Weebendpnzzel POP OP DE PL A ATI Onbekend maakt onbemind 2 Het paard springt,maar snijdt niet -D 3 Nog eens klaverblad *6 m m g u 3 i i ss m w BB BB. B a m m n a o »a 3 Q r 0 B o, a a t* S B 13 1 ri Jti 5C 3 X' m AA IA| GM O «Ar m £r. «Al ~1 TERDAG 15 MAART 1980 TROUW/KWARTET 21 •VARIA! door Stan Rijven „Pop op de plaat" is een noemer waaronder veel kan worden samenge bracht Gebruik makend van deze speelruimte én de ■angeboden ruimte wil ik. nu ik op deze plaats een jas trol vervul, enkele el pees bespreken die nogal lew verschillend zijn qua genre, sch naar die alle direct of indi rect met popmuziek te ma- er|sfcen hebben. Bovendien bben deze platen met el- ar gemeen, dat ze zelden if nooit de Nederlandse ither bereiken laat staan iet assortiment van de ge- niddelde platenzaak. Om dicht bij het concerthuis te ilijven: sinds begin dit jaar heb- >en reeds vier groepen die zich e' (ezighouden met een mengvorm an ska en rock ons land bezocht ladness, The Specials, The Beat p n The Selector bliezen nieuw le- en in menige concertzaal met lun frisse dansmuziek, die tegelij- ;ertijd nieuwsgierig maakte naar bronnen. IUI*. JUI lur !r valt trouwens een parallel te rekken met vijftien jaar geleden oen de muziek van bijvoorbeeld Itones, Animals en John Mayall urn Inspiratiebronnen in de be itelling bracht, zodat er teeds meer platen verschenen blues- en rock 'n' roll artiesten lit Chicago. Hetzelfde gebeurt nu iet de voorlopers van de reggae, ska en rock steady van Jamai- „Intensified! original ska 1962- 1 (Island IRSP2) is op het mo- lent een van de beste verzamelel- ees, die een duidelijk overzicht eeft van de verschillende stijlen it die periode. Zestien ongepolijs- authentieke opnamen waarin uidelijk de verwantschap met de Orleans rhythm 8e blues valt t ontdekken (Professor Longhair, 'ats Domino). En uiteraard de I rachtige blazerspartijen die deze luziek zo'n vrolijk karakter ge ven. Een wat rustiger versie van de ska waarin de blazers op de achtergrond komen dan wel ge heel verdwijnen heet rock steady Hieruit heeft zich uiteindelijk de reggae gevormd. Een verhelde rend overzicht van deze ontwikke ling geeft de dubbelelpee ..Rebel music" (Trojan. TRLD 403). De opnames beslaan de periode 1968- 1976 en laten The Heptones, Big Youth. Peter Tosh. Dennis Brown en nog vele anderen op hun puurst horen Cajun Vanuit Jamaica is het een klein overstapje naar het zuiden van de Verenigde 8taten waar de jazz en blues en in feite de popmuziek hun oorsprong vonden. In de acht tiende eeuw vestigden zich in Louisana Franse kolonisten, die door de Engelsen uit Canada ver dreven waren. Z*e namen hun „ca jun"-muziek mee. Dat is een men geling van Franse volkswijsjes, de tango en country 6e western waar in gitaar, viool en accordeon de belangrijkste Instrumenten wa ren. De zwarte bevolking nam uit de cajun elementen over en ver mengde die met de blues, waar door de „Zydeco" ontstond Deze springerige dansmuziek met zijn verhaspelde Franse teksten, het „patois", kent twee belangrij ke vertegenwoordigers. Clifton Chenler die al enige bekendheid genoot en Rockin" Dopsie Si his Cajun Twisters, die vorig jaar op het North Sea Jazzfestival voor een grote verrassing zorgde. Op het Sonet-label verscheen eind 1979 Dopsie's derde elpee „Hold on" (SNTF 800). In tegenstelling tot „Doin' the Zydeco" en „Zy-de blue" klinkt deze