Mime-wereld wacht nog
op de toegezegde subsidie
11
Mooi ogend theater in
Knollen en citroenen
Luisteraar moet deel van
regionale omroep betalen
Actiegroep
tegen film
„Spetters"
Bedrag van driekwart miljoen spoorloos verdwenen
D'66 en VVD boos over compromis
Subsidie voor
ombudsman
nog onzeker
Toneel als middel
van communicatie
w
«1
Nieuw licht 0|
drama Mayerli
Nieuwe produktie voor Noorden
Televisie-quiz
over omgaan
met energie
Nieuwe boel
WOENSDAG 19 MAART 1980
KUNST/RADIO/TELEVISIE
Voor het derde achtereenvolgende jaar wordt
in Utrecht het festival „Mime in Beweging
gehouden. Tot 30 maart hebben drie theaters,
namelijk Tejater Kikker, 't Hoogt en De Blauwe
Zaal, hun zalen geopend voor niet minder dan
24 Nederlandse mimegroepjes en aanver
wante gezelschappen. De Nederlandse mime
is inderdaad in beweging; en wel in een
richting die vele direct betrokkenen en ingewij
den in deze kunstsector grote zorgen baart. Al
bijna dertig jaar lang woedt de zogenaamde
mime-oorlog. een strijd om de broodnodige
subsidie. Om de zoveel jaar worden in deze
oorlog harde veldslagen geleverd en de laat
ste vond plaats bij de behandeling van de
kunstbegroting, half februari, in de Tweede
Kamer. Eigenlijk moet hier niet van een veld
slag gesproken worden. Toepasselijker is de
goocheltruc, waarmee de ambtenaren van
CRM de mimesector op mysterieuze én ont
hutsende wijze wisten te beduvelen. Drie
kwart miljoen extra subsidie verdween spoor
loos en nog steeds weet niemand waar of
hoe
door Eefje van Schalk
UTRECHT Een ieder die zich ook maar een beetje bezig
houdt met het Nederlandse theatergebeuren, weet dat er de
laatste jaren een soort wildgroei gaande is, of noem het een
gecultiveerde subcultuur.
Er verschijnen steeds meer groepjes
die allemaal op hun eigen manier
..nieuwe theaterontwlkkellngen" pro
beren te stlmulerea Meestal wordt
daarbij gezocht naar een comblnatle-
vorm van beweging-dans, mime en
toneel. Zo onstond het fenomeen be
wegingstheater dat de weg vrijmaak
te voor een hausse aan groepen die
onder de verzamelnaam mime vallen.
Om enkele te noemen: Bewth, Waste
of Time. Mekanlek, Perspekt, Incop-
rodlng. Funhouse. Termlek. Grifthea
ter. enz Na 1075 ls het aantal groepen
dat zich professioneel, maar soms
ook noodgedwongen semi-professlo-
neel met mime bezighoudt, bijna ver
drievoudigd: van 7 naar 10. Ook op
het gebied van de experimentele
dansstudio's ls dezelfde ontwikkeling
te zien
Plan
BIJ CRM ls deze ontwikkeling zeker
doorgedrongen. De ambtenaren zijn
daar wakkergeschud door talloze
commissies, vakgroepen, en adviesor
ganen. die met nog meer nota's en
praatpapieren wapperden. Voorop ln
het lulden van de alarmklok stonden
de VOM (Vereniging van Gezelschap
pen op Mimegebled) en de toenmali
ge KO-NW (Kunstenaarsorganisatie
NW, NU Kunstenbond FNV).
Al vijf Jaar geleden had dat tot gevolg
dat er een eerste subsidieregeling met
een aansluitend meerjarenplan werd
getroffen, echter onder de voorwaar
de dat hieraan een personeelsstop
werd gekoppeld. Het ministerie stel
de destijds dat niet meer dan 55 -
mlmespelere financieel gesteund
konden worden, dat niet meer dan
vijf gezelschappen gesubsidieerd
mochten worden en dat er slechts een
beperkte salarisgarantie van vijftig
procent mogelijk was.
