Het pastorale bloed van de raad voor de herderlijke zorg P Verplicht celibaat in gereformeerd Wateringen L jf Het vrouwelijk gezicht van de kerk Trouw kerk.& vrede DE VERGETEN SOCIALISTEN VAN INDONESIË VANDAAG VOORBIJGANGERS CHILI Ei ZATERDAG 1 MAART 1980 KERK TROUW/KWARTET 2 dooc A. J. Klei Onlangs zat ik met een paar roomsen ergens koffie te drinken Zomaar, net alsof er in 1517 niets aan de hand ts geweest. Ik ben erg makkelijk in die dingen, ik vraag iemand met wie ik een vertering wil gebruiken, nooit naar zijn kerkvisie of ambtsopvatting. Naar ach denken laat. gooiden wij ons ln onze converaaUe op de bijzondere bisschoppensynode Mijn gesprekspartners waren, zacht gezegd, niet geheel gelukkig met de uitkomsten van het Romeinse beraad en op een gegeven moment zei één van hen op peinzende en tevens verlangende toon tegen mij: hoe ls dat eigenlijk, als je ln een kerk zónder paus at? Terstond geraakte lk ln reformatorisch vuur en lk somde ijverig de geneugten van een presbytertaai geregeerde kerkgemeenschap op. Bij ons. legde lk uit. ls de plaatselijke kerk de hoogste Jnstantie. Het ls volmaakt ondenkbaar, zo riep lk uit. dat zoals bij Jullie iemand in Rome. bij ons Iemand in Oenève...Philip Potter bij voorbeeld ...onze theologische kandidaten uit de pastorie weert als ze gaan trouwen. Dit maakt een plaatselijke kerkeraad zelf wel uit Ik had hiervan een mooi voorbeeld bij de hand Protestanten kennen het verplichte celibaat voor hun dominees niet. maar eens heeft een plaatselijke kerkeraad. te weten de raad van de gereformeerde kerk te Wateringen, bepaald dat de nieuwe dominee vrijgezel moest zijn. Er is, met andere woorden, ln gereformeerd Wateringen sprake geweest van een verplicht celibaat. In Juni 1943 praatte de Wateringse kerkeraad over het beroepen van een predikant en toen is bepaald, dat de te beroepen kandidaat vrijgezel diende te zijn. Overigens lagen aan dit besluit niet zozeer theologische als wel economische overwegingen ten grondslag, doch dit terzijde Op 12 september en 3 oktober vergaderderden de manslldmaten (vrouwen moesten destijds nog zwijgen in de gemeente) en tenslotte kwam de ongehuwde kandidaat S. Roosjen, hulpprediker te Amersfoort, als de gewenste man uit de (stem)bus. Om het verhaal, dat lk aantrof in het gedenkboekje „Hier gingen ons de voeten voor..." van de gereformeerde kerk te Wateringen, even af te maken later is de heer Roosjen (nu: dr 8. Roosjen te Harderwijk, emeritus missionair predikant) wel getrouwd. Dit geschiedde op 24 Juli 1946 en met kennelijke instemming van de gemeente, want er trok een bus vol afgevaardigden naar de trouwplechtigheid in Doorn. Daar ontwaarde men onder de cadeaus ..een bloemstuk van enorme afmetingen, geschonken door de kerk van Andijk" En jawel hoor. kort nadien vertrokken dominee Roosjen en zijn echtgenote naar Andijk. Hoeveel macht een plaatselijke kerkeraad ook geschonken mag zijn, niet de macht om een dominee vast te houden. Mijn roomse luisteraars vonden het. geloof lk. wel een schone historie, maar dat ik ermee in de krant voor de dag kom. is om het volgende. Het valt me vaak op dat de meeste mensen er geen weet van hebben dat al die fraaie dingen als inspraak en democratisering sinds jaar en dag toegepast worden in kerken van calvinistische snit. De plaatselijke kerkeraad die. zoals gezegd, de hoogste instantie is. wordt gekozen door de gemeente. En dan nóg bedisselt zo'n kerkeraad niet alles op eigen houtje, maar vraagt hij ln belangrijke zaken de mening van de gemeente. Ik zal niet beweren dat dit presbyteriaal beginsel de eeuwen door altijd geheel volgens de regels gehanteerd is, maar lk herinner me met vreugde uit mijn jeugd zeer opgewonden gemeentevergaderingen, waarop het net zo luidruchtig