Oekraïnse kerk is zorgenkind Uit café Hoppe meegesleept naar de Krijtberg Leiding en theologen in vertrouwenscrisis Uit brieven van lezers Trouw Conferenti<S Vergadering vrouwenbond afgelast Bezinningsdag van verontruste vrouwen Preken Luther in Siberië gevonden In RK kerk: VAN DA A VOORBIJGANG DONDERDAG 20 MAART 1980 KERK TROUW/KWARTET INDE s== Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Na de Nederlandse bisschoppen zijn nu de bisschoppen van de Oekraïne naar het Vaticaan ontboden om daar met de paus een bijzondere synode te gaan houden. Deze Oekraïnse synode lijkt erg plot seling uit de lucht te vallen. Specula ties hadden bij voorbeeld de Franse en de Braziliaanse bisschoppen als eerdere kanshebbers aangemerkt voor zo'n gebeuren; bovendien leek 'n synode ook voor de paus zo tijdro vend dat hij wel even zou wachten met een volgende. Toch Is de Oekraïnse kerk een be kend zorgenkind ln de familia Roma ns In de Oekraïne zeil bestaat zij alleen nog ondergronds met nog maar zeer weinig priesters en mis schien een enkele verborgen bis schop. De Oekraïnse met Rome geü nieerde kerk werd kort na de oorlog door Stalin opgeheven, de leden mochten lid worden van de Russisch- orthodoxe kerk. Veel Oekraïnse ka tholieken zouden zich ln de oorlog geen waarachtige Sovjetburgers heb ben betoond. Vooral ln Noord-Amerlka, maar ook ln Frankrijk en elders groeide de Oe kraïnse kerk ln ballingschap. Het be treft doorgaans conservatieve groe pen. met sterke anti-sovjetgevoelens. Nu zouden ze zo graag een symbool van saamhorigheid hebben, een pa triarch zoals de andere orthodoxe en geünieerde kerken die kennen. Hun voorman ls de hoogbejaarde aartsbis schop van Lwow. kardinaal SllpyJ. die na Jarenlange gevangenschap nu als balling ln Rome woont. Onverzettelijk Het past echter helemaal niet ln de Vaticaanse „Ostpolltik" om die na tionalistische en an tl-communisti sche gevoelens van de Oekraïners ex tra prikkels te geven. Tegelijk wil deze paus graag dat de christenen zich onverzettelijk tegenover de com munistische regimes opstellen, dus prees hij hun martelaren en hun ge loofsijver uitbundig, toen hij vorig Jaar ln het Amerikaanse Philadelphia was. de hoofdzetel van de Amerl- Van een onzer verslaggevers BAARN De huishoudelijke verga dering van de gereformeerde vrou wenbond. die vandaag ln Amersfoort zou worden gehouden, gaat niet door Gistermiddag besloot het bestuur de vergadering af te gelasten met het oog op dc verwachte moeilijkheden ln het openbaar vervoer. De vergade ring ls uitgesteld naar donderdag 27 maart, weer ln Amersfoort. De bliksemactie van de gereformeer de vrouwenbond voor hulp aan Cam bodjaanse vluchtelingen heeft ruim 61.000 gulden opgebracht. Het resul taat komt via het Rode Kruis ten goede aan het werk van Eva den Hartog kaanse Oekraïners. Het feit alleen al dat de paus daar een bezoek bracht gaf al aan dat hij de Oekraïnse kerk weigenegen ls. Maar een eigen patri arch. nee. Om het nog wat Ingewikkelder te maken: het wil bepaald niet boteren tussen de geünieerde Oekraïnse kerk en de Russlsch-orthodoxen. Het Vati caan wil Juist met de orthodoxen goede banden. Het bezoek aan Tur kije ln november vorig Jaar heeft de oecumene met het oosten een duide lijke stimulans gegeven. Een Jaar geleden schreef de paus een brief aan kardinaal SllpyJ vooruitlo pend op het 1000-jarig bestaan van het christendom in die streken. De Russlsch-orthodoxen vroegen om op heldering, omdat naar hun mening de paus weer de oude opvatting deed herleven dat alleen gemeenschap met Rome waarachtig