oet hier Ets Haim blijven Waarom Nationale-Nederlanden zoveel investeert in interne opleidingen. Vit brieven van lezers N' echten en ver- ïrikkelijk jezelf magazine Man bekent verkrachting 14-jarig meisje Mensen die deel uitmaken van de werk gemeenschap die Nationale-Nederlanden is, moeten berekend zijn op hun taak. Logisch. Maar je kunt onmogelijk verwachten dat iedereen met de door hem of haar gevolgde vooropleiding in ons bedrijf meteen volledig aan de slag kan. Daarvoor zijn de functies te gevarieerd, de eisen die we stellen te fors. Nationale-Nederlanden kent daarom een respectabel aantal gerichte opleidingen, die onze medewerkers op hun toekomstige taak en verantwoordelijkheid terdege voorbereiden. Onze inspecteurs bijvoorbeeld moeten gespecialiseerde steun verlenen aan uw verzekeringsadviseur, en daar komt nogal wat bij kijken. Onze schade-mensen moeten alle aspecten van een claim leren kennen. Die kan variëren van een kleine brandschade tot de milieuschade die een lekkende olie tank aanricht Maar ook mensen die hypotheek-aanvragen behandelen, collectieve pensioencontracten beheren, de automatische informatie-verwerking voorbereiden of met produktontwikkeling bezig zijn, krijgen bij Nationale-Nederlanden een flinke dosis extra kennis voorgeschoteld. Dat kost veel geld. Maar die investering is geen luxe. Want onze taak in de maatschappij is niet te onderschatten: het bieden van financiële zekerheid en, als 't kan, het voorkomen en beperken van schade. Nationale-Nederlanden IDAG 12 APRIL 1980 TROUW/KWARTET 27 ALBERT VAN DER HEJDE n In Nederland drie belangrijke collecties van Hebreeuwse boeken en handschriften. Ze tullen aanzienlijk van aard, samenstelling en belangrijkheid. De wijze waarop zij ieder 30 April (1 tot stand zijn gekomen, is kenmerkend voor de geschiedenis van de studie van de teuwse taal en de Joodse cultuur in ons land. reist. sn. ADVERTENTIE Deze ruboek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen benchten, artikelen en commentaren, en met voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over het met plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas met corresponde ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859.1000 AW Amsterdam Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schniver vermeld. iken en handschriftencollectie Universiteitsbibliotheek in ls hoofdzakelijk het resultaat Inspanning van twee geleer- oseph Justus Scaliger (1540- n Levinus Wamer (1619-1665). waren christelijke geleerden n grote belangstelling voor de rse talen". ZIJ verzamelden [leen Hebreeuwse boeken en hrlften, maar ook Arabische, Perzische, etc. Mede door edoen kon In Lelden de weten- lelijke bestudering van het He ls en de daaraan verwante ta- r,cn^joeien £je 18cje eeuw Albert Schultens (1686-1750) Iternationaal hoogtepunt be- Ets Halm, de boekenverxame- ling van de Portugese Joden In Nederland, ls in het geheim voor een groot deel overge bracht naar Israël, berichtte Trouw van 4 april. Albert van der Heide, weten schappelijk medewerker voor Hebreeuwse taal- en letter kunde aan de Rijksuniversi teit te Leiden, gaat hierbij in op de betekenis van dexe boe kencollectie. snthaliana heel andere aard ls de collectie tehuis vond in de Unlversi- bliotheek van Amsterdam, wereldvermaarde verzameling eken en handschriften, die ook bter ls dan die te Lelden, vond I rsprong in het privé boekenbe- Lezer Rosenthal (1794-1868), x lltse rabbijn die van het verza- Van Joodse boeken zijn levens- laakte. De nabestaanden van Rosenthal schonken diens boe ldat ze in Duitsland geen ge- bestemming voor de bibllo- ïadden kunnen vinden, in 