Waarover zal de dominee
het nü weer hebben
Mergpijpjes uit een socialistische bakkerswinkel
fit
Pt
®D
TEN HAVE
Trouw
VANDAAl»
Stemmen uit
Genève en
Wittenberg
verstomd
Nieuw bij Amb
Twee of drie
Simonis wee
pastoraal we
ZATERDAG 16 FEBRUARI 1980
TROUW/KWARTET
door A. J. Klei
We hebben afgeprijsde cocoskransjes bij de
koffie. Ze zijn afkomstig uit een warenhuis
en mijn vrouw en lk stellen met voldoening
vast, dat ze uitnemend smaken. Omdat ik
het nooit laten kan. onze conversatie op te
stoten naar een hoog plan, zeg ik op
peinzende toon: vroeger zou deze
versnapering niet in overeenstemming zijn
met de gereformeerde zede.
Gereformeerden gaven namelijk gevolg aan
de wens van de apostel Paulus in Galaten 6
vers 10, om het meest goed te doen aan de
huisgenoten des geloofs Daarom gunden
zij hun klandizie bij voorkeur aan mensen
van de eigen kerk en kochten niet bij
warenhuizen, die in roomse en joodse
handen waren. Niet dat zij op zichzelf iets
hadden tegen roomsen, want die wisten
tenslotte niet beter, of tegen joden, want die
konden 't Immers ook niet helpen, maar je
haalde bij hen nog geen ons allerhande.
Deze principiële houding eiste haar offers.
Je kon van de bakker, die je broeder in de
Heer was. zandkoekjes krijgen die bij de
eerste aanraking in puin vielen. Gesterkt
door Je overtuiging veegde Je echter
blijmoedig de kruimels bij elkaar. En hij
kon je een boterkoek bezorgen, waarop je je
kiezen stuk beet. Maar als een geloofsheld
spoelde je de boel met een flinke slok thee
naar binnen.
Ik herinner me van thuis, dat het ons wel
eens te machtig werd. Dan deed zich het
volgende voor. We waren op zaterdag
zogenaamd vergeten een lekkernij bij de
zondagse koffie aan te schaffen en vlak voor
het moment, waarop we konden aannemen
dat de winkels zouden sluiten, riep mijn
moeder verschrikt: er moeten nog koekjes
gehaald worden! Ik kreeg opdracht me te
reppen naar de dichtsbijzijnde bakker.
Deze was niet van onze kerk, doch zijn
verduisterd geloof verhinderde hem niet,
uitermate aantrekkelijk baksel te bereiden.
Mijn vrouw knikt zeer begrijpend als ik
haar dit verhaal doe. Ook in haar ouderlijk
huis werden de paulinische voorschriften zo
zorgvuldig mogelijk nageleefd; ook bij haar
thuis liet het gehalte van door huisgenoten
des geloofs geleverde waar soms te wensen
over en ook haar moeder weerstond niet
altijd de boze.
Eens was bij haar de begeerte ontwaakt
naar mergpijpjes van niet-gereformeerde
makelij. Ze had vernomen dat de
mergpijpjes van de bakkerij van D.E.S. alle
andere mergpijpjes te boven gingen. Zij kon
zich echter niet veroorloven, de
bakkerswinkel van D.E.S. binnen te gaan.
want 't was een socialistische zaak. Ga
maar na: D.E.8. betekende Door Eendracht
Sterk, dus dan weten we wel in welke hoek
we zitten. Toch wenste zij steeds sterker de
door de rooien vervaardigde zoetigheid te
proeven.
Op zekere dag maakte zij een wandeling
met haar oudste dochtertje. Op de
terugweg passeerden zij de bakkerswinkel
van D.E.S. „Weet je wat", sprak m'n
schoonmoeder, „ga jij daar maar eens een
paar lekkere mergpijpjes kopen. Hier heb je
geld, ik loop intussen langzaam door. Nee,
ik ga niet mee naar binnen, je kunt het best
alleen!" En aldus zijn socialistische
mergpijpjes in een gereformeerde woning
gekomen.
„Pas achteraf", zegt mijn vrouw, „heb ik
begrepen waarom ik op m'n eentje die
winkel in moest."
Ze pakt nog een kransje en vraagt: „Jij
ook?"
„Graag", antwoord ik zonder een zweem
van aarzeling.
Van de gereformeerde zede is niet veel meer
heel gebleven.
lato
l loc
advertentie
door ds. Wonno Bleij
Als in de kerkdienst van de komende zondag de predikant eens ging lezen over de herdertjes in
het veld en de engelenzang en daarna een preek hield over het Kind in de kribbe en de stal?
