Kerk en Vrede: geen belasting voor defensie Een dominee voor de VARA Herders gevraagd in hulpverlening Trouw Ierse kerken praten over gemengd huwelijk kerk.& vrede VANDAAG Preekbevoegdheid voor lidmaten Conferenties Bulgarije drukt 30.000 bijbels VOORBIJGANGERS! UIT DE KERKBLADEN Amsterdam is echt anders DINSDAG 11 MAART 1980 KERK TROUW/KWARTET door Aidert Schipper AMERSFOORT De protes tantse christelijke vredesbe weging Kerk en Vrede is in touw gekomen om menaen te bewegen dat deel van hun be lasting in te houden dat voor defenaie wordt besteed. Voor lopig wil Kerk en Vrede dat men bij het invullen van het belastingbiljet aan de inspec tie duidelijk maakt dat men 5.72 meer terug wenst te ontvangen. In een later stadium hoopt Kerk en Vrede een grotere groep mensen te vinden die een groter deel van hun belasting willen Inhouden. Iemand heeft uitgerekend dat In 1978 per hoofd van de Nederlandse bevolking 182 gulden voor defensie werd uitge geven. Het weigeren van belasting Is niet zo eenvoudig. De meeste Nederlanders zijn in loondienst en de werkgever Is dan verplicht de loon- en Inkomsten belasting ln te houden. Alleen diege nen die een vrij beroep uitoefenen, zoals artsen, advocaten en eigenaren van een middenstands bedrijf betalen hun eigen Inkomstenbelasting. Kerk en Vrede heeft nu een tiental mensen, die bereid zijn tot het weigeren van de betaling van de defensiebelasting, onder wie enkele beoefenaren van vrije beroepen. Nog voor de zomer wil Kerk en Vrede een werkdag houden waar uitgezocht kan worden hoe men praktisch kan overgaan tot het weigeren van belas tingbetaling. Voorlopig gaat het om de genoemde 5,72. Hoe men op dat bedrag ls gekomen legt Rlekus Kleft uit, die bij Kerk en Vrede werkt „Sinds 1923 bestaat er een wet ln Nederland die het mensen mogelijk maakt op grond van hun geweten te weigeren ln dienst te gaan. Maar er ls geen wettelijke mogelijkheid om mensen ln de gelegenheid te stellen te voorkomen dat er van hun belasting geld toch wapens worden gekocht. We hebben Jarenlang gepraat over het weigeren van belasting. Het re cente Kamerdebat over de 572 nieu we kernwapens was voor ons een aan leiding om er nu eens ernst mee te maken." HIJ vertelt dat de Doopsge zinde Vredesgroep, de Quakers, de Hervormde Stichting Jeugd en Jon gerenwerk in Amsterdam en de Ver eniging Dienstweigeraars ln Amster dam er net zo over denken. De actie die deze groeperingen zijn begonnen wordt door enkele groepen, waaron der de rooms-katholieke vredesbewe ging Pax Christ! ondersteund. Het Interkerkelijk Vredesberaad houdt zich nog afzijdig ln afwachting van nader intern beraad, vertelt Kleft. In de Verenigde Staten bestaat al langere tijd een dergelijke actie, die vooral tijdens de oorlog in Vietnam sterk leefde. Behalve ln het kabinets besluit tot meedoen aan de aanschaf door. de Navo van nieuwe kemraket- ten vindt Kerk en Vrede ook ln de datum voor de belastingaangifte aan leiding om nu de actie te beginnen. Kieft legt uit de de Nederlanders deze maand hun aangifte moeten (laten) verzorgen. HU hoopt dat zoveel moge lijk mensen op nun biljet aan de inspecteur vragen om 5,72 extra te ruggave Tijdens de komende werkdag wil Kerk en Vrede met enkele belasting deskundigen overleggen over een praktische manier om over te gaan tot echte weigering Ook hoopt men dan met enkele politici te