Al het onrecht moet ons dodelijk verontrusten Paus in de zomer driemaal op reis Uit brieven van lezers Mr. Khouw, bescheiden doorzetter Plompe aanval van dominee W. G. de Vries Trouw Conferenties Werelddiakonaat en zending gaan in '82 samen Evangelie van Lucas in eenvoudig Nederlands Kerk erft vermogen van Quisling Weer actie tegen Roemeense pinksterprediker Christelijke gereformeerde jongeren in Dronten VAN DA A VOORBIJGANG! WOENSDAG 9 APRIL 1900 KERK TROUW/KWARTET door A. J Klei In De Reformatie, het weekblad van de vrijgemaakte gereformeerden, verzorgt de Groningse predikant W O de Vries de rubriek ..Persschouw" In deze bezigheid betoont hij zich een geharnast vrijgemaakte en menigeen, die bulten het door de vrljgemaakten aangeharkte pad loopt, geeft hij er van langs. Zeer onlangs viel ook mij de eerzijn er bestrijding te beurt en In het nummer van 5 april wordt de Kamper „synodale'' hoogleraar dr J Plomp krachtig onder handen genomen Nu heb ik niets tegen kerkelijke discussies, integendeel. Behalve dat mijn broodwinning er voor een niet onaanzienlijk deel op gegrondvest is (waar zouden we anders over moeten schrijven?) duiden dit soort debatten er op. dat men elkaar niet volledig heeft losgelaten. Over iemand die Je volstrekt onverschillig laat. maak Je Je niet dik. ook ai beweert hij de grootste onzin. Mijn wijze catechiseermeester zei eens tegen een echtpaar, dat trots verklaarde dat er tussen hen nooit wat was dan deugt Jullie huwelijk niet! Hij bedoelde; ala Jullie nooit eens tegen elkaar botsen, leven Jullie langs elkaar heen. En zo is 't ook in de kerk Oeen kwaad Wootd dus over dominee De Vries, wanneer hij zich opwindt over bepaalde uitlatingen van professor Plomp. Waar ik wèl kwaad over word. is wat de heer De Vries boven zijn artikeltje zet. De plompe aanval van professor Plomp. En over wat hij halverwege zijn verhaal schrijft, ook hier loopt professor Plomp met plompe voeten En over wat er aan 't slot staat. Een plompe aanval. rk vind het, zacht gezegd, misselijk om zó met iemands achternaam om te springen. Het is zeer goedkoop en bovendien: op het punt van zijn achternaam kan niemand zich verweren. Ik geef toe dat het verleidelijk is, maar Je kunt best zonder dergelijke kwalijke achternaam-spelingen. Om de bewuste professor Plomp ten voorbeeld te nemen, heeft deze eens duchtig gepolemiseerd met Elmert Pruim (over kritische gemeenten, als lk me goed herinner). maar de heer Plomp heeft zich onthouden van de eh plompheid om te zeggenEimert Pruim kan lk niet pruimen. Zelf heb lk ertegen moeten strijden om in de periode dat dominee Kunst de gereformeerde synode voorzat en veelvuldig staaltjes van zijn handig regentschap ten beste gaf. niet te schrijven, de kunsten van dominee KunstEn nu doe lk het eindelijk tóch, maar thans voor een goed doel. namelijk om dominee De Vries te laten zien. hoe flauw zoiets is. Onze vroegere hoofdredacteur Bruins Slot was geenszins een betuttelaar, er moest heel wat gebeuren voordat hij je de mantel uitveegde, maar op één punt was hij bijzonder streng; we mochten nooit grapjes over en met iemands achternaam uithalen. En hij zei wat ik hem zojuist nazei: op dat punt kunnen de mensen zich nooit verweren. Wie ons wat dit betreft mis ziet gaan, mag ons gevoelig op de vingers tikken. Van een onzer redacteuren AMSTERDAM De paus heeft bekend gemaakt dat hij naast de reis in mei naar zes Afrikaanse landen ook nog