Vrije evangelischen tussen
Hans en Ben Hoekendijk
o
Wat is er aan de hand?
Ontstaan in de negentiende eeuw
Trouw
M
Bijbeluitgaven In eenvoudig Nederlands
Oe mens leeft niet
VOORBUGANGEi
een part-time PREDIKANT(E)
VRIJDAG 20 MAART 1980
TROUW/KWARTET
Van een onzer redacteuren
AMSTERDAM Het oecumenisch project „Zending ln Nederland" heeft ln de voorbije Jaren
veel aandacht getrokken Op Initiatief van de Nederlandse zendingsraad bogen groepen
christenen in het hele land zich over de vraag, wat er aan de werfkracht van de kerken schort
en wat eraan gedaan kan worden, dat de kerk almeer naar de rand van de samenleving schuift.
Orotendeels onopgemerkt is geble
ven. dat een kleine geloofsgemeen
schap. die buiten de hoofdstroom van
de oecumene staat, in haar centje de
moed heeft gehad, een dergelijk on
derzoek in eigen kring te verrichten
de bond van vrije evangelische ge
meenten in Nederland. Moed omdat
een dergelijk zelfonderzoek, hoe klei
ner de kring is waarin dat gedaan
wordt, te meer ln eigen vlees kan
snijden
De vrije evangelische gemeenten
hebben vanuit hun ontstaan in de
negentiende eeuw altijd een geweldi
ge passie voor zending gehad. Zen
ding ln de directe omgeving. In eigen
land. maar ook ver daarbuiten Maar.
al noemen zij hun gemeenten nog
graag ..zendingsgemeenten", toch
moeten zij ook vaststellen, dat de
dienst aan de samenleving al verder
ln het gedrang Is gekomen Tot die
dienst behoort ook de verkondiging
van het evangelie, waarvan ook de
vrije evangelischen ondervinden, dat
zij er steeds minder mensen mee be
reiken.
De vrije evangelischen delen daar
mee ln een algemeen-kerkelijke verle-,
genheid, die echter naarmate een
kerk kleiner is, harder lijkt aan te
komen.
In de Jaren zeventig ls hun ledental
gezakt van 8500 naar 7700 De ge
meenten zijn over het algemeen
klein: van de 47 hebben er 35 minder
dan 200 leden. Kleinheid kan grote
voordelen hebben, maar de gevaren
zijn minstens zo groot Als de bezie
ling en het enthousiasme van de eer
ste generatie verdwijnt, dreigen ver
starring en toenemende besloten
heid Actieve Jongeren gaan weg. om
dat zij zich niet meer aangesproken
voelen door leuzen en werkmethoden,
die het ln vroeger tijden zo goed de
den. De achterblijvers blijven moei
zaam voortploeteren en krijgen het
door gebrek aan mensen en financiën
steeds zwaarder. Zo'n toch al kleine
gemeente kan zo in een vicieuze cir
kel terechtkomen, een draaikolk,
steéds kleiner en sneller naar omlaag.
De vrije evangelischen hebben dat
proces ln eigen kring gezien Een pro
ces, dat nog versterkt werd doordat
door allerlei omstandigheden de laat
ste Jaren een relatief groot aantal
predikanten het gemeentepastoraat
verliet om te gaan werken ln het
onderwijs, de zwakzinnigenzorg of
Ds A. C. Louwerse
om legerpredlkant te worden. En dat
terwijl de dominees altijd de voor
trekkers waren. De 47 gemeenten
hebben momenteel nog maar circa
twintig gemeentepredikanten.
Doorlichten
Voordat het te laat zou zijn. hebben
de vrije evangelischen het aange
durfd. hun kerkzijn met elkaar eens
eerlijk en gelovig te doorlichten en
zichzelf en elkaar de vraag te stellen,
hoe zij weer echt ln deze tijd zen
dingsgemeenten kunnen zijn, hoe zij
de bevrijding door Jezus Christus be
ter kunnen delen met hun medemen
sen in hun omgeving.