1880 stad Amsterdam. grote Portugese synagoge aan het huidige Mr. Visserplein. Het is niet gemakkelijk deze biblio theek In een paar woorden te karak teriseren. Ze is een neerslag van de geschiedenis van de Joden van Spaanse en Portugese herkomst die in de 17de eeuw hier kwamen wonen en tussen ons eeuwenlang hebben getracht ln een Nederlandse omge ving gestalte te geven aan hun eigen cultuur en godsdienst. De bibliotheek ontleent zijn waarde niet ln de eerste plaats aan het feit dat het een Joodse bibliotheek ls (wat bij voorbeeld wel het geval is met de bibliotheek van Rosenthal), maar veeleer aan het feit dat het een bibliotheek van de Portu gese Joden ln Nederland ls. ien ls de collectie door kundig en door het feit dat ze als Ddlge eenheid is geïncorpo- ln een Unlverstlteitsbibllo- geworden tot een onmisbaar punt voor hen die zich voor de idenls en de cultuur van het lom ln Nederland interesseren -itrurrfich mee bezighouden. Het is |ete. lelend bedrijf, waarvan de be- rs een belangrijke taak vervul de verspreiding van de kennis t Jodendom en de Hebreeuwse lur hier te lande. Uniek rtgen. pek ugees om- anders is het gelopen met de grote Joodse bibliotheek van [dam. De bibliotheek Ets ivraria Montezinos is reeds t in 1639 en was oorspronke- temd voor de huisvesting van ►en studieboeken van het reli- genootschap „Ets Haim" 'des Levens) van de Portugees- gemeenschap in Amsterdam, loop der eeuwen groeide deze neek gestadig en vooral door- 1889 de bibliothecaris David De meeste boeken en handschriften zijn in de Hebreeuwse taal, want Am sterdam was in de 18de eeuw het belangrijkste centrum van Joodse boekproduktie. Maar ook bevat de bibliotheek veel Portugees en Spaans, en natuurlijk ook veel Neder lands. Er zijn een aantal „grote stuk ken", bij voorbeeld een zeer oud handschrift van de wettencodex van Maimonldes en een aantal Incunabe len (boeken gedrukt vóór 1500). Maar daaraan ontleent de bibliotheek in feiten niet zijn belang. Belangrijker zijn de talloze grotere en kleinere stukken die een beeld geven van die typische, enigszins elitaire Sefardi sche (dat is: zuidelijk Joodse) cultuur waarin Amsterdam uniek was. Vooral de handschriftencollectie is onder meer van belang voor de kennis van een bepaalde overgangsfase ln de ge schiedenis van de Hebreeuwse litera tuur, die hier door de ontmoeting van de Portugese met de Duitse Joodse cultuur ln gang werd gezet. en is iut. ZIJ behoort toe aan de Por- steld Israëlitische gemeente en is 'est in de bijgebouwen van de i ten- lom". ODVERTENm ling igeiijk telijkfl terdam-Noord: de gemid- ;eis- i jongerenwerker houdt r nog geen jaar uit. „In- len en verschrikkelijk je- rwelo#ijn" is het motto van één werlevenden. Drie onder- irs van de VU leggen hier rondslag voor een meer odische aanpak. Hun tn wee, vastgelegd in het <e nummer van VU-ma- pinieblad waar studie rzit elt. irivé: irektii de bon op in open enve- >nder postzegel aan: VU- zine, antwoordnr. 1771, SN Amsterdam ik word abonnee, voor per jaar. cultuur van iedere aard en herkomst. Israël ls zonder twijfel, men mag wel zeggen: vanzelfsprekend, het cen trum van de huidige kennis van de Joodse godsdienst en cultuur en van de beoefening en bestudering van de Hebreeuwse literatuur. Vreemd Maar de opmerking, dat er ln Neder land geen belangstelling meer zou bestaan voor de bibliotheek Ets Haim ls zonder meer hoogst bevreem dend en dient, voordat de overdracht van deze cultuurschatten definitief is, eerst nader op zijn merites te wor den onderzocht. Het is mogelijk, dat in de kring van de eigenaars en be heerders van de collectie geen be langstelling meer