wat vlakker en wordt er nogal irritant op diverse nummers een saxofoon toege voegd waarmee afbreuk wordt ge daan aan de ware zydeco Deson danks blijft het prima muziek, die met haar krankzinnig accordeon- spel, haar maffe walsjes en roc kende blues veel meer door de ether zou moeten spetteren. ..De Oostduitse schrijver Klau9 Schlesinger en zijn vrouw Bettlna Wegner hebben een voor drie jaar geldend uitreisvisum gekregen. Ze zouden zich voorlopig in West Ber lijn willen vestigen". Zo luidde een kort bericht in de Trouw van 11 maart jongstleden. Er stond niet ..de zangeres Bettlna Wegner". een begrijpelijke nalatigheid, aan gezien ze hier volstrekt onbekend is. Ten onrechte Voor de meeste Oostduitsers is zij een streling voor het oor, maar voor de staat een doom in het oog Associaties met Wolf Biermann dringen zich onvermijdelijk op daar zij zich eveneens uitdrukt in kritische tek sten via het luisterlied. In 1978 kreeg zij toestemming om West Duitsland te bezoeken en trok toen overvolle zalen. Haar optre den in West Berlijn werd op een plaat vastgelegd, die vorig Jaar verscheen onder de titel: „Bettina Wegner-Sind so kleine Hande" (CBS 83507). Daarop valt een zan geres te horen die met verbeten en gloedvolle stem zich verzet tegen het zich uitbreidende conformis me. Haar poëtische teksten bevat ten soms verholen dan weer open kritiek aangaande vrouwenpro blematiek. de positie van kinde ren en verbittering over haar vrienden die naar het Westen zijn gegaan. Wat betreft het eerste één citaat, waarvan de openingsregel tevens de titel van het lied is: „Ach wenn ich doch als Mann auf diese Welt gekommen wflr da wftr ich besser dran und wüsste. wie sie sind und alles, was ich machte, wftr sicher halb so schwer und von der Liebe kriegte dann der andere das Kind" En enkele coupletten verder „Ich habe genug van diesem kleinen Unterschied ich will das gleiche machen wie der Mann will, dass man einen Menschen in mir sieht und dass ich wirklich gleichbe- rechtigt walten kann" En zo gaat het nog even door Er is een tekstvel bijgeleverd zodat eventuele taalproblemen geen be zwaar hoeven op te leveren om een echt goed verstaander te worden van deze bijzondere dichter/zan geres. Het enige bezwaar doet zich voor bij aankoop want deze elpee moet nog geïmporteerd worden, hopelijk komt daar spoedig veran dering in Horizontaal 1 vermaard. 7 scheidsrechter, 13. turkse titel. 14 bijrivier van de Theisz, 16. kaasworm. 17 stapelmeter (afk). 18. vogel. 20 honingdrank. 21 Japans spel. 22. titel (afk.). 23. oosters feestkleed. 26. eni germate. 28. sierfles. 30 meisjes naam. 31. afnemend getij. 33. voor dracht. 35. Eerwaarde Heer (afk.Lat.i. 36. wiel. 38. maanstand. 39 water in Friesland. 40. zangstem, 41. vlug, 42 bijwoord, 43. plechtige gelofte. 44 ogenblik. 45. oude lengtemaat. 46. ge wicht. (afk.) 48. dwaas. 50. jongens naam. 51 vaandel. 55. radio omroep (afk). 56. duivel. 57. hatelijke opmer king, 59 steensoort. 62. oplopende vlakte, 64 miereneter. 65. voorvoeg sel. 66. tussenzetsel. 68. pro rata (afk). 69. rijkstelefoon. 70. vaarwel. 72 voor schrift. 74. honingbij. 76 beleid. 77 dichterbij komen Verticaal. 1 beheer. 2. meisjesnaam. 3. rechten inbegrepen, (afk). 4. hevige storm. 5. lengtemaat (afk), 6. waterke ring. 7. stok. 8 boom. 9 aandoening. 10. rondhout. 11 hoofdwerk der oude Noorse letteren. 12 vroeger. 