begin juni naar Parijs en van 4 tot 14 juli naar Brazilië gaat. De reis naar Parijs onderneemt paus Johannes Paulus II op uitnodiging van de Franse kardinalen Marty en Etchegarray. HIJ zal de Franse bis schoppenconferentie voorzitten, de Unesco toespreken en een ontmoe ting hebben met president Valéry Giscard d'Estalng. De laatste keer dat een paus naar Frankrijk ging was in 1804, toen Plus de Zevende Napoleon In de Notre Dame in Parijs moest kronen. In de Middeleeuwen hebben verscheidene pausen in Frankrijk, in Avignon, gewoond. Het Vaticaan heeft officieel berichten tegengesproken dat paus Johannes Paulus II zeer ernstig ziek zou zijn. Het veelgelezen weekblad L'Europeo had ln een omslagverhaal bericht dat de paus een bloedziekte had en regel matig transfusies krijgt. Sommige kranten noemden de ziekte van Pfeif fer. maar andere suggereerden ver volgens dat de paus aan leukemie leed. Een waarzegger die voorspeld zou hebben dat paus Johannes Paulus I zeer spoedig zou sterven en dat diens opvolger een buitenlander zou zijn, zou ook gezegd hebben dat deze laat ste slechts vrij kort zou regeren. De woordvoerder van het Vaticaan, don Pastore, uitte zijn verbazing over ..het fantaseervermogen waarvan sommige verslaggevers hebben blijk gegeven." Geef een hele hoop! TEAR Fund informatiedagen over zending en ont wikkelingssamenwerking m.m.v. o.a. Dirk Frans en Jan van Bameveld, 19 april 10.30-16.30 uur Amersfoort (De Brug, Schuylenburgerweg 2), 26 april 10.30-16.30 uur Hoogeveen (Baptis- tenkerk. Boekweitiaan). Inf. tel. 03430-6030. Open studiedagen Ned. Chr. Vrou wenbond 17 april Oegstgeest, De toe komst van de mens is zijn arbeid (dr. N. Spronk); 22 april Zeist. Mogen onze kinderen hun eigen geloof kiezen? (ds. H. A. van Bottenburg); 24 april Amsterdam, Kernenergie (prof. E. Boeker en prof. ir P. Mostert); 24 april Breda, De Islam; nieuwe uitdaging voor het christendom (ds J. Slomp). Inl. tel. 070-451370. Overzeese Zendingsgemeenschap, Jongerenweekend o.l.v. Jan Poot uit Thailand, 12-13 april, Rijksstraatweg 83, Baambrugge. Inl. en opg. tel. 070- 428865. Van een onzer verslaggevers LEU8DEN Als de gereformeerde synode er deze maand mee instemt, zal op 1 Januari 1982 of uiterlijk een Jaar daarna één deputaatschap zen ding en werelddiakonaat worden ge vormd, met gelijktijdige opheffing van de afzonderlijke deputaat- schappen. Over deze integratie is al Jarenlang gepraat. Vooral in diakonale kring bestonden er aanvankelijk sterke be zwaren, omdat men de onlosmakelij ke verbondenheid van binnenlands diakonaat en werelddiakonaat be klemtoonde. Daar stond echter te genover, dat er van het binnenlands diakonaat ook weer directe lijnen lo pen naar gemeenteopbouw, evangeli satie en Jeugd- en Jongerenpastoraat, om er maar een paar te noemen, terwijl er in het contact met de part- nerkerken overzee veel te zeggen was voor samengaan van zending en we relddiakonaat „Daar is de mant die ik kwijt was" luidt het bijschrift bij deze tekening van Judith Vennee ren. Het is één van de illustraties die zij maakte voor „Het verhaal van Lucas deel 2". Met de verschijning van dit boekje is de vertaling van het evangelie van Lucas in eenvoudig Nederlands gereed. Dit boekje is een onderdeel van de reeks „eenvou dig Nederlands" van bet Nederlands Bijbel Genootschap (postbus 620, Haarlem) met vertalingen van bijbelboeken, bestemd voor school gaande kinderen. Geen kinderbijbel dus, de bijbelse verhalen worden niet naverteld, maar vertaald in, zoals gezegd, eenvoudig Nederlands. De prijs van dit deel is 6,75. Charismatische open da( met An- "e"meent n" vorm gevonden te dré Bellers bergen, zaterdag 2» april, ^bben historische ver- Kerkcentrum Sint Jan de Doper, Am- bondenheid van binnenlands diako- sterdamstraat 59, Haarlem. Inl. tel. 040-515792. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen benchten, artikelen en commentaren, en niet voor open bneven. gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen fot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over het mei plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wi| helaas niet corresponde ren Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859.1000 AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schri|vef vermeld Struisvogel (2) Als lk de uitspraak lees van ArJos- voorzitter Klaas de Vries over uittre den uit de NAVO, zou lk al deze Jonge mensen wel toe willen roepen: zie toch de feiten: een meedogenloze vij and, Rusland, is ln Afghanistan bezig in bloed en tranen een vrij volk ten onder te brengen. Jonge mensen, vraag eens aan hen die 1940-1945 heb ben meegemaakt, wat terreur is. wat knechting is. De wonden waren zo diep. zoveel Jonge mensen hebben ook toen hun leven gegeven voor Jul- waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagae Courant met Nieuwe Leidae Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur ing O Postma HOOPOKANTOOP Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibauistraai 131 Amsterdam lel 020-913456 iele» 13006 Postgiro 66 0000 Bank Ned Credretbenk Pekenirgnr 23 00 12 574 Gemaentagm Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 148 3000 AX Ronerdam lel 010-115588 (abonnementen en bezorg«ng) (el 010-115588 (redactie) iel 115700 (uitsluitend voor advertenties) WesiWaah 4 Rotterdam REGIO DEN MAAGAEIDEN Posfbos 101 2501 CC Den Haag lei 070-469445 i abonnementen en bezorging) i* 070-469445 (redactie) lei 070-468864 (uitsluitend voor advert enlies) Park straal 22 Den Haag REGIO NOORO/OOST-NEOERLANO .abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwone lei 05200-17030 Melkmarkt 56 ZwoHe Abonnementsprijzen Per maand f 16,98 Per kwartaal f 50,95 Per half jaar 101.90 Per jaar 201 60 Adverfeneeraneven op Teielorvacbe abonnemenfenop- achten (z<e adressen boven) Opgave famii^benchien 9-19 30 van maandag I'm vrijdag Op zondag van 18-20 uur ielel 020- 913456 Oogave rmm-advertenbes tel V0-93686B o» schnhelitk aan Mn.-Adv aMekng POMbus 433 1000 AK AMSTERDAM AdresvejZtngen utï'uilend SCtvt- te><|k aan onze Amsterdamse He en onze vrijheid. Een vrijheid die God ons geeft moeten wij verdedigen met de middelen die ons gegeven zijn. De kernwapens, waar JulUe, de Jeugd, zo ontzettend tegen zijn, terecht, dachten Jullie dat wij als ouderen niet huiverden voor hun uitwerking? Ont zettend! Doch wat zou er in Rusland worden geleden, die miljoenen naam lozen, weggeborgen In Dachau's en Buchenwald's anno 1980. Lijden, pij nigen. angst Moeten wij indien God ons de middelen geeft, onze kinderen ons nageslacht, daar niet voor trach ten te bewaren? Emmeloord Y. de Jong Afwijzen (2) De vraag die zich bij de heer Renssen in Trouw van 3 april opdringt inzake de officierseed en de kernwapens: „Waarom bommen en granaten ook niet zijn afgewezen" bUJkt duidelijk, uit het verdere relaas, bij genoemde heer niet te