Gereformeerden stellen regels gezinscommunie W0? HELP! ommekaar vandaag) Trouw Joodse boekenverzameling in geheim naar Jeruzalem KERK IN DE WERELD 0 iTSp Ouders bepalen op welke leeftijd Opvolging Romero schept problemen Hofmeester wordt dominee Tranen over Zuid-Amerika Elektronische kerk in opmars VOORBUGANl lij VRUDAQ 4 APRIL I860 KERK TROUW/KWARTET Van een onzer redacteuren LEU8DEN Kinderen kunnen aan het avondmaal deelnemen zodra zij regelmatig met hun ouderi naar de kerk gaan en aan de eredienst deelnemen. Dit zegt een studledeputaatschaD van de gereformeerde kerken in zijn rapport aan de synode ADVERTENTIE Die leefUJd 1* niet voor tOe kinderen gelijk. Bovendien ul bet ene una Och sneller betrokken weten bij de eredlenit en daar op OJn wijze actief een meedoen. dan het andere. Dear- om vindt bet deputaatachap, dat de ouder» de aangewezen pervooen öjn om te beellaaen. wanneer hun kind rijp 1» om het avondmaal mee te kunnen vieren. Het rapport, dat nog deze maand door de synode cal worden baspro- ken, U een gevolg van de uitspraak, die de gereformeerde synode In 1Q7S deed. dat kinderen onder bepaalde voorwaarden mogen deelnemen aan het avondmaal De prtnclpe-uit- •praak Is In dit rapport uitgeweekt voor de praktijk. Bezwaren 'voordat de synode rich op 22 april over deze voorstellen buigt, cal dj zich overigens eerst nog bezig moeten houden met een Oental bezwaar- schriften tegen de beslissing, oen kln- deren toe te laten tot het avoodmaal Deze bezwaarschriften zijn afkomstig van negen kerkeraden. overwegend ln Oronlngen en Friesland, en van de Brabantse classis Almkerk. Fundamenteel voor het deputaten- rapport ls de notie, dat het ..geloof ln Jezus Christus als de gekruisigde en opgestane Heer* voorwaarde moet blijven voor deelname aan bet avood maal Maar zij stellen tegelijk vast, dat het hele leven van Jonge kinde ren. ook hun kerkgang, ook hun ge loof. ingebed ls ln bet gezinsleven. Daarom moeten kerkeraden ook niet proberen, een onderzoek naar het ge loof van deze kinderen ln te stellen, voordat zij mogen meedoen met bet avondmaal. De ouders zullen hier de verantwoordelijkheid voor him gezin moeten dragen. Deputaten spreken dan ook liever van ..gezlnacommu- nle" dan van .Jdndercommunle" Wel moeten de kerkeraden erop toezien, dat de ouders deze verantwoordelijk heid werkelijk waarmaken. Tieners Deputaten onderkennen ook. dat het bij veel tieners op een gegeven ogen blik niet meer mogelijk ls van „ge- zlnscommunle" te spreken De prak tijk leert Immers dat, naarmate de kinderen ouder worden, de gezins band losser, althans anders geaard, wordt Kinderen van dertien of veer tien Jaar gaan vaak niet meer met vader en moeder naar de kerk. maar met hun leeftijdgenoten De groei naar een eigen Identiteit gaat soms gepaard met het nemen van een zeke re afstand tot het gezin en tot de opvattingen van vader en moeder. Deputaten vinden het niet raadzaam. In deze leeftijdsfase een soort open bare geloofsbelijdenis te verlangen ,.In deze fase toch ls de Jongere zozeer bezig met het bepalen van eigen pod- tie. dat to'n onderzoek vermoedelijk waarin opgenomen: De Rotter- dammer, met Oordts Oegbted, Nieuwe Haagee Courant met Nieuwe Lddae Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jerue Tamminga Directeur Ing. O Poatrra HOOFDKANTOOR Postöm «59 1000 AW Amsterdam W'Oau'Vraat 131 Amsterdam PostQrtv M 00 00 San» Ned CVadwrhertr Rtfntngnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam Kt 