Ongelovige gastarbeiders? Dan nog liever een vrouw! BARRICADA Nicaragua's vage vrees voor het internationale imperialisme PUEBLO N° 59 C$1.50 iffoTERDAG 16 FEBRUARI 1980 TROUW/KWARTET De regering van Saoedi-Arabië heeft besloten dat de vrouw meer mogelijkheden moet krijgen om buitenshuis te werken. Voor een land waar de islamitische wet tot in de puntjes wordt nageleefd, lijkt dit een revolutionair besluit. Maar de economische ontwikkeling van het land wordt bemoeilijkt door een tekort aan arbeidskrachten. Dit dwingt de religieuze leiders te kiezen tussen twee kwaden: een snelle groei van het aantal buitenlandse gastarbeiders, die vaak geen moslem zijn, of de vrouw inschakelen in het arbeidsproces. "BUITENLAND! dir N. igrai Officieel mag de vrouw i Saoedi-Arabië de vier nuren van haar huis slechts verlaten als zij adtkesluierd is en vergezeld a «rordt door haar echtge- loot of vader. Zij mag liet autorijden en al- een een baan hebben bij een bedrijf waar uit sluitend vrouwen «erken. Voor de kinderen van buiten anders leveren deze strenge egels vaak enorme moeilijk- ïeden op. Een westerse diplo- elkoikaat die in een voornamelijk loor Saoediërs bewoonde rijk van Riaad woont, vertelt, lat zijn twaalfjarige dochter lauwelijks op straat kan spe en. Wanneer zij op een fiets en blokje om gaat. bekogelen iaoedische leeftijdgenóten l0 laar met stenen. t al| gehi Zonr ielee jndo »as in de laatste twee jaar zijn lkke' erscheidene nieuwe over- 13 sleidsgebouwen van damestoi- ijk. ;tten voorzien. Vroeger werd t als overbodig beschouwd, ant wat had een vrouw bui- inshuis te zoeken? Sommi- en zien een simpele verklaring iervoor: al die nieuwe over- eidsgebouwen in Riaad zijn oor Europese architecten ont worpen. )p het ministerie van plan- ling breekt men zich nu het door James Dorsey hoofd over de vraag hoe de vrouw een groter aandeel in het arbeidsproces kan krijgen zonder in strijd te komen met de sjaria, de islamitische wet geving. Het besluit van de mi nisterraad lijkt een nieuwe pe riode van liberalisatie in Saoe di-Arabië in te luiden. Die volgt dan op een periode waarin de emancipatie pas op de plaats maakte, of zelfs een pas achteruit: Vorige maand nog werd het de kranten op nieuw verboden foto's van vrouwen af te drukken. Poli tieke waarnemers zien dit als een concessie van de konink lijke familie aan de religieuze leiders, die zich naar aanlei ding van de overval op de Grote Moskee van Mekka zeer bezorgd maakten over het tempo van de modernisering van het land. School In de jaren zestig kwam de emancipatie van de vrouw op gang. De eerste meisjesschool werd in 1960 geopend en on- derwijsfunctionarissen con stateren nu dat vrouwen het in hun studie beter doen dan mannen. Ze zijn meer gewend zich te concentreren en in af zondering te werken, menen deze functionarissen. Geleidelijk kregen de vrou wen meer vrijheden, met name in de steden. De radio begon vrouwenprogramma's uit te zenden en vrouwen mochten als zangeres ook voor de microfoon komen. Met de komst van de televisie ontstonden er nieuwe moge lijkheden, al waren bij show- programma's aanvankelijk van de vrouwen alleen de han den te zien. Aan het eind van de jaren zestig maakten de vrouwen hun entree bij het ministerie van arbeid en soci ale zaken. Politieke waarnemers schrij ven deze liberalisatie toe aan het feit dat steeds meer Saoe- dische vrouwen het buiten land bezoeken en met nieuwe impressies terugkeren. Maar ook een ruzie tussen Egypte van Gamal Abdel Nasser en Saoedi-Arabië heeft tot deze ontwikkeling bijgedragen. Sa oedi-Arabië voelde