bestaan. Niettegenstaan de de ervaringen tijdens de mei-da- gen 1040 heeft de heer R. de poUtleke, economische en strategische ontwik kelingen na '40 tot 1980 büjkbaar niet voldoende objectief en afstandeUjk gevolgd om tot een afgeronde conclu sie te komen. De door de heer R. gehuldigde remedie als zodanig leidt helaas niet tot die situatie die recht doet weden-aren aan ieder mens. Het zijn niet de wapens die het directe gevaar opleveren maar de geest der mens zélf die zich onafgebroken na 1945 heeft gemanifesteerd ln het han teren van die wapens ln oorlogen, revoluties en geweld tot op de huidige dag. Als de heer Renssen daarvoor zijn ogen wil sluiten ls dat zijn zaak. maar hij moet zich niet en passant het recht toeéigenen op grond van zijn inzichten de heer Stelling een ontslag op staande voet toe te meten. Ommen J. Weienaar Randschrift (3) Merkwaardig ls het hardnekkige mis verstand dat het woordje „God" de naam Oods zou zijn. God is een be grip. Er bestaat een vrouweUJke vorm van nameUJk godin, en ook een meer voud. nameHjk goden. De naam Gods ls ln de bijbei JHWH. in de meeste vertalingen weergegeven met HEE- RE. BIJ het randschrift op de munten wordt niet alleen de naam Gods ge bruikt maar het algemene begrip. Men kan er Allah bij denken of Shlwa of Wodan of welke andere god ook. De naam Oods ls bij het randschrift niet in het geding. Voor of tegen het randschrift op onze munten moet met andere argumenten verdedigd of verworpen worden dan met een be roep op het derde gebed van de Tien geboden. Hummelo ds F. J. Dun Onbehagen (3) Hoe is het mogelijk, dat een Schulte Nordholt en een Van der Kam zo doorslaar als gedaan ls in hun reac ties op het schrijven van de heer Klei over Avondmaalsviering tegenwoor dig Wanneer alledaagsheid en bur gerlijkheid en aUerlel andere gevaren gesuggereerd worden, dan ls men be zig zich schuldig te maken aan het bedrijven van vals getuigenis Men had mogen verwachten, dat men zich een en andermaal bedacht had alvo rens de door hen gebruikte valse sug- 08L0 (EDP) De lutherse stadszendlng ln Oslo bUJkt de erfgenaam te zijn van de ln Januari overleden Maria Quis ling, weduwe van de ln 1945 terechtgestelde leider van de Noorse natlonaal-sociallsten. Het vermogen wordt geschat op enkele miljoenen. Voor naamste bestanddeel ls een schllderljenverzamellng met o.a. werk van de Franse im pressionist Claude Monet. Maria Basillevna geboren Pa- sek, die 79 Jaar ls geworden, was afkomstig uit Moskou, waar zij in het begin van de Jaren dertig haar man leerde kennen, die daar toen als hout handelaar werkzaam was. Vid- kun Quisling, wiens naam in ternationaal tot synoniem voor landverrader werd, stichtte ln 1933 de „Nasjonal Samling". de Noorse NSB. Tijdens de Duitse bezetting trad hij op als minis ter-president. Maria Quisling ls haar hele leven Ud van de Rus sische orthodoxe kerk ge bleven. naat en werelddiakonaat kan bUjven bestaan, en ook de eigen identiteit van zending en werelddiakonaat in de verbindingen met het grondvlak. CREDO, maandblad voor evangel I# an cultuur, uitgave van da Stichting Conf. Garef. Baraad. In het laatste nummer (maart) o.m.. Prof. dr. K. Runla: De politieke kant van de Wereldraad. Dr. B. van Oaveran: Samen op weg. Ds. M. P. van Dijk: Maatschappij-kritische rechtzinnigheid. In de jeugdrubriek: Fred Cupido: Ethiek in de politiek en journalistiek. Da. J. G. May nan: Heeft de Kerk nog zin? Vul onderstaande bon In on zand deze, in een gefrankeerde envelop, naar: Dhr. KJ.A.Q. Noordman, Kaap de Goede Hoop 27.9642 AP Veendam Ondergetekende verzoekt a toezending los maartnummer 3,50 a abonnement Credo ad 25,- per jaar a Scholieren/studentenabonnement ad 19.