christendom moge lijk maakt en de rest toch duidelijk minder van kwaliteit ls. Kardinaal Wlilebrands moest toen de Russische metropollet JoevenaliJ haastig uitleg gen dat de Unie van Brest-Lltovsk nu eenmaal voor de Oekralners-ln-bal- llngschap veel betekent, maar dat zij niet als model geldt voor de verhou ding tussen Rome en de orthodoxie. Wlilebrands erkende dat door het be staan van geünieerde kerken nieuwe spanningen zijn ontstaan met de or thodoxie. maar dat dat niet moet betekenen dat de laatste als voor waarde voor oecumene de opheffing moet eisen van de geünieerde kerken. De kardinaal maakte ln de brief van de gelegenheid gebruik om duidelijk te stellen dat de Russlsch-ortho doxen evenzeer erfgenamen zijn van de duizend Jaren christendom als de Oekraïners. Van een verslaggever AMERSFOORT Het actiecomité van verontruste vrouwen ln de Neder landse Christen Vrouwen Bond (NCVB) houdt zaterdag 22 maart een bezinningsdag ln de „Orachtkerk", Lieve Vrouwenstraat 17 te Amers foort. Op deze bijeenkomst, die kwart over tien begint, zijn welkom geest- verwante vrouwen ln en buiten de NCVB, die de ongerustheid omtrent de koers van de NCVB delen. Ter sprake komen deze onderwerpen: het karakter van de dag; de taak van de christenvrouw nu, en: de christen vrouw en de veranderende moraal. Sprekers zijn: mevrouw C. L. Beer man-de Roos, kinderarts, en Ir. J. van der Graaf, algemeen secretaris van de gereformeerde bond ln de hervormde kerk. door A. J. Klei De Kelzersgrachtkerk In de vrolijke jaren dat onze redactie nog aan de Nieuwezijds zetelde, gingen wij menigmaal koffie (of iets anders) drinken in café Hoppe. Nieuwe collega's voerden wij zo spoedig mogelijk derwaarts teneinde te bevorderen, dat zij zich bij ons geheel op hun gemak zouden voelen. Aan deze bezigheid nam ik actief deel en naar zich denken laat, volstond lk bij de bejegening van verse vakbroeders niet met wat oppervlakkige praat, maar stootte lk binnen de kortste keren door naar het hogere. Ik stelde hun dan de vraag of zij hun hart reeds aan de neo-gotiek gegeven hadden en Indien zij bedremmeld antwoordden van niet, sleepte lk hen terstond mee naar de Krijtberg, schuin achter Hoppe. Nlet-Amsterdammers dienen te weten dat de Krijtberg een door Alfred Tepe aan het eind van de vorige eeuw gebouwde neo-gotlsche kerk ls. De objecten van mijn zendingsijver duwde lk een der zijdeuren in en als hun ogen gewend waren aan het halfduister, ontwaarden zij een hoge, slanke ruimte, die op uitbundige wijze getuigde van een rijk rooms leven. De veelkleurige, omhoogstrevende pracht van het interieur leverde mij verscheidene bekeerlingen op. Dat was ln die dagen hard nodig. Neo-gotische kerken werden bij aantallen neergehaald, de mensen waren nog niet toe aan het koesteren van de neo-gotiek. Ik wél, zoals uit het voorgaande duidelijk geworden kan zijn, en ik schreef een vlammend artikel onder het opschrift: „De Krijtberg moet blijven!" Aan mijn opwekking ls zonder mankeren gehoor gegeven. De Krijtberg staat nog steeds te pronk en nu zijn er foto's en tekeningen van, alsmede voorwerpen uit die kerk te zien op de bescheiden tentoonstelling „Schoon en vroom", die ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van de Vrije Universiteit te Amsterdam tot 11 april ln het hoofdgebouw van deze universiteit gehouden wordt. Wat heeft zo'n roomse kerk van doen met het eeuwfeest van een universiteit van gereformeerde komaf? Volstrekt niets, maar lk vermoed dat de Inrichters van de expositie bij het verzamelen van schone en vrome zaken