Hoewel alles went zou het toch een vreemd effect geven: het is toch immers al Kerstmis
gewéést? Maak er nu vandaag niet wéér Kerstmis van!
Hieruit blijkt, dat een feest in de kerk
wordt bepaald door hetgeen men
léést: met Kerstmis het geboortever
haal, met Pasen het bericht van de
opstanding. Als men met Pasen het
geboorteverhaal zou lezen zou dat in
de kerkdienst opperste verwarring
veroorzaken.
Men kan daarom niet zeggen dat het
er niet toe doet, wat men leest in de
kerkdienst. Ook de meest on-traditio-
neel denkende predikant houdt zich
in hoofdzaak aan deze feestenrij: pa
sen met daarna pinksteren, en kerst
mis ervóór. En dat komt, omdat hij
op die dagen de lezingen, welke deze
(eesten omschrijven, kiest.
In de kerk betekent feest niet „fuif."
Hoewel er best feestgevierd kan wor
den in de kerk, is feest een woord dat
bij „vieren" hoort en vieren betekent
in de kerk: stilstaan en overwegen,
gedenken dat wat gelezen wordt.
Een goed leesrooster kiezen is dan
ook geen aardigheidje voor en van de
dominee die liturgie nu eenmaal als
hobby zou hebben; het is Integendeel
een wezenlijke, verantwoorde keuze
in verband met de zaken die in de
gemeente van de Heer aan de orde
moeten komen.
De kerkganger die 's morgens in de
kerkdienst benieuwd is naar „waaro
ver de dominee nil weer zal preken".
voelt een nieuwsgierigheid naar het
hart van de zaak. Maar eigenlijk is
het te gek dat nog al te vaak te veel
kerkgangers dén pas, in die dienst te
horen krijgen waar ze die morgen
mee bezig zullen zijn.
Demagoog
waann opgenomen: Oe Rotter
dammer. met Dordts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave Trouw/Kwartet BV
Hooidiedacieur Jen*e Tammmga
Directeur mg O Posima
hoofdkantoor
PoMOuS 859
1000 AW Amsterdam
W>bautst'aat 3Amsterdam
tel 020 913456
iele» 13006
PosiQ'O 66 00 00
fUrk Ned Cred-eibari.
Reèen rgn, ?3 OOI? 574
Gemeenteg-ro
XI1000
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tal 010-115566 <#öonnementen
an bMorgmg)
two to-115588 (radactie)
tal it5700(odsHalandvoor
REGO OEN HAAG LEIDEN
Postbus iOi
?S0i CC Oen Haag
te" 070 469445
labonnementen en bezorging)
tel 070-469445 (redactie)
(et 070-468864 (uMuftV* voor
Penstraat Oen mjaq
REGO NOORO OOST NEDERLAND
(abonnementen en bezorging)
Postbus 3
8000 AA 2*o»e
te' 05200 17030
Melkmarkt 56 Z*o"e
Abonnementsprijzen
Nr mmné 14.M
eer kweneei SO ts
rehinm-/ loi.eo
Adverfenfefaneven oo a
Teiek>n.scr>e abonnementenoodrachten
iz* adressen ooveni
Opgave lanwi-eberchten 9 19 30 van
maandag tm.- oag Op zondag var ig
20 uur letet 020 913456
Opgave nm advenemes »e'
020 936868 O» sch' He'-ik aan Mm.-A<jv
a'de'ing postbus 413
1000 AK AMSTEROAM
AdreswnZigmgen uiis'uitend KMAtNk
aan onze Amsterdamse adressen
Ook al ls een gemeente democratisch
georganiseerd en wordt alles per in-
en doorpraatgroep doorgekauwd: de
predikant die geen inzicht geeft (en
dus waarschijnlijk niet heeft) in wat
er gelezen zal worden en waarover
gepreekt zal worden, is feitelijk een
aarts-demagoog, en dat niet alleen
tot wanhoop van de organist met zijn
„orgelbriefje van twee-minuten-v an
te-voren De hele gemeente mag dan
aan dominee's lippen hangen, wel,
maar dat is niet geheel de bedoeling:
de gemeente moet in zo mogelijk ge
regelde orde de grote daden des He
ren vieren, en dat is dieper gaande
dan zeggen kunnen „dat het weer
reuze mooi was vanmorgen."
