Gereformeerden stellen
regels gezinscommunie
W0?
HELP!
ommekaar
vandaag)
Trouw
Joodse boekenverzameling in geheim naar Jeruzalem
KERK IN DE WERELD
0
iTSp
Ouders bepalen op welke leeftijd
Opvolging Romero
schept problemen
Hofmeester
wordt
dominee
Tranen over Zuid-Amerika
Elektronische
kerk in
opmars
VOORBUGANl
lij
VRUDAQ 4 APRIL I860
KERK
TROUW/KWARTET
Van een onzer redacteuren
LEU8DEN Kinderen kunnen aan het avondmaal deelnemen zodra zij regelmatig met hun
ouderi naar de kerk gaan en aan de eredienst deelnemen. Dit zegt een studledeputaatschaD
van de gereformeerde kerken in zijn rapport aan de synode
ADVERTENTIE
Die leefUJd 1* niet voor tOe kinderen
gelijk. Bovendien ul bet ene una
Och sneller betrokken weten bij de
eredlenit en daar op OJn wijze actief
een meedoen. dan het andere. Dear-
om vindt bet deputaatachap, dat de
ouder» de aangewezen pervooen öjn
om te beellaaen. wanneer hun kind
rijp 1» om het avondmaal mee te
kunnen vieren.
Het rapport, dat nog deze maand
door de synode cal worden baspro-
ken, U een gevolg van de uitspraak,
die de gereformeerde synode In 1Q7S
deed. dat kinderen onder bepaalde
voorwaarden mogen deelnemen aan
het avondmaal De prtnclpe-uit-
•praak Is In dit rapport uitgeweekt
voor de praktijk.
Bezwaren
'voordat de synode rich op 22 april
over deze voorstellen buigt, cal dj
zich overigens eerst nog bezig moeten
houden met een Oental bezwaar-
schriften tegen de beslissing, oen kln-
deren toe te laten tot het avoodmaal
Deze bezwaarschriften zijn afkomstig
van negen kerkeraden. overwegend
ln Oronlngen en Friesland, en van de
Brabantse classis Almkerk.
Fundamenteel voor het deputaten-
rapport ls de notie, dat het ..geloof ln
Jezus Christus als de gekruisigde en
opgestane Heer* voorwaarde moet
blijven voor deelname aan bet avood
maal Maar zij stellen tegelijk vast,
dat het hele leven van Jonge kinde
ren. ook hun kerkgang, ook hun ge
loof. ingebed ls ln bet gezinsleven.
Daarom moeten kerkeraden ook niet
proberen, een onderzoek naar het ge
loof van deze kinderen ln te stellen,
voordat zij mogen meedoen met bet
avondmaal. De ouders zullen hier de
verantwoordelijkheid voor him gezin
moeten dragen. Deputaten spreken
dan ook liever van ..gezlnacommu-
nle" dan van .Jdndercommunle" Wel
moeten de kerkeraden erop toezien,
dat de ouders deze verantwoordelijk
heid werkelijk waarmaken.
Tieners
Deputaten onderkennen ook. dat het
bij veel tieners op een gegeven ogen
blik niet meer mogelijk ls van „ge-
zlnscommunle" te spreken De prak
tijk leert Immers dat, naarmate de
kinderen ouder worden, de gezins
band losser, althans anders geaard,
wordt Kinderen van dertien of veer
tien Jaar gaan vaak niet meer met
vader en moeder naar de kerk. maar
met hun leeftijdgenoten De groei
naar een eigen Identiteit gaat soms
gepaard met het nemen van een zeke
re afstand tot het gezin en tot de
opvattingen van vader en moeder.
Deputaten vinden het niet raadzaam.
