eemt afstand tot IKV
•jlKRONINGSSERIEi.
Uit brieven van lezers
maanden cel voor plegen ontucht
Nederlandse Gelegenheidsmunten
Ter gelegenheid van de officiële Inhuldiging
van Koningin Beatrix op 30 april 1980 te Amsterdam.
Bestelt hierbij:
Bestelmogelijkheden
Bestelbon
ITERDAG 8 MAART 1980
BINNENLAND
TROUW/KWARTET
11
een onzer redacteuren
NTEREN De gerefor-
erde synode zit omhoog
t het Interkerkelijk Vre-
beraad (IKV). Dit bleek
delijk, tenzij donderdag
lang heen en weer praten
voorstel van de Kamper
>gleraar dr. J. Plomp be
lt haar relatie tot het IKV
Ier te bestuderen en des-
ds te wijzigen.
Vlaardingse predikant dr. H. J.
wenhoven. die lid is van het da
ks bestuur van de synode, beti-
het voorstel als een vorm van
voueren van het IKV ook al ver-
rde prof. Plomp dat zijn voorstel
n maar zakelijk bedoel was. Het
esberaad is een orgaan van ne-
kerken. De synode benoemt de
lormeerde leden in het IKV.
■naast bestaat er een deputaat-
voor de begeleiding van de
ormeerde IKV-leden. Uitspra-
doet het IKV op eigen verant-
delijkheid maar namens de ker
en deze kunnen zich desgewenst
van uitspraken distantiëren of
overnemen. Het is allemaal wat
rikkeld en uit brieven die de
de ontvangt blijkt wel dat de
leden het nogal eens niet snap-
Ook onder de synodeleden be
er onzekerheid. Zo bleek het
ds. D. H. Borgers uit Den Ham
bekend te zijn dat de gerefor-
rde IKV-leden door de synode
len benoemd.
irdt nu dus door een te benoe-
Lcommissie keurig uitgezocht en
heeft de synode zich weer
uitstel gekocht alvorens zij in-
eer de gereformeerden zich verder
buigen over het IKV.
In elk geval is duidelijk dat de gere
formeerde synode een beetje omhoog
zit met het IKV. Hierin weerspiegelt
de synode waarschijnlijk veel plaat
selijke kerken, want deze hebben ver
stek laten gaan bij het collecteren
voor het IKV. Van de voor 1979 be
loofde 15.655 is nu nog maar vijfdui
zend gulden binnen.
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen
berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten,
oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te
worden). De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover ol over
het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wi| helaas met corresponde
ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 859,1000
AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schriiver
vermeld.
Aversie
Prof. dr J. Plomp
houdelijk op de uitdaging die het
IKV voor haar vormt zal ingaan. Van
de synodeleden stemden 36 voor en
31 tegen het voorstel van prof. Plomp.
Maar voor dat het zover kwam, wor
stelde de vergadering zich door een
langdurig palaver.
Dat had niet gehoeven, want prof.
Plomp kwam al aan het begin van het
IKV-debat met zijn voorstel. Vervol
gens stelde ds Borgers voor dat de
gereformeerde IKV-leden in het ver
volg voor persoonlijke rekening daar
in zitting zouden nemen en dat er ook
een begeleiding aangeboden zou wor
den aan de met het IKV- concurreren
de groepen zoals „Bijbel en Vredes
vraagstukken" en de mensen achter
de alternatieve vredeskrant Shalom.
Na Plomps voorstel te hebben ge
hoord liet Borgers zijn voorstel vallen
en schaarde zich achter de Kamper
hoogleraar. Blijkbaar vatte ook ds
Borgers het voorstel-Plomp op als
EN (ANP) De Techtbank in
heeft gisteren de 24-jarige han-
M. J. uit Gramsbergen veroor-
tot twaalf weken gevangenis
waarvan zes voorwaardelijk
een proeftijd van twee jaar. De
I werd veroordeeld wegens het
rmalen plegen' van ontucht met
|4-jarig meisje in de door de man
gedreven groentehal in Hoogeveen.
