paard van Tro-
je in Den Haag (morgen) en het
Drieluyck te Zaandam (zater
dag) bezocht, volgende week
De Bakkerij in Eindhoven (23/
4) en het Herenlogement in
Purmerend (25/4).
Orchestral Maneouvres in the
Dark
Onder deze naam gaat een duo
uit Liverpool schuil dat de syn-
thesizermuziek van de Duitse
groep Kraftwerk tot uitgangs
punt heeft gekozen. Echt ver
nieuwend klinkt het niet, wel
interessant als een nieuwe ex
ponent van het new wave-ge
beuren. Lantaarn-Rotterdam
(zaterdag). Stokvishal-Arnhem
(zondag) en Paradiso-Amster-
dam (maandag).
Blood, Sweat Tears en War
Twee Amerikaanse achtmans
formaties concerteren aan
staande maandag in de Rotter
damse Doelen. B. S T heeft
na 13 jaar en diverse perso
neelswisselingen geen noe
menswaardige muzikale ont
wikkelingen doorgemaakt.
Hun laatste plaat „Nuclear blu
es" laat weer de bekende bla-
zersarTangementen en de zan
ger David Clayton Thomas ho
ren alsof de tijd ls blijven stil
staan. Daarentegen bevat de
muziek van War meer aantrek
kelijke aspecten waarin zowel
soul, rhytm&blues, jazz en
funk op geslaagde wijze met
elkaar worden vermengd.
Libor Pesek leidt belegen programma
door Marleen van Swigchem
Serge Lama
er zelfs een mee-klap en -zing sfeer,
die ook in intiemere chansons, zoals
Mon enfance, bijna niet te stuiten
was. Pas na twintig minuten toegift,
met een voorproefje van nieuw werk,
liet het publiek zijn vedette gaan.
|nks d
perio
AMSTERDAM Het Staatskamerorkest van p«Daar
onder leiding van Libor Peêek, kwam op zijn toeifn Su
Nederland maandagavond in het Concertgebouw
programma waarop een Serenade van Suk, een vroi
concert van Beethoven en een late symfonie vaiegl dÉ
stonden. Zo'n programma ziet er niet naar uit om ie iet dc
zijn luie stoel te halen, temeer daar vanuit diezelfde
dag tevoren Beethovens eerste pianoconcert al op de
was geweest. Wie toch kwam, had kennelijk gehoor5nden
roem van dit nog jonge, Tsjechische orkest. Al met
het een orkest te zijn met een spel van gemiddeld n- en
'e bes
Josef Suk's Serenade voor strijkers was niet altijd even uitget in zeg
op. 6 is aan het eind van de 19e eeuw het spel van Fréderic Mein e min
geschreven en staat dichter bij de nogai eens te nadrukkelijk-
muziek van Dvorak of zelfs Schubert je meer subtiliteit en een i
dan bij de 20e eeuw. Beter dan het der bravoure zou op zijn
werk van de bij uitstek klassieke weest zijn.
componisten bleek deze romantiek
aan de verwachtingen van verfijnd Jammer genoeg viel ook lC,rnpl
musiceren te voldoen/ Echt boeiend pitersymfonie tegen. Een t
is deze nogal uitgesponnen, vierdeli- en haast ongeïnspireerd
ge serenade niet; het is eerder muziek een echt glanzende Mozart
waarbij je op een heel aangename
manier wegdroomt.
Bruusk
De blazers overheersten v
logge of soms vinnige
finale, die om zijn contr
verwerkingen geroemd is
Met de lyrische, dromerige sfeer die in een ongenuanceerd, e§ vorde
de strijkers met hun perfecte samen- beeld,
spel hadden opgeroepen, was het
voor de rest van het programma ech- Met een onverwachte toeg
ter gedaan. De blazersgroep die nu gek toch nog weer even c
het orkest kwam completeren, stond die hij bij Suk had laten
kwalitatief op een veel minder hoog lief, en met warmte gespee
plan. PeSek's directie, bij Slik steeds
elegant, was bij Beethoven's piano
concert op het bruuske af. Het resul
taat werd een rusteloos eerste deel.
een te traag, overdreven zwaar largo,
en een al te uitbundig rondo tot slot. Flint), pp 21 april in Leei
De verhouding tussen solist en orkest op 22 april in Sittard.
g pal
ZOI
e beu
nister
over
p-ond
in voi
:riodi
bed
uit een van de twee suites
orkest van Janócek. Het SI
rorkest speelt vanavond
vrijdag in Rotterdam, zoni
om 12 uur in Amersfoort (I
erke
gevo
dl 'el
ende
groo
fli'
<rat)3
die L
seel
;rheii
:h al
de f
tolom
va
iet
van
aren
'erkr
Inl
aan
liet I
wij
ie ve:
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG Aïda Nederland, een associatie, diefakke
voor onderdrukten in dictatoriale landen, organise^ de o
dag een concert in het nieuwe Koninklijke Conservatjdrijf»
Den Haag. Minstens acht bekende Nederlandse pj-n gr,
onder wie Daniël Wayenberg, geven dit „concert in \pjng:
om de aandacht te vestigen op mevrouw Alba Conzal^nde
een Uruguayaanse pianiste die in Colombia gevangeijjdspe
gratis concert begint om twee uur. Cabaretier Freek dev0el
zal het programma presenteren. |eijjk
Aïda Nederland is een associatie van een vrij specifieke rol vervT^60
tot nu toe alleen nog kunste- maatschappelijk bestaan
naars, die net als Amnesty Interna- die van „aanjager." Dat |enn§
tional opkomt voor onderdrukten in
een dictatuur. Het is een Frans initia
tief, dat eerst door Duitsland werd
overgenomen en sinds 1 april ook in
Nederland bestaat.
