'Perfectie in oude muziek noodzaak' Omroep wil er drie tv-uren bi De calvinistische vaas van Mobach Balanceren op de grens van het artistiek-betamelijke HM\)5 sn r C&A CONCERTEN Ton Koopman start nieuw barokorkest Voorlopig antwoord op satelliet p A Objecten en wandstructuren van Richard Francisco Nieuwe boeken WOENSDAG 27 FEBRUARI 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET IEN door Franz Straatman AMSTERDAM Dat in mei vorig Jaar het barokorkest Musica Antiqua Amsterdam in feite ophield te bestaan, betekende een ernstige verschraling van het muziekaanbod in de hoofdstad. Een belangrijke, goed bezochte muziekserie, voor de muziek uit de 17de en 18de eeuw in Waalse Kerk viel daarmee stil. In september echter hoopt Ton Koopman, voorheen de spil in Musica Antiqua, opnieuw te beginnen met zo'n barokserie waarin dan eveneens zijn nieuwe formatie „The Harlequin Baroque Orchestra Amsterdam" zal optreden. Hij kijkt evenwel nog tegen een pro bleem aan: dat van het geld. Als de Amsterdamse Kunstraad net als voorheen de serie wil ondersteunen, betekent dat weliswaar driehonderd gulden per musicus, maar dat ls on voldoende om honoraria, reis- en ver blijfkosten mee te dekken. Om van de kosten voor organisatie en publici teit nog te zwijgen. Hoge toegangs prijzen dan? „Ik vind principieel dat zulke concer ten in de Waalse Kerk voor zo'n 7,50 10 gulden moeten kunnen. Prijzen van 20 tot 30 gulden zoals ln het Concertgebouw vind lk te gek. Daar om heb ik gezocht naar een sponsor die ons een potje verschaft waaruit we kosten voor reizen en verblijven betalen. Met een halve ton kunnen we ons heel goed redden; ik heb goede hoop dat de gevonden sponsor Ja zegt" Internationaal Reis- en verblijfkosten spelen in Koopmans nieuwe ensemble een be langrijke rol omdat de acht strijkers uit Engeland komen. Om de beper kende reglementen met de vakbon den in Engeland te ontlopen ls het orkest opgericht en gevestigd in Am sterdam. Door de aanwezigheid van Nederlanders en een Fransman ln de blazersgroep ziet het geheel er Inter nationaal uit. Levert dat geen proble men op inzake de ontwikkeling van een samenspel-cultuur, van éénheid van stijl? ..Het Harlekijn barokorkest is een project-groep zoals Academy of Saint Martin in the Fields; daar moet Je ons mee vergelijken. We komen samen om plaatopnames en concertoptre dens voor te bereiden, liefst combina ties van beiden, want dan kun Je de kosten spreiden. Ik en concertmees ter Monica Hugglt hebben niet alleen mensen bij elkaar gezocht die uitste kende technische en muzikale kwali teiten bezitten ln feite zijn het de beste krachten die meespelen ln En gelse barokensembles maar ook als mensen goed met elkaar kunnen om gaan. We hebben al één project ach ter de rug. de opnames van zes orgel concerten van Haydn, en toen ls ge bleken dat we in een korte periode met hard werken tot uitstekende re sultaten komen." Plafond Ton Koopman ontkent dat hij uit het vrijwel geheel met Nederlanders be zette barokorkest Musica Antiqua ls gestapt omdat daarin de sfeer niet goed zou zijn geweest. HIJ bestrijdt eveneens de geruchten dat hij zijn nieuwe ensemble al achter de hand had toen hij zijn ontslag indiende als orkestlelder-klavecynist. „Ik was tot de overtuiging gekomen dat we al Jaren ons plafond bereikt hadden; ik vond als een van de weini gen en Marie Leonhardt (concert meester» was dat met me eens dat we daar iets aan moesten doen. Ik hoopte op samenwerking met een zelfde ensemble in Keulen dat geleid wordt door de vlolist Reinhardt Goe- bel. Het contact met die groep heeft mij aan het denken gezet; in hun wil om hard te werken, ln hun streven naar een mooi klinkend en goed re sultaat, herkende lk mijzelf." Musica Antiqua Amsterdam gewerkt heb, zie Je een ontwikkeling. In het begin waren we al blij dat we über