Lippendienst van de raad voor de herderlijke zorg Religieuzen: Synode niet inspirerend omBaarDe blindheid van de Duitse kerk in de jaren dertig Uit brieven van lezers ommekeer Trouw VANDAA A GELOOFS- en GEBEDSPRACTICA 1980 st1r1 Rouwdienst ds. Landsman VOORBUGANC_ HA Steun uit Genève voor gevangenen op Taiwan -VRIJDAG 29 FEBRUARI 1980 TROUW/KWARTET ilD t door A. J. Klei BIJ de post was een goudkleurig boékje.Tk meende eerst dat het Iets werelds was. een folder van het bankwezen of zo. maar 't bleek een kerks geschrift te zijn. Dit deed me op zichzelf natuurlijk al deugd, maar mijn genoegen werd nog aanzienlijk versterkt toen lk bemerkte, een beleidsnota van de raad voor de herderlijke zorg van de hervormde kerk in handen te hebben. Ik ben namelijk dol op beleidsnota's, want ik vind dat Je er altijd wat van opsteekt Ditmaal was het ook weer raak, ik hoefde het gouden boekje van de herderlijke zorg maar even door te bladeren en jawel hoor. daar las lk: J£en goede methode daarnaast is de zgn. themagecentreerde interactionele methode." "De themagecentreerde Interactionele methode alsjeblieft! Daar zou lk nou zelf - nooit opgekomen zijn en zo zien we maar. hoe goed het is dat de raad voor de herderlijke zorg zijn arbeid voorlegt aan een breder publiek, gelijk in het voorwoord staat Aangezien ik tot dat breder publiek behoor, wist ik wat me te doen stond en afgelopen zondagmiddag, toen het volstrekt rustig was thuis, nam ik het proza van dominee R. Kaptein. de secretaris van de raad, op teneinde er zorgvuldig kennis van te nemen. Zou dominee Kaptein. zo vroeg ik me afdat gouden omslag zelf bedacht hebben? Vast welwant ik zie daar een uiting in van herderlijke zorg Jegens de recensenten. Dat goud schenkt de penvoerders van de verschillende richtingen of modaliteiten in de hehmrmde kerk een ongezochte gelegenheid, hun bespreking een stichtelijk tintje te verlenen. Een midden-orthodoxe bewonderaar van de bezigheden van de raad kan met de psalmdichter uitroepen dat de woorden, die dit geschrift behelst, begeerlijker zijn dan goud. en een misnoegde gereformeerde bonder kan zich met de klagende J ere mi a afvragen: hoe is het goud zo verdonkerd? Het is niet voor niets, dat ik bij de raad voor de herderlijke zorg een dergelijke attentie voor de richtingen in de kerk veronderstel. Onderaan pagina 21 van de nota staat te lezen, dat de raad het bestaan van modaliteiten toejuicht. Overigens wil de raad liefst zo weinig mogelijk van t bestaan der door hem toegejuichte modaliteiten merken Er vindt, stelt de nota bekommerd vast. polarisatie plaats tussen de gereformeerde bond en in feite alle andere modaliteiten. Als het aan de raad gelegen had. was deze polarisatie voorkómen of op z'n minst teruggedrongen. Wat is dit voor vreemde praat! Daargelaten dat de raad dat malle woord „polarisatie" gebruikt in plaats van gewoon aan het breder publiek te vertellen dat de bonders steviger op hun stuk staan dan ooit. zie ik in dat toejuichen van de raad slechts lippendienst Modaliteiten zijn er krachtens hun aard niet om mooi weer te spelen. Om ons tot de gereformeerde bond te bepalen, die is opgericht om de gereformeerde waarheid uit te breiden en te verdedigen. Welnu, deze bezigheid brengt mee. dat Je Je flink afzet tegen andermans ongereformeerde bagage Uitbreiden en verdedigen van de gereformeerde waarheid doe je niet door andere modaliteiten vriendelijk over de bol te aaien. Hoe brengen we dit de leden van de raad voor de herderlijke zorg aan 't verstand? Om te beginnen moeten ze dit stukje lezen en daarnaast lijkt me de themagecentreerde interactionele methode een goede methode. Ds R. Kaptein TILBURG (ANP) De Nederlandse religieuzen vinden de bisschoppensynode maar weinig inspirerend. Zij maken zich bovendien bezorgd over de toenemende polarisatie, welke blijkt uit de reacties tot dusver op de besluiten. Aldus het bestuur en de raad van de conferentie van Nederlandse religieuzen in een eerste reactie. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden). De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over het met plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas met corresponde ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859.1000 AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. Dr* Ad van Luyn. lid van dit bestuur, heeft verslag uitgebracht. HIJ was een van de twee religieuzen-leden op de synode In de conferentie van Neder landse religieuzen zijn de verschillen de groepen van mannelijke en vrou welijke religieuzen in Nederland ver tegenwoordigd. ruim 30.000. Hierbij zijn de ruim 8000 die in het buiten land werkzaam zijn niet meegere kend. De religieuzen vervullen talrij ke functies in het r.k. kerkelijke leven van Nederland van hoog tot laag. In bijna de helft van de parochies zijn religieuzen werkzaam in de basisziel- ADVERTENTIE zorg. In sommige bisdommen vormen zij een meerderheid. Hun eigen verwachting zijn in elk geval niet uitgekomen, zo constate ren de religieuzen. Voor de bisschop pensynode spraken zij als hun ver wachting uit, dat de bijeenkomst in Rome zou handelen over „de beteke nis die de gemeenschapsbeleving heeft ten dienste van het volk Gods" en dat de synode zou verwoorden „wat onder het kerkvolk leeft, wat de vragen en noden van de mensen zijn en hoe hun mondigheid en creativi teit bevorderd kunnen worden." De religieuzen constateren thans, dat hun verwachtingen niet terug te vin den zijn in de synodebesluiten en evenmin in de toelichting, die de bis schoppen gezamenlijk of individueel naderhand gegeven hebben. Zij verklaren dit uit het feit, dat de bijzondere synode meer gekozen lijkt te hebben voor een bestuurlijk hiërar chisch kerkbeeld dan voor een ge zagsuitoefening. die gekenmerkt wordt door stimulering van de dia loog. de solidariteit en de eigen ver antwoordelijkheid van de kerkleden. Ze vrezen, dat de synodebesluiten meer zullen worden ervaren ais in snoerende maatregelen dan als kader voor een ruimtescheppend pastoraal beleid. De reacties wijzen al op een groeiende polarisatie en op de vrees van veel gelovigen, dat zij te maken zullen krijgen met een door de bis schoppen te bepalen eenrichtingver keer. De religieuzen signaleren met zorg, dat de vervreemding tussen gelovi gen en bisschoppen nog groter zal worden. Een uiteindelijk oordeel over de synode hangt volgens hen echter mede af van de manier, waarop de bisschoppen de synodebesluiten zul len uitvoeren. Zij willen daarom door enige terughoudendheid de polarisa tie niet onnodig verscherpen. In bin nenkort te houden vergaderingen zul len de vier stichtingen van religieu zen (vrouwelijke religieuzen, monia- len. broeders en priesters) proberen nadere consequenties te trekken voor de eigen verantwoordelijkheid der re ligieuzen in de kerk van Nederland. Het slot van de verklaring spreekt de hoop uit. dat de bisschoppen oog zullen hebben voor de machteloos heid en teleurstelling onder de mensen. Christelijke lerarenopleiding Als docenten van de CLZ (Christelij ke Lerarenopleiding Zwolle) én ais abonnees van Trouw zijn wij teleur gesteld door het artikel over ons insti tuut in Trouw van 19 februari 1980. Enkele essentiële zaken zijn niet of verkeerd gepubliceerd. 