Geen alcohol in de lijdenstijd Kosten hervormde kerk stijgen in 1980 sterk Bisschop: Mugabe kan de oorlog stoppen Zonne-energie voor kerken Trouw Conferentie VANDAAG' Mgr. Gijsen op stap met synodebesluiten Predikant wil visum voor Pools echtpaar VOORBIJGANGER -te Religieuzen tegen n; opslag van wapenrn DONDERDAG 28 FEBRUARI 1980 KERK TROUW/KWARTET door A. J. Klei Voor me liggen een paar exemplaren van ,.Een pastorale brief voor u", die hervormde, gereformeerde en christelijke gereformeerde predikanten in Veenendaal tot hun gemeenteleden hebben gericht en waarin zij een welomschreven voorstel doen. om in de lijdenstijd geen alcohol te gebruiken. Uit het feit dat meer dan éen kerkse Veenendaler op het denkbeeld kwam. mij die pastorale brief toe te sturen, mag niemand afleiden dat ik ginds te boek sta als een drankorgel. De afzenders verzochten mij niet. het glas te laten staan, maar onze lezerskring over die brief breder te onderwijzen. Dat wil ik graag doen Om twee redenen De kerkelijke situatie in Veenendaal brengt mee. dat ik de eerwaarde opstellers van de brief nog wat nader moet ..plaatsen". De ..gewone" hervormde gemeente in Veenendaak. een gereformeerde bondsgemeente, doet niet mee. Wèl de hervormde deelgemeente Sola Fide die. laat ik het voorzichtig omschrijven, ergens tussen confessioneel en midden-orthodox in zit. Voorts dient de lezer te weten dat Veenendaal twee christelijke gereformeerde kerken herbergt: de meest ..zware" van de twee. namelijk die welke oorspronkelijk de gereformeerde gemeente van dominee R. Kok. was houdt zich afzijdig; de christelijke gereformeerde Bethelkerk is wel bij deze actie betrokken. De rechter flank van het Veenendaalse protestantisme doet dus niet mee. Gelet echter de geestelijke ligging van deze plaats mogen we niettemin spreken van een pastorale brief van orthodox-protestantse kleur, en nu komt mijn eerste reden van verheugenis. Ik heb het altijd vreemd gevonden dat orthodoxe protestanten, bij wie veel niet door de beugel kan en die proberen zo nauwgezet mogelijk te leven, er in 't algemeen nooit een been in zien. het glas te heffen. Niet dat ze in kroegen omhangen of aangeschoten langs de straat slieren, maar om thuis bij gelegenheden een stevige borrel te pakken nee. daar tillen ze niet zwaar aan. 't Moet niet te gek worden natuurlijk, maar het is tenslotte niet voor de ganzen gebrouwen, wat jij Jan! Ik heb hierover wel eens gepraat met mensen, die precies wisten aan te geven wat ..werelds" was en wat niet, maar alcoholgebruik werd nimmer als werelds ervaren. Integendeel, kreeg ik te horen, me moet ook uitkijken voor doperse wereldmljding, en voordat je t weet zit je in de hoek van roomse werkheiligheid. Jawel, en waartoe deze kijk op de alcohol kan voren, leren ons kranteberichten over hooggeplaatsten uit deze kring, die tegen de lamp liepen (zeg maar: réden). Welnu, tegen deze achtergrond is de Veendendaalse actie van niet geringe betekenis. De betrokken herders en leraars wijzen alcohol als een ..drug" aan en 't is goed dat dit nu eens buiten de kring van de afschaffers geschiedt. In dit verband tekent het de toon van de brief, dat voorgesteld wordt, het op alcohol uitgespaarde geld te geven aan de Amsterdamse stichting De Regenboog voor hulp voor aan drugs verslaafde jeugd. Er is nög een reden, waarom ik best graag over deze pastorale actie schrijf. Ik laat het verband met de