De bij hem in dienst zijnde bezorger,
de 19-jarige H. W„ eveneens uit
Gramsbergen, die had meegedaan,
werd veroordeeld tot zes weken ge
vangenisstraf waarvan drie voor
waardelijk met een proeftijd van
twee jaar.
Ds D. H. Borgers
een motie van wantrouwen tegen het
IKV.
Geen actiegroep
Een van de deputaten voor begelei
ding van de gereformeerde leden van
het IKV, dr J. J. Verdonk uit Bussum
bestreed de indruk die gewekt was,
dat het IKV alleen maar uit een groep
wilde jongelui bestaat. „Het IKV is
geen actiegroepje", zei Verdonk,
„maar is samengesteld uit vaak zeer.
gerespecteerde ouderen." Ook Ver
donk was opgevallen dat het IKV een
teken van tegenspraak is. Hij pleitte
echter voor een inhoudelijke discus
sie over de standpunten die het IKV
inneemt. Het gereformeerde IKV-lid
drs. H. Gerritsma, een polemoloog uit
Groningen, deed daar een ernstige
poging toe. maar hij werd noch door
de vrienden noch door de tegenstan
ders van het IKV daarin gevolgd.
Gerritsma verklaarde een deel van de
agressie tegen het IKV uit het feit dat
het beraad de mensen voor een keus
plaatst, soms wel eens wat al te stellig
uit de hoek komt en omdat er bij het
IKV intussen zoveel kennis is opge
stapeld dat de mensen het niet kun
nen bijbenen.
„Houd moed"
if maanden cel voor brandstichting
JEN (ANP) De rechtbank in
m heeft gisteren de 23-jarige K.
lit Hoogeveen veroordeeld tot vijf
len gevangenisstraf en twaalf
toden ontzegging van de rijbe-
Iheid. Van de gevangenisstraf Daarnaast was de man tweemaal
wee maanden voorwaardelijk aangehouden wegens autorijden on-
jen proeftijd van twee jaar. der invloed van alcohol.
De man had in Hoiiandscheveld een
bungalow in brand gestoken uit wrok
tegen mensen die zich een dergelijke
tweede woning kunnen veroorloven.
Hoe de Alkmaarse ds D. C. Firet de
woordvoerder van de synodale com
missie, die het standpunt voor de
synode inzake het IKV moest voorbe
reiden, zich ook voor het IKV inzette,
het mocht niet baten. Tenslotte riep
hij de synode nog op moed te houden
met het IKV door te gaan, maar toen
prof. Plomp zijn voorstel ontdeed van
de kritische opkerkingen over het
IKV en nogmaals verzekerde dat hij
niet bedoelde zich uit te spreken voor
of tegen het IKV, volgde men hem. In
april kan men op de zaak terugko
men, maar ds Firet stelde in het voor
uitzicht dat het ook wel eens oktober,
dus na de vredesweek, kan worden
Mogelijk heeft het gebrek aan geest
drift voor het IKV te maken met een
veel bredere reserve onder de gerefor
meerden tegenover de behandeling
van politieke en maatschappelijke
vragen door een kerkelijke vergade
ring als een synode nu eenmaal is.
Ouderling mr. H. J. Bruins Slot uit
Hummelo gaf dit synodale onbeha
gen donderdagochtend vorm. toen hij
in een motie voorstelde dat de synode
zou laten uitzoeken wat nu eigenlijk
de grenzen zijn die je moet stellen
aan het synodale spreken. Het ging in
de synode om het oorlogsvraagstuk
en Bruins Slot zei te twijfelen of de
kwestie van de bewapening wel een
kerkelijke zaak is en volgens de kerk
orde dus op de synodetafel thuis
hoort. Bruins Slot wist slechts 26
vóórstemmen te verwerven, maar dat
een zo aardige echt gereformeerde
man met z'n voorstel omt is zeker niet
zonder betekenis.