15. ver tragingstoestel. 19. bijbels figuur. 21 begaafdheid. 24. maanstand. 25. man netjeskonijn. 26 beheerder van een paleis. 27. pers voornaamw. 29. for instance (afk). 30 water in N.Br 32 hoofddeksel. 34. wijzer van een kom pas. 35. hulpmiddel op schepen. 37. vallei. 40. mand, 44. nagras. 45. wond- vocht, 47. handvat. 49 oxyderen. 51 fluweel. 52. onbekende, 53. spil van een wiel. 54. slijk, 56. senior (afk 58 railroad (afk). 60. opera van Verdi. 61 spinneweb, 63 behoeftige. 66 water doorlatend. 67 vreemde munt. 71 pers. voornaamw 72. muzieknoot. 73 bergplaats. 75 bijwoord Oplossing tot en met woensdag a.s. per briefkaart aan Trouw/Kwartet. Postbus 859. Amsterdam. Linksbo ven vermelden: weekendpuzzel Oplossing: f Hor. 2. modder. 6. rommel, 12. peer. 14. mees, 16. om. 18.n.m. 19. aga, 21 el. 22. it. 23. mastiek. 26. melange. 29 anti. 30. meren, 32. step. 33. A.K.. 34 si. 36. ren. 37. t.s. 38. l p.. 39. Etna. 41 keel. 43 ar. 44 eskader. 45 Ob. 47 Are. 49. geit. 52. as. 54. at. 55 ato. 57 nr. 58. de. 59 spen. 61 naast. 63 Roer 65. sandaal. 67 streven. 69 er. 70 eb 71 tra. 73 Ee. 74. li. 75 keet. 77 Aden 79. ballon. 80. stelle Vert: 2.op. 3 dentist. 4 demi. 5. er 7 om. 8 meel. 9 melasse. 10 es. 11. tomaat. 13 eg. 15. steppe. 17. mank. 19 aker. 20 amen. 22 Igel, 24. s( 25 em. 27 en. 28. N T. 31 regatta. 35 inert. 37 teren. 39 era. 40 Ase. 41 keg. 42 lot. 46 passer. 48 aandeel. 50. ireëel, 51 vemis. 53 spar. 55 aalt. 56 Ossa. 58 deel. 60. en. 61 Na. 62 TT. 64 ov. 66. abel. 68 rede. 72 r o75 ka 76 To. 77 A T 78 nl De boekenbonnen gaan naar me vrouw H. Batteram, Talmastraat 38, Weesp; de heer T Dljkens, Burg. Roosm. Nepoeulaan 14, Putten; de heer H. Th M. Kamsma. Jan Schöf- ferlaan 20. Den Bosch iur NIET PIEKEREN MAAR PUZZELEN (639e OPGAVE VOOR DE LADDERWEDSTRIJD) Het paard in het schaakspel mag wat geen enkel ander schaakstuk mag. springen over een ander stuk heen (ik laat de rokade buiten beschouwing) Deze stelling gaat echter alleen op als men de paar- desprong beschrijft als één hokje recht en één hokje schuin. In werkelijkheid maakt het paard natuurlijk maar één sprong en gaat het tussen de andere stukken door Op een bord van 3x3 velden kan een paard, wanneer het niet in het midden van het bord begint, zeven aaneengesloten sprongen maken en dus (begin en eindveld medegeteld) acht velden aandoen Het snijdt daarbij twaalf maal zijn eigen route: zie fig. 1 Wanneer het zijn eigen route niet mag snijden komt het paard niet verder dan drie velden: zie fig. 2. Voor deze opgave gelden drie regels: 1 Het paard mag beginnen op een willekeurig veld en mag eindigen op een willekeurig veld; dit laatste mag, maar behoeft niet het begin- veld te zijn: overigens mag het paard slechts éénmaal elk veld aandoen 2. Het paard snijdt zijn eigen route niet. 3. Begin en eindveld tellen mee Als het eindveld hetzelfde is als het beginveld telt dat veld dus dubbel mee Een voorbeeld van een rcchthoe kig bordvan 6x8 velden is in fig.3 gegeven. Hier eindigt het paard op het beginveld. De oplossing telt 21 velden; maar op zo'n bord is een hoger resultaat te bereiken' En nu de opgaven. Wat is het maximum aantal te gebruiken velden voor de volgende borden a. 4x4 b. 5x5 c. 6x6 d. 7x 7 e. 8 x 8 f. 9 x 9 g. 10 x 10 h. 7 x 9 i. 8 x 10 j. 9 x 11 Behalve de aantallen gebruikte velden worden uiteraard ook de tekeningen gevraagd. Wie