Zo lagen de stellingen enkele Jaren
geleden. De overheid stelde duidelij
ke grenzen en daarmee was ln feite
een onmogelijke situatie ln het leven
geroepen. Want hoe en waarom kan
Iets ingeperkt of zelfs tegengehouden
worden, dat Juist als creatieve bloei
aan het gedijen ls? Een grote tegen
strijdigheid ln het overheidsbeleid
ontstond bovendien door de oprich
ting van de mime-beroepsopleiding
aan de Amsterdamse Theaterschool
enerzijds en het vaststellen van een
personeelsstop anderzijds. De minis
ters van onderwijs en wetenschappen
en CRM liepen elkaar met andere
woorden weer eens voor de voeten,
want het werd dus wel toegestaan dit
vak te leren, maar Je beroep ervan te
maken was wat anders.
Nu ls het drie Jaar later en hoewel de
nieuwe mime-generatle gedoodverfd
leek, bleef zij doorvechten. Tegen de
bierkaai van ruimte- en geldgebrek ln
organiseerden zij alle mogelijke ac
ties, vormden nieuwe groepjes en
kwamen met steeds meer (project
subsidie-aanvragen.
Vierjarenplan
In 1977 werd daarom een vierjaren
plan ontwikkeld. Men besefte dat een
half salaris voor 55 Nederlandse ml-
mespelers onhoudbaar was. Met dit
plan kwamen de aloude problemen
nog markanter dan voorheen naar
voren. De „mlme-oorlog" sleepte zich
voort, deze keer toegespitst op de
kernvraag of nu de arbeidsplaatsen
uitgebreid of de arbeidsvoorwaarden
verbeterd moesten worden. De vere
nigde mlmespelere wensten het eer
ste als prioriteit, maar de CRM-verte-
genwoordlgera verschansten zich
(daarom?) liever achter het
laatste
De strijd ging moeizaam voort, maar
leverde uiteindelijk toch resultaten
voor de mlmera. Bij de behandeling
van de Kunstbegroting ln 1979 wist
de Tweede Kamer zelfs vijfmiljoen
extra uit het vuur te slepen voor
groepen „die nieuwe theaterontwlk
kellngen stimuleren". Dat klinkt na
tuurlijk wel vaag, maar op papier
stond tenminste vast dat driekwart
miljoen daarvan extra voor de mime
sector zou worden uitgetrokken. Cen
traal punt hierbij was niet alleen de
gelijkschakeling van de ralme-sala-
Van on2e parlementsredactie
DEN HAAG De regionale omroep zal in de toekomst deels uit de algemene middelen
moeten worden betaald en deels door de luisteraar zelf. De Tweede Kamer nam gisteren in
meerderheid een motie van PvdA. CDA en PPR aan, die van de regering vraagt zo'n
financieringsmodel voor de regionale omroep in te voeren.
Vooral D'W en de WD trokken fel
van leer tegen het nieuw gesloten
compromis van PvdA en CDA. Het
'gedraal' van de PvdA moest het
daarbij met name ontgelden. Minis
ter Oardenlere van CRM ls overigens
aardig tegemoet gekomen ln deze
motie Haar hele Idee gaat door. be
halve dan dat zij ln eerste Instantie
ook gemeente en provincie had willen
laten mee betalen aan de regionale
omroep. In plaats van die lagere over
heden willen PvdA en CDA nu de
burger direct laten betalen door op
centen op de luister- en kljkbijdrage.
In het debat over de regionale om
roep van een aantal weken terug
bleek niemand het met het model van
de minister eens te zijn. Het CDA
wilde bij rijk. provincie en gemeente
ook de burger als medefinancier op
tellen.
De PVdA vond dat gekunsteld en
meende dat alleen het rijk voor de
kosten moest opdraaien. Net als D'66,
dat daarbij financiering van regiona
le STER-reclame mogelijk achtte.
WD-voorstellen gingen in de rich
ting van deels rijksoverheid, deels
regionale STER-reclame
Ongestoord
Geen van deze fracties haalde derhal
ve een meerderheid voor haar stand-
Speciaal vandaag
Kenmerk zendt onder de ti
tel „Armer ouder worden
AOW" een film uit over het
groeiend aantal AOW'ers dat
in grote financiële problemen
komt doordat de uitkering ge
lijk blijft terwijl de kosten
van levensonderhoud sterk
stijgen. Aan het woord komen
AOW'ers die van hun uitke
ring de gestegen stook- en ser
vicekosten niet meer kunnen
betalen
Ned. 2/19.24
In Van Gewest tot Gewest:
de Vereniging Nationale Die-
renzorg Wassenaar, een nieuw
gemeentehuis voor de Haar
lemmermeer, die 125 jaar be
staat, de voor het merendeel
kerkelijke kunst van de collec
tie Van Gerwen-Lemmens in
Valkenswaard iN Bi
Ned. 1/18.59
In Panoramiek. de buiten-
landrubriek van de NOS: ge
sprek met dr Polanov. hoofd
redacteur van de partijkrant
Sovjetska Rossi ar voor een
Russische visie op Afghanis
tan. Verder: welke rol speelt
koning Juan Carlos 1 In het
democratiseringsproces van
Spanje en Spanje, de EG en de
NAVO
Ned. 1/22.1*
punt, hetgeen tot gevolg zou hebben
dat de minister ongestoord haar be
leid zou kunnen voortzetten. Toen al
werd ln de wandelgangen druk ge
praat over mogelijke compromissen,
opdat er toch een ander beleid zou
kunnen worden afgedwongen. Minis
ter Oardenlere berichtte intussen dat
het voor de PTT een zeer kostbare en
uiterste krachtsinspanning zou ver
gen om regionaal met opcenten te
gaan werken op de luister- en kijk
gelden.
