Heel ons land was de parochie van dominee Buskes Hervormde synode wil meer contact met IKON Geen 'bevestiging voor Opvolging van Strijd zit muurvast Trouw V-A-G Gezamen dienstbod i MAANDAG 10 MAART 1980- TROUW/KWARTET door A J Klei Aan het eind van de morgendienst m de gereformeerde Keizersgracht- kerk te Amsterdam, waar hij als student wel gekerkt zal hebben, werd zondag het overlieden van do minee Buskes bekend gemaakt, en lk merkte hoe het bericht de men sen, oud en Jong, trof. Daarna ben ik thuis nog van verschillende kant opgebeld: je hebt het zeker al gehoord? Van verschillende kant en door vaat te stellen dat de meest uiteenlopende figuren blijk gaven van een sterke verbondenheid met hem. ben ik meteen beland bij wat me altijd het meest heeft gefrappeerd In domi nee Buskes. namelijk dat deze man in zo geweldig brede kring waardering en weer klank vond, geliefd was ook. hoewel hij waar lijk geen allemansvriend was. eerder een hin derlijke dwarsligger Ga maar na. In de PvdA hebben ze tijdens de militaire acties in Indonesië en trouwens ook bij andere gelegenheden goed gemerkt, dat ze aan Buskes geen gemakkelijke ja-broer in huis hadden. In de hervormde kerk. waar hij al zal voordat de overige hereteld-verbanders er kwamen, tikte hij luiks en rechts gevoelig op de vingers links ais ze meenden met zijn ruimhartigheid aan de haal te kunnen gaan. rechts ais ze probeerden zijn onverbloemde orthodoxie voor een verontrust karretie te spannen. En hij is ook niet. zoals sommigen dachten, de grand old man van de chrlstenen- voor-het-socialisme geworden, hij vond hen een soort marxisten, die nog niet droog ach ter de oren waren. Toch bleef ieder, uit welke kerkelijke hoek en van welke politieke kleur ook, naar hem luisteren en hem de moeite waard vinden om tegen te spreken. De mensen die bij hem in de kerk kwamen, en dat waren er heel wat. kon Je nooit over één kam scheren. Hippe jongelui en deftige burgers, grijze middenstanders en progressieve Intellectuelen, ze zaten er alle maal. En als t over kerkelijke en politieke zaken ging. viel. wéér je kwam. vroeg of laat de naam van dominee Buskes. want die had Immers gezegd Welbeschouwd was heel ons land zijn parochie- Hij mengde zich dan ook overal in Er kon geen discussie aan de gang zijn of Buskes was onder de debaters. Er loopt in Nederland geen theoloog of politicus van enig fatsoen rond. of hij heeft het wel eens met Buskes aan de stok gehad. Hij had tegenstanders bij de vleet. Of hij ook vijanden had. weet ik niet. Ik denk: nauwelijks, want lk heb hem meerma len lieden die gruwden van zijn politieke keus, met genegenheid over hem horen spre ken. Een zeer geharnast christelijk-hlstorisch heer vertrouwde me, na een stevige woorden wisseling met Buskes. toe: hij is een kind in de politiek, maar ook een kind van God! Wat dreef dominee Buskes tot zijn rusteloze activiteit, heel zijn lange leven lang? En hoe kwam het dat zovelen dat van hem némen niet alleen, maar ook steeds weer bereid waren hem het oor te lenen? Beide vragen, of liever, de antwoorden erop. hangen met el kaar samen. HIJ bezat geldingsdrang, o ja. en ik heb me er ook over verbaasd dat hij met evenveel vuur de gebreken van 't bekende gezang „God roept ons, broeders, tot dc daad" aan het licht bracht als die van de Zuldafrlkaanse apartheidspolitiek En als ie mand beweert dat hij ijdel was. kan hij van mij direct gelijk krijgen. Ik voeg er dan aan toe dat je wel een heilige moet zijn om niet IJdel te worden als de mensen zich tot 't laatst toe verdringen