kunnen praten hoe men kan streven naar een wettige basis Dat die wettige basis nu nog ontbreekt acht Kleft niet zo'n zwaarwegend punt „Wat wij willen ls nu een symbolische actie, die moet gelden als een speldeprlk en een soort pelling van de bereidheid. Dat er een massaal respons zal komen durft Kieft echter niet te verwachten Het Ingehouden geld moet volgens Kleft op den duur bestemd worden voor een Nationale Commissie Vre desvraagstukken. die met overheids geld en particuliere bUdragen het vre deswerk ln ons land kan stimuleren. Het geld dat men met de voorlopige actie op giro 4434908 hoopt binnen te krijgen zal eerst nog gebruikt worden om deze campagne meer bekendheid te geven. Wie meer Informatie over de actie wil hebben, kan een vouwblad vra gen bij de Beweging Weigering De- fensiebelasting, L'trechtseweg 159, UI. 033-19445. 3811 ED Amersfoort. waarin opgenomen De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe leidee Courant Uitgave Trouw/Kwartet BV Hoo'd»edacteur Je«/e Tammmga Directeur mg O Poslma 1000 AW Amsterdam WbaoiMiW '3' ArnVe'dam lel 020 91 JAS* c"o*'9"0 66 00 00 I Bsrk Ned C'ed-eiöan» Ae*e>*ngn' 73 00 17 574 RE GO ROTTERDAM DORDRECHT PosfeuS 946 3000 AX Ronerflam iel 010-11550S (#Öorvwm#men •O tw/orgmg) te-010-iiSSSi (redactie) ie< n 5700 (uAtiuAend voor Roller dam REGO OEN NAAG.ifiOEN Postte 10» ?5G< CC 0e" Maac 070-«6944S KI en bezorging) Abonnementsprijzen Advern 'r-erere.e" cc aanvaag T eieion-scne I ine ad'etten oovem j Oogave lam-'-ebeKHen 9 '9 30 •"aardaq -n ,<jag Op zondag ZO uur 'e<ef 070 91.3456 m.n. adv*rtent'«* I Jt^>-93666# 01 K". fei l. aan M n a a-flei.rg pcVtKTV 431 i,V0 A« AMSTERDAM A<pes» Zangen jHVeN aan <y/e «-verder-se ad'tl se- door A, J. Klei Je kon zaterdagavond goed merken dat ze bij de EO jaloers waren op de VARA. Ik luisterde, zoals gebruikelijk, naar EO's radiorubriek Reflector (Informatie met het oog op de gemeente) en nadat de verslaggever er zijn misnoegen over had uitgesproken, dat de hervormde synode de IKON niet krachtiger had aangepakt, kwam WJ met het bericht dat on de synode de ronde deed: dat dominee Van den Heuvel, de secretaris-generaal van de hervormde kerk, kandidaat-voorzitter van de VARA was. „Hij zal zich daar best thuis voelen." sprak de man van de EO op enigszins smalende toon en Ik hóórde hem denken: zo'n roole dominee! Nu kan ik me de afgunst van de EO heel goed voorstellen en Ik val deze omroep daarover dan ook niet hard. Misschien zegt Iemand: wat zeuren ze bij de EO. ze hebben toch zelf ook een dominee aan boord? Dit ls waar, en die dominee ls eveneens hervormd, maar wij mogen niet vergeten dat dominee Glashouwer lang zo'n hoge hervormde niet ls als dominee Van den Heuvel, en dat steekt natuurlijk. Dat zouden we zelf toch net zo hebben, nietwaar? Overigens ben lk persoonlijk verheugd dat er een dominee aan het hoofd van de VARA komt. Het aantal leidinggevende predikanten ln omroepland ls sterk gedaald en dat benauwde me wel eens. Ik ga er niet aan voorbij dat de man die bU de NCRV dominee Ozlnga opvolgde, een gelovig persoon ls. maar ja, een dominee ls 't niet. En nu zal, als alles volgens de plannen verloopt, de VARA het tekort aanvullen, zodat ook ln de kring der A-omroepen weer een gezaghebbend geestelijke voorradig ls. Er ls nog een reden, waarom ik met de gang van dominee Van den Heuvel naar