-per jaar Naam: Adres: Postcode: Plaats: BOEKAREST (EPD) Een woord voerder van de Amerikaanse ambas sade heeft bevestigd, dat de Roe meense poUtle de laatste weken meermalen bruut tegen christen-dis sidenten is opgetreden. Mikpunt is daarbij op het ogenblik vooral de pinkster-zigeunerbeweging van de prediker loan Samu. Volgens mededelingen van het „Roe meens christeUjk comité" werden de 37-Jarige Samu, zijn hoogzwangere vrouw en een Ud van zijn gemeente op 15 februari overvaUen en mishan deld door tien inzittenden van twee poUtiewagens. Dit gebeurde bij de stad Medias. De twee volgende dagen werd Samu enkele malen verhoord en opnieuw mishandeld. Van een medewerker DRONTEN Toen op de Tweede Paasdag Ds A. Broersma als voorzitter van de christelijke gereformeerde jongeren organisatie (CGJO) de landelijke ontmoetingsdag opende, was de Meerpaal vol. Vanuit alle hoeken van het land waren jongeren naar Dronten getrokken om hun jaarlijkse bondsdag te vieren, onder het thema „Recht en gerechtigheid". H. ten Brink Ten onrechte vermeldde Trouw giste ren dat de woordvoerder van het nieuw op te richten roomskathollek weekblad, Hennle ten Brink, thans werkzaam zou zijn bij Bonaventura, de uitgeverij van Elsevier's Magazine. Hierdoor werd de indruk gewekt dat Bonaventura iets met dit nieuwe weekblad te maken heeft. De heer Ten Brink heeft vroeger een tijd bij deze uitgeverij gewerkt maar ls daar al vele jaren weg. Met zijn Initiatief heeft Bonaventura dan ook niets te maken. gestleve beelden aan te dragen om bepaalde vormen van Avondmaals- vieren ln discredlet te brengen. Men had mogen verwachten dat men ter men als ..helUge grond" en „het numi- neuze" achterwege had gelaten, om dat woorden hierdoor volkomen uit hun verband worden gerukt, zoals „het heilige" en suggesties worden gedaan, zoals „het numineuze", die bij de viering van het Avondmaal niet aan de orde zijn. De „heülge grond" is altijd nog startplaats, zich beschik baar stellen om een heel volk met kinderen, vreemd volk en grijsaards incluis te bevrijden, en niet opgaan ln God. Wanneer worden we bevrijd van verdacht heidense smetten. Laten we blij zijn, dat we de weg terug bij de viering van het Avondmaal weer aan het vinden zijn. terug naar de Joodse paasmaaltijd en de viering van de Kerk in het Midden-Oosten om. de Antiocheens Orthodoxe Kerk: het ge hele gezin wordt erbij betrokken: er gebeurt God dank niets numineua, er is Iets gebeurt: een Heiland, die be vrijd heeft; vier het en geef er vorm en inhoud aan en leef als „bevrijd Wan neer houden we op. wanneer er in onze kerken, na rijp beraad, brede discussie in kerkeraad. gemeenten, classis en theologisch verantwoorde visie, nieuwe beslissingen genomen zijn onder meer rondom de viering van het Avondmaal, zich te gedragen als pausen, die zo nodig moeten dit ls de vloek van de Reformatie! Erica C. de Jongh „Recht en gerechtigheid wat zegt de bijbel daarvan?" was de titel van de toespraak van ds J. J. de Jonge uit Stadskanaal. „Recht is wat God recht vindt", aldus de spreker, die accentueerde dat God, Die troont op recht en gerechtigheid en wiens da den recht en gerechtigheid zijn, wil, dat ook zijn mens zo