1000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 94« 3000 AX Rotterdam 010-115580 (abonnementen en bezorging) tel. 010-115568 (redactie) te* 115700 (uitsiurteno voor advertenties) WesttHaah 4 Rotterdam REGIO OEN HAAG/LEIOEN Postbus 101 2501 CC Oen Haag lel 070-469445 l abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) •el 070-468864 (uitakulend voor advertenties) Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORO/OOST-NEOERLANO (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 58 ZwoSe Aoonnementspniz en Per maand 18.98 Par kwartaal 50.95 Per hal» iaar 101.90 Per >aar 201.60 Adve'fent.erer.even oc aenvreeg Teieforvscbe abonnemenfenop- <3achten (zie adressen boven) Opgave lamuwbenchten 9-19 30 van maandag l/m vrifdag Op zondag van 18-20 uur teiel 020- 913456 Opgave mm O2O-936880 Mmi-Adv a'deung postbus 433 1000 AK AMSTERDAM slechts schadelijk la." Wel mag van tiener» die san het aeoodmaal willen bUjven deelnemen, worden eerwacht, dst tij op catechisatie gaan en naar vermogen meedoen aan het leven van de gemeente. Belijdenis doen In deze nieuwe gang van zaken blijft het doen van „openbare belijdenis" bij bet begin van de volwassenheid zinvol, al zien deputaten wel een ac- csotsverschulvlnc. Centraal staat dan niet meer de vraag van de kerk naar het eigen geloof daarvan heeft de kerk zich al bij de toelating tot het avondmaal overtuigd m«T p?er de bereidheid om mee verantwoorde lijkheid te dragen voor bet leven en werken van de gemeente. De openba re belijdenis wordt meer een ..rite de ADVERTENTIE WC HELFT MU AAN TEKSTEN VAN katholieke oude kindergebedjes Brieven neer Nouchke ven BraM. BuAséo- (ertSR 402. Amsterdam-N passage", die de volwassenheid ln de kerk markeert De nadruk komt veel meer op de bevestiging ln het lid maatschap van de gemeente te Uggen. Deputaten zijn er niet uitgekomen, of ten dergelijke „openbare belijdenis" noodzakelijk ls om kerkelijke rechten te krijgen. De vraag blijft open. of gemeenteleden, wier geloof door de kerk reeds Jarenlang werd geaccep teerd maar die om de een of andere reden niet aan het doen van „openba re belijdenis" toekomen, niet even zeer volle kerkelijke rechten mogen laten gelden. De gereformeerde synode komt van 21 tot 24 april ln Lunteren bijeen. Maandag komen de positie van de kerkelijk werkers en de kerkvisitatie aan de orde. Na de bespreking van het avondmaal, dinsdag overdag, staat voor de avond het Initiatief voorstel ds. D. van der Meulen Inzake het contact met chrlsten-Pa- lestljnen op de agenda. Woensdag beraadt de synode zich onder andere op zijn eigen werkwijze. Donderdag komt de verhouding tot de IKON en het interkerkelijk vredesberaad (IKV) aan de orde. □C LEKS DE BIJBEL Een hulpboekje bi) de bijbel, spe ciaal samengesteld voor jonge ren, met informatie over ontstaan en Indeling van de bijbel ontstaan en Inhoud van de bijbelboeken de soorten literatuur In de bijbel kernbegrippen. moeilijke woorden, e.d. planten en dieren belangrijke persoons- en plaatsnamen Verder heeft dit boekje illustraties enkele kaartjes leesrooster Formaat 10*19 cm Bestelnum mer 399. Prijs 8.95 excl. ver zendkosten. Verkrijgbaar bij de boekhandel en Nsdsriaadt BijMfsaootsdap Van onze correspondent SAN SALVADOR In de roomskt- tholleke kerk van El Salvador dreigt een scheuring als de opvolger van de vermoorde aartsbisschop Romero diens lijn niet voortgezet Honderden priesters en religieuzen hebben een verklaring uitgegeven waarin zij de paus