lijdenstijd buiten beschouwing (dit verband ligt via de roomse vastentijd wel voor de hand en de brief doet er gelukkig niet erg dierbaar over) en stel met voldoening vast. dat de brief niet vrijblijvend is, maar concrete voorstellen doet. Ik kan dit het beste aantonen door hier de regels te citeren, die de betrokken dominees hebben opgesteld. Dan kan iedereen zien hoe ze in Veenendaal zulke zaken aanpakken. Ik neem thans afscheid van u. hier komen de spelregels: 1Het loopt van as)woensdag, 20 februari, tot Pasen (6 april). 2. Wie mee wil doen. mag onderstaand strookje invullen en ondertekend deponeren in de doos. die bij de uitgang van de kerk zal staan op 17 en 24 februari - of: opsturen naar zijn wijkpredikant. 3. Wie ervoor tekent, mag een ander wel schenken: we leggen niet iemand anders een last op, alleen onszelf. Het kan natuurlijk wel weer een aanleiding tot een gesprek zijn. 4. Wie toevallig in deze periode Jarig is. trouwt, of een jubileium heeft, heeft op die dag of bij de viering ervan dispensatie voor zich en zijn gezin. 5. U mag voor u persoonlijk de actie uitbreiden tot andere dingen: tabak - snoep - een boterham met tevredenheid - benzinebesparing enz. Maar wij laten dit jaar het accent vallen op de alcohol. U hebt hierboven al gelezen waarom. 6. Uw reacties (positief of negatief) ontvangen we graag. Vooral wie er moeite mee heeft, is bij ons welkom. En wie zijn handtekening achteraf terug wil. die kan daarvoor terecht bij zijn wijkpredikant. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG De generale financiële raad (GFR) van de Nederlandse hervormde kerk heeft gewaarschuwd, dat de kosten van het landelijk en provinciaal kerkewerk opnieuw de pan uit dreigen te rijzen, als de kerk niet uitkijkt. Meerjarenplanning is volgens de GFR noodzakelijk. ADVERTENTIE De kosten van het huidige apparaat van de landelijke kerk en de kerkpro vincies vertonen dit jaar een sterke toename in vergelijking met vorige Jaren. Ook nadat een aantal posten van de diverse begrotingen waren ge schrapt. blijft toch een sUjging van de uitgaven met 7.81 procent. Dat Is bijna twee procent boven het toege stane niveau, aldus de GFR in een publikatie In het maandblad De Kerkvoogdij. Vuistregel Het boven-plaatselljke kerkewerk moet bijna helemaal gefinancierd worden door bijdragen van de plaat selijke gemeenten en diakonieén. Dat gebeurt door een systeem van quota. In het begin van de jaren zevenUg traden er grote tekorten op. De syno de en de GFR besloten toen tot een forse versobering. Sindsdien ts Het beleid erop gericht, dat de koaéen voor het boven-plaatselljke (..algeme ne") kerkewerk niet sneller mogen gToeien dan de procentuele toename van het ..levend geld" (opbrengst van collecten, vrijwillige bijdragen. Kerk balans e.d i. dat de plaatselijke ge meenten ontvangen. Deze vuistregel zal volgens de GFR onverminderd van kracht blijven. Maar dat betekent wel. dat de midde len voor het algemeen kerkewerk dit Jaar niet meer dan 11.5 miljoen kun nen bedragen, zodat er ook na schrapping van enkele posten een begrotingstekort Is gebleven van 368 000 gulden De GFR stelt verder een toenemende vraag van de boven plaatselijke ker kelijke organen vast om meer mede werkers aan te mogen stellen vanwe- ge de te krappe bezetting van de bureaus. Bovendien zijn er nog min stens twee extra redenen voor een planning op langere termijn. Minder leden Recente