bestaat. Maar in Nederland ls, zeker van wetenschap pelijke zijde, een duurzame en ge staag groeiende aandacht voor het Joodse verleden. En zonder een Joods verleden ls er immers geen hoop op een Joodse toekomst? Die aandacht komt uit ln publikatles en activitei ten, waarvan iedere betrokkene op de hoogte ls maar waarvoor het hier niet de plaats is ze te specificeren. Nu heeft de zaak een aantal aspecten die de nodige vraagtekens oproepen: de plannen zijn in het geheim ge maakt en ln het geheim uitgevoerd; niemand weet precies wat wel uitge leend ls en wat niet en het is ronduit verbijsterend, dat zoveel kostbare za ken onbeschreven, dus on getaxeerd en dus onverzekerd ln kisten zijn ge laden en vervoerd. En zo zijn er nog wel een aantal zaken te noemen. Maar op degenen die de collectie ken nen en ermee hebben gewerkt rust wel de taak de vraag op te werpen, waar en door wie de uiteindelijke beslissing over de bestemming van de bibliotheek Ets Haim moet worden genomen. Ik heb niets tegen het kraken van woningen, op een redelijke manier. Maar is het prinses Beatrix schuld dat er nog steeds woningnood is? Haar inhuldiging kost inderdaad veel geld, maar er wordt zoveel geld uitge geven, denk maar eens aan het onno dig vuurwerk bij de jaarwisseling, niemand legt hier toch verband met de woningnood? Ik ben het met mi nister Wiegel eens, dat het storen van de inhuldiging ontoelaatbaar is. Ik weet, dat het overgrote deel van ons volk er ook zo overdenkt. Maar de vraag ls wat we er aandoen? Is er al een comité gevormd die hiertegen iets onderneemt? Anders wil ik voor stellen in de vroege ochtend van de 30ste april met honderdduizenden naar Amsterdam te trekken, opdat de onruststokers letterlijk geen voet aan de grond zullen krijgen om bij het paleis en de kerk te komen. Huizen (NH) C. Wrstland 30 April (2) Onlangs las ik dat er bij de inhuldi ging in de gerestaureerde Nieuwe Kerk gereserveerde plaatsen leeg blijven. Enkel volksvertegenwoordi gers!!) drie van één grote partij; twee kleine partijtjes in hun geheel blijven weg. Dat ls voor hun verant woording. maar zij zullen schitteren door hun afwezigheid. Zou het mis schien zin hebben deze lege plaatsen te vullen door een deputatie uit de 150 krakers, die de Amsterdamse ambtenaren de schrik op het lijf joe gen en daarna slaags raakten met de politie? Ze mogen dan een spandoek meebrengen om goed te worden ge zien. Het opvoeren van de spannin gen tot een maximaal hoogtepunt op 30 april is dan ook niet meer nodig. Hun nóódzaak komt immers volop in de publiciteit. Dat kan de nodige ont spanning geven. Het ergste dat wordt gevreesd, zou door deze loyale bezet ting kunnen worden voorkomen. Dan Twee feesten (2) Van de verklaring van J. A. Duister hof (Trouw, 10 april) over de twee „aparte" feesten. Pascha en Avond maal, kan ik in mijn bijbel niets te rugvinden. Ten eerste lees ik dat Je zus toen Hij zijn laatste Pascha (abu sievelijk steeds laatste Avondmaal genoemd) ging vieren. Hij zelf uit drukkelijk opdracht gaf het Pascha gereed te maken en uit de evangelie- gegevens blijkt dat hij de liturgie daarvan ook tot het einde toe volgde, ook nadat hij aan het breken van het brood en het drinken uit de derde Pesach-beker (de beker der dank baarheid) een diepe dimensie had toegevoegd: het verbreken van zijn lichaam en het vergieten van zijn- bloed. Hij zegt zijn discipelen dat ze voortaan als ze „dit" doen (en wat ls dat anders dan brood en wijn gebrui ken bij de Pesachmaaltijd) ze het moeten doen tot zijn gedachtenis een zinvolle toevoeging dus aan het oude feest van Gods verlossende da den! Ten tweede lees lk dat de Israë