om te vernemen wat Jij te zeggen hebt Een heilige was dominee Buskes niet. Het zal duidelijk zijn dat er bij Buskes van méér sprake was dan dat hij nooit om een woord en een weerwoord verlegen zat en dat wilde weten ook. Hij deed alles preken, spreken, schrijven, polemiseren en hij kón alles doen, omdat hij, zoals de Kamper professor Herman Ridderbos in onze krant bij Buskes' gouden ambtsjubileum schreef, eens en voorgoed en telkens weer gegrepen werd door de bijbelse boodschap. Van die boodschap wilde hij getuigen, altijd en over- maar als hij een te scherpe uitval had gedaan, was hij bereid die. met behoud van zijn standpunt, terug te nemen. Hierin speelde ook een groot gevoel van soldldariteit mee. Ik zou dat willen illustreren aan zijn verhouding tot onze vorige hoofdredacteur Bruins Slot. Deze had hem krachtig (om geen sterker woord te gebruiken) bestreden, maar toen hij na zijn ommekeer contact zocht met Buskes. zei deze niet: zeker nu je me nodig hebt, dankjewel. Integendeel, en ik zie Buskes nog binnenkomen In ons oude gebouw aan de Nieuwezijds. aan 't eind van een morgen. Ik groette hem en hij zei: lk ga eten met Bruins Slot. fijn hè! Dat „fijn" sloeg niet op de culinaire geneugten die hem wachtten. Buskes' drijfveer was de kracht van zijn overtuiging, hij was voor zijn bóódschap in de weer, niet voor een persoon of een wille keurige zaak. Dat hebben we met elkaar altijd gevoeld en geweten en daarbij vielen praatjes datrie blijkbaar zich weer zo nodig roeren moest, in het niet. Hier hebben we dus het antwoord op de vraag, waarom Buskes nooit stil in een hoek zat èn op die naar de nimmer aflatende belangstelling voor wat hij sprak of deed. Dr. J. J. Buskes moest op 62-jarige leef tijd met vervroegd emeritaat. Bij zijn afscheid maakte Bert Bouman deze te kening van hem. al. en die boodschap hield hij onverkort voor zowel aan hen die deze boodschap terug brachten tot louter een program tot maat schappijvernieuwing, als aan degenen die eruit afleidden dat Je zonder bekering des harten de bestaande structuren maar beter ongerept kon laten. Buskes was radicaal en lk ben blij dat hij dit bij 't klimmen der jaren is gebleven en nooit is opgeschoven naar een „verstandig" mid den. Hij had en hield een afkeer van vanzelf sprekendheden en holde ook niet achter de mode aan. De kracht van zijn overtuiging maakte hem fel. hij kon fel uitvallen ook. Als ik op dat laatste nog even mag doorgaan: hij was zo écht! heb lk heel vaak van hem horen getuigen. Hij was ook écht, authentiek en niet op de show uit (al hield hij van show). Ik geef daarvan voorbeelden. In het laatst van zijn actieve ambtsbediening werd hij ziekenhuispredikant. Niet omdat hij dit be geerde. maar omdat de dokter hem het „ge wone" pastoraat met het daaraan verbonden vele trappen lopen verboden had. Welnu, in een stil ziekenzaaltje sprak hij met evenveel gloed als in een volgestroomde kathedraal en hoe intens hij ook dit werk weer aanpakte, wordt duidelijk uit zijn publikatie „Waarheid en leugen aan het ziekbed". Ik vertelde hem dat mijn moeder vóór haar overlijden veel aan dit boek had gehad. Hij schreef daarop mijn vader, die hij niet per soonlijk kende, een hartelijk woord van troost. Hij correspondeerde met ongelooflijk veel mensen, met vrouwen en mannen van naam, maar ook met onbekenden die hem benaderd hadden omdat ze in de penarie zaten Ze kregen antwoord, soms nóg een brief en een derde, en het hielp. Ik heb lezers bij me gehad die me lieten zien wat Buskes hun schreef. Déze mensen kon Buskes