Het is trouwens opmerkelijk dat zul
ke reserves vooral opkomen bij poli
tieke en maatschappelijke kwesties
die te maken hebben met verande
ring. In de ochtendvergadering sprak
de synode over het instituut van de
legerpredikant en van de vrijstelling
voor militaire dienst voor dominees.
Onrust
Onder de gereformeerden die be
roepsmilitair zijn bestaat onrust over
de koers van de synode ten aanzien
van de bewapening. De uitspraak van
de vorige synode, die zich aansloot bij
de brief van de raad van kerken tegen
de neutronenbom is bij veel gerefor
meerde beroepsmilitairen in het ver
keerde keelgat geschoten. De oud
marineman kapitein-luitenant ter zee
W. Sizoo zei dat de N-bom-uitspraak
bij hem niet bevrijdend was overge
komen. Hij vermoedde dat enkele ge
reformeerde beroepsmilitairen over
wegen uit dienst te gaan, maar dat
een veelvoud erover piekert de kerk
te verlaten, omdat de uitspraak hun
te rauw op het lijf gevallen is. Sizoo
verweet de synode ondeskundigheid
en dat zij aan de militairen de zwarte
piet toespeelt, alsof zij als enigen
verantwoordelijk zijn voor de wapen
ontwikkeling. Op dat punt sprak ge-
neraal-majoor M. H. von Meyenfeldt
Sizoo tegen. „De bakker op de hoek is
even verantwoordelijk als de mili
tair", zei hij.
Beatrix
dubbel
Beatrix/
Juliana
Juliana
Deze unieke kroningsserie zal verschijnen in brons, sterlingzilver en 14-karaats goud
met een diameter van 38,74 mm. De gelegenheidsmunten zijn uitgevoerd in prooflike-conditie,
d.w.z. matglanzend laag-reliëf tegen een spiegelglans achtergrond. Ze zullen zowel
afzonderlijk als in serieverband verkrijgbaar zijn.
Monumunt staat bij insiders en verzamelaars bekend om zijn
goede, uiterst waardevolle series.
De onderstaande specificaties edelmetalen zijn een bewijs van
de hoge kwaliteit van deze unieke Kroningsserie.
Specificatie edelmetalen: sterlingzilver gehalte 925/00 -
14-karaats goud gehalte 585/00. Bij elke aflevering wordt
een garantiecertificaat gevoegd met een opgave van de
maximale aantallen en een specificatie van de gebruikte
edelmetalen.
Bestelcode
(zie afbeel
dingen)
Metaal
Maximale
aantallen
per munt
Fijn
gewicht
zilver/goud
Prijzen in Ne
derland incl.
18% BTW
1. 2 of 3
1, 2 of 3
1, 2 of 3
serie
serie
brons
zilver
goud
brons
zilver
10.000
5.000
1.000
24 gr.
21 gr.
20.-
150.-
1500,-
60,-
450.-
Naam
Adres
Postcode/Plaats
Telefoon
S v p aankruisen aan welke wijze van betaling u de voorkeur geeft
O Ondergetekende heeft, om zeker te zijn van de reservering, het totaal
verschuldigde bedrag inmiddels overgemaakt op girorekening 3981195
t.n.v, Monumunt. Eist (gld) onder gelijktijdige Inzending van de bestelbon.
O Ondergetekende heeft nog niets betaald en is ervan op de hoogte dat
acceptatie van de bestelling afhankelijk is van de hoeveelheid
inschrijvingen binnen de aangegeven maxima.
