Weinig enthousiasme voor Romeins missaal Kerken willen gezamenlijke aanpak problemen Groningen Willebrands: Pers doet het slecht Kies een Kleine KLM-vakantie. Trouw Winkelen: 'n bod doen op een horloge op een antiekveiling in Wenen. KLM 41 Hervormde synode wil soberheid bij troonswisseling Conferenties Kerkvoogden jubileren VANDAAG VOORBUGANGEB "Luchtaanval" in uw darmen? DONDERDAG 10 APRIL 1980 TROUW/KWARTET door Pieter van der Ven Er zijn weer roomskatholieke kerk boeken te krijgen. Jarenlang was er laagseizoen in de missaalbranche. De veranderingen die de rooms- kathoiieke liturgie in de Jaren zestig onderging, maakten de oude mis saaltjes onbruikbaar en noopten uitgevers tot terughoudendheid bij het vervaardigen van nieuwe. Die veranderingen betekenden een geheel nieuwe situatie. Eeuwenlang wisten Immers zowel voorgangers als bezoekers van de dien sten elke dag precies wat hun te wachten stond. Schriftlezingen, gebeden en gezangen waren allemaal voorgeschreven; alleen in de preek kon nog lets van een verrassing zitten Aan het formulier viel vrijwel niets te tomen, wel was er een hele waajer van mogelijkhe den tussen uiterste soberheid en maximale pompa In de uitvoering Met een missaal konden mensen een levenlang toe en als er eens een Ingrijpende wijziging was (zoals Inzake de paasplechtigheden in de Jaren vijf tig) kon men volstaan met een kleine bijlage. „Verderop wordt het spannender" Na het concilie veranderde dat drastisch. Veel kerken deden hun loodzware misboeken op zolder of op een velling en tn de plaats kwamen schriftjes, multomappen, gestencil de velletjes. Van officiële kerkelijke zijde werd weliswaar het een en ander aangedra gen. maar de grootste liturgische produktlvi- teit kwam niet van die kant De persen van vooral Gooi en Sticht konden nauwelijks verwerken wat er allemaal aan rijps en groens viel af te drukken. Inmiddels ts Rome met een nieuw missaal gekomen, vorig Jaar kwam het voor Nederlands gebruik gereed. Het werd verplicht gesteld en van toen af moest het uit zijn met alles wat er onder het mom van experiment aan geestelijke beun hazerij geschiedde. Handzaam Het nieuwe missaal ls nu ook ln volksuitgave beschikbaar, voor de uitgevers niet zonder risico. Min of meer officieel ls het „Qemeen- schapsmissaal voor zon- en feestdagen een uitgave van de katholieke bijbelstichting, maar vrijwel volledig ln België verzorgd Het andere is meer een privé-lnltlatlef van de vereniging voor Latijnse liturgie; het heet eenvoudigweg „Romeins missaal"' en kan ge bruikt worden zowel voor kerkdiensten met veel Latijn als die met louter Nederlands. Belde boekjes kosten 47.50 ln de eenvoudi ge uitvoering. Met foudraal, lederen band en goud-op-snee liggen de prijzen hoger. Het Gemeenschapsmissaal telt ruim 1100 pagi na's. het Romeins missaal nog geen 1000, maar is wat groter en wil dan ook niet hand zaam ln de binnenzak. Uitvoering en afwer king van belde ls prima, maar lettertype en papiersoort van het Romeins missaal genie ten mijn voorkeur. Er werd al aangeduid dat in het Romeins missaal veel teksten ook ln het Latijn zijn afgedrukt, ln het Gemeenschapsmissaal daarentegen vrijwel niet. Maar er is nog een opvallend verschil tussen belde. Het Ro meins missaal geeft zonder verder commen taar of toelichting alle voorgeschreven tek sten. Het andere leidt Iedere dienst ln en uit met een woordje dat leven en kerkdienst over en weer aaneen moet