:ette Midler op olie kracht lomedie om Macht Scheiding met herenleed Het onverslaanbare in de 'kleine mannen' Slappe Disney- film Prolongaties en reprises [he Rose Jouet Doornroosje Starting Over The Whole Shootin' Match HSF --RIJDAG 4 APRIL 1980 FILM TROUW/KWARTET PIS R19 HS 17 or W. Wielek-Berg i 34-jarige Bette Midler is een fenomeen (ze is nog te jong om haar legendarisch te noemen). |t ze kan dansen, zingen en acteren is natuurlijk niet zo bijzonder, ik zou de mensen die xtoe in staat zijn niet graag de kost willen geven (al zouden de uitgaven misschien nog evallen als de keuze tot Nederland beperkt bleef). ls haar persoonlijkheid die haar ws zo opzienbarend maakt en stormen van enhouslasme be ft. zowel in Amerika als in Europa. leemt geen blad voor de mond en kleine, weelderige lichaam •kt ze niet onder stoelen of ban- ze gooit haar bruisende vitaliteit nd op het toneel, maar het unie- iis het bijmengsel van kwetsbaar- i. dat haar vertederend maakt. oor kan ze zich machtig veel tteren, dat bij andere „entertai- alleen maar grof en ordinair zou ■>iï! logsmi he g! op iristii art bt tot l chap, oofdst ris til eid op vader e Rose" van regisseur Mark Ry- is haar filmdebuut. Het verhaal, ispireerd op het lot van de rock- eres Janls Joplin die zich kapot en spoot, maar ook voor een gering deel parallel lopend aan Iers eigen biografie, munt niet uit originaliteit, noch door genuan- dheld. Deze film zou de zoveelste lap hebben kunnen worden arme, rijke, aanbeden, eenzame die in haar persoonlijk leven dan narigheid kende en kent, snakt naar liefde en geborgen- denkt dat ze leeft bij de gratie de gunst van het publiek, zich rom met drugs en drank moet leepen. bovendien door een mee- enloze manager wordt opgejaagd ze verbrandt in het licht van de ar toneellampen als Bette Midler er niet het middelpunt van was geweest. De ijskoude Barbra Streisand heeft iets dergelijks ook al eens geprobeerd en goochelde daarvoor alle mogelijke trucjes en maniertjes uit haar hoge hoed. maar Bette Midler doet het alleen en uitsluitend met zichzelf en bereikt daardoor een echtheid die je soms diep treft, ook al heb Je aan het uitgemolken genre een broertje dood. Neem nu die scène in de telefooncel, het hoogtepunt van de film. Wagge lend van pillen en vertwijfeling, lur kend aan een enorme fles drank, graait ze woest naar een kwartje in haar ravijn van een tas, daarbij ach teloos stapels bankbiljetten om zich heen strooiend. Als ze dat kwartje gevonden heeft belt ze haar ouders op, want haar tournee heeft haar naar haar geboorteplaats gebracht. En dat zijn wel de laatsten die haar kunnen helpen. Hoe gemakkelijk zou zo'n scène met zijn opgelegde sentimentaliteit (ge boorteplaats. ouders, geld dat ook niet gelukkig maakt) iets heel engs hebben kunnen worden, waar enigs zins fijnbesnaarde mensen ferm de ogen en oren voor sluiten. Maar Bette Midler presteert het bijna onmogelij ke: het gaat Je door merg en been omdat ze, door alle melodrahiatlek heen, doordringt tot de kem van de wanhoop, waarin de waardigheid ver borgen ligt. Het is Jammer dat er daarna nog een heel stuk film volgt en dat ze ten slotte op het toneel moet sterven: de géne die dat opwekt kan zelfs zij niet geheel verdrijven. Het is ook jammer dat de rol van haar manager niet beter bezet is: Alan Bates mag dan nog zo'n capabel acteur zijn, hij is veel te Engels en te Introvert om zo'n honds Amerikaans type te