De kans dat D'66 en de WD hun plan
er door zouden krijgen door de PvdA
naar hun zijde te trekken werd ln de
loop van de tijd echter groter, omdat
de socialisten met een omroepnota
kwamen, die STER-financiering voor
de regionale omroep voorstond.
De WD en D'66 bleken in him eigen
omroep nota's daar ook al vooretan-
der van. Vandaar dat bitterheid, ver
bolgenheid en teleurstelling bij die
twee fracties groot waren nu bleek
dat de PvdA haar standpunt voor een
derde keer veranderde binnen het lut
tele bestek van een paar weken, door
nu met het CDA ln zee te gaan.
..Niet de macht van de rede, maar de
macht van het getal lijkt nu het pleit
te gaan beslechten," sprak D'66-
woordvoerder Mertens. Hij diende
boos de motie ln. die de PvdA tijdens
Van onze parlementsredactie
DEN HAAG De Tweede Kamer wil
straks na het onderzoek van het mi
nisterie van CRM naar de onafhanke
lijkheid van de Stichting Ombuds
man de handen vrij houden om Ja of
nee te zeggen tegen subsidiëring van
die stichting.
De gehele Kamer, op de Boerenpartij
na. schaarde zich gisteren achter een
motie van Betnema (CDA), die dat
stelt. De motie werd mede onderte
kend door PvdA. D'66 en PPR
Vorig Jaar besloot staatssecretaris
Wallis de Vries van CRM de subsidie
aan de Stichting Ombudsman stop te
zetten. Eenderde van de gelden die
nodig zijn voor het werk van de stich
ting moet van het rijk komen. Zijn
ambtsvoorganger Meijer (PvdA) had
de ombudsman voor drie Jaar subsi
die gegarandeerd, een termijn die aan
het aflopen is
Wallis de Vries schreef de ombuds
man. dat hij nergens meer op hoefde
te rekenen. Een debat over deze
kwestie leverde op. dat CRM een on
derzoek zou instellen naar mogelijke
vormen van samenwerking en finan
ciering. Als dat onderzoek ls afgelo
pen komt er over de resultaten dus
weer een debat, waarbij de Kamer
zich al bij voorbaat heeft vrijgemaakt
om frank en vrij opnieuw een oordeel
te geven over al dan niet subsidiëren
rissen aan die van de acteurs (mo
menteel ls dat namelijk 80 procent),
maar vooral de uitbreiding van het
aantal arbeidsplaatsen.
Wat bleek echter ln 1979? Door CRM
was, ondanks alle goed beargumen
teerde voorstellen en meerjarenplan
nen van VGM en KO-NW en de
Raad van de Kunst nog steeds geen
cent aan de miirte-aanvragen extra
besteed en dat betekende dus dat de
beloofde driekwart miljoen spoorloos
dreigde op te lossen. Teruggevloeid in
de schatkist of aan andere projecten
besteed? Niemand kon of wilde het
precies zeggen en de ambtenaren van
CRM speelden hun eigen, nieuwe
vorm van theaterontwikkellng. Naar
aanleiding hiervan werd ln Januari
van dit Jaar door de VGM en de
Kunstenaarsbond FNV een zwart
boek uitgegeven, waarin heel over
zichtelijk en precies de gang van za
ken werd toegelicht. Als er één kunst
sector ls die haar zaken duidelijk op
papier heeft staan, dan ls het wel de
mlme-sector.