alle maxima vindt, verwerft 15 punten voor de ladderwed strijd; mindere aantallen leveren minder punten op. Aan deze door lopende ladderwedstrijd kan iede reen, op elk moment, gaan deelne men De punten worden genoteerd f ig 1Springen %n snijden op uw persoonlijke kaart. Na elke inzending wordt uw puntentotaal hoger, totdat geen der Inzenders een hoger totaal heeft dan u. Dan wint u de ladderprijs en kunt u weer opnieuw beginnen Inzendingen uiterlijk op 12 april 1980 bij de heer H. den Boer. Ei kenlaan 112. 2691 EG 's-Graven- zande Op briefkaart of envelop pe NIET PIEKEREN MAAR PUZZELEN en in uw schrijven uw Tig 2: Springen zonder snijden volledige naam en adres in blo- kletters s.v.p Wilt u bij uw oplossing een waar deringscijfer voor deze puzzel ge ven (10 als hoogste. 1 als laagste waardering). Bij uw oplossingen zijn ook com mentaar. kritiek en lof welkom Wanneer u vragen heeft, bij voor beeld naar uw stand op de ladder, wilt u dan wel een PTT-likkertje van 60 ct insluiten9 Volgende week de puzzelaarsbij eenkomst in Utrecht Wanneer u 8 vvldan ZO vuldar gebruiktbegin- A ail telt eoor 21 nog niet heeft ingeschreven en toch zoudt willen komen, bel mij dan even 071 892504 ,SVI -4 >ui rj Vorige week zijn we uitgegaan van de tegenwoordig zo in zwang zijn de klaverbladopening 1.33-28 17- 21 2.39-33 12-18 3.44-39 18-23 4.50- 44 11-17 5.31-27 17-21 en er was toen zelfs plaats ingeruimd voor een diagramstand van deze uit gangspositie voor onze verdere theoretische verhandeling. Alvo rens in te gaan op het zeer veel gespeelde 6.37-31 26x37 7.42x31 21-26 8.47-42 26x37 9.42x31 moet u duidelijk zijn. dat wit een zeer vroege beslissing neemt aangaan de de In het verdere verloop te volgen strategie. Hij neemt im mers bewust acht tempi in ont wikkeling voorsprong. Dat heeft tot gevolg, dat er aanvallend ge speeld dient te worden en dat be paalde tempospelletjes lastig kun nen zijn. Ten tweede neemt wit ook bewust het verdere gemis van I m m i m. 0 m Diagram I een schijf op veld 42. zodat hij. wanneer zwart erin slaagt veld 26 te veroveren, niet nogmaals met 37-31 x31 vrijheid aan deze vleugel kan bewerkstelligen. Dit is ook wel een van de redenen, dat de laatste tijd behalve 6.36-31. 6.37-31 ook wel 6.34-29x29 wordt ge speeld, maar daar hoop ik nog wel op terug te komen. Deze diagramstand is ontstaan na de eerder aangegeven zettenreeks waarin is gekozen voor de vroeg tijdige ontwikkeling van de lange vleugel van wit met als laatste zet 9.42x31. Hoewel nu verschillende behande lingswijzen mogelijk zijn en ik wel volledig, maar in sommige daar van niet uitgebreid wil zijn, even in 't kort iets dat toch wel van belang is. Allereerst wordt wel ver volgd met 9. ...12-17 10.31-26 7-11, omdat dan zowel 41-37 als 36-31 niet mogelijk zijn. Maar na 11.34- 29 23 x 34 12.40 x 29 wordt snel dui delijk. dat dit onnodig onttrekken van schijven aan het centrum <12- 17,7-11) averechtse uitwerking heeft en wit volkomen in de kaart speelt. Deze mogelijkheid is dus niet echt de moeite waard om bij stil te staan, zoals ook een opbouw met 12-18 en 7-12 weinig kansrijk is Wel echt de moeite waard is het praktisch niet gespeelde 9. ...20-24 10.41-37 14-20 11.46-41 10-14 12.34- 29 23 x 34 13.40 x 29, waarna de om singelingsactie door 13. ...24-30 14.35 x 24 19 x 30 helemaal geen gek idee is zoals Hans Jansen met verwisselde kleuren bewees in zijn partij uit het toernooi om het open kampioenschap van Nederland te gen de Rus Gantwarg. Als u een „Trouw" le2er bent zult u zich dit fantastische duel vast nog wel her inneren en om nog even te laten zien, dat er slechts een tempo ver schil is. nog even het verloop. Jan- sen-Gantwarg. 