Onderzoek naar echtheide Constable's schilderijen Genoeglijke taferelen van grote en kleine meesters Waisvisz filosofeert in het Anarchistenbal Billy Budd, tv-spel met dubbele bodem Gewone mensen in Een zekere Judas Minister wil meer fondsen voor de kunst Wie nerveus is slaapt slechter! Voorjaarspresentatie bij Galerie Gabriels Tuinparasol als tegenspeler En dan nog VARA-team rust uit in Nicaragua Nederlandse Kunst en Antiekbeurs Brcda ff&t het Turfschip Nieuwe boeken VRIJDAG 4 APRIL 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET IIJDA Van onze kunstredactie DEN HAAG Minister Gardeniers (CRM) is van plan om in de nabije toekomst meer fondsen voor de kunst in het leven te roepen dan thans het geval is. Met de komst van deze fondsen, waarvoor de financie ring voorlopig nog een probleem vormt, zal met name de scheppende kunstenaar een grotere mate van rechtszekerheid krijgen. De minister gaat tevens studeren op een grotere mate van rechtszekerheid voor de kunstenaars binnen het kader van de fondsen via de wet AROB (Algeme ne Rechtspraak Openbaar Bestuur). Ze heeft deze toezeggingen gedaan in een onderhoud met de Federatie van K uns tenaarsverenigingen. De fondsen moeten in de plaats ko men van de huidige regelingen voor een aantal subsidies. Het gaat dan steeds om ad hoc-beslissingen voor subsidies die normaal niet jaarlijks op de begroting van CRM kunnen worden opgevoerd, zoals dat bij voorbeeld wel het geval is met de vaste posten ais die van de symfonie orkesten en de grote toneelgezel schappen. De ad hoc-regelingen ga ven in het verleden vaak een onbe vredigend beeld te zien, mede door de grote rechtsonzekerheid. Als de Tweede Kamer zich binnen kort gaat buigen over de raamwet fondsen scheppende kunsten, dan be staat de mogelijkheid dat er op korte termijn een fonds voor de kamermu ziek, zowel als voor de scheppende toonkunst kan komen. De wensen van de federatie gaan echter verder; gedacht wordt onder meer aan fond sen voor de fotografie en de beelden de kunsten. De minister heeft in haar gesprek toegezegd dat het de uit drukkelijke wil is van het kabinet om de weg vrij te maken voor een groter aantal fondsen. De minister heeft ook de belofte ge daan om bijzondere aandacht te be steden aan de loongevoeligheid in het kader van de fondsen. Nu blijft de subsidie aan de scheppende kun stenaars vaak achter bij de loonont wikkeling. De minister wil bekijken of aan die ongelijkheid een einde kan komen. LONDEN (Reuter) Europese en Amerikaanse kunstkenners zijn bezig met een grootschee] onderzoek naar de echtheid van de werken van de Engelse schilder en aquarellist Jol er Constable (1776-1837). Aanleiding tot dit onderzoek waren de bevindingen van de Briti >rljam kunsthistorici Leslie Parris en Ian Fleming-Williams, die twee jaar geleden hun twijfel uitt< yen j over de echtheid van bepaalde werken van de grote landschapschilder. een f werden toegeschreven, in werkelijk- i"»" n„r. - WIC held waren gemaakt door diens zoon Lionel. Zij hadden daarvoor de wer- De twee Britten waren tot de conclu sie gekomen dat ruim 20 schilderijen en schetsen die aan John Constable door Cees Straus DEN HAAG Met de komst van de lente lijkt de kunsthandel plotseling met forse hand te worden wakker geschud. Binnen enkele weken draaien de galeries de ene na de andere hun voorjaarspresentaties af, alsof er na de wintermaanden een fikse schade moet worden Ingehaald. Diezelfde periode is evenwel nodig om de collectie op te bouwen, een gegeven dat door de sterk gestegen belangstelling bij het publiek voor in het bijzonder de schilders uit de vori ge eeuw steeds moeilijker is gewor den. Je ziet dan ook het verschijnsel dat de kunsthandels die van oor sprong geheel op de Haagse School waren georiënteerd, nu afhaken en zich gaan