Onderzoek naar echtheide
Constable's schilderijen
Genoeglijke taferelen
van
grote en kleine meesters
Waisvisz filosofeert
in het Anarchistenbal
Billy Budd, tv-spel
met dubbele bodem
Gewone mensen in
Een zekere Judas
Minister wil meer
fondsen voor de kunst
Wie nerveus
is slaapt
slechter!
Voorjaarspresentatie bij Galerie Gabriels
Tuinparasol als tegenspeler
En dan nog
VARA-team
rust uit in
Nicaragua
Nederlandse Kunst
en Antiekbeurs
Brcda ff&t
het Turfschip
Nieuwe boeken
VRIJDAG 4 APRIL 1980
KUNST/RADIO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
IIJDA
Van onze kunstredactie
DEN HAAG Minister Gardeniers
(CRM) is van plan om in de nabije
toekomst meer fondsen voor de
kunst in het leven te roepen dan
thans het geval is. Met de komst van
deze fondsen, waarvoor de financie
ring voorlopig nog een probleem
vormt, zal met name de scheppende
kunstenaar een grotere mate van
rechtszekerheid krijgen. De minister
gaat tevens studeren op een grotere
mate van rechtszekerheid voor de
kunstenaars binnen het kader van de
fondsen via de wet AROB (Algeme
ne Rechtspraak Openbaar Bestuur).
Ze heeft deze toezeggingen gedaan in
een onderhoud met de Federatie van
K uns tenaarsverenigingen.
De fondsen moeten in de plaats ko
men van de huidige regelingen voor
een aantal subsidies. Het gaat dan
steeds om ad hoc-beslissingen voor
subsidies die normaal niet jaarlijks
op de begroting van CRM kunnen
worden opgevoerd, zoals dat bij
voorbeeld wel het geval is met de
vaste posten ais die van de symfonie
orkesten en de grote toneelgezel
schappen. De ad hoc-regelingen ga
ven in het verleden vaak een onbe
vredigend beeld te zien, mede door
de grote rechtsonzekerheid.
Als de Tweede Kamer zich binnen
kort gaat buigen over de raamwet
fondsen scheppende kunsten, dan be
staat de mogelijkheid dat er op korte
termijn een fonds voor de kamermu
ziek, zowel als voor de scheppende
toonkunst kan komen. De wensen
van de federatie gaan echter verder;
gedacht wordt onder meer aan fond
sen voor de fotografie en de beelden
de kunsten. De minister heeft in haar
gesprek toegezegd dat het de uit
drukkelijke wil is van het kabinet
om de weg vrij te maken voor een
groter aantal fondsen.
De minister heeft ook de belofte ge
daan om bijzondere aandacht te be
steden aan de loongevoeligheid in
het kader van de fondsen. Nu blijft
de subsidie aan de scheppende kun
stenaars vaak achter bij de loonont
wikkeling. De minister wil bekijken
of aan die ongelijkheid een einde kan
komen.
LONDEN (Reuter) Europese en Amerikaanse kunstkenners zijn bezig met een grootschee]
onderzoek naar de echtheid van de werken van de Engelse schilder en aquarellist Jol er
Constable (1776-1837). Aanleiding tot dit onderzoek waren de bevindingen van de Briti >rljam
kunsthistorici Leslie Parris en Ian Fleming-Williams, die twee jaar geleden hun twijfel uitt< yen j
over de echtheid van bepaalde werken van de grote landschapschilder. een f
werden toegeschreven, in werkelijk- i"»" n„r. - WIC
held waren gemaakt door diens zoon
Lionel. Zij hadden daarvoor de wer-
De twee Britten waren tot de conclu
sie gekomen dat ruim 20 schilderijen
en schetsen die aan John Constable
door Cees Straus
DEN HAAG Met de komst van de lente lijkt de kunsthandel plotseling met forse hand te
worden wakker geschud. Binnen enkele weken draaien de galeries de ene na de andere hun
voorjaarspresentaties af, alsof er na de wintermaanden een fikse schade moet worden
Ingehaald.