In deze leeftijdsfase een soort open
bare geloofsbelijdenis te verlangen
,.In deze fase toch ls de Jongere zozeer
bezig met het bepalen van eigen pod-
tie. dat to'n onderzoek vermoedelijk
waarin opgenomen: De Rotter-
dammer, met Oordts Oegbted,
Nieuwe Haagee Courant met
Nieuwe Lddae Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jerue Tamminga
Directeur Ing. O Poatrra
HOOFDKANTOOR
Postöm «59
1000 AW Amsterdam
W'Oau'Vraat 131 Amsterdam
PostQrtv M 00 00
San» Ned CVadwrhertr
Rtfntngnr 23 00 12 574
Gemeentegiro Amsterdam
Kt 1000
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 94«
3000 AX Rotterdam
010-115580 (abonnementen
en bezorging)
tel. 010-115568 (redactie)
te* 115700 (uitsiurteno voor
advertenties)
WesttHaah 4
Rotterdam
REGIO OEN HAAG/LEIOEN
Postbus 101
2501 CC Oen Haag
lel 070-469445
l abonnementen en bezorging)
tel 070-469445 (redactie)
•el 070-468864 (uitakulend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Oen Haag
REGIO NOORO/OOST-NEOERLANO
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
tel 05200-17030
Melkmarkt 58 ZwoSe
Aoonnementspniz en
Per maand 18.98
Par kwartaal 50.95
Per hal» iaar 101.90
Per >aar 201.60
Adve'fent.erer.even oc
aenvreeg
Teieforvscbe abonnemenfenop-
<3achten (zie adressen boven)
Opgave lamuwbenchten 9-19 30
van maandag l/m vrifdag Op
zondag van 18-20 uur teiel 020-
913456
Opgave mm
O2O-936880
Mmi-Adv a'deung postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
slechts schadelijk la." Wel mag van
tiener» die san het aeoodmaal willen
bUjven deelnemen, worden eerwacht,
dst tij op catechisatie gaan en naar
vermogen meedoen aan het leven van
de gemeente.
Belijdenis doen
In deze nieuwe gang van zaken blijft
het doen van „openbare belijdenis"
bij bet begin van de volwassenheid
zinvol, al zien deputaten wel een ac-
csotsverschulvlnc. Centraal staat
dan niet meer de vraag van de kerk
naar het eigen geloof daarvan heeft
de kerk zich al bij de toelating tot het
avondmaal overtuigd m«T p?er
de bereidheid om mee verantwoorde
lijkheid te dragen voor bet leven en
werken van de gemeente. De openba
re belijdenis wordt meer een ..rite de
ADVERTENTIE
WC HELFT MU
AAN TEKSTEN VAN
katholieke
oude kindergebedjes
Brieven neer Nouchke ven BraM. BuAséo-
(ertSR 402. Amsterdam-N
passage", die de volwassenheid ln de
kerk markeert De nadruk komt veel
meer op de bevestiging ln het lid
maatschap van de gemeente te
Uggen.
Deputaten zijn er niet uitgekomen, of
ten dergelijke „openbare belijdenis"
noodzakelijk ls om kerkelijke rechten
te krijgen. De vraag blijft open. of
gemeenteleden, wier geloof door de
kerk reeds Jarenlang werd geaccep
teerd maar die om de een of andere
reden niet aan het doen van „openba
re belijdenis" toekomen, niet even
zeer volle kerkelijke rechten mogen
laten gelden.
De gereformeerde synode komt van
21 tot 24 april ln Lunteren bijeen.
Maandag komen de positie van de
kerkelijk werkers en de kerkvisitatie
aan de orde. Na de bespreking van
het avondmaal, dinsdag overdag,
staat voor de avond het Initiatief
voorstel ds. D. van der Meulen
Inzake het contact met chrlsten-Pa-
lestljnen op de agenda. Woensdag
beraadt de synode zich onder andere
op zijn eigen werkwijze. Donderdag
komt de verhouding tot de IKON en
het interkerkelijk vredesberaad
(IKV) aan de orde.
□C LEKS DE BIJBEL
Een hulpboekje bi) de bijbel, spe
ciaal samengesteld voor jonge
ren, met informatie over
ontstaan en Indeling van de
bijbel
ontstaan en Inhoud van de
bijbelboeken
de soorten literatuur In de
bijbel
kernbegrippen. moeilijke
woorden, e.d.
planten en dieren
belangrijke persoons- en
plaatsnamen
Verder heeft dit boekje
illustraties
enkele kaartjes
leesrooster
Formaat 10*19 cm Bestelnum
mer 399. Prijs 8.95 excl. ver
zendkosten.