WIJ laten nu verder de vergelijking grote meerderheid voor „onszelf bilj-
met „Zending ln Nederland" schie- ven als vrije evangelische gemeen
ten, omdat de antwoorden die daar ten". Het alternatief, dat het rapport
gegeven zijn (de nadruk op de nood
zaak van maatschappij-analyse en de
manier waarop dat gebeurde) in vrije
evangelische kring zo zeker niet ge
deeld worden.
heden genoemd en nieuwe wegen ge
wezen. De teneur was: meer openheid
voor de samenleving, hechter als
bond optreden, meer met andere ker
ken samen willen doen en van andere
kerken willen leren.
Hard
Het rapport kwam hard aan. Ener
zijds waren er reacties van wantrou
wen en ongeloof, maar anderzijds is
het serieus genomen en aanvaard als
spiegel, aldus ds Slebert. Hij toont
zich blij, dat het de tongen los ge
maakt heeft. Veel gemeenteleden
vonden het weliswaar moeilijk, maar
ook bevrijdend, dat men deze zaken
open en vrij kon bespreken ln een
serie goede gespreksavonden.
Zaterdagmorgen vindt de voorlopige
afsluiting van de discussie plaats op
een extra bondsvergadering In Bus-
sum. Het stemgedrag daar zal ln hoge
mate koers en beleid bepalen voor de
komende tijd.
Ds. Slebert constateert grote een
stemmigheid over de twee fundamen
tele „opbouwvragen", die het rapport
poneerde ten aanzien van de verhou
ding tot de samenleving: „Een ge
meente, die uitnodigt tot het heil,
maar die ook aanwezig wil zijn ln
onheilssltuatles" en „Een gemeente-
vorm. waarin het gebeuren van de
dag mede onderwerp ls voor het ge-
meente-zljn." Al zal het nog wel de
vraag zijn, hoever de bereidheid gaat
om deze eenstemmigheid hard te ma
ken ln concreet beleid.
Opvallend is, aldus ds. Slebert, de
Het vignet voor het komende
eeuwfeest van de bond van vrije
evangelische gemeenten, ont
worpen door Chris Weijenberg
uit Oldenbroek.
poneerde, om te proberen met be
houd van eigen identiteit onderdak te
krijgen ln een andere (zeg maar de
hervormde) kerk. ls vrijwel unaniem
door de gemeenten afgewezen.
Tegelijk ls de openheid gebleken voor
nieuwe vormen van gemeentezijn:
een gemeente die ontmoetingsplaats
ls en een werkplaats voor jong en
oud. Met vindingrijkheid kan de
kleinheid van de gemeente worden
uitgebuit als een voordeel.
Wanneer de bondsvergadering zater
dag tot deze koers besluit (en dat zit
er wel in, gezien de rapportages uit de
gemeenten), dan staan er om te be
ginnen drie zaken op het programma.
Eerst moet het komen tot de vorming
van brede sterke werkgroepen voor
zending en evangelisatie ln elke ge
meente.
Verder moet er een infrastructuur
voor de bond worden opgebouwd,
met een eigen bondsbureau. Volgend
Jaar bestaat de bond honderd jaar.
Daarom zal dan van elk lid honderd
gulden gevraagd worden. Gehoopt
wordt, dat dat een miljoen oplevert,
waarvan dan de helft voor het bureau
ls, de andere helft is voor hulp aan
kerken ln Indonsië en Oost-Europa.
Vervolgens ls het de bedoeling, dat ln
1981-1982 elke gemeente maar eens
gaat proberen, wat zij terecht brengt
van de leus „gemeente die uitnodigt
tot het heil, maar die ook aanwezig
u-11 zijn ln onheilssltuatles". Dat kan
door een ouderwetse conferentie,
door themadiensten, door buurthuis
werk, IKV, werk onder gastarbeiders,
bejaarden drugverslaafden of werklo
zen. Niets moet. als er maar wel daar
na een grondige evaluatie volgt.
Vooral ls nodig, dat het onderling
vertrouwen hersteld wordt, zegt ds
Slebert. Er is de laatste Jaren een
groeiende polarisatie.
Symptoom voor de spanningen was
het uittreden van de gemeente Hil
versum, vorig Jaar, voor wie het te
„links" en te centralistisch werd ln de
bond. Deze stap van Hilversum zal op
de bondsvergadering ln Juni uitvoerig
besproken worden. Ook bulten Hil
versum ls er bij sommigen een onbe
stemde huiver voor verandering en
angst gemanipuleerd te worden.