1.34-30 18-23 2.30- 25 12-18 3 35-30 20-24 4.40-35 7-12 5 33-28 2-7 6.31-27 14-20 7.25*14 9 20 8.30-25 4-9 9 25 x 14 9 x20 10 36-31 10-14 11.45-40 5-10 12 41-36 17-22 13.28x1711x22 14.40-34 3-9 15.34- 30 20-25 16.27-21 25*34 17 39*30 16x27 18.32x21 enz. Men zal onder weg wel gezien hebben, dat zwart ook de Jansen-methode met eerst verovering van veld 21 en daarna 26 zou kunnen volgen. Het is dan wel belangrijk om met 10. ...15-20 en dan 6-11-17 te vervolgen. Het is echter niet mijn zaak hier even te vertellen hoe het zou moeten", want er zijn altijd verschillende mogelijkheden en vaak heeft een speler een voorliefde voor bepaal de spelvormen Dikwijls zijn deze voorkeuren ook nog tijdgebonden of hangen zelfs wel af van de stem ming van de speler Wij gaan vanuit de eerste dia gramstand verder met het meest gespeelde 96-11 10. 41-37 11-17 11 46-41 17-21 12. 31-26 13-18 13. 26x17 12x21 14. 36-31 21-26 15. 41 36 9-13 (zie diagram 2) Het is goed te zien. dat een Kerk- hofaanval met 27-22 door het ont breken van een schijf op 42 nau welijks het overwegen waard is. In eerste instantie speelde men hier 16. 33-29. Ziet er wel dreigend uit. maar stelt uiteindelijk bedroe vend weinig voor: 16. 4-9, 17. 39-33 20-24 18. 29x20 15x24 19. 34- 29 23x34 20. 40x20 14x25 en zwart heeft wel een randschijf, maar wit kan daar beslist niet van profite- '<m v.) O w SJ Diagram II ren en kan zelfs lastig spel krijgen bij onvoldoende accuratesse In mijn partij tegen Clerc uit het wereldkampioenschap 1978 heb ik bijna een half uur tegen de tweede diagramstand aan zitten hikken Na veel gereken besloot ik toen tot 16. 34-29 23x34 17. 39x30, waarbij het de bedoeling was ook met de korte vleugels actief op te treden Dit Initiatief is later door o.a. Wiersma overgenomen en in de volgende kolom komen we daar nog wel op terug In de partij tégen Clerc ging het verder met 17. .4-9 It. 44-39 7-12 19 39-34 20-25 20. 43-39 14-20 21. 48-43 2-7 22.49-44 7-11 23. 28-23? Duidelijk minder goed' Veel sterker is 23. 30-24 20x29 Anders slaan biedt wit zeer kansrijk aanvalsspei met een voorpost op 24 waartegen Zwart eigenlijk niets kan ondernemen 24 34x14 10x19 25 40-34 5-10 26. 44-40 9-14 of? 27. 34-29! Weer dreigt bezetting van het belangrijke veld 24 en na 27. 19-23 28. 28x19 14x34 29 39x30 25x34 30. 40x29 staat wit ook oppermachtig en wordt het voor zwart zeer moeilijk zich onder de toenemende druk uit te worstelen. Daar het partij- verloop van de partij Drost-Clerc verder van generlei belang voor de theorie is, gaan we de volgende keer verder met de opening D< H bh Kick Langeweg en Jan Timman aan top De laatste tijd is hij piet zo op de voorgrond getreden, maar in het Nederlands kampioenschap dat op dit ogenblik aan de gang is. speelt hij een vooraanstaande rol. Na zeven ronden staat Kick Lan- geweg samen met Jan Timman op kop en wie zijn partijen naspeelt kan moeilijk zeggen dat die leider spositie onverdiend is. Langeweg heeft een mooie, gepolijste stijl en soms denk ik wel eens zo zou ik ook willen schaken. Langewegs tragiek