Verkrijgbaar bij de boekhandel en
Nsdsriaadt
BijMfsaootsdap
Van onze correspondent
SAN SALVADOR In de roomskt-
tholleke kerk van El Salvador dreigt
een scheuring als de opvolger van de
vermoorde aartsbisschop Romero
diens lijn niet voortgezet
Honderden priesters en religieuzen
hebben een verklaring uitgegeven
waarin zij de paus verzoeken om een
bisschop die wat betreft zijn levens
houding zoveel mogelijk op Romero
lijkt ZIJ hebben hun voorkeur laten
blijken voor mgr. Urloste. de vicaris-
generaal van het aartsbisdom, die
vorig Jaar nog ln Nederland was. Als
tweede noemen zij pater 8. Alaya.
Maar ln de kring rondom de pauselijk
nuntius mgr. Emanuele zou de voor
keur uitgaan naar mgr Marco René
Revelo, de conservatieve hulpbis
schop van 8an Salvador, die ook wat
meer op de goedkeuring van de Junta
zou kunnen rekenea
Volgens het bureau van het aartsbis
dom zijn er grote problemen te ver
wachten ln de christelijke basisge
meenschappen als het Va tic aan be
sluit een conservatieve kerkvorst te
benoemea
Pater Ignado EUacurta, rector van de
universiteit en naaste adviseur van
Romero, vindt dat San 8alvador een
bisschop nodig heeft die „dt gelovi
gen voorgaat op de weg van bevrij
ding en van de profetische aanklacht
tegen ongerechtigheid". Pater Igna-
cla gelooft niet dat een vreedzame
oplossing nu nog mogelijk ls. „maar
het ls nog niet te laat voor minder
gewelddadige oplossingen", ver
klaart hij. De oprichting van een „de
mocratisch front" eerder deze week ls
alvast een stap, aldus de rector. In dit
front gaat het revolutionaire coórdl-
natleorgaan van de massa samen met
progressieve sectoren uit de midden
klasse, technici en mensen ln de vrije
beroepen.
ADVERTENTIE
Van een medewerker
AMSTERDAM Om te voorkomen
dat de kunstschatten van de uit 1818
daterende bibliotheek Ets Halm, be
horende bij de gelijknamige rabbij-
nenachool, op den duur zullen worden
verkocht of ln andere handen zullen
overgaan, heeft het bestuur de bijna
zeshonderd manuscripten en twee
duizend van de meest waardevolle
boeken aan Israël ln bruikleen afge
staan. Aan dat besluit ls nauwelijks
ruchtbaarheid gegeven, zo bericht
deze week' het Nieuw Israëlietisch
Weekblad.
De kerkeraad van de Portugees Israê-
Uetische Gemeente, waartoe Eta
Halm (Boom des Levens) behoort,
was niet op de hoogte. Formeel hoeft
dat ook niet, omdat het bestuur van
EU Halm, waarvan de meerderheid
van de leden tevens bestuurder ls van
de Portugees Israëlitische Gemeen
te. autonoom ls. In stilte ls echter wel
over de overbrenging, voor tenminste
drie Jaar. gesproken.
Minister Pais heeft inlichtingen ge
vraagd en burgemeester Polak van
Amsterdam heeft ln een gesprek met
en ln een brief aan het bestuur van
EU Halm van zijn verwondering blijk
gegeven. Dit ook al, omdat ln Amster
dam niet precies bekend ls welke
boeken naar Israël zijn gezonden. Het
wachten ls op de catalogus die ln
Israël zal worden gemaakt.
EU Halm ls een van de vermaardste
Joodse bibliotheken ter wereld. Voor
al haar manuscripten zijn van groot
belang, maar ook haar incunabelen.
In de zeventiende eeuw was Amster
dam tenslotte een van de belangrijk
ste centra voor de Hebreeuwse boek
drukkunst. Reeds lang ls ln Israël de
wens geuit, dat de boekerij naar Is
raël gaat. De presidenten Ben Zwl en
SJazar hebben daarop aangedrongen
en ook opperrabbijnen.
Geen studenten
In het verleden wilde men er geen
gevolg aan geven, omdat de opperra-
bljn van de Portugees IsraëUetische
gemeente, tevens rector van het semi
narium van oordeel was dat de biblio
theek ln Nederland moest blijven zo
lang de werken nodig zijn voor studie
van de studenten. Opperrabbijn drs.
D. A. Rodrlgues Perelra ls echter
ruim tien Jaar geleden overleden. Er
zijn aan het seminarium geen studen
ten meer. die een opleiding wensen
anders dan het leren om het leren. De
huidige rector rabbijn Barend Dru-
kar ch acht dat, wat nu nog ln Neder
land ls gebleven, voldoende voor de
studie.