1. Ons insti tuut vraagt van de studenten en niet van hun ouders of zij mee willen werken om te trachten gestalte te geven aan een christelijke oplei ding. 2. Ons instituut is niet exclusief, protestants-christelijk: ook katholie ke studenten zijn en worden toegela ten. 3. Het is Juist dat het aantal aanmeldingen van nieuwe studenten bij de NLO's lager ligt dan vorig jaar. maar het is onjuist te stellen dat dit speciaal de CLZ treft: voor haar bete- ADVERTENTIE In de loop van 1980 worden op verschillende plaatsen in het land geloofs- en gebedspractica georganiseerd. Deze zijn bestemd voor mensen die binnen een groep van 12 personen enkele dagen een levende geloofsgemeenschap willen vormen. Dit actief samen-zijn onder deskundige leiding van een theoloog en een groepsdynamicus biedt de mogelijkheid levens-ervaringen uit te wisselen, te oefenen in stilte en meditatie, eigen levensverantwoordelijkheid opnieuw te tormuleren, kortom te ervaren hoe geloven en bidden een plaats in het leven kan hebben. Wie over tijd en plaats nader geïnformeerd wil worden, kan zich wenden tot Willibrord Paulussen, Huize Doornburgh. Postbus 76, 3600 AB Maarssen; Tel.: 03465-62146 (kantooruren). Namens de medewerkers aan deze practica: Hilgegard Schoffelmeer Paul Smits van Waesberghe Gratiaan Soons kent het slechts een vertraging van de groei. 4. Bij de start is gekozen voor vaste vakkencombinaties. Of deze vaste combinaties gehandhaafd blijven, is op dit moment een zaak van interne discussie. Het bevreemdt ons dat Juist een dagblad dat wij waarderen omdat het vanuit een christelijke inspiratie dienstbaar pro beert te zijn aan de samenleving een artikel publiceert waarin een op leiding die vanuit diezelfde inspiratie werkt, zo weinig positief benaderd wordt. Zwolle Docenten CLZ Kernwapenrapport (2) Hoe bereik Je de mensen die. door welke oorzaak dan ook, gewoon de ruimte niet hebben in hun dagelijkse bestaan om zich diepgaand met het vraagstuk van de kernwapens bezig te houden? Binnen de kerken zelf kan het via preken, gemeente-avonden, catechesatie, stukjes in kerkbladen etc. Maar helpt het, als de mensen zich bewust worden van de afschuwe lijke situatie waarin we verzeild zijn geraakt? Vergal Je dan niet het kleine beetje geluk dat er nog is? Bewust- worden doet pijn en willen we dat wel? Ook binnen de kerken is er daar om verzet tegen het aan de orde stel len van dit soort problemen. Het is bedreigend en men wil rust. De ma nier waarop deze zaak aangepakt wordt is daarom van groot belang. Het hervormde kernwapenrapport begint niet voor niets met de stelling dat het niet zo hoeft te gaan zoals het gaat, dat het anders kan, want „Christus heeft de overheden en machten ontwapend en openlijk ten toongesteld en zo over hen gezege vierd" (Coloss. 2. 15). Een van de mid delen om verder te komen, om zicht waarin opgenomen: Oe Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leid se Courant Uitgave Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga D>rec'eur mg O Posima HOOFDKANTOOR Pps'tH/S 059 1000 AW Ar-isierdam Wipju'straai '3' Amsterdam Poitq io 66 00 00 A»<-» Ned C'ed'pftiar» Hfkeoftgnt 23 00 12 574 Ge"-re"*g »0 Am$*rd»tr *11000 «EGO ROTTE«DAM DORORECMT Posibus 940 3000 A* Po*e»dam ie* 010-11556S l#6onnem«#it#n en berorgmgi 010 i55S8 iredactwi iel 115700 (u4$iu«1end voor advenem.#») westtxaek 4 Rotterdam RfGO DEN HAAG LEIDEN PoSIOwS 101 7501 CC De" Maag 070 469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 redactie l tei 070 *68064 (uitsluitend voor adverteni.es) Perksiraai 22 Den Haao. RfGO NOORO OOST NEDERiANO I abonnememen #n bezorging Posibws 3 0000 AA 7»C e •ei 05200 17030 Melkmarkt 66 7 wo-* Abonnementsprijxen. Kar naard <i n kwarts •1 1 40 »4 Pa* hart |a - 'e> ao rnm laar 101 00 4örf'(fl»li'ara' oc aa".