haupt op oude instrumenten konden spelea Na een tijdje wil Je meer, stel Je Je eisen hoger. Een speler moet zijn publiek altijd voor zijn. Je moet niet wachten tot het publiek zegt dat het wel eens wat beter zou kunnen en dan Je bakens verzetten; dan loop je ont zettend achter. Perfectie in oude mu ziek is gewoon noodzaak geworden." Rek eruit „Nu lijkt het erop alsof lk Musica Antiqua een trap na geef; dat is niet zo. We hebben prachtige dingen ge daan, maar lk had het gevoel dat de rek eruit was; we zijn op een vriende lijke manier ultelkaar gegaan." e\ door Riet Diemer g d sp. edi gei ie f HILVERSUM Al dan niet gegronde voorspellingen buitenlandse televisiesatellieten, als dreigende onheilswolf^ die ons land in hun commerciële greep zullen krijgen, kabels als ondergrondse monsters, hebben vooral de laa maanden geleid tot veel paniekzaaierij over de Nederlanl omroep. Niemand weet precies te vertellen wat, wanneeitre waar er iets gaat gebeuren. Maar over en weer verwijt i elkaar gebrek aan visie en beleid. beurt weer op het mediarapport »n de Wetenschappelijke raad vooi^et regeringsbeleid, die genoemde n j rie uitvoerig bestudeert en daar tot eind 1982 de tijd heeft gekr< t VV irac h< tel Wanneer en welk land de eerste tele visiesatelliet lanceert (in deze tijd van schaarste!) staat nog niet vast, ook al bluffen Frankrijk en West- Duitsland dat het wat Jen betreft al over drie jaar kan zijn. Veel gevaarlij ker lijkt op dit moment de kabel te PpIrpriPn zijn, die bij voorbeeld vanuit Sluis in Zeeuws-Vlaanderen de victorie van de buitenlandse tv-commercie moet brengen. Er is weinig rekenkunst voor n om te zien dat als verscheidene den gepocht hebben in 1983 hun „In de bijna tien Jaar dat lk met „Maar het bloed kruipt toch waar het Ton Koopman: uitdaging niet gaan kan. Ik vind het erg leuk om met een groep te werken, om mijn spontaniteit over te dragen op ande ren. Bovendien ligt het orkestreper toire me na aan het hart. Ik verheug me al bij de gedachte om symfonieën van Mozart te gaan doen. Dat lijkt me een fantastische ervaring, zeker met een groep zoals we nu bij elkaar heb- Foto Frits Droog ben. Dan sta Je voor een uitdaging die je aanzet tot echt studeren. Mis je die prikkel dan sudder je wat aan en daar ben ik de man niet naar." The Harlequin Baroque Orchestra, vernoemd naar de platenmaaschap- pij Harlekijn, zal tijdens het komen de Holland Festival zijn eerste pu blieke concerten geven. Een en ander kan een duchtige aan val op ons omroepbestel betekenen. Over en weer gaan de verwijten. „Hil versum slaapt" werd onlangs gezegd in VARA's Achter het Nieuws. Maar „Hilversum" zelf, bij monde van NOS-voorzitter mr. Jurgens vindt van niet en heeft bij de minister van CRM aangedrongen op maatregelen. Mevrouw Gardeniers wacht op haar visiesatelliet te zullen lanceren <m vot bl< r V rekent er vanwege de kinderzie nog een jaartje bij, het in 1984 Nederland aanpoten wordt. Al wetenschappelijke raad zijn st te heeft afgerond, dan zal er in de j tijk toch snel iets moeten gebei als dat nog kan. Minister Gardeniers heeft bij d< dei hec jsse h door Jac. B. Looijen Voor mij staat een rechtlijnige vaas van aardewerk in de vorm van een cylinder. Er zitten mooie zachte kleuren in, die wat in elkaar overvloeien, bruin en oker en blauw-groenige tinten. Die vaas werd gemaakt door de Utrechtse pottenbakker Klaas Mobach, die vorige week op 77-jarige leeftijd is gestor ven. Mobach was goed gereformeerd en het was de bekende Utrechtse architect Gerrit Rietveld die het ontwerp voor de vaas maakte in de jaren twintig. Rietveld, van huis uit ook gereformeerd, was toen al lang los van de kerk. Toch bleef hij in z'n werk, of dat nu de bouw van een huis, de vormgeving van een stoel, of het ontwerp van een vaas betrof een calvinist, een man van rechte lijnen. In 