sluiten. Bovendien wor den ook alle bijbelfragmenten even toege licht. waarbij gebruik gemaakt kon worden van Franse voorbeelden. Zulke inleidingen zijn haast vanzelf wan prod uk ten, mengelin gen van moralisme, kleurloze ideologie en andere vormen van geestelijke armoe Het Gemeenschapsmissaal geeft daar blijk van zonder terughoudendheid. De vele Vlaamse wendingen voegen geen speelsheid en kracht toe. maar benadrukken de houterigheid, bij voorbeeld door overdadig gebruik van woor den als nochtans, spijts, betrachtingen, con testatie, dynamisme. In het voorwoord van het Gemeenschapsmis saal hopen kardinaal Willebrands en de Bel gische aartsbisschop Danneels dat de Inlei dende stukjes zullen helpen om een brug te slaan van leven naar kerkdienst en terug. Rissen retorische gewetensvragen zijn door het missaaltje uitgestrooid en vinden hun hoogtepunt Ln de pUchtenlljst van de aange reikte biechtspiegel. Het ls moeilijk te gelo ven dat deze belegen moraal met soms een snufje liberale modieuzigheld het geloof kan opbouwen tot het niveau van de stad van God. zoals het voorwoord wenst. Teveel Nog niet aangeroerd, laat staan opgelost ls de vraag of het missaal wel deugt, of het zo'n goed Idee was om weer een missaal voor vrijwel de hele roomse kerk verplicht te stel len. Onder mensen die daar beroepshalve mee te maken hebben wordt daar uiteenlo pend over gedacht Het weekblad De Bazuin had zich vorig Jaar al zeer kritisch over het nieuwe altaarmissaal uitgelaten, noemde het „een boek teveel". Dit Jaar stelde het met enige voldoening vast dat het altaarmissaal nauwelijks functioneerde. In de parochie zou men ln het algemeen niet geneigd zijn zijn liturgische creativiteit tussen die twee kaften te laten Inklemmen. De vereniging voor Latijnse liturgie waar deert het heel wat minder dat de voorschrif ten zo slecht worden nageleefd. Voorzitter Van der Does de Willebois verwijt de pries ters dat zij willens en wetens het nieuwe missaal bij de gelovigen vandaan houden. Juist onder leken zou het missaal grote weer klank hebben gevonden, maar bij priesters stuit men op een afweerhouding. „Naar de redenen daarvan kan men slechts gissen", aldus Van der Does. Droevig Meer dan wie ook heeft ln Nederland Huub Oosterhuls bijgedragen tot nieuwe gebeds taai voor de liturgie. In zijn recente boek „Twee of drie" beschrijft hij onder meer zijn ervaringen met de kerkelijke autoriteiten op liturgisch gebied. Over het nieuwe missaal zegt hij: „Een droevig, machteloos kerkboek oude stijl, triomfantelijk dik, heel dat ge smeerde wereldvreemde Romeinse taaltje, maar nu ln krom en halfslachtig Hollands." „Nee, dank je ik heb het al gelezen" Maar op de bisschoppensynode zijn de punt jes nog eens op de 1 gezet. Het missaal ls door Rome niet voor spek en bonen verplicht gesteld en het ls wel degelijk de bedoeling dat men zich eraan houdt, met gebruikmaking van de vrijheden die gelaten worden. Ook ln de brief over de eucharistie die de paus dit jaar bij gelegenheid van witte donderdag geschreven heeft wordt die plicht opnieuw benadrukt. Discussie hierover is moeilijk, omdat het missaal eigenlijk nooit met Inhoudelijke ar gumenten verdedigd wordt Er wordt gezegd: de kerk heeft een leidende taak ln gebed, viering en sacrament; er moet gehoorzaamd worden; liturgische wildgroei is ook niet al les; prod uk ten van een gehuwde priester kun nen niet.deugen enzovoorts. Dat zijn geen Inhoudelijke