verzoeken om een bisschop die wat betreft zijn levens houding zoveel mogelijk op Romero lijkt ZIJ hebben hun voorkeur laten blijken voor mgr. Urloste. de vicaris- generaal van het aartsbisdom, die vorig Jaar nog ln Nederland was. Als tweede noemen zij pater 8. Alaya. Maar ln de kring rondom de pauselijk nuntius mgr. Emanuele zou de voor keur uitgaan naar mgr Marco René Revelo, de conservatieve hulpbis schop van 8an Salvador, die ook wat meer op de goedkeuring van de Junta zou kunnen rekenea Volgens het bureau van het aartsbis dom zijn er grote problemen te ver wachten ln de christelijke basisge meenschappen als het Va tic aan be sluit een conservatieve kerkvorst te benoemea Pater Ignado EUacurta, rector van de universiteit en naaste adviseur van Romero, vindt dat San 8alvador een bisschop nodig heeft die „dt gelovi gen voorgaat op de weg van bevrij ding en van de profetische aanklacht tegen ongerechtigheid". Pater Igna- cla gelooft niet dat een vreedzame oplossing nu nog mogelijk ls. „maar het ls nog niet te laat voor minder gewelddadige oplossingen", ver klaart hij. De oprichting van een „de mocratisch front" eerder deze week ls alvast een stap, aldus de rector. In dit front gaat het revolutionaire coórdl- natleorgaan van de massa samen met progressieve sectoren uit de midden klasse, technici en mensen ln de vrije beroepen. ADVERTENTIE Van een medewerker AMSTERDAM Om te voorkomen dat de kunstschatten van de uit 1818 daterende bibliotheek Ets Halm, be horende bij de gelijknamige rabbij- nenachool, op den duur zullen worden verkocht of ln andere handen zullen overgaan, heeft het bestuur de bijna zeshonderd manuscripten en twee duizend van de meest waardevolle boeken aan Israël ln bruikleen afge staan. Aan dat besluit ls nauwelijks ruchtbaarheid gegeven, zo bericht deze week' het Nieuw Israëlietisch Weekblad. De kerkeraad van de Portugees Israê- Uetische Gemeente, waartoe Eta Halm (Boom des Levens) behoort, was niet op de hoogte. Formeel hoeft dat ook niet, omdat het bestuur van EU Halm, waarvan de meerderheid van de leden tevens bestuurder ls van de Portugees Israëlitische Gemeen te. autonoom ls. In stilte ls echter wel over de overbrenging, voor tenminste drie Jaar. gesproken. Minister Pais heeft inlichtingen ge vraagd en burgemeester Polak van Amsterdam heeft ln een gesprek met en ln een brief aan het bestuur van EU Halm van zijn verwondering blijk gegeven. Dit ook al, omdat ln Amster dam niet precies bekend ls welke boeken naar Israël zijn gezonden. Het wachten ls op de catalogus die ln Israël zal worden gemaakt. EU Halm ls een van de vermaardste Joodse bibliotheken ter wereld. Voor al haar manuscripten zijn van groot belang, maar ook haar incunabelen. In de zeventiende eeuw was Amster dam tenslotte een van de belangrijk ste centra voor de Hebreeuwse boek drukkunst. Reeds lang ls ln Israël de wens geuit, dat de boekerij naar Is raël gaat. De presidenten Ben Zwl en SJazar hebben daarop aangedrongen en ook opperrabbijnen. Geen studenten In het verleden wilde men er geen gevolg aan geven, omdat de opperra- bljn van de Portugees IsraëUetische gemeente, tevens rector van het semi narium van oordeel was dat de biblio theek ln Nederland moest blijven zo lang de werken nodig zijn voor studie van de studenten. Opperrabbijn drs. D. A. Rodrlgues Perelra ls echter ruim tien Jaar geleden overleden. Er zijn aan het seminarium geen studen ten meer. die een opleiding wensen anders dan het leren om het