Herinnering aan een zomerdag in 1944 in Boedape^ Advocaat pleit Joden vrij van Jezus' dood Publiek vaart wel bij piano-oorlog 941041 CNV-L Video-festival krijgt internationale opzet =e Ton Lutz regisseert bij Centrum Mijn Moeders Courage de lel Canadese tv filmde gedramatiseerd proces Popdagen in; KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET 0 £n 1 In dat scenario zoals in de novelle hun beurt staat te wachten, rat v. door André Rutten AMSTERDAM Ton Lutz van het Publieks theater werkt nu als gastregisseur bij de toneelgroep Centrum aan een voorstel ling van George Tabori's „Mijn moeders courage", die woens dag 26 maart in Centrum-Bellevue in première gaat. Hl) heeft van regies toe I gewisseld met Centrums Peter Oosthoek, wiens voorstelling van Brechts ..Moeder Courage" bij het Publiekstheater ver leden zaterdag In première Is gegaan. ..Wc hebben, zegt Ton Lutz, ooit met de gedachte gespeeld een stuk met een zo grote bezetting, dat geen van beide gezelschappen die alleen kon opbrengen, met verenigde krachten te doen Daar zijn ook suggesties over gedaan, maar het Is niet van de grond gekomen. Het idee is niet weg. het is gewoon nog niet gelukt Daar ls wel uit geresulteerd, dat we op zijn minst een regte-ultwissellng zouden moeten doen. BIJ het overleg daarover ls Pe ter Oosthoek direct gevraagd voor Moeder Courage. Ik heb gezegd: ik weet nog niet welk stuk. Ik dacht eigenlijk aan een Nederlands stuk. Daar hebben we ook Ijverig naar ge zocht. maar precies dat stuk dat ik zou willen doen vond lk niet Toen we al bijna dachten: het wordt wel moei lijk, en als we niets goeds vinden moeten we het niet doen. kwam Carel AJphenaar (dramaturg van Centrum) met dit. En. o Ironie, het heet ..Mijn moeders courage". Dat Ls absoluut een toevalligheid." - De twee stokken hebben niets met elkaar te maken. ..Tabori maakt natuurlijk wel een toespeling op Brechts ..Mutter Coura ge". Hij legt de nadruk op mijn moe ders courage; niet de courage van Brechts Mutter Courage, maar de courage van zijn moeder Zoals Brecht zijn Courage als anti-heldin heeft geschreven dat ls een slecht wijf, dat aan de oorlog verdient, en dat Je zou moeten verafschuwen (wat Brecht nooit gelukt is) zo ls de moed. de courage van Tabori's moe der een toevalligheid De toneelgroep Centrum heeft van de Hongaars-Joodse schrijver George Tabori al eerder ..Kannibalen" en „Het vijf en twintigste uur" gespeeld in de oorlog ln Amerika kwam hij, door Brecht. tot het schrijven voor toneel. „Mijn moeders courage" heeft hij ln eerste Instantie ln het Engels ..My Mothers Courage" en niet voor het toneel geschreven. Mild gevecht „Het merkwaardige is inderdaad", zegt Ton Lutz, „dat lk nu een stuk doe. dat eigenlijk geen toneelstuk is. maar een novelle. Daar ls ln het Duits een hoorspel van gemaakt. Dat heeft Tabori zelf er weer toe gebracht een scenario ervan te maken voor de Kammersplele in München. Het script daarvan heb lk pas ln derde instantie in handen gekregen, maar het was zo typisch gemaakt voor de Ton Lutz, met op de rug gezien Jacques Commandeur, die George Tabori speelt, tijdens een repetitie van „Mijn moeders courage". fo» koo werkwijze in een laboratoriumthea ter dat mij als vorm niet aansprak. Maar de tekst is zo fascinerend dat we zelf aan het werk gegaan zijn. Rob Scholten en Carel Alphenaar. de dra maturgen van Centrum, en ik. Zo is een scenario ontstaan dat lk fascine rend vind, en dat niet echt afwijkt van de novelle. We hebben met onze eigen verbeelding gewerkt zonder de tekst ook maar voor een partikeltje aan te randen. We hebben, gebruik makend van de novelle, van het hoor spel. van het scenario uit Munchen, een wat andere rangschikking ge maakt. consequenter naar de collage toe: een stukje toneel, een stukje ver telling. een stukje familie-anekdote. Het is een mild gevecht tussen moe der en zoon over Dichtung und Wahr- heit, over poëzie en werkelijkheid." In