Die verwarring ls ln andere kerken
niet onbekend, maar komt ook nog
voort uit de tweesporhgied, die ken
merkend ls voor de bond van vrije
evangelische gemeenten, en die ds A.
C. Louwerse, de algemeen secretaris
van de bond, ons duidelijk maakt
Maranatha
Buitenstaanders denken bij vrije
evangelischen onmiddellijk aan de
opwekkingsprediklng, Maranatha,
Jezus komt, de toekomstverwachting
8 la Johannes de Heer. In de laatste
nummers van „Ons Orgaan" schrijft
J. W. Delwig een hele serie „Welk een
uitzichtBruidgemeente!", waarin
die visie nog eens goed verwoord
wordt. Maar, aldus ds Louwerse, hoe
legitiem dit geluld ook onder ons mag
worden gehoord, Je mag het niet „au
thentiek vril-evanaellsch" noemen.
Ds G. Siebert
De Maranatha-beweglng van Johan
nes de Heer heeft wel ln het begin van
deze eeuw een sterke invloed op de
gemeenten uitgeoefend. Een aantal
predikanten waren en zijn duidelijke
exponenten van deze beweging en
niet weinig gemeenten hebben daar
door een methodistlsch-revlvalistl-
sche Inslag gekregen, met het gevaar
van overaccentuering van het per
soonlijk geloof. Dat leidt tot een ta
melijk gesloten gemeentemodel: de
gemeente als gemeenschap van gelo
vigen met de passie om zoveel moge
lijk zielen te redden voor de eeuwig
heid.
Openheid
In 1977 werd ds. Gerard Siebert (37),
tot dan gemeentepredikant ln Gorin-
chem, parttime vrijgesteld ten behoe
ve van de stichting voor zending en
evangelisatie van de bond.
Via een aantal werkgroepen stelde hij
een actie-onderzoek ln. Het resultaat
bood hij de bondsgemeenschap aan
ln een rapport met de veelzeggende
titel „Demissionair ofmissio
nair?"
In dit rapport werd de stand van
zaken onverbloemd weergegeven,
maar ook werden hoopvolle mogelijk-
De eerste vrije evangelische gemeenten ln Neder
land ontstonden ln het midden van de negentiende
eeuw.
Sommige kwamen voort uit de hervormde kerk In
een reactie op het modernisme ln deze kerk en om de
synodale kerkstructuur, die werd ervaren als een
rem op het functioneren van de plaatselijke gemeen
ten. Andere gemeenten kwamen voort uit de af
scheiding In een reactie op de uitverkieslngsleer
daar en ook de kerkvorm.
Het Ideaal was: vrije zelfstandige plaatselijke ge
meenschappen van gelovigen. Het duurde dan ook
tot 1881 voordat er een landelijke structuur kwam:
„De Bond" die nog altijd vergeleden bij de synodes
van andere kerken, mlnimaak functioneert.
De vrije evangelischen kennen de kinderdoop. ZIJ
zijn niet aangesloten bij de wereldraad van kerken
of de raad van kerken ln Nederland. Wel Is er een
internationale bond van vrije evangelische gemeen
ten. Hun theologische hogeschool ls sinds 1970 geïn
tegreerd In de theologische faculteit van de rijks
universiteit ln Utrecht.