leren. De huidige rector rabbijn Barend Dru- kar ch acht dat, wat nu nog ln Neder land ls gebleven, voldoende voor de studie. Manuscripten en tweeduizend van de twintigduizend boeken van EU Halm zijn naar Israël overgebracht, zo be richt het Nieuw IsraéLletlsch Week blad, omdat het bestuur van EU Halm geen mogelijkheden meer ziet tot onderhoud. Er zou werk zijn voor twee bibliothecarissen, maar er ls maar geld voor een voor tien uur per week. Tal van boeken zijn aan herstel toe. Zelfs weet men niet precies wat zich aan boeken ln de bibliotheek bevindt. Nadat zij uit DulUland zijn teruggekomen, na ln 1944 te zijn weg gevoerd, zijn de boeken nimmer af doende gecatalogiseerd. Dat ls wel het geval met de manuscripten. „WIJ beheren de nalatenschap van onze voorouders. Dat is niet alleen de bibliotheek, maar dat zijn ook alle andere kostbaarheden. WIJ hebben niet meer de mankracht en de finan ciële middelen om ons bezit doelma tig te beheren." haalt het Nieuw Is- raëllelsch Weekblad de heer S. 8enior Coronel, voorzitter van EU Halm, aan. Uit zijn woorden blijkt, dat men bevreesd ls dat op den duur, gedwon gen door geldgebrek, overgegaan zal moeten worden tot verkoop van ma nuscripten of boeken van EU Halm. „Daar hebben onze voorouders het niet voor nagelaten." Vooruitlopen Men heeft voor het onderhoud van de bibliotheek geen subsidie willen aan vragen uit vrees afhankelijk te wor den. Ook heeft men er niet aan ge dacht de bibliotheek onder te bren gen bij Blbllotheca Rosenthallana, de afdeling hebralca en Judaica van de UnlverslteiUblbllotheek van Am sterdam of het Joods Historisch Mu seum. Men vindt dat EU Halm niet ln een museum thuis hoort Aan Ro senthallana heeft men het niet willen onderbrengen „omdat men vond dat dit bezit Ln Joodse handen moet blijven." Hoewel de manuscripten en de twee duizend belangrijkste boeken, waar onder vele eerste drukken, officieel maar voor drie Jaar aan de National Library van de Hebreeuwse universi teit ln Jeruzalem ls uitgeleend, gaat het Nieuw Israëlietisch Weekblad er van uit, dat het bezit ln Israël zal KAMPEN De heer W. Plan tings (31), die zijn loopbaan begon als assistent-hofmeester bij de grote vaart, wordt gere formeerd koopvaardijpredi- kant met als standplaats Cura sao en zal midden deze maand met zijn gezin naar Willem stad vertrekken. Woensdag avond werd hij in Kampen als predikant bevestigd door een van zijn docenten, dr. G. Hei- tink van de theologische hoge school. Ds. Plantings volgt ds. G. Kerssies op, die onlangs naar Nederland terugkeerde. In te genstelling tot zijn voorgan ger, die ook hulpdiensten bij de gereformeerde kerk van Cu rasao verrichtte, wordt ds. Plantinga voluit koopvaardij- predikant. Enkele maanden per jaar zal hij meevaren op schepen. blijven. De argumenten van geen geld en geen mankracht, vrees voor verval en vrees voor verkoop, spreken over drie Jaar evenzeer en erger dan thans. Daarbij komt, dat men niet eens precies weet wat ls verzonden. Prof. dr. I. Tishbi van de National Library uit Jeruzalem heeft enige we ken ln de bibliotheek van Ets Halm de naar Israël te zenden boeken gese lecteerd. De Portugees IsraëUetlsche Gemeen te te Amsterdam, bekend om zijn bibliotheek uit 1616 en zijn synagoge uit 1675, heeft nog maar zevenhon derd leden. Reeds geruime tijd gele den ls bepaald dat bij opheffing van de gemeente de kostbaarheden naar Israel moeten worden overgebracht en dat het opperrabbinaat daar een bestemming dient aan