Manuscripten en tweeduizend van de
twintigduizend boeken van EU Halm
zijn naar Israël overgebracht, zo be
richt het Nieuw IsraéLletlsch Week
blad, omdat het bestuur van EU
Halm geen mogelijkheden meer ziet
tot onderhoud. Er zou werk zijn voor
twee bibliothecarissen, maar er ls
maar geld voor een voor tien uur per
week. Tal van boeken zijn aan herstel
toe. Zelfs weet men niet precies wat
zich aan boeken ln de bibliotheek
bevindt. Nadat zij uit DulUland zijn
teruggekomen, na ln 1944 te zijn weg
gevoerd, zijn de boeken nimmer af
doende gecatalogiseerd. Dat ls wel
het geval met de manuscripten.
„WIJ beheren de nalatenschap van
onze voorouders. Dat is niet alleen de
bibliotheek, maar dat zijn ook alle
andere kostbaarheden. WIJ hebben
niet meer de mankracht en de finan
ciële middelen om ons bezit doelma
tig te beheren." haalt het Nieuw Is-
raëllelsch Weekblad de heer S. 8enior
Coronel, voorzitter van EU Halm,
aan. Uit zijn woorden blijkt, dat men
bevreesd ls dat op den duur, gedwon
gen door geldgebrek, overgegaan zal
moeten worden tot verkoop van ma
nuscripten of boeken van EU Halm.
„Daar hebben onze voorouders het
niet voor nagelaten."
Vooruitlopen
Men heeft voor het onderhoud van de
bibliotheek geen subsidie willen aan
vragen uit vrees afhankelijk te wor
den. Ook heeft men er niet aan ge
dacht de bibliotheek onder te bren
gen bij Blbllotheca Rosenthallana,
de afdeling hebralca en Judaica van
de UnlverslteiUblbllotheek van Am
sterdam of het Joods Historisch Mu
seum. Men vindt dat EU Halm niet ln
een museum thuis hoort Aan Ro
senthallana heeft men het niet willen
onderbrengen „omdat men vond dat
dit bezit Ln Joodse handen moet
blijven."
Hoewel de manuscripten en de twee
duizend belangrijkste boeken, waar
onder vele eerste drukken, officieel
maar voor drie Jaar aan de National
Library van de Hebreeuwse universi
teit ln Jeruzalem ls uitgeleend, gaat
het Nieuw Israëlietisch Weekblad er
van uit, dat het bezit ln Israël zal
KAMPEN De heer W. Plan
tings (31), die zijn loopbaan
begon als assistent-hofmeester
bij de grote vaart, wordt gere
formeerd koopvaardijpredi-
kant met als standplaats Cura
sao en zal midden deze maand
met zijn gezin naar Willem
stad vertrekken. Woensdag
avond werd hij in Kampen als
predikant bevestigd door een
van zijn docenten, dr. G. Hei-
tink van de theologische hoge
school.
Ds. Plantings volgt ds. G.
Kerssies op, die onlangs naar
Nederland terugkeerde. In te
genstelling tot zijn voorgan
ger, die ook hulpdiensten bij
de gereformeerde kerk van Cu
rasao verrichtte, wordt ds.
Plantinga voluit koopvaardij-
predikant. Enkele maanden
per jaar zal hij meevaren op
schepen.
blijven. De argumenten van geen
geld en geen mankracht, vrees voor
verval en vrees voor verkoop, spreken
over drie Jaar evenzeer en erger dan
thans. Daarbij komt, dat men niet
eens precies weet wat ls verzonden.
Prof. dr. I. Tishbi van de National
Library uit Jeruzalem heeft enige we
ken ln de bibliotheek van Ets Halm
de naar Israël te zenden boeken gese
lecteerd.
De Portugees IsraëUetlsche Gemeen
te te Amsterdam, bekend om zijn
bibliotheek uit 1616 en zijn synagoge
uit 1675, heeft nog maar zevenhon
derd leden. Reeds geruime tijd gele
den ls bepaald dat bij opheffing van
de gemeente de kostbaarheden naar
Israel moeten worden overgebracht
en dat het opperrabbinaat daar een
bestemming dient aan te wijzen.