Bijkomende voordelen van leesroos-
ters zijn er genoeg: bijbelkringen
kunnen meedoen, de scholen kunnen
aanhaken en de persoonlijke medita
tie en bijbellezing thuis kunnen er
door gestimuleerd worden en koers
krijgen. En de preek wordt beter en
sneller begrepen cioor mensen die de
teksten al kennen.
Van oudsher
De kerk heeft zich van oudsher be
kommerd om leesroosters, van de
vroegste eeuwen af. Het zich niets
van leesroosters aantrekken ls eigen
lijk een vrij laat verschijnsel. Als het
een protestants verschijnsel is. kun
nen de protestanten dat betreuren.
In de laatste twintig jaar zijn heel wat
roosters opnieuw bekeken en soms
overboord gezet. We vellen daarover
geen oordeel. Feit is dat het tweede
vatikaanse concilie radicaal te werk
ging: het oude „klassieke" rooster,
dat zich over één jaar uitstrekte, werd
vervangen door een nieuw, driejarig
rooster. Rond de grote feesten leest
men telkens uit het evangelie van
Johannes en men vult de tussenlig
gende zondagen op met respectieve
lijk teksten uit Mattheus, Marcus en
Lucas.
Vandaar dat men wel. naast A-.B. en
C-jaar. spreekt van Mattheus. Mar
cus, en Lucasjaar.
De NZV
Naast dit katholieke rooster zijn er
tegenwoordig een aantal andere ge
komen: de lutheranen in Duitsland
en de Verenigde Staten vernieuwden
het klassieke lutherse rooster, ook de
angli kanen deden dat. Deze roosters
gelden allemaal voor één jaar of
meer. Radicaal nieuw In Nederland is
de drie-jarige cyclus, gebouwd op
doorgaande lezingen uit „tora", de
eerste vijf boeken van de bijbel. Dit
rooster is in de „Matinen-diensten" in
Amsterdam geïntroduceerd en uitge
probeerd. De oud-testamentische le
zingen zijn in zo'n rooster dan bepa
lend.
Zeer bekend in Nederland is ook het
werk van de Nederlandse Zondags
school Vereniging (NZV), welke in het
blad „Kind en Zondag" in het kader
van een soort totaalopzet een rooster
aanbiedt dat met inleiding en voorbe
reidende teksten z'n werk kan doen in
kinderkerk. zondagsschool, basis
school en kerkdiensten. Het streven
daarbij is, allen op één lijn te bren
gen. De NZV is groot genoeg om daar
bij een flink bereik en enig resultaat
te hebben. Maar toch is Nederland te
versnipperd om dit streven werkelijk
heid te zien worden.
Raad van kerken
Het rooster van de NZV komt niet uit
een specifieke, kerkelijke traditie,
evenmin als het „matinenrooster."
De NZV is principieel niet aan een
kerkgenootschap gebonden, maar de
opzet verdient toch wel aandacht. Er
leven bij sommige deskundigen ech
ter bezwaren tegen het NZV-rooster,
o.a. vanwege een te snelle keuze van
vertelstof uit de Heilige Schrift.
De raad van kerken in Nederland
biedt de leden-kerken het romeinse
rooster aan in deze jaren. We zijn nu
inmiddels in het derde jaar, het C-
jaar of Lucasjaar. Een en ander gaat
vergezeld van een uitgave „De eerste
dag" waarin men uitlegkundige gege
vens kan aantreffen. De N.C.R.V.-
schoolradio en de IKON-radiokerk-
diensten passen zich bij dit raad van
kerken-voorstel aan.
Zeer jammer is, dat de rooms-katho-
lieke kerk nu reeds heeft aangekon
digd in de toekomst niet mee te zul
len doen wanneer de roosters van de
andere kerken aan de beurt zijn in de
opzet van de raad van kerken. De
katholieken kunnen niet anders dan
hun eigen rooster gebruiken, waarin
een stuk identiteit van het eigen
kerk-zijn ligt. En als die identiteit In
het geding is. dan is de oecumene,
zoals wij allen weten en wellicht zelf
ook vasthouden, nog heel erg ver weg.
Volgend jaar gaan de roomsen dus
weer terug naar jaar A en zullen we
zien wat de raad van kerken aan
biedt.
Wegwijs
advertentie
dr. C. Rijnsdorp
Veranderend Nederland onder Juliana
Dti ACTUELE boek berust op veelzijdige documen
tatie. Het gaat in het algemeen over de CULTURE
LE situatie in Nederland en dus niet speciaal over
politiek, economie, sport of zelfs kunstbeoefening
Wat de schrijver op het oog heeft is een cultureel
totaalbeeld, voorzover zoiets mogelijk is.