concentreren op wat het begin van deze eeuw heeft voortge bracht Andere galeries, die zich in het verle den minder hebben beziggehouden met het brengen van louter topstuk ken, richten zich vooral op de kleine re meesters, die verhoudingsgewijs nog enigszins betaaibaar zijn geble ven. Nu zijn kleine meesters evenwel ..groot" geworden, in die zin dat er door de schaarste elders voor hun werk meer belangstelling is ontwik keld en hun prijzen dientengevolge een zelfde beeld vertonen. Wie in deze tijd met een verzameling van 19e eeuwse schilderkunst wil beginnen, doet er dan ook goed aan zijn voor keur niet zozeer te zoeken op het gebied van bekende namen, maar te kijken naar wat nog van een werke lijk aardig gehalte is. Voor die geïnte resseerde bestaan er zeker goede schilderijen die nog onder de tien mille blijven Galerie Gabriëls aan het Noordeinde 157a in Den Haag is een voorbeeld van een kunsthandel die de Roman tiek en Haagse School trouw bleef en zich met name tot de kleine verzame laar wendt met vertrouwenwekkende kwaliteit. Gabriëls heeft, net als nu. in zijn ensemble altijd een klein aan tal topstukken, maar presenteert daarnaast ook de meester van het tweede garnituur, aan wie geen enke le verzamelaar zich een (financiële) buil zal vallen. Om met de topstukken van de nieu we tentoonstelling te beginnen die op vrijdag 11 april begint: er zal onge twijfeld veel aandacht uitgaan naar een fraai romantisch doek van Her- manus Koekkoek, een van de velen uit deze zo vruchtbare schildersfami- lie. Het schilderij toont een zeilschip vlak voor de kust in vuil groen water boven een stralende lucht. Dat water definieert helemaal de stemming van het werk: er is storm op komst en de schepen gaan binnengaats ter be scherming tegen het slechte weer. Vergelijk de atmosfeer van dit schil derij eens met het riviergezicht van Adrianus Vrolijk: een kalm watertje en een veerhuis dat heel rustig gestof feerd Is met minuscule figuurtjes. Een genoeglijk tafereeltje, zoals zove le schilderijen op deze tentoonstel ling bij Gabriëls. Er zijn trouwens meer marines van goede kwaliteit, toch ai traditioneel een sterk punt bij deze Haagse handelaar. Een met blond licht overgoten Hendrik Hulk. een gedempte P. P. Schledges en een op en top romantisch H. Gudln, een der weinige vrouwen die zich tot dit onderwerp voelde aangetrokken. Blijven we even bij de beste stukken. dan valt er onder meer nog een uitste kende Blommers te noteren (een vrouw met spelende kinderen aan ta fel), een knap belicht stadsgezicht van Jan van Mastenbroek, die het stempel van „kleine meester" allang niet meer verdient, een gezicht op Alkmaar van Bosboom en een in fijn stemmig licht gestoken landschapje van Van Rossum du Chattel naast een als immer verzorgd stadsgezicht van Eversen, een strandtafereel van Jacob Maris en een paardenscène van Breitner. Franse meesters Bij Gabriëls ook aandacht voor de Franse School, hetgeen onder meer tot uitdrukking komt in een impres sionistische Delpy en een Rougeron. Vooral de laatste zal wel met zijn Interieur met slapende vrouw de show stelen: een ongemeen fraai schilderijtje van deze relatief onbe kende schilder uit de Ecole de France. Van dezelfde onbekendheid is ook René de Braux van wie hier een ge zicht op Dordrecht in wintertooi wordt getoond. Van dergelijke schil ders zijn er in Frankrijk heel wat geweest die door het geweld van hun grotere tijdgenoten wat in de verge telheid zijn geraakt. Tijdelijk, zoals nu blijkt. Van 11 tot en met 25 april, dagelijks van 11-18 uur, op zondag van 12-16 uur. Hippolyte Camille Delpy (1842-1910): landschap, gesigneerd, zonder datum. door Stan Rijven AMSTERDAM Woensdagavond ging in Theater De Balie het eerste produkt van Michel Waisvisz geheten „Het Anarchistenbal" in première, waarmee