Vrouw zijn in Gods plan, door Her
mann Schelkle. professor theologie
aan de Universiteit van Tubingen;
bestaat, grotendeels uit verklaringen
van bijbelteksten die betrekking heb
ben op de positie van de vrouw, zowel
ln de Oude als ln het Nieuwe Testa
ment. Het boek ls ln het Nederlands
bewerkt door Boudewijn C.H. 8on-
dervan. uitgegeven bij Altlora-Aver-
bode en kost 17,90
ADVERTENTIES
waarin opgenomen. De Rotter
dammer. met Dordts Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamirunga
Directeur mg O Postma
hoofdkantoor
Postte 859
tOOO AW Amsteroam
Poslyrv 66 0000
Bsnk Ned C'edertw*
Rekewgr» 2300 12 574
Gi
XM00O
REGIO ROTTEROAM/OORDRECMT
Postbu". 9^8
3000 AX Rotterdam
lei 010-115588 (abonnementen
en öerorgmgi
lel 010-115588 (redact-ei
tel 115700 (uiisiurtend voor
advenenes)
Westtcaj* 4
REGIO OEN HAAGAEIOEN
Postöus 101
2501 CC Oen Haag
iel 070-469445
laöonremenlen en bezorging)
tel 070-469445 (radacto)
lel 070-468864 (uitsluitend voor
Parkstraat 22 Oen Haag
REGIO NOORDrOOST-NE DERLANO
lel 05200-17030
Mafcmerkl 56 Zwolle
Abonnementsprijzen
Per maand 16.98
Per kwartaal I 50.95
Per half >aar l 101,90
Per aar 201.60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telèlonrscbe abonnomenlenop-
d-achten (ze adressen boven i
Opgave fanvkeöencMer» «-19 30
van maandag fm vn|dag Op
/omlag van 18-20 uur teel 020-
913458
020-936868 d schr.fie!i|k aan
M.n. Adv aidei-ng postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Ad'eswiiz-ngen urtsfe-tend schril-
Sei-ik aan onze Amsterdamse
Bijbelgedeelten uit de oorspronkelijk talen
vertaald voor kinderen
NIEUW
Bmnnenkon volop bij de boekhandel
deel II
Bestelnr. 255
'te
■R
Het verhaal van Lucas
Lucas 12-24
Reeds eerder verscheen
Het verhaal van Lucas
Lucas 1-11
Bestelnummer 254
Andere bijbeluitgaven in eenvoudig Nederlands:
SamuélenSaul 1 Samuél 1-15
Saul en David 1 Samuël 16-31
David wordt koning 2 Samuël 1-12
De 9ene wordt voortgezet.
Gebonden - Formaat 13.5 x 20 cm.
Prijs per deeltje 6.75 e*d. verzendkosten
Verknjgbaar bij de boekhandel en het
Nederlands Bijbelgenootschap
Postbus 620 - 2003 RP Haarlem
Tel 023-259501
.bij brood alleen (Mat. 4 4).
Geef dan nAést de stoffelijke steun ook het
brood des levens, het Woord Gods, aan de
200.000 schoolkinderen van het arme Brazilië.
Een Nieuwe Testament kost 2,63.
Giro 901.000 van In de Rechte Straat te Velp,
met verm. NTBr.
Priesters waarschuwen
president Carter
PANAMA-STAD (ANP) Ruim 20
r.k. priesters en religieuzen uit geheel
Zuld-Amerika, die ln Panama wer
ken, hebben ln een brief aan presi
dent Jimmy Carter de Verenigde Sta
ten gewaarschuwd voor een militaire
invasie ln El Salvador. ZIJ beschrij
ven de burgeroorlog ln El Salvador
als een „strijd tussen het wolk en een
klein aantal rijken, die elke verande
ring willen tegenhouden". De geeste
lijke zeggen uit hun eigen werk „de
honger en ellénde" van de mensen te
kennen.
Met bezorgdheid volgen zij de berich
ten over wapenleveranties en het
aanbod van militaire experts van de
Verenigde Staten aan El Salvador.
Zij wijzen president Carter erop dat
de grondwet van de Verenigde Staten
de „direkte of lndlrekte Inmenging ln
de interne aangelegenheden van an
dere landen" verbiedt. ZIJ roepen de
Verenigde Staten op een politiek te
volgen die „alle rechten van Individu
en zowel als van volkeren" garan
deert
KONIOSTEIN (ANP) De inkom
sten van de Internationale hulporga-'
nlsatle „Kerk in Nood/Oostpriester-
hulp" zijn ln 1979 gestegen met 33,6
procent tot ongeveer 73 miljoen gul
den. De waarde der ontvangen giften
in natura steeg met 11,5 procent tot
ruim 18 miljoen gulden.