uit 1880 en daaromtrent, op het gereformeerde erf te weinig aantroffen, dat de moeite van het aankijken waard was. ZIJ hebben toen iets geplukt van wat opbloeide bij de rooms-katholieken, met wie de gereformeerden trouwens, naar het woord van Abraham Kuyper, de stichter der VU. stoelen op eenzelfde wortel des geloofs. Het schone en vrome van gereformeerde kant ls geleverd door de Kelzersgrachtkerk ln Amsterdam, aan de wieg waarvan zeer nadrukkelijk dezelfde Kuyper stond. Hij bedisselde dat een architect van naam dit bedehuls voor de dolerenden zou bouwen. Het werd G. B. Salm, die doopsgezind was en ais ae oroeders aanmerkingen maakten op het feit dat geen gereformeerde bouwmeester uitgenodigd was. had Kuyper ter verdediging koning Salomo bij de hand, die voor de tempelbouw geen Jood, maar een heiden nam. Toen Salm zijn ontwerp gereed had, konden de gereformeerden kiezen uit zeven mogelijkheden voor de voorgevel, alle ln verschillende stijlen drie ervan zijn bewaard gebleven en op de tentoonstelling te zien en de keus viel op de meest opzichtige variant. Deze aardige bijzonderheden haal lk uit de catalogus van „Schoon en vroom", een zeer royaal geïllustreerd boekje, dat met zorg samengesteld is door John Vrieze (voor de gereformeerden) en Peter van Dael (voor de katholieken). Zij geven een naar mijn oordeel bevattelijk en helder beeld van wat in beide groepen leefde aan denkbeelden over religieuze kunst en ze werken zo toe naar uitvoerige beschrijvingen van de beide kerken, waaraan de tentoonstelling is gewijd. Ik raad iedere belangstellende, die niet in staat ls vóór de 1 le april „Schoon en vroom" te bezoeken, krachtig aan dit boekje te bestellen. Het kost maar vijf gulden. Ik heb geamuseerd en soms eningszins verbijsterd kennis genomen van de visie van Kuyper. aan wiens aandacht werkelijk niets ontsnapte en die zich zelfs bezighield met het uiterlijk van vrouwelijke kerkgangers. En in het katholieke kamp hield pastoor Jan Willem Brouwers zich bekommerd bezig met de schaarse kleding van de beelden, die dienden als boeken der leken. Als ik goed begrijp, had De Krijtberg men zowel ln de Romana als in de Reformatie weinig op met bloot en dat geeft, naast die wortel des geloofs. ook een mooie band. Over die beide verrukkelijke kerkgebouwen, de Krijtberg en de Keizersgrachtkerk, heb ik al meer dan eens op deze plek geschreven. Ik zie er daarom nu, met moeite, van af. Niet op lijst waarin opgenoman: De Rotter dammer, met Dordta Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leldse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenre Tammtnga Directeur mg. O Postma HOOFDKANT OOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wbauisfaat 131 Amsterdam lel 020-913456 teie* >3006 Postyo 66 00 00 8snk Ned Oed.efOer* Re*snnqnr 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam lei 010-115568 (abonnementen en berorging) tel 010-115588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westbiaak 4 Rotterdam REGIO OEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) Ie' 070-468864 (uitsluitend voor Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORO/OOST-NEDERLANO (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle lel 05200-17030 Meecmarkt 56 2wo*e Abonnementsprijzen Per maand f 16.98 Per kwartaal 1 50.95 Per half iaar 1 01.80 Per jaar 201.60 Ad r r*fa"e*en op aanwaag abonnementenop- i adressen boven) Opgave 'amJieoencnten 9-19 30 var maandag t'm vntdag Op zondag van 16-20 uur teiet 020- 9'3456 Opgave mm 020-936668 Mw-Adv afdekng poelbus 433 '000 AK