Zodra hij/zij de door Monumunt toegezonden acceptgirokaart, dan wel
betaal verzoek, welke als reserveringsbewijs geldt, heeft ontvangen wordt
het verschuldigde bij vooruitbetaling overgemaakt
Aantal
Bestelcode
Metaal
Stuksprijs
Totaalbedrag
Bi] bestellingen beneden /60,- verzendkosten 4.25
Totaal
Aflevering vindt zo spoedig mogelijk nS 15/4/1980 plaats in volgorde
van binnenkomst der betalingen
Datum:Handtekening:
In open enveloppe als drukwerk te verzenden aan:
Monumunt, Rijksweg-Zuid 2-4, Postbus 23. 6660 AA Eist
Oude Sunderklaas
De overgang van de Juliaanse naar
de Gregoriaanse kalender zal inder
daad veel verwarring in de oude tij
den hebben gegeven, zoals u schrijft
(„Dichtbij en verder, 29 februari). Het
is echter niet aannemlijk dat dit ook
gespeeld zou hebben bij de ..Ouwe
Sunderklaasviering zoals wij die op
Texel kennen. Het St-Nicolaasfeest
valt op 5 december, „Ouwe Sunder
klaas" op 12 december, dus een week
later. Het verschil tussen de Juliaan
se en Gregoriaanse was elf dagen, wat
zou betekenen dat ons feest op 16
december zou vallen.
In de katholieke kerk werd het feest
van St. Nicolaas zo hoog aangesla
gen, dat het vroeger gevierd werd met
een octaaf, dat wil zeggen een feest,
dat acht dagen duurde. Op de achtste
dag vond de sluiting van het feest
plaats, wat met enige plechtigheid
gepaard ging. Het Tesselse Ouwe
Sunderklaasfeest is een herinnering
aan de sluiting van zo'n octaaf. St.
Nicolaas bleef een week lang op Tes-
sel. Daarna ging hij weer naar Spanje
en als de kinderen in die week niet erg
lief geweest waren, nam hij alles, wat
hij gebracht had. weer mee. De kinde
ren zorgden er daarom voor dat ze op
12 december al hun lekkers op had
den en de cadeautjes stopten ze vaak
weg.
Den Burg Gelein Jansen
Ziekenpastor
Bisschop Simonis wil een gehuwde
priester niet aanstellen als pastoraal
werker in een Woerdens ziekenhuis.
Ik waardeer het dat een bisschop de
pauselijke richtlijnen serieus neemt,
maar hij heeft óók alles te maken met
de katholieken in zijn eigen regio!
Het zou een ideale zaak zijn, wanneer
ten allen tijde de ziekenhuispastor
ook de ziekenzalving kan toedienen
aan de patiënt die hij in heel het
ziekteproces heeft begeleid. Voor een
gehuwde ziekenpastor ligt dat Jam
mer genoeg nog moeilijk in de huidi
ge kerkelijke wetgeving. Moet zo'n
gehuwde pastor daarom van de func
tie van ziekenhuispastor worden uit
gesloten? Vele ongehuwde pastores
zullen het met mij toejuichen dat de
juiste man op de Juiste plaats komt.
Voor de ziekenzalving lijkt mij dit
een redelijk hanteerbare oplossing:
laat de ziekenpastor, gehuwd of onge
huwd, het verdere ritueel van de zie
kenzalving voltrekken in nauwe sa
menwerking met de ongehuwde
plaatselijke pastor, die dan de eigen
lijke zalving verricht. Juist wanneer
de plaatselijke pastor het hele ritueel
meemaakt, meebeleeft, erin meedoet,
hoeft het niet als vreemd ervaren te
worden, wanneer hfj de eigenlijke zal
ving verricht; de zieke kan zich tevre
den voelen, dat de gehuwde zieken
pastor, die hem in het hele ziektepro
ces heeft begeleid, hem nu ook terzij
de staat bij de viering van het zieken-
sacrament. Wil een bisschop deze re
delijk-haalbare oplossing niet. dan
heeft hij andere bezwaren tegen de
persoon van de sollicitant (maar laat
hij die dan eerlijk uitspreken), ofwel
hij is in beginsel gekant tegen het
functioneren van gehuwde priesters
(dat mag hij best persoonlijk vinden,
maar als bisschop moet hij daarover
heenstappen).