1894 vertrekt de eerste Klaas Mo bach naar Utrecht, wordt daar snel ouderling van de gereformeerde kerk en ontvangt van zijn mede-ouderling Van Beeck Calkoen, een vermogend man, een lening van 500 gulden voor de bouw van een fabriekje voor de vervaardiging van kunst-aardewerk. Het eerste werkstuk van dat fabriek je was een bloempot op een piëdestal en de opbrengst daarvan ging op de eerstvolgende zondag prompt in de collectezak van de kerk. Ziezo, moet Van Beeck Calkoen hebben gedacht, de eerste terugbetaling is binnen. Rechtlijnig Klaas Mobach III werkt aan het doopvont van de Immanuëlkerk te Utrecht. Goed, de niet meer kerkse Rietveld komt bij de zeer kerkse Mobach met z'n ontwerp voor een vaas en op basis van de rechtlijnigheid vinden ze el kaar. Mobach zei, ik zal die vaas maken en hij deed dat. HIJ dacht wel: zakelijk gezien wordt het een misluk king. Een belangrijke afnemer van Mobach zei, hou Jij dat stijve calvinis tische vazen-gedoe maar, ik kan dat spul niet verkopen. Dat is allemaal dik meegevallen. Thans na ruim vijf tig jaar bakken de Mobachs nog gere geld de „calvinistische" Rietveld-va- zen. Van de opbrengst komt ook wel het een en ander in het gereformeerde kerkezakje terecht. Hoe zit dat toch met de pottenbak kersfamilie Mobach. Dat is niet ge makkelijk uit te leggen. Het is een hele wirwar van familierelaties. De Mobachs kwamen in de 18e eeuw uit het Duitse Keulen naar Friesland en een van hen namelijk Jaan Mobach werkte in Bolsward als suikervormer bij een bakkerij. Andere leden van de familie kwamen als pottenbakkers terecht bij o.a. de Tichelaars in Mak- kum waar nog steeds tegeltjes met bijbelse voorstellingen worden ge maakt. Tussen haakjes: wel leuk, een tegelbakker, die Tichelaar heet. Want wat betekent de naam tichelaar? Niets anders dan tegelbakker. De oude Mobach, grootvader van de Mobach die vorige week is begraven aan het Houtense pad in Utrecht was een rechtlijnig calvinist. In 1923 pu bliceerde dr H. E. van Gelder, direc teur van het Gemeentemuseum van 's Gravenhage een handboekje over de Nederlandse pottenbakkerskunst en hij vroeg ook Mobach om gege vens over zijn bedrijf. Die heeft Van Gelder nooit gekregen. Want, zo rede neerde de oude Mobach, die dr Van Gelder is directeur van een museum dat ook op zondag is geopend en daar ben ik tegen. Ja, hij was een rechtlij nig calvinist. Typerend voor hem is ook, dat hij soms op een avond naar medewerkers ging om hen hun loon te betalen en dat deed hij op grond door Tyme Valk AMSTERDAM Hoewel de Amerikaanse kunstenaar Richard Francisco enkele succesvolle tentoonstellingen kende, is hij toch niet tot het internationale kunstpodium doorgedrongen. De argwaan voor zijn structuren die zich voordoen als behaagzieke spelletjes is begrijpelijk. In Europa zijn we gewend aan Intel lectualistische hoogstandjes uit Amerika: magere formele InformaUe en een vergaande dematerialisering ten gunste van de verzelfstanding van de artistieke daad. Francisco's werk ls vol tegenstrijdigheden; zijn gestolde paradoxen kunnen nog een week in het Stedelijk Museum te Am sterdam bekeken worden. Richard Francisco is afkomstig van de westkust, uit Californië, waar ln de kunsten de vrolijke, probleemloze vorm hoogtij viert. Hij leerde van de kunstenaars van de oostkunst enkele wezenlijke andere opvattingen ken nen. waar hij enkele op luimige wijze Speciaal vandaag Kenmerk is geheel gewijd aan de economische en politie ke situatie van Suriname. Te vens wordt verslag uitge bracht van de laatste ontwik kelingen van de staatsgreep die maandag plaatsvond. Ned 2 19.25 uur Oten hoe zit het nou met Sien? Gesprekken met Dolle Mina's van het eerste uur over de invloed van deze beweging op de emancipatie- golf van de jaren '70. Ned 1 21.00 uur. De Koerden. Een documen taire gewijd aan de situatie