statistische gegevens tonen rikmehjk~iaiï. dat" te verwachten is. dat het ledental van de hervormde kerk verder terug zal lopen. Ook de besprekingen met de gereformeerde kerken ln het kader van Samen op Weg zijn aanleiding, de eigen organi satie kritisch onder de loep te nemen. Daarna zal het naar het oordeel van de GFR tot een keuze moeten komen wat, gelet op de beschikbare midde len. voor de Jaren tachtig belangrijk wordt geacht als algemeen kerke werk voort te zetten, uit te breiden of te doen verdwijnen. De gezamenlijke begrotingen voor het algemeen kerkewerk laten voor 1980 als belangrijkste posten zien (in miljoenen eljfers): algemene dienst generale synode 1,7; pastoraat en ere dienst 0.8; apostolaat en vorming 1,0; diakonaat 0.9; Jeugdzaken 0.7; oecu menische arbeid 0.6; financiën en ad ministratie 2.0; provincies en classes 3.7 komt voor de helft uit het saldo van de generale kas van vorige Jaren en voor de helft uit de algemene reserve van de hervormde kerk. De GFR vindt dit verantwoord, om dat steeds meer hervormde gemeen ten zowel pastoraal als financieel de vruchten plukken van de dienstverle ning van de SMRA. Daarom moet de landelijke ledenregistratie ook verder voltooid worden, terwijl de tarieven voor de plaatselijke gemeenten be taalbaar moeten blijven. Ten aanzien van het beleid op langere termijn heeft de SMRA een studiegroep ge vormd. die eind maart zal rappor teren. De generale kas wordt gevoed uit de helft van de verplichte contributie die elk lidmaat van de hervormde kerk moet betalen (in 1980 is dat 17,50, waarvan de helft voor de plaatselijke gemeente en de helft voor de generale kas). Daarnaast zijn er steeds meer meerderjarige doople den. die vrijwillig bijdragen. In 1980 is er uit de generale kas 7.1 miljoen te besteden. Naast de SMRA krijgen vooral de predikantsopleiding en het studentenpastoraat bijdragen uit deze kas. SMRA Een andere tegenvaller voor de her vormde kerk Is, dat de opzet van de landelijke ledenregistratie meer kost. dan de synode bij haar prognose in 1976 heeft voorzien. De stichting me chanische registratie en administra tie (SMRA) te Delft ontvangt daarom naast de voor dit Jaar geraamde 2.4 miljoen uit de generale kas nog eens 1.8 miljoen extra. Dit extra bedrag Met het geld, dat naar boven-plaatse- lijke dlakonale projecten en naar we- relddiaconaat gaat (7,9 miljoen) en naar de zending (10,6 miljoen, waarbij de gereformeerde zendingsbond niet is inbegrepen) bedraagt het totale centraal budget 1980 van de Neder landse hervormde kerk 38 miljoen gulden. De vaststelling van dit bud get geschiedt elk Jaar door de GFR in overleg met het breed moderamen van de synode. LAKELAND (PNHK)— Op de da ken van elf kerkgebouwen in vier verschillende klimaatzones (koud, gematigd, tropisch en sub tropisch) van de Verenigde Sta ten wordt geëxperimenteerd met zonnepanelen. Deze experimenten moeten aan tonen, dat het rendabel is zonne panelen op gebouwen met een groot dakoppervlad (zoals ker ken) aan te leggen. Ook wil men berekenen, hoeveel energie uit olie en aardgas op deze wijze ver vangen kan worden door zonne- energie. De eerste resultaten zijn al be kend. De lutherse gemeente van Lakeland in Minnesota heeft ge constateerd, dat door het gebruik van zonnepanelen (die samen met een betere warmte-isolatie van het gebouw 70.000 gulden gekost hebben) in één jaar de behoefte aan olie en aardgas met