-aa.j TeieVyvscne abotnementenoodrecnren ze aOessen oo«eni Ooga.e tem-eber<r>»en 9 19 30 .4" ■"jai-ceg I m r<5ag Op /O"0ag >a0 20 u«r tetef 020 9iJ*56 Ooga.e m.n. acNenewes iei 320 936868 ostaan M n. A<?» atdei*ng pos'bus 4J3 1000 AM AMSTERDAM a es «sz ^ngen wse.» aan onze Amsterdamse ad» es sen door dr. G. J. van de Peil De geschiedschrijving van de 20e eeuw ziet zich voor grote problemen geplaatst, die vele. generaties bezig zullen hou den. Dat geldt vooral de macht, die het nationaal-soci- alisme ln Duitsland heeft uit geoefend. Het heeft er veel van. dat wat veertig jaar geleden daar gebeurde pas nu in zijn volle omvang en betekenis is doorgedrongen! Daar zijn verschil lende redenen voor. Bronnen, docu menten. brieven zijn vrijgegeven en dat geeft de mogelijkheid een objec tieve mening te vormen. Kort geleden heeft Günther Brakeimann een boek gepublic^rdr „Klrehe lm Krteg", dat de documenten als het ware laat spre ken Een tweede reden is. dat velen uit de Jonge generatie de vraagstel len: Hoe komt het, dat velen toen zo blind zijn geweest en ln de droom van het nationaal-socialisme geloofden? Complex Over de rol van de evangelische kerk ln het voorspel tot de Tweede Wereld oorlog Is minder geschreven. Men zegt wel dat iedere Duitser een Ver sailles-complex had. De smaad en schande van de We lm ar-republiek werd door de Führer en zijn trawan ten aangedikt en de agressiviteit aan gewakkerd. In het begin van zijn loopbaan hèeft Hitier de kerk gepaaid en waar het maar kon Gods voorzienigheid, goed heid en daden geprezen! Zo moesten de partijleden trouw naar de kerk gaan Maar de staat eiste ook. dat bepaalde wijdingen en herdenkingen in de kerk zouden plaatsvinden. De ..Duitse christenen" werkten hieraan mee De benoeming van een rijksmi nister voor de kerkelijke Instelling en van een rijksbisschop gaf de partij meer kansen zich met de kerk te bemoeien Er waren maar weinig le den van de kerk. die Hitiers bedoelin gen doorzagen. De vraag, hoe de kerk dacht over de oorlog werd actueel, toen 16 maart 1935 de algemene dienstplicht weer Ingevoerd werd Niet zonder bedoe ling gebeurde dit op de „Heldenge denkdag". De verkenningsfase was voorbij. HiUer wist na zijn liefdesbe tuiging aan de kerk waar haar zwak heden en innerlijke verdeeldheid la gen. Ais een goed schaakspeler dacht hij enige zetten vooruit. Eed Het soldatenleven begint met een eed (Fahneneid) te zweren en dat was maar niet zo'n onschuldige zaak. „Ik zweer bij God, deze heilige eed. dat ik de Führer van het Duitse rijk en volk, Adolf Hitler, de opperste bevelhebber van de weermacht onvoorwaardelijk gehoorzaam zal zijn en als dappere soldaat bereid ben alUjd voor deze eed mijn leven ln te zetten". De sol daat zou ln het vervolg psychisch begeleid en opgevoed worden. Het psychologisch laboratorium van het rtjksministerie liet brochures en een tijdschrift verschijnen, waarin de eer en zedelijke standvastigheid, het zelf bewustzijn en de karaktervorming van de soldaat benadrukt werden. HIJ zou ook geestelijk toegerust worden, wat ln de moderne oorlog van groot belang zou zijn. Hier klemt de vraag of hier de gods dienst bedoeld ls. Wemer Schütz, pro fessor in de theologie, had immers met vele anderen betoogd, dat sol daatzijn en christenzijn kunnen sa mengaan. Op dit gebied was er ook geen verschil tussen Duitse christe nen en de belijdeniskerk. Het vader land moet gediend worden en de overheid gehoorzaamd. Er ls een lijn van uitspraken van Luther. Pruisi sche koningen naar Hindenburg en Hitler Ook het militaire leven was in een totaliteit opgenomen, zodat elke Individualist bij voorbaat de pas was afgesneden Er is wel beweerd dat de christelijke vroomheid in de Duitse soldaat diep geworteld was. maar vraagt men zich af heeft die vroomheid niet tot gewe tensconflicten geleid? In een boekje: „De oorlog met een goed geweten" werd korte metten gemaakt met het parool: „Nooit meer oorlog Integen deel: ,.De oorlog behoort tot de zelf zucht van de mensen, kan er niet alleen, maar moét er zijn en wel tot het einde der wereld, zoals de