en vrijmoedig toeging als op demonstratieve bijeenkomsten, die nu de t v. halen en waarnaar we verlekkerd of hoofdschuddend, al naar gelang, zitten kijken. Goed, indertijd ging het niet om verandering van structuren of zo. wisten wij veel. maar over het al dan niet zingen van gezangen, doch dit levert geen principieel verschil op. Wij sloegen in onze dorpskerk minstens zulke ferme taal uit als thans gedaan wordt door. laat ik zeggen...bedrljfsbezetters of krakers. Uitgerekend kerkvolk, dat door lieden met de mond vol van voor-jezelf-opkomen enigszins meewarig wordt bekeken, deed al aan inspraak toen dit woord nog bedacht moest worden. En ln een steile orthodoxe kerkgemeenschap op de Veluwe of de eilanden gaat het democratischer toe dan daar. waar druk en gewichtig met dit begrip geschermd wordt. ADVERTENTIES door Piul Q«k«mp ln Amerika, waar men verzot is op records, moet een domi nee ooit alle records gebroken hebben door vele uren achter een te preken over het onder werp „Wat is er mis met de kerk". Aan deze prestatie moest lk denken bij het lezen van de beleidsnota van de raad voor de herderlijke zorg van de Nederlandse hervormde kerk. „Trouw" vatte het tachtig bladzijden tellende boekje onlangs samen; dé hervormde synode zal zich er op 7 maart over bulgen. De beleidsnota biedt meer dan de titel doet vermoeden. In feite ls het een globaal overzicht van het werk van de raad voor de herderlijke zorg ln de afgelopen 25 Jaar Daarbij vat de raad zijn taak zo breed op dat de nota lijkt op een röntgenfo to van de hervormde kerk. Die brede taakstelling hangt ten nauwste sa men met de kijk van de raad op wat pastoraat Is. In de inleiding wordt gesteld: „Het gaat ln het pastoraat om het getrooste geweten". Maar daar wordt aan toegevoegd: pasto raat ls nooit tijdloos. Vandaar dat de nota de herderlijke zoqfia de context eet van onze cultuur en van onze wereldsituatie Het ls duidelijk dat het dan wel om Iets meer gaat dan enkel ..zielzorg". Allerlei maatschap pelijke kwesties worden dan een pas-' toraal probleem, zoals werkloosheid; waarin opgenomen Oe Rotter dammer. met Dordts Dagblad Nieuwe Haagse Coursnt met Nieuwe Leidse Courant Uitgave Trouw/Kwsrtet BV Hoofdredacteur Jenre Tammmga Oirecteur mg O Posima HOOFOftANTOOR Postbus 659 1000 AW Amsterdam WOau'svaai »3' Amsterdam Postq-'O 66 00 00 Bank Ned Creëert»"» IftfAnjnr MOOI? V* Gemeentegiro Amsterdam xnooo «EGO «OTTEROAM/OORORECHT iet OtO-h «as (abonnementen REGO OEN HAAG lEiOEN PnslOus 'O' «01 CC Oen Maag ie* oro «6<M4S iet 070-469*45 (rodactw) i) Pj'»st»aa» 22 Oen Haaa REGIO NOORD OOST NEOEOiANO abonnementen en bezorging) PosiDus 3 6000 AA Z+o T ie< n WOO 17030 r4t 56 fwo«r Abonnementsprijzen Kar m MC4 1 t« M Kar naai 1 SO M Kar 1» 1 101 80 Ka. te 8» 70' 40 Adrenerwrar-eren op aarwaag Tewtiyvserie eOoonememenopoacmon /■e adressen DOvem Opgave tam*eOe'<men 9 19 30 »an iar-daq i m oag Op zondag »an 10 20 uu» rewr 020 913454 Opgave Tvn. artvenent-e*. ie» 020 936666 o» *a« M.«. A<jv a*de«'ng postbus 433 1000 AA AMSTERDAM Adreswa-g-ngen u's-irtend scmteHA een on/e Amsterdamse adressen verkeersveiligheid, migratie, vrije tijd. alkoholisme, kernbewapening, de opkomst van de islam. Gemeenteopbouw Een zelfde brede opvatting van het pastoraat legt de beleidsnota aan de dag als het over meer binnenkerkelij ke zaken gaat. Pastoraat wordt hier zo iets als gemeenteopbouw. Het doet denken aan bet rooms-katholieke spraakgebruik, waar pastoraat aan duiding ls van bijkans het hele ambts werk van een priester Zo laat het rapport zijn licht schijnen over de modaliteiten, de volksvroomheid, ge- raeentestnikturen, vergadertechniek, beleid maken, de kerkelijke pers. de kerkorde, de oecumene, het ambt, de predikant, zijn opleiding en bijscho