argumenten, dat maakt geens zins duidelijk waarom nu Juist het produkt van Vaticaanse makelij wèl „bron van geeste lijk leven" is; dat staat niet open voor de mogelijkheid dat dit missaal misschien op een veel ontstellender wijze, namelijk met veel pretentie, spirituele luiheid en verpaupe ring bevordert, sommigen zeggen: beoogt Daar zou toch minstens discussie over moge lijk moeten zijn. De professor voor liturgie aan het Roermond- se seminarie in Rolduc, dr J. Hermans, heeft een inleiding tot het nieuwe missaal geschre ven „De liturgie van de eucharistie". Hij stelt de spiritualiteit uitdrukkelijk aan de orde. Maar voor hem ls „de taal in kern van de zaak van de zaak van secundair belang. In de eucharistie gaat het immers op de eerste plaats om een handeling van Christus zelf. waarvan de eigen werkdadlgheid niet af hangt van de manier waarop de gelovigen eraan deelnemen." Hermans stelt het missaal voorop als een voorgegeven werkelijkheid: daar ligt bij voorbaat het zelfverstaan van de kerk en Gods Woord vervat. Van de kant van de gelovigen wordt slechts „spirituele aan vaarding"' gevraagd, „deemoedige, spirituele integratie, een persoonlijke beaming". Inhoud De veranderingen in de liturgie zoals die door het concilie in de constitutie „8acrosanctum concilium" werden ingeluid, beoogden niet alleen een zekere democratisering van taal en rite maar daardoor toch vooral van de in houd. In het tijdschrift „Concilium" schreef de bekende kerkmusicus Bernard Huijbers onlangs dat daar weinig van terecht gekomen ls. De democratisering heeft zich naar de inhoud toe niet doorgezet en ls wat taal en rite betreft duidelijk afgeremd. Huijbers: „Op plaatsen waar liturgie niet veel meer dan 'religie' was, vindt men ook nu nadruk op typisch 'religieuze' categoriën als gehoor zaamheid, moralisme en weinig bijbelse in slag. Men neemt zonder creativiteit de nieu we 'Ordo' over; ondanks verering van het Boek blijft het bij herhalen en parafraseren, er blijkt weinig eigen verstaan, eigen verwer king van de bijbeltekst; men wordt met 'jij moet' om de oren geslagen of met het niet minder autoritaire 'wij', wij willen, wij doen (niet)". Huijbers voorkeur gaat uit naar een sterk mens- en maatschappij betrokken litur gie, waarbij het religieus karakter getekend wordt door profetische religie-kritiek. ADVERTENTIE GRONINGEN (PNHK) De Groninger provinciale raad van kerken heeft een brief ge schreven aan alle pastores, kerkeraden en parochieraden van de bij de raad van kerken aangesloten kerken ln de pro vincie Oronlngen, waarin de raad dringend oproept tot het gezamenlijk aanpakken van de problemen ln Groningen en het doorbreken van de ne- waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV ■t Hoofdredacteur Jenze Tammmga - Oirecteur »ng. O, Postma HOOFDKANTOOR Postbus 559 1000 AW Amsterdam Wibautstraal 131 Amsterdam tel 020-913456 telex 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credietbank Rekemngnr 2300 12 57* REGIO ROTTEROAM/DORDRECHT Postbus <48 3000 AX Ronerdam lel 010-I15588(al en bezorging) lel 010-115588 (re lel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Wosfb»aak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIOEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redact*) let 070-468864 (mtskwtend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLANO (abonnementen en bezorging Poslbus 3 8000 AA Zwolle lel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand 16.98 Per kwartaal f 50,95 Per halt iaar f 101.90 Per (aar 201.60 Adverteobetanewen op aanvraag drachten (zie adressen boven) Oogave farrviieöeochten 9-19 30 van maandag t'm vrijdag Op zondag van 18-20 uur Ie*! 