te wijzen. Daarop ls men al wat vooruitgelopen. „WIJ willen het safe stellen", haalt het NIW voorzitter Coronel aan. ADVERTENTIE Tranen om mannen en zonen, die vermoord werden; pm kinderen die men niet voldoende voedsel meer kan geven; om allerlei onrecht dat zij moeten ondergaan. Tranen van de verdrukten, de armen, de ellendigen. Tranen van ver driet. van wanhoop en machteloze woede. Geef ze de troost en de kracht van het Woord Gods. Een Nieuwe Testament kost slechts 2.63. Giro 901.000 van In de Rechte Straat te Velp, met verm. NTBr. door Aidert Schipper De tiendelige serie over het onUtaan van de wereld, die de Evangelische Omroep uitzendt, la een Nederlandse produktle. Maar hlJ la bijna helemaal ln het Engela gesproken en Neder lands ondertiteld. Zelfs van de Neder landse wetenschapper dr. Ouweneel wordt gevergd dat hij zijn Ideeën ln het Engela openbaart. De reden hier voor ia volgens de woordvoerder van de EO. Felke te Velde, dat de serie op die manier ook verkoopbaar ls naar het buitenland. Ook ln de VS ls er belangstelling, zegt hij. Dat haal Je de koekoek In Amerika is de religieuze communicatie per tele visie een snel groeiende business, waar honderden miljoenen ln om gaan en die daar „de elektronische kerk" wordt genoemd. De kerk heeft, net als de showbusiness, zijn super stars en mikt op de mensen die de kerk zat zijn. Volgens onderzoeken ls dat een niet te verwaarlozen minder heid van tachtig miljoen Ameri kanen. Verreweg de grootste organisatie op dit terrein ls de National Religious Broadcasters, die 1415 radiostations, 32 tv-statlons en 66 kabelsystemen bundelt De omzet van de aangeslo ten bedrijven wordt op minstens vijf honderd miljoen dollar geschat. Deze maatschappijen vind Je vooral ln het zuiden en zuidwesten en ln California. Ze gaan tekeer tegen cor ruptie, moreel verval en tolerantie ln de Amerikaanse maatschappij De programma's bestaan uit vlammende toespraken, gezang, gebeden en ge tuigenissen over wonderen die men heeft mogen meemaken. De EO-pro- duktles die er hoge ogen gooien, zijn er wonderen van degelijkheid bij Graham De rol van Billy Or ah am als Ameri- ka's christenmoralist nr. 1 is uitge speeld. sinds Graham afstand nam van zijn kritiekloze Amerikaanse chauvinisme en Inzag dat de mens heid door nog wel meer duivels werd President Carter wordt begroet bij de conventie van de National Religious Broadcasters tn Washington. Links directeur Ben Armstrong, die tijdens de vergadering opmerkte: Ethergodsdienst bereikt meer mensen dan alle ker ken samen bedreigd dan het communisme. Zijn plaats werd Ingenomen door de glad pratende Jlm Bakker, die wekelijks zo'n 25 miljoen mensen aan de beeld buis toespreekt HIJ ls de leider van de „PTL-Club", People That Love/ Praise the Lord. Bakker ls een zeer dynamische, prettig ogende en uitste kend pratende en acterende tv-perso- nallty. die er zonder moeite ln slaagt om het publiek ln de studio en (waar schijnlijk) ook de mensen thuis en aan de beeldbuis tot tranen te roeren. „Vandaag nemen Jullie Jezus ln Jullie harten aan. Jullie hebben dat al zo vaak gezegd! Zet Je tv niet af! Zeg niet: Ik kan niet beslissen. Bid met mij. Bel telefoonnummer 704-554-6000 Zeg: Ik bid met Jlm mee en heb mijn hart aan Jezus ge schonken". Bakkers Ideaal ls het elke dag 24 uur. zeven dagen per week godsdienstige programma's uit te zenden: religieuze kinderprogramma's, religieuze soap opera's. religieuze praatprogram ma's, religieuze speluitzendingen. Zijn