een kwart is teruggebracht. In de toekomst wil men proberen het teveel aan energie in de zomer op te slaan, zodat dit in de winter gebruikt kan worden. Nu scha kelt men in de winter nog over op de oorspronkelijke gasverwar- ming als de opgevangen zonne- energie ontoereikend is. waarin opgenomen; De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagae Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave Trouw/Kwartet BV Hoo'd'edacieur Jenze Tammmga Oeecteu' mg O Poslma -WOOfDKANTOOO Pos'tos «59 '000 AW Amyetdjfi ttWu'vuj' '3' Amv<i(Ja<*) ie" 020 913456 ie*. '3006 Pos rq 'o 66 00 00 Bjrt Ned C»ed-ett)ar» fle*e«'igir 23 00 '2 574 REGIO OOVTEnOAM'DORDHECMT POVEK,! 948 3000 ax Rotterdam 0'0-t '5588 l^öonnomerter •nt**<yg"»gi lei O'O-5568 (redact*) tel '5700 (urtstu'terv) voor Westfc'aafc 4 Rotterdam RE GO PEN HAAG LE'DEN PoVtK.% tOt 250' CC Oer Haag tei O'O 469446 I abonnementen t*4org>ng) iw 0^0-469445 (redact*) lei 070-4 F',44» 22 Den H3aa REG»0 NOORO OOST NEDERLAND Abonnementen en bezorging) POVDJ* 3 8000 4 a z*o"e 'e 05200 7030 Me«rn«rkl 58 Abonnementsprijzen Ni r*r» |*«r 101 M ew |MT zot.eo door Aldert Schipper Bisschop Donal Lamont van Umtali (Rhodesië) is nog steeds nijdig dat hij opnieuw zijn bisdom heeft moeten verlaten. „Mannen die ooit de gouverneur wegzonden en zichzelf uitriepen tot bazen van Rhodesië mogen stemmen en enkelen van hen zijn zelfs in het parlement gekozen. Maar ik mag niet eens in mijn diocees zijn, omdat ik eens veroordeeld ben tot een jaar gevangenisstraf." De 68-Jarige rooms-katholieke bis schop heeft tijdens de oorlog ln Rho desië ln februari 1977 aan een groepje guerrillastrijders pillen tegen dlar- rhee en malaria laten geven, „omdat wij nu eenmaal gewoon waren hulp te Pncitip kprlc geven zonder eerst naar iemands 1 «vei iv godsdienst of politieke overtuiging te vragen." Na te zijn veroordeeld werd hij gedeporteerd. de zwarte bevolking aan hun kant te krijgen. Lamont vertelt dat Iemand zelfs zijn kerkblad heeft vervalst met een oproep op Muzorewa te stemmen. 4 00 44«»'4»g 'fH »n c<-.e» CoQ4.» '4m-*oe*<"'en 9 19 30 "4*<-04g I rn 34<} Op !0nC49 .4" '8 20 w <e*« 020 9'34N6 OpQ4>r HO KJ.ft»''»! «r 320 936868 o« 44» M Atf. 4'flr »q poV&js 4 33 •300 A* AMSTERDAM Ad'91» /•g-E'ge» KfWiRtN* 44» C>/* A(41Wfl4«W Nu Rhodesië. na de akkoorden van Lancaster House voor korte tijd weer een Britse kolonie is. vroeg de bis schop of hij terug mocht naar zijn bisdom. In Londen zei men Ja. maar bij—aankomst ln Salisbury mocht hij eerst slechts drie dagen en later niet langer dan óén maand blijven. Lord Soames liet zich niet vermurwen en zo moest de bisschop op 6 februari, na te hebben vastgesteld dat in Salisbu ry nog steeds de fascisten aan het roer zijn. het land weer verlaten. Verontwaardigd is de bisschop vooral jiu hij ln de Britse Times heeft gele zen dat hij nu weer wél toegang tot Zijn bisdom kan krijgen Bisschop Lamont komt er duidelijk voor uit dat de toekomst van Zimbabwe in de beste handen zou zijn, indien Mugabe de komende sterke man ln het land wordt ..De mensen zeggen 'alleen Mugabe van de oorlog stoppen' en zo is het ook Maar als Mugabe de ver- d lezingen met wint. wat dan? Als Mugabe en Nkomo verhezen, gaat de oorlog gewoon door En Muzorewa. gesteund door blanke Rhodesiérs, rtoeh hun uiterste best de zwarte kie zers te bewegen niet op het Patriot tisch Front te stemmen Daarvoor gebruiken ze vele