hij op verrassende wijze de lijn doorzette van zijn vroegere produkties. ken „An old barn" en „Bridge on t mole" vergeleken met foto's van de W1' plaatsen die Lionel omstreeks 18 f tot had gemaakt. Wanneer John Const gjnne ble deze schilderijen 30 jaar eerdfniar zou hebben gemaakt, zouden de bp men veel kleiner moeten zijn dan i de foto's van zijn zoon, aldus de re( redeli nering van de speurders. nsterc Nu heeft de Belgische kunsthisto vergd cus Robert Hoozzee een catalog weke opgesteld met mogelijke werken yj twerp Constable, waarbij hij stelde dat e ,<;crp7j kele van de bekendste schilderij van de meester in Europa en de Vei 0 en nigde Staten zijn gemaakt door n 30e volgers. gewei Vervalsingen Het onderzoek waarmee Hoozzee tli!1*0™' Jaar is bezig geweest, werd bemoiliOU(Je lijkt door het feit dat zoveel kunst »eilijk naars hebben getracht Constabli iancj werk te imiteren. Zes jaar na h overlijden van de schilder in 18E maakte zijn biograaf al melding vi een enorm aantal vervalsingen, n pa 1869 klaagde zoon Charles in e >eUrt( brief aan The Times, dat er ergei j een atelier moest zijn waar uitsli tend reprodukties van werken viïn vo zijn vader zouden worden vervaaen ui ig: ht Het werk van Constable is ook vat 8a' F verward met dat van een reeks va nsterc zijn vrienden en tijdgenoten, die zo t gem der onfatsoenlijke motieven trach jSVest ten landschappen, luchten en kustg zichten te schilderen in de stijl van meester. Zo telde hij vele volgeling« in Frankrijk waar zijn voorkeur va n de ..gewone" onderwerpen betreffen! erjp t het leven op het land, gemakkelijk a werd aanvaard dan in Engeland. an i erg Een ander probleem is het feit dat vi er „e van de zeven kinderen van Constab 5{S vc ook schilderden. Zijn zoons Alfred e t Lionel volgden hun vaders voorbeel en beeldden het landleven af zoals z lid vo het zagen, in plaats van een voorstelen is, ling te geven van een gestileerd idfya\ j aal van het bestaan op het platte-^/' land. eve •u isvest „«Lei lgehet ei Niet alleen was hij bekend geworden met zijn kraakdoosexperimenten, maar vooral met zijn muziektheater stukken in samenwerking met Mo- niek Toebosch en Maarten van Reg- teren Altena. Daarin ontwikkelden zij een geheel eigen vorm, die werd gekenmerkt door logische wisselwer- niet als muziektheater maar als thea- Intens gevoel king tussen de rollen van acteur en ter-theater wil bestempelen. Daar zit muzikant, die al improviserend tot ->wel wat in, omdat hij muziek een Eigen dramaprodukties op Goede Vrijdag door Riet Diemer HILVERSUM Valt er op het gebied van televisietoneel vrij weinig te beleven, zowel de NCRV als de KRO hebben de avond van goede vrijdag uitgekozen voor eigen dramaproduk ties: Bllly Budd bij de NCRV (zo. 20 u.. Ned. 2) en Een zekere Juda bij de KRO <21.45 u., Ned. 1). Bllly Budd is een novelle van de Amerikaan Herman Melville (1819-1891). Veel van de Indrukken die Melville verwerkte in zijn boeken en gedich ten deed hij op zijn wonderlijke zee reizen op. Als hutjongen bereikte hij Liverpool, kwam terecht op een wal visvaarder. droste bij de Marquises eilanden om als gevangene tussen de kannibalen te leven, wist te ontsnap pen. kwam op een Australische wal visvaarder, deserteerde bij Tahiti en ging later scheep naar Amerika. Daar schreef hij zijn bekende boek, Moby Dick, de Jacht van kapitein Ahab op de witte walvis. Daar schreef hij ook zijn andere werken, zoals de novelle Bllly Budd Zijn geschriften werden hem niet in Speciaal vandaag Tegelijkertijd op tv en ra dio zendt de NCRV de Mat- theus Passion van J. S. Bach uit, zoals die wordt uitgevoerd in de St. Joriskerk te Amers foort met authentieke orkes trale en solistische bezetting. N>d. 2 14.00 Hilv. 4/14.00 Benjamin Britten compo neerde t.g.v. het in gebruikne- men van de