Santpoort-noord Chr. J. Wüst
Schepping/evolutie (2)
Uit de reacties op het EO-programma
„Het onstaan van de wereld" is het
wel duidelijk dat een belangrijk on
derwerp werd aangesneden. Eén ding
is zeker, de evolutieleer ontmoet te
genstand. niet alleen op grond van de
Bijbel, maar ook op grond van weten:
schappelijk onderzoek in vele landen.
Jammer is voor de meeste belangstel
lenden dat het onderwerp moeilijk is
(behalve in de Bijbel). De kern van de
zaak is: de juiste ouderdom van ge
vonden stenen met afdrukken van
toen levende planten en dieren, en in
de tweede plaats: hoe het leven zou
zijn ontstaan! Om nu de discussie te
verdiepen zou het volgende te over
wegen zijn: wanneer wij geloven dat
God de aarde heeft geschapen, en dat
die God dus almachtig is, dan is het
zeer wel denkbaar dat voor onze
schepping, andere scheppingen heb
ben bestaan! Zoals er nog zullen vol
gen: 2 Petrus 3 vers 13: wij verwach
ten echter een (naar zijn belofte) nieu
we hemel, en een nieuwe aarde. Ook:
Jesaja 65 vers 17 - 66 vers 22, Openba
ringen: 22 vers 1. Overigens verdient
het mijns inziens alle aanbeveling en
steun, wanneer de ..evolutie-leer"
wordt getoetst. Het zal niet de eerste
keer zijn dat wij op menselijk werk
moeten terugkomen.
Nieuwegein H. Korthorst
Randschrift
Misschien ben ik er naast, maar voor
zover ik me uit mijn schooltijd herin
ner, was dat randschrift God zij
met ons helemaal niet omdat we zo
vroom waren. Eenvoudig om te voor
komen «at er zilver afgeschrapt werd.
Een soort veiligheidsmaatregel als
het ware.
Arnhem J. J. Steenbergen-Huiser
Voorkeur
Met Albeda en De Koning zie ik De
Ruiter ais verreweg de sympathiek
ste figuur in ons huidige kabinet.
Maar ditmaal ben ik het toch grondig
met hem oneens. Is het werkelijk zo
vreemd, zou ik hem willen vragen, dat
brede lagen van de CDA-kiezers een
samenwerking met de PvdA verre
verkiezen boven een met de WD.
Misschien mag ik even persoonlijk
worden. 1Geen kiezer van confessio
nele partijen zijnde ben ik destijds
„bekeerd" door de z.g. Bergrede van
Aantjes. 2. Bij de vorige Kamerver
kiezingen werd ik zeer aangesproken
door de slogan: „Zet meer christen
democraten naast Den Uyl." Maar
wat moet ik nu met een kabinet waar
zo'n Wiegel in zit, die als oppositie
leider ook de toenmalige CDA-be-
wlndslieden zo genadeloos onder
vuur nam? En zou ik voorkeur moe
ten geven aan een man als Pais,
schrijver gedurende vele Jaren van
een ook ten aanzien van christen
democraten harteloze kille rubriek?
lik weet zeker te spreken uit naam
van velen, die zich geschokt voelen
omdat er een niet te verwaarlozen
aantal parlementariërs en bewinds
lieden zijn, die zich in de huidige
samenwerking met de WD als vissen
in het water voelen. Men treft hen
vooral aan onder leden van CHU en
KVP. Alle sympathie voor minister
De Ruiter en zijn geestverwanten ten
spijt weet ik nog niet hoe ik dit maal
mijn stem moet uitbrengen. Zeker
niet met dat enthousiasme dat ik in
1977 kon opbrengen.