bijbel ons voorhoudt „Oorlog hoort bij de gevallen schepping" en „God ge bruikt oorlogen om ons te tuchtigen en te zegenen", oorlog ls een „opvoe dingsmiddel en karaktervormend". Deze citaten illustreren de oorlog sideologie. die ln de dertiger Jaren zich uitte in de publieke opinie. Wie volk. staat en natie als scheppingsor dening zo hoog waardeert en verzelf standigt. stelt een tweede openbaring naast de bijbelse. Paul Althaus schrijft, dat het afschaf fen van de oorlog even onzinnig is als onweer afschaffen. Er waren wel andere stemmen, maar zelfs de verklaringen van de belijde niskerk durfden de Joden niet bij name aan te duiden, iets wat Barth later betreurde. Niemöller Eén van de weinigen, die geen blad voor de mond hield, was Martin Nie möller (vroeger U-Bot-kapltein). Tij dens een gesprek met Hitier (25 jan. 1934) zei hij als christen de verant woordelijkheid over volk en staat niet met andere instanties, dan met God te kunnen delen. Zijn geweten verbiedt hem dienstplicht te vervul len. De Gestapo heeft hem direct na zijn vrijlating in het concentratie kamp te Sachsenhausen (en later Da chau) opgeborgen. „Het heeft mij Ja ren gekostzei hij eens om te begrijpen, dat God niet de vijand van mijn vijanden ls; hij ls zelfs niet de vijand van zfjn vijanden." Eind april 1938 werd velen duidelijk, dat een totale oorlog onvermijdelijk werd. Hitier had eerst gepleit voor het recht van zelfbestemming van de Su- deten-Duitsers om zich los te maken van Tsjechoslowakije, maar toen het zover was, voegde hij het hele gebied bij het Grootduitse rijk. In die tijd bleek duidelijk, dat hij de kerk wilde muilkorven. Deze werd hoe langer hoe meer in een isolement gedreven en sloofde zich uit met verklaringen, termen en bijbelteksten; haar halfs lachtige houding goed te praten. Er was geen zweem van verzet. God moge de soldaten zegenen. Toen Barth zijn vermaarde brief stuurde aan Hromadka te Praag. 19 sept '38. hebben vele kerkelijke In stellingen zich openlijk gedistanti eerd van Barths zienswijze Het zelf de lot ervoer een gebedsliturgie Toen kon de kerk zelf nog beslissen; vanaf 12 Juli 1940 was het de kerk verboden enige confessionele verklaring uit te geven. Aan de militairen mocht geen christelijk geschrift worden uitge reikt; elke discussie op godsdienstig gebied en elke confrontatie met de staat werd verboden. Bormann, de vertrouwde van Hitler, trachtte door decentralisatie elke macht van der kerk te breken. In de toekomst zou de kerk hetzelfde lot (de Endlösung) on dergaan. als de Joden. De passieve houding van de evangelische kerk maakte het mogelijk de officiële kerk op een laag pitje te zetten. Dweperij Hoe sterk Hitier vereerd werd bleek bij zijn vijftigste verjaardag 20 april 1939. „In hem heeft God aan het Duitse volk een ware wonderman ge zonden, iemand als Luther." Allerlei gebedsformulieren getuigen van de beschermende en zegevierende kracht waarover deze leidsman be schikt. „Zegen de Duitse weermacht, die geroepen is de vrede te bewaren en het vaderland te beschermen. Ze gen in het bijzonder onze Führer en opperste bevelhebber voor alle taken, die hem gesteld zijn." En elders lezen we: Heer bewaar hem want niemand gelijkt op onze Führer." Dat is inder daad waar. Dwepers dichtten: „Het ligt in uw hand een nieuw rijk te scheppen Groot-Dultsland ons vader land, niet met macht van wapens. Op zijn 51ste verjaardag, als de oor log over Europa en er buiten woedt, is deze verering van Hitier bij sommi gen nog groter geworden. Tot 1944 heeft de kerk nog enige invloed kun nen uitoefenen ln het leger door mid del van vele predikanten, die om de Gestapo te ontvluchten, ln militaire dienst gingen. Daarna werden alle theologen en predikanten uit de mili taire dienst ontslagen. De soldaat was