Diezelfde periode is evenwel nodig
om de collectie op te bouwen, een
gegeven dat door de sterk gestegen
belangstelling bij het publiek voor in
het bijzonder de schilders uit de vori
ge eeuw steeds moeilijker is gewor
den. Je ziet dan ook het verschijnsel
dat de kunsthandels die van oor
sprong geheel op de Haagse School
waren georiënteerd, nu afhaken en
zich gaan concentreren op wat het
begin van deze eeuw heeft voortge
bracht
Andere galeries, die zich in het verle
den minder hebben beziggehouden
met het brengen van louter topstuk
ken, richten zich vooral op de kleine
re meesters, die verhoudingsgewijs
nog enigszins betaaibaar zijn geble
ven. Nu zijn kleine meesters evenwel
..groot" geworden, in die zin dat er
door de schaarste elders voor hun
werk meer belangstelling is ontwik
keld en hun prijzen dientengevolge
een zelfde beeld vertonen. Wie in deze
tijd met een verzameling van 19e
eeuwse schilderkunst wil beginnen,
doet er dan ook goed aan zijn voor
keur niet zozeer te zoeken op het
gebied van bekende namen, maar te
kijken naar wat nog van een werke
lijk aardig gehalte is. Voor die geïnte
resseerde bestaan er zeker goede
schilderijen die nog onder de tien
mille blijven
Galerie Gabriëls aan het Noordeinde
157a in Den Haag is een voorbeeld
van een kunsthandel die de Roman
tiek en Haagse School trouw bleef en
zich met name tot de kleine verzame
laar wendt met vertrouwenwekkende
kwaliteit. Gabriëls heeft, net als nu.
in zijn ensemble altijd een klein aan
tal topstukken, maar presenteert
daarnaast ook de meester van het
tweede garnituur, aan wie geen enke
le verzamelaar zich een (financiële)
buil zal vallen.
Om met de topstukken van de nieu
we tentoonstelling te beginnen die op
vrijdag 11 april begint: er zal onge
twijfeld veel aandacht uitgaan naar
een fraai romantisch doek van Her-
manus Koekkoek, een van de velen
uit deze zo vruchtbare schildersfami-
lie. Het schilderij toont een zeilschip
vlak voor de kust in vuil groen water
boven een stralende lucht. Dat water
definieert helemaal de stemming van
het werk: er is storm op komst en de
schepen gaan binnengaats ter be
scherming tegen het slechte weer.
Vergelijk de atmosfeer van dit schil
derij eens met het riviergezicht van
Adrianus Vrolijk: een kalm watertje
en een veerhuis dat heel rustig gestof
feerd Is met minuscule figuurtjes.
Een genoeglijk tafereeltje, zoals zove
le schilderijen op deze tentoonstel
ling bij Gabriëls. Er zijn trouwens
meer marines van goede kwaliteit,
toch ai traditioneel een sterk punt bij
deze Haagse handelaar. Een met
blond licht overgoten Hendrik Hulk.
een gedempte P. P. Schledges en een
op en top romantisch H. Gudln, een
der weinige vrouwen die zich tot dit
onderwerp voelde aangetrokken.
Blijven we even bij de beste stukken.
dan valt er onder meer nog een uitste
kende Blommers te noteren (een
vrouw met spelende kinderen aan ta
fel), een knap belicht stadsgezicht
van Jan van Mastenbroek, die het
stempel van „kleine meester" allang
niet meer verdient, een gezicht op
Alkmaar van Bosboom en een in fijn
stemmig licht gestoken landschapje
van Van Rossum du Chattel naast
een als immer verzorgd stadsgezicht
van Eversen, een strandtafereel van
Jacob Maris en een paardenscène van
Breitner.
Franse meesters
Bij Gabriëls ook aandacht voor de
Franse School, hetgeen onder meer
tot uitdrukking komt in een impres
sionistische Delpy en een Rougeron.