doel is: Amerika uit zijn onver schilligheid te wekken. Met dat woord „wekken" sluit Bak ker onmiddellijk aan bij de Ameri kaanse opwekkingsbeweging, die ln de Jaren zeventig opnieuw ln actie is gekomen als gevolg van Vietnam, Watergate en de drugs-cultuur. Het verdwijnen van de autoriteit, de slij tage van de grote kerken en het alge mene verval van de waarden hebben het mede door de suggestieve wer king van de televisie voor de funda mentalisten mogelijk gemaakt om op een stormachtige wijze Amerika te heroveren. De nationale stations CBS, NBC en ABC hebben aldoor geweigerd de glad pratende evangellcale predikan ten zendtijd te geven. Het gevolg was dat de plaatselijke networks steeds meer brachten, hetgeen het gezonde volksgevoel verlangde: de mannen ln de rode smoking, die schaamteloos zeiden wat de „morele meerderheid" wilde horen. Geen lastig gepraat van katholieke, Joods of presbyteriaanse theologen van naam, zelfs niet meer de wat al te genuanceerde toespraken van Billy Graham. Maar religieuze shows van lekepredikers ln snoepjes kleurig kostuums zoals Jerry Falwell, Pat Robertson, James Robinson, Oamer Ted Armstrong en Jlm Bakker. Satelliet Niet lang geleden was lk voor mijn werk ln zuiden van de VS. Op een maandagmorgen werd ik wakker en zette ln mijn hotelkamer de tv aan. Ik werd onmiddellijk na de nationale uitzending Good Morning America opgeschrikt door een heer ln dit maal een gewone zwarte smoking, die uiteenzette dat Zuid-Amerika be keerd moest worden. Ik keek ervan op, want lk dacht dat de meeste men sen daar al van God gehoord hadden. Maar de man legde uit dat het in het zuiden steeds onchristelijker werd, waarbij hij de priester-guerrillero Torres, de linkse bisschoppen en de bevrijdingstheologie als alarmsigna len noemde. HIJ legde uit dat de tech niek Intussen zo ver ls dat je niet meer zendelingen naar al die helden- landen hoeft te sturen. Hij stelde voor, een tv-satelliet boven het Ama zone-gebied te hangen, die dan 24 uur per dag godsdienstige programma's kon uitzenden. Daar was geld voor nodig en de gelovigen ln de VS wer den ln staat gesteld, per telefoon be kend te maken hoeveel dollar zij per maand, automatisch van hun bankre kening wilden laten overschrijven. Er werd gebeden en er werd gewezen op een soort thermometer die tot tien miljoen dollar kon aanwijzen. De te lefoon begon meteen te rinkelen en de toezeggingen rolden binnen. Een gezellige zangeres begon liederen te zingen, terwijl een batterij telefoons bediend werd een groep enthousiaste Jongelui Het ging met tien, twintig, honderd en soms 250 dollar tegelijk. Dat alles per maand af te rekenen. Een opgewekte meneer zette uiteen dat een beetje christen-mens tien procent van zijn Inkomen hoorde af te staan voor de Lord en dat de satel liet een heel goede aanleiding zou zijn om daar massaal mee te beginnen. Weer kwam de zangeres, maar de thermometer aarzelde duidelijk ver der te stijgen. Daarop kwam de heer terug. HIJ constateerde de aarzeling en kondigde aan te zullen bidden. Terwijl hij zijn handen vouwde en zijn ogen sloot, loerde de camera over zijn schouder of de thermometer al weer ging stijgen. En Jawel, dat ge beurde. Het bewijs dat God deze ac tie goedkeurde was geleverd. Praise the Lord. Business Dergelijke programma's behoren in de VS niet langer tot de religieuze rariteiten. Het programma Day of Discovery wordt door tweehonderd stations uitgezonden. Het program ma Praise the Lord komt