zich ge noodzaakt te bewijzen dat Nasser ongelijk had met zijn beschuldiging dat het konink rijk feodaal en reactionair was. In de loop van de jaren zeven tig herstelde de islamitische geestelijkheid haar greep op het leven en de vrouw kreeg er geen vrijheden meer bij. (Nas sers ongelijk hoefde inmid dels ook niet meer te worden bewezen, de president over leed in 1970.) Nu zijn er echter binnenlandse redenen om de positie van de vrouw opnieuw onder de loep te nemen. Saoedi-Arabië heeft steeds meer arbeidskrachten nodig, maar de toevloed van gastar beiders uit India, Pakistan, Korea en Taiwan vervult vele Saoediërs met zorg. Misschien speelt ook hierbij de bezetting van de moskee in de heilige stad Mekka, eind vorig jaar, een rol. Volgens kroonprins Fahd heeft deze gebeurtenis „ons de ogen geopend voor zaken die wij tot nu toe als vanzelfsprekend be schouwden." De Saoediërs zijn wel van plan de strikte scheiding van mannen en vrouwen vol te houden. (Niet overal wordt die scheiding overigens conse quent volgehouden. Op bin nenlandse vluchten zitten mannen en vrouwen vrolijk door elkaar en traditioneel ge klede Saoedische mannen la ten er zich bedienen door wes ters geklede, niet-Saoedlsche stewardessen.) In vrouwenziekenhuizen en in het onderwijs voor vrouwen werken vrouwen nu op alle niveaus. Maar op de universi teiten mogen vrouwen slechts les van mannen krijgen via een gesloten tv-circuit en de bibliotheken hebben aparte openingstijden voor mannen en vrouwen. Geld Ook in het economische leven van Saoedi-Arabië moet de vrouw een belangrijkere rol gaan spelen. Twee weken ge leden zijn in de hoofdstad Ri aad de eerste bankfilialen ge- opand die uitsluitend voor vrouwen toegankelijk zijn. Op deze manier wil men de vrouw leren haar geld zelf te beheren en eigen bedrijven te stichten. Een bijkomend voordeel zou het zijn als allerlei bedragen die nu thuis onder het hoofd kussen worden bewaard, zo aan 's lands economie ten goede kunnen komen. De Saoediërs houden vol dat modernisering hun traditione le samenleving niet in gevaar hoeft te brengen, althans voorlopig niet. „Kijk maar naar onze jongeren die in het buitenland hebben gestu deerd," zegt een hoge ambte naar. „ZIJ keren terug nadat ze het goede en het slechte van het westen hebben ge proefd. Zij komen terug en laten hun westerse kledij ach ter. Ze voegen zich heel soepel in de traditionele patronen van onze samenleving, en uit eindelijk kiezen onze jonge mannen niet een westerse maar een Saoedische vrouw als partner voor het leven." Sommige liberalen in Saoedi- Arabië zien de toekomst an ders tegemoet. De directeur van het Instituut voor open baar bestuur in Riaad laat een nieuw onderkomen voor zijn Instituut bouwen, waarin de zalen berekend zijn op onder wijs aan mannen en vrouwen te samen. Over drie jaar zal de bouw voltooid zijn. „Tegen die tijd zal de schelding tus sen mannen en vrouwen tot het verleden behoren," ver wacht hij. Vaders i Veranderingen voltrekken zich echter langzaam in Saoe- di-Arabie. Op het ministerie van onderwijs vertelt men dat er vijf jaar geleden een nij pend tekort aan onderwijs krachten was. Met instem ming van koning Faisal werd aan de vaders van twee afge studeerde meisjes gevraagd of hun dochters onderwijs moch ten geven. De meisjes zouden een dubbel salaris genieten en de vaders mochten zelf een chauffeur uitzoeken die hun dochters naar school zou brengen. De vaders sloegen het aanbod af: „Hoe zouden we onze buren recht in de ogen kunnen kijken als onze dochters in ons levensonder houd zouden voorzien?" Maar dat