spelen, Je blijft voortdurend het gevoel houden dat hij „The Rose" tot staf en stut is, dat hij het wel degelijk goed met haar meent, dat hij niet haar scherprech- ter is maar haar beschermer. Maar allé Bette Midler speelt meestentijds over die zwakheden heen. Nog nooit heb ik zo overtuigend de onafwendbare ondergang van een soort mens dat onze tijd heeft voort gebracht, de roek-zangers, uitgebeeld gezien. En dat is toch warempel niet niks. Iedereen die van Bette Midler houdt zal vanzelf wel naar „The Rose" gaan kijken. ZIJ die haar niet kennen moeten het ook doen, het is een belevenis. Amsterdam-City 1; Den Haag-Metro- pole 1 en Odeon L; Rotterdam-Lu- mière 1 en verder in 21 theaters, overal in het land, 12 j. fre Richard en Fabrice Gréco in „Le Jouet" •oor wii tithousi- lil is maar goed, dat er weer eens over een Franse komedie kan worden gejuicht, want het i de laatste tijd niet goed met het genre. Dat ligt vooral aan de scenario's, die rammelen ■het een aard heeft en voornamelijk bestaan uit aanzetten die tot niets leiden. .Le Jouet" van Francis Veber is lelukkig anders: de film zit voor werkloosheid murw geworden Jour nalist Francois Perrin (Pierre Rl- k i»no^k ln elkaar- diverse genres chard) een baantje bij een weekblad. Deiangs soepel ijj elkaar over. dreigt dat nis hnhhv wnrHt. crphniirf*»n rinnr het plc li Tierhallng de boel uit de naden te :eer zor^n dan wordt er geraffineerd een i oom re mouw aan gepast. ie Jouet" krijgt de door lange ervoor L- ize oprei moeil ADVERTENTIE ouderlii en dokt onessen rging er X C. Vi begrafei Geheel verzorgde" 15-daagse rondreizen, georganiseerd door de veelzijdige Israël-specia- list. Een unieke kans om op onvergetelijke wijze met het jonge, oude Israël kennis te maken Nederlands sprekende gidsen. Vertrekdata: 3/5, 7/6en5/7 Pnisnu f2198: Vraag snel het 1980- pro gramma aan en maak uw keus. ISRAEL EXPRESS J kibboets tours I Wrtenn|tx.hjnv 123. 1017 SC Ain>urdjm. Telefoon 020-246191 dat als hobby wordt gehouden door de meedogenloze groot-industrieel Rambal Cochet (Michel Bouquet), een man die half Frankrijk bezit. Als Francois bezig is een reportage te maken in een grote speelgoedzaak kiest Rambal-Cochets zoontje Eric (Fabrice Gréco) hem als speelgoed. Er helpt geen lieve moeder aan, hij wordt bij het knaapje thuisbezorgd in een enorm pakket en dient zich te gedragen als een ding, waarmee kan worden gesold naar hartelust. Maar zo gaat het toch niet helemaal. Want Francois is geen man zonder ruggegraat en waardigheid. Zijn ge dragingen worden acceptabel gemo tiveerd, net als Je het gevoel krijgt: dit kan niet, wordt er een draai aan het verhaal gegeven waardoor het weer aannemelijk verder loopt. In <Je vorm van een onderhoudende komedie worden belangrijke vragen aan de orde gesteld. Gaat de macht van de onderdrukker uiteindelijk niet net zo ver als de onderdrukte toe staat? En wie is het grootste monster: degene die vernedert of degene die zich uit geldzucht laat vernederen? En passant wordt de snobistische, koude, cynische geldadel tot op het hemd uitgekleed. En die niet alleen, Veber spaart zijn landgenoten niet: hij blijkt een meester in het aan de kaak stellen van hautain getrap en abject gelik, gehuld in een waas van typisch Franse deftigheid en superio riteitsgevoel. Zo scherp is de satire, en zo maatschappelijk gericht, dat hij in een leerstuk van Brecht niet zou misstaan. En toch is en blijft „Le Jouet" een echte komedie: Je kunt ook alle vra gen laten voor wat ze zijn, dan blijft er genoeg te lachen over. Heel knap is dat: Veber volgt de voetsporen van zijn (voortreffelijk gespeelde) hoofd persoon. Hij doet bijna alles wat men van hem verlangt en blijft toch de baas. W.W.