Six Turkish Folk Poems,
een serieuze bestseller
Zingen op de hartslag
of ruig galmen?
't Is geen zeep.*t Is geen crème.
t is... Softsoap.
Organisten testen
gemeentezang
Over Loevendie, Turkse muziek en Promenos
Popdagen
En dan nog
Nieuwe boeke
-DONDERDAG 10 APRIL 1980
KUNST/RADIO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
door Ralph Degens
AMSTERDAM Omdat
Theo Loevendie ln 1953 al een
paar jaar werkloos saxofonist
was. greep hij de kans om als
jazz musicus een paar maan
den ln Turkije te kunnen wer-
Jten gretig aan. Hij was toen
23 en hij was nooit eerder ln
Turkije geweest Het land en
zijn cultuur zouden hem niet
rpeer loslaten.
Op de boo'-reu terug ontmoette hll
ajn toekomstige vrouw, een Turkse
op weg naar Gcnève waar zij rechten
studeerde Het zou nog bijna vijfent
wintig Jaar duren voordat Loeven
die s binding met Turkije tot een van
de hoogtepunten leidde ln het om
vangrijke oeuvre dat deze veelzijdige
musicus die ook de Jazz trouw bleef
vorig Jaar kreeg hij de Weasel Ileken-
ipnjsi in een Jaar of tien componeerde.
Het zijn de ln 1977 voor Dorothy
Dorow geschreven ..Six Turkish Tolk
Poems" voor vrouwenstem en zeven
'instrumenten, een ..bestseller" ln het
•serieuze genre. Morgen (vrijdag)
staan de Polk Poems op het program
ma van het Promenoaconcert ln Mu
ziekcentrum Vredenburg ln Utrecht,
dat in samenwerking met de Turkse
Radio tot stand kwam en waarin ook
Turkse zangers, dansers en muzikan
ten volksmuziek zullen laten horen.
Loevendie'! Polk Poems (de teksten
daarvoor vond hij ln een verzameling
van drieduizend Turkse volksgedich
ten) zijn duidelijk Turkser dan Mo-
zarts Kleine Nachtmusik en het Vi
oolconcert In a kl. van Bach die door
het Kamerorkest van Ankara zullen
worden uitgevoerd.
Vreemde keus
Een wat vreemde keus" vindt hij
het. tn een gesprek naar aanleiding
van dit concert, en Jammer dat se
niet met werk van Jonge Turkse com
ponisten komen. Bulten Turkije kent
men hun namen nauwelijks. Van de
oudere generatie ls een man als Ad
rian Saygun. die nu een Jaar of 73 is,
wel Internationaal bekend. HIJ stu
deerde ln het westen en was assistent
van Bartók toen die ln de Jaren dertig
ln Turkije onderzoekingen naar
volksmuziek deed. 8aygun heeft veel
Jonge componisten aan het 8taats-
conservatorium van Ankara opge
leid Uhan Usmanbas (die nu ook al
weer 58 ls) ls er Mn van. HIJ ls. net als
de ln Amerika levende Uhan Mima-
roglu (geb 1928) een van degenen die
het meest aansluiting bij de Interna
tionale avant-garde heeft gezocht De
Partalanan Slnfonletta, die het
Utrechts Symfonie Orkest ln dit pro
gramma onder zijn leiding) gaat uit
voeren. ken lk niet maar andere wer
ken die lk van hem heb gehoord ma
ken hem voor mij wel een van de
interessantste componisten van
Turkije
In het algemeen wordt er nog erg veel
ln een soort post-Bartök-idloom ge
componeerd Daar zijn soms wel aar
dige dingen bij. maar het blijft meest
al bij bewerkingen van volksmelo
dietjes. Men denkt wel dat mijn Polk
Poems ook op volksmelodieën zijn
gebaseerd, maar lk heb Juist gepro
beerd daar afstand van te nemen. Ik
had natuurlijk heel makkelijk ln een
Soort folklorisme terecht kunnen ko
men. Maar lk heb me voornamelijk
door die typische, soms humoristi
sche. teksten uit het volksleven laten
inspireren Doordat lk veel Turkse
volksmuziek ken. heb lk misschien
onbewust toch de sfeer daarvan er
trel ln overgebracht
Ottomaans
In andere muziek van mij. die niet
rechtstreeks met Turkije te maken
heeft, ls die beïnvloeding ook aanwe
zig Bijvoorbeeld in Incantations
voor basklarinet en kamerorkest In
het begin daarvan ben lk uitgegaan
van het soort unisono dat ook type
rend ls voor de traditionele Otto
maanse muziek. Daarin spelen zo n
twintig (authentieke) instrumenten
Speciaal vandaag
In ..Finale in Berlijn"
wordt de Engelse spionage
thriller uit 1966 naar de gelijk
namige roman van Leo Deigh-
ton vertaald. Regisseur Is Guy
Hamilton die vooral bekend Is
geworden door de regie van de
James Bond-films. Dese film
speelt sich aan belde kanten
van de Berlijnse muur af.