half-legale manie ren. maar ze schuwen ook geweldda dige Intimidatie en leugens niet om Zouden de kerken niet ln moeilijkhe den komen, als het Patriottische Front zou winnen. Zou in Zimbabwe niet hetzelfde gebeuren als in Mozam bique? Bisschop Lamont heeft al vaak op deze vraag moeten antwoor den. HIJ vertelt dat hij samen met de leiders van andere Rhodeslsche ker ken ln de Zambiaanse hoofdstad Lu saka een ontmoeting gehad heeft met mensen van het Patriottisch Front. ..Joshua Nkomo en vice-voorzitter Si mon Muzenda van Mugabe's partij kwamen. En ze gaven de verzekering dat de kerken vrij zouden zijn. De rooms-katholieke bisschoppen heb ben apart nog eens met Mugabe ge sproken. Ze hebben hem uitdrukke lijk gevraagd of er behalve vrijheid van eredienst ook vrijheid voor de kerken zou zijn om maatschappelijk werk te doen en evangelisatie te be drijven. Mugabe zei: „Wij zijn christe nen. Wij zijn er ln opgegroeid en we vinden de kerk nodig. Maar als de kerk onderwijs geeft voor elitekinde ren of wanneer zij grote stukken land bezit dan zullen we daar een eind aan moeten maken." Bisschop Donal Lamont van Umtali in Rhodesië ADVERTENTIE Direct nodig is O lenten voor 100.000 vluchtelingen o voedsel, medicijnen en transport o hulp voor dorpscooperaties o hulp voor heropening scholen en vak opleidingen Christian Care. de humanitaire hulp organisatie van de katholieke en protestantse kerken vraagt via de Wereldraad van Kerken uw sleun Christian Care die hel vertrouwen heeft van ZANU en ZAPU. kan helpen bij de opbouw van het nieuwe Zimbabwe Lamont gaat verder: „Het Westen heeft zich niet zo best gedragen tegen de mensen in Rhodesië. Als de jonge ren zien dat het zogenaamde christe lijke westen dingen voortbrengt zoals Watergate ln de VS of Muldergate ln Zuld-Afrika. dan zeggen ze: wat ls er verkeerd aan het communisme? Ik leg bisschop Lamont de kwestie voor van zijn presbyteriaanse collega Carvalho uit Angola, die ook eerst vol vertrouwen was tegenover de socia listische MPLA, maar die nu heel wat minder enthousiast is geworden over de marxistische praktijk van alledag. Lamont reageert: „De toestand in Zimbabwe is heel anders dan in An gola en Mozambique. De kerk in die landen heeft vijf eeuwen lang het Portugese kolonialisme verdedigd. Maar de kerk in Rhodesië heeft altijd heel dicht bij het volk gestaan. In Mozambique lijdt de kerk nu als straf voor haar zwijgen. Zuid-Afrika Geef de vrede een kans Help Nu"' Giro 5261 Stichting Oecumenische Hulp le Utrecht. vermeldt, vrede Zimbabwe Vraag ook dokumentatie f 5.- incl porto Hoe groot is de kans dat Zuid Afrika Zimbabwe binnenvalt, als het land een linkse regering krijgt? Bisschop Lamont is vrij optimistisch „De Zuidafrikanen hebben genoeg te doen met de moeilijkheden in eigen land en in Namibië." En welke hou ding zullen de mensen van het Pa triottisch Front tegenover de blan ken innemen? Lamont vertelt dat hij Mugabe en Nkomo slechts enkele ke ren heeft ontmoet. Hij herinnert zich dat Mugabe op een keer heel pragma tisch zei: „Wij hebben in Zimbabwe een uiterst plezierig klimaat. En er zal altijd nog wel goedkope arbeid te krijgen zijn. Dit soort dingen trekken blanken aan. Er zullen er dus wel meer naar Zimbabwe komen, temeer daar wij van onze kant behoefte heb ben aan technische hulp en manage ment" De uitslag van de verkiezingen zal mede afhangen van het aantal vluch telingen die