Vooral de laatste zal wel met zijn
Interieur met slapende vrouw de
show stelen: een ongemeen fraai
schilderijtje van deze relatief onbe
kende schilder uit de Ecole de
France.
Van dezelfde onbekendheid is ook
René de Braux van wie hier een ge
zicht op Dordrecht in wintertooi
wordt getoond. Van dergelijke schil
ders zijn er in Frankrijk heel wat
geweest die door het geweld van hun
grotere tijdgenoten wat in de verge
telheid zijn geraakt. Tijdelijk, zoals
nu blijkt.
Van 11 tot en met 25 april, dagelijks
van 11-18 uur, op zondag van 12-16
uur.
Hippolyte Camille Delpy (1842-1910): landschap, gesigneerd, zonder datum.
door Stan Rijven
AMSTERDAM Woensdagavond ging in Theater De Balie het eerste produkt van Michel
Waisvisz geheten „Het Anarchistenbal" in première, waarmee hij op verrassende wijze de lijn
doorzette van zijn vroegere produkties.
ken „An old barn" en „Bridge on t
mole" vergeleken met foto's van de W1'
plaatsen die Lionel omstreeks 18 f tot
had gemaakt. Wanneer John Const gjnne
ble deze schilderijen 30 jaar eerdfniar
zou hebben gemaakt, zouden de bp
men veel kleiner moeten zijn dan i
de foto's van zijn zoon, aldus de re( redeli
nering van de speurders. nsterc
Nu heeft de Belgische kunsthisto vergd
cus Robert Hoozzee een catalog weke
opgesteld met mogelijke werken yj twerp
Constable, waarbij hij stelde dat e ,<;crp7j
kele van de bekendste schilderij
van de meester in Europa en de Vei 0 en
nigde Staten zijn gemaakt door n 30e
volgers. gewei
Vervalsingen
Het onderzoek waarmee Hoozzee tli!1*0™'
Jaar is bezig geweest, werd bemoiliOU(Je
lijkt door het feit dat zoveel kunst »eilijk
naars hebben getracht Constabli iancj
werk te imiteren. Zes jaar na h
overlijden van de schilder in 18E
maakte zijn biograaf al melding vi
een enorm aantal vervalsingen, n pa
1869 klaagde zoon Charles in e >eUrt(
brief aan The Times, dat er ergei j
een atelier moest zijn waar uitsli
tend reprodukties van werken viïn vo
zijn vader zouden worden vervaaen ui
ig: ht
Het werk van Constable is ook vat 8a' F
verward met dat van een reeks va nsterc
zijn vrienden en tijdgenoten, die zo t gem
der onfatsoenlijke motieven trach jSVest
ten landschappen, luchten en kustg
zichten te schilderen in de stijl van
meester. Zo telde hij vele volgeling«
in Frankrijk waar zijn voorkeur va n de
..gewone" onderwerpen betreffen! erjp t
het leven op het land, gemakkelijk a
werd aanvaard dan in Engeland. an
i erg
Een ander probleem is het feit dat vi er „e
van de zeven kinderen van Constab 5{S vc
ook schilderden. Zijn zoons Alfred e t
Lionel volgden hun vaders voorbeel
en beeldden het landleven af zoals z lid vo
het zagen, in plaats van een voorstelen is,
ling te geven van een gestileerd idfya\ j
aal van het bestaan op het platte-^/'
land. eve
•u isvest
„«Lei
lgehet ei
Niet alleen was hij bekend geworden
met zijn kraakdoosexperimenten,
maar vooral met zijn muziektheater
stukken in samenwerking met Mo-
niek Toebosch en Maarten van Reg-
teren Altena. Daarin ontwikkelden
zij een geheel eigen vorm, die werd
gekenmerkt door logische wisselwer- niet als muziektheater maar als thea- Intens gevoel
king tussen de rollen van acteur en ter-theater wil bestempelen. Daar zit
muzikant, die al improviserend tot ->wel wat in, omdat hij muziek een
Eigen dramaprodukties op Goede Vrijdag
door Riet Diemer
HILVERSUM Valt er op het gebied van televisietoneel vrij
weinig te beleven, zowel de NCRV als de KRO hebben de
avond van goede vrijdag uitgekozen voor eigen dramaproduk
ties: Bllly Budd bij de NCRV (zo. 20 u.. Ned. 2) en Een zekere
Juda bij de KRO <21.45 u., Ned. 1). Bllly Budd is een novelle
van de Amerikaan Herman Melville (1819-1891).