Ned. 1/19.56.
Het gaat toevallig weer
over Berlijn in de aflevering
van de krimireeks Derrick.
..Een congres In Berlijn."
Ned. 2-21 JO.
..Onvoltooid verteden" is
een speciale editie van de me
disch-informatieve rubriek
Artsenij (NOS) waarin wordt
bexien wat er gebeurt als men
sen die rampen hebben meege
maakt. zoals oorlog. Jappen
kamp. watersnood, daar niet
van los kunnen komen.
Ned. 121.55.
In de Middagpauzedlenst,
uitgaande van de Stichting Al
le-Dag-Kerk te Arasterdam
gaat da. S. de Lange uit Am
sterdam voor
Hllv. 111.40.
Pianosonates van Russi
sche componisten gespeeld
door Alexander LJoebimow
de Zwarte mis van Skriabln en
sonate nr. 2 van SJostakowltsJ.
Hllv. 4/1025.
Van onse kunstredactie
UTRECHT Met een or
gelconcert door de vijf be
stuursleden opent de Ne
derlandse Organisten Ver
eniging vanavond om 19.30
uur In de Utrechtse Dom
kerk een tweedaags con
gres ter viering van de ne
gentigste verjaardag van
de N.O.V.
Vorming van een soort
pensioenfonds voor orga
nisten was het oorspronke
lijke doel van de vereni
ging; als vanzelfsprekend
breidde de aandacht rich
ook uit naar de orgelmu
ziek, de gemeentezang en
de orgelbouw. Het vereni
gingsblad Het Orgel (sinds
1903) en diverse congres
sen waren en zijn de podia
waarop de thans 1500 le
den elkaar treffen, ter be
spreking van allerlei as
pecten van de kerkmuziek.
leiding
zet Wim
ons
een over
men elkaar (in Christel
liefde) bestrijdt.
Sedert enige Jaren ls de
N.O.V. weer interkerkelijk
en klinken, sinds de invoe
ring van de nieuwe liturgi
sche vormen in de r.k.
kerk, ook de problemen
van de katholieke kerkmu
ziek en gemeentezang in de
gesprekken door.
De gemeentezang vormt
de hoofdschotel van het
tweedaags congres in het
Utrechtse Gebouw voor K.
en W. (Mariaplaats 27).
Vrijdagmorgen vanaf 10
uur worden er de verschil
lende meningen over het
tempo van de gemeente
zang en over de rol van de
orgelbegeleiding ver
woord door Klaas Bolt,
Wim Kloppenburg en
Maarten Kooy. 's Avonds
om 19.30 uur in de Dom
kerk, worden hun theorie
ën in de praktijk getoetst
tijdens een gxmeentezang-
a vond waaraan ook de Ma-
tinen Cantory van Wim
Kloppenburg deelneemt.
Zowel de voordrachten 's
middags als de zangavond,
zijn gratis toegankelijk
voor iedere belangstellen
de. De N.O.V. hoopt zelfs
op een grote opkomst 's
avonds om de gemeente
zang zo goed mogelijk te
kunnen uittesten. Ter In-
VHHH
De vrijdagmiddag W<L
gevuld met excursies i
orgels in de stad Utn eir1,£
(rk Nicolaaskerk, B ïleve
haaveplein en de rk ars.