Wat die veranderingen zelf betreft: de opzet van het
boek is zodanig dat het geheel een montage biedt
van uiteenlopende stemmen, die met elkaar een
beeld geven van de veelvoudige, veranderende
samenleving in ons land.
De eerste dne delen behandelen elk een periode
van tien jaar (1948-1978), waarna het vierde deel
een soort samenvattende beschouwing geeft.
De persoon van JULIANA wordt in dit boek bezien
als een stabiel constitutioneel vorstin van een veran
derend Nederland onder haar regering.
Met korte terugblikken naar de troonwisseling in
1948. Juliana en de democratisenng. ons konings-
geb. 16,50
I fvTHfcmgbaar m de boekhanden
huis In de pers en in de politiek
pas uit bij
Dr. Heieen Dupuis
GOED TE LEVEN
reflecties op de moraal
14.50
Nico Bouhuijs Karei Deurloo
DICHTER BIJ PAULUS
10,00
BELIJDEN IS DOEN
de apostolische geloofsbelijdenis tegen
bijbelse achtergrond uitgelegd door het
Amstelpreekteam
17.50
Rosemary Radford Ruether
MARIA, HET
VROUWELIJK GEZICHT
VAN DE KERK
met een inleiding door Catharina J. M.
Halkcs
12.50
in de boekhandel
ONPARTIJDIGHEID
Jullie moeten niet partijdig zijn!
rechtspraak. Je moet de kleine a
als de grote horen. Weest voor
niemand bevreesd, want aan Go
behoort het rechtspreken. Als he
geding te zwaar voor jullie is, bre
de zaak dan bij mij, dan zal ik ho
Toen gaf ik jullie aanwijzingen
aangaande alle woorden die julli
moeten nakomen.
(Deuteronomium 1 vers 17 en 18i
Ik denk dat we hier te maken heljLGRi!
,met een vuistregel voor alle
rechtspraak. Zo handelt God: zofegevt
aanzien des persoons, onpartijdi ben
Dat strijdt niet met Gods inzet v even
de armen en verdrukten. Niet zelf) hoe
staat het recht juist aan hun kaï
maar dat wil niet zeggen dat GoAa gei
andere partij niet hoort en naari van t
beoordeelt. Van Hem is het recht
de genade. Zijn rechtspreken is
recht-maken. De verdrukte zal n
vergeefs tot Hem roepen om zijn
recht en de verdrukker zal evenr
tevergeefs om genade roepen. Dj
de onpartijdigheid van God. Vaif^
Hem is het recht, zegt Mozes, al
de rechters van het volk aan hu
herinnert. Die onpartijdigheid a
van de rechtspraak komt bij ona
over als iets nieuws. Maar 't zou 1
wel eens iets nieuws geweest kui [ens
zijn, een ordening van het leven igen
onder Gods genadig bemoeien. 1 ing
zodanig is het nog altijd nieuw, v ig in
wij vergeten snel. Met name als 1
een groter verband gaat om de
wetten die bij een rechtspraak, ,.kri
zich bij die wetten aansluit, onre nooi
openbaren. De wetten waren dai ven:
al partijdig. Bepaalde wetten oppg ir
gebied van vreemdelingenbeleid ekki
voorgenomen wetten inzake het de i
woningprobleem komen ervoor i zou
aanmerking om op dit punt nadt ügai
bezien te worden. Ook al is de l'em'
rechtspraak onpartijdig en zond het
aanzien des persoons, als dat dai in V'
kan, hier staan de wetten zelf on£er
de kritiek van Hem, van wie de
rechtspraak is.
VOORBUGANGE
„Alles bij elkaar genomen heeft-ie vanmorgen toch een opmerkelijk goeie
preek gehouden, 't Valt tenslotte niet mee om mensen zoals wij niet voor het
hoofd te stoten!"
(Uit: The New Yorker/Album of drawings 1925-1975).
Het werd samengesteld door de pas
torale werkgroep Oost-Gelderland
met teksten van drs. Berflo. Men
vindt er de lezingen uit Oud- en
Nieuw Testament met een korte be
spreking en een poging om de beoog
de samenhang van de teksten aan te
tonen en te verduidelijken.