Daarop ls men al wat vooruitgelopen.
„WIJ willen het safe stellen", haalt het
NIW voorzitter Coronel aan.
ADVERTENTIE
Tranen om mannen en zonen, die vermoord werden; pm
kinderen die men niet voldoende voedsel meer kan geven;
om allerlei onrecht dat zij moeten ondergaan. Tranen van
de verdrukten, de armen, de ellendigen. Tranen van ver
driet. van wanhoop en machteloze woede. Geef ze de
troost en de kracht van het Woord Gods. Een Nieuwe
Testament kost slechts 2.63. Giro 901.000 van In de
Rechte Straat te Velp, met verm. NTBr.
door Aidert Schipper
De tiendelige serie over het onUtaan
van de wereld, die de Evangelische
Omroep uitzendt, la een Nederlandse
produktle. Maar hlJ la bijna helemaal
ln het Engela gesproken en Neder
lands ondertiteld. Zelfs van de Neder
landse wetenschapper dr. Ouweneel
wordt gevergd dat hij zijn Ideeën ln
het Engela openbaart. De reden hier
voor ia volgens de woordvoerder van
de EO. Felke te Velde, dat de serie op
die manier ook verkoopbaar ls naar
het buitenland. Ook ln de VS ls er
belangstelling, zegt hij.
Dat haal Je de koekoek In Amerika is
de religieuze communicatie per tele
visie een snel groeiende business,
waar honderden miljoenen ln om
gaan en die daar „de elektronische
kerk" wordt genoemd. De kerk heeft,
net als de showbusiness, zijn super
stars en mikt op de mensen die de
kerk zat zijn. Volgens onderzoeken ls
dat een niet te verwaarlozen minder
heid van tachtig miljoen Ameri
kanen.
Verreweg de grootste organisatie op
dit terrein ls de National Religious
Broadcasters, die 1415 radiostations,
32 tv-statlons en 66 kabelsystemen
bundelt De omzet van de aangeslo
ten bedrijven wordt op minstens vijf
honderd miljoen dollar geschat.
Deze maatschappijen vind Je vooral
ln het zuiden en zuidwesten en ln
California. Ze gaan tekeer tegen cor
ruptie, moreel verval en tolerantie ln
de Amerikaanse maatschappij De
programma's bestaan uit vlammende
toespraken, gezang, gebeden en ge
tuigenissen over wonderen die men
heeft mogen meemaken. De EO-pro-
duktles die er hoge ogen gooien, zijn
er wonderen van degelijkheid bij
Graham
De rol van Billy Or ah am als Ameri-
ka's christenmoralist nr. 1 is uitge
speeld. sinds Graham afstand nam
van zijn kritiekloze Amerikaanse
chauvinisme en Inzag dat de mens
heid door nog wel meer duivels werd
President Carter wordt begroet bij de conventie van de National Religious
Broadcasters tn Washington. Links directeur Ben Armstrong, die tijdens de
vergadering opmerkte: Ethergodsdienst bereikt meer mensen dan alle ker
ken samen
bedreigd dan het communisme. Zijn
plaats werd Ingenomen door de glad
pratende Jlm Bakker, die wekelijks
zo'n 25 miljoen mensen aan de beeld
buis toespreekt HIJ ls de leider van
de „PTL-Club", People That Love/
Praise the Lord. Bakker ls een zeer
dynamische, prettig ogende en uitste
kend pratende en acterende tv-perso-
nallty. die er zonder moeite ln slaagt
om het publiek ln de studio en (waar
schijnlijk) ook de mensen thuis en
aan de beeldbuis tot tranen te roeren.
„Vandaag nemen Jullie Jezus ln Jullie
harten aan. Jullie hebben dat al zo
vaak gezegd! Zet Je tv niet af! Zeg
niet: Ik kan niet beslissen. Bid met
mij. Bel telefoonnummer
704-554-6000 Zeg: Ik bid met Jlm mee
en heb mijn hart aan Jezus ge
schonken".
Bakkers Ideaal ls het elke dag 24 uur.
zeven dagen per week godsdienstige
programma's uit te zenden: religieuze
kinderprogramma's, religieuze soap
opera's. religieuze praatprogram
ma's, religieuze speluitzendingen.
Zijn doel is: Amerika uit zijn onver
schilligheid te wekken.