in de oorlog zwaar gebombardeerde kathedraal van Coventry in 1962 War re quiem. De woorden zijn ge dichten van W'ilfried Owen. Het werk is een aangrijpend protest tegen de oorlog cn de vernietiging van het leven, l'itvoerenden zijn het symfo nie-orkest en het koor van de Beierse omroep o.l.v. Rafael Kubelik. Ned. 120.10 Ze zien liever mijn handen dan mijn gezicht is het tweede IKON-programma over „de tweede generatie" Marokka nen in ons land. Ned. 123.00 Das siebente Siegel (Het ze vende zegel), de beroemde film van de Zweed Ingmar Berg man naar teksten uit het bij belboek Openbaringen. Dtsl. 2/22.50 Viering van de Paas-Sabbat door de Lutherse Gemeente van Utrecht. Hilv. 2/19.30 dank afgenomen en hij sleet zijn da gen als douaneklerk. Pas In de jaren twintig, na zijn dood. werd zijn werk herontdekt en werd hij tot de belang rijkste Amerikaanse auteurs gere kend. Hij schreef zijn verhalen niet als een reeks toevallige en noodlotti ge gebeurtenissen, maar ze hadden een doordachte dubbele bodem. Zo is de achtergrond van zowel Moby Dick als van Billy Budd de strijd tussen goed en kwaad. En wat Bllly Budd betreft, Ruud Keers, hoofd tv-drama van de NCRV, ziet er zelfs een parallel in met het lijdensverhaal, omdat de onschuldige hoofdpersoon tot de dood wordt veroordeeld. Bllly Budd is een naïeve, door en door goeie Jongen, die wordt geronseld voor een Engels oorlogsschip in 1777, het Jaar van de grote muiterij Op het marineschip heerst een bijzonder streng regiem en de bemanning die letterlijk met elkaar zit opgescheept, leeft in een sfeer van onderling wan trouwen en haat. Heel gevaarlijk is de provoost, die het op Budd heeft ge munt. Hij beschuldigt hem ten on rechte van het aanzetten tot muiterij. Budd die zich niet voldoende kan verdedigen omdat hij stottert, geeft de provoost een willekeurige stomp, waardoor de man dood neervalt. Hoe wel de kapitein heeft gezien dat het geen moord is vindt hij dat er in tijd van oorlog en in het Jaar van de grote muiterij een daad moet worden gesteld. De verleden jaar overleden André Kuyten bewerkte het verhaal geheel naar eigen inzicht voor televisieto neel. Er zitten originele vondsten in, zoals de „vertellers", neergezet door drie scheepslieden. De Inhoud doet voor onze tijd wat onwaarschijnlijk aan en de link naar het lijdensverhaal is wat gezocht. De Engelsman An drew Wilson (Cross Now, Gaslicht) regisseerde. Er wordt goed en inge houden gespeeld in de In de studio gemaakte opnamen. Dat valt te meer op, daar er bij televisietoneel in ons land nog maar al te vaak overgeac- teerd wordt. De zestigste verjaardag van de In diase musicus Ravi Shankar wordt zondagavond (eerste Paasdag) ge vierd In de Amsterdamse Mozes en Aaronkerk, Waterloopleln met een concert. Een leerling van hem op si- tar. een fluitist en een zanger laten de klassieke Indiase muziek horen waar van Shankar al zoveel Jaar de promo tor van is. Aanvang 20.30 uur. Billy Budd wordt gespeeld door Porgy Fransscn. Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM De filmploeg van de VARA die gisteren in San Salvador door jeünifor- meerde mannen is beschoten heeft het land El Salvador ver laten. zij zijn op de terugweg naar ons land gestopt in Nica ragua waar zij enkele dagen zullen verblijven. Met name re gisseur Frank Diamand en ge luidsman Ruud van der Heij den die bij de schietpartij ver wondingen opliepen willen eni ge dagen rust genieten. De VARA heeft inmiddels be sloten het werk aan de docu mentaire over de achtergron den van de situatie in El Salva dor. die in mei uitgezonden had moeten worden, geheel stop te zetten. stand werd gebracht. Het Anarchistenbal is ditmaal een soloproject geworden, dat Waisvisz ADVERTENTIE Wienerveus is verbruikt nutteloos te veel energie. Nerveuze mensen zijn dan ook