-B. Amsterdam- City 6; Rotterdam-Are na 2; Den Haag-Odeon 2, al. Bette Midler en Alan Bates in „The Rose' Niemand zal mij een zwak voor Disney-films kunnen ontzeggen, ik lust er wel pap van. Maar de ene is de andere niet. er loopt ook wel eens wat mindersoortlgs tus sendoor, en ..Sleeping Beauty", ofte wel „Doornroosje" uit 1959 is een uitgesproken slappe film. een soort aftreksel van de klassieke Sneeuw witje. Weinig leuke frummeltjes en beest jes. een boze heks die machteloos probeert Sneeuwwitjes stiefmoeder in vileinlgheld te evenaren, teveel af wijkingen van het sprookje, een af schuwelijke adaptaUe van T&Jal- kowsky's muziek nee, kortom. Vandaar misschien ook, dat hij niet is ondertiteld. Dat zou teveel eer zijn geweest. Om over geld en moeite maar te zwijgen. W.W.-B. Amsterdam - Flora Disney; Den Haag - Odeon 3; Eindhoven Metro- pole; Utrecht - Catharljne 3; Rotter dam - Cineac NRC, a.l. De prins in „Doornroosje' In de eeuwig klotsende Holly- woodse zee rimpelen de golf. Jes nu eens zus, dan weer zo. Een tijdlang bereed het femi nisme (of wat men daarvoor aanzag) de kammen, er wer den wat films gemaakt met vrouwen in het middelpunt (van scheidingen en zo) want er valt geen beweging te be denken die voor scherpe za ken-ogen geen smakelijke korreltjes om zich heen strooit. Doch nu keert het tij weer een beetje: de man is terug van nooit wegge weest. Er is alleen een nieuw type aan de galerij toegevoegd: de zachte man, die geen schouder gereed houdt, doch er eerder een zoekt om aan uit te hullen, wel knap natuurlijk en goed geharnast in waardigheid, maar niet terugschrikkend voor enige vertede rende stunteligheid. Eerst hadden we „Kramer versus Kramer" over een man met een kind je, nu krijgen we „Starting Over" (en er zitten er nog een paar in het vat). In „Starting Over" van Alan J. Pakula vinden we Burt Reynolds, die blijk baar definitief genoeg heeft van het keiharde bink-zijn (hij heeft al eerder zijn humoristische ader aangesne den) als man tussen twee vrouwen. Van Candice Bergen is hij net ge- schelden. voornamelijk omdat zij zich wil verwezenlijken in een zang carrière en met schelle stem van elk conflict een afgrijselijk liedje draalt. Met Jill Clayburgh (een net niet ge- broken rtet dat aan haar echtefijke en Burt Reynolds in „Startinr Over" buitenechtelijke kommer een wat roodachtig neusje heeft overgehou den) bouwt hij een nieuw nestje, maar Candice komt weer lokken. En ze mag dan een gruwelstem hebben, maar de keel waar die aan ontstijgt Is buitengemeen fraai, net als de rest. Zo scharrelt hij heen en weer of lie ver: hij wordt gedouwd, want hij is zo passief als de pest en in de mannen- praatgroep, waar herenleed wordt uitgemeten tussen de vljf-en-dertig en de drle-en-zeventlg (pak weg) gooit hij dan ook zeer zelden een stuk per soonlijkheid ln de discussie. Het loopt Jammer genoeg goed af, de brave sukkelaar vindt het geluk. Een open einde zou veel beter zijn ge weest, maar Pakula lonkt in zijn ko medie veel te veel naar de gunst van het grote publiek, zoals dat heet Hier wordt gladgestreken, daar geroman tiseerd. door al dat business-werk ko men de fijne nuances er bekaaid af. Toch is „Starting Over" soms best aardig (voor wie Jill Clayburgh kan verdragen), maar we waren van deze regisseur beter gewend. WW.