:ette Midler op
olie kracht
lomedie om Macht
Scheiding met herenleed
Het onverslaanbare
in de 'kleine mannen'
Slappe
Disney-
film
Prolongaties
en reprises
[he Rose
Jouet
Doornroosje
Starting Over
The Whole Shootin' Match
HSF
--RIJDAG 4 APRIL 1980
FILM
TROUW/KWARTET PIS R19 HS 17
or W. Wielek-Berg
i 34-jarige Bette Midler is een fenomeen (ze is nog te jong om haar legendarisch te noemen).
|t ze kan dansen, zingen en acteren is natuurlijk niet zo bijzonder, ik zou de mensen die
xtoe in staat zijn niet graag de kost willen geven (al zouden de uitgaven misschien nog
evallen als de keuze tot Nederland beperkt bleef).
ls haar persoonlijkheid die haar
ws zo opzienbarend maakt en
stormen van enhouslasme be
ft. zowel in Amerika als in Europa.
leemt geen blad voor de mond en
kleine, weelderige lichaam
•kt ze niet onder stoelen of ban-
ze gooit haar bruisende vitaliteit
nd op het toneel, maar het unie-
iis het bijmengsel van kwetsbaar-
i. dat haar vertederend maakt.
oor kan ze zich machtig veel
tteren, dat bij andere „entertai-
alleen maar grof en ordinair zou
■>iï!
logsmi
he g!
op
iristii
art bt
tot l
chap,
oofdst
ris til
eid op
vader
e Rose" van regisseur Mark Ry-
is haar filmdebuut. Het verhaal,
ispireerd op het lot van de rock-
eres Janls Joplin die zich kapot
en spoot, maar ook voor een
gering deel parallel lopend aan
Iers eigen biografie, munt niet uit
originaliteit, noch door genuan-
dheld. Deze film zou de zoveelste
lap hebben kunnen worden
arme, rijke, aanbeden, eenzame
die in haar persoonlijk leven
dan narigheid kende en kent,
snakt naar liefde en geborgen-
denkt dat ze leeft bij de gratie
de gunst van het publiek, zich
rom met drugs en drank moet
leepen. bovendien door een mee-
enloze manager wordt opgejaagd
ze verbrandt in het licht van de
ar
toneellampen als Bette Midler er
niet het middelpunt van was geweest.
De ijskoude Barbra Streisand heeft
iets dergelijks ook al eens geprobeerd
en goochelde daarvoor alle mogelijke
trucjes en maniertjes uit haar hoge
hoed. maar Bette Midler doet het
alleen en uitsluitend met zichzelf en
bereikt daardoor een echtheid die je
soms diep treft, ook al heb Je aan het
uitgemolken genre een broertje dood.
Neem nu die scène in de telefooncel,
het hoogtepunt van de film. Wagge
lend van pillen en vertwijfeling, lur
kend aan een enorme fles drank,
graait ze woest naar een kwartje in
haar ravijn van een tas, daarbij ach
teloos stapels bankbiljetten om zich
heen strooiend. Als ze dat kwartje
gevonden heeft belt ze haar ouders
op, want haar tournee heeft haar naar
haar geboorteplaats gebracht. En dat
zijn wel de laatsten die haar kunnen
helpen.
Hoe gemakkelijk zou zo'n scène met
zijn opgelegde sentimentaliteit (ge
boorteplaats. ouders, geld dat ook
niet gelukkig maakt) iets heel engs
hebben kunnen worden, waar enigs
zins fijnbesnaarde mensen ferm de
ogen en oren voor sluiten. Maar Bette
Midler presteert het bijna onmogelij
ke: het gaat Je door merg en been
omdat ze, door alle melodrahiatlek
heen, doordringt tot de kem van de
wanhoop, waarin de waardigheid ver
borgen ligt.
Het is Jammer dat er daarna nog een
heel stuk film volgt en dat ze ten
slotte op het toneel moet sterven: de
géne die dat opwekt kan zelfs zij niet
geheel verdrijven. Het is ook jammer
dat de rol van haar manager niet
beter bezet is: Alan Bates mag dan
nog zo'n capabel acteur zijn, hij is
veel te Engels en te Introvert om zo'n
honds Amerikaans type te spelen, Je
blijft voortdurend het gevoel houden
dat hij „The Rose" tot staf en stut is,
dat hij het wel degelijk goed met haar
meent, dat hij niet haar scherprech-
ter is maar haar beschermer.