vlugger uitgeput en kunnen zich moeilij ker concentreren. Zij voelen zich vaak loom en lusteloos en kunnen daardoor 's avonds slecht in slaap komen. Zij moe ten proberen weer de nodige rust in hun leven te brengen. Valdispert kan hen daarbij helpen. Valdispert is een zuiver natuurprodukt uit de valcriaanwortcl. ondergeschikte rol toebedeelt en hij zichzelf meer als acteur profileert. Zijn tegenspeler is nu de inspeciënt en ontregelaar Jeannot Waisvisz, een pratende ijzeren tuinparasol die re gelmatig de handelingen abrupt al- breekt. Het anarchistische aspect is volop aanwezig in een collage-achtlge serie invallen die de toeschouwer krijgt voorgeschoteld. Daarin valt toch een lijn te bespeuren, namelijk de terugkerende vraag: wat is leugen en wat is waarheid? Expliciet komt dat naar voren in de begin- en eindmonoloog waarin Mi chel in een verhaal-vorm enkele filosi- fische vragen met dubbele bodem aan de orde stelt. Bedekt wordt dat dilemma gevisualiseerd in de kooi met ratten, die boven het podium hangt en die volgens Waisvisz muizen zou bevatten. Dat het een bal betreft komt tot uiting in de muziek, die soms uitdruk kelijk maar meestal op de achter grond aanwezig is, maar vooral in de diverse rollen die hij speelt en deelna me van het publiek. Met een video- Valdispert brengt u weer .ol msl maar °P c die hij via een momtor op het podium maak, met loom of slapeng. Valdtspert toespreekt en kritiseert Een verba- dragees zijn gemakkelijk, in te nemen, zend goede vondst met een vreemd Vraag nadrukkelijk Valdispert. effect. Zo zitten er meer grappen met serieuze ondertoon in dit stuk ver- Uitsluitend bij apotheker en drogist. werkt dat op enkele inzinkingen na, Lees vooraf de gebruiksvoorschrilten. de gehele voorstelling kan blijven boeien. Oorspronkelijk Parijs boulevardtheater door André Rutten HILVERSUM Vanavond (Ned. 1, 21.45-23.05) zendt de KRO- televisie een van origine Frans stuk uit, dat ln de bewerking van Anty Westerling, „Een zekere Judas" heet. ADVERTENTIE 14 Onder auspiciën van het Nederlands Antiquairs Genootschap Van 29 maart t/m 7 april. Dagelijks van 14 tot 22 uur. (zondag en beide paasdagen van 10 tot 18 uur) hel T urfschip 076-222888. Chasséveld. Breda. Holland. Extra: Expositie "Welzijn mei de Chirurgijn". ..Un nommé Judas" van Claude-An- dré Puget en Pierre Bost (de eerste had enige naam als toneelschrijver, de tweede als romancier, die ook van een aantal befaamde romans filmsce nario's had gemaakt) verscheen in de Paasweek van 1954 voor het eerst in een klein Parijs' boulevard-theater, waar Je het niet zou hebben verwacht, maar waar het wel maandenlang vol le zalen trok. Het sprak zeer aan. het ontroerde sterk, omdat het laat zien hoe men sen van alle dag, die wel Jezus van Nazareth volgden, maar nog geen christenen in de betekenis van nu waren, ondergingen wat er met hem gebeurde. Judas bijvoorbeeld, die er enigszins revolutionaire ideeën op nahield en daardoor twee Jaar in de gevangenis heeft gezeten, wordt net vrijgelaten als Jezus van Nazareth op een ezeltje Jeruzalem binnenrijdt en als koning verwelkomd wordt door mensen die met palmtakken zwaaien. „Op weg naar de tempel, om daar door de priesters rondgeleid te worden", denkt hij. Bij zijn vriend de smid Bart, waar ook Jakob. Taddeusz. Filip en Mark aan wezig zijn, hoort hij wat later, dat diezelfde Jezus, van wie ze hem ver tellen dat hij God is, de wisselaars uit de tempel geranseld heeft. „Een god en een mens tegelijk. Heb ik daar niet op gewacht? Daar wil ik bij zijn", zegt hij. De onderzoekers stellen dat geen va>; Constable's navolgers in staat waL het intense gevoel voor het platte land te combineren met de uiterij nauwkeurige, bijna wetenschappelijorden ke uitbeelding van het waargenomhen waarom Constable beroemd