Discussieleest
Behalve deze publlkatle werd begin
februari een „dlscusslefeest" ln het
Shaffy-theater georganiseerd en
zoals was te verwachten, werd dat
een pittige confrontatie: de vertegen
woordigers van 19 professionele -
mimegroepen in een radeloos en moe
deloos woordengevecht met de heren
Rudy Wolffensberger en Frits ten Ha
ring van CRM. Tussen hen ln stond
de afvaardiging van de Raad van de
Kunst en de Kunstenaarsbond en als
eenling op de zlJUJn wakkerde Ka
merlid Aad Kosto (PvdA) de gemoe
deren aan met de mededeling dat hij
de minister wel eens hard aan haar
mouw zou trekken bij de naderende
kunstbegroting, half februari.
Ondanks het geschreeuw en de stelli
ge verzoeken om antwoord van de
Een van de groepen op het mime-festival in Utrecht is het Affiniteitstheater, hier in een scè
„Edge of Time". Foto Bob
kant van de mlmers weten we nog
steeds niet waar de bewuste drie
kwart miljoen gebleven ls. Ook werd
geen Informatie gegeven over de toe
komstige uitvoering van het bestaan
de meerjarenplan. De CRM-ambtena-
ren bleken goed geschoold in het
goochelen met cijfers, paperassen en
nota's en tegenover deze trucs ston
den de mime-spelers volkomen mach
teloos.
Kunstsubsidie ln ons land vormt
anno 1980 nog steeds niet meer dan
0,15 procent van het nationale Inko
men en zoals uit het hierboven ge
schetste verhaal duidelijk zal zijn,
moet er voor de mimesector nog een
grote serie nullen achter de komma
worden bijgeplaatst. Duidelijk is in
ieder geval dat CRM deze tak van
theaterkunst in een dikke mist met
koude nevelvlagen weet te hullen.
Voor de getroffen spelers is dat zeker
frustrerend, ook omdat ze al dertig
Jaar met plannen ter tafel komen en
nog steeds een lege pot treffen.
Festival
Om hun boosheid en onvrede te ui
ten, hebben zij nu een mime-festlval
ln Utrecht georganiseerd. Tot 30
maart treden maar liefst 24 mime
groepen in drie verschillende zalen
op: Tejater Kikker, Theater 't Hoogt
en De Blauwe Zaal van de Stads
schouwburg. Eendracht maakt
macht? Wie zal het zeggen, maar te
genover de mist van CRM stellen zij
klare taal: ze bestéén en laten zich
niet zomaar als het ondergeschoven
theaterkindje wegtoveren. In hun
zwartboek stellen de mlmespelere
peel duidelijk hoe zij de seizoenen
1979/'80 en 1980/'81 zien: uitbreiding
van het aantal arbeidsplaatsen van
55 tot 65 en daarna tot 80 spelers, met
een heel jaarsalaris naar de propor
ties zoals die ln de ontwerp-CAO zijn
voorgesteld. De 65 spelers moeten in
zeven samenwerkingsverbanden spe
len, de 80 van het komende seizoen
zelfs in negen.
Ondanks de Inmiddels zo geruisloos
behandelde kunstbegroting, ondanks
de toezeggingen van steun van Kos
to, ondanks de 24 vooretellingen in
Utrecht, ondanks het zwartboek
Til Gardeniers heeft haar begroting
er doorheen gekregen. Maar de be
wuste driekwart miljoen extra voor
de mime is en blijft weg. Niemand
kan (of durft?) te vertellen waar dat
geld heen ging.
het debat over de regionale omroep
had Ingediend en gisteren Introk. Die
motie om algehele rijks financie
ring werd nu verworpen. Alleen de
WD. CPN. DS'70 en D'66 waren voor.
Bakzeil
Een meerderheid van de Kamer
stemde nu dus ook tegen het ver
schijnsel van regionale STER. Wat
daaruit kan worden opgemaakt ls ln
ieder geval dat woordvoerder Kosto
aardig bakzeil gaat halen met zijn
medianota. Die nota over het om
roepbestel staat niet veel minder bol
van de commercie dan die van WD
en D'66.
Tot op heden heeft het CDA zich daar
vooral tegen verzet, meestal met
PvdA als medestander. De fractie
van de PvdA blijkt ln deze hele gang
van zaken niet achter haar woord
voerder Kosto te staan en wijst de
commercie nog altijd krachtig van de
hand.