Vrouwekerk, BiHstra jj^èl
Doral
Zaterdagmorgen In jmbii
men om 10 uur bljeei ;rwac
het Gebouw voor K ei |(0mi
voor lezingen door or u.
bouwers op het ondem ac
Orgelbouw in relatie uk O
de gemeentezang", 's tyu k
dags om 14.30 uur vi ,ES|je
een forum tussen de in.
ders en zaal. Ook allen e
gratis toegankelijk vfem
iedereen. iardj<
■pchts
mal
Theo Loevendie in sijn werkkamer.
vrijwel dezelfde melodie, maar er zijn
steeds kleine afwijkingen, er worden
Individueel kleine versieringen aan
gebracht. of Iemand gaat Ineens een
octaaf hoger spelen, dat klinkt alle
maal erg fascinerend Die muziek
wordt in de open lucht uitgevoerd ln
wat ze daar een „gazlno" noemen,
wat niets met ons „casino" te maken
heeft. Er treden dansers en acrobaten
op. en Je kunt er eten. en dat gaat
vaak de hele nacht door, met een
uurtje Ottomaanse muziek aan het
begin en aan het eind
Die Ottomaanse muziek ls typische
muziek van het Turkije van voor de
eerste wereldoorlog, waar eeuwen
lang de sultans heersten. Een muziek
die helemaal bil een maatschappelijk
stelsel hoort Ik geloof trouwens dat
muziek vrijwel altijd een soort afspie
geling ls van hoe een maatschappij ui
elkaar zit"
Loevendie is met een weldadig gevoel
voor betrekkelijkheid bereid achter
elke uitspraak die Je hem. met enige
moeite, kunt ontlokken een vraagte
ken te zetten. HIJ heeft eens (ln een
artikel ln het muziektijdschrift Key
Notes) opgemerkt dat alleen de ont
wikkeling van een nlet-élltalre ma
nier van componeren, die rekening
met de maatschappij kan houden
zonder haar eigen Identiteit prijs te
geven. In staat zou zijn de kloof tus
sen muziek en maatschappij te over
bruggen Maar hij voegde er wel on
middellijk aan toe. dat Je misschien
eerst de maatschappijstructuur radi
caal zou moeten veranderen; of zowel
de muziek als de maatschappij
HIJ heeft zelf aan het overbruggen
van die kloof een beetje meegewerkt
met de zogenaamde Stampconcerten
waarmee hij ln 1972 in het Amster
damse Shariy Theater begon. Stimu
lering van een alternatieve muziek-
praktljk was de opzet van die concer
ten ln een wat rommelige, ongedwon
gen sfeer, waar de componisten pro
beerden uit te leggen wat ze met hun
werken bedoelden, en waar het pu
bliek zelf muziek mocht maken met
alles wat maar geluld kon geven
Morrelen
..Het blijft natuurlijk allemaal maar
morrelen ln de marge, want Je kunt
bijvoorbeeld niet zeggen wat er nu
precies zou moeten gebeuren om de
hedendaagse muziek uit haar isole
ment te halen. Maar zeker ls voor mij,
dat we bijvoorbeeld met het seriële
componeren zoals zich dat na de
tweede wereldoorlog ontwikkelde op
een gavaarlljke élitalre weg waren.
Een publiek dat er niets van snapte,
en componisten die niet door hadden
(of wilden hebben) waarom zij niet
door het publiek werden begrepen.
Daarin ls ln de Jaren zeventig geluk
kig wat verandering gekomen, maar
het blijft toch een probleem dat Je
misschien grofweg terug kan brengen
tot de vraag: zijn wij gek of zijn zij
gek.
Ik loop zelf al lang met dat probleem
rond en het ls ook ln zekere zin de
grondgedachte van het onderwerp
van de opera waar ik mee bezig ben.
Die speelt voor het grootste deel ln
een psychiatrische Inrichting. Daarin
worden zoals gebruikelijk mensen op
geborgen die niet mee kunnen komen
met deze maatschappij. Ze zijn uit de
boot gevallen, maar Je zou het ook zo
kunnen zien dat die maatschappij
eisen stelt waarbij die mensen (en zij
niet alléén) niet van nature aanslui
ten. Wij noemen die mensen gek.
maar misschien zijn die eisen wel te
Se"
>e hoofdpersoon in die opera (lk weet
nog steeds niet of het een man of een
vrouw moet worden) stel lk me zo
ongeveer voor als die ln het boek van
Hannah Green „I never promised you
a rosegarden". Die leeft in een ver
beeldingswereld waaruit de behande
lende psychiater haar naar de reële,
„normale" wereld wil trekken. Maar
zij vindt die onzekerder, onveiliger en
abnormaler dan haar „eigen" we
reld."