ling. en vrijwilligers De beleidsnota luidt de noodklok over de predikants opleiding Merkwaardig ls de vermelding dat de raad de voorlichting en vorming van ouderlingen aan de centrale voor vor mingswerk heeft overgedaan. Terwijl dat nu Juist tot de opdracht van de raad voor de herderlijke zorg behoort! Maar laten wij liever kijken naar wat de raad allemaal wél doet. en dat ls niet gering. Ik denk aan de vier schrif telijke handreikingen voor de kerke raad en de tien tot dusver verschenen handreikingen voor het pastoraat: over huisbezoek In het algemeen en aan categorieën als zieken, sterven den. rouwenden, homofielen enz. Het zijn praktische, beknopte en beproef de handleidingen. Onbegrijpelijk dat ze zo slecht worden afgenomen, als Je bedenkt dat ze voor hervormden nog gratis zijn ook. Er zijn nog meer hand reikingen ln de maak. b.v over pas toraat aan bejaarden. Bij meer man kracht zou de raad eveneens de hel pende hand willen bieden rondom katechese. liturgie, diakonaat, apos tolaat. publiciteit, financiën en wat niet al. Lichte ergernis Op dit punt gekomen voel ik mij gedrongen tot wat kritische tegenge lulden. Want ai lezend sloeg mijn bewondering voor de visie en de voortvarendheid van de raad om ln lichte ergernis het pastorale bloed van de raad kruipt als een olievlek overal heen. ook daar waar het niet gaan mag Je kunt pastoraat zo wijd definiëren dat het hele werk van de kerk er onder valt. maar dan krijg Je een ADVERTENTIE staat in de staat. Het is dan ook begrijpelijk dat de raad zich nu al zorgen maakt over de opvolging van zijn secretaris, ds R Kapteln, die over vijf Jaar met emeritaat gaat. Het is haast niet voor te stellen dat hij als enige vrijgestelde al dat werk van de raad „mant". Bij de huidige taakstel ling mogen wij voor zijn opvolging wel naar een multidlsclpliclnalr team ult£en! Het ls echter de vraag, of de raad zijn taak niet veel te breed opvat. Ergens ln de beleidsnota wordt gewaar schuwd voor het „mechanisme van de welvaartsstaat", dat ls het streven om van hogerhand ln alle behoeften te voorzien Naar mijn Indruk ont komt de raad zelf niet aan dit mecha nisme. als lk zie rondom hoeveel pro blemen hij commissies aan het werk wil zetten en handleidingen zou wil len produceren. Je mag ook wel wat aan de fantasie van het grondvlak overlaten. De raad beklaagt zich meermalen dat de rapporten en handreikingen die hij uitgeeft zo slecht worden afgeno men. Ik betreur dat mede; maar zit achter het aanbod van zoveel schrif telijke informatie ook niet een over schatting van het gedrukte woord? Met de raad zou ik veel meer willen mikken op groepstrainingen en groepspastoraat en op wat in en van uit vormingscentra kan gebeuren. Voor de predikanten zou ook aan konferentles van éen of twee dagen Ln het theologisch seminarium te den ken zijn. Maar met deze nota op tafel wordt het nu wel urgent om prioriteiten te stellen en om de taken van de depar tementen ln de kerk af te bakenen en op elkaar af te stemmen. Al hoop lk niet dat het kerkelijk bedrijf ooit zo geolied wordt dat er geen grensover schrijdingen en uitschieters als deze beleidsnota meer mogelijk zijn. De lichte chaos van nu ls nog wel zo bevorderlijk voor de creativiteit. Honderd bloemen mogen bloeien! Drs. P. Oskamp is hervormd predi kant te Purmerend. ADVERTENTIE. Dankbaar Al met al kunnen wij de Raad voor de herderlijke zorg dankbaar zijn voor zijn analyse van het kerkelijk en geestelijk leven. Het is te hopen dat de kerk daar haar voordeel mee doet. Vooral de noodkreet over de oplei ding van de predikanten verdient ge hoord te worden. Kerk en Vrede reageert op de hand reiking van de Synode van de N.H.