handelt. Om Gods wereld geen chaos te doen zijn, maar een bewoonbare aarde. God wil, dat de mens in zijn schepping kan ademhalen. Dat betekent, dat de aar de en de samenleving zo ingericht moet zijn dat een menswaardig leven mogeUJk is. En dat we er dus geen genoegen mee mogen nemen dat het leven bedreigd wordt. We mogen er ons eenvoudig niet bij neerleggen dat er nu eenmaal honger en ellende verdrukking en onrecht is in deze wereld. Nee, de mensen die onderlig- gen hebben er recht op dat we voor hen opkomen. Christenen zouden koplopers moeten zijn ln het bestrij den van allerlei ellende en verdruk king. Want waar het leven van de medemens niet tot zijn recht komt, is dat ln flagante strijd met Gods wil. Hij is immers de Here, „die de ver drukten recht verschaft, die de hon- gerigen brood geeft" Alledag Over „Recht en gerechtigheid doen in het leven van alledag" sprak dr J. W. E. Visser uit Hoogeveen. Vanuit de grondUJn, dat God recht heeft op een centrale plaats in het leven, trok hij drie UJnen waarin het doen van recht en gerechtigheid in het leven van alle dag gestalte moet krijgen; de UJn naar Jezelf, naar de ander en naar de schepping. Ga zorgvuldig om met Jezelf. Laat Je niet meeslepen en doldraaien door de wereld om Je heen van wegwerpcul tuur en Hilversum in. Werk Jezelf niet in de vernieling door Je te vergif tigen met nicotine, alcohol en drugs. Pees je niet te pletter in het onmense- UJke verkeer. Kom op voor de ander. Niet in Je eentje, maar samen. Als kerk. Laat je horen. Wijs het satanische aan in de bewapeningswedloop, die niet alleen straks, maar ook nu reeds slachtof fers vraagt door de gelden die er voor aan hulpverlening moet worden ont trokken. Waar bUJft het vlammende protest, als zwarten uit de kerken worden geweerd. We mogen ons niet terugtrekken op een eiland en deze structuren van onrecht laten bestaan. De aarde en haar volheid zijn van de Here. Denk daar aan en gruw van een kerk, die bidt voor een geslaagde zee honden jacht. Denk daar aan en wees zuinig met grondstoffen. Denk daar aan en respecteer de stilte van de natuur als je met vakantie gaat ran c JTR1 ■*ol VI TWEE ZONEN |nbe' Hiscu Ik ga nog even heel ver terug in geUJkenls van de verloren zoon. Hatl€ begint zo: Een mens had twee z4NN V Die mens is dus een vader. De k van alle eeuwen heeft hier altijt 'rome gedacht aan God, de Vader. Ds^he de al meteen een spanning in: twetfiet ee zonen, twee kansen en pijna mogeUjkheden. De Vader heeftjysici zonen en dochters. Hij is de Vatkaren van alle mensen. Maar hier won iom h ons getekend als Iemand met t«e m zonen. Het hele onderscheid tuqun o mensen en mensen, zonen en zo^nttrei is teruggebracht tot twee. Is daftieuw heel het mensengeslacht gelijk nderz één zoon of één dochter? Nee, dfcinen loopt door dit verhaal heen: het peet» mensengeslacht is tweeërlei, ich bi Tweeërlei mensen. Dat lijkt erg Wij op de leer van verkiezing en uregne verwerping, waartegen, ln die ilicht gelijkstelling van verkiezing enfcaarsc verwerping, terecht verzet gereichapf Wie de mensen zo indeelt kan gemakkeUjk tot hoogmoed ven» Goethe heeft eens een brief van lSl€ franse dominee aan zijn collega; vertaald. Daarin schrijft de doi over de parochianen van een genabuurde collega:„zijn zetten mijn mensen ertoe op di van mij zouden verlangen, dat meer mensen zou verdoemen deed; er was geen aardigheid aan om christen te zijn als niet heidenen voor eeuwig zouden branden." Maar zoiets is hier in| gelijkenis niet aanwezig. Eerdei de smart van de Vader dat de met al hun verscheidenheid van geest zijn. Dat is de pijn ln gelijkenis. Lijkt het eerst de joi zoon te zijn die Hem verdriet d< later is het de oudste. Dat zal oi lust doen vergaan mensen eropl zien of ze de jongste of de oudsl Je weet 't niet. Het verhaal is i Heel ons leven lang raakt het van God en de mensen niet ult.