is, dat hij nooit echt tot het grootmeestersniveau is door gestoten. „Geen hardheid, geen moraal." zeggen de ingewijden Het is een verhaal dat ai vaker verteld is. maar misschien daarom niet minder waar. Langeweg is een groot talent, maar geen vechters baas en liever dan in slechte stel lingen tot het uiterste door te spe len. heeft hij nog al eens de ge woonte er in een vlaag van zelf haat maar een schop tegen te gé ven. Vele partijen zijn vroegtijdig door Langeweg opgegeven. Hij wilde niet meer zijn eigen geknoei aanzien. Toch behoort ook tot het wezen van de schaker te erkennen dat hij af en toe slechte zetten doet. Ergernis is tijdens een partij een uiterst dubieuze leidsman de ware schaker denkt tijdens het spel niet over het verleden, hij probeert alles uit de positie te halen die nu in het heden op het bord staat Langeweg is een echte positionele schaker ..Dikwijls heb ik op de damevleugel gewonnen gestaan om het om de koningsvleugel toch nog te verliezen," heb ik hem wel eens horen zeggen. Tactisch Is hij inderdaad nogal zwak, maar wan neer hij erin slaagt stellingen te bereiken waarin tactische compli caties niet in de eerste plaats aan de orde zijn, is hij een gevaar voor iedere topgrootmeester. In het Ne derlands kampioenschap speelde hij tegen Van der Sterren een al leraardigst partijtje dat ik u graag wil laten zien Wit Langeweg Zwart Van der Sterren 1. d2-d4 P(f8-r6 2. c2-c4 e7-e6 3. Pgl-f3 b7-b6 4. Pbl-c3 Lc8-b7 5. e2- e3 Lf8-b4 6. Lfl-d3 Pf6-e4 7. 0-0 Lb4xc3 8. b2xc3 f7 f5 <8 Pc3x 9 Dc2 zou zwart niet erg bekomen *8 «AS Iae 83 2H&B ■frS*'.£St Diagram I 9. Pf3-el 0-0 10 f2-f3 Pr4-g5 11. Pel-c2 d7-d6 12. a2-a4 Pb8-d7 (Mis schien had zwart hier beter niet de opmars a5 kunnen toelaten.) 13. a4-a5 e6-e5 14. Ld3-e2 (Om de op mars 14.e4 met 15.14 te kunnen beantwoorden.) 14. Pg5-e6 15. a5-a6! Lb7-c8 (Natuurlijk niet 15 Lc6 wegens 16. d5 met stuk- winst16. Pc2-b4 Pd7-f6 17. d4xe5 d6xe5 18. Pb4-c6 Diagram I Met deze zet lijkt wit de partij te beslissen, maar zwart heeft nog een aardige finesse in petto: 18 DdR-e8 19. Pc6xe5 Lr8xa6' (Zo houdt zwart materieel gezien voorlopig stand Op 20 Ta6x volgt 20 Pc5 en zwart krijgt zijn materiaal terugi 20. Lcl-a3 c7-c5 21. La3-cl (Door wits laatste ma noeuvre is het veld c5 voor zwarts stukken ontoegankelijk 21. La6-b7 22. I)dl-c2 (Niettemin houdt wit een onaangename druk i 22 Pf6-d7 23. Md» De8-f7 24 Tfl-dl Pe«-c7? (Het is moeilijk hier een voor zwart bevre digende voortzetting te geven, 'maar deze zet laat het veld f4 vrij voor het witte paard.) 25. Le2-fl Tf8-d8 26. Pd3-f4 Td8-e8 (Het is duidelijk dat zwart ten einde raad is en maar wat heen en weer be gint te schuiven) 27. Dc2-f2 Pd7-e5 28. 'Df2-g3! (Nu kan zwart niet op c4 slaan: 28 Pc4x 29 Lc4x Dc4x 30. Td7 en de zwarte stand stort Ineen 28Te8-e7 29 Tal - a2 Pe5xc4 30. D»3 M Pc4xe3 31 LelirS Te7xe3 32 Ta2-d2 Ta8-e* 33. Td2-d7 Me? 34. Td7xe? Df7xe7 35. Lfl-c4*! (Het beslis send schaakje Diagram II 35. Pc7-d5 (Een droevige nood zaak. maar zwart had geen moge lijkheld meer om stukverlies te vermijden Op 35 Kh8 volgt 36 De7x Te7x 37 Tfltt. terwijl 35 KfB 36 Pg6t' ook niet mis Is Diagram II 36. l)h4x«-7 TeMxe" 'De rest had /.wart zich kunnen besparen 37. Pf4xd5 Lb7xd.» 38. Tdlxd5 g7-g6 39 TdSxrV Kg8-g7 40 Tr5-c6 en 'win gaf het op

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 21