niet In zijn portrettengalerij ophangen of In een boekje „Mensen die ik gekend heb" zetten. Het kwam ook niet in de krant (pas nu. nu hij dood is). Maar daarvoor deed hij het ook niet. want hij was en daar is het woord weer écht. Zijn écht-zijn, zijn authenticiteit bracht mee dat hij terstond in de gaten had, wat deugde en wat niet deugde. Hij onderkende de mis dadigheid van het nationaal-socialisme al toen verscheidene van zijn collega's nog te vreden knorden over Hitiers mooie autoba nen en hij zat al met mensen als Romein en Ted Braak in een comité van waakzaamheid toen zijn geloofsgenoten nog na afloop van een Rijnreisje thuis vertelden dat 't toch best meeviel. Hij heeft vaak achteraf gelijk gekregen. Van daar is ook de meest verstokte CDA'er ervan overtuigd dat iemands christen-zijn niet .staat of valt met zijn keuze voor of tegen confessionele partijvorming. Maar Buskes wist dit allang. Misschien heeft hij wel eens gegrinnikt om collega's die zich hele linkse pieten vonden omdat ze een keertje op de PPR hadden gestemd. Tegenwoordig hebben ook de meest gezagsgetrouwe burgers moeite met de neutronenbom en wat daar verder volgen kan, maar Buskes botste al in de jonge PvdA tegen het gemak aan, waarmee atoombewapening aanvaard werd. Nu ik deze dingen zo bedenk, vraag ik me af of de betekenis van dominee Buskes niet vooral hierin gelegen kan zijn, dat hij de vaderlandse christenheid (ik zei al dat heel ons land zijn parochie was) allerlei club- stelligheden en schijn-zekerheden heeft afge pakt en onverbiddellijk doorverwees naar de bijbelse boodschap alléén. Waar lk persoon lijk sterk van onder de indruk ben. Is dat dominee Buskes in zijn houding nimmer iets had van (wat lk bij „geëngageerde" kerkmen sen die aanzienlijk later dan hij wakker ge worden zijn, soms waarneem): kijk eens. hoe wij christenen meevallen! Ik wou maar zeg gen dat kerk en christendom in dominee Buskes onverwacht een getuige hebben ver loren. Van een onzer verslaggevers DRIEBEROEN De hervormde synode heeft zaterdag besloten, een commissie in te stellen, die de hervormde leden In het IKON-bestuur moet begeleiden. Deze commissie moet de vragen van de kerk aan de IKON. maar ook de vragen van de IKON aan de kerk doorpraten en bespreekbaar maken voor de synode. ADVERTENTIE Op deze wijze hoopt de synode, dat het contact tussen kerk en IKON verbeterd kan worden. Verder sprak de synode de wenselijkheid uit, dat er samen met de andere kerken een bre de studiecommissie komt om de hele problematiek van „kerk en media" te bestuderen. Een voorstel van synodelid ds. C. B. Bot uit Eerbeek om als kerk meer greep te krijgen op de samenstelling van de programmacommissies van de IKON werd door hem teruggenomen, nadat dr A H. van den Heuvel als lKON-bestuurslid had gezegd, dat dit voor de IKON vrij zeker onaanvaard baar zou zijn. Baghwan De synode besprak zaterdag het rap- waarin opgenomen Oe Rotier dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave Trouw/Kwartet BV Hoo»dredacteur Jenze Tammmga Di'ecteu' 'r>g O Posima MOOf okantooh Poi'Ou» 859 1000 AW Ar*sl#»d»f*» WiDauitlia.il '3' Amsle'aa"i Ned C'ede'ba^» arkeffqM ?3 00 i «€GO ROrrenOAM OORORECMT Prve-ui 948 J00C AX Roce«da»" OKMiSWiaeonrwmemw iw 010-' »M«8i radactie' 115700 lu-is^te^ voo« RfGO DEN MAAG iCiOCN PrntMA 10* 7501 CC CV" i»i 070-4M448 ireoac»e> t« 070-468864 (mtslueend VOO- port van de commissie-Kloek, die in 1978 na een rumoerig IKON-debat ter synode was ingesteld met de op dracht te adviseren op welke wijze de deelname van de