AMSTERDAM Ad'eswvmgen ueskjitend schnf- AMSTERDAM In een bi bliotheek in de Siberische stad Chabarowsk is een in 1524 ge drukt boek met preken van de kerkhervormer Maarten Lu ther gevonden, to meldt het blad van de evangelisch-lu- therse kerk ELK. De door de Wittenberger drukker H. Luft gedrukte prekenbundel draagt de titel „Over de handel en de woeker". Hoe dit boek ooit in dexe afgelegen stad in het uiterste oosten van de Sowjet- l'nie. aan de grens met Mands- joerije, terecht is gekomen, is volledig onbekend. De beslissing van het ARP-bestuur om de heer Aantjes niet kandidaat voor de Tweede Kamer te stellen is een klap ln het gezicht van de honder den kiesverenigingen die dat hadden voorgesteld. Ook wordt nu ln feite afgekeurd wat de partijleiding op dat punt gedurende pak weg 25 Jaar heeft beslist. De leiding wist hoe de stand van zaken was en heeft ge meend dat er geen bezwaar was tegen een politieke loopbaan. De huidige machthebbers zien dat blijkbaar an ders. Of ls gezwicht voor de aandrang van bulten de partij? Vindt men dat een lastig christelljk-sociaal opere rend politicus, die daarenboven ook nog redevoeringen houdt contra neu tronenwapens en dergelijke geen kans meer moet krijgen? Zeker is ln ieder geval dat de kiezers niet de kans krijgen uit te spreken hoe zij over deze zaak denken. Dat ls des poedels kern. De kiezers alleen komt het recht toe te beslissen wie het vertrou wen geniet: de heer Aantjes of zij die hem zo graag politiek willen execute ren. De beslissing van het partijbe stuur zal de geschiedenis Ingaan als een stupide beslissing. Fijnaart A. Schrier Niet op lijst (2) Hannle van Leeuwen en Jaap Boers- ma wat zijn dat voor mensen. Eerst lid van de Tweede Kamer, dan er uit en nu er weer ln. Kom nou. maak er geen politiek spelletje van. Dat ze geschrapt zijn heeft mijn volkomen Instemming. Een teken dat wij niet Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korle reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden). De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 859.1000 AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. om hen verlegen zitten. Geef liever Willem Aantjes weer een kans. Groningen J. Heys Niet op lijst (3) Met grote waardering nam lk kennis van uw commentaar op de onbegrij pelijke beslissing van het AR-bestuur Inzake Aantjes. Dankbaar ben lk ook voor uw „advies": Aantjes hoort wél op de lijst; de kiezers horen zich uit te spreken over wat Aantjes niet gedaan (verzwegen) heeft én over wat hem aangedaan ls; een „niet-verkiesbare plaats" lijkt ln deze unieke zaak het meest verkieslijk. Dit noem lk pas een goed evangelisch en tegelijk de mocratisch geluld. Ik hoop en bid, dat nu het bestuur van de ARP met geen advies komt. de partij alsnog oren zal hebben naar dit Trouw-ad- vies. Ter overweging zou lk het alge meen bestuur nog het volgende wil len geven. Ik las ergens, dat ln de regels van de Benediktljner orde ls vastgelegd, dat als er onbelangrijke beslissingen genomen moeten wor den, de abt met de oudsten dat best afkunnen. Maar moét er een belan grijke beslissing genomen worden, dan moeten alle monniken gehoord worden en de laatste die wat zeggen mag isde Jongste monnik. De zaak-Aantjes ls ook ln de ogen van het algemeen bestuur kennelijk be langrijk. Laat de partij er aan mee werken, dat „alle monniken gehoord worden", tot en met de Jongste. Emmen G. Gommer Kootwijk-mast Blijkens Trouw van 18 maart zal de radiomast van Kootwijk naar bene den worden gehaald. Kan hij niet dienstbaar gemaakt worden tot het