dat scenario zoals in de novelle vertelt de zoon. George Tabori. aan zijn moeder, mevrouw Tabori het ver haal. dat hij van haar zelf gehoord heeft, van wat haar overkomen is „op een zomerdag, in Budapest in het jaar 1944. een voortreffelijk oogstjaar voor de dood". Zo nu en dan corri geert zij hem. Samen zijn zij dus bezig met de gebeurtenissen van toen. die vooral in haar herinnering opnieuw gaan leven, en die herinne ringen worden ook gespeeld. Waarbij de zoon toeschouwer blijft, én vertel ler. die de herinneringen stuurt, maar ook commentator, 's Morgens om half elf heeft zij haar zwarte jurk aangetrokken, haar zwarte hoed op gezet en is op weg gegaan naar haar zuster en zwager om te bridgen. Wachtend op de tram wordt zij door twee stokoude Hongaarse gr oenhem den (zoiets als de Duitse SA) gearres teerd en op transport gezet naar Auschwitz. Toch komt zij 's avonds om half elf. twaalf uur later dus. bij haar zuster binnen, waar haar zwager onmiddellijk de kaarten gaat uitde len. Ze bridgen uren lang en zij wint twee Pengö vijftig. Wat er ln de tus sentijd gebeurd ls krijg je verteld en voorgespeeld. „De moed van deze vrouw is een toevalligheid." zegt Ton Lutz. „Ze wordt in dat kamp door een vreemde, rare. hysterische gek een deur uitge werkt en daama doet zij zoals het zich voordoet." Die „gek", een oude kennis, ontdaan dat hij haar in dat vernietigingskamp ziet. heeft haar gezegd dat zij tegen de Duitse officier moet gaan vertellen dat zij daar niet thuis hoort. Zij moet er een enorme binnenplaats voor oversteken, aan de rand waarvan een massa gevangenen bij die officier op hun beurt staat te wachten, doet het. ty-ho pro »m aad tfcet ;rP k; „En het lukt." zegt Ton Lutj soort anti-heldendom staat over alle andere soorten van ,J dom" ln een oorlog. En Tabori i ook de bittere grap niet. Hij sentimenteel medelijden te met de doden. Nee. zegt hij. nen de doden geen slechtere bewijzen dan door ze te 01 met piëteit en medelijden. Dal gebeurd is. is te groot voor Dat zou een belediging zijn. gebeurd is hoort aan gene ons tranendal. En dat vind typische tekst Daarom probe^el met ons allen een brok lroni» sche, niet gerichte, van be vooroordelen betrokken stand te laten meeklinken: Tabori alles om. Dat is zijn aard, en kracht. Het is absoluut poëzielj, heel eenvoudig proza, maar 1 poëzie naar de geest." - Als je jullie scenario leest v< ook een grote tederheid in. |rste e bi zij ho (Set I ner hie ofcnki ige u* ei „Het is ook teder. Maar je kui dingen doen. Je kunt die voor zichzelf laten spreken, of haar aanzetten, maar dan beni Dat probeer ik dus niet. Ma: een <erbijsterend verhaal. Wal probeer wat ik altijd probe< wat niet altijd lukt is de speljen. beroep te laten doen op het 1 nadenken van het publiek, verteltrant in dit stuk zo sterk zig is kan ik het commentaax werkelijkheid misschien bes een beetje sterker doen. en zei alleen maar de anecdote ve Dan kan je beter het boekje je eigen voorstelling maken." it t :rei ak aad de. •e g e liidi door Riet Diemer HILVERSUM Het oorspronkelijke gegeven voor het Canadese televisieprogramma De Zaak Jezus, dat de KRO vanavond en zondagavond in twee delen uitzendt, is uitstekend en had voor zichzelf kunnen spreken. In 1967 kwam er een boek uit van de Franse advocaat Jacques Isomi. Op grond van de vier evangeliën kwam hij tot de conclusie dat de Joden niet verantwoordelijk konden worden gesteld voor de kruisiging van Jezus. Volgens hem had de -echtszaak voor Pilatus een politieke en geen religieuze aanleiding Zés jaar later bestreed de conserva tieve Franse priester Georges de Nan tes in het blad de Katholieke Contra Reformatie Isomi's conclusie. Hij be schuldigde de advocaat dat deze op trad namens een Joodse lobby, die de historische schuld ongedaan ge maakt wilde hebben. De advocaat nam deze beschuldiging niet en daag de de priester voor het gerecht. Zo werd ln 1974 ln een civiel