dat zij in hun werk, dat pefeme
de buitenwereld is gerfehulp
kwetsbaar zijn. |gr
De initiatiefnemers richten zich bij
hun acties vrijwel alleen op kunste
naars. Zij vinden het een goede zaak,
dat beroepsgroepen opkomen voor
onderdrukte collega's in het buiten
land. Daarbij komt dat kunstenaars
Tuinpraat tuinieren in alle seizoenen
van A. C. Muller-Idzerda. Uitg. Hol-
landia. Baarn. 107 blz. 19.50.
Kleine gids bij echtscheiding, door
mr E. van Veggel. 150 blz. - ƒ9,90.
Uitg. Bekking, Amersfoort.
Van uitgeverij Kok, Kampen zijn:
Koningin der Nederlanden, door J.
B. Keuter en G. brinkman (32 blz. -
4,95) en Koningin Beatrix, geschre
ven door J. Kooiman (29 blz. - 5,10).
Beide boekjes zijn bestemd voor de
jeugd van de lagere school.
Oom Oswald, roman van R. Dahl (219
blz. - 25) en de dichtbundels: Doffe
orewoed van L. Tournier (61 blz.),
Omver van T. van Schoonhoven (58
blz.), Vergat het meisje haar badtas
maar, van H. Beurskens (60 blz.) en In
de lussen van de taal, van T. van
Baaren (65 blz.) zijn van uitgeverij
Meulenhoff, Amsterdam. De prijs van
de dichtbundels is: 19,50.
Uitgeverij Sirius en Siderius in Den
Haag zond: Elfen in Ierland, een ver
kenning in het Ierse elfenrijk, door
Dermot Mac Manus (191 blz.) Beto
verde plekjes, over een jongetje en
zijn beroemde beer, door C Milne (188
blz). en Sprookjes van O. Wilde (181
blz.). De prijs per boek is: 22,50.
Bij uitgeverij Loeb Van de Velde te
Amsterdam verscheen: De aanslag
op Hitler van P. Berben (226 blz.) en
van J. Wulf: Martin Bormann, Hitlers
schaduw (232 blz.) Prijs per deel
ƒ22.50.
Officiële bescheiden betreffende de
Nederlands-Indonesische betrekkin
gen 1945-1950 door dr S. L. van der
Wal. (8ste deel 21 maart-20 mei 1947).
Verkrijgbaar bij Nijhoff, Den Haag
795 blz.
DEN HAAG (ANP) Binnen
twee maanden is een voorstel
te verwachten over de eerste
twee projecten van het plan
van Enraf-Nonius om een
groep instrumentenfabrieken
in Oost-Groningen te vesti
gen. Wordt er een positieve
beslissing genomen, dan
wordt er naar gestreefd nog
dit jaar met de verwezenlij
king van een of twee projec
ten een begin te maken.
ZO
lag j;
/acht
iet t
ipos
fiden
Tegelijk met het concert ii) do°'
wordt in Parijs een conceiCson
pianisten gegeven op ei op
platform, dat vertrekt vany...,!^
de l'Opera. Ook in Münch^*
burg worden manifestToor
houden. het v
perd
Handtekeningent r
in tiji
Men wil bij het concert iriPar*'
handtekeningen van bezoel
een petitie verzamelen enals m
dagmiddag nog aanbiedeL rep
ambassadeur van Colombifg
kennen heeft gegeven eerrc™e'
van Aïda te willen ontvanpek r
I tg 5
In het najaar zal, eveneei
van deze associatie, de
medie de reconstructie
het proces tegen de
schrijver Vaclar Havel,
voerder van Charta '77,
tot vier jaar gevangeniss
oordeeld. Het toneelstuk
ven naar aanleiding van
van het proces zijn opgetel
het bezit zijn van de Fransi
notulen zijn opgeschrevi
mond van 18 mensen die
hebben bijgewoond.
De associatie wil steeds
naar landen sturen, waa
gevangen zitten of ander
den zijn ontnomen.
TEHERAN (Reuter, AFP, I
Iraanse minister van buiteif
ken heeft gisteren het verdw
het Iraakse Ba'ath-bewindf
waarde genoemd voor het I
ren van de betrekkingen tuf
ran en Bagdad. Ghotbzadj
het bewind van Sadda
door Israël gesteund werd 0
niet zou rusten voordat Iral
de kant stond van de anti-ij
tische en anti-zionistische F
voordat Irak alle politieke)
nen had vrijgelaten.
Iran heeft eerder al de sjiitid
derheid in Irak opgeroepf
stand te komen tegen het s
minderheidsbewind. Irak 1
op het de sjieten in Irak r
keiijker gemaakt en een I
hen in de gevangenis gegj
gens Iraanse sjieten is des
cuteerd.
Dat leidde deze week in 1
heftige demonstraties
waarbij deze werden besclj
pro-Iraakse Palestijnen.
was er sprake van ge vee hl
roet tussen aanhangers vs|
Iran. Daarbij vielen opniei
den en werden minstens
sen gewond.
In de Oost-Iraanse oliej
Abadan is gisteren een bol
waarbij vijf mensen werdi
en een groot aantal gewond!