waarmee drie miljoen Koer den in Iran te maken hebben. De Koerden leven onder erbar melijke omstandigheden. Ned. 2 22.25 uur. De Vooruitgang. Nieuwe consumentenrubriek gepre senteerd door cabaretier Ivo de Wijs. In dit programma wordt op satirische wijze in gegaan op de verhouding pro ducent-consument. Hilversum 2 09.25 uur. van ging aanwenden. Het werk ls vrijwel steeds beperkt van afmetin gen. behalve de „Constellations"; flinke wandstructuren die speciaal voor de Amsterdamse tentoonstel ling zijn gemaakt. De objecten zijn geometrische, van heldere kleuren voorziene vormen die steeds driedi mensionaal zijn, maar bijna nooit echt de ruimte verkennen. Ze kunnen niet schilderijen genoemd worden, maar we mogen ze evenmin indelen bij de sculptuur. Grensverkennend Zowel van vorm als techniek zijn de Ghost Paintings. Roundabouts, de Platforms. Short Stories en Triptychs grensverkennend. Zo liet de kunste naar de traditie van het op spieraam gespannen canvas los om het latwerk min of meer te verzelfstandigen tot reliëfs. In zijn neo-constructlvistisch spel van optimistisch gehalte bleef het latwerk wel drager van de decora tie in Jolige kleuren. Het spel is van een perfecte beheersing. In de vorm uiteenschietende. splralende, zig-zag- gende latwerken, zit een zeer overwo gen willekeur en de kleuren bena drukken de verbanden in de structu ren of verbrokkelen deze Juist nog verder. De geraffineerde patronen die de on bepaalde voorwerpen bieden, worden nog verhevigd door de kwaliteit en intensiteit van de kleuren. De lakken zijn geverfd, gespoten, gespat met nu eens fraaie vloelende kleurovergan gen. dan weer met abrupte grenzen die vormpjes maken die uit een kin- derplakdoos geleend lijken te zijn. De kleuren zijn gekozen ln een schikking die we uit de traditie nauwelijks ken nen. Ze doen nog het meest denken aan die van speelautomaten, maar hebben niet het ordinaire brutale, eerder het wispelturige en wufte Een zaaltje met wat ouder werk leidt de kunstenaar in Daar hangen ze zg. ..Ghost Painlngs", klekkastjes van latwerk die de tekeningen op de ach terwanden gedeeltelijk onzichtbaar maken door een traliewerk De ..Roundabouts" zijn constellaties van latwerk die. evenwijdig aan de mu ren. de grenzen van ce tentoonstel lingsruimten lijken te willen inschie ten. Dankzij een zorgvuldige compo sitie van de structuren onderling de kunstenaar kwam zelf inrichten zijn er merkwaardig gefragmenteerde environments ontstaan. De op kleinë consoles gebouwde structuren hangen hier en daar hoog ln de alen als feestelijke vogelhuis jes. Het zijn de „platforms" met kleu rige bouwseltjes die de fantasie prik kelen. De „Triptychs" bezitten net als de Ghost Paintings weer de doos- vorm. maar ze zijn veel meer open, de verbindingsmiddelen van latwerk zijn er tevens de gegevens voor de vorm. Evenals bij de Platforms en de Ghost Paintings is de visuele erva ring sterk afhankelijk van de positie die de kijker inneemt, de suggestie van beweging die de diffuse Ghost Paintings boden is bij deze kijkdozen afwezig. Hele wanden De ..Constellations" zijn speciaal voor de Amsterdamse show vervaar digd. Francisco werkte nog niet eer der met structuren die hele wanden van vele vlerkante meters besloegen. HIJ heeft de kleur iets ingehouden bij deze ..Roundabouts" die hij voor deze gelegenheid gekoppeld heeft. Al zijn ze in Amsterdam gemaakt en doen ze denken aan de thans verdwijnende skyline van de schilwijken met de wouden van televisieantennes, de pit is er toch af bij deze gekoppelde her halingen. De zalen met de felle accen ten van de Roundabouts voldoen meer. De neo-kapitallstische ernst die ge woonlijk uit Amerika ln Europa te gast gevraagd wordt. Is met Richard Francisco op een speelse manier te kijk gezet. Op bepaalde punten de ontmateriallsering. de verwarrende