opwekken van energie? Een paar pro pellers er aan en klaar is Kees Putten D. Veefkind FNV-demonsratie Ik hoop dat de heer Kok, zijn bestuur en leden maandagavond het tv-pro- gramma over de Hongerwinter 1944/ 1945 (óók NCRV!) hebben gezien. Ik zou ze dan ln alle gemoede willen vragen of zij het toch eigenlijk niet beschamend vinden, deze beelden ziende, te (gaan) staken of demon streren, omdat wij een pas op de plaats moeten maken dan wel een weinig terug moeten in ons inkomen? Aalsmeer F. Doornebal FNV-demonstratie (2) kok zegt dat hij voor de arbeiders ls, maar door die stakingen worden juist de gewone mensen getroffen, want mensen die een auto hebben komen toch wel bij hun werk, maar de gewo ne mensen moeten lopen. Ook de kleinere zaken worden erdoor getrof fen want die verkopen op zo'n dag niets. Dus weer treft het de arbeiders, dus wederom een grote leugen. Amsterdam mevr. Homma Harmsen BALTIMORE (ANP) Voorstellin gen en inscripties uit de vroeg-chris- telijke tijd kunnen het bewijs leveren dat ln de eerste eeuwen vrouwen wer den toegelaten tot het priesterschap en zelfs het bisschopsambt. Dat is de mening van de Amerikaanse archeo loge Dorothy Irwin. Volgens haar ls er echter systema tisch aan dit oude bewijsmateriaal geknoeid of worden de voorstellingen die haar stelling staven gewoonlijk ontoegankelijk gehouden voor publi citeit. door Pieter van der Ven AMSTERDAM De verhouding tussen theologen en leiding van de roomskatholieke kerk lijkt op een dieptepunt, zodanig dat men zelfs van een vertrouwenscrisis kan spreken. Dat valt te lezen in het zojuist verschenen nummer van het Tijdschrift voor Theologie, een driemaan delijkse uitgave van voornamelijk de katholieke universiteiten van Nijmegen en Leuven. Het tijdschrift geeft een uitvoerige analyse van de Romeinse procedure die vorig jaar tegen prof. Schille- beeckx werd gevoerd. De zaak-Schil- lebeeckx ligt overigens sindsdien stil. althans niemand weet wat er verder aan ls gedaan sinds Schillebeeckx in Rome aan de tand is gevoeld. Het Tijdschrift voor Theologie, waar van Schillebeeckx de hoofdredacteur ls. constateert dat de relatie tussen theologen en bisschopen ln vrij korte tijd grondig ls veranderd. Tijdens het concilie ln de vroege Jaren '60 lieten niet alleen de Nederlandse bisschop pen zich graag van advies dienen door als progressief bekende theolo gen. De laatste Jaren wordt alleen nog maar gehoord dat theologen er zijn om als ondergeschikten de kerkelijke leer en het kerkelijk gezag te verdedi gen. De huidige paus zit nog sterker op dece lijn dan zijn belde voorgan gers. Vijftien jaar geleden wilden bis schoppen nog wel eens hun dank baarheid betuigen voor het werk van theologen, nu ziet men slechts een woud van vingertjes die waarschu wen of zelfs priemend beschuldigen. Zijkamertje Tijdens het „gesprek" dat de congre gatie voor de geloofsleer met Schille beeckx had, mocht ln een zijkamertje prof. Bas van Iersel de wacht houden. Hij ls exegeet en dekaan van de theo logische faculteit ln Nijmegen. Op het laatste moment kreeg Schille beeckx bij wijze van compromis toe stemming om Indien gewenst met Van Iersel overleg te plegen. Maar Van Iersel mocht niet bij het gesprek zelf zijn. Van Iersel heeft nu de hele gang van zaken rond deze procedure uiteengerafeld. Hij heeft zowel aan de hand van de procedure-voorschriften als met zijn herinnering aan de feite lijke gang van zaken bekeken of hier sprake was van een strafproces, of van een Informatief gesprek. HIJ komt tot de conclusie dat men in gemoede niet van een