hervormde kerk in de IKON voortgang kan vinden. Het was dus niet de bedoeling, om zater dag weer eens uitvoerig over het IKON-beleid of over recente uitzen dingen te praten en enkele synodele den die het toch probeerden, door bijvoorbeeld wat zij noemden de „BaghwanmUser" ter sprake te bren gen. kregen geen antwoord op hun vragen. Dr Van den Heuvel toonde zich als IKON-beatuurslid blij met de instel ling van een begeleidingscommissie en zei. dat ook de nlet-hervormde IKON-beatuurdera en de IKOK-direc- tie graag de gesprekken met deze begeleidingscommissie zouden willen1 meemaken. „Dit hebben wij veel lie ver dan het om de twee jaar terugke rend synodedebat, dat volstrekt voor spelbaar is en niemand bevredigt. In deze commissie zullen in geconcen treerde vorm de echte vragen die in de kerk ten aanzien van de IKON leven, kunnen worden doorgegeven" Overigens betekent dit niet, dat daar mee het tweejaarlijkse synodedebat verdwijnt. Dat werd nog eens uit drukkelijk namens de commissie- Kloek verzekerd door da J Vroegin- deweij. De synodebespreking kan nu beter worden voorbereid. Effect Ds. Bot zei echter, van de nieuwe begeleidingscommissie weinig effect te verwachten. De kerk moet dichter bij de programmamakers komen De breedte van de kerk. die nu volgens de commissie-Kloek te weinig in het IKON-werk tot uiting komt. zou in de samenstelling van de programma commissies moeten blijken. Hij stel de daarom voor, het IKON-bestuur te vragen een directe kerkelijke benoe ming in deze programmacommissies mogelijk te maken. IKON-dlrectuer ds. J. Oreven legde daarop uit. dat deze commissies be noemd worden door het bestuur op voordracht van de programmama kers. Het zijn mensen, die aangezocht worden om met hun kennis van de media, de theologie of van de gevoe lens van de achterban de program mamakers te adviseren. Hij zag niet goed in. hoe zij direct door de kerken benoemd zouden kunnen worden. Overigens zitten er veel hervormden in Ds. Bot nam zijn voorstel terug, waar bij hij zich wel het recht voorbehield, er mogelijk in een latere synodezit ting op terug te komen. Cultuurbepaald Ds. H. C Nortier uit Heerlen wee6 erop. dat ieders geloof cultuurbe paald is Als men dat zou inzien, zou er al veel gewonnen zijn. Nu consta teerde hij. dat de IKON-mensen en de traditioneel kerkelijke gelovigen el kaar verwijten maken vanuit ieders eigen cultuurbepaaldheld. Ds. mevrouw M. W. van Beinum uit Almelo betoogde, dat de kerk niet van de IKON kan verlangen, dat deze zowel in de breedte ais in de diepte werkt Houd Je rekening met de breedte van de kerk. dan lijkt dat eerlijk, het Is een veilige manier van werken, maar Je maakt dan wel uit zendingen van en voor eigen publiek. Zij koos voor werken in de diepte: jezelf aanbieden voor de confronta tie. de ander in je leven binnenhalen, kortom d»- dialoogsituatie die veel moeilijker Is HOEVEN (ANP) De Nederlandse bisschoppenconferentie gaat zijn werkwijze herzien. De bisschoppen willen dat alle lopende zaken In de toekomst afgehandeld worden door een te vormen dagelijks bestuur en dat de voltallige bisschoppenconfe rentie zich gaat beperken tot de be langrijke problemen. Dit deelde bisschop H. Ernst van Bre da mee op een extra vergadering van de Bredase diocesane pastorale raad. die gewijd was aan de resultaten van de bijzondere bisschoppensynode. eei Niet alleen in de strijd jfE Ik zei tot jullie: Wees toch niet of n e bevreesd voor hen. De Heer Jul God trekt immers voor jullie op>°me Hij draagt jullie, zoals iemand 1 zoon draagt, heel de lange weg van (Deuteronomium 129-31e m Iet De woorden die Mozes in ant* vai? op het gemopper van de Israël s^11 spreekt mogen lijken op een so W gemakkelijke troost: God is er nog; daarom zijn het nog nietz goedkope dooddoeners. Waari 10 1 herinnert is werkelijkheid. De bevrijding uit Egypte en de lel v.