er iets verandert, kan niet worden ontkend. Buitenlandse diplomaten in Riaad vertellen dat zij soms Saoedische echtparen op be zoek krijgen. Bij binnenkomst doet de vrouw dan haar sluier af. Twee jaar geleden was dat nog ondenkbaar. Bovendien is de sluier zelf ook niet weer wat hij geweest is. Sommige zijn zó doorzichtig, dat de rode lippenstift eronder on middellijk opvalt. „Sociale veranderingen zijn niet te decreteren," zegt de staatssecretaris van planning, dr. Faisal al Bashir. „In 1962 moest de nationale garde er voor zorgen dat de eerste meisjesschool open kon blij ven. Maar," voegt hij daaraan toe, „de Verenigde Staten werden in 1776onafhankellJken pas in 1912 kregen de vrouwen er het kiesrecht." De crisissituatie in Nicaragua is voorbij. De ergste longer is gestild en de balans van de chaos, die de verdreven regering van president Somoza achter liet, is opgemaakt. Het gevecht om invloed van xilitieke partijen en vakbonden is begonnen, en reigt ook al slachtoffers te maken. Ot bben n L<r ORGANO OFICIAL DEL FRENTE SANDINISTA OE L1BERACI0N NACIONAL door Wim Jansen ■Het kan nog een jaar of drie. vier luren voordat er algemene ver- liezingen in Nicaragua komen. Ve willen de mensen pas naar de tembus sturen als hun magen 'oldoende gevuld zijn en als ze •bea lunnen beseffen welke partij wie .j ertegenwoordigt. Daarvoor loet eerst iedereen kunnen lezen tn schrijven", aldus Alvaro Jerez. ioï 'enis Dstei :r lij L 'at verte is vooraanstaand lid van de Democra- ische Beweging (MDN), één van de poli tieke partijen in Nicaragua. Samen met •tegenwoordigers van andere politieke artijen in zijn land was hij deze week in (ederland om begrip te vragen voor het angzame herstel van de democratie* in ijn land. Een verkiezingsstrijd op dit mo- Jnent acht hij niet zinnig, omdat het over grote deel van de bevolking op de sandi- on listen zou stemmen, zonder to weten wat mdere politieke partijen voorstaan. De grootscheepse campagne tegen het anal fabetisme. die volgende maand begint, wordt dan ook gezien als een politieke daad Pas als iedereen kan lezen of schrij ven, is het verantwoord verkiezingen uit schrijven. ioor de vorming van de politieke partijen worden langzaam ook de krachtsverhou dingen in het land duidelijk. De Junta, waartoe ook de MDN van Alvaro Jerez 'hoort, wordt van twee kanten onder ïur genomen. Uiterst links biedt de 'Ste problemen: de activiteiten van de •tskistische Beweging van volksactie P), bracht de regering er eind januari 'lfs toe de aan deze partij verbonden M rui 1 a? ts aai nee' trots *A1 Wfs krant El Pueblo te sluiten en een aantal redacteuren te arresteren. Afgelopen maandag veroordeelde een rechtbank in Managua vier van hen tot twee jaar ge vangenis wegens contra-revolutionaire ac tiviteiten. Uitverkoop! Aanleiding voor de sluiting van El Pueblo waren de voortdurende aanvallen op de regering die te horen kreeg dat ze de revolutie verkwanselde. De trotskisten verweten de opstellers van de plannen voor wederopbouw „uitverkoop van het proletariaat aan de lokale bourgeoisie". De krant riep op tot actieve sabotage van het economische plan „om de macht weer in de handen van het volk te brengen" Deze oproep heeft op de grootste suikerfa briek van het land, in San Andres, al geleid tot moeilijkheden. Onder druk van de trotskistische bond waren de arbeiders in staking gegaan. Toen zij echter bij een stemming besloten weer aan het werk te gaan. werd dat verhinderd door een groep je Milpa's, gewapende mensen van de trotskistische bond. Deze bond probeert ook in andere delen van het land