via 150 radio- en even zoveel tv-stations. Eind december lanceerde RCA de sa telliet Stacom III en het National Christian Network kocht meteen één van de 24 kanalen van de satelliet. Sindsdien zendt dit kanaal de hele dag godsdienstige programma's uit In Virginia werd kortgeleden een stu dio-complex van 20 miljoen dollar gebouwd voor het National Christian Network van Pat Robertson. Het geld komt van miljoenen mensen ln het hele land. De giften zijn belas ting-aftrekbaar en ook de stations genieten belastingvrijdom. De uit zendingen worden regelmatig onder broken door verzoeken om per tele foon geld over te maken. „Dat is de directe weg tot Jezus," zei Pat Robertson pas nog. Machteloos De gevestigde kerken staan machte loos tegenover deze propaganda. Het argument dat religie ln de huiskamer vla de beeldbuis niet tot zijn recht komt, omdat er een geestelijke ge meenschap voor nodig ls, doen de religieuze networks af met te wijzen op hun toenemende populariteit De religieuze networks streven nu ook naar politieke invloed. Begin van dit jaar riep Jerry Falwell, de leider van Old Time Gospel Hour, een weke lijks programma dat per week één miljoen dollar opbrengt, een bijeen komst van de door hem ln het leven geroepen organisatie „Moral Majori ty" toe: „Wat kunnen wij van onze kansel uit doen? WIJ kunnen burgers tegenhouden of aansporen te stem men. Wij kunnen elke zondag kandi daten ondersteunen en onze zegen geven." Falwell ls de gelukkige bezit ter van een privé straalvliegtuig en geniet het aanzien van een geslaagde zakenman. HIJ heeft gekendgemaakt dat zijn presidentskandidaat van zelfsprekend een republikein op zijn steun kan rekenen, wanneer deze zich uitspreekt voor de wettige invoe ring van „vrijwillige" uren godsdienst op schooL Hoe groot Intussen de Invloed ls ge worden van Falwell en zijn collega's, bleek toen president Carter ln Januari eregast was op de nationale conven tie van de National Religious Broad casters ln Washington, waar de EO zo veel succes oogstte met zijn tv-pro- dukties. HET KRUIS Ln ee WIJ zijn gewend te spreken van hel, Qrr. kruis als een soort afkorting. Het r101J kruis betekent dat het verzoenentpterei sterven van Jezus. Zo heeft Jezus (twee nooit over gesproken. Hij kent weLnnr het kruis als beeld voor het lijden zijn leerlingen wacht Paulus imen gebruikt de afkorting die lk hierboven omschreef negen keer. )t ond heeft 't over het woord des krulseélze H ergernis van het kruis en over lftien „vijanden van het kruis". Ik denk eld w< we dat spraakgebruik niet al te M gemakkelijk moeten overnemen, enslai gevaar ervan ls dat we er al te lichjeld. ei van uitgaan dat we allemaal wel begrijpen wat er mee bedoeld is. E ontstaan dan heel oneigenlijke vormen van beeldspraak zoals: heusen. kruis omklemmen, het kruis derlar vasthouden, het kruis aanschouw jehete of het kruis vereren, om maar niet armet spreken van het ruw houten kruis iB'ers de wacht betrekken bij het kruis.in He kan dan gebeuren dat we net doer sum. alsof het kruis zo'n vanzelfsprekei d zaak is, gemakkelijk te begrijpen. Terwijl het een raadsel ls en blijft/"™" Een ergernis, noemt Paulus het N dan niet dat ruw houten kruis, ma dat lijden en sterven van Jezus. Al we niet alles willen vervlakken da J zullen we er oog voor moeten hou< dat dit lijden en sterven uniek wa: Met een „waarom?" waarop het antwoord ln geen enkele formulerf uitputtend te vatten ls. Daarom klinken er zoveel woorden omheei De eerste