fragmentatie van de hiërarchie heeft Francisco het zelfs gedaan met de middelen van zijn collega's van de oostkust. De kunstenaar balanceert met het vrolijke werk wel op de grens van de esthetische humbug, van het artistiek betamelijke Tot 3 maart ln het Stedelijk museum te Amsterdam dagelijks van 9/> tot 17 uur. zondags van 13 tot 17 uur Richard Francisco: Constellation, div. materialen, 1979/80. KAMERMUZIEK ITEt van hetgeen ls opgetekend In Leviti cus 19 vers 13: „Het loon van een dagloner zal niet den nacht bij U overblijven." Dat bijbelse gebod be trachtte hij. De Dom Z'n kleinzoon en die moet ik nu maar gemakshalve Klaas Mobach in noe men was in z'n latere jaren milder en iets minder rechtlijnig in z'n doen en laten. Zeker hij maakte voor Rietveld 'die steile „calvinistische" vaas. Hij maakte voor architect Klaarhamer ook een theepot, maar nu raak ik verzeild in de Stijlgroep van de rechte lijnen en de rechthoekige vlakken uit de jaren twintig en dat moet niet op deze pagina. Alleen dit: in de Stijl groep werkten nogal wat mannen, die van huis uit gereformeerd waren. Terug naar Klaas Mobach m. Hoog tepunten in z'n werk bereikte hij wan neer hij iets voor een kerk kon doen. Dan klopte z'n hart want hij wilde zo graag geloven met z'n handen en z'n voeten. Kan dat aan de draaischijf van een pottenbakker. Jazeker, dat kan. Ga op zondagmorgen maar eens naar de Domkerk in Utrecht. Als het avondmaal wordL bediend drink je wijn uit bekers van Mobach, geschon ken uit kannen van Mobach. En ook de schalen en de borden waarop het brood wordt rondgedeeld zijn van Mobach. In de Dom staan hoge kan delaars van Mobach: hij hield van forse formaten als hij voor de kerk werkte. Madonna's Mobachs aardewerk staat 's zondags geregeld op tafel in tientallen kerken en kapellen van ons land. Hoeveel kinderen er gedoopt zijn uit vonten, beter gezegd waterbekkens van Mo bach valt in de verste verte niet te becijferen. Hij maakte graag grote vaten zodat je ruimschoots water kon scheppen. Het kind had z'n bijzonde re aandacht. De Mobachs maakten en maken veel kleine reliëfs in kleurig aardewerk van moeder en kind. Het zijn als het ware protestantse madon na's. Ach, nu pak ik een katholieke term op, maar dat is niet zo erg. De rechtlijnige calvinistische Klaas Mo bach III heeft ook wel kelken gebak ken voor katholieke altaren. Breekbaar Is dat aardewerk in de kerk niet erg breekbaar? Zeker, dat is het. Toen z'n avondmaalsgerei verhuisde van de Utrechtse Buurkerk naar de Dom liet iemand een doos met bekers vallen. Geen nood, Mobach bakte wel weer nieuwe. Dat is ook nu geen probleem, ondanks z'n overlijden. Hij zorgde wel degelijk voor een nageslacht en z'n zonen Jaap en Hans zetten thans de bedrijvigheid voort. Wie een aan scherven gevallen avondmaalsbeker heeft kan bij hen terecht. En er zijn al weer kleinkinderen in opkomst. Gratie Kijk, de Mobachs maken,, van alles. Tot aardewerken vergieten en koffie potten aan toe. Daarin was Klaas III een meester. Hij heeft uit aarde ge maakt wat hij kon. Ja zelfs theelicht jes, maar ook avondmaalsbekers. Och, Klaas III was wat J. J. Buskes ooit zei: een pottenbakker bij de gra tie Gods. ind is v ge) ld. :t i handeling van haar begroting wat kritiek moeten verduren. CDA en PvdA maakten zich en bezorgd over de overlevingska van het Nederlandse omroepbi jas als we straks overspoeld kunnen den door buitenlandse commer programma's. De minister zei ec niet bang te zijn voor de toekomi ar technische ontwikkelingen. Ze is i van plan het omroepbestel nu a ere zijn kop te gaan zetten, omdat er haar zeggen pas over een aantal j t een proel met de satelliet w genomen. m Mevrouw Gardeniers zegt verA,| wen te hebben in de kracht van omroepbestel en het selectiever gen van de kijkers, die als ze van T kanten worden lekker gemaakt