De besprekingen zijn goed, ze geven
de predikant een zinvolle impuls bij
het begin van zijn preekvoorberei
ding zonder hem daarbij verder in
eigen zoeken dwars te zitten. Zo'n
boekje is zeer bruikbaar voor de me
dewerkers in de gemeente, organist
en cantor, maar ook voor hen die met
de predikant thuis „meelezen".
Aan de prijs zal het niet liggen, te
meer wanneer men bedenkt dat hij
elke drie jaar gebruikt kan worden.
Aan het eind van het boekje zijn
lijsten opgenomen met overzichten
van lezingen door het jaar en per
bijbelboek, de (gewijzigde) zondags
namen enz. Omvang 176 blz. Prijs 15
gulden.
Ds. Wonno Bleij is luthers predikant
te Amstelveen.
advertentie
boekennieuws
Prof. dr. R. éljlama
BIJBELSE KERNWOORDEN 1
160 blz., 18.50
Ontdaan van de vaktaal van theologen be
spreekt de auteur 25 grondbegnppen uit de
Bi|bei Voor hel godsdienstonderwijs, bijbet- en
gespreksknngen enz Serie Gemeente ven
De. A. M. Lindeboom
MOETEN KINDEREN WORDEN GEDOOPT?
4e herziene druk, 118 t#z. 14,50
Rechtmatigheid en betekenis van de kinderdoop
mei 70 slelimgen over de doop mei de Heiiigo
Geest. Een populair geschreven boek met veel
informatie.
Da. H. J. Smit
EEN NIEUW JERUZALEM VOOR EEN NIEUW
ISRA4L
80 blz 10.50
Een bizonder fijn boek|e over het volk Israel
vanal zijn omstaan ten ti|de van Abraham tot
aan de Wederkomst. Dan zal een Nieuw Israel
uil alle volken door de poorten van hel Nieuwe
Jeruzalem gaan
Mant Bouma
WE LEVEN OP EEN SLAGVELD
48 blz 7.80
Dit boekie stelt onze verwoestende invloed op
de natuur aan de kaak. Hans Bouma gaat ook in
op de bi|beis-theoiogische vragen die hier alles
mee te maken hebben
Verkrijgbaar m de boekhandel
OSSikOk KAMPÉN
Onlangs verscheen bij de Katholieke
Bijbelstichting het boekje „WEG
WIJS" - „Toelichting bij de Schriftle
zingen voor zondagen C-cyclus".
advertentie
KAMPEN
CHRISTELIJKE AKADEMIE VOOR EXPRESSIE
DOOR WOORD EN GEBAAR
Aanmelding studenten
Na de selektie van januari jl. blijken er nog enkele plaatsen voor
de kursus 1980 - 1981 over te zijn.
Gegadigden voor de komende selektiekursus wordt verzocht zo
spoedig mogelijk kontakt op te nemen met de administratie van
de akademie, Oudestraat 216, 8261 CA KAMPEN (tel. 05202 -
20898).
Postbus 84176. 2508 AO s-Gravenhage
advertentie.
ZE6 ME WIE UW VRIENDEN ZIJN
Een reis naar de landen, waar de heilsgeschiedenis zich
afspeelde en waar de bakermat van onze beschaving gevon
den wordt, maak je graag in goed gezelschap!
Gelet op het publiek, tot wie wij onze advertenties richten,
treft u zulk goed gezelschap vermoedelijk aan bij reizen, die
THACIR organiseert! Cultureel belangwekkende
THeologisch verantwoorde Itraèl
Archeologlach Intareaaaota Ralzen
Vraag geheet vn|btijvend onze brochure met mlormatie over
renen naar EGYPTE - ISRAeL - TURKIJE - GRIEKENLAND -
ROME
OEKUMENISCHE REISSTICHTING „THACIR"
Europalaan 14. 3844 AV Harderwijk. Telefoon: 03410-21989.
(U mag ons ook s avonds sn op zaterdag bellen Wij zijn maar klam, daarom
door L. M. P. Scholten
De „Stemmen" uit Genève en
Wittenberg zijn verstomd. De
uitgeefster „De Gereformeer
de Bibliotheek" te Goudriaan
(ZH) heeft de uitgave na
twaalf jaar moeten staken,
omdat het financieel niet
meer vol te houden was.
In 1967 begon de serie „Stemmen uit
Genève", kleine deeltjes van tachtig
tot honderd bladzijden met preken,
brieven en andere geschriften van
Calvijn voor het weggeefprijsje van
een rijksdaalder. Al gauw volgden
ook „Stemmen uit Wittenberg" (Lu
ther. Melanchthon en anderen). Op
een goedkope manier kon men zo een
aardig bibliotheekje Luther en Cal
vijn opbouwen. Een groot deel van
het vertaalwerk werd door de Friese
gereformeerde predikant Dirk van
Dijk geleverd.