Maar allé Bette Midler speelt
meestentijds over die zwakheden
heen. Nog nooit heb ik zo overtuigend
de onafwendbare ondergang van een
soort mens dat onze tijd heeft voort
gebracht, de roek-zangers, uitgebeeld
gezien. En dat is toch warempel niet
niks. Iedereen die van Bette Midler
houdt zal vanzelf wel naar „The
Rose" gaan kijken. ZIJ die haar niet
kennen moeten het ook doen, het is
een belevenis.
Amsterdam-City 1; Den Haag-Metro-
pole 1 en Odeon L; Rotterdam-Lu-
mière 1 en verder in 21 theaters,
overal in het land, 12 j.
fre Richard en Fabrice Gréco in „Le Jouet"
•oor wii
tithousi-
lil
is maar goed, dat er weer eens over een Franse komedie kan worden gejuicht, want het
i de laatste tijd niet goed met het genre. Dat ligt vooral aan de scenario's, die rammelen
■het een aard heeft en voornamelijk bestaan uit aanzetten die tot niets leiden.
.Le Jouet" van Francis Veber is
lelukkig anders: de film zit voor
werkloosheid murw geworden Jour
nalist Francois Perrin (Pierre Rl-
k i»no^k ln elkaar- diverse genres chard) een baantje bij een weekblad.
Deiangs soepel ijj elkaar over. dreigt dat nis hnhhv wnrHt. crphniirf*»n rinnr
het plc
li
Tierhallng de boel uit de naden te
:eer zor^n dan wordt er geraffineerd een
i oom re mouw aan gepast.
ie Jouet" krijgt de door lange
ervoor L-
ize oprei
moeil
ADVERTENTIE
ouderlii
en dokt
onessen
rging er
X C. Vi
begrafei
Geheel verzorgde"
15-daagse rondreizen,
georganiseerd door de
veelzijdige Israël-specia-
list. Een unieke kans om
op onvergetelijke wijze
met het jonge, oude
Israël kennis te maken
Nederlands sprekende
gidsen. Vertrekdata: 3/5,
7/6en5/7
Pnisnu f2198:
Vraag snel het 1980- pro
gramma aan en maak uw
keus.
ISRAEL EXPRESS
J kibboets tours
I Wrtenn|tx.hjnv 123.
1017 SC Ain>urdjm.
Telefoon 020-246191
dat als hobby wordt gehouden door
de meedogenloze groot-industrieel
Rambal Cochet (Michel Bouquet),
een man die half Frankrijk bezit. Als
Francois bezig is een reportage te
maken in een grote speelgoedzaak
kiest Rambal-Cochets zoontje Eric
(Fabrice Gréco) hem als speelgoed.
Er helpt geen lieve moeder aan, hij
wordt bij het knaapje thuisbezorgd in
een enorm pakket en dient zich te
gedragen als een ding, waarmee kan
worden gesold naar hartelust.
Maar zo gaat het toch niet helemaal.
Want Francois is geen man zonder
ruggegraat en waardigheid. Zijn ge
dragingen worden acceptabel gemo
tiveerd, net als Je het gevoel krijgt:
dit kan niet, wordt er een draai aan
het verhaal gegeven waardoor het
weer aannemelijk verder loopt.
In <Je vorm van een onderhoudende
komedie worden belangrijke vragen
aan de orde gesteld. Gaat de macht
van de onderdrukker uiteindelijk niet
net zo ver als de onderdrukte toe
staat? En wie is het grootste monster:
degene die vernedert of degene die
zich uit geldzucht laat vernederen?
En passant wordt de snobistische,
koude, cynische geldadel tot op het
hemd uitgekleed. En die niet alleen,
Veber spaart zijn landgenoten niet:
hij blijkt een meester in het aan de
kaak stellen van hautain getrap en
abject gelik, gehuld in een waas van
typisch Franse deftigheid en superio
riteitsgevoel. Zo scherp is de satire,
en zo maatschappelijk gericht, dat
hij in een leerstuk van Brecht niet
zou misstaan.