Veel van de Indrukken die Melville
verwerkte in zijn boeken en gedich
ten deed hij op zijn wonderlijke zee
reizen op. Als hutjongen bereikte hij
Liverpool, kwam terecht op een wal
visvaarder. droste bij de Marquises
eilanden om als gevangene tussen de
kannibalen te leven, wist te ontsnap
pen. kwam op een Australische wal
visvaarder, deserteerde bij Tahiti en
ging later scheep naar Amerika. Daar
schreef hij zijn bekende boek, Moby
Dick, de Jacht van kapitein Ahab op
de witte walvis. Daar schreef hij ook
zijn andere werken, zoals de novelle
Bllly Budd
Zijn geschriften werden hem niet in
Speciaal vandaag
Tegelijkertijd op tv en ra
dio zendt de NCRV de Mat-
theus Passion van J. S. Bach
uit, zoals die wordt uitgevoerd
in de St. Joriskerk te Amers
foort met authentieke orkes
trale en solistische bezetting.
N>d. 2 14.00
Hilv. 4/14.00
Benjamin Britten compo
neerde t.g.v. het in gebruikne-
men van de in de oorlog zwaar
gebombardeerde kathedraal
van Coventry in 1962 War re
quiem. De woorden zijn ge
dichten van W'ilfried Owen.
Het werk is een aangrijpend
protest tegen de oorlog cn de
vernietiging van het leven,
l'itvoerenden zijn het symfo
nie-orkest en het koor van de
Beierse omroep o.l.v. Rafael
Kubelik.
Ned. 120.10
Ze zien liever mijn handen
dan mijn gezicht is het tweede
IKON-programma over „de
tweede generatie" Marokka
nen in ons land.
Ned. 123.00
Das siebente Siegel (Het ze
vende zegel), de beroemde film
van de Zweed Ingmar Berg
man naar teksten uit het bij
belboek Openbaringen.
Dtsl. 2/22.50
Viering van de Paas-Sabbat
door de Lutherse Gemeente
van Utrecht.
Hilv. 2/19.30
dank afgenomen en hij sleet zijn da
gen als douaneklerk. Pas In de jaren
twintig, na zijn dood. werd zijn werk
herontdekt en werd hij tot de belang
rijkste Amerikaanse auteurs gere
kend. Hij schreef zijn verhalen niet
als een reeks toevallige en noodlotti
ge gebeurtenissen, maar ze hadden
een doordachte dubbele bodem. Zo is
de achtergrond van zowel Moby Dick
als van Billy Budd de strijd tussen
goed en kwaad. En wat Bllly Budd
betreft, Ruud Keers, hoofd tv-drama
van de NCRV, ziet er zelfs een parallel
in met het lijdensverhaal, omdat de
onschuldige hoofdpersoon tot de
dood wordt veroordeeld.
Bllly Budd is een naïeve, door en door
goeie Jongen, die wordt geronseld
voor een Engels oorlogsschip in 1777,
het Jaar van de grote muiterij Op het
marineschip heerst een bijzonder
streng regiem en de bemanning die
letterlijk met elkaar zit opgescheept,
leeft in een sfeer van onderling wan
trouwen en haat. Heel gevaarlijk is de
provoost, die het op Budd heeft ge
munt. Hij beschuldigt hem ten on
rechte van het aanzetten tot muiterij.