Het verwijt van D'66: ,,De PvdA heeft
een curieuze nieuwe dansfiguur in de
politiek geïntroduceerd: de pirouet
te." zal dan ook meer gericht zijn
tegen de woordvoerder van de PvdA
ln deze. dan tegen de fractie zelf. D'66
heeft uitgerekend dat de bijdragen
van bijvoorbeeld een Zeeuwse luiste
raar aanzienlijk hoger zullen moeten
zijn dan die van Iemand ln Noord-
Holland. De belde omroepen kosten
namelijk evenveeL Maar het aantal
inwoners ls in het ene geval veel gro
ter. Zo zullen de opcenten ln Amster
dam 1,50 gulden bedragen voor radio-
STAD en ln de rest van Noord-Hol
land 4,50 gulden als er een nieuwe
regionale omroep ln deze provincie
komt.
Of die bedragen nu precies neerko
men op anderhalf dan wel vier of vijf
gulden per jaarlijkse bijdrage ls nog
niet bekend. Het zal er ln leder geval
niet ver vandaan zitten.
De meerkosten voor de PTT zullen
zonder twijfel door de overheid wor
den gedragen. Dat betekent 2.5 mil
joen voor het ogenblik dat het plan
wordt ingevoerd en twee miljoen per
jaar. naar een eerste schatting. Minis
ter Gardeniere van CRM heeft gezegd
hiertegen geen principeel bezwaar te
hebben.
PARIJ8 (DPA) Maandag ls ln Pa
rijs een internationale conferentie be
gonnen over de rol van het toneel in
de communicatie tussen mensen van
verschillende landen ln verschillende
werelddelen Mensen uit 56 landen
nemen er aan deel. uit Nederland
Peter 8chrelber. Zij is georganiseerd
door de Unesco (de organisatie voor
onderwijs, wetenschap en cultuur
van de Verenigde Naties) samen met
het Internationaal Theater Instituut
De befaamde Franse theatermaker
Jean Louis Barrault gaf als lid van
het erecomlté een overzicht van het
werk van het m sinds zijn oprichting
in 1949. HIJ eindigde met een pleidooi
voor de verdediging van de vrijheid
van het toneel
V>. 'l.
-.0
Van onze kunstredactie
AMSTERDAM Een groep.
N.A.S.A.-80 noemt, de afkort!
anti-Spetters-actie 1980, kom
ties aan bij bioscopen, waari
„Spetters" van Paul Vel
draalt. Onder meer in Amsl
Rotterdam. Den Haag, Bredi
lem, Groningen.
De groep is opgericht met hel
protesteren tegen de Inhoud
film, waartegen haar voorn
bezwaren zijn: De film verst»
staande vooroordelen over vi
homosexuelen en andere bevi
groepen. De film bevordert s
het ln elkaar slaan of besj
maken van homo-sexuelen v
toond als een tljdsverdrijf.
enige aanleiding wordt ontroe
wekt door de zelfmoord van d
rolspeler. „Sensatielust wordi
digd door o.a. het zonder aai
ln puin slaan van een café.'
Nasa-80.
Van onze kunstredactie
WENEN Dezer dagen is e
Oostenrijkse hoofdstad eenf
boek over het drama van
verschenen, geschreven dooi
oorsprong Zwitserse arts Ger
Hij zegt dat er aanwijzingen
de barones Marie Vetsera
doodgeschoten door kroonpi
dolf van Habsburg, wiens r
zij was. maar dat zij is overli
de gevolgen van een abortus
tus. Kroonprins Rudolf zou
na van het leven hebben
omdat hij als enige zoon
naam van keizer Franz J<
Oostenrijk, zichzelf te grondt
richt door zijn medeplichtig
vruchtafdrijving, wat zowel vj
hof als voor de katholieke Iq
strekt onaanvaardbaar was.
De meest gangbare meer
sche voorstelling van de ge
nissen ls, dat hij haar, met hal
vinden, alvorens zichzelf te
ook haar het leven benam,
hun echte liefde onmogelijk i
was al getrouwd met prinses EF
nie van België, een huwelijk d 131
om redenen van staat dan 1 c
hart tot stand gekomen was.
Alle spelers van „Knollen en citroenen" die een enkele keer ook instrumenten bespelen.
door André Rutten
GRONINGEN „Een spektakel over liefde en macht met zang, dans, muziek en toneel" is de
ondertitel van een nieuwe voorstelling, die in Groningen is gemaakt en daar ook maandag in
het Kruithuis in première gegaan is onder de naam „Knollen en citroenen".