de VARA Ingenomen ben. Ik heb de VARA een en andermaal moeten berispen, omdat deze omroep zich volstrekt onwennig gedroeg in domineesland, hetgeen nog tot daaraan toe ls. en er onzin over verkocht, wat niet te pas komt. Het spreekt vanzelf dat de mensen van de VARA zich mijn vermaningen ernstig aantrokken, maar dat ze er zó van onder de indruk zouden geraken, dat ze nu een echte dominee als leidsman begeren, had lk toch niet verwacht. Ik beschouw de •kandidatuur van dominee Van den Heuvel als een rijpe vrucht van mijn arbeid. Ik was reeds begonnen met het samenstellen van een eenvoudige cursus voor VARA-medewerkers, waarin lk op bevattelijke wijze uitlegde dat het niet Nederlands (zonder e). maar Nederlandse (met e) hervormde kerk Ls, maar ik acht me thans van deze taak ontslagen. Weldra Immers zullen ze ln Hilversum uit dominee Van den Heuvels eigen mond vernemen, hoe ln het kerkelijk leven een stomme „e" kan spreken. Tenslotte lijkt het me voor dominee Van den Heuvel zelf zeer voldoeninggevend, straks wat meer om handen te hebben. Ik beweer niet dat hU ln de hervormde kerk heeft zitten niksen, maar hij heeft het Jaren achtereen alleen met die éne zaak-Ter Schegget moeten doen. Best een aardige zaak, daar niet van, maar hij verbleekt bij al de zaken die bij de VARA spelen. Hierover gesproken, vraag lk me af waarom de VARA de nieuwe voorzitter niet bij de gereformeerden heeft gezocht. Die hebben veel meer ervaring met zaken, ga maar na: de zaak-Geelkerken, de Dr. A. H. van den Heuvel zaak-Schilder, de zaak-Kultert, de zaak-Baarda, de zaak-Wierslnga Ach, dat wisten ze natuurlijk niet bij de VARA wegens hun kerkse onbedrevenheid. Als lk dominee Van den Heuvel was, zou ik de luitjes van de VARA maar niet al te wegwijs maken in domineesland, anders willen ze hem misschien Inruilen voor zo'n doorgewinterde gereformeerde. an oi RIEI arxi: een >e gef stan tde ee enzen ndoc De PP et de Sjke Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Kardinaal Thomas O'Flalch (O-fle), aarts bisschop van het Noordierse Armagh en primaat van Ierland, heeft bij de protestantse kerken enige hoop gewekt Inzake de problemen van het gemengde huwelijk. ADVERTENTIE KERK EN KERNBEWAPENING Al tijden lang ls in de Ierse republiek vereet van protestanten en progres sieve room» katholle ken tegen de har de houding van de roomskatholleke kerk. Deze eist van een niet-katholie ke partner de onvoorwaardelijke be lofte dat eventuele kinderen rooms worden opgevoed. De protestanten vormen ln de Ierse republiek een zo kleine minderheid dat men. statis tisch gezien, noodzakelijkerwijze te gen een roomse partner aanloopt. Het roomskatholleke beleid ls op deze wijze effectief bezig het protestantis me ln de Ierse republiek uit te roeien, zo wordt gezegd. Deze situatie ls bron van scherpe conflicten. De protestanten verwijten de rk Kerk van Ierland dat deze een veel bekrompener uitleg geeft aan de Romeinse voorschriften dan elders gebeurt. Na het bezoek van de paus aan Ier land ln september vorig Jaar, lijkt het erop alsof de rk kerk zich sterker waant dan ooit en minder geneigd ls om enige openingen te maken. De kerk ls streng tegenover alle liberali satie ook op het gebied van de huwe lijksmoraal en de theologiebeoefe- nlng. Wat betreft het gemengde huwelijk heeft de kardinaal nu kennelijk een eerste stap gezet