volledig van de kerk losgemaakt. Maar de kerk „in" de oorlog is een apart verhaal, dat Schollder en Bra keimann ln een tweede deel over eni ge jaren zuilen publiceren. En dan zal wellicht ook aan de orde komen, dat in Duitsland elke kernbewapening onjuist zal zijn. om niet te zeggen levensgevaarlijk! Dr G. J. van de Poll ls hervormd theoloog en (kerk-)historicus te Fmmen. te krijgen op het evangelie als een weg-ten-leven ls het Leerhuis. We moeten opnieuw leren nadenken over ons beeld van God, over de betekenis van kruis en opstanding van Jezus Christus, etc. Zie hierover het artikel van mevrouw Wite-Rang in Militia Christi van februari. En zo'n Leerhuis hoeft zeker geen elitaire zaak te zijn. Maar als mensen dat nou niet willen (of kunnen ze niet?)? Ik kom daar ook niet uit en zie alleen maar een toene mende polarisatie tussen diegenen die wel fundamentele maatschappe lijke zaken aan de orde willen stellen ln de kerk en mensen die dat niet willen. En deze tegenstelling heeft maar ten dele te maken met een al of niet gerieflijke situatie van de betrok kenen. Oldenzaal Kees Both Schaarste Prachtig is de wijze waarop Hans Bouma, schrijvend over „De deugd van de schaarste" de mogelijkheden van de creatieve inzet van mensen beschrijft en prijst. Pijnlijk-beangsti gend is het echter nu wéér blijkt dat deze creativiteit het laat afweten als het er om gaat de volkshuishouding ln het rechte spoor te houden. De regeringscrisis toont één topje van die ijsberg, de koude-oorlogs ideeën een ander. Terwijl de openbare mid delen schaars zijn. lijkt het of er bij andere zaken geen grenzen zijn. Zo wordt gemeld dat er in Friesland voor grond, geschikt voor poterteelt 45000 gulden per ha wordt betaald. Poot- aardappelen gaan de gehele wereld over en zo betaalt ook de hele wereld bij aan deze prijs. En, gezien de prijs van de grond onder „De grote Key- zer" in Amsterdam, is in de steden dit inkomen duizendvoudig hoog. Alle mensen samen doen die grondwaar den ontstaan, maar die komen niet aan allen ten goede. Er wordt op oneigenlijke wijze mee gehandeld en gewoekerd. Ook daar moet een crea tieve oplossing voor zijn, maar het ls beangstigend te zien hoe marginaal de ware inzet is op dit punt. Zo wil het mij voorkomen dat een econoom als prof. Goudzwaard samen met zijn studenten, veel creativiteit kwijt kan door zich te buigen over de vraag wat er met de grondwaarden aan de hand is. Dat is werk op lange termijn maar veel creatiever dan het korte-termijn- werk van de Haagse politiek. Bennekom Siebe Sevenster Meer brieven elders in deze krant. DEN HAAG (PNHK) - Met de volle overtuiging van zijn hart en de gehele inzet van zijn persoon, omdat hij ge loofde in Jezus Christus, onze Heer heeft hij het grootste deel van zijn leven gegeven voor de kerk, aldus ds. S. Kooistra, waarnemend voorzitter van de hervormde synode tijdens de gedachtenisdienst in de Haagse Ma- ranathakerk voor de maandag overle den oud-secretaris-generaal van de hervormde kerk, ds. F. H. Landsman. Deze dienst ging vooraf aan de ter aardebestelling te Bilthoven. Er brandde een vuur in zijn hart, dat ontstoken was door de beweging Ge meente-opbouw onder de bezielende leiding van prof. Kraemer. Dit vuur is blijven branden in al de functies, waarin hij de kerk gediend heeft. Het ging hem in zijn visie en bij al zijn kerkelijke arbeid niet om een kleurlo ze eenheid van een grootste gemene deler maar om een Christus belijden de kerk. Haarscherp, aldus ds. Kooi stra, zag hij de sociale en politieke consequenties van het evangelie. Onder de aanwezigen die de rouw dienst bijwoonden, waren minister Gardeniers. ds. A. C. Hofland, praeses van de gereformeerde synode, ds. C. F. Brilsewitz van de doopsgezinde broederschap, dr. H. A. M. Fiolet. secretaris