Het is inderdaad een „spektakel", een
theatershow op kleine schaal, die er
verrassend goed uitziet, waarin pittig
geacteerd, gezongen en ge(tap)danst
wordt, vol speelse beweeglijkheid,
met kittige muziek, life uitgevoerd
door drie musici, soms ook vla
bandjes.
De voorstelling is uit improvisaties
opgebouwd, op ideeën van en gesti
muleerd door Veronica Nowag, die
een poosje deel heeft uitgemaakt van
de theatergroep van George Tabori in
Hamburg, in samenspraak met Anne-
Marie Prins, die ook de „supervisie"
hield, en waarbij de tapdanseres Tinu
Pratt op een gegeven ogenblik de
choreografie voor haar rekening heeft
genomen, de Engelse ontwerper Da
vid Aitken decor en kostuums fanta
sierijk ontwierp, gebruik makend van
mooie showelementen, maar zonder
enige zoetigheid of glamour
telt, zodat de thema's „liefde en
macht" slechts brokkelig, fragmenta
risch en wat iel te voorschijn komen.
De in dat opzicht beste scènes zijn
gebaseerd op bestaande monologen,
een van Brecht (het afscheid van de
Joodse vrouw in .Angst en ellende
van het derde rijk) een van een Neder
landse auteur, wiens naam in het
programma niet genoemd wordt
(evenmin als die van Brecht overi
gens): het eigen verhaal van een heel
oude vrouw, dochter van een landar
beider. die met heel eenvoudige, af
standelijke humor jeugdherinnerin
gen vertelt en daarmee een uitste
kend beeld levert van de plattelands-
verhoudingen vroeger, gezien van de
(arme) landarbeider uit. Eigenlijk des
te treffender omdat er geen enkel
venijn, en dus geen enkele vooringe
nomenheid in zit.
Solo
Alle. of bijna alle spelers Fred
Emous, Janneke Oeertsema. Hans
Van onze radio- en tv-redact
HILVERSUM Vanaf morgl
de TROS-televisie ln samen
met de gezamenlijke elektric
drijven in Nederland een quia
tot doel heeft de mensen bevï
doen omgaan met energie,
zonder met stroom.
Dat gebeurt onder de titel
spaarspel. Een aantal beke
derlanders zal de quiz prei
De eerste presentator, op donb|
avond, is prins Claus. De
zijn: Jan Raas, Jan Terloui
Krol en Jo de Meyere.
Brokkelig
De uiterlijkheden zijn allemaal goed, van Hechten. Annie Otto. Leonie
de teksten van erg wisselende kwali- Triesscheyn, Roeli Walraven heb
ben een solo, die zij ieder met hun
eigen persoonlijkheid ook goed de
den. maar het effect ervan was min
der naarmate de tekst vager, ondui
delijker. onvoldoende suggestief
werd.
Van de aanwezige acteermoge-
lijkheden had, leek het, met vrucht
meer gebruik gemaakt kunnen wor
den. Echt ensemblewerk was er ei
genlijk alleen in het dansen, en dat
werden ook telkens heel goede num
mers. Een plezier was het trouwens
ook naar de musici Jan van Herp.
Emest Spits. Harry de Wit te kij
ken en te luisteren.
Samenvattend kun je zeggen, dat
voor de uiterlijkheden een goede
structuur was bereikt, maar dat die
inhoudelijk eigenlijk geheel ontbrak
Wat er in feite op neerkomt, dat de
workshop-periode langer had moeten
duren. Je krijgt nu meer een interes
sante kijk op de bereikte fase dan op
iets dat al helemaal klaar is. De knol
len die er ln zitten neem je wel voor
lief. omdat er ook citroenen beschik
baar zijn.
Van uitgeverij Elsevier te j
dam. zijn de volgende boekei
glas, door G. Weiss (232 blz -]
Het moerastouw, een bund
len van P. Valkman (176 blz
Op zoek naar het wezenlij
Nederlandse geschiedenis
Verwey (224 blz - 34.50). F
tjes van de door L. Rogi_
schreven avonturen van de|
Ambrosius. Boekjes voor
van 9 jaar en ouder De klol
spiegel. Het zonderlinge
en De blauwe Braziliaan. I
128 blz - 13.50.
Battledress. Uniformen van f
heden met een woord
majoor H L Zwitzer onder 4
van 1 T Schick en uitgeL
de Walburg Pers te Zutphen
geïllustreerde pagina's
gulden