was. V<( gens Hoozzee zijn „Reeds by a pon< in de collectie Paul Mellon in Wa ington, „Leathes water" en „Dedl Vale" in de Londense Tate Gallery i de weergave van een „Open plek f het bos" in het museum voor schoi kunsten in Boston het werk van zo( Lionel. „Salisbury cathedral from the hop's garden" in het New Yorkse I tropoiitan Museum en „Hadle: Castle" in de verzameling Paul I Ion noemt Hpozzee twijfelachtig. Te wijl de Belgische kunsthistoricus aan Constable toegeschreven wo Rij kenstudies als echt erkent, wijst h - er 29 af die volgens hem niet voldoe aan de hoge eisen van nauwkeuri BlJD€ held die Constable zichzelf stelde. vert£ lp Het omstredenst is de stelling va Hoozzee dat „The white horse", van de pronkstukken van de Nation Gallery van Washington, waarschij lijk een imitatie is. De specialist Le j lie Parris is het op de meeste punt* met zijn Belgische collega eens. H wees er op dat diens onderzoek bl draagt tot een erkenning van de ve diensten van Lionel Constable en t< nadere precisering van de bijzonde kwaliteiten van diens vader. Sam Saul Davi De s Uit een galerie aan de Keizer! Qebc gracht in Amsterdam is woensda middag een schilderij van Karei A pel gestolen. Het doek, voorstellen! „Optocht der dieren" heeft een waa de van 50.000 75.000 gulden. H( doek was dezelfde dag aangekome en stond in de galerie gereed om worden tentoongesteld. Prijs Verki Ne< Post Tel. Op de foto een scène uit dit spel met Eddy Brugman als Judas en Hetty Verhoogt als Lea. De aantrekkingskracht van het stuk is, dat het laat kijken door de ogen van mensen die Christus nog aan het ontdekken zijn, terwijl wij hem ons leven lang al mensen te kennen. Het houdt zich aan de feiten uit de bijbel, maar kijkt er uit een andere gezichts hoek naar. die van de tijdgenoten. De schrijvers gebruiken daar wel op een verassende manier hun eigen ver beelding bij. Judas verraadt Jezus, maar niet om de zilverlingen. Wel uit een geloof, dat tekort schiet. Hij hoort vertellen hoe angstig Jezus in de Hof van Olijven zijn Vader te hulp roept. Hij denkt: zijn mens-zijn over woekert zijn God-zijn. Hoe kan ik hem dwingen zich als God te manifes teren. Door hem aan de priesters te verraden, dan dwing ik hem te laten zien wie Hij in werkelijkheid is. Toch sterft Christus aan het Kruis. Wat Judas vast geloofd had gebeurt dus niet. HIJ verhangt zich, vlak voordat het wonder van de Verrijzenis wel het verwachte bewijs levert. Het stuk toont dus de tragiek van een mens, wiens vurige geloof net te klein was. Laatste oproep gedichten van L. vj Santen (60 blz - 15 gulden) en Ron om de Buitenzorgse troon, Indi dagboek van C. L. M. Bijl de Vi 1914-1919 (186 blz - 32,50) zijn uit ven van Unieboek, Bussum. Van uitgeverij Elsevier te Amstt dam zijn: Zwerfstenengids van W. Hellinga met meer dan 250 afbeeldf gen in kleur van stenen in Nederla (256 blz - 34,50) en Commandaj van Auschwitz, zelfportret van beul door R. Höss. Nederlandse vert ling W. Wielek-Berg. (284 blz - 27,5( Bij bureau Lasschult te Bilthovj kwam de 64e jaargang uit van Adri boek hotels, motels en restaurants i|| Nederland, 4,50. idolen sterven jong helden van d{ twintigste eeuw. geschreven door ïj Sinclair. Uitg. Rostrum, Haarlem. 1 blz - 29,90. Uitgeverij Helmond te Helmt stuurde de volgende boeken: PK, verslag over de kracht van psycl kinese (geestelijke energie die de terie in beweging brengt, van M. Brown (285 blz - 29,50). Na gistel komt vandaag, roman van I. Drei (311 blz - ƒ29,50). Onverklaarl genezingen, geschreven door J. Hutton (245 blz - ƒ29,50). Toetant amon, de verzwegen feiten door Hoving (417 blz - ƒ39,50). Bijgel. vrees, maar ook hoop en troost M. E Schwitters (211 blz - ƒ24,! Sneeuw en storm, roman van Stone (239 blz 29,50).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4