Dit blijkt uit het jaarverslag van 1979
dat moderator-generaal Werenfried
van Straten aan de generale raad van
„Kerk ln Nood/Oostpriesterhulp"
voorlegde tijdens de 18e zitting op 21
maart ln het Internationaal secretari
aat te Könlgstein (bondsrepubliek
Duitsland). BIJ die gelegenheid dank
te hij de meer dan 600.000 weldoeners
van de hulporganisatie.
ADVERTÊNTIE.
Wie meer wil weten:
Generale Diakonale Raad der Nederlandse Hervormde Kerk.
Antwoordnummer 1234. Utrecht, tel. 030-332426.
Maar in de 19e eeuw vertoonden onze
gemeenten als basispatroon Juist een
openheid naar de samenleving toe,
aldus ds Louwerse. Die openheid was
geïnspireerd door het Réveil, door de
Inwendige zending, mannen als Jan
de Liefde en Witteveen, en werd ge
kenmerkt door grote aandacht Juist
voor sociale problemen. De Jongere
gemeenten ln de bond zitten door-
i gaans op de gesloten lijn, terwijl de
oudere gemeenten meer die openheid
vertonen, al lopen de grenzen natuur
lijk ook door de gemeenten heen.
Die tweesporigheid doet denken aan
twee prominenten van vrij-evangeli
sche komaf, die de bond geen van
belde vast heeft kunnen vasthouden:
wijlen professor Hans Hoekendijk, de
man van de apostolaatstheologle, en
zijn neef opwekkingsevangelist Ben
Hoekendijk. Inderdaag, zegt ds. Lou
werse. Hij noemt dat de „tristesse"
van de kleine groep, dat zij de uiter
sten aan weerskanten niet vast heeft
kunnen houden.
Vrije evangelischen tussen Hans en
Ben Hoekendljk.
V'ERKWISTING HA
Over dat woordje verkwisting ntin,
kunnen we natuurlijk niet zo maafdoe
heen lezen. HIJ verkwistte zijn hij
vermogen, letterlijk: wat er was. D
aspect van ons menselijk bestaanjjkt u
heeft ln onze welvaartsstaat een Lsenj
extra accent gekregen. Vroeger d«oncj,
men dan uiteraard meteen aan hejj ian
moeizaam en met hard werken -e La
bijeengegaarde goed, het vaderlijien)
erfdeel. Hoeveel zweetdruppels,
bloed en tranen had dat niet geko^rdt t
En daar stond de deugniet voor oi^ ho
die dat Ineen woest (en soms inger
benijdenswaardig) leven er doorhi
Joeg. Zonder enig respect voor de wmmm
lange, zware dagen van vader en
moeder, ging hij ermee om alsof h£61
niets was. Tegenwoordig roept het
woord verkwisten andere gedacht^
bij ons op. We denken aan het ons
allen toevertrouwde goed van de TERI
aarde, het milieu en de etsor
bodemschatten. Als een verloren aan
zoon zijn we ermee omgegaan. en. E
Waarschuwende stemmen gaan iu ot
telkens opnieuw op, maar meteen geh<
laten zich ook anderen horen die im.
beweren dat't allemaal niet zo'n £der
vaart zal lopen. Maar 't wordt ons mnei
steeds duidelijker dat de aarde nit
onuitputtelijk ls en dat het de
grootste moeite kost om lets van jpcad
milieu waarin we geschapen zijn tf®ite
redden. En nog steeds schijnt het b
allesbeheersende te zijn: hoeveel 2lcl
halen we er uit om nog comfortab^ett<
te kunnen leven, om nog meer te Aan
kunnen „genieten", om nog groterwerc
Inkomens te kunnen verwerven". Jw
is ook een vorm van verkwisten. W °P
smijten het ons toevertrouwde wefiJn
Het kan niet op. En soms lijkt het rentl
erop alsof we een nieuw pessimlsniudei
Ingaan. Er ls toch niets aan te doe#; A™
Het zit ln de mens. Je krijgt 't er
uit. Hij is toch niet te veranderen. 1
is vergeefs op een betere wereld te
hopen. Stort Je er maar In, ofy, i y
ontvlucht de wereld en de
geschiedenis. Laat ze maar knoele
WIJ gaan naar een ander ver land. I
juist dat laatste kan niet meer. We
zullen bij huls moeten blijven. En i J
moeten dragen en de hoop en de
moed niet moeten verliezen. Andei
zijn we hier en nu reeds hell-loos.