terugkeren. Tot dusver is dat nog gering. Volgens bisschop La mont zijn de zwarten nog steeds wan trouwend tegenover de Engelsen. Hij vertelt hoe de zwarte Rhodeslërs moesten lachen, toen de Engelse bob- bies die kortgeleden in Rhodesië wer den neergepoot, daar hun helmen op zetten. De mensen dachten dat ze getuige waren van een circusvoorstel ling. De Engelsen menen echter dat zij bij de zwarten nog steeds eerbied wekken met hun uitmonstering. Het tegendeel is volgens Lamont waar. ..Zodra ze blanken zien. denken ze dat er binnenkort een vliegtuig laag zal overkomen om te bombarderen." al)n »erot i V ROERMOND Bisschop Gijsen gaat de komende maand op stap om tijdens de bijzondere bisschoppensy node te Rome genomen besluiten in zijn bisdom toe te lichten. Hij volgt daarbij de hiërarchische weg: het ka pittel. de vergadering van dekens en een uit 30 personen bestaande LPO- werkgroep. Na deze eerste informa tieronde gaat mgr. Gijsen bezoeken brengen aan de 24 Limburgse deke naten. Hier worden de synodebeslui ten met de plaatselijke priesters doorgenomen. Opvallend is dat er dan geen leken aan te pas komen. Dekens en pastoors worden geacht de ontvangen informatie op hun beurt door te spelen aan de bijna een mil joen katholieken in Limburg. De Roermondse bisschop had vóór de bisschoppensynode laten weten geen enkele behoefte te hebben aan in spraak^ Van onze correspondent MAASTRICHT Dominee J. Poel stra. predikant voor de geestelijke verzorging in het huis van bewaring te Maastricht, zet zich in voor een Pools echtpaar dat bedreigd wordt met uitwijzing. Het echtpaar vroeg vorig Jaar in ons land asiel. De predi kant heeft een beroep gedaan op de Westdultse evangelische kerk om de regering te Bonn voor het echtpaar een visum voor West-Duitsland te vragen, zodat het echtpaar gespaard kan blijven voor represailles in eigen land. In afwachting van een ant woord pleit dominee Spoelstra voor verlenging van een bevel tot bewa ring, dat zaterdag in Maastricht afloopt. Kerkelijk protest tegen onrecht in Guatemala AMERSFOORT (ANP) De raad van kerken in ons land. Pax Christi en nog enkele kerkelijke organisaties hebben protestbrieven en -telegram men gestuurd naar de president van Guatemala om te protesteren tegen het onrecht ln dat land. Dit conform een advies van Solidaridad, de inter kerkelijke actie voor Latijns-Ameri- ka. INTERESSANT. MAAR GEEN 1 1 ZODEN AAN DE DIJK Het kan best interessant worden i reactie op het EO-programma ovi evolutie en schepping allerlei v geleerden uit eigen land zich met dtji zaak gaan bemoeien. Dat wordt tij# ook. want tot nu toe bedient de EO zich van Amerikaanse geleerden vaf1 wie je de wetenschappelijkheid nlefeg van nabij kent. Het is niet moeilijk p dan met een aantal titels te ?n' schermen. We kennen ze gewoon nige De serie doet denken aan het ff indertijd terecht door velen kb gewraakte boek: De bijbel heeft to<jen gelijk. Als nu maar niemand gaat 8° denken dat het in deze discussie ovi de bijbel als boek van God gaat. He" zwakke punt is dat met deze serie niet alleen de stelling „evolutie en ;1 dus geen schepping wordt bestredefC dat zou terecht zijn. maar ook zij dl» van mening zijn dat de bijbel er helemaal geen uitspraken over zulk zaken suggereert. Deze discussie. Ie nogmaals, kan best interessant zijmo maar ze zet geen zoden aan de dijk ka het gaat om ermee te bereiken dat 4 p woorden van God die we in de