-B. Amsterdam Alhambra 1; Den Haag-Odeoa 5; Rotterdam-Alham bra 1, a.l. door 0. Ouwendljk Toen Eagle Pennell ln '78 zijn film „The Whole Shootin' Match" draaide was hij 25 jaar oud en het was zijn eerste film. Een film, gemaakt tegen een uitermate laag geldbe drag, maar met veel enthousi asme en vooral veel inzicht in de dikwijls fascinerende dra matiek van het doodgewone, dagelijkse leven. Niet van uitzonderingsfiguren, maar van mensen zoals er niet dertien, of misschien wel honderd ln een dozijn gaan. Ik zal niet zeggen, dat het resul taat een Imponerende film is gewor den, maar wel een goed gemaakte bijzonder sympathiek en geestig pro- dukt, met een zeer innemende sociale inhoud. De film gaat over een tweetal klusjes mannen in een Amerikaans stadje. Niet zo maar een Amerikaans stadje, maar een stadje in Texas waar, zoals graag wordt gezegd, „alles even reus achtig Is: de hemel, het land, de boys, de praalhanserij (om met Beets te spreken) en de gastvrijheid." De twee mannen uit de film, Lloyd en Frank, zijn regelrechte ontkenningen van al die vormen van „grootheid." Zij zijn Texas op het niveau van het mini mum: ze moeten proberen zich met hun bescheiden talenten in het leven te weren, zonder grote bek en met een onhandigheid, die precies zoveel na tuurlijke menselijkheid ln zich heeft, dat zij, ondanks de vermakelijke ele menten erin, eerder aan het tragi komische grenst dan aan de klucht. Hiermee heeft Pennell met zijn jeugd en onervarenheid de oorspronkelijk heid en kracht van zijn talent bewe zen. Het gefilmde tweetal heeft het ideaal van alle onhandig-handige klusjesmannen ter wereld: hoe kun nen we, dank zij onze inventiviteit, heel gauw en het liefst in één klap rijk worden? Lloyd ls een man, die „uit vindingen" doet, Frank is de duvels toejager. Zorgeloos, steeds uitkij kend naar het grote succes, makke lijk verliefd, maar op zijn manier toch een trouw echtgenoot. Het oorspronkelijke van Pennell als filmer schuilt in het intelligente ont wijken van elke vorm van spot ten opzichte van het tweetal: zij doen op zichzelf schrandere dingen, maar met een zo optimistisch geloof ln de zelf regulerende werkingen van die schrandere dingen, dat de boel onver mijdelijk steeds spaak loopt. Is de boel spaak gelopen, dan begrijpen de twee ter dege, dat zij de schuld bij zich zelf moeten zoeken. En dat vormt het behoud van hun opti misme. Op een bepaald moment daagt het geluk: „uitvinder" Lloyd heeft een Lou Perry en Sonny Davis in „The Whole Shootin' Match" van Eagle Pennell. automatische keukenrélnlger uitge vonden. De uitvinding wordt aan een Texaans bedrijf („waar alles groot ls") afgestaan en er wordt een fin de ogen van de klusjesmannen enorme? som cash voor uitbetaald. Er wordt een contract aan toegevoegd, waar-' mee alle rechten verder zullen ver» vallen. Even heeft het tweetal aan zijn „rijk makende genialiteit" kunnen gelo* ven, de ontnuchtering wordt en hieruit blijkt de kracht van Penneils talent zo humaan verwerkt, dat toch door alles heen veel te voor schijn komt van het onverslaanbare in de „kleine mannen." Ze zijn daar door zeker nog niet „grootmaar ln elk geval niet onaanzienlijk Amsterdam-Clnecenter, 16 j. ADVERTENTIE 1*1=1*1=1*1=1*1=1*1=1*1 Nederland huldigt zijn Canadese Bevrijders Nederland viert binnenkort - in dankbaarheid - de 35ste verjaardag van zijn bevrijding. O.a. door 1250 Canadese oudstrijders gastvrij te ontvangen. Vele tienduizenden andere Canadese oorlogsveteranen blijven echter thuu. Laat merken dat u ook hen niet bent vergeten! Doe mee aan de nationale manifestatie "Thankyou Canada". Wat gebeurt er als u meedoet? 