020- 9t 3456 Oogave r 020-936868 of Mw-Adv atdehng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Ad'eswnzmgen uftslurtond schnf- le-A aan onze Amsterdamse gatleve beeldvorming rond deze provincie. De raad roept de kerken ln Gronin gen op om „op een constructieve ma nier en gezamenlijk met zoveel moge lijk groeperingen en Instanties één front te vormen om op te komen voor de opbouw van de provincie". De problemen rond de werkgelegen heid, fabrieksslultlngen, militaire oe fenterreinen. opslag van kernafval, de moeilijke positie van de boeren, de aanlanding van vloeibaar aardgas en de komst van de PTTers zijn wel het meest ln het oog lopend ln Gronin gen. Hiermee houden zich allerlei groeperingen bezig, vakbeweging, ge meentebesturen, politieke partijen, boerenorganisaties en provinciale staten. ..WIJ krijgen echter weieens de In druk. dat men op deze wijze probeert om onder het hoofd 'algemene belan gen' ook speciale groepsbelangen te dienen," aldus de brief van de raad van kerken van de provincie Gro ningen. De raad doet daarom een beroep op de pastores, kerkeraden en parochie raden „om uw gemeenteleden en pa rochianen op te roepen tot daadwer kelijke betrokkenheid bij de proble men van onze provincie, die er de oorzaak van zijn dat velen ln onzeker heid leven of geen kansen krijgen tot menselijke ontplooing". De raad van kerken denkt hierbij vooral aan het hoge percentage werklozen en WAO- ers en de werkloosheid onder Jon geren. „Anderzijds," aldus de raad. „zien wij ook met zorg dat er maatregelen wor den overwogen om onze provincie te 'helpen' met dubieuze oplossingen, of te misbruiken door er gevaarlijke ex perimenten met kernafval te be ramen." De raad ls van mening, dat voor alles aandacht moet worden geschonken aan een sociale en economische op bouw met o a verbetering van ar beidsomstandigheden, democratise ring ln de bedrijven, verruiming van de onderwijsmogelijkheden en vesti ging van kleinschalige, in de streek wortelende industrieën, waarvoor een redelijk percentage van de aardgas opbrengsten beschikbaar zou moeten worden gesteld ln de vorm van bij voorbeeld Investeringssubsidies en goedkope energie. Tegenover de negatieve geluiden over Oronlngen mogen, aldus de raad van kerken, echter ook wel eens posi tieve geluiden klinken. „WIJ moeten oppassen dat wij niet door het voort durend naar voren halen van de nega tieve kanten ten slotte alleen maar een 'zielige' Indruk maken en het beeld zouden oproepen alsof het hier alleen maar één doffe ellende zou zijn. Zo'n beeld wekt misschien even medelijden op en bereidheid om te helpen, maar het gaat vervolgens ver lammend werken naar binnen toe en Irriterend en afstotend naar bulten, zodat niemand meer zin heeft ln Gro ningen. En daar ls niemand bij ge baat." De raad van kerken van Oronlngen vraagt, deze zaken ln de parochies, kerken en gemeenten aan de orde te stellen en te overleggen wat er door de kerken gedaan zou kunnen wor den. Het zou namelijk, volgens de raad „volstrekt onjuist zijn om als kerken en kerkleden hierbij op de achtergrond te blijven uit vrees dat wij vuile handen zouden maken of betrokken zoiiden raken bij contro versiële zaken. Het zou laf en unfair zijn anderen de kastanjes uit het vuur te laten halen en er zelf eventu eel van te profiteren. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG De generale sy node van de Nederlandse her vormde kerk heeft alle her vormde predikanten en kerke raden in het land gevraagd, bij de troonswisseling „dezelfde stijlvolle soberheid in acht te nemen die, naar de wens van ons koninklijk huls, ook de na tionale plechtigheden zal ken merken". De synode ls blijkbaar wat be vreesd voor spektakelkerk diensten. De voorbede voor ko ningin Juliana en koningin Beatrix dient vooral ln de zon dagse erediensten een plaats te krijgen, aldus de oproep aan predikanten en kerkeraden. Wanneer er bijzondere dien sten worden gehouden ln een gemeente, wellicht samen met andere kerken, dan zou de sy node daarbij willen aandringen op een vormgeving, waarin de voorbede centraal staat Winkelen in Wenen. Flaneren in Barcelona. Etalages kijken in Parijs. Leuk idee! Vlieg er dit voorjaar eens 'n weekje uit om winkels te bekijken en koopjes te halen. U hebt het verdiend. En de KLM heeft Oen speciale 'winkelen' folder samengesteld. Ga 'm halen bij uw reis bureau. Reizen naar de in de folder genoemde a a steden vindt u ook inde brochures van mm% /Ia o.a.PéBé,Mondial,ANWB en Hotelplan. I HUK) III Uw lUwlICa Overzeese Zendingsgemeenschap, Jongerenweekend o.l.v. Jan Poot uit Thailand, 12-13 april, Rijksstraatweg 83, Baambrugge. Inl. en opg. teL 020- 428865 (reet.) Basis en vrede, werk/studiedag van de basisbeweging m.m.v. Lau rens Hogenbrink, het Nationaal He kelcabaret en Vredesopbouw. zater dag 18 april 10-16 uur, college De Klop, Orlnocodreef, Utrecht-Over- vecht Inf. teL 030-512217. Is er nog hoop voor de toekomst? Youth for Christ, 26-27 april. Het Koetshuis, Hoofdstraat 260, Drieber gen (tel. 03438-5744). Bond tegen het vloeken, Jaarver gadering. spreekster mevrouw Boss- hardt (Leger des Hells), zaterdag 19 april 10.30 uur. De Schakel, Oranje laan 10. Nijkerk. Inf. tel. 08385-12002. Van een onzer verslaggevers DORDRECHT De vereniging van kerkvoogdijen ln de Nederlandse her vormde kerk bestaat op 9 Juni zestig Jaar Op zaterdag 19 april zal dit feit herdacht worden tijdens de JubUeum- vergadering van de vereniging ln het jaarbeurscongrescentmm ln Utrecht Het beheer ln de hervormde gemeen ten ls ln handen van colleges van kerkvoogden, die hun bevoegdheden vaak ontlenen aan oude reglementen. ben 1298 van de 1404 plaatselijke kerkvoogdijen ln de hervormde kerk zich verenigd ln de vereniging, die ln 1920 werd opgericht als spreekbuis voor de belangen van de plaatselijke gemeenten tegen centraliserende ten- denzen ln de kerk. Uniformiteit bestaat niet. Wel heb- Hoewel de vereniging geen kerkorde- lij ke status heeft, wordt zij steeds meer door kerkelijke organen geraad pleegd ln beheerszaken als tracte- menten of pensioenen. Het bureau ln Dordrecht verzorgt onder meer de jaarlijkse actie Kerkbalans, ook voor andere kerken. Op de jubileumvergadering zal de voorzitter dr. W. J. Diepeveen een Jubileumrede houden, terwijl prof. dr. A. J Bronkhorst een discussie over „de plaats van het college van kerk voogden ln de gemeente" Inleidt Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Kardinaal Willebrands vindt dat het de pers schort aan aandacht voor wat er ln de rooms-kat- hpBeke kerk gebeurt, ook bul ten Nederland. Daardoor wor den naar zijn mening de lezers veel