Maastricht
J. J. Beckers
Blindenonderwijs
Prof. dr. I. A. Diepenhorst gaat met
dit artikel in Trouw van 29 febr. jl. in
op het boekje „Met het oog op hun
toekomst", geschreven door drs. J. N.
Broeders. Ik krijg de indruk dat Die
penhorst ouders die beide werken en
in het bijzonder ouders die een visu
eel gehinderd kind hebben en beide
werken, als opvoeders, discrimineert.
Ik neem aan dat onder „ze werken
beiden" verstaan moet worden dat
beiden betaalde arbeid verrichten.
Dit is een veel voorkomend verschijn
sel in de maatschappij van nu. Als hij
dat een ongewenste zaak vindt, dan
kan hij wellicht binnen de Instituten
het verantwoordelijkheidsgevoel van
gehuwden en ongehuwden toetsen.
Ik heb geen verschil in opvoedings
mentaliteit tussen gehuwden en on
gehuwden kunnen ervaren bij de wer
kers op de instituten en daarbuiten.
Wel tussen Jong en niet meer zo jong.
Ouders van blinde en slechtziende
kinderen zouden vaak moeilijk func
tioneren. Zij worden bij voorbeeld
dikwijls verteerd door het verlangen
er voor hun nog jonge kind te willen
zijn en door de behoefte optimaal
mee te werken binnen de zorg voor de
kinderen. Participeren is binnen
scholen, internaten, ziekenhuizen e.d.
geen eenvoudige zaak. Het groeien
naar het aanvaarden van volwassen
ouderschap is een erg zware taak.
Hulp is daarbij welkom, bevoogding
niet. Ouders is het om visie te doen.
zelfs, zelfs wanneer ons oog niet ziet.
Waalre J. Verhei jke-de Gruijter
ouder van een visueel gehinderd
kind
Pakistan
De tekst en in het bijzonder de kop
van het artikel „Hulp van wereldraad
niet nodig in Pakistan" in uw krant
van 20 februari wekt de indruk dat de
wereldraad ongevoelig is voor de
vluchtelingensituatie in Pakistan.
Dat is onjuist. Ik trachtte aan de heer
Schipper duidelijk te maken dat het
Pakistaanse Inter-Aid Committee
prachtig werk doet en dat de wereld
raad, in plaats van een eigen beroep
op de kerken te doen. steun geeft aan
dit comité en directe giften aan dit
comité aanmoedigt. Ik moet ook de
indruk wegnemen dat de Pakistaanse
kerken graag willen dat hun werk
opvalt. Het tegenovergestelde is het
geval. Zij doen hun uiterste best. hun
werk uit te breiden zonder daarbij de
indruk te wekken dat zij proselyten
willen maken.
Geneve Carl F. Nielsen
refugee service
World Council of Churches
Van Abbe Museum
Het zeer deskundig interpreterend en
formulerend verslag, ons door Cees
Straus gegeven van de tentoonstel
ling in het Van Abbe Museum van de
fotograaf Jan Dibbets bevatte bij
wijze van verademing, wat mij be
treft de in elk geval begrijpelijke
woorden „Spielerei", „foefje" en „pre
tentieus." Dit geeft mij de moed, de
gemeente Eindhoven, al ben ik dan
maar een leek, het verwijt te maken,
dat zij aan een voor een happy few
bestemde tentoonstelling plus een
onzegbaar kinderachtige verzame
ling verzinsels van de Italiaan Gio
vanni Anselmo niet ten onrechte
als „arte povera" gekwalificeerd de
gehele ruimte van het museum voor
vrij lange tijd meende te moeten
opofferen. De argeloze bezoeker
met mijn 65pluskaart leer ik nog vrij
wat musea kennen ziet zodoende
totaal niets van het eigen bezit. Dat
kan toch de bedoeling nooit geweest
zijn?