1. U ontvangt naam en adres van een oud-strijder plus twee oorkonden. Een om ingevuld en ondertekend zelf naar Canada te sturen, b.v. met een briefje of foto. als blfjvend bewijs van uw dankbaarheid. Een om zelf te houden als historisch aandenken. 2. U draagt bij aan de ontvangst van de 1250 oudstrijders. 3. Een pakket met 50 bollen van oranje-rode tulpen wordt door ons Comité rechtstreeks naar 'uw' oud-strijder verzonden. Hoe kunt u meedoen? Maak nu f28,- over op bankrekening 56.01.26.085 of op postgiro 202010. t.n.v. 'Tulpen voor Canada". Hillegom, of stuur een ingevulde en onderte kende betaalkaart ad. f28,- aan: 'Tulpen voor Canada Postbus 172, 2180 AD Hillegom. Wilt u nog meer weten? Vraag in dat geval ons vouwblad aan! Met veel interessante feiten en historische foto's over de prestaties van het Canadese Bevrijdingsleger in Nederland. Maak dan voor porti en verzendkosten f 1,50 (extra) over! Zeg 'ja'..dan bloeien ook uw tulpen 1 volgend voorjaar in Canada! l*l l*l l*l l*l l*| Apocalyse Now Overweldigende anti-oorlogsfilm met Vietnam als middelpunt van Francis Coppola. De gehele week ln Oscar, Amstel veen; Luxor, Applngedam; Schouw burg, Heerenveen; Winston, Hoorn; Luxor, Tiel; Duoscoop, Valkenburg. Manhattan De nieuwste film van Woody Allen, een ode ln zwart-wit aan zijn geliefde stad New York. De gehele week ln Tuschlnski 4, Am sterdam; Luxor, Beverwijk; Select, Delft; Midi, Maastricht; Camera, Tilburg; Molenstraatth. Wage- nlngen. A Wedding Ironisch en amusant wandkleed over de Amerikaanse wijze van leven, van Robert Alt man. De gehele week in 't Venster. Rotterdam. Regno di Napoll Heel bijzondere film van de Westdultse cineast Wer ner Schroeter. vol muziek, melodra- mata en sociaal sentiment. De gehe le week ln City 5. Amsterdam. Die Blechtrommel Film van Volker Schlöndortf naar de beroemde ro man van Oünter Grass, met een unieke bijdrage van David Bennent als Oskar, de kleine trommelaar. De gehele week ln City 7. Amsterdam; Metropole 5, Den Haag; Lumlère 3. Rotterdam; Movies 2. Utrecht; City 3. Groningen; Rembrandt 5. Eind hoven; Camera 1, Tilburg; Clnesol, Breda; Mignon, Breda. Die Ehe der Maria Braun Rainer Wemer Fassblnder dringt met de middelen van het melodrama door tot de kern van het Westdultse „Wlrtschaftswunder" De gehele week ln Palace 2. Maastricht. Prépare* vos moucholrs Zeer amu sante en satirische Franse comedle met prachtige hoofdrollen van Qé- rard Dépardleu en Patrick Dewae- re, geregisseerd door Bertrand Biler De gehele week ln City 2, Hilversum. In elnem Jahr mit 13 Monden Na vrante film vol gefrustreerde men senliefde van Rainer Werner Fass blnder. 3 t e m. 9 april Casino, Den Bosch. Opname Voortreffelijke film van het Werktheater onder regie van Erik van Zuylen over sterven ln het ziekenhuis. 4, 5 en 6 april Filmhuis Nijmegen. Les petites Fugues Zeer charmante film van de Zwitserse cineast Yves Yersln over een oude boerenknecht die op zijn brommer de vrijheid verkent. 9 april Filmhuis Helle- voe lal ula.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 17