En toch is en blijft „Le Jouet" een
echte komedie: Je kunt ook alle vra
gen laten voor wat ze zijn, dan blijft
er genoeg te lachen over. Heel knap is
dat: Veber volgt de voetsporen van
zijn (voortreffelijk gespeelde) hoofd
persoon. Hij doet bijna alles wat men
van hem verlangt en blijft toch de
baas.
W.W.-B.
Amsterdam- City 6; Rotterdam-Are
na 2; Den Haag-Odeon 2, al.
Bette Midler en Alan Bates in „The Rose'
Niemand zal mij een zwak
voor Disney-films kunnen
ontzeggen, ik lust er wel pap
van.
Maar de ene is de andere niet. er loopt
ook wel eens wat mindersoortlgs tus
sendoor, en ..Sleeping Beauty", ofte
wel „Doornroosje" uit 1959 is een
uitgesproken slappe film. een soort
aftreksel van de klassieke Sneeuw
witje.
Weinig leuke frummeltjes en beest
jes. een boze heks die machteloos
probeert Sneeuwwitjes stiefmoeder
in vileinlgheld te evenaren, teveel af
wijkingen van het sprookje, een af
schuwelijke adaptaUe van T&Jal-
kowsky's muziek nee, kortom.
Vandaar misschien ook, dat hij niet is
ondertiteld. Dat zou teveel eer zijn
geweest. Om over geld en moeite
maar te zwijgen.
W.W.-B.
Amsterdam - Flora Disney; Den
Haag - Odeon 3; Eindhoven Metro-
pole; Utrecht - Catharljne 3; Rotter
dam - Cineac NRC, a.l.
De prins in „Doornroosje'
In de eeuwig klotsende Holly-
woodse zee rimpelen de golf.
Jes nu eens zus, dan weer zo.
Een tijdlang bereed het femi
nisme (of wat men daarvoor
aanzag) de kammen, er wer
den wat films gemaakt met
vrouwen in het middelpunt
(van scheidingen en zo) want
er valt geen beweging te be
denken die voor scherpe za
ken-ogen geen smakelijke
korreltjes om zich heen
strooit.
Doch nu keert het tij weer een beetje:
de man is terug van nooit wegge
weest. Er is alleen een nieuw type aan
de galerij toegevoegd: de zachte man,
die geen schouder gereed houdt, doch
er eerder een zoekt om aan uit te
hullen, wel knap natuurlijk en goed
geharnast in waardigheid, maar niet
terugschrikkend voor enige vertede
rende stunteligheid.
Eerst hadden we „Kramer versus
Kramer" over een man met een kind
je, nu krijgen we „Starting Over" (en
er zitten er nog een paar in het vat). In
„Starting Over" van Alan J. Pakula
vinden we Burt Reynolds, die blijk
baar definitief genoeg heeft van het
keiharde bink-zijn (hij heeft al eerder
zijn humoristische ader aangesne
den) als man tussen twee vrouwen.
Van Candice Bergen is hij net ge-
schelden. voornamelijk omdat zij
zich wil verwezenlijken in een zang
carrière en met schelle stem van elk
conflict een afgrijselijk liedje draalt.
Met Jill Clayburgh (een net niet ge-
broken rtet dat aan haar echtefijke en Burt Reynolds in „Startinr Over"
buitenechtelijke kommer een wat
roodachtig neusje heeft overgehou
den) bouwt hij een nieuw nestje,
maar Candice komt weer lokken. En
ze mag dan een gruwelstem hebben,
maar de keel waar die aan ontstijgt Is
buitengemeen fraai, net als de rest.
Zo scharrelt hij heen en weer of lie
ver: hij wordt gedouwd, want hij is zo
passief als de pest en in de mannen-
praatgroep, waar herenleed wordt
uitgemeten tussen de vljf-en-dertig
en de drle-en-zeventlg (pak weg) gooit
hij dan ook zeer zelden een stuk per
soonlijkheid ln de discussie.
Het loopt Jammer genoeg goed af, de
brave sukkelaar vindt het geluk. Een
open einde zou veel beter zijn ge
weest, maar Pakula lonkt in zijn ko
medie veel te veel naar de gunst van
het grote publiek, zoals dat heet Hier
wordt gladgestreken, daar geroman
tiseerd. door al dat business-werk ko
men de fijne nuances er bekaaid af.