Budd die zich niet voldoende kan
verdedigen omdat hij stottert, geeft
de provoost een willekeurige stomp,
waardoor de man dood neervalt. Hoe
wel de kapitein heeft gezien dat het
geen moord is vindt hij dat er in tijd
van oorlog en in het Jaar van de grote
muiterij een daad moet worden
gesteld.
De verleden jaar overleden André
Kuyten bewerkte het verhaal geheel
naar eigen inzicht voor televisieto
neel. Er zitten originele vondsten in,
zoals de „vertellers", neergezet door
drie scheepslieden. De Inhoud doet
voor onze tijd wat onwaarschijnlijk
aan en de link naar het lijdensverhaal
is wat gezocht. De Engelsman An
drew Wilson (Cross Now, Gaslicht)
regisseerde. Er wordt goed en inge
houden gespeeld in de In de studio
gemaakte opnamen. Dat valt te meer
op, daar er bij televisietoneel in ons
land nog maar al te vaak overgeac-
teerd wordt.
De zestigste verjaardag van de In
diase musicus Ravi Shankar wordt
zondagavond (eerste Paasdag) ge
vierd In de Amsterdamse Mozes en
Aaronkerk, Waterloopleln met een
concert. Een leerling van hem op si-
tar. een fluitist en een zanger laten de
klassieke Indiase muziek horen waar
van Shankar al zoveel Jaar de promo
tor van is. Aanvang 20.30 uur.
Billy Budd wordt gespeeld door
Porgy Fransscn.
Van onze radio- en tv-redactie
HILVERSUM De filmploeg
van de VARA die gisteren in
San Salvador door jeünifor-
meerde mannen is beschoten
heeft het land El Salvador ver
laten. zij zijn op de terugweg
naar ons land gestopt in Nica
ragua waar zij enkele dagen
zullen verblijven. Met name re
gisseur Frank Diamand en ge
luidsman Ruud van der Heij
den die bij de schietpartij ver
wondingen opliepen willen eni
ge dagen rust genieten.
De VARA heeft inmiddels be
sloten het werk aan de docu
mentaire over de achtergron
den van de situatie in El Salva
dor. die in mei uitgezonden had
moeten worden, geheel stop te
zetten.
stand werd gebracht.
Het Anarchistenbal is ditmaal een
soloproject geworden, dat Waisvisz
ADVERTENTIE
Wienerveus is verbruikt nutteloos te veel
energie. Nerveuze mensen zijn dan ook
vlugger uitgeput en kunnen zich moeilij
ker concentreren. Zij voelen zich vaak
loom en lusteloos en kunnen daardoor
's avonds slecht in slaap komen. Zij moe
ten proberen weer de nodige rust in hun
leven te brengen. Valdispert kan hen
daarbij helpen. Valdispert is een zuiver
natuurprodukt uit de valcriaanwortcl.
ondergeschikte rol toebedeelt en hij
zichzelf meer als acteur profileert.
Zijn tegenspeler is nu de inspeciënt
en ontregelaar Jeannot Waisvisz, een
pratende ijzeren tuinparasol die re
gelmatig de handelingen abrupt al-
breekt. Het anarchistische aspect is
volop aanwezig in een collage-achtlge
serie invallen die de toeschouwer
krijgt voorgeschoteld. Daarin valt
toch een lijn te bespeuren, namelijk
de terugkerende vraag: wat is leugen
en wat is waarheid?
Expliciet komt dat naar voren in de
begin- en eindmonoloog waarin Mi
chel in een verhaal-vorm enkele filosi-
fische vragen met dubbele bodem
aan de orde stelt. Bedekt wordt dat
dilemma gevisualiseerd in de kooi
met ratten, die boven het podium
hangt en die volgens Waisvisz muizen
zou bevatten.