Gevaarlijk
Een heel gevaarlijk milieu voor een
opera, zo'n psychiatrische inrichting,
vindt Loevendie zelf. Hij is er zich wel
degelijk van bewust dat het geen
„documentaire" moet worden maar
dat er een grote portie dramatische
spanning ln moet zitten om datgene
te kunnen overdragen wat hij ermee
naar voren wil brengen
Dat zal dan ook wel op een andere
manier moeten gebeuren dan door de
uitstraling van eenvoud en directheid
die hij, desgevraagd na veel aarze
ling, als mogelijke verklaring voor
het succes van zijn Folk Poems
noemt, die nu inmiddels al ongeveer
vijftig keer werden uitgevoerd.
door Wim Kloppenburg
HET 18 INMIDDELS al weer bijna
een Jaar geleden dat A. J. Kiel ln deze
krant de verwachting uitsprak, dat er
onder de Nederlandse organisten
spoedig „een mooie, gave ruzie" zou
uitbreken. Ik heb de indruk dat de
discussies hier en daar weliswaar he
vig zijn. maar dat echte ruzies
mooie of ordinaire tot nu toe zijn
uitgebleven.
Waar ging het om? Om niets meer of
minder dan het tempo van de ge
meentezang, en dan met name bij het
zingen van de geneefse psalmen. Dis
cussies zijn altijd het interessantst
wanneer ze zich afspelen tussen twee
partijen die eigenlijk allebei gelijk
hebben. BIJ de discussie over de ge
meentezang ls dat naar mijn mening
inderdaad het geval.
We hebben ln de laatste decennia van
allerlei oude kerkliederen weer de
oorspronkelijke teksten en melodie
ën herontdekt. Heel wat liederen wa
ren ln de loop der eeuwen wat versle
ten geraakt; ze bleken ln hun origine
le vorm meestal sterker te zijn dan ln
de „zersungen", de stuk-gezongen,
versie. Ten aanzien van de geneefse
psalmen betekende die restauratie:
a. theologisch betere teksten.
b. meer aandacht voor de zingbaar
heid van de teksten.
c. herstel van het oorspronkelijke
ritme,
d. herstel van de oorspronkelijke me
lodieën (bv. het weglaten van later
ingeslopen verhogingen).
In feite waren deze pogingen tot her
stel al begonnen in de tijd van de
Nederlandse Hervormde bundel van
1938, ln elk geval voor wat betreft de
melodieën. De nieuwe psalmberij
ming van 1967 betekende een voorlo
pige afsluiting van deze restauratie.
Dat dat herstel Inderdaad gewérkt
heeft, blijkt uit het feit dat allerlei
psalmen die vroeger als „onzingbaar"
golden, nü tot het vaste repertoire
van de gemeente behoren (psalm
149!).
Tempo onbekend
Over het oorspronkelijke ritme en de
oorspronkelijke melodieën van de
psalmen zijn de musicologen het vol
strekt ééns: melodie en ritme kun je
zonder problemen aflezen uit het
16de-eeuwse notenschrift van de ge
neefse psalmen. Met het tempo ligt
dat anders: dat is een kwestie van
interpretatie, een exact tempo ls uit
het notenbeeld niet af te lelden. En
over dat tempo wordt dus ln kringen
van musicologen en organisten hevig
gediscussieerd.
Kijk, zeggen de musicologen, de
16de-eeuwse muziek is gebouwd op
een „tactus": de maatslag de „hart
slag" zou Je bijna moeten zeggen
waarop de melodie zich beweegt. Vol
gens 10de-eeuwse geschriften moet
die tactus overeenkomen met de
hartslag van de mens. Voor de psal
men betekent het, dat ér, gedacht
vanuit het hedendaagse notenschrift,
een tempo van ongeveer 72 halve
noten ln de minuut moet worden aan
gehouden. Dat ls het tempo dat bv.
door Jan van Blezen, de muzikale
eindredacteur van het Liedboek voor
de Kerken, wordt gepropageerd.