Toch is „Starting Over" soms best
aardig (voor wie Jill Clayburgh kan
verdragen), maar we waren van deze
regisseur beter gewend.
WW.-B.
Amsterdam Alhambra 1; Den
Haag-Odeoa 5; Rotterdam-Alham
bra 1, a.l.
door 0. Ouwendljk
Toen Eagle Pennell ln '78 zijn
film „The Whole Shootin'
Match" draaide was hij 25
jaar oud en het was zijn eerste
film. Een film, gemaakt tegen
een uitermate laag geldbe
drag, maar met veel enthousi
asme en vooral veel inzicht in
de dikwijls fascinerende dra
matiek van het doodgewone,
dagelijkse leven.
Niet van uitzonderingsfiguren, maar
van mensen zoals er niet dertien, of
misschien wel honderd ln een dozijn
gaan. Ik zal niet zeggen, dat het resul
taat een Imponerende film is gewor
den, maar wel een goed gemaakte
bijzonder sympathiek en geestig pro-
dukt, met een zeer innemende sociale
inhoud.
De film gaat over een tweetal klusjes
mannen in een Amerikaans stadje.
Niet zo maar een Amerikaans stadje,
maar een stadje in Texas waar, zoals
graag wordt gezegd, „alles even reus
achtig Is: de hemel, het land, de boys,
de praalhanserij (om met Beets te
spreken) en de gastvrijheid." De twee
mannen uit de film, Lloyd en Frank,
zijn regelrechte ontkenningen van al
die vormen van „grootheid." Zij zijn
Texas op het niveau van het mini
mum: ze moeten proberen zich met
hun bescheiden talenten in het leven
te weren, zonder grote bek en met een
onhandigheid, die precies zoveel na
tuurlijke menselijkheid ln zich heeft,
dat zij, ondanks de vermakelijke ele
menten erin, eerder aan het tragi
komische grenst dan aan de klucht.
Hiermee heeft Pennell met zijn jeugd
en onervarenheid de oorspronkelijk
heid en kracht van zijn talent bewe
zen. Het gefilmde tweetal heeft het
ideaal van alle onhandig-handige
klusjesmannen ter wereld: hoe kun
nen we, dank zij onze inventiviteit,
heel gauw en het liefst in één klap rijk
worden? Lloyd ls een man, die „uit
vindingen" doet, Frank is de duvels
toejager. Zorgeloos, steeds uitkij
kend naar het grote succes, makke
lijk verliefd, maar op zijn manier toch
een trouw echtgenoot.
Het oorspronkelijke van Pennell als
filmer schuilt in het intelligente ont
wijken van elke vorm van spot ten
opzichte van het tweetal: zij doen op
zichzelf schrandere dingen, maar met
een zo optimistisch geloof ln de zelf
regulerende werkingen van die
schrandere dingen, dat de boel onver
mijdelijk steeds spaak loopt. Is de
boel spaak gelopen, dan begrijpen de
twee ter dege, dat zij de schuld bij
zich zelf moeten zoeken. En dat
vormt het behoud van hun opti
misme.
Op een bepaald moment daagt het
geluk: „uitvinder" Lloyd heeft een
Lou Perry en Sonny Davis in
„The Whole Shootin' Match" van
Eagle Pennell.
automatische keukenrélnlger uitge
vonden. De uitvinding wordt aan een
Texaans bedrijf („waar alles groot
ls") afgestaan en er wordt een fin de
ogen van de klusjesmannen enorme?
som cash voor uitbetaald. Er wordt
een contract aan toegevoegd, waar-'
mee alle rechten verder zullen ver»
vallen.
Even heeft het tweetal aan zijn „rijk
makende genialiteit" kunnen gelo*
ven, de ontnuchtering wordt en
hieruit blijkt de kracht van Penneils
talent zo humaan verwerkt, dat
toch door alles heen veel te voor
schijn komt van het onverslaanbare
in de „kleine mannen." Ze zijn daar
door zeker nog niet „grootmaar ln
elk geval niet onaanzienlijk
Amsterdam-Clnecenter, 16 j.
ADVERTENTIE
1*1=1*1=1*1=1*1=1*1=1*1
Nederland huldigt zijn Canadese Bevrijders
Nederland viert binnenkort - in dankbaarheid - de 35ste verjaardag van
zijn bevrijding.