Dat het een bal betreft komt tot
uiting in de muziek, die soms uitdruk
kelijk maar meestal op de achter
grond aanwezig is, maar vooral in de
diverse rollen die hij speelt en deelna
me van het publiek. Met een video-
Valdispert brengt u weer .ol msl maar °P
c die hij via een momtor op het podium
maak, met loom of slapeng. Valdtspert toespreekt en kritiseert Een verba-
dragees zijn gemakkelijk, in te nemen, zend goede vondst met een vreemd
Vraag nadrukkelijk Valdispert. effect. Zo zitten er meer grappen met
serieuze ondertoon in dit stuk ver-
Uitsluitend bij apotheker en drogist. werkt dat op enkele inzinkingen na,
Lees vooraf de gebruiksvoorschrilten. de gehele voorstelling kan blijven
boeien.
Oorspronkelijk Parijs boulevardtheater
door André Rutten
HILVERSUM Vanavond (Ned. 1, 21.45-23.05) zendt de KRO-
televisie een van origine Frans stuk uit, dat ln de bewerking
van Anty Westerling, „Een zekere Judas" heet.
ADVERTENTIE
14
Onder auspiciën van het
Nederlands Antiquairs Genootschap
Van 29 maart t/m 7 april.
Dagelijks van 14 tot 22 uur.
(zondag en beide paasdagen
van 10 tot 18 uur)
hel T urfschip 076-222888.
Chasséveld. Breda. Holland.
Extra: Expositie "Welzijn
mei de Chirurgijn".
..Un nommé Judas" van Claude-An-
dré Puget en Pierre Bost (de eerste
had enige naam als toneelschrijver,
de tweede als romancier, die ook van
een aantal befaamde romans filmsce
nario's had gemaakt) verscheen in de
Paasweek van 1954 voor het eerst in
een klein Parijs' boulevard-theater,
waar Je het niet zou hebben verwacht,
maar waar het wel maandenlang vol
le zalen trok.
Het sprak zeer aan. het ontroerde
sterk, omdat het laat zien hoe men
sen van alle dag, die wel Jezus van
Nazareth volgden, maar nog geen
christenen in de betekenis van nu
waren, ondergingen wat er met hem
gebeurde.
Judas bijvoorbeeld, die er enigszins
revolutionaire ideeën op nahield en
daardoor twee Jaar in de gevangenis
heeft gezeten, wordt net vrijgelaten
als Jezus van Nazareth op een ezeltje
Jeruzalem binnenrijdt en als koning
verwelkomd wordt door mensen die
met palmtakken zwaaien. „Op weg
naar de tempel, om daar door de
priesters rondgeleid te worden",
denkt hij.
Bij zijn vriend de smid Bart, waar ook
Jakob. Taddeusz. Filip en Mark aan
wezig zijn, hoort hij wat later, dat
diezelfde Jezus, van wie ze hem ver
tellen dat hij God is, de wisselaars uit
de tempel geranseld heeft. „Een god
en een mens tegelijk. Heb ik daar niet
op gewacht? Daar wil ik bij zijn", zegt
hij.
De onderzoekers stellen dat geen va>;
Constable's navolgers in staat waL
het intense gevoel voor het platte
land te combineren met de uiterij
nauwkeurige, bijna wetenschappelijorden
ke uitbeelding van het waargenomhen
waarom Constable beroemd was. V<(
gens Hoozzee zijn „Reeds by a pon<
in de collectie Paul Mellon in Wa
ington, „Leathes water" en „Dedl
Vale" in de Londense Tate Gallery i
de weergave van een „Open plek f
het bos" in het museum voor schoi
kunsten in Boston het werk van zo(
Lionel.
„Salisbury cathedral from the
hop's garden" in het New Yorkse I
tropoiitan Museum en „Hadle:
Castle" in de verzameling Paul I
Ion noemt Hpozzee twijfelachtig. Te
wijl de Belgische kunsthistoricus
aan Constable toegeschreven wo Rij
kenstudies als echt erkent, wijst h -
er 29 af die volgens hem niet voldoe
aan de hoge eisen van nauwkeuri BlJD€
held die Constable zichzelf stelde. vert£
lp
Het omstredenst is de stelling va
Hoozzee dat „The white horse",
van de pronkstukken van de Nation
Gallery van Washington, waarschij
lijk een imitatie is. De specialist Le j
lie Parris is het op de meeste punt*
met zijn Belgische collega eens. H
wees er op dat diens onderzoek bl
draagt tot een erkenning van de ve
diensten van Lionel Constable en t<
nadere precisering van de bijzonde
kwaliteiten van diens vader.