Hoewel kerkbode-recensenten als om
strijd de uitgaven roemden, moest
uitgever De Groot toch ervaren, dat
hij van recensies niet eten kon. Het
aantal abonnees was voor de Calvijn-
serie op het laatst 1200 en voor Lu
ther nog minder. Daar kon hij het
niet meer voor doen, al was de prijs
per deeltje inmiddels al verhoogd tot
vier gulden.
Een bezwaar was op de duur wel een
zekere eentonigheid. In de serie uit
Genève kwamen in het begin beroem
de geschriften van Calvijn als zijn
catechismus en de brief aan Sadolet.
Maar dertig deeltjes preken uit het
boek Job gaan op de duur toch wat
vervelen. Luther bood wat dat betreft
meer afwisseling.
Het laatste (48e) deeltje uit Genève
geeft naast twee preken van Calvijn
uit Klaagliederen voornamelijk
Zwingli's uiteenzetting over het
avondmaal uit 1526. Uit Wittenberg
zijn 37 stemmen verschenen.
Omdat Luthers Kerkpostillen nog
maar gedeeltelijk verschenen waren,
komt de rest in boekvorm. Ook wil De
Gereformeerde Bibliotheek door
gaan. geschriften van Calvijn in
boekvorm uit te geven, terwijl men.
ook denkt aan boeken over de tijd
van Luther en Calvijn.
Merkwaardig, terwijl deze goedkope
series zijn gesneuveld, vertelt uitge
ver De Groot, dat zijn dure Calvijnse-
rie loopt als een trein. Van deze bij
belcommentaren van Calvijn zijn nu
al 23 (van de 35) delen uit. En dat voor
prijzen van 50 tot 80 gulden per deel.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Aangenomen: naar Boven-Hai
veld M. B. van den Akker te Ri
naar Bergen op Zoom (toez) F.
Harder te Nieuw-Vennep/Abl
die bedankte voor Renesse.
Bedankt: voor Meerkerk A. vi
Beek te Genemuiden.
Rectificatie: W. van de Kar
Utrecht is niet beroepbaar, hij
leen toegelaten tot de evange
diening.
GEREF. KERKEN
Aangenomen: naar Bergum J. C
kens te Kornhorn, die bedankt
Dokkum; de benoeming tot z
huispred. (per 1 mei) Diacon
huis te Voorburg R. J. A. Hane
te Eindhoven.
GEREF. KERKEN (VRIJG)
Beroepen: te Leek H. J. Boil
Bedum.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Aalburg J. Kan
Opheusden; te Franklin Lakes
A. Vergunst te Veen.
advertentie
Huub Oosterhuis
Een geschiedenis van de ka
tholieke kerk in Nederland
sinds bisschop Bekkers.
Een periode die afgegren
deld werd met de bisschop
pensynode in Rome.
152 pagina's 14,50
Nu bij uw boekhandelaar.
WOERDEN Bisschop Simo)
Rotterdam heeft geweigerd e
huwde priester als pastoraal
aan te stellen in een Woerdenszi
huis. „omdat die in een mo«
situatie zou raken, als hij stervi
moet begeleiden, maar de laati
cramenten niet mag toedienen*
De man in kwestie, J. P. F. Sier vol
Boxmeer, is zeer teleurgesteld dr.
deze weigering. Pastoor Van
van de Woerdense parochie waa
rat zou komen werken, is er oo
droefd over. Hij zoekt al een paal^
naar een goede pastorale werWjlll
De parochie in Woerden bood
(een franciscaan die in 1974 tro#
de functie van pastoraal werkt kl
in het op 1 maart te openen n
Hofpoortziekenhuis. Sierat prai °°i
voor kerstmis vorig jaar ra rjl
benoemingsadviseur van het bi ien
Rotterdam. Mussen Kerst en on
nieuw kreeg Sierat te horen, d an
gesprekken over zijn benoemin lve'
in volle gang waren en door zo 'an
gaan na de bijzondere bisschop
synode in Rome. Simonis zou
die synode uitnodigen voorla
gesprek. p™
Sierat maakte hieruit op. dat d
schop wel zou toestemmen,
toen hij de bisschop na de sv fl
opbelde, bleek een gesprek niet
nodig. Simonis zei, dat hij hert 121
na de synode zeker niet" konf
stellen.