door de protestant se kerken om een rapport te vragen waarin zij hun oplossing van het pro bleem uiteenzetten. Ook komt er een gezamenlijke commissie die misdaad en straf ln Ierland gaat bestuderen. DEN HAAG (PNHK) Alvorens aan de gespreksnota's „Verkenning van de arbeidssituatie" te beginnen be handelde de hervormde synode, waarvan een derde van het aantal leden die dag hun eerste synodedag meemaakte, een aantal kerkordelijke zaken af. In eerste lezing werd een voorstel aangenomen het gaat vervolgens naar de classlcale vergaderingen, waarna het voor tweede lezing in de synode terugkomt dat handelde over het verleden van preekbevoegd heid aan lidmaten, om die delen van een gemeente te helpen, die geogra fisch zo ver van de eigenlijke gemeen te af liggen, dat het moeilijk ls om iemand te vinden die ln dat deel van de gemeente kan komen preken. Dit probleem speelt vooral ln sommige Drentse gemeenten. Prof. dr. A. J. Bronkhorst was een dergenen die bezwaren opperden te- Kerk en Vrede reegeert op de hand reiking van de Synode van de N.H.- Kerk d.m.v.: Een themanummer van het maand blad MILITIA CHRIST) 3,30 (incl. porto Brochure: Armen en Kernwapens Ds. At Polhuis, 52 blz. 6,30 (incl. porto) Beide uitgaven zijn bij Kerk en Vrede te bestellen. Kerk en Vrede heeft leden nodig die mee willen helpen dit werk mogelijk ie maken. Kerk en Vrede heeft leden nodig die het werk financieel willen ondersteunen Kerk en Vrede krijgt geen geld van .overheid of kerk. Daarom WORDT LID!! Aanmeldingen en bestellingen bij: Van een medewerker OUD-LEUSEN „De Heer zoekt mensen, die Hem als herders willen dienen, niet als huurlingen, in de hulpverlening aan mensen ln nood." Dit zei ds. Ton Hellendoorn tijdens het driedaags congres over evangelische hulpverlening in Oud- Leusen. sfoort I ADVERTENTIE Bedelen In een welvaartsland? voor een eenvoudig Nieuwe Testamentje van slechts 2,63 voor 200.000 schoolkin deren in een land van de Derde Wereld (Brazilië)? Dat kan toch eigenlijk niet! Maak een einde aan ons bedelen. Hoe? Giro 901.000 van In de Rechte Straat te Velp, met verm. NTBr. Utrechtseweg 159 3818 ED Amersfoortj Tel. 033-32133 niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiii gen het verder open zetten van de deur voor preekbevoegden die geen academische vorming hebben. An derzijds werd gepleit voor een oplos sing die de nood ln deze gemeenten kan opheffen. Nu ls er het toenemend gevaar dat personen die geen preek bevoegdheid hebben, gaan optreden, wat voor de kerk een heilloze ontwLk- keling werd genoemd. Spelen met vrede, kerk en bijbel over kernbewapening, voor Jongeren. 22-23 maart. Toppershoedje. Oud dorp. Inl. en opg. prov. geref. centrum voor Jeugdwerk Zuid-Holland (tel. 010-115746). Ds. Hellendoorn (hervormd predi kant bij De Hezenberg te Hattem) verbond er een aantal stellingen aan: - Elk goed pastoraat leidt tot leven en overvloed. De herder gaat voorop, geeft de richting aan waar voedsel ls, en draagt de koninklijke verantwoor ding. - Elk pastoraat kent de strijd tegen wat het leven vernietigt. Hiervoor ls vrijmoedigheid en duldeUJkheld no dig, durf de strijd aan. - Durf het Initiatief te nemen. Vlucht niet ln onwetendheid zoals Kaïn („ben lk mijns broeders hoeder?"), dat ls onwil, liefdeloosheid en leugen. - Goed pastoraat brengt bijeen en aanvaardt de verstrooiing niet. We