| spanning blijft erin. Je bent nit automatisch de jongste of de oiE^'u Hier is niets vanzelfsprekend, de Vader telt. en zijn gedrag. Zi Hij deelt en uitziet en uitnodi) het einde toe. la g' oten om c opge eg te Beroepingswerk NED. HERV. KERK RA Beroepen te Lelmuiden en t«i Net land; P. Schalk eervol onthevig dat c dikant met bevoegdheid van tus (docent godsdienst chr. lyc Delft) wonende te Rijswijk; te l gem. De Drieslag (wijkgem. Ho spel c.a.): J. Aaij te Lochem; dervank en te Utrecht; J. G. ■direct Above giste J. den Hoed te SUedrechL Daarbij heb Je de ander nodig. In ons eentje zijn we te slap. Als Jeugdvere niging. Als cel. Wees samen sterk ln een wereld, die reikhalzend uitziet naar de kinderen Gods, die in het leven van alle dag tónen dat ze dat zijn. Tijdens het slotappèl, dat als titel meekreeg „Want Hij komt", vroeg ds R. van de Kamp uit Leeuwarden de aanwezigen recht op de man af waar aan het te zien is dat zij christenen worden genoemd. Waaraan is te zién dat je het niet verdragen kunt dat recht en gerechtigheid worden ver morzeld? Of kun Je het wèl verdra gen, dat wij ons overeten terwijl an deren sterven op straat van honger? Of kun je het wèl verdragen dat wij ook in de kerk mensen die anders zijn mijden, doodzwijgen of doodpra- ten? Laten we er dodeüjk verontrust over zijn in deze wereld van vandaag vol van ongerechtigheid dat we niet werkeUjk zichtbaar worden als Hcht voor die wereld. DodeUJk verontrust, dat we als kerk niet bruikbaar zouden zijn voor Jezus Christus, die bezig is te komen. Tussendoor werd op deze ontmoe tingsdag gecoUecteerd. Doel was in het kader van het zogenaamde Boas project een Braziliaans landbouwer- veehouder gelden te verschaffen om een eigen bedrijf te starten. Het resul taat van de collecte was daarvoor ruimschoots voldoende. 1 h om Slochteren; te 's-Grevelduin-C RlloHnwht. #aaag ffensf perse p een Benoemd als voorganger te H< leien milde: A. Christ hulppredll im pe Leiden. hen :t om porti af U Aangenomen naar Brummen G. J. Ros te Longerhouw; nai 's derkerk (toez.): D. van Meuitebel Goudriaan; naar Weesp (toefaant: Brons te Rotterdam-Zuid; het len va door de prov. kerkvergaderiii es" t Zuid Holland tot pred. voor lfcn D gew. werkz. (coördinator staff) (ifec< naris herv. stichting voor maat tën w peUjk welzijn in Zuid Hollai stelle Lootsma te Schoonhoven (Adnjo meente). op ta iterai ng vi Bedankt voor Bruchem: J. We te Amersfoort; voor Grooteg Timmer te Siddeburen. GEREF. KERKEN Beroepen te Dedemsvaart: J. Oldebroek. Aangenomen naar Roden: J. kes te Deventer. GEREF. KERKEN (VRUG.) Beroepen te Capelle aan den C. J. Smelik te Enschede Zuid GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Bodegraven: A. kerken te Nieuw-Beijerland dankte voor Rhenen. op elens Bedankt voor CapeUe aan den A. Hoogerland te Krabbendijk ens d Clifton (USA): J. W. VerweiJ t Ambacht, voor Nleuwdorj haartsdijk: J. C. Ravenswaay neuzen. In de leeftijd van 68 Jaar is overleden mr. G. P. Khouw te Haarlem, een van