proces de Baal stelt première uit tot september AMSTERDAM De toneelgroep Baal heeft zich genoodzaakt gezien de voor 20 maart aangekondigde pre mière van Amolt Bronnens „Anar chie in de Silllan" af te gelasten. Rudolf Lucleer heeft tijdens een repe titie een pols zodanig verwond, dat hij voorlopig niet kan optreden. In verband met de verdere planning van het seizoen is het niet meer mogelijk „Anarchie" nog voor de zomervakan tie uit te brengen. Dat zal wel de eerste week van september worden. Nog altijd in de oude brandweerka zeme aan de De Ruyterkade 149. ach ter het Centraal 8tation, waar Baal ln haar werkruimten een theatertje im proviseert. De gemeente talmt nog steeds met het nemen van een defini tieve beslissing over de verbouwing van Frascati In die brandweerkazerne gaan wel de voorstellingen van Freule Julie van Strindberg <met Marjon Brandsma. Edwin de Vries en Kitty Courbois) door. van 15 april af. Speciaal vandaag vraag gesteld: wie doodde Jezus Christus? Nu lijkt een openbare bur gerlijke rechtszaak over zo n onder werp misschien vreemd, maar het proces dat tweeduizend jaar geleden tegen Jezus werd gevoerd was even eens een publieke zaak. Antisemitisme De advocaat voert aan dat de evange liën niet als zuiver historisch materi aal gebruikt kunnen worden, maar dat ze een Interpretatie geven van het gebeurde. Volgens hem ls gebrek aan precisie de oorzaak van het antisemi tisme geweest. De Joden kunnen niet gezegd hebben: Zijn bloed kome over ons en onze kinderen. „Gelooft u echt." vraagt hij aan de priester, „dat God allen die daar op die binnen plaats aanwezig waren wilde straffen door tweeduizend jaar later het na geslacht nog steeds te blijven straf fen? Zou geen enkele volgeling Hem hebben verdedigd? Toen Pilatus de Joden voor de keus stelde: wie zal lk vrijlaten, Jezus of Barabas, zou geen enkele Jood „Jezus" hebben ge zegd? De priester blijft echter gedurende het hele proces volhouden: het staat ln het Nieuwe Testament. Volgens hem wisten de Joden dat Jezus de zoon van God was. De advocaat zegt dan dat haat. passie en hartstocht van priesters en christenen in het algemeen hebben geleid tot de uit roeiing van de Joden. „Maar haat Ls tegen de leer van het christendom." Aan het slot van het proces stelt de rechtbank de advocaat ln het gelijk. Een mededeling aan het begin van het programma dat de priester daar na door zijn kerk werd afgezet is niet juist, want dat was al in 1966 gebeurd. De Laatste ronde. Eerste af levering van de driedelige Amerikaanse serie „Flesh and blood" gebaseerd op de gelijk namige roman van Pete Ha- mill. Het verbaal gaat over de verhouding tussen moeder en zoon. Zij Is eenzaam, hij leeft voor de bokssport. Ned. 2 21.30 uur Sartre over zichzelf. Twee de en laatste aflevering van een film over het leven en werk van de Franse schrijver' filoaoof Jean Paal Sart re (74). Sartre praat met vrienden als Simone de Beauvoir over de ontwikkeling van Frankrijk na de Tweede Wereldoorlog, de studentenbeweging, het so cialisme en geweld. Ned. 1 22.10 uur WK-kunstzijden op de schaats. Beelden vanuit Dort mund van de vrije kur voor heren. Ned. 2 23.00 uur 8d Rosegeur en prikkeldraad. Programma waarin reporta ges. over mensen en zaken die kunnen variëren van lachwek kend tot triest. Hilversum I 17.02 uur TV Ontario Heel Interessant is De Zaak Jezus Waarschijnlijk was het proces het beste tot zijn recht gekomen als er een pure televisiereportage van was gemaakt Nu heeft de Canadese om roep Tv Ontario zich echter aan het proces vergrepen Twee acteurs her halen ln gedramatiseerde vorm het proces. Douglas Campbell als de ad vocaat en Robin Gammell als de priester. Het resultaat had goed kun nen zijn als de gesproken tekst niet veel te snel zou worden afgedraaid, zodat nauwelijks gevolgd kan worden wat er eigenlijk wordt gezegd. Dat is jammer, want het gaat tenslot te over een heel belangrijke zaak en zo'n