gewoon onder houd kan spreken, omdat daarvoor te zeer een fundamentele ongelijkheid en ongelijkwaardigheid bestaat tus sen enerzijds de „verdachte" theo loog en anderzijds de commissie. Van Iersel meent dat er ln feite wel dege lijk sprake ls van een „proces"; door het echter niet zo te noemen lijkt - ten onrechte rechtsbescherming voor de betrokken theoloog onnodig. Van Iersel gaat ook na of en ln hoe ven* het veelgehoorde argument op gaat. dat geheimhouding ter bescher ming is van de theoloog. HIJ komt tot de slotsom dat bepaalde vormen van geheimzinnigheid de betrokkene rechtstreeks benadelen. Volgens Van Iersel ls de huidige procedure onaan vaardbaar als middel om de rechtzin nigheid van een theoloog te testen. Hij doet een flink aantal suggesties om binnen het raam van de bestaan de bepalingen de praktijk althans te verbeteren. Misslag In hetzelfde nummer van het tijd schrift geeft de Jezuïet Plet Schoon- enberg, oudhoogleraar ln Nijmegen, een antwoord aan zijn medebroeder Jean Oalot. Deze Belgische theoloog was één van de ondervragers ln de zaak-Schillebeeckx. Luttele dagen vóór dat gesprek had hij voor de Vaticaanse radio ln feite gezegd dat Schillebeeckx ten Schoonenberg en Küng) er ketterse ldeeén op na hiel den over Jezus Christus. De directeur van de Vaticaanse radio, ook een Je zuïet. kwam zich naderhand bedrem meld bij Schillebeeckx excuseren voor deze misslag. Galot heeft onlangs ook een boek geschreven waarin hij poogt aan te tonen wat er allemaal niet deugt aan de theologie van mensen ais Schoon enberg en anderen. Vroeger schreef Oalot vooral boeken over het heilig Prof. Van Iersel (1) en prof. Schillebeeckx. hart van Jezus en het onbevlekt hart van Maria. Orappenderwijze werd wel eens gezegd dat Galot meer car dioloog dan theoloog was. Maar zowel In „Vers une nouvelle christologie" als in ..Christo contestato" bindt hij de strijd aan met de theologen die volgens hem de oude concilies, vooral Chalcedon, verwerpen of althans niet meer voldoende aanvaarden. Schoon enberg toont in een niet erg toegan kelijke theologische beschouwing aan dat Galot ternauwernood de goe der trouw met halve citaten zijn op vattingen he«ft verdraaid en slecht begrepen. De redactie van het tijd schrift wil zich medeverantwoorde lijk weten voor de „dienst" waarvoor theologen zijn opgeleid en vrijge steld. Dat is niet het behartigen van de „public relations" der kerkelijke leer. maar het „uitleggen van de tra ditie binnen de contekst van onze tijd en de geloofstaal behoeden voor slij tage en vervlakking. Theologie heeft zo ook een storende functie ln de kerkgemeenschap, iets van een loyale oppositie, juist uit zorg voor de ge loofwaardigheid van het geloof." Tijdschrift voor Theologie, 86/1. Postbus 35, Nijmegen - losse nummer 15. HIJ ZEI: EEN MENS HAD TW ZONEN De gelijkenis van de verloren zq v. begint met een heel eenvoudig gegeven: een mens had twee zot Dat komt meer voor. Daar gaat on precies om. Gelijkenissen gaani dingen die meer voorkomen en jN K daarom direct herkenbaar zijn. ;te 1 een verhaal, daarom: had. Precl fry zoals lk kinderen hoor zeggen: ij de conducteur, en dan gaat heti tie" verder. Er is „een mens" en die 1 ga twee zonen. Ook in het evangeli and komt die situatie meer voor. Iki aan die twee zonen die de wij ngi jujjc ingezonden worden. De één zegt gtaa goed, ik ga, en hij gaat niet; en d lgeZl ander zegt: nee, en die gaat wel. omr verder terug denk ik aan „de me jat i Adam. Twee zonen, Kain en Ab( gaat Het is duidelijk dat die zonen ni e nj elkaar lijken. Meestal gaat het o x h; een contrast. Er zijn ook roman pat dit thema behandelen. Ik denk j ascl het boek van Ritter: Kain en Ab waj Twee zonen, dat betekent twee kansen, twee mogelijkheden. Ie: en die zonen heeft is vader. De vadt ^jei dit verhaal ziet twee jongens vo< zich. Wat zal er van hen worden? )ai^ zullen ze het doen in het leven? 