JSC
ivon
NED. HERV. KERK 'lp
Beroepen te Bergum: H. A. AbnP- te
Kortenhoef. tare
ld
Aangenomen naar Heerlen (toez_
Kruyt kand. te Groningen, naar
pendrecht: J. C. de Ble te RlJP£t(
naar Harderwijk: H. A. SamsoKen
Streefkerk, die bedankte voor fysct"
Beroepingswerk
)et
rdt
late
*ats(
>fdc
kerk.
Bedankt voor Putten (deelgem.
Seton te Wanneperveen; voor 1 "e
nertsga: K. G. Pieterman te GrenJ
hulzen en Zandeweer c.a.
)1 n
Afscheid op 30 maart van Buf d
post: L. Gulman, ber. te Hilver#11^1
van Hlllegom: W. van Bruggen, bfr
Wassenaar; van Hasselt (deel|
part time): G. J. D. C. Loor, bei
Nljland.
Intrede te Rljperkerk (herv. g
federatie): T. Brussee uit Bellen (l
wijk Wijster predikant volgens <PefL
gangsbepaling 277 E); te Geerrlatl
denberg (bevestiging te Made)
Spaargaren voorheen pastoraat
pleeghuis Lindendaal te Hoorn
gens overgangsbepaling 277 E).
Vervroegd emeritaat verleend onu
zondheldsredenen aan W. de M? g
t.b.v. de vrijz. modaliteit te Zeistjj®
blijft t.b.v. de protestantenbond
Zeist bijstand ln het pastoraat vc
nen; emeritaat verleend wegens g
pensioengerechtigde leeftijd aan Q
E. van Voorthuysen scriba van
prov. kerkvergadering van No<
Brabant en Limburg; ds. Voorth
sen blijft tót 1 juni bijstand ln
pastoraat verlenen.
Wegens benoeming tot geestelijk 1
zorger van het streekziekenhuis h
den Twente ln Hengelo eervol ontl
flng verleend aan J. J. Duvekot t.
het pastoraat van het ziekenhuis
Beveland te Goes.
GEREF. KERKEN
Afscheid van Vtanen: A. J. van Hc
donk, ber. te Hoogezand-8appemi
van Appingedam: O. Jans ber.
Groningen Noord-Oost; van Tlji
P. L. Schuddebeurs, wegens em
taat
Intrede te Lollum en Waaxens:
1 Al bias, kand. te Kampen;
wenpolder: A. C. PoleiJ, kand.
Afscheid van Veenendaal: R. Kool- Kampen,
stra, wegens emeritaat.
Bevestiging op 2 april te Kam)
Intrede te Bussum: J. J. Burger uit (koopvaardijpredikant met sta»
aaxens:
t* Vi
lran/l
Van mevrouw D. J. Schulte Nord-
holt-van Apeldoorn en prof. dr J. W.
Schulte Nordholt is de volgende re
actie op het zaterdag gepubliceerde
artikeltje „Het onbehagen van D.
van der Stoep".
Wat is er eigenkljk aan de hand ln de
kerk-» Wat gebeurt er eigenlijk als we
samen avondmaal vieren?
Zondagmorgen vroeg omdat we
zaterdag weg zijn geweest lezen we
pagina 2 van Trouw, waar een stuk
van de heer Kiel zich met die vragen
bezig houdt en er een duidelijk ant
woord op geeft. Een antwoord dat ons
verdriet en ontstemt Vandaar deze
WaMs er ln de kerk. nog altijd met
een kleine letter, eigenlijk aan de
hand. in het bijzonder als we avond
maal vieren
Men zou de hele kerkgeschiedenis
natuurlijk kunnen beschrijven als
een spanning tussen hoog- en laag-
kerkelljkheid. verhevenheid en gezel
ligheid. mysterie en begrip. En wij ln het geding zijn ln de kerk, bij net
Holland met onze voorliefde voor hel- avondmaal. Waarom dan wijn en
derheid en huiskamer-gezelligheid brood, waarom niet koffie, zoals we
zaten dan. speciaal ln het gerefor- eens meemaakten in een kerkdienst
meerde protestantisme, aan de kant ln Amerika waar de alledaagse bur-
van het begrip. En zo ls het ook, wij gerlljkheld ook zo hevig heeft toege-
zljn kalme. rationele(en dus ook nog- slagen ln de eredienst, in het bijzon-
al sentimentele want dat ls de der ln de kerkgenootschappen van
component sinds de achttiende eeuw) gereformeerde signatuur?