Met dat woord „wekken" sluit Bak
ker onmiddellijk aan bij de Ameri
kaanse opwekkingsbeweging, die ln
de Jaren zeventig opnieuw ln actie is
gekomen als gevolg van Vietnam,
Watergate en de drugs-cultuur. Het
verdwijnen van de autoriteit, de slij
tage van de grote kerken en het alge
mene verval van de waarden hebben
het mede door de suggestieve wer
king van de televisie voor de funda
mentalisten mogelijk gemaakt om op
een stormachtige wijze Amerika te
heroveren.
De nationale stations CBS, NBC en
ABC hebben aldoor geweigerd de
glad pratende evangellcale predikan
ten zendtijd te geven. Het gevolg was
dat de plaatselijke networks steeds
meer brachten, hetgeen het gezonde
volksgevoel verlangde: de mannen ln
de rode smoking, die schaamteloos
zeiden wat de „morele meerderheid"
wilde horen. Geen lastig gepraat van
katholieke, Joods of presbyteriaanse
theologen van naam, zelfs niet meer
de wat al te genuanceerde toespraken
van Billy Graham. Maar religieuze
shows van lekepredikers ln snoepjes
kleurig kostuums zoals Jerry Falwell,
Pat Robertson, James Robinson,
Oamer Ted Armstrong en Jlm
Bakker.
Satelliet
Niet lang geleden was lk voor mijn
werk ln zuiden van de VS. Op een
maandagmorgen werd ik wakker en
zette ln mijn hotelkamer de tv aan. Ik
werd onmiddellijk na de nationale
uitzending Good Morning America
opgeschrikt door een heer ln dit
maal een gewone zwarte smoking,
die uiteenzette dat Zuid-Amerika be
keerd moest worden. Ik keek ervan
op, want lk dacht dat de meeste men
sen daar al van God gehoord hadden.
Maar de man legde uit dat het in het
zuiden steeds onchristelijker werd,
waarbij hij de priester-guerrillero
Torres, de linkse bisschoppen en de
bevrijdingstheologie als alarmsigna
len noemde. HIJ legde uit dat de tech
niek Intussen zo ver ls dat je niet
meer zendelingen naar al die helden-
landen hoeft te sturen. Hij stelde
voor, een tv-satelliet boven het Ama
zone-gebied te hangen, die dan 24 uur
per dag godsdienstige programma's
kon uitzenden. Daar was geld voor
nodig en de gelovigen ln de VS wer
den ln staat gesteld, per telefoon be
kend te maken hoeveel dollar zij per
maand, automatisch van hun bankre
kening wilden laten overschrijven. Er
werd gebeden en er werd gewezen op
een soort thermometer die tot tien
miljoen dollar kon aanwijzen. De te
lefoon begon meteen te rinkelen en
de toezeggingen rolden binnen. Een
gezellige zangeres begon liederen te
zingen, terwijl een batterij telefoons
bediend werd een groep enthousiaste
Jongelui Het ging met tien, twintig,
honderd en soms 250 dollar tegelijk.
Dat alles per maand af te rekenen.
Een opgewekte meneer zette uiteen
dat een beetje christen-mens tien
procent van zijn Inkomen hoorde af
te staan voor de Lord en dat de satel
liet een heel goede aanleiding zou zijn
om daar massaal mee te beginnen.
Weer kwam de zangeres, maar de
thermometer aarzelde duidelijk ver
der te stijgen. Daarop kwam de heer
terug. HIJ constateerde de aarzeling
en kondigde aan te zullen bidden.
Terwijl hij zijn handen vouwde en
zijn ogen sloot, loerde de camera over
zijn schouder of de thermometer al
weer ging stijgen. En Jawel, dat ge
beurde. Het bewijs dat God deze ac
tie goedkeurde was geleverd. Praise
the Lord.
Business
Dergelijke programma's behoren in
de VS niet langer tot de religieuze
rariteiten. Het programma Day of
Discovery wordt door tweehonderd
stations uitgezonden. Het program
ma Praise the Lord komt via 150
radio- en even zoveel tv-stations.
Eind december lanceerde RCA de sa
telliet Stacom III en het National
Christian Network kocht meteen één
van de 24 kanalen van de satelliet.