commerciële programma's, toen tijd heel verstandig die knop lnd ken van het Nederlandse kwalit programma. Verder heeft ze het wijt gemaakt dat „Hilversum" nooit met een goed idee bij hasf- gekomen. n )T Antwoord op de buitenlandse coi 'er rentie is meer zendtijd, betere grammakwaliteit en dus meer Niet helemaal ten onrechte zegt vrouw Gardeniers dat er in Hi] sum veel te veel wordt toegeschre aan geldgebrek. Ze vindt dat zu heid moet leiden tot inventiever gramma's maken. Onder de ve ding ontstaat de beste wijn. Antwoord an TT kl c de ïrd gist 1ï£ Pc af Jiee; he de hel omi kke n b irijz: Ro Maar ze kan niet volhouden da nog nooit een voorstel uit „Hil sum" bij haar is gekomen. Zo wei het meerjarenplan 1979-1983 gé|°p voor zendtijduitbreiding voor tel sie. Maar mevrouw Gardeniers h al laten weten dat er in deze tijd bestedingsbeperking geen zend uitbreiding ln zit omdat dat te geld kost. Die uitbreiding echter behoort i|L^ concurrentie strijd met het bui land nu juist tot de wapens var omroep. En de bewindsvrouw maar moeilijk vol blijven houden er geen effectieve maatregelen g< men moeten worden en dat er maal niets aan de hand is. In West-Duitsland, Frankrijk en gië kan ai jaren overdag veel televisie worden gekeken dan bij Vijftien procent van de Nederlan1 kijkers maakt daar dankbaar gebi van. Vrijdag op de NOS-bestuursvergi 'r ring werd een nieuw meerj arenj (over 1980-1984) goedgekeurd. Da t' wil men de eis tot zendtijduitbreic ger he eer tei dse cad ïer de .tij dt i d 'Pi onverkort handhaven. Maar nu 1980 geen zendtijduitbreiding is gestaan wordt voorgesteld de ze tijd voor televisie per 1 oktober 1 met anderhalf uur per week uil breiden en ook op 1 oktober 1 Verder moet Hilversum 4 tot 's na< iruV twaalf uur in de lucht kunnen blij\ Per 1 oktober wordt dat 's avo n_] acht uur. In de extra televlsietijd moeten waardige programma's gemaakt nen worden en mogen geen goed! herhalingen de zendtijd vullen, laatste is iets wat de minister in uiterste geval nog voor ogen stal Uit de laatste NOS-bestuursve dering bleek ook. dat veler ogen gericht op de STER. Sinds ST directeur Smeekes een paar maar geleden uitriep dat cr 180 miljoen j reclame in de lucht hangt en als niet oppassen dat dit naar het bui land verdwijnt, zien velen in HilJ sum daar net zo verlangend naarj als veel Nederlanders indertijd n de winstgevende gasbel van Slo teren. Losse kaarten f 15;-, 3 concerten samen f 30,- Pas 65, CJP en kinderen resp. f 10,- en f 22,50. Desideria of het innerlijke leven, ro man van A. Moravia. Uitg. Bruna, Utrecht. 318 blz - 24,90. Het verhaal van Robinson Crusoë (de roman van D. Defoe) werd ont dekt door Anie en Michel Politzer (tekeningen). Bij uitgeverij Ploegsma te Amsterdam verscheen de 2e druk in een vertaling van Paul en Herma Vogel. Bestemd voor kinderen vanaf 10 jaar. 79 blz - 13,90 De Universitaire Pers in Leiden gaf de rede uit die door mr N. J. O. Giltay Veth werd uitgesproken bij de aan vaarding van het ambt van gewoon hoogleraar: De sub judice regel. Fat soensregel of rechtsregel? Enige ver kenningen. 34 blz - 8,50. Fiscaal proces dossier van mr Q.| B. van Westen. Uitg. Gouda Qui Arnhem. 95 blz - 15. Over huur en onderhuur, grondti ken van het geldende huurrecht, I schreven door mr A. L. Croes is «f uitgave van Tjeenk Willink, Alpl a d. Rijn. 80 blz - 15. Van uitgeverij Elsevier te Ams dam zijn: De Chinezen van H. Schl ber 368 blz - 39,50. Veiligheid boord, EHBO, medische hulp ziekte enz. coor R. Voorberg. 160 b ƒ24,50. Weggegooid geld, Nederla se thriller van T Capel. 176 16,90. Plato Symposium, vertaald door i^L Koolschijn (74 blz - ƒ24,50) en O het verhevene van Longinus in vertaling van W. E. J. Kuiper (90 b ƒ27,50) zijn uitgaven van Athenei#| Polak Van Gennep, Amsterdam

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4