lieten de Messias Jezus niet kónden herkennen, omdat God (ja. God zelf) ze met blindheid en doofheid had geslagen. Er ls dus geen sprake van niet of wel willen van de mens. omdat volgens mijn bijbel het geloof een genadegave is van God, „en dat niet uit uzelf", zegt Paulus ervan Ten derde lees ik ln mijn bijbel niets over kinderen die niet zouden kunnen be grijpen wat volwassenen (wie zijn dat?) wel begrijpen. Integendeel, het gaat hier om dingen die, naar Jezus eigen woorden, voor de wijzen en ver- standlgen zijn verborgen en aan de kinderen zijn geopenbaard Precies het omgekeerde dus. Ten slotte slaat de opmerking dat Jezus geen kinde ren aan het avondmaal heeft bedoeld, omdat ze er bij zijn laatste Pascha ook niet bij waren, nergens op! Zo geredeneerd zouden er ook geen vrou wen, zelfs in het geheel geen niet- joden aan het avondmaal mogen deelnemen „omdat ze er toen ook niet J. N. BIJBEL EN BEWAPENING Een actueel Doe* dat ervan uitgaat dat we m de Bijbel «vet degels* hoofdmotieven kunnen terugvinden d« ook vandaag van beslissende betekenis zin Het bespreekt het gezag van de B«|bet de oorlogen m hef Oude Testament de rol van de profeten m deze zaken roept de vraag op ol gewetd m dienst kan staan van gerechtigheid en befde. gaal verder *i op de verspreiding van kernwapenen en de mogelijke gevolgen daarvan Ptok. /*V Postbus 84176. 2508 AO s-Gravenhage die, ervoor, tijdens en zelfs nog erna, er niets van begrepen. Ook dat laat ste staat in mijn bijbel en ls voor mij. als ik het soms oók niet begrijp, een grote troost. Waddinxveen A. van Veen positief werd. zij het verschil weer zouden krijgen bijbetaald, 't Is toch om te doen, om van alle werkers ln de grote scheepsbouw leder voor zich te vernemen, wat men wil? Aanpakken of met z'n allen de vernieling Ingaan? zullen we na de inhuldiging weer op- hU waren." Wat we wél kunnen zeg- gelucht - Epe vrij en blij adenhalen! P. J. van Helden gen is. dat Jezus het feest toen heeft gevierd Juist met allemaal mensen Struisvogel (slot) Reactie op het Ingezonden stukje van IJ. de Jong uit Emmeloord d.d. 9 april 1980 Hij spreekt de Arjos, die uittre den uit de NAVO voorstelt in verband met het kernwapen gebruik als volgt toe: „moeten wij als God ons de mid delen geeft ons nageslacht niet bewa ren voor Russische overheersing0" Ja. u leest het goed: als God ons de middelen geeft! (kernbommen). Ik keek mijn ogen uit! Amsterdam G. A. Matteising Scheepsbouw De grote scheepsbouw, met duizen den banen ln groot gevaar! Als we nu stoppen, komen wij nooit meer aan de grote scheepsbouw toe. Als zo n grote werf maar drie jaar stil staat, dan is die, zo niet verroest, toch zeker verouderd en niet meer te redden en is de werkgelegenheid voor duizen den mensen reddeloos verloren. Over heidsgeld ln een lekke schuit pompen ls weggegooid geld. dat staat ook vast. Dan ls de vraag, willen de wer kers blijven werken? Ook al als de mensen een stuk loon zouden moeten inleveren om het werk te behouden? Want wat is beter, voor 80 procent ln de WW, of voor 90 procent 't werk behouden? Zeventigduizend Joego- slaven besloten (arbeiders-zelfrege ring) omdat hun bedrijfstak 't zo niet kon redden, tijdelijk tien procent van hun loon In te leveren, met de condi tie, dat als het volgende Jaar weer Zaandam A. Spits Sr. Voornaam De heer A. J Klei (Trouw. 