Interessante en bemoedi gende zaken onthouden. In een uitvoerig Interview met het weekblad De Tijd spreekt de kardi naal vooral over de Nederlandse bis schoppensynode van januari. Zoals bekend menen de bisschoppen, dat die synode slecht begrepen ls; zij wil len dat de negatieve stemming ten aanzien van die synode omslaat in aanvaarding. Het was Willebrands opgevallen dat ln de media niets te vinden was over hetgeen de paus naderhand nog over de synode gezegd had. Op de vraag of de media Juist niet erg veel berichten over zaken die volgens christelijk in zicht uiterst bemoedigend zijn ant woordde de kardinaal: „Dat kan zijn. Maar het gaat erom met welk crite rium men bepaalt wat christelijk In zicht ls. Ik zou hier ook het criterium van de objectiviteit willen zien eenvoudig het informatief vermelden van woorden en daden. Zoveel zaken blijven onbelicht." Kardinaal Willebrands ging niet in op de vraag of de bisschoppen eigen Van DEN macl mepJ DENKEN AAN VROEGER De zoon in het verre land ls tot zichzelf gekomen. HIJ heeft Iets ontdekt, nl. dat hij niet zo hoeft te zijn als hij ls. 't Kan ook anders. En dan denkt hij terug. „Hij zei bij zichzelf: Hoeveel dagloners van miji ,;?l vader hebben brood in overvloed, ciUn ik verga hier van de honger" (Lukail 15,18). Een heel menselijke ervaring Je denkt terug aan vroeger en er «v! vallen Je dingen op waarvoor je eigenlijk nooit oog gehad hebt Van de Israëlieten lezen we dat ze in de woestijn terugdachten aan Egypte. In de moeilijke omstandigheden vu0"' de woestljnreis begonnen ze te t7 murmereren. Ze Idealiseerden het verleden. De slavernij waren ze vergeten of namen ze op de koop en ze verweten Mozes dat hij hen ln dat goeie Egypte gelaten had. Zo kan het ook. Je verleden krijgt een glans die het niet verdient Voor het V 1*16 gemak vergeet Je de ellende. Vergelijkbaar ln onze tijd zijn de gedekoloniseerde volken. Ook zij moeten vaak door een woestijn en ook daar zijn morrende stem we hadden het vroeger zo goed. En discriminatie en de onvrijheid worden vergeten. 8oms trekken de oude overheersers die conclusies hen. Hier ligt het anders. Een mensfAnrQ de klem denkt terug aan wat vroegt werkelijk z'n vrijheid was. Hij koratfaaA„ tot de ontdekking: ik ben eigenlijk helemaal niet bevrijd, vrij geworden 't Meest primaire ontbreekt me. HIJ r, ook in een ver land. Ver van de vadet ay\ Dat betekent ver van echt leven en vrijheid. Een mens mag best naar zelfstandigheid streven. Hij moethfa--J^' 'nive dr. J; ;ekón ah d Öelijk ringsii Een v ons ia b loek reek tonde rtelt; lenyê zelfs. Maar niet tot elke prijs. En het moet dan wel echte zelfstandigheid Hlfttt zijn. En echte vrijheid. Zijn positie ti het verre land kan wat dit betreft dt meest elementaire vergelijking met de dagloners van zijn vader niet doorstaan. Het schijnt nogal gemakkelijk om bronnen en fondsen aan te boren voor religieuze pres tigeprojecten als een Romeins missaal, een rooms weekblad, een orthodox seminarie. Misschien van meer nut en getuigend van meer geloof zou zijn als met geld en energie creativiteit en vorming werden bevorderd. biilten Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Meerkerk: D. J. Cuj te Nleuwerkerk aan den Ut Krimpen aan den Ussel; G. G. S. Hoogstraten te Pljnacker. Aangenomen naar Noord! (toez.): J. Timmer te 8iddeburen; beroep der gen. synode tot zent pred. (christelijke kerk te Mit Sulawesi): H. J. Ekker, laatstelijk p dlkant te Nootdorp, wonende I i zf Oegstgeest. P,ar Bedankt voor Bergum (toez.): Hf,orn Abma te Kortenhoef. mie niet GEREF. KERKEN min Beroepen te Eindhoven (arbeid ondi jongvolwassenen en studerend): H. Wigboldus te Den Haag-West; Oppenhulzen: C. A. D. v.d. Meuk kand. te Nieuwveen; te Bolnes: Versteeg te Witmarsum. Aangenomen naar Kampen: K. Dl /jT"1 te Haren, die bedankte voor Enad£?