programma zou kunnen bijdra gen ln de discussie. Volgens onder zoeken zijn er nog heel wat christe nen die geloven dat de Joden Jezus' dood op hun geweten hebben, of die er eigenlijk geen raad mee weten- De Canadese televisiemakers, die voor Amerikanen niet onderdoen als het om effectbejag gaat, wilden niet volstaan met het proces alleen. Het programma moest blijkbaar worden opgepept tot een spectaculair geheel. Dus werden fragmenten van een pas siespel ln Mexico gemengd met ge deelten van het gedramatiseerde pro ces. Onder de felle zon, in kakelbonte kledij gaat deze op de toeristen afge stemde folklore zo ver dat de man die Jezus speelt uiteindelijk door het Rode Kruis moet worden bevrijd. Misschien is het de bedoeling van de tv-makers geweest aan te tonen dat dergelijke passiepspelen de Joden haat in stand houden Geleerden Maar ook bij de rechtszaak en het passiespel blijft het in het program ma niet. Voor een derde ingrediënt zijn heel wat landen afgereisd om theologen, historici en andere geleer den te vragen of het christendom verantwoordelijk is voor het antise mitisme Vragen worden gesteld als: Hoe was het mogelijk dat christenen Hitler volgden en waarom zweeg paus Pius XII over het handelen van de nazi's ten opzichte van de Joden? Wat ls er veranderd na het Tweede Vaticaans Concilie'' Een reeks van aan elkaar tegenstrijdige uitspraken volgt, die de warwinkel nog groter maakt De gedachten achter de opzet van dit programma zijn wel origineel De advocaat Jacques Isoml wordt gespeeld door Douglas Campbell. en er moeten veel arbeidsuren en geld ln gestoken zijn, maar het resultaat ls te verwarrend. De KRO plakt er tenslotte een eigen slot aan door rabbijn A. Soetendorp en prof drs Ben Hemelsoet, rector van de Katholieke theologische hoge school ln Amsterdam aan het woord te laten. Het eerste deel van De Zaak Jezus wordt vanavond van 20.25 tot 21.29 uur op Nederland 1 uitgezonden, het tweede deel zondagavond van 21.00 tot 22.30 uur op Nederland 1. Van onze kunstredactie ROTTERDAM Als de gemeente raad daarmee akkoord gaat. krijgt Rotterdam oktober 1981 een interna tionaal videofesUval. De Rotterdam se Kunststichting heeft daartoe sa men met een aantal culturele instel lingen het initiatief genomen. De videotechniek heeft zich in de afgelopen jaren zeer snel ontwikkeld. Ze heeft haar bruikbaarheid bewezen voor zowel actiegroepen als beelden de kunstenaars. De actiegroepen, al dus de RKS. gebruiken video als communicatiemiddel, de kunste naars experimenteren met begrippen als tijd en ruimte De stichting wil op het festival zowel de actiegroepen als de kunst door middel van een Internationale keuze van video-banden aan het woord la ten. Ook zou op het festival aandacht kunnen worden besteed aan de toe komstige veranderingen ln televisie land. Door de internationale opzet hoopt de stichting minder bekende vormen van video-gebruik aan de kij kers te presenteren Video International Rotterdam (de naam ls analoog aan het ook door de stichting georganiseerde Film Inter national Rotterdam), zal in principe medewerking krijgen van museum Boymans-van Beuningen. het Kijk- huis ln Rotterdam, het Stedelijk Mu seum ln Amsterdam en de VPRO televisie Undertones. Ierland kent naast de Boomtown Rats meer groepen die met de new wave naar boven zijn gekomen. Stiff Little Fingers bij voorbeeld en de Undertones. Deze laatste bezitten een jeugdig elan en een aanleg voor het schrijven van snelle aanstekelijke muziek. Stokvis- hal-Amhem (vanavond). Effenaar- Eindhoven (14/3). Paradiso-Amster- dam (15/3), EksitrRotterdam (16/3). Squeeze. Eenmaal eerder waren ze in Nederland, vorig jaar namelijk op het Rock Against Racism Festival in het Amsterdamse Bos. Ze maakten toen de beste indruk met hun menge ling van stevige, maar vrolijke pop die met veel humor en Londens dia lect doorspekt was. Hun derde elpee „Argybargy" kwam onlangs uit en vormt de aanleiding voor een bezoek aan Amsterdam (Paradiso. 