kunnen ln de gemeente niemand mis sen. Elke vervreemding heeft te ma ken met verlies van de gemeenschap der heiligen. - Goed pastoraat gaat door UJden heen. Het betekent Je leven willen Inzetten, je huls en Je nachtrust. - Goed pastoraat gaat ook naar één enkele toe, kent hem bij name en ls een persoonlijke dienstverlening. Denk nooit dat één mens te weinig ls. - In het pastoraat worden mensen gebruikt ondanks zichzelf. Petnis, die de Heer verloochend had, kreeg op dit dieptepunt van zUn leven de op dracht de kudde te voeden en te welden. Wat een verrassing! Tournier Het congres over evangelische hulp verlening dat nu voor de derde maal gehouden werd, tfok bUna vijfhon derd deelnemers. Daaronder waren veel medewerkers van opvangcentra èn Inrichtingen, studenten, verpleeg kundigen. artsen, psychologen en predikanten. Als hoofdspreker was gevraagd de bekende Zwitserse psy chiater Paul Tournier. Tijdens het congres verscheen een boek met zijn levensgeschiedenis en een samenvat ting van zijn boeken („Paul Tournier, een leven van dienstbetoon"). We gens ziekte werd hij vervangen door een van zijn leerlingen, dr. A. von Orelli, eveneens een Zwitser. Als teken van onderlinge verbonden heid werd het congres besloten met het knopen van een netwerk van dra den, de hele zaal door: zoals we hier met elkaar verbonden zijn, zo zullen we ook ln het land met elkaar verbon den blijven, we hebben elkaar nodig. HAARLEM Voor het eerst sinds de tweede wereldoorlog worden ln Bul garije weer bijbels gedrukt. Dit meldt de persdienst van het Nederlands bij belgenootschap (NBG). Nog niet eer der verkregen de kerken ln Bulgarije een druk- of invoervergunning. ERNSTIGER Veel verontrustender dan wat er plaats gevonden heeft rondom de kraakprojecten ln de Amsterdamse binnenstad is natuurlijk wat intussen e 1 gebeurd ls ln de Mozes en Aironkerk. Daar werden slapende buitenlandse arbeiders, die vanwege hun illegaliteit en vooral door het door de nieuwe wet veroorzaakte ontslag ln deze kerk gevlucht waren ln elkaar ïkuy' geslagen. Het moet het werk geweest zijn van een twintigtal Jonge mensen uit Den Haag. Twee van hen kwamen uit Zoetermeer. Het zouden leden en sympathisanten zijn van de partij van Glimmerveen. In leder geval hebben deze lieden daarmee een bijzonder kwalijk visitekaartje afgegeven. Een duidelijk fascistisch optreden met geweld, geïnspireerd door de opruiende taal van een karikatuurlelder. Het doet te veel sauf"^1 de J aren dertig denken om er alleen luchtig spottend aan voorbij te gaan Mensen die die Jaren van angst en terreur hebben meegemaakt zullen hier de grootste moeite mee hebben. Ze horen trouwens wel eens meer geluiden die aan die Jaren doen terugdenken, met name uit z.g. veteranenkringen. Zogenaamd, omdat het onmogelijk echte veteranen ln de trijd tegen het fascisme kunnen zijn die dergelijke daden met hun publiciteit dekken. In zekere zin is dit goed voor de duidelijkheid. Sommige vooraanstaande politici hebben zich al te bereid getoond om ln bladen uit deze ultrarechtse hoek hun stem te laten horen. Het ls te hopen dat ze, hierdoor genoopt, gaan Inzien waartoe het leidt wanneer Je dit soon lieden aanmoedigt. Wat rondom hst j i ,.4 kraken, noodzakelijk door rel-belusten ls gebeurd ls triest, mu een Incident, dat bovendien nog !i attendeert op ons gemeenschappen falen. In de Mozes en ASronkerk zijn mensen ln de knel in elkaar geslagen door hen die geweld ln hun vaandel hebben. Dat ls ernstiger en verontrustender. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Heerlen (toez.): I kand. te Groningen; te Pap J. C. de Ble te RIJssen; te Lelmulé T. S. Pahner, kand. te Zeist; te Putte (deelgem.): J. Setton te WannepB veen. 1 Bedankt voor Nleuw-Loosdreeht: 1 E. Steenbeek te 's-Gravenzande; voo CAO Dlnteloord (toez.): H. A. Samson ti een b Streefkerk; voor Kootwijk (toez.): J het g I Ver Westland te Amersfoort GEREP. KERKEN Beroepen te Waddinxveen: J. P. Kfrmns kes te Deventer. Bedankt voor Westmaas: W. H. 0, Sienot te Koudum. Voor deze eerste oplage van dertig duizend Bulgaarse bijbels leverde de wereldbond van bijbelgenootschap-, pen 65 ton papier en 6,7 ton blndma- teriaal. Dit was onder meer mogelijk dankzij een financiële actie van het NB O. Van alle Oosteuropese landen ls Albanië nu het enige, waar nog nooit legaal bijbels gedrukt of Inge voerd konden worden. trtf rijpe Het NBG heeft tevens bekendge maakt, dat de complete bijbel nu verkrijgbaar ls ln 273 talen, vijf meer dan eind 1978. Het aantal talen waar in minstens één bijbelboek ls ver taald. steet tot 1685 (eind 1978: 1659). Dr. R Kranenborg ln zijn wijkberlch- ten in het Kerkblad voor de gerefor meerde kerken van de classis Am sterdam: We zeggen nog al eens een keertje: ln de kerk van Amsterdam ls alles an ders. Vaak komt dat over als een soort Amsterdamse hoogmoed, een zich elitair en arrogant afzonderen van de rest van het land en van de andere kerken, maar dat is niet Juist Het ls werkelijk echt anders bij ons Eind vorig jaar merkten we dat heel goed toen we een cumig van het missionair team volgden voor ambts dragers De stukken, die we kregen kwamen uit Leusden. het waren keu rige stukken, daar niet van. maar we konden er niks mee. Men ging er namelijk vanuit dat degenen die een dergelijke cursus volgden oudere le den waren, die functioneerden in een gemeente waar het huisbezoek een algemeen bekende en aanvaarde vorm was. en waar Je af en toe twijfel tegenkwam Geen van deze elemen ten klopte op onze situatie: Jongere mensen werken mee. die bij degenen die ze bezoeken duidelijk moeten ma ken waarom ze komen en die ln de meeste gevallen enkel twijfel en kri tiek ontmoeten. Een ander voorbeeld van „Amsterdam ls anders" maakten we mee op de K A Z ikerkeraad alge mene zaken, red Ds Hoogenhuis die namens de kerken bezig is met het Jeugd- en jongerenwerk kwam ons iets vertellen over de jeugd van 13 tot 18 jaar Het was een verstandig en wijs verhaal, maar we hadden het idee dat het n:et op onze situatie sloeg allereerst omdat we bijna geen jeugd in die categorie van 13 tot 18 Jaar hebben, maar ook omdat de jeugd van 18 Jaar en ouder bij ons niet als een aparte groep tegenover de ouderen staat, maar gewoon mee werkt. Iedereen doet mee als hij wil. en ledereen kan gevraagd worden voor elke functie waar hij geschikt voor lijkt te zijn. Naar leeftijd wordt niet gekeken Probleem Dr Kranenborg signaleert wel een an der probleem: Er ls dus bij ons ln dit opzicht geen jongerenprobleem. Wel ln een ander opzicht: namelijk dat de Jongere ge neratie, die van buiten ln onze stad en kerk komt. blootgesteld wordt aan een verschrikkelijk stuk secularisa tie. Iedere week maken we weer mee dat jongelui van