® de woestijn. Die bevrijding is n Z1J werk. Dat heeft iets van een ln 1e" van God. Toch is het ook hier: p doet zijn werk door mensen. D ienC gelijkenis van „Iemand" dlezi] 's0 1 draagt wijst terug op Mozes dii P1 lasten en zorgen van het volk 111116 (vs 12). Zo draagt God mensen v mensen. Zo mogen ze het ook ervaren. Wij zijn ook wat dit h gfl in verantwoordelijkheid voori gesteld. Het werk Gods ls niet Pb*e miraculeus. En, de andere kan mensen doen is iets van Gods enT Dr. Wijngaards spreekt hier vg nen formules uit de gedachtenwen de heilige oorlog. Zoiets is hetl I Pa' ook. Mensen kunnen betrokke in die heilige oorlog van God t 1 kwaad en onrecht. Het lijkt dj alsof alles alleen aan mensen overgelaten. Wie herkent datl Maar het is niet alles. God staf erachter. We staan er niet allel wanneer we In onze wereld iefl te ondernemen wat moet leic een betere verhouding onder I Iets wat dichter komt bij de I gedachtenwereld van het konj vrederijk. Mensen zijn daai menselijke wijze bezig. Met a zwakheden daarvan. Met alle J frustraties en pol arista ties. h toch is er iets in te herkennen deze strijd. En daarom mogi niet bang laten maken. Zelfs door de Enakskinderen van d moderne maatschappij Onderhandelen met uw V. A.G dealer voor Volkswagen en Audi gaat deze maand véél verder dan een paar kokos matten of'n mistlamp! Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN Een verwijzing naar de kerkelijke lid- lij ksbe vestiging met betrekking tot homofiele relaties warrend en discriminerend. Dit zegt het breed mode i van de hervormde synode in een uitvoerige verklarinlU binnenkort zal verschijnen in het blad „Woord en Die Aanleiding is de kerkelijke bevesti ging van de verbintenis van een ho mofiel vriendenpaar, vorig Jaar ln Groningen door de hervormde zie kenhuispredikant P. J. C. Stolp. Het breed moderamen van de classlcale vergadering van Groningen had na het bekend worden van deze bevesti ging het breed moderamen van de generale synode om een uitspraak gevraagd. E Van een onzer verslaggfs DRIEBERGEN Volgens de informatie, die de secreta ris algemene zaken dr R. J. Mooi aan de synodeleden heeft gegeven, gaat vormde synode h eeft de verklaring met terughoudendheid ven stemmen tegen be om samen met de Ds. L. G. Zwanenburg uit Huizen vond. dat beide uitgangspunten best te combineren waren. Hij riep de IKON op, niet altijd zo krampachtig ln de dialoog te willen staan, maar tegelijk ook te evangeliseren. Ande ren, als ds. G. Kaastra uit Amerongen en ouderling J. van der Brugge uit Kampen wilden alleen evangeliseren. Messiaans Prof. dr. F. O. van Gennep uit Leiden vond het verwijt, dat de IKON geen „feeling" heeft voor het geheel van de kerk, niet terecht. Daar ls de IKON niet voor. Zij moet juist feeling heb ben voor wat er in de samenleving gaande is. De IKON zou ontrouw zijn aan het werk van de Messias, als zi] niet nog veel dieper ingaat in de sa menleving. En dan hoeft zij het zich niet aan te trekken, als zij hetzelfde verwijt te horen krijgt als Christus, van wie de farizeeërs ook zeiden: Hij eet met tollenaars en zondaren. Hij adviseerde de synodeleden daar om: Als u een levend, bewegend kerk begrip hebt en geen statisch, dan gaat u de IKON-mensen achteraan. 