christenen. Dat heeft wel Iets aardigs Nu is het misschien wel waar dat
maar het houdt ook een levensgroot vroeger alles te veel stijf stond van
gevaar van vervlakking ln.
Wat ls er als wij avondmaal vieren
aan de hand?
Niets meer. schrijft de heer Kiel. en lk
citeer nu. „dan dat Jezus gezegd had:
als je nog eens bij elkaar zit, denk dan
aan mijDat ls alles, alles.
Alles wordt zo ln het platte vlak ge
slagen van onze aardigheid, onze alle
daagsheid. Het lijkt alsof de hele ont
wikkeling van democratisering en
mede-menselijkheid ons zo het be
grip. nee het besef, heeft ontnomen
voor de geleding, de verdieping, de
gebrokenheid, de heiligheid, die ln
heiligheid, en ook wel schijnheilig-
ren. Nu is niets meer numlnieus, maar
alles gezellig, medemenselijk, mo
daal. progressief, democratisch, vro
lijk. begrijpelijk, alledaags. Alsof het
niet in wezen ln de kerk gaat om wat
ons besef te boven gaat. wat zo onein
dig veel meer ls dan wij, dat wij er
geen woorden meer voor hebben,
maar tekenen. God komt naar ons
toe, tastbaar. Dat kunnen wij vrolijk
of ernstig aannemen, of allebei, en wij
mogen er onze naasten ontmoeten.
Dókkum.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Scherpenlsse: A. Moer
kerken te Nieuw Beijerland.
plaats Curagao); W. Plantlnga, ka
te Kampen.
GEREF. KERKEN VRIJG.
Beroepen te Leek-Roden: C. J. SI
lik te Enschede Zuid West
held, en het is ln de mode om daar ver maar het ls een eeuwigheid meer, om
af te staan, maar nu slaan we wel erg in Mlskotte's taal te spreken, dan:
door naar de andere kant. Vroeger denk nog eens aan me. WIJ waren
was avondmaal een gebeurtenis, op eens lang geleden op een NC8V-com-
zijn best van een numlneus karakter ferentle waar de dichter NIJhoff het
(d w z. getuigend van een goddelijk lange gedicht „Het uur U" voorlas. Na
mysterie, dat doet beven. red. afloop vroeg Iemand hem of hij met
Trouw), louterend, zoals het zo ln- de vreemdeling die hij daarin be-
drukwekkend beschreven staat ln schrijft die immers de hele straat
„Oostloorn" (wordt dat prachtige verandert gedoeld had op Christus,
boek ooit nog gelezen?) en op zijn
slechtst zoals de Heidelbergse Cate
chismus zegt. een oordeel.
Maar nu moet alles getrokken wor
den ln het vlak van ons aardse erva-
Nee. zei hij na enig aarzelen, dat zou
te veel zijn, als Christus door een
moderne straat zou gaan. zou de hele
straat omvallen.
De afdeling Arnhem van de Vereniging van Vrijzinnige Hervormden
in Gelderland zoekt samen met de Centrale Kerkeraad van de
Hervormde Gemeente in Arnhem, in verband met het emeritaat (mei
a s.) van ds. W. C. F. Metz,
die voor 50% werkzaam zal zijn in het samenwerkingsverband van
V.V.H. en Remonstrantse Gemeente in Arnhem.
Naar mogelijkheden voor aanvullende werkzaamheden wordt gezocb
Een woning is beschikbaar.
Verzoeken om inlichtingen en/of sollicitaties aan de secretaris van de i
beroepsingscommissie: P. A. van der Loo, Boonakker 6, 6863 HG
Velp (Gld). tel. 085-64 73 82.
-