$'1 de; naar Geleen: W. Westerveld IJsselstein. GEREF. KERKEN (VRLJG.) Beroepen te Hoogkerk: M. Brandei WM1 Ermelo; te De Lier-Maassluis: B.Ui'"- ten, kand. te Kampen. Aangenomen naar Driebergen: P. rPf1' R. van Houwelingen, kand. te Vla») dingen, die bedankte voor Beverwij Deventer, Doesburg-Doe tinch«4 Katwijk-Valkenburg, Lisse-Oegi geest, Rijswijk en Waardhuizen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Werkendam: J. van Hajl ren te Amersfoort. GEREF. GEM. IN NED. Bedankt voor Alblasserdam: A. Straalen te Barneveld. BAPT. GEMEENTEN Aangenomen de benoeming tot voc ganger te Vriescheloo: de heer H. Boskamp te MusseL Z!)0-i Ite Ir !kP media willen. Hij had slechts zijn wensen ten aanzien van de „bestaan de media". Het begeleidend commen taar wijst erop dat ook de meest bemoedigende en kerk-vriendelijke media niet om de feiten heen kunnen. Werkelijkheden als daar zijn: de ne gatieve ontvangst in brede en gezag hebbende kring van de synodebeslui ten, het ontslag van dr. Piet Vrlens als secretaris-generaal van de r.-k. kerkprovincie, grote mate van desin teresse bij kerkleden. Ds. Van den Bosch Ds. A. C. D. van den Bosch zal vrl] afscheid nemen van de NCRV. Op mei gaat hij in verband met ziet - met vervroegd pensioen. Ook hei ®en hij het predikantschap van de hl *Sfjie vormde gemeente te Ginneken roa^nd ten neerleggen. Er zijn nauwe bar geweest tussen de NCRV en ds. - den Bosch sinds hij in de eersfY, NCRV-radio-ultzendlng na de bevmjyj. ding zijn vader herdacht die in oorlog was omgekomen en die vü voorzitter van de NCRV geweest wi R Ds. A. C. D. van den Bosch tff-l regelmatig zowel in radio- als ln te visie-uitzendingen van de NCRV d Gemeentediakonaat door prof. dr. P. J. Roscam Abbing, dr. J. Hendriks en ds. Y. Schaaf. Ultg. Boekencentrum, Den Haag, 96 pag., prijs 15,90. Deel tje ln de serie Praktische theologi sche handboeken, DfakonJa/charitas-motivatie tot die nen door dr. J. C. van Dongen. Ultg. Kok. Kampen, 148 pag.; prijs 17,90. Grenzen van internationale hulpver lening door dr. Ph. Quarles van Uf- ford. Ultg. Van Gorcum, Assen, 344 pag prijs ƒ49.50. Een onderzoek naar de samenhang van de aandelen en effecten van de hulprelatie tussen de Javaanse kerk van midden-Java en de zending van de gereformeerde kerken ln Nederland. Dissertatie be sproken ln Trouw van 22 maart ADVERTENTIE Overmatige luchtophoping in maag of darmen kan een vervelend, opgeblazen gevoel en pijnlijke spanningen ten gevolge hebben. Dat is vaak het geval na het eten van bepaalde spijzen. Neem dan Ceolat.Ceolat kauwtabletten zjjn aangenaam van smaak en gemakkelijk in te nemen Ceolat helpt snel en doel treffend. ;Vol( de heel „evc werl op c ring wee vert waa Bij,' spre mie: -ten e rrai oed en d Pt C inne espri olgen: üideli il het en. H( lijke ('Ie in ie or int V; e Ga; >ort u itie t ij zou latige tinste een héle opluchting! k onti Uitsluitend verknigbaar bi| Ir werl apotheker en drogist lees vooraf de gebruiksvoorschnfWfbA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2