81a ze af en toe als het nodig is maar om de oren, maar laat ze niet los. De taak van de IKON is meer de kerk te bekeren, dan de wereld op deze zaak ln. omdat de synode zich **T Pt° dp clu nog nooit over de homofilie heeft om samen met ae g uitgesproken. Bovendien blijkt het meerde kerken te KOni een gemeenscha; dienstboek. Daarin zaf^ de hoofddienst zowel e rende als een lerendfe worden opgenomen. legf tui >pl 'vil; Verder besloot de synode, met zeven stemmen tegen, „Onze hulp" dat al ln veel ge j gebruikt wordt, vrij te ge vei uitgesproken. onderwerp ln brede kringen van de kerk op emoties te stuiten. De bezin ning is inmiddels ln verschillende kerken op gang gebracht en het ver dient aanbeveling het resultaat daar van af te wachten. Discriminatie De verklaring noemt het belangrijk. dat iedere vorm van discriminatie georuiKt worut, vrij te geveu^ van de homofiele medemens wordt proeve voor liturgisch gebru verworpen. De homofiele medemen sen zullen ln de bevrijdende ruimte van het evangelie ontmoet dienen te worden. Zij hebben recht op een vol ledige plaats in de gemeente. Een verwijzing naar de kerkelijke huwe lijksbevestiging met betrekking tot homofiele relaties is verwarrend en discriminerend. Over de vraag of een homofiele relatie in de gemeente een plaats kan krijgen kan nóg geen afge rond oordeel gegeven worden. Daar voor is de bezinning nog niet ver genoeg gevorderd Eerder vorige week nam de j meerde synode ln Lunteren lijke besluiten. Alleen wilde formeerden niet van „dier maar van „kerkboek" sprei dat daarin volgens hen ook denisgeschriften moeten wo genomen. D»n ha jo flfGO NOORD OOS7 NEDERLANO i Atx>nn«n>«r»l»n «n tMKKpng) Abonnementsprijzen OO Wv'lAg 1/ t Afl'AW" OO»*"» Oo<j*»» Isry^töe4- '9 30 .4" t "t> .-.CAq Or fonoaq X) uvy 1**1 070-9*345* Opga." iOvflctn 't 936166 of M" M"- Artv OOttort 4 33 1000 AH AMSTERDAM -Vy WK) jcnnA®.-* A#" uur Ai"%f«NxJjr*i# tSnuii Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN Er zit nog maar weinig schot in de be noeming van een nieuwe the ologische hoogleraar aan de universiteit van Amsterdam als opvolger van prof dr K Strijd. Een poging van syno delid ds C. B. Bot uit Eerbeek om de zaak uit de impasse te helpen, strandde in de her vormde synode, omdat het te zeer ln strijd zou komen met de voorgeschreven procedure De vacature-Strijd bestaat nu ai bij na vier jaar De benoemingscommis sies van de Amsterdamse faculteit en van de synode (de commissie theolo gisch wetenschappelijk onderwijs TWO) kunnen het niet eens worden over een gezamenlijke voordracht Amsterdam wU. gelijk bekend, dr G H. ter 8chegget en dr N. T Bakker op de voordracht De commissie TWO wil deze kandidaten niet Amsterdam wil geen andere namen voordragen en de comnussie TWO mag volgens de afgesproken spelregels geen na men voordragen, zolang nog met is vastgesteld dat er geen overeenstem ming Is tuisen de betrokken instan ties En die laatste vaststelling kan zonderling genoeg nog steeds niet gebeuren, doordat de spelregels in deze situatie niet waterdicht zijn. Tijdens een bespreking in de her vormde synode, waarbij ook de com missie TWO tegenwoordig was. stelde ds Bot voor, dat de synode een beroep zou doen op deze commissie, dat zij zichzelf zou overwinnen en de namen van de beide Amsterdamse kandida ten. aangevuld met een of meer eigen kandidaten, aan de synode zou voor dragen. desnoods dan meer inet een negatief advies erbij Ds Bot erkende, dat dit een uitzon derlijke gang van zaken zou zijn Hij verwachtte ook. dat geen van de kan didaten