Lochem
J. van Leeuwen
Raketten en
geweten (3)
Het beeld, dat de heer W. J. P. Mar-
quart Scholtz in Trouw-Kwartet van
29 februari over de Sowjet-Unie ont
vouwt is één kant van het menselijk
handelen, gezien in de geijkte weste
lijke belichting Als men in zijn brief
de woorden NAVO voor Warschau
pact en 8owjet-Unie voor Amerika
verwisselt, hebben we de geijkte oos
terse belichting. De uitslag van de
analyse is dus voor beide partijen
dezelfde. Daaruit kan men zien. dat
de mensen van oost en west, beiden,
worden gedreven door dezelfde moti
veringen en handelingen op het mill-
talr-economisch-strategisch- en poli
tiek wereldplatform. Er rest maar één
alternatief: daarin verandering bren
gen. voordat er onherstelbare onge
lukken gebeuren en dat is de kernwa
penen de wereld uit. te beginnen bij
Nederland.
Bijzondere scholen (2)
Met stijgende verbazing heb ik de
nonsens gelezen die het CD A-kamer
lid drs. W. Deetman uitkraamt in het
artikel over de positie van het bijzon
der onderwijs. Om misverstanden te
voorkomen, ik heb mijn kinderen QP
christelijke scholen zitten '!én heb
niets tegen het christelijk onderwijs,
hoewel het christelijk onderwijs voor
mij ook geen vanzelfsprekendheid is.
Natuurlijk heeft Deetman gelijk als
hij stelt dat er ouders zijn die. oq-
danks hun onkerkelijkheid, kinderen
naar een christelijke school stuïef1
om ideële redenen. Zoals er trouwens
ook kerkelijk christenen zijn die hun
kinderen juist naar een openbare
school sturen! Natuurlijk heeft Deet
man gelijk als hij zegt dat ouders een
bepaald verwachtingspatroon he"b-
ben van de identiteit van een school.
Sterker, de ouders bepalen mede de
identiteit! Maar wat heeft Deetman
dan tegen wat Mertens (D'66) wil? Ik
lees in Trouw: „Wat Mertens wil is dat
bij de planning van nieuwe scholen
een enquête wordt gehouden onder
de ouders om na te gaan wat voor
school ze willen." Wat is daar nu op
tegen? Immers alle buitenkerkelijke^
die hun kinderen naar een christelij
ke school willen sturen, kunnen dit
juist in die enquête, toch kenbaar
maken! En als er dat veel zijn. heeft
dat toch zijn invloed. Dan kunnen die
ouders toch in vrijheid zelf kiezen.
Maar Deetman gunt die ouders hun
vrije keuze niet. Waarschijnlijk om
dat hij in zijn hart wel weet. dat het
verhoudingsgewijs weinig ouders zijn
die als buitenkerkelijke kiezen voor
christelijk onderwijs (en omgekeerd!)
Het kan verkeren. Honderd jaar gele
den werd er door christenen voor dé
vrijheid van onderwijs gestreden en
nu belet drs. Deetman wel zijn hou
ding in wezen de vrijheid van onder
wijs voor andersdenkenden De
machtspositie, met moeite bevoch
ten, kan en mag niet worden prijsge
geven. Maar pas op, wie zijn leven wil
behouden zal het verliezen! Wie zijn
scholen zal willen behouden (op Onei
genlijke wijze) zal ze kwijtraken, Be
ter minder en goede christelijke scho
len dan veel vage en halfbakken
christelijke scholen.
Borne B. H. Kraaijenbrink
Krakers (7)
Begrijpen is één zaak. rechtvaardigen
een andere. Als men, zoals enkele
reacties, slechts tot de mijns inziens
weinig Intelligente conclusie weet te
geraken, dat het hier gaat om door
vakbond en PvdA opgestookte, terro
ristische intellectuelen, dan is men
met betrekking tot de woningnood
vooral onder Jongeren zo blind als een
mol met oogkleppen Het speciale
van onze democratie is dat men zo
vaak tegen woningnood kan proteste
ren als men wil. maar dat er toch
niets gebeurt. Wat is de werkelijke
inhoud van onze democratie, als zij te
enen male niet in staat blijkt te vol
doen aan twee van de meest funda
mentele mensenrechten, namelijk
het recht op werken en het recht op
wonen? Boven Amsterdam hangt
niet slechts de brandlucht van aange
stoken barricaden, maar ook de walm
van leegstand door horizontale ver
koop, verkortting, huisbazenwoeker
en speculatie.