5 april) ontkent, dat ministers zich bij hun voornaam laten aanspreken Hij voegt hieraan toe dat. als dit het geval zou zijn. er sprake zou zijn van een zorgwekkend verschijnsel Wel nu. ministers laten zich soms wel de gelijk door journalisten tutoyeren, al ls dit voor radio en televisie zelden te bespeuren. Voorbeeld: vorig Jaar zond de Tros-radlo een programma uit dat gewijd was aan de journalist dr Hoogendijk Gast ln dit program ma was o.a. de minister president die door de heer Hoogendijk met „Dries" werd aangesproken. De heer Klei kan derhalve zijn kritiek op Ir. Van der Graaf rustig terugnemen. Velp drs. P. H. Werner Randschrift (5) Tijdens het beleg van Oudewater 1575 liet het stadsbestuur noodmun ten van tin van 20 en 40 stuiver slaan. Op deze munten vindt men behalve het jaartal 1575 en het getal 20 dan wel 40 al naar gelang de waarde, de woorden: „Qodt met ons", en het wapen van Oudewater. De vrome be de: „Oodt zij met ons", siert al drie honderd Jaar onze munten. Deze woorden gaan terug op onze vrij heidsstrijd. Zoelen D. van Baaien ADVERTENTIE Ondanks het feit dat zij toebehoorde eroep}1008 zl^n Privé boekenbezit Qan een betrekkelijk kleine gemeen- bibliotheek vermaakte, werd SChap leidde de bibliotheek Ets Haim één der belangrijkste, of mis- een bloeiend bestaan en werd zij kun- wel tot dé belangrijkste boe- dig beheerd. Tot 1940. Na de oorlog menectie van Sefardisch-Joodse werd de bibliotheek een last, die zwaar op de schouders van de sterk ln getal en veerkracht verminderde Por tugees Joodse gemeenschap kwam te rusten. Met moeite kon worden vol daan aan één van de voorwaarden waarop David Montezinos zijn boe ken had afgestaan, dat de bibliotheek twee keer per week voor het publiek open gesteld zou moeten zijn. Tot een aan moderne eisen voldoende catalogisering van de boeken kwam het niet en het is aan de inspanningen van de beheerders van de Bibliotheca Rosenthaliana, de heer en mevr. L. Fuks-Mansfeld. te danken dat in 1975 van de kostelijke collectie hand schriften een fraaie en uitvoerige be schrijving en catalogus verscheen, on der de thans enigszins misleidend aandoende titel: „Hebrew and Judaic manuscripts ln Amsterdam Public Collections." Bruikleen Waarom ls die titel misleidend? Vori ge week werd op ruimere schaal be kendheid gegeven aan het feit, bij insiders reeds langer bekend dat deze wereldvermaarde boeken- en handschriftenverzameling van de Portugees Joodse Gemeente te Am sterdam in de afgelopen Jaren ln het geheim naar Israel ls overgebracht De handschriften en de overgrote meerderheid van de boeken zijn voor een termijn van minstens drie Jaar aan Israël in bruikleen afgestaan en het is eigenlijk de bedoeling dat ze daar zullen blijven. Het standpunt van het bestuur van de bibliotheek werd ln het Nieuw Israëlitisch Weekblad samengevat met de woorden „In Nederland is geen belangstelling voor de biblio theek, ln Israël wel." Nu is dat laatste gelukkig zonder meer Juist. In Israël bestaat belangstelling voor de Joodse BOXTEL (ANP) De recherche van de gemeentepolitie ln Boxtel heeft gistermiddag de 24-jarige A. de R. uit Boxtel aangehouden. De man heeft bekend in de nacht van 7 op 8 april een meisje van 14 jaar tegen haar zin te hebben meegenomen naar een leegstaand pand en haar daar die nacht te hebben verkracht. Het meis je kwam pas de andere morgen over stuur thuis. HIJ heeft bovendien toe gegeven ln datzelfde leegstaande pand geprobeerd te hebben een 15- jarig meisje uit Boxtel te verkrach ten. maar hier ls het bij een poging gebleven. Het onderzoek van de politie kon pas op gang komen, nadat de ouders vrij laat aangifte hadden gedaan van wat hun dochters was overkomen. De man is opgesloten en zal worden voorgeleid aan de officier van justitie Bovendien laten we bij vacatures het liefst onze eigen mensen promotie maken. (J Hoekstra. Opleidingen Buitendienst)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 27