1 da hij er al iets van? Hier niet. Heti age] nog helemaal opengelaten. Tocl al een zekere orde in het verhaal kennen, ook in de bijbel vaders i y ie< veel meer zonen. Vaak is dat onoverzichtelijk. Hier is het leve W(J, teruggebracht tot twee mogelijkheden. Twee zonen, dal betekent twee levens, twee lt richtingen, tweeërlei wil en wena oriëntatie en uitkomst. Er zit al meteen een spanning in deze sin CI1 mededeling. Hoe zullen die twee juc houden, maar ook: hoe zal die vj zich houden en reageren op wat doen en willen? Want misschien 1(ie het wel om hem? Er staat niet: e (la waren twee broers. Nee: een mer _er had twee zonen. Het een of het a |e Er loopt een diepe snee door dit leven. Een wond. Zullen die tweef™ samenkomen? Ze hebben één oorsprong. Hebben ze ook één d< j j ELI één voleinding? Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Minertsga: K. O. man te Garsthuizen en Zandw Aangenomen naar Apeldoorn:! M. Roodenburg te Middelbu bedankte voor Dordrecht; naarl pen-Emst-Vaassen (voorganger! vrijz.herv.): E. van Donselaar, f te Kiel-Winde weer. L Bedankt voor Tange-Alteveer ei[ Hemelum: T. S. Fahner, ka) Zeist. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Harderwijk en schede-Noord: A. de Snoo te M te Zwolle: M. Brandes te Erme 1 Aangenomen naar Delfzijl: 6mit te Zaamslag. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Hoogeveen: C. v.i te Yerseke. Ds. C. F. H. van Titis van Serooskerken De synodale commissie van de e* gelisch lutherse kerk heeft na g JU den dolloquium doctum ds. C. j van Tuil van Serooskerken te kapelle toegelaten als pred: 'ei Door de synodale commissie is va een bijzondere opdracht vers le< Ds. Van Tuyll (56) was tot 1971. v vormd predikant te Biggekerk werd toen eervol ontheven met tus-bevoegdheid. Ds. Van Tuyllht voelde mij liturgisch erg aang< in ken door de lutherse kerk. Ik gl de Middelburgse gemeente me ken, werd er ouderling en do er samen met de predikant het par) rooster. Vandaar." Om te onde er pen, dat er geen sprake is vai breuk („dat zou ln deze oecumer tijd ook niet meer kunnen"), ~A1 dominee gastUd in de hervo tsi kerk gebleven. erl ler Geef een hele hoop, lnfon dag TEAR Fund over de verho tussen zending en ontwikkeling m.m.v. ds. W. Verbaan, drs. J Barneveld en D. Frans, zaterd maart 10.30-16.45 uur, Paului r 1 Albertine Agnesstraat, Dord Inf. tel. 03430-5030. Open dag Nederlands Bijbel tuut voor ieder die belangst d heeft voor deze opleiding, vrijd (jc maart 10.30-17 uur. Biltsewt Bosch en Duin (tel. 030-784065) >Uj Ontmoetingen (met speciale un dacht voor islamieten ln Neder °P voor predikantsweduwen m.m.i k< J. 81omp, 11-13 april. Den Alen ïm Laag Zuthem (tel. 05290-541) (1 e 2 Ung: 2-4 mei). Vrij en zinnig jongerenwerk derconferentie vrijzinnig jonj lc^ werk (12-20 Jaar). 12-13 april. Ver v: de. Lage Vuursche Inf. en op( 030-317920 115 vir Mondigheid in de gezondh zorg. over de verhouding patiënt 11-13 april. Woodbrookershuis, chem (tel. 05734-443) Euthanasie, voor werkers in d zondheidszorg m.m.v. E. Beermi ed Roos en mevr. M. A Karsem zaterdag 29 maart in Utrecht Ir opg. Hospital Christian Felle Nederland, tel. 03429-1314

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2