ADVERTENTIE
Cowboys International. Deze
Engelse vijf mans-formatie ls geen
achterblijvertje van het country festi
val ln Rotterdam, maar een band met
tegenovergestelde muziek Verras
send en onconventioneel klinkt hun
debuutelpee „The original sin". Ho
pelijk geldt hetzelfde voor hun natio
nale tournee die gisteren in Amstel
veen van «tart ging en waarbij de
volgende zalen worden bezocht: Gi
gant-Apeldoorn (13 april). Paard van
Troje-Den Haag (11 april). Don Quls-
hot-Sittard (12 april) en Vera-Gronin-
gen (13 april).
John Martyn. Tien Jaar geleden
begonnen als folkartlest en ten on
rechte nog steeds daarmee geassoci
eerd) heeft deze Engelse zanger-gita
rist een unieke stijl ontwikkeld. Daar
in experimenteert hij met de moge
lijkheden van elektronische vervor
ming van stembanden en snaren. In
zijn eentje roept hij een betoverend
klankbeeld op waarin elementen van
rock, blues en vooral minimal music
zijn verwerkt. Te ondergaan ln Melk
weg-Amsterdam (10/4). Ekslt-Rotter-
dam (12/4) en Oosterpoort-Groningen
(13/4).
Internationale Beatlesdag
1980. Op 10 april 1970 verliet Paul
McCartney de Beatles waarmee een
einde kwam aan het bestaan van deze
legendarische groep. Vijf Jaar geleden
werd het blad „Beatles Unlimited"
opgericht. Ter gelegenheid van deze
twee gebeurtenissen wordt er zater
dag van 10 tot 22 uur een Beatlesma
nifestatie ln Muziekcentrum Vreden-
burg gehouden. De vier heren zullen
op celluloid en videotape aanwezig
zijn alsmede hun eerste manager
Alan Williams, die met een speech
deze dag opent Voorts een velling.
markt en een optreden van de groep
Roller Coaster
The Police. Dit Engelse trio vorm
de vorig Jaar op Pinkpop de grote
ontdekking en bereikte sindsdien
zo'n populariteit dat de Rotterdamse
Ahoy (16 april) en de Amsterdamse
Jaap Edenhal (17 april) nog geen jaar
later uitverkocht zullen zijn.
Elvis Costello. Ook deze koplo
per van de new wave zal niet over
belangstelling hoeven te klagen. Zijn
laatste elpee getuigt overigens al van
enige vtnylmoeheld. maar zijn con
certen zijn enerverend genoeg om vijf
volle zalen te trekken. Te weten:
8 taarge bouw-Maastricht (16/4). Ver-
eenlglng-NlJmegen (17/4), Vreden-
burg-Utrecht (1&/4) en een dubbelcon
cert in Paradlso-Amsterdam op 19
april dat om 1400 uur en 20 uur
aanvangt
Damned. Tot slot van dit rijke
concertaanbod een tournee van een
punkgroep van het eerste uur The
Damned, die achtereenvolgens zal
optreden ln Poajet-Tllburg (16/4), Ek-
ait-Rotterdam (17/4). Stokvishal-Arn
hem (18/4). Paard van Troje-Den
Haag (19/4) en Paradlso-Amsterdam
(20/4)
Eén keer pompen
twee goeie dingen
voor je handen. Softsoap.
Wast en verzorgt uw handen
met één druk op de knop.
Softsoap, het propere pompje dat
een einde maakt aan die groezelige en
glibberende :eep.Een kleurig flesje, goed
voor 300 x wassen en verzorgen, tot de
laatste keer toe met frisse, vloeibare u-as-
crème die eenvoudig niet kan smoezelen,
brokkelen en breken. Softsoap - beter
dan zeep. En 'c ziet er gezelliger uit óók.
Sofooap.Wa.st en \-crzoigt met
één druk op de knop.
zot
Ig va
^bber
iek
aarin
in h>
rordt
igegr.
vn a
Om zijn stelling te bewijzen zing at
dan met heldere stem een psalm v e
éénstemmig in het Frans. Je benl
luisteraar meteen overtuigd: zó I,otst€
ben de psalmen bij Calvljn gek
ken, levendig, helder en toch st(
logisch voortkomend uit de v jgp
dracht van de tekst. Natuurlijk h
Jan van Biezen gelijk. Voor t
organisten en cantores is het
Biezen-tempo" uitgangspunt i het
het zingen van de gemeente (al b idel
ln de praktijk dat Je de geme „aan
bijna altijd enigszins moet „opja 6..