Sindsdien zendt dit kanaal de hele
dag godsdienstige programma's uit
In Virginia werd kortgeleden een stu
dio-complex van 20 miljoen dollar
gebouwd voor het National Christian
Network van Pat Robertson.
Het geld komt van miljoenen mensen
ln het hele land. De giften zijn belas
ting-aftrekbaar en ook de stations
genieten belastingvrijdom. De uit
zendingen worden regelmatig onder
broken door verzoeken om per tele
foon geld over te maken. „Dat is de
directe weg tot Jezus," zei Pat
Robertson pas nog.
Machteloos
De gevestigde kerken staan machte
loos tegenover deze propaganda. Het
argument dat religie ln de huiskamer
vla de beeldbuis niet tot zijn recht
komt, omdat er een geestelijke ge
meenschap voor nodig ls, doen de
religieuze networks af met te wijzen
op hun toenemende populariteit
De religieuze networks streven nu
ook naar politieke invloed. Begin van
dit jaar riep Jerry Falwell, de leider
van Old Time Gospel Hour, een weke
lijks programma dat per week één
miljoen dollar opbrengt, een bijeen
komst van de door hem ln het leven
geroepen organisatie „Moral Majori
ty" toe: „Wat kunnen wij van onze
kansel uit doen? WIJ kunnen burgers
tegenhouden of aansporen te stem
men. Wij kunnen elke zondag kandi
daten ondersteunen en onze zegen
geven." Falwell ls de gelukkige bezit
ter van een privé straalvliegtuig en
geniet het aanzien van een geslaagde
zakenman. HIJ heeft gekendgemaakt
dat zijn presidentskandidaat van
zelfsprekend een republikein op
zijn steun kan rekenen, wanneer deze
zich uitspreekt voor de wettige invoe
ring van „vrijwillige" uren godsdienst
op schooL
Hoe groot Intussen de Invloed ls ge
worden van Falwell en zijn collega's,
bleek toen president Carter ln Januari
eregast was op de nationale conven
tie van de National Religious Broad
casters ln Washington, waar de EO zo
veel succes oogstte met zijn tv-pro-
dukties.
HET KRUIS Ln ee
WIJ zijn gewend te spreken van hel, Qrr.
kruis als een soort afkorting. Het r101J
kruis betekent dat het verzoenentpterei
sterven van Jezus. Zo heeft Jezus (twee
nooit over gesproken. Hij kent weLnnr
het kruis als beeld voor het lijden
zijn leerlingen wacht Paulus imen
gebruikt de afkorting die lk
hierboven omschreef negen keer. )t ond
heeft 't over het woord des krulseélze H
ergernis van het kruis en over lftien
„vijanden van het kruis". Ik denk eld w<
we dat spraakgebruik niet al te M
gemakkelijk moeten overnemen, enslai
gevaar ervan ls dat we er al te lichjeld. ei
van uitgaan dat we allemaal wel
begrijpen wat er mee bedoeld is. E
ontstaan dan heel oneigenlijke
vormen van beeldspraak zoals: heusen.
kruis omklemmen, het kruis derlar
vasthouden, het kruis aanschouw jehete
of het kruis vereren, om maar niet armet
spreken van het ruw houten kruis iB'ers
de wacht betrekken bij het kruis.in He
kan dan gebeuren dat we net doer sum.
alsof het kruis zo'n vanzelfsprekei d
zaak is, gemakkelijk te begrijpen.
Terwijl het een raadsel ls en blijft/"™"
Een ergernis, noemt Paulus het N
dan niet dat ruw houten kruis, ma
dat lijden en sterven van Jezus. Al
we niet alles willen vervlakken da J
zullen we er oog voor moeten hou<
dat dit lijden en sterven uniek wa:
Met een „waarom?" waarop het
antwoord ln geen enkele formulerf
uitputtend te vatten ls. Daarom
klinken er zoveel woorden omheei
De eerste christenen worstelden d
al mee. God wilde wat zeggen met a
kruis, maar wat? Nooit zal die vrai n c
voor het geloof geheel verstillen. uUUl~
moeten niet doen alsof we het niet !H in
pas „later zullen verstaan", zoals
Jezus zegt. Vandaar ook dat we er
vandaag over heel de wereld mee
bezig zijn door te luisteren, altijd
opnieuw te luisteren en te vragen,
altijd opnieuw zullen we dan
[WJ i
aarrr
oninÉ
verd
getroffen worden door iets dat daajpfbaa
oplicht over dat vreemde gebeurei J
van Golgotha. Iets dat ons stil
en dat ons tegelijk hoop geeft.