bijbe horen, ook terecht komen. In de Int bijbel gaat het om verkondiging, on openbaring van de God van het verbond met de mensen. Al die T2 rekensommetjes ten aanzien van hé^^ begin of het einde (dezelfde mensei^g houden zich er altijd mee bezig) schampen af op de harde kem van boodschap. De splinters vliegen de,ra rekenaars in het gezicht als ze niet E uitkijken. Dat de verhalen van Lp Genesis 12 en 3 niet letterlijk ra (grof-zinnelijk. noemde een vorige a generatie dat) dienen te worden jer opgevat, juist omdat je ze wel ;D( letterlijk moet lezen, kunnen de blinden zelfs tasten. De verteller zeL. ..en God zelde" en daarmee bedoel<? hij echt „zeide". Zo was zijn verhaal" Johannes ving het op en schreef: in^, den beginne was het woord. En zo li mogen we ernaar horen. En de wetenschappers moeten vooral ky doorgaan met hun onderzoek. Ze ■*- worden ln niets geremd door het verhaal. Hun verhalen hebben ook een eigen karakter: het zijn hypothesen, veronderstellingen om0r met de gegeven werkelijkheid Iets kunnen voorstellen. I rdi Beroepingswerk ac GEREF. KERKEN (vrij*.) na Beroepen te Doesburg-Doetlnchfjt en te Waardhuizen c a. P. H. R. V>er Houwelingen, kand. te Vlaardingr te Vlaardingen: J. H. Ulehake km Leeuwarden-Huizum. üee GEREF. KERKEN "re Emeritaat verleend per 1 maart ahc D. Jansma te Holwerd (heeft 2fou afscheid genomen). Ar he itel De vooraitter van de raad van kerüop in Indonesië, dr. T. B. Simatupangnal in het Sint Antoniusziekenhuls [s f Utrecht opgenomen. Hij zal daar veel daag een hartoperatie ondergaan, le Simatupang matupang is ook een van de zes prtits denten van de wereldraad van lérlj ken. In de jaren vijftig was hij chEe staf van de Indonesische strK krachten. EO' Praxis van de theologie, theolofnt van de praxis, studium generale nrfte dr. L. Schuurman, dr. O. Casalls, R. Zuurmond en dr. G. H. ter 8ch« a get, 6, 11, 18 en 25 maart, telkens» I uur. Lokhorstkerk. Pieterskerkstrtfn 1, Lelden. Xnl. lel. 071-144526. £>nt ld: Menswording, de evolutie van HU: geest, jubileumcongres Geestell Réveil, sprekers o.a. prof. dr. G. Quispel. ir. H. W. Dunnewolt, prof. van Praag. dr. C Aalders. I5u_ maart. Krasnapolsky, Amsterda Inl. tel. 020-231532 (na 19 uur). Documenten synode iy Archief van de kerke AMSTERDAM - Het „Archief de kerken" heeft in een dubbelnul mer alle officiële teksten van de l zondere synode der Nederlandse b schoppen bijeengezet. Niet alleen lA I slotdocument, maar ook de agend 1 de perscommuniqués, de briefwiskll lingen terzake tussen Rome en li" derland. de toespraken van de paii^ aan het begin en het eind van «6 synode en dergelijke. Het verslag is verkrijgen bij uitgeverij de Horstij fl ln Amersfoort (prijs 5,10). Van onze correspondent er HEERLEN Ruim honderd rellglt zen en studenten in de theologie in|0 oostelijke mijnstreek protesteren 1 gen plannen welke kunnen leiden I de opslag van wapens en munitie hun regio Zij betuigen met b handtekening adhesie aan een cal pagne. die in zuid-oost Limburg voerd wordt onder het motto: i het wapendepot De onderteken zeggen te geloven dat God een am bedoeling heeft dan de wereld te* ten beheersen door geldversllnder bewapening: „Wij geloven ln het f spectief van een vreedzame wen Daarom menen wij verantwoordelij heid te mogen en moeten dragf omdat naar onze mening het bela van onze medemens hier in het ding is"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2