christenen worstelden d al mee. God wilde wat zeggen met a kruis, maar wat? Nooit zal die vrai n c voor het geloof geheel verstillen. uUUl~ moeten niet doen alsof we het niet !H in pas „later zullen verstaan", zoals Jezus zegt. Vandaar ook dat we er vandaag over heel de wereld mee bezig zijn door te luisteren, altijd opnieuw te luisteren en te vragen, altijd opnieuw zullen we dan [WJ i aarrr oninÉ verd getroffen worden door iets dat daajpfbaa oplicht over dat vreemde gebeurei J van Golgotha. Iets dat ons stil en dat ons tegelijk hoop geeft. M.. an ei Beroepingswerk saoem 'Jttnorr NED. HERV. KERK I kt la Beroepen te Koudekerk a.d. E- ^et c (toez.): G. Zonneveld te Capelle |e 2ijn IJssel; te Tange-Alteveer: J. Qleft ee kand. te Utrecht; te Kampen: G.^terie End te Papendrecht; door de gei le synode tot zendingspi (christelijke kerk van Middei wesi): H. J. Ekker, laatstelijk kant te Nootdorp, wonende te geest Aangenomen het beroep tot voor buitengew. werkz. flegei kant): C. van Rossem te Daarle Hengelo (Old.) (toez.): G. H. Veri streekgem. Zuid-Limburg-Cei te Brunssum. Bedankt voor Barendrecht (buil gew. wijkgem.): G. H. van Kootej Delft. Afscheid op 6 april van Hel- en 1 cop: A. J. de Kieviet, ber. te Ant pen (vrije evang.gem.); van Lel kerk: H. Jonker (ov.bep. 277 E), b< Nijkerkerveen; 7 april van Mei blik; B. A. Venemans, ber. te Lely (herv. en geref. Samen op Weg). JREC1 Trleg Mrsonei Jrtmaa eoom i '«én. h zo" si te si' GEREF. KERKEN (VRIJG.) koek Beroepen te Brunssum: P. GroeiK'clè r; berg te Stadskanaal. iatreg it ont! GEREF. KERKEN iad M Afscheid van Erica: J. Meyer, belwiji d Beetsterzwaag. fantwi Aangenomen naar Heidelberg halve dentenpredikant):A. S. J. 8mlld^ning Damman, Saoedi-Arabië (pasti werk onder Nederlanders) BAPT. GEMEENTEN Aangenomen naar Heerenveen: Huizing te Harlingen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Leerdam: C. v.d. 1 Yerseke; te Haarlem: C. HarincH Dordrecht. /OF lnBeir Ds. H. S. J. Kalf De op 13 september 1978 O' hervormde predikant H. 8. die bijna vijfentwintig Jaar broek heeft gestaan, genoot ln bï^w4- kring bekendheid als prediker !"ILI spreker. Onder de titel „Voor eeu vrij" ls bij uitgeverij J. P. van den te Dordrecht een „keuze uit het nln een laten werk van ds. H. 8. J. KCN verschenen (121 pag., prijs 16,' heeft De inhoud bestaat uit preken, mttool taties en een paar lezingen, o.a^n ge befaamde „Mag lk deze dans van initie die hij meer dan vijftig maal geflrdt o] den heeft. Een foto van ds. Kakiden voorin het boek opgenomen. ordeli liter i Drs. A. de Reuver Drs. A. de Reuver, hervormd pi kant te Capelle aan den IJssel, 'Rens diept zich in Calvljn en bij uitgeu J. P. van den Tol te Dordrech lister geen onder de titel „Kruis en gratie" #r oruik een drietal studies over Calvljn schenen. In dit 167 pagina's telle :^are boek (dat 18,75 kost) behandelfken- auteur achtereenvolgens Calvljn ir.5 de rechtvaardiging, over de kr^V^101 ging en over het gebed. Drs. R. H. Kieskamp 'iï1'?"- ld stdui ,wikk' :el vo In zijn boekje „Wie is God?" P. van den Tol, Dordrecht, 80 prijs 11,90) gaat de Leerdamae vormde predikant drs. R. H. kamp het belijden van de Drieëi.J God na, zoals dat werd geformul^, in het oudste christendom en volgt dit belijden vla de Reformfs'! tot ln onze tijd. Hij vat zijn belj ten slotte samen in honderd Lingen. t mir 'erinf tei iloten u Jjiruiki dt gc iden krikje ■"topF nade 1 bond

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2