stakin gen uit te roepen voor hoger loon, hoewel het land vrijwel bankroet is. De sluiting van El Pueblo is van verschei dene kanten betiteld als een aanval op de persvrijheid in Nicaragua, in strijd met de nieuwe grondwet. Alvaro Jerez bestrijdt dit: „De revolutie is nog te broos om dergelijke sabotagedaden te kunnen over leven. De grondwet garandeert de pers vrijheid. maar zegt er wel bij dat de media de belangen van de revolutie niet mogen schaden. Een krant als La Prensa oefent ook regelmatig kritiek uit op de regering, maar die wordt geen strobreed in de weg gelegd." Jerez zegt dat een van de belangrijkste doelstellingen van de delegatie op de reis door Europa is begrip te kweken voor dergelijke situaties. Hij laat er geen twij fel over bestaan dat zijn land dergelijke interne conflicten niet kan gebruiken, nu er net een begin is gemaakt met de tweede etappe van de wederopbouw: het herstel van de produktiemiddelen, die het land onafhankelijk moeten maken van het bui tenland. Over de hulp die het buitenland aan Nica ragua heeft gegeven is Jerez zeer tevre den: „Zonder die hulp hadden wij de eer ste maanden na de omwenteling niet eens overleefd". Ook over de Verenigde Staten, die binnenkort 150 miljoen gulden be schikbaar zullen stellen, is hij positief: hij spreekt zelfs van „hartelijke" relaties. Toch uit hij voortdurend de vrees voor het „internationaal Imperialisme", dat bezig zou zijn met een contrarevolutie. Wat Je Je bij die vage term precies voor moet stel len. weet Jerez ook niet. Maar in zijn land is men ervan overtuigd dat een internatio nale perscampagne ten grondslag ligt aan een dergelijke imperialistische tegenrevo- lutie. Dat zou blijken uit berichten die melding maken van schending van de mensenrechten in Nicaragua of van een overdreven voorliefde van het land voor de politiek van Moskou. „We worden afgeschilderd als een tweede Cuba, alleen maar omdat we de hulp ac cepteren van twaalfhonderd Cubaanse onderwijzers, die ons helpen bij de alfabe tiseringscampagne. Of ze schrijven dat wij duizenden politieke gevangenen heb ben, onder wie vele kinderen. Maar ze hebben het dan over de zevenduizend gardisten en collaborateurs, die vastzitten wegens oorlogsmisdaden. Zij krijgen nu een eerlijk proces en zullen natuurlijk moeten boeten voor de moorden die ze hebben begaan. Ik ben Juist hier om dat soort dingen uit te leggen." Op de vraag of Je hier uit op kunt maken dat ook in Nederland een dergelijke pers campagne wordt gevoerd, krabbelt hij te rug. We geven meer aanvullende Informa- AL SERVICIO OE LA VERDAO V LA JUSTICIA Mimgua. DN..Domingo 19 de Agoilo dc 1979 Trt. 117»» UN PfRIODlCOOENUEVOTiPO QUE EXPWESA El ACTUM Y IAS ASPIMCIONES OE l»S MIVORIAS <tn MANAGUA NTAAAGUA tie, zegt hij. En hij voegt eraan toe dat de delegatie Inmiddels van het CDA de ga rantie heeft gekregen dat deze partij geen contra-revolutionaire activiteiten zal steunen. Overigens was Nicaragua een van de wei nige niet-gebonden landen In de Verenig de Naties die weigerden te stemmen voor de resolutie tegen de Sowjet-Unie, naar aanleiding van de inval in Afghanistan. Nicaragua onthield zich toen van stem ming, maar Jerez zegt dat dit niet uitge legd mag worden als steun aan Moskou. Het zou gaan om een onjuiste formulering van de VN-resolutie Toch vreest de Nicaraguaanse delegatie dat ook in Nederland bepaalde groeperin gen „waarschijnlijk zonder het, te we ten" die vage imperialistische campag ne steunen. Dat zou dan gaan om de CTN. een van de grotere vakbonden ln Nicara gua die tijdens het regime van Somoza altijd