om tot dit tempo te komen). Tot eOKOl
kort lag de situatie duidelijk: wie nd is
echt goed en verantwoord wilde joem
hield een tempo van MM 72 aar. aspe
keek met minachting neer op p
sen als Urk. waar men. als een i 8enu
folkloristisch gebruik, de psal groe
nog traag uitgalmt). fier ni
Helft langzamer Lu
Het was Klaas Bolt. organist vj
Grote of 8t. Bavokerk ln Haa uiers,
die een knuppel wierp in dit ru »Sp|a
en overzichtelijke hoenderhok.
vertelde over de lulde, ruige m
van zingen die men vroeger had,
de natuurlijke traagheid van een vrije-
gende menigte in een akoest
ruimte, over de prachtige Neder
se orgels uit de 17de en 18de'eeut
helemaal gebouwd zijn op eer!
paalde manier van begeleiden f
bijvoorbeeld het cometreglster ii
rugwerk, zo dicht mogelijk bij c'
gende gemeente). En we zongen
duizend mensen ln die gewe^
Bavo bij dat geweldige orgel,
tempo dat bijna de hellt lang:
was dan MM 72. Een overtuigt
ervaring: zó hebben de psalmen i(
ger geklonken. Natuurlijk
Klaas Bolt gelijk.
Hier heeft u. heel kort aamengaeerst
de punten voor een discussie zoal^^^
de laatste tijd ln organistenkrti
gevoerd ls, met name ln het
schrift Het Orgel, van de NOV 1111
Nederlandse Organisten Verenii ry»p.
Het ls een discussie die niet al*1 c
van betekenis ls voor musicologe mp(
organisten, maar die de gehele 11
gende gemeente aangaat. Want z
tempo en manier van begeleiden
geen onverschillige kwestie OHO1
..adlaforon" zelden de synodes t Mties
17de eeuw), maar ze zeggen iets fuw v
de manier van geloven van de tl wei
meente. Een traag galmende psfn be?
begeleid door zware, romantisch n het
gelakkoorden heeft qua geloo|>tlng
houd een volstrekt óndere betek Volg<
dan dezelfde psalm vlot gezonge besta
een strakke 16de-eeuwse zettlngpame
bijvoorbeeld Goudimel. socia
Hers
kant
ImnurteuTi A.C. Vrrmculrn D.V..
P.i.ihu» 211, 2400 A£ Alphtn aAi Rijn.
TH. W720-Ï20JI.
Wegens ziekte Kan de opvo4pni,rtl
van „Het duurt ons te lang", ®iT201
toneelstuk over korter werken h
Proloog, ln Theater aan de Hav(
8chevenlngen op 11 april niet u i
gaan Het gezelschap zal zo sp< v r
mogelijk een datum bekend m
wanneer het stuk weer gespeeld
WOrden Uinge
De technische theatergroep eenz
speet geeft zondagavond 13 apri ens c
extra voorstelling van De Bol] t ov«
mannen ln de Stadsschouwbui eg ge
Amsterdam. Met dezelfde vooi
ling gaat Perspect naar het int
tionale theaterfestival ln Nancjff
in mei wordt gehouden. Bij dej
vaardiging van de Bolhoedmaj
werd het gezelschap geïnspf
door het werk van de Belg
surrealistische schilder René
gritte.
In het Stedelijk Museum Alk]
wordt op 13 april een tentoonst^
geopend van werk van de Au
sche kunstenaar John Burge T
zijn tekeningen en schilderljerj
expositie duurt tot en met 4
De straat van de rode
twee franse communisten ln de
Jet-Unie van Nina en Jean
(181 blz. - ƒ24,50) en Gebeden
ark van C. B. de Gasztold
6,90), zijn boeken van
Ambo. Baam.
Van uitgeverij Agathon te
Zijn; De brug van San Luis
man van T. Wilder (144 blz)
Vldal: Washington D.C.,
blz.) De rechter en sijn beul
roman van F. Durrenmatt (14
Geen prijsopgave.
De Vlaamse keuken,
Jordaens. Ui tg. De Kern,
blz. - 29,90
Tweede jeugd, J. Feiffer
tekende deze
191 blz 28.50. Ultg. Loeb Se
Velde. Amsterdam.