onverdacht gerefo- reerde huize hier ln de stad afhaken. Dat ls het probleem waar we mee zitten. Daar zullen we de komende K A Z. ook verder over spreken. Mis schien ls het niet zo dat we ln onze kerk opeens veel andere dingen gaan doen: wat dat betreft hebben we bij na alles wel geprobeerd wat te beden ken viel. Maar. als lk zo doordenk, zou het misschien niet zo gek zijn het land eens duidelijker te confronteren met wat er gebeurt met de Jongelui die elders de kerk leren kennen en die dan ln Amsterdam komen Misschien dat dan ook duidelijk wordt dat het anders zijn van onze kerk en stad niet een hoofdstedelijke eigenwijsheid is, maar meer een reactie op de situatie die land ons presenteert „De bisschoppelijke vastenbrief analyseert het probleem van de arbeid niet en daarom garanderen de voorstellen daarin geen enkele oplossing." oordeelt De Bazuin (r.k.) opinieblad voor kerk en samenleving, en ter illustratie van deze visie dienst bovenstaande tekening. Dooie eentje Pater Amatus van Straaten schrijft vanuit zijn Friese situatie over de lokale oecumenische ontwikkelingen in Saamhortg, het maandblad van de raad van kerken Het aantal gemengd-gehuwden en sa menwonenden ls ook ln Friesland zeer hoog, absoluut en naar percenta ge Velen blijken kerkelijk tussen wal en schip te vallen Er ls bij de kerken gelukkig (ook landelijk) een groeien de aandacht voor het specifieke pas toraat onder deze grote groep vooral Jonge mensen. Maar Lk vraag me wel eens af of daarnaast niet op meerde ren van hen een uitdrukkelijk beroep gedaan kan worden om niet alleen „objekt" van pastoraat maar ook „subjekt" van kerkelijke vernieuwing te willen zijn bijv. door niet over te gaan naar de kerk van <e ander, door gastlldmaatschap of lidmaatschap van twee kerken, door beider deelna me aan de diensten van eikaars kerk Inclusief de Tafeldienst, door actieve Inzet ln plaatselijk kerkelijk en oecu menisch werk. door verbindingsscha kel te willen zijn tussen de beide families en hun kerkelijke komaf. Ze hebben aan den lijve ondervonden welke verrijking ze elkaar hebben ge geven en dat scheidingsmuren tussen kerken kunnen wegvallen. Ik denk nog aan een andere groep mensen: degenen die het ln geen enkele kerk meer kunnen vinden, maar die tóch behoefte hebben aan blijvende evan gelische Inspiratie voor hun gelovig in de wereld staan, die merken dat ze op hun dooie eentje leeglopen. Ia voor hen door de kerken gezamenlijk Iets te doen? Iets nieuws? Zonder ze te willen terugbrengen naar een of ande re kerk? Ik weet het niet. Ik weet wel dat er velen zUn die de kerk (welke dan ook) verlaten hebben, niet omdat ze niet meer geloven, maar Juist om dat ze geloven en in hun oog de kerk ongeloofwaardig geworden ls. Wat doen we daaraan als kerken samen, of laten we ze zwemmen? Kan een Raad van Kerken iets ln deze? Het KASKI-rapport „De hervormden ln Nederland" voorspelt een verder gaande vergrijzing van de hervormde kerk en knoopt daaraan de conclusie vast: „Het is niet denkbeeldig dat pogingen tot vernieuwing van het kerkelijk leven hierdoor ernstig be moeilijkt worden. Men kan zich zelfs afvragen ln hoeverre er nog mogelijk heden zijn ln de komende decenia." Daarop reageert P. W. A. de Wit ln het maandblad „Dlakonia: Natuurlijk is het goed met dergelijke conclusies rekening te houden. Maar de vraag dringt zich wel op of