- Kerk d.m.v.: Een themanummer van hel maandblad MILITIA CHRISTI. Arti kelen o.a over: Dialoog tussen pacifisten en niet-pacifisten en So ciale Verdediging als alternatief Te bestellen door 3.30 (met. porto over te maken op giro 435382 o.v.v M C Febr 80 Brochure: Armen en Kernwapens Ds At Polhuis. 52 Wz Te besteken door f 6.30 (ind. porto) over te maken op giro: 435382 o.v.v Armen en Kernwapens Bestellingen Ln.v.: Utrechtseweg 159 3818 ED Amersfoort Tel. 033-32133 foort I Auteur-. Gabnèl Snwt. Okke Jager. Godfned Bomans kja Qarhardt Karei Eykman en vete anderen Mustrahes Of» Orcke OC NATUUR IN 06 WURGGREEP 152 WZ t 19.90 VwUAng urt het (XtfS van Hans Boum j AJbWI Stol TURKSE CHRISTENEN I tO Hl 17 SO QpAomsf en ondergang van de Jacot eren Om boek la kunnen scf*>(ver. maakte de auteur eersl een re* door Oou TurVgke Hel Ti**se cwnstenen neti temJrn en toch speelden zij onder leiding van Sjahrir en Sjarifudin een sleutelrol in de onafhankelijkheids strijd. In het nieuwe nummer van VU magazine het onbekende relaas van de Indonesische sociaaldemo- kraten die van Nederland geen kans kregen. Inklusief: een uniek 'fotoalbum'. USSiKOK KAMPEN BON noteer ook mij ais abonnee op VU- magazine voor 22.- per jaar Naam Adres Woonplaats Datum H?-. "«tekening Magazine antwoordnr 1771 j SN Amsterdam (geen post- iel) l/U mogadne n opinieblad waar studie achterzit. ZEG ME WIE UW VRIENDEN ZIJN Een reis naar de landen, waar de heilsgeschiedenis zich afspeelde en waar de bakermat van onze beschaving gevon den wordt, maak je graag in goed gezelschap! Gelet op het publiek, tot wie wij onze advertenties richten, treft u zulk goed gezelschap vermoedelijk aan bij reizen, die THACIR organiseert! Cultureel belangwekkende THeologlsch verantwoorde Israël Archeologisch Intereaaante Reizen Vraag geheel vrijblijvend onze brochure met informatie over reizen naar: EGYPTE - ISRAËL - TURKIJE - GRIEKENLAND - ROME OEKUMENISCHE REISSTICHTING „THACIR" Europalaan 14, 3844 AV Harderwijk. Telefoon: 03410-21989. (U mag ons ook s avond» en op zaterdag bellen. Wi| zi|n maar klein, daarom moeten we beter ons best doen)) En mevrouw Bruins, wat vindt u van de internationale situatie? O, die laat ik met een gerust hart over aan de raad voor de herderlijke iorg. (Vrij naar The Reverend Mr. Punch) IN. Sevenster J. N. Sevenster BIJBEL EN BEWAPENING Een actueel boek dat ervan uitgaat dat we in de Bijbel wel degelijk E hoofdmotieven kunnen terugvinden die ook vandaag van beslis- sende betekenis zijn Het bespreekt het gezag van de Bijbel; de oorlogen in het Oude Testament; geeft weer wat de profeten hierover hebben gezegd; roept de vraag op of geweld in dienst kan staan van gerechtigheid en liefde, gaal verder in op de verspreiding van kernwapens en de E mogeli|ke gevolgen daarvan pbk. 21 (verkrijgbaar In de boekhandel) Boekencentrum Postbus 84176. 2508 AD Wravenhage door Noortje van Oostveen Het is pas dertig jaar geleden dat een pauselijk decreet een einde maakte aan de theologi sche discussie over het lot van Maria na haar dood. Sinds 1950 behoort het tot de offi ciële katholieke leer dat Ma ria werkelijk, lichamelijk, in de hemel ls opgenomen. In het boek „Maria, het vrouwelijk gezicht van de kerk", beschrijft Rose mary Radford Ruether het aanzien lijke religieuze belang daarvan. Maria is nu in de hemel bereikbaar voor gebed en aanbidding. Maria wordt tot een nieuwe symbolische figuur die de verlossing van de mensheid brengt: „Christus wordt voornamelijk gezien als de afgezant van God en zo verte genwoordigt hij niet langer werkelijk de mensheid. Maria neemt zijn plaats in als het symbool van de hoop die het menselijk geslacht koestert op uiteindelijke verlossing." Honderd jaar eerder was de onbe vlekte ontvangenis tot dogma ver klaard. Ook dit onderdeel van de ma- riologie was van grote theologische betekenis: Maria vertegenwoordigt de mensheid in zijn oorspronkelijke goedheid, in haar zal de uiteindelijke verheerlijking van de mens worden gerealiseerd; Maria is de verpersoon lijking van de kerk. het nieuwe Israël, de hoop van de mensheid. In de Inleiding van het boek wordt terecht opgemerkt dat protestanten het traditionele geloof ln Maria be schouwen als een ontsporing binnen het rooms-katholicisme. Toch, of juist daarom, heeft Ruether haar boek bedoeld vodr haar protestantse zusters. Immers, vrouwenbeweging en feministische theologen stellen nieuwe vragen aan de orde. Is het protestantisme te mannelijk? We spreken over de Vader en de Zoon en over de broeders, maar nooit over de Moeder, de Dochter of de zusters. Hoe kunnen vrouwen een plaats vinden in de kerk? Niet dat de verering van Maria de vrouwen iets heeft opgele verd. Terwijl in de kerken van de reformatie de vrouw in het ambt langzaam veld wint. wijst Rome de vrouw telkens terug naar het ceiiba- taire kloosterleven of de keuken en de kinderkamer. En je vraagt je dan ook af hoe Maria, eeuwenlang het symbool van maagdelijkheid en moe derschap nu ineens tot symbool voor bevrijding van vrouwen zou kunnen worden. De verdienste van Ruether is dat ze een kort en helder overzicht geeft van de theologische en pseudo-theologi- sche discussies die door de eeuwen heen zijn gevoerd over plaats en func tie van Maria. Het wordt je duidelijk waarom het is gegaan zoals het is INSPRAAK Toen naderden jullie mij allen met het verzoek: Laten we een paar mannen voor ons uit sturen om het land te verkennen en ons een woord te brengen over de route die wij moeten gaan en over de steden die wij zullen aantreffen. Dat woord was goed in mijn ogen (Deuteronomium 1 vers 22 en 23) In Numeri 13 is het uitzenden van verspieders een initiatief van de Heer. Hij geeft er Mozes het bevel toe. Daar wordt ook meegedeeld wie er zijn gegaan, één uit elke stam en. mannen van aanzien, met name genoemd Hier blikt Mozes op die gebeurtenis terug en vertelt het verkort. Toch schijnt ook het volk er indertijd een rol in gespeeld te hebben. Jullie kwamen allemaal op me af met het verzoek In de joodse uitlegging wordt hier gewezen op het onordelijke van deze ontmoeting. Jongeren zouden ouderen opzij gestoten hebben. Het krijgt dan iets van een rel. Er zit pressie in het verzoek. Een duidelijke woestijnsituatie vol geïrriteerdheid. Ook een zekere aarzeling bij de mensen: kunnen we het wel aan? We kennen de wegen daar niet en ook de steden zijn ons onbekend. Hoe is het met de taal? Deze vraag suggereert Raschi in zijn uitlegging De situatie wordt ons duidelijker. Vergeleken met Numeri zou Mozes dan eerst God geraadpleegd hebben. Uit dat overleg komt hij met een positieve reactie. „Dat woord was goed in mijn ogen Een wijs man. Hij heeft eerst opgewekt om het land binnen te gaan zonder vrees, nu er toch aarzeling is gaat hij daaraan niet voorbij. Heeft het hem moeite gekost? We weten het niet. 'Is moeilijk als je oorspronkelijk plan wordt doorkruist. Mozes laat iets toe dat wij inspraak zouden noemen. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Sint Pancras: S. G. T Goverts te Nieuw-Vennep: te Hen* lum en te Tange-AIteveer: T. S. Fah ner, kand. te Zeist. GEREF. KERKEN (VRIJG.f Beroepen te Delfzijl: H. M. Smit Zaamslag. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Middelburg- Zuid: J. van Eckeveld te Zeist. Bedankt voor Borssele: A. Bac Oostkapelle. ADVERTENTIE. gegaan. Het nadeel van zo'n beknop te geschiedschrijving is dat de indruk van manipulatie met geloofswaarhe den dieper wordt gevestigd dan wel licht gerechtvaardigd is. Maar dat heeft ook een goede kant. Het verwijt van mannelijke theologen dat je de bijbel niet mag gebruiken om Je eigen evangelie te maken, om je eigen ge lijk te bewijzen, doet zo wel erg hypo criet aan. Daarmee zeg lk niet dat er door mannen niet gewetensvol ls en wordt getheologiseerd, maar nie mand, man noch vrouw kan zich los maken van tijd, plaats, cultuur, posi tie. De bezwaren tegen feministische theologie zijn veelal dezelfde als te gen bevrijdingstheologie, en het is opmerkelijk dat de zogeheten bevrij dingstheologen nauwelijks of geen in teresse hebben in de positie van de vrouw in de kerk en de plaats die de theologie haar traditioneel heeft toe bedeeld. De vragen die Ruether stelt zijn ge rechtvaardigd en van belang. Bieden de evangeliën ons een model voor bevrijde menselijke relaties? Kunnen we de symbolen van Christus en Ma ria. of van Christus en de kerk. zo veranderen dat ze niet langer verwij zen naar mannelijke overheersing of vrouwelijke passiviteit? En ze relati veert de mariologie. „De christelijke traditie maakte de moeder van Jezus. Maria van Nazareth, tot de voor naamste vertegenwoordigster van de kerk. Ze vertegenwoordigt met name het mysterie van de incarnatie, dat wil zeggen, het mysterie van de komst van Christus in de wereld. Maar deze identificatie van de kerk met de moeder van Jezus fixeerde ons op een patroon waarin de enige echte historische rol die vrouwen toe gestaan was te spelen die van het moederschap was Catharina J M Halkes. die een inlei dend woord schreef vraagt zich af of Maria nog de profetische sympathi- sante kan worden van alle revolutio nairen die zoeken naar gerechtigheid. Zij weet het niet. maar zij gelooft en hoopt het zelf wel. Ik kan haar dat niet zo nazeggen. Maar ik geloof wel dat dergelijke literatuur daartoe een bijdrage kan leveren: leesbare stof voor mannen en vrouwen, voor leken en theologen. En ook de vragen voor reflectie en discussie aan het einde van ieder hoofdstuk kunnen van nut zijn om ons te oefenen in het denken langs nieuwe lijnen Uitgeverij Ten Have mag best eens geprezen worden voor haar uitgave van niet-traditioneel theologisch werk. Wel is het vervelend-dat ook dit boek past in het rijtje van uitgaven die na één keer openvouwen in stuk ken uit elkaar vallen. En dat terwijl het best de moeite waard is het nog eens te herlezen „Maria, het vrouwelijk gericht van de kerk", door Rosemary Radford Ruether, Ten llave/Baarn; prijs 12.50. De Chileense vakcentrale FUT Eenheidsfront van Ar helders meldt ons een gunstige wending In de ont- slagkwestie van 124 leiders van Havenbonden. Vele honderden brleven/tele grammen uit Nederland zijn daarbij van groot belang geweest. In heel Chili vinden nog talrij ke akties plaats. □e FUT vraagt uw blijvende solidariteit en steun. GIRO 1918108 t.n.v. CLAT-Nederland, Nieuwe Gracht 47 3512 LE Utrecht o.v.v. Chili. V P' Hi da All He wo tie in§ gei on; De gei Di( len me spi mu rini ga£ Tol het stn ove sen voll pro In CD. looi is. mot Het Twt loor het in ft aan ona; ring te g beid de i niet van waa: Ac De grafi ADVERTENTIE. In BijEEN ontmoet je mensen, gemeenschappen en volken van overal Maandblad BijEEN. geïllustreerd ma gazine. 48 pag. met veel foto's in kleur In het maart nummer 6 Ondanks de vele hulp weer hongersnood in de Sa- hel Reportage uit Chili: volk van over- levenden Vissen achter het net in Bangladesh Opstand van de islam: niet alleen godsdienstig 20 jaar Vas- tenaktie: het moet hier veranderen Kerken in Azié hebben last van Westers geld Zend u mij gratis proefnummer BijEEN Naam .J Woonplaats 3-2 Opsturen naar 8i|EEN. Antwoordnr. 15. 5750 VB OEURNE. Postzegel met nodig Van Ren mee: de t men alter vesti baar Als de van s kan d< houde tie va pen k van d direct het aa belanj ters i lopen. ..We k niet a; zone 1 te kun te Vu zichze:

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2