Sam
Saul
Davi
De s
Uit een galerie aan de Keizer! Qebc
gracht in Amsterdam is woensda
middag een schilderij van Karei A
pel gestolen. Het doek, voorstellen!
„Optocht der dieren" heeft een waa
de van 50.000 75.000 gulden. H(
doek was dezelfde dag aangekome
en stond in de galerie gereed om
worden tentoongesteld.
Prijs
Verki
Ne<
Post
Tel.
Op de foto een scène uit dit spel met Eddy Brugman als Judas en
Hetty Verhoogt als Lea.
De aantrekkingskracht van het stuk
is, dat het laat kijken door de ogen
van mensen die Christus nog aan het
ontdekken zijn, terwijl wij hem ons
leven lang al mensen te kennen. Het
houdt zich aan de feiten uit de bijbel,
maar kijkt er uit een andere gezichts
hoek naar. die van de tijdgenoten.
De schrijvers gebruiken daar wel op
een verassende manier hun eigen ver
beelding bij. Judas verraadt Jezus,
maar niet om de zilverlingen. Wel uit
een geloof, dat tekort schiet. Hij
hoort vertellen hoe angstig Jezus in
de Hof van Olijven zijn Vader te hulp
roept. Hij denkt: zijn mens-zijn over
woekert zijn God-zijn. Hoe kan ik
hem dwingen zich als God te manifes
teren. Door hem aan de priesters te
verraden, dan dwing ik hem te laten
zien wie Hij in werkelijkheid is. Toch
sterft Christus aan het Kruis. Wat
Judas vast geloofd had gebeurt dus
niet. HIJ verhangt zich, vlak voordat
het wonder van de Verrijzenis wel het
verwachte bewijs levert. Het stuk
toont dus de tragiek van een mens,
wiens vurige geloof net te klein was.
Laatste oproep gedichten van L. vj
Santen (60 blz - 15 gulden) en Ron
om de Buitenzorgse troon, Indi
dagboek van C. L. M. Bijl de Vi
1914-1919 (186 blz - 32,50) zijn uit
ven van Unieboek, Bussum.
Van uitgeverij Elsevier te Amstt
dam zijn: Zwerfstenengids van W.
Hellinga met meer dan 250 afbeeldf
gen in kleur van stenen in Nederla
(256 blz - 34,50) en Commandaj
van Auschwitz, zelfportret van
beul door R. Höss. Nederlandse vert
ling W. Wielek-Berg. (284 blz - 27,5(
Bij bureau Lasschult te Bilthovj
kwam de 64e jaargang uit van Adri
boek hotels, motels en restaurants i||
Nederland, 4,50.
idolen sterven jong helden van d{
twintigste eeuw. geschreven door ïj
Sinclair. Uitg. Rostrum, Haarlem. 1
blz - 29,90.
Uitgeverij Helmond te Helmt
stuurde de volgende boeken: PK,
verslag over de kracht van psycl
kinese (geestelijke energie die de
terie in beweging brengt, van M.
Brown (285 blz - 29,50). Na gistel
komt vandaag, roman van I. Drei
(311 blz - ƒ29,50). Onverklaarl
genezingen, geschreven door J.
Hutton (245 blz - ƒ29,50). Toetant
amon, de verzwegen feiten door
Hoving (417 blz - ƒ39,50). Bijgel.
vrees, maar ook hoop en troost
M. E Schwitters (211 blz - ƒ24,!
Sneeuw en storm, roman van
Stone (239 blz 29,50).