van de Raad van Kerken in Nederland en vertegenwoordigers van de vele organisaties, waarin ds. Landsman bestuurlijke functies be kleedde. Ds. W. R. van der Zee. die de dienst van Schrift en Tafel leidde, belichtte in zijn preek de persoon van ds Landsman, die. zoals hij zei. een stuk geschiedenis van de hervormde kerk belichaamde en in alle bescheiden heid als gemeentelid van de Marana- thakerk vele jaren trouw diensten en vespers bijwoonde. TE VROEG het is nog nacht langs de boulevard spuiten regelmatige rijen douches het licht over het asfalt onder donkere mist 'en daarachter ligt het park met een onbekend beeld van lampen langs verlaten paden en nog verder naar achten" de volhardende lichten van de rivier n( een eerste autobus trekt grommend op onz en reeds dalen jagende auto's )COr van de snelweg af te naar de rotonde in de stad fc nog even paJ en het dreunen voo uit de straten f>eP begint weer. r®1 Jie-r it: J. v Rap NED. HEKV. KERK "ka. Beroepen te Moerkapelle: C.jvoo Bergh te Rotterdam-Zuid; te Beet mendaal (toez.): R. Hengstmangej te Heemstede. rvD Aangenomen de toezegging vai^dr roep door de prov. kerkvergad^1151 'van Noord-Brabant en Limburg P6 ba PKV): H. de Jonge te Vughtif_n_ iBedankt voor Papendrecht: land te Amersfoort. Afscheid op 2 maart van Oronin| G. Cazemier ber. te Krimpen a.d sel; van Hardenberg: L. Oost£ed ber. te Oudshoorn/Riddersveld. '°6e vaj Intrede te Ooenga: G. J. V. Solibun voorheen pred. van de ev. luth. i te Paramaribo; te Nieuw- en r" Joostland: H. E. Vermeulen L1 Echteld. Bil ALG. DOOPSGEZ. SOC. Afscheid te Dronten (als geestf .verzorger van de stichting 3 contactcentrum Oostelijk Fleva c.a.) W. Veen ber. te Den Haag. een GEREF. KERKEN I*EF 'Intrede te Sleen: D. J van Bocfcnas kand. uit Kampen. ijgt i |t hi NED. GEREF. KERKEN nds Beroepen te IJsselmuiden: W. JJer 1 Linde te Heerenveen. I CHR GEREF. KERKEN inlst Bedankt voor Barendrecht: M. Cet c nis te Slledrecht. uldi noo GEREF. GEMEENTEN voo Beroepen te Ouddorp: A. Hoogeran te Krabbendijke; te Scherpenzeer 7 •Mol te Rijssen. n ii Intrede op 6 maart te Kruin ingeef.1 Hage uit Rotterdam-West. David Russell De Zuidafrlkaanse anglicaanse telijke David Russell ls gister Kaapstad tot een jaar gevang straf veroordeeld. Hij had zich gestoord aan een officieel gebod* campagne tegen de apartheid te' ken. Russell zei voor zijn rechterfaa zijn activiteiten voor hem zedej-..c en godsdienstige plicht waren. de gevangenisstraf kreeg hij ^an waardelijke straffen tot een t/* van 27 maanden. De geestelijke ^nd. te hoofdzakelijk ln de zwarte wo^tn bieden rond Kaapstad. In 1977 hem voor vijf Jaar beperkte ij Zi gingsvrijheld opgelegd. Desondf ging hij vorig jaar december naaPiee synode van de anglicaanse ke^" Port Elizabeth, waar hij stevigvo° leer trok tegen de apartheid, mmmm 'in c lit >4 GENÈVE (APS) De hervormd» reldbond heeft zijn diepe bezP112 heid uitgesproken over het lot vr gevangenen op Taiwan, die bin kort voor de rechter moeten verrn^ nen. Zij worden ervan verdachfldr trokken te zijn geweest bij incidÓOÏ in de plaats Kaohsing UJdens d^ggj, voor de mensenrechten. Onder de 61 gevangenen zijn nCUi christenen, van wie acht behorei de presbyteriaanse kerk. Ds. Edrteta Perret. secretaris van de hervotziei wereldbond, heeft al tweemaal atm c secretaris van de regenngspist Kwomlntang gevraagd, waametan van de wereldbond bij de procOind toe te laten. ag ADVERTENTIE Ruim 300.000 is binnen! Nog ongeveer 200 000 is nodig. We missen nog uw bi|drage. Pak daarom meteen uw blauwe boek je: 2,63 voor een Nieuwe Testament voor één van de 200.000 schoolkinderen van Brazilië. Oat is toch niet te veel gevraagd? Olre 901.000 van In de Rechte Straat te Velp, met vena. NT Br.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2