M..
an ei
Beroepingswerk saoem
'Jttnorr
NED. HERV. KERK I kt la
Beroepen te Koudekerk a.d. E- ^et c
(toez.): G. Zonneveld te Capelle |e 2ijn
IJssel; te Tange-Alteveer: J. Qleft ee
kand. te Utrecht; te Kampen: G.^terie
End te Papendrecht; door de gei
le synode tot zendingspi
(christelijke kerk van Middei
wesi): H. J. Ekker, laatstelijk
kant te Nootdorp, wonende te
geest
Aangenomen het beroep tot
voor buitengew. werkz. flegei
kant): C. van Rossem te Daarle
Hengelo (Old.) (toez.): G. H. Veri
streekgem. Zuid-Limburg-Cei
te Brunssum.
Bedankt voor Barendrecht (buil
gew. wijkgem.): G. H. van Kootej
Delft.
Afscheid op 6 april van Hel- en 1
cop: A. J. de Kieviet, ber. te Ant
pen (vrije evang.gem.); van Lel
kerk: H. Jonker (ov.bep. 277 E), b<
Nijkerkerveen; 7 april van Mei
blik; B. A. Venemans, ber. te Lely
(herv. en geref. Samen op Weg).
JREC1
Trleg
Mrsonei
Jrtmaa
eoom i
'«én.
h zo" si
te si'
GEREF. KERKEN (VRIJG.) koek
Beroepen te Brunssum: P. GroeiK'clè r;
berg te Stadskanaal. iatreg
it ont!
GEREF. KERKEN iad M
Afscheid van Erica: J. Meyer, belwiji d
Beetsterzwaag. fantwi
Aangenomen naar Heidelberg halve
dentenpredikant):A. S. J. 8mlld^ning
Damman, Saoedi-Arabië (pasti
werk onder Nederlanders)
BAPT. GEMEENTEN
Aangenomen naar Heerenveen:
Huizing te Harlingen.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Leerdam: C. v.d. 1
Yerseke; te Haarlem: C. HarincH
Dordrecht. /OF
lnBeir
Ds. H. S. J. Kalf
De op 13 september 1978 O'
hervormde predikant H. 8.
die bijna vijfentwintig Jaar
broek heeft gestaan, genoot ln bï^w4-
kring bekendheid als prediker !"ILI
spreker. Onder de titel „Voor eeu
vrij" ls bij uitgeverij J. P. van den
te Dordrecht een „keuze uit het nln een
laten werk van ds. H. 8. J. KCN
verschenen (121 pag., prijs 16,' heeft
De inhoud bestaat uit preken, mttool
taties en een paar lezingen, o.a^n ge
befaamde „Mag lk deze dans van initie
die hij meer dan vijftig maal geflrdt o]
den heeft. Een foto van ds. Kakiden
voorin het boek opgenomen. ordeli
liter i
Drs. A. de Reuver
Drs. A. de Reuver, hervormd pi
kant te Capelle aan den IJssel, 'Rens
diept zich in Calvljn en bij uitgeu
J. P. van den Tol te Dordrech
lister
geen
onder de titel „Kruis en gratie" #r
oruik
een drietal studies over Calvljn
schenen. In dit 167 pagina's telle :^are
boek (dat 18,75 kost) behandelfken-
auteur achtereenvolgens Calvljn ir.5
de rechtvaardiging, over de kr^V^101
ging en over het gebed.
Drs. R. H. Kieskamp
'iï1'?"-
ld
stdui
,wikk'
:el vo
In zijn boekje „Wie is God?"
P. van den Tol, Dordrecht, 80
prijs 11,90) gaat de Leerdamae
vormde predikant drs. R. H.
kamp het belijden van de Drieëi.J
God na, zoals dat werd geformul^,
in het oudste christendom en
volgt dit belijden vla de Reformfs'!
tot ln onze tijd. Hij vat zijn belj
ten slotte samen in honderd
Lingen.
t mir
'erinf
tei
iloten
u
Jjiruiki
dt gc
iden
krikje
■"topF
nade
1 bond