Utrecht Pieter de Rijk
IKV en kerk
Na het leven van het artikel in Trouw
van 3 maart van de hand van Aldert
Schipper heb ik geen enkele behoefte
meer met mensen van het IKV in
discussie te gaan. en wel om de dood
eenvoudige reden, dat hun arrogantie
geen grenzen kent. Zij verabsoluteren
zich met hun mening zozeer, dat h$t
de spuigaten uitloopt. Zij stellen, dat
er geen alternatief is dan wat het IKV
als oplossing van het vredesvraag
stuk aanreikt. Zo komt men er toe te
stellen, dat de plaatselijke gemeente
niet meer mag kiezen tussen wat het
IKV en bijvoorbeeld wat de Shalom-
krant beweert. In dit kader zijn de
woorden van Faber te citeren: ..Je
moet de plaatselijke gemeente niet
laten kiezen, dan haal je een verkeerd
conflict in huis". Op deze basis wil
het IKV de gereformeerde synode res
pectievelijk de hervormde synode
een uitspraak geheel ten gunste van
de zienswijze van het IKV ontlokkeij.
Ik hoop. dat de synodein) zo wijs is
(zijn) een dergelijke uitspraak niet të
doen. wilden) zij niet de dictatuur van
een groepering respectievelijk bewe
ging in het kerkelijk huis halen. In de
kerk is alleen de vrijheid van het
Woord Gods en dat maakt de ge
meente vrij en houdt haar vrij tot de
goede belijdenis. Die vrijheid nodigt
ons om eens na te gaan wat shalofn
vrede) in het OT en NT betekent. Dan
zal blijken dat dit „begrip" meer in
houdt dan de tegenstelling oorloge
vrede.
Haamstede H. Smit$
FNV-actie (2)
De FNV pikt het niet. Maar de sta
kingsacties bij het openbaar vervoer
liegen er niet om de ENV pikt wel de
zwakken in de samenleving op vcr-
voersgebied, namelijk de bejaarden
en de Jongeren, die op grond van hun
leeftijd en daarmee verbonden orq
standigheden op openbaar vervoer
zijn aangewezen en ook diegeneij.
wier Inkomen niet toelaat een auU»
erop na te houden. Over de ruggej)
van die zwakken heen probeert d«
FNV haar doel te bereiken, dat dofl
heiligt voor de FNV kennelijk de mict
delen Een dat hiermee in genen delf
het gebruik van het openbaar worctt
bevorderd, zal ook duidelijk zijn. -
Als de FNV door acties in de ver-,
voerssector had willen duidelijk ma
ken. dat het haar ernst was met het;
opkomen voor de zwakkeren in de-
samenleving. dan had zij er beter
aangedaan om de sterkeren te hinde
ren. Dat had zij bij voorbeeld kunneh
doen door van de steden, waarin zit
nu het openbaar vervoer lamlegderj.
de toegang voor automobilisten te
blokkeren
De vraag rijst, of de FNV. als het echt
onvermijdelijk wordt om ook bij df
lagere inkomens met een min-lijn gi»-
noegen te nemen, niet in de eerstf
plaats zolang mogelijk de meerder
heid van haaR leden, namelijk de
werkenden zal traenten „veilig te
stellen" en de AOW'ers. de WAO'ers
en de WW'ers zal laten vallen als een
baksteen
Zwanenburg Ir. A. H. J. van Tol