14/3) en Den Haag (Paard van Troje, 15/3). Asser Render Vous. De stlch- ting Asser Rendez Vous. die zich be zighoudt met de verbetering van de verstandhouding tussen Zuidmoluk- kers. Surinamers en Nederlanders, or ganiseert zaterdagavond een bijzon der concert in de Triantha Hal te Assen. Daar zal een gelegenheids-for matie onder de naam Rendez Vous Orchestra optreden met onder ande ren Jan Akkerman. Neppy Noya, Kaz Lux. Daniel Sahukela en Hans Duller ln de gelederen. Daarnaast worden Sweet d'Buster en Eric Burdon ver wacht. die zich laat begeleiden door Eelco Gelling, Bertus Borgers en Neppy Noya. Jethro Tuil. In 1968 werd de pop wereld verrast met een Engelse groep die een belangrijke plaats inruimde voor de dwarsfluit. Ian Anderson was de bespeler en tot op heden de leider van de band. die ln de loop der jaren met wisselend succes allerlei stijlen van hard rock tot folk integreerden. Zondagavond geeft ethro Tuil in het Haags Congresgebouw zijn enige Ne derlandse concert Tubeway Army. Vorig Jaar prijk te op de hitparade het nummer „Are friends electric" waarin veel synthesi zer en de Indringende stem van Gary Numan te beluisteren viel. Met zijn groep Tubeway Army maakt hij nog al neurotisch klinkende futuristische muziek, die maandagavond in Carré te Amsterdam live uitgevoerd zal worden EU' idei ene ide me door Franz Straatman AMSTERDAM Twee grote con certorganisaties zijn met elkaar ln de slag gegaan om het publiek te lokken naar de pianistenseries die zij ln het komende seizoen ieder afzonderlijk in het Amsterdamse Concertgebouw organiseren. Met name het Nederlands Impresa riaat. dat dit voor de eerste keer doet. trekt door de hele stad met grote affiches sterk de aandacht. De consument vaart er wel bij want de prijzen zijn opvallend concurrerend. Vraagt het Neder lands Impresariaat (dat werkt on der de dekmantel van de Stichting Kamermuziek A'dam) voor de ze ven concerten in de (nieuwe) serie Grote Pianisten een abonnement sprijs van 82.50 11,78 per con cert). de Concertdirectie De Koos rekent voor elf recitals (de al jaren goedlopende Internationale Pia noserie) ln abonnement 110 ofte wel ƒ11 per avond. Weliswaar een klein verschil, maar toch net dat ene pilsje dat we op gezag van eerste minister Van Agt minder moeten drinken om het schip van staat economisch in de vaart te houden. Losse kaarten zijn veel duurder: 20 bij het N.I. en 26 35 voor drie heel beroemde pia nisten) bij De Koos. Zelfde toppers Inhoudelijk geven de twee series elkaar evenmin weinig toe. De se rie Grote Pianisten omvat Vladi mir Ashkenazy, Alicia de Larro- cha, Bella Davidowitsj, Joeri Je- gorof. Krystian Zimerman, Clau- dio Arrau en Murray Perahia. De Internationale Pianoserie brengt Maurizio Polllnl, Nelson Freire, Jeremy Menuhin. Jorge Bolet, Zol- tan Kocsis. Pascal Devoyon, Mar tha Argerich, Alfred Brendel, Claude Helffer en Jean Pommier. Overigens ls de serie van De Koos opmerkelijk goedkoper dan ln het nu aflopende seizoen, waarvoor men 125 moest neertellen. Het Impresariaat schrijft die hogere prijs toe aan het optreden van Arturo Benedetti Michelangeli, de pianist die meer afzegt dan con certen geeft. Ook zijn recital in oktober vorig jaar ging op het laatste moment niet door. De abonnees kregen overigens geen cent restitutie. Blijft het toch op vallend dat. terwijl alles trendma tig duurder wordt, een commer cieel Impresariaat als De Koos de prijzen verlaagt. Evenals het op merkelijk is dat het op staatsgeld draaiende Nederlands Impresa riaat zijn eerste commerciële risi co met topmensen uit het buiten- rekening neemt. Die sponsor geheim blijven. We mogen g verlies lijden want dan zullenb door de overheid op de vinpeek getikt worden. Daarom voerenyat twik met alle macht die propagi iek Emmy Verhey wisselgeld om een heel nieuw publiek de i in te krijgen. We hebben er juto vertrouwen ln. Toen