het dan zou haler. Maar het grote voordeel zou dan zijn. dat de zwarte plet eindelijk van de commis sie TWO zou zijn doorgespeeld naar de synode Het debat over de vraug of mensen als Ter Schegget kerkelijk hoogleraar kunnen worden, kan dan eindelijk in de synode aan de orde komer. De synode draagt dan de ver antwoordelijkheid." aldus ds Bot die verwachtte dat Amsterdam dan toe schietelijker zou worden. Vertraging Het moderamen ontried (na overleg met de commissie TWO) aanneming van het voorstel-Bot ten sterkste, om dat het, aldus dr R. J. Mooi, hoe goed ook bedoeld, niets zou opleveren dan verdere vertraging. Toen ds Bot ge vraagd werd. zijn voorstel In te trek ken, vroeg ds A. J. Wilzing uit Den Haag nog om verdaging van de verga dering ten behoeve van overleg tus sen ds Bot en zijn sympathisanten, maar dit werd met 23 tegen 22 stem men afgewezen Daarop nam ds Bot zijn voorstel terug. Wel kon dr Mooi. secretaris algemene zaken van de sy node, meedelen, dat Amsterdam be reid is overleg te voeren over een nieuwe naam Voorwaarde van Am- sterdam was. dat er een commissie zou kom" dure ga merites modem de beno-mingsproce der. op kaar formele im als het dc >de hebben commix g te nenen Zij zul len een vijlde (volgens dr Mooi een jurist van internationale faam* als voorzitter kiezen Deze commissie zal echter niet tot taak hebben om een weg uit de huidige impasse te wijzen of met nieuwe namen te komen Prof. dr A. J. Bronkhoret. voorzitter van de commissie TWO, gaf de syno de een overzicht van het optreden van de commissie „Wij hebben steeds op de bres willen staan voor het recht van de hervormde synode, haar eigen kerkelijke hoogleraars zelf te benoemen." zei hij. Subsidie Hij kon verder nog meedelen, dat minister Pais (onderwijs) in een ge sprek met TWO onlangs toegezegd heeft, iets te willen doen aan de ach terstelling van de hervormde kerk in vergelijking met de r.-k. kerk en de gereformeerde kerken met betrek king tot de subsidiëring van de predi- kantsopleldlng. Er komt een bedui dend hogere subsidiëring, waardoor uitbreiding van de staf mogelijk wordt van de hervormd-kerkelijke opleiding ln Leiden. Utrecht en Gro rungen en op het seminarie Hyde park te Driebergen, en ook in Amsterdam, zodra de verhoudingen daar duide lijk zullen zijn geworden." aldus prof Bronkhoret Op de vraag van een synodelid. wat de betekenis is van het „verwarrend en discriminerend" werd alleen ge antwoord met een verwijzing naar de volledige tekst van de verklaring, die gepubliceerd zal worden in Woord en Dienst. De hervormde raad voor de bezint zich nog op een richt het gebruik van kerkgeboi utelplaataen Ds w O Oi 1 voorzitter van de raad. zei in de. dat het aan elkaar kne ..kerkdiensten" om zo aanw het kerkgebouw te vrijwarei' restaties zijns inziens niet Ji zou dan liever zien. dat or adressen gezocht werden. Gouden boekje Na een uitvoerige besprekln beleidsnota van de raad voo derlijke zorg (het zgn. goudei heeft de synode de raad een aparte beleidsnotitie over wat de raad nu eigenlijk} onder pastoraat. Daarin z Vc veronderstellingen van het p N (met name de visie op de m« uil de kerk) duidelijker uit de v )ce ten komen n Verder besloot de synode.^5 moderamen wegen en midif*1 zoeken om de staf van de bestaande uit ds R Kaptei secretaresse i met één kracpro breiden Verder wil de syni raad een werkplan op tafel prioriteiten voor zijn wed waardering was er in de syi veel kritiek op de be|pidsn( dat er te veel in overhoop wordt Dor;

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2