de pioniers van het Indonesisch bijbelgenootschap, later in Nederland secretaris buitenland van het Ne derlands bijbelgenootschap (NBG). Dr. A. de Kuiper van het NBG schreef voor Trouw het volgende In Memoriam: In ons land is mr. G. P. Khouw niet zo erg bekend. HIJ werd 68 Jaar geleden geboren ln een Chinese familie in West-Java. Zijn vader had een vooruitziende bUk en dacht dat zijn zoon Nederlands moest leren om vooruit te kunnen komen. Zo ging hij in het toenmalige Batavia naar school en vervolgens behoorde hij tot de eerste studenten van de Rechtshoge school daar. De eerste keer dat hij een bijbel in handen kreeg was op een bij bel ten toons telling in Ban doeng. Het boek boeide hem toen voorname lijk vanwege het Nederlands. Zijn studie bracht hem in contact met de Indische Christen Studenten Vereniging en vooral met dr C L. van Doorn. 8teeds meer ging de bijbel hem boelen. Een reis naar Ameri ka voor een conferentie van de wereldfederatie van christen-studenten maakte diepe indruk op hem. Maar vooral onderging hij grote In vloed van de opwekkingsprediker dr. John 8ung uit China die vlak voor de oorlog in Indonesië duizenden met Christus in aanra king bracht door mensen van alle bevolkingsgroepen. keUJk en menseUjk deed hij zijn werk, Jar lang een verpersoonUjking van de bljbelv h spreiding in Indonesië. Ook nam hij initial £hc ven voor verscheidene bijbelvertalingen. Vanaf 1964 diende hij het Nederlands Bijbel nootschap, o.a. als secretaris buitenland. Khouw deed de stap naar het christendom. HIJ werd gedoopt en ging al spoedig het bijbelge nootschap dienen. Later huwde hij de dochter van de secretaris Cohen 8tuart. In de Japanse bezetting was hij het die met grote moed de verantwoordelijkheid voor voorraden, finan ciën en voortgang van het werk droeg. Dat er toen zelfs nog drukken van de Malelse bijbel zijn verschenen, is aan hem te danken. Ook ln de verwarde naoorlogse tijd heeft hij met visie, geduld en volharding het werk opgezet en voortgezet HIJ droeg er het zijne toe bij, dat het bijbelgenootschap in Indonesië op eigen benen kwam te staan. Op 9 februari 1954 werd het Indonesisch Bijbelgenootschap opgericht. Khouw werd benoemd als eerste algemene secretaris. HIJ werkte voor christenen en niet-christenen, hij had contact met en werd gerespecteerd ;klat Bij het 25-jarig bestaan van het Indonesl Bijbelgenootschap waren wij samen ln Indoi sië. Hij werd toen geëerd voor al zijn arb Men luisterde met open mond naar zijn vei len van vroeger. Hij genoot intens van wat hoorde en zag hoe het nu ging. Zijn weg het Woord ls een heel bijzondere en heel li geweest. Hij was diep verheugd, toen hij dat het Woord verder ging, ln allerlei talen vele handen, mensen vernieuwend zoals hij zelf geworden was tot een echte „dieitf^ des Woords" De bijbel een boek voor mensen. Je wordl stil van, als je ziet hoe een lang mensenlei bepaald wordt door dat boek. Geen heilige een gelovige brenger van de goede boodscl t is heengegaan. Vooral in Indonesië zullen ve hem met ontroering en dankbaarheid ged ken. En bij het NBG zullen we hem misse oep Jlensp op 1 ng ta? |>en werk bezig rtuss en." deel en in Wet een c tuele van t -de we vijfh rakei Reig gen i uur Iele 1 Be lo ze en ee jnst 'heef rillen crake zi beu g s uiml; nf om rezt 5 nte v bew< ofllen Ie Di ingzo een te Itjhreve 'onii it dt Da ■n Dienj notiti iceen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2