het helem&ól waar is. Klopt het beeld dat hier geschapen wordt van de ouder wordende mens (het KASKI rekent hieronder iedereen boven de 49 jaar!) wel met de werkelijkheid van van daag? Wellicht was het zo dat b.v een eeuw geleden veel mensen van 40 jaar al „oud" waren, in hun kleding, hun gedrag, hun opvattingen. Dat is op het ogenblik toch moeilijk vol te hou den Van bejaarden, die door Jonge ren bedaan moeten worden. Eenzelf de discriminerend beeld zou je kun nen creëren van werklozen, gehandi capten, buitenlanders enz. Over blijft dan de vitale christelijke gemeente van gezonde blanke jongeren, met hagelwitte tanden, een goeie baan, een nog beter inkomen, twee kinde ren, twee rashonden en een Simca voor de deur. Iedere avond toont de STER ons hoe zo'n gemeente er be hoort uit te zien Ik dacht dat we daar nu Juist als christelijke gemeen schap heel voorzichtig mee moeten zijn. fien socioloog kan niet anders doen dan enquêteren, registreren, groeperen en daar conclusies aan ver binden. Met die conclusies hebben we wel degelijk rekening te houden Ech ter met de kanttekening dat de kerk haar eigen waarden bepaalt. d ergh GEREF. KERKEN (VRUG.( lijder Bdankt voor Glessendam: R. T. Ut uich ban te Goes-Brouwershaven; voor Le tgen lystad, Vlaardingen en voor Zoetef-jle a( meer: J. H. Ulehake te Leeuwank» Hulzum. Beroepbaar: H. van der Berg, Veen- luljdenstraat 3. Hoogeveen. dew NED. GEREF. KERKEN Bedankt voor Langerak en voor IJe-fcake seimulden: W. J. van der Linde tl ®ndl Heerenveen. pt n ruto CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Elburg: O. Bouw tl ome Scheveningen. ft Aangenomen naar Hoogeveen: nnv Hol te Nieuwe Pekela. oet GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Katwijk aan Zee: J. Molfcs te Rijssen; te Boskoop A. Vergunstti omt Veen, die bedankte voor Franklin U- «ai kes (USA) f- Bedankt voor Klaaswaal: J.Koster tl NV Barneveld; voor Aalburg: J. Kareni rak te Opheusden; voor Unlonvllle (Canjpor P. Honkoop te Kampen. Ds. G. S. Oegema Op 72-Jarige leeftijd it plotaellaifnd overleden de gereformeerde pre© J .9 kant G. 8. Oegema te Hemrtk (FM >'n Hij had zondag nog gepreekt DlPl Oegema was vanaf 1932 ach tem» 'ar volgens hulpprediker te Kolhorn fm< predikant ln Haulerwijk, Zutpbe»£nd Smllde, Amemuiden en De Wilp (Gr I Na zijn emeritaat ln 1972 verriehttt hij nog pastorale hulpdiensten fe Monster en sinds mei vorig Jaar tl )n, Lippenhulzen-Hemrik. De begrafenl/[ is donderdag in Smllde. Van Gelderen De gereformeerde synode heeft t wetenschappelijk medewerker Si de theologische hogeschool in Kant*6, pen benoemd: drs. J. van Gelderen De benoemde functionaris is docent—, kerkgeschiedenis. enti ikei rac) iUI tri len tlle Gereformeerde synode verontrust over Tutu LEUSDEN Overeenkomstig t* besluit van de gereformeerde synod heeft de actuaris dr. H. B. Weljlt» 3 zich met het volgende schrijven k de ambassadeur van de republk Zuld-Afrika gewend: „Excellentie. 8 generale synode van de gerefonnek de kerken in Nederland nam met gW te verontrusting kennis van het t# richt dat aan bisschop DesmoO 01 Tutu het paspoort is ontnomen. synode verzoekt u deze verontrustW bij de regering van de republiek Zul* V Afrika kenbaar te maken en alles doen wat kan leiden tot herstel ft de bewegingsvrijheid van DesmO* Tutu"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2