Joeri Jeg$re i onlangs voor ons in de grote speelde, hadden we 2100 ment- in huis." nng (tme Het Nederlands Impresari en rechtvaardigt zijn nieuwe met twee argumenten. Door I tenlandse artiesten ln Nederli uit te brengen (ook het Utreen Muziekcentrum Vredenburg eiji Rotterdamse Doelen doen door in eigen series dezelfde nisten met Identieke programn] tegen vrijwel dezelfde toeg; prijzen aan te bieden), heeft j staatsimpresariaat waardevol 4 selgeld als öan de buitenlanl (commerciële) Impresariaten vraagd wordt Iets voor Nederig se artiesten te doen. Het Ne4 lands Impresariaat wijst daalHT op tournees van het Amsterdide 1 Nonet, de violiste Emmy Verl dat en de pianist Frederic Meindbme: die al het resultaat zouden fcnw van deze politiek. orzit i in 2 fan c Genadeslag land, begint met relatief milde toegangsprijzen Subsidiemisbruik? Daar zit de kern van de ruzie die uitgebroken is tussen de meeste commerciële impresariaten (die zich haastig hebben gebundeld in een federatie in oprichting) ener zijds en het Nederlands (staats) Impresariaat. Met behulp van subsidie beconcurreert het Neder lands Impresariaat (opgericht om Nederlandse musici in eigen land en daarbuiten aan werk te helpen) met buitenlandse artiesten de commerciële Impresariaten die zonder sublsie moeten werken, zo heeft de Federatie i.o. aan de mi nister van C.R.M. laten weten. Het Nederlands Impresariaat ont kent op onrechtmatige wijze sub sidiegeld aan te wenden. „Wij heb ben berekend dat we op basis van 1200 abonnementen (82,50) en 300 losse kaarten (20) quitte spelen; de grote zaal kan 2300 personen her bergen. Daarbij Inbegrepen dat we een sponsor hebben die de kos ten van de publiciteit voor zijn toe! Tweede argument om in Amd nie dam een grote pianoserie te oieen niseren is het al jaren afsteiP si van de zgn. Meesterserie van Hij impresariaat Interartists, dat #®ctl belangrijke pianisten (o.a. Beedi Gilels, Misha Dichter, Claudioj- rau, Krystian Zimerman) zo'n 500 luisteraars liet optre<f-v« Omdat directrice Johanna zich dit jaar uit de zaak terugt (zij blijft adviseuse, maar hu haar winkel in feite overgedrL., aan een Hamburgse collega) Li Concertdirectie De Koos een sf monopoliepositie gaan innen Om gezonde concurrentie tel vorderen heeft het Nederlands l| presariaat (volgens sommige! genstanders op unfaire wijze] Meesterserie de genadeslag t diend door er drie coryfeeën! weg te halen. Johanna Beeki inderdaad komend seizoen eigen planoserie meer aanbiej Het Nederlands Impresariaat kent dat de slecht lopende i van Beek aangeeft dat er publiek is voor twee series. „D een kwestie van publiciteit; ln heeft Johanna Beek gefJ Wij hopen het beter te doen.*! ADVERTENTIE BEL DE BOND WAAR JE STEM WORDT GEHOORD. WORD LID, 030 SAMEN OP DE GOEDE WEG Christelijk Nationaal Vakverbond Kon ik maar weer een gewoon meis je zijn, is het dagboek uit Japanse kampen '44-'45 van de toen 13-jarige Carla Vermeer-Van Berkum. Uitg. El sevier. Amsterdam. 215 blz.-f 18,50. Later zul je dat begrijpen, later als je groter bent, anti-autoritaire kinder en jeugdboeken door J Kok m.m.v. N. Teeuwen. Ophelj. Uitg. Nederlands Bibliotheek en Lektuur Centrum, Den Haag. 108 blz.-/ 13 Bedreigd leven, de zadelrob in ge vaar. door B. Davies. Uitg. Unieboek. Bussum 94 blz-/27.50 Van uitgeverij Kok te Kam) Amad Bayer en het vooreil; caan (119 blz-/ 14.90) Daden oflffill zon. verhalen uit het vrou1 door A Lampe (170 blz-/21 natuur in de wurggreep, d< sen. Notities over ecologie ei in een Nederlandse vertaling! Bouma (152 blz-/ 19,90) en Gij van satan (bezetenheid en bt van vijf Amerikanen), gei door M. Martin (377 blz-/ 39, Student en Fiscus, W. VermJ F de Kam vertellen over studf gen. kinderbijslag, eigen inld en belasting betalen. Uitg. Amsterdam. 123 blz-/ 14,90. Diabetes ziek of gezond. Van Gorcum, Assen onder van F v d. Horst 166 blz-/2(|-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4