O.a. door 1250 Canadese oudstrijders gastvrij te ontvangen.
Vele tienduizenden andere Canadese oorlogsveteranen blijven echter thuu.
Laat merken dat u ook hen niet bent vergeten! Doe mee aan de nationale
manifestatie "Thankyou Canada".
Wat gebeurt er als u meedoet?
1. U ontvangt naam en adres van een oud-strijder plus twee oorkonden. Een
om ingevuld en ondertekend zelf naar Canada te sturen, b.v. met een briefje
of foto. als blfjvend bewijs van uw dankbaarheid. Een om zelf te houden als
historisch aandenken.
2. U draagt bij aan de ontvangst van de 1250 oudstrijders.
3. Een pakket met 50 bollen van oranje-rode tulpen wordt door ons Comité
rechtstreeks naar 'uw' oud-strijder verzonden.
Hoe kunt u meedoen?
Maak nu f28,- over op bankrekening 56.01.26.085 of op postgiro 202010.
t.n.v. 'Tulpen voor Canada". Hillegom, of stuur een ingevulde en onderte
kende betaalkaart ad. f28,- aan: 'Tulpen voor Canada Postbus 172,
2180 AD Hillegom.
Wilt u nog meer weten?
Vraag in dat geval ons vouwblad aan! Met veel interessante feiten en
historische foto's over de prestaties van het Canadese Bevrijdingsleger in
Nederland. Maak dan voor porti en verzendkosten f 1,50
(extra) over!
Zeg 'ja'..dan bloeien ook uw tulpen
1 volgend voorjaar in Canada!
l*l l*l l*l l*l l*|
Apocalyse Now Overweldigende
anti-oorlogsfilm met Vietnam als
middelpunt van Francis Coppola.
De gehele week ln Oscar, Amstel
veen; Luxor, Applngedam; Schouw
burg, Heerenveen; Winston, Hoorn;
Luxor, Tiel; Duoscoop, Valkenburg.
Manhattan De nieuwste film van
Woody Allen, een ode ln zwart-wit
aan zijn geliefde stad New York. De
gehele week ln Tuschlnski 4, Am
sterdam; Luxor, Beverwijk; Select,
Delft; Midi, Maastricht; Camera,
Tilburg; Molenstraatth. Wage-
nlngen.
A Wedding Ironisch en amusant
wandkleed over de Amerikaanse
wijze van leven, van Robert Alt
man. De gehele week in 't Venster.
Rotterdam.
Regno di Napoll Heel bijzondere
film van de Westdultse cineast Wer
ner Schroeter. vol muziek, melodra-
mata en sociaal sentiment. De gehe
le week ln City 5. Amsterdam.
Die Blechtrommel Film van Volker
Schlöndortf naar de beroemde ro
man van Oünter Grass, met een
unieke bijdrage van David Bennent
als Oskar, de kleine trommelaar. De
gehele week ln City 7. Amsterdam;
Metropole 5, Den Haag; Lumlère 3.
Rotterdam; Movies 2. Utrecht; City
3. Groningen; Rembrandt 5. Eind
hoven; Camera 1, Tilburg; Clnesol,
Breda; Mignon, Breda.
Die Ehe der Maria Braun Rainer
Wemer Fassblnder dringt met de
middelen van het melodrama door
tot de kern van het Westdultse
„Wlrtschaftswunder" De gehele
week ln Palace 2. Maastricht.
Prépare* vos moucholrs Zeer amu
sante en satirische Franse comedle
met prachtige hoofdrollen van Qé-
rard Dépardleu en Patrick Dewae-
re, geregisseerd door Bertrand
Biler De gehele week ln City 2,
Hilversum.
In elnem Jahr mit 13 Monden Na
vrante film vol gefrustreerde men
senliefde van Rainer Werner Fass
blnder. 3 t e m. 9 april Casino, Den
Bosch.
Opname Voortreffelijke film van
het Werktheater onder regie van
Erik van Zuylen over sterven ln het
ziekenhuis. 4, 5 en 6 april Filmhuis
Nijmegen.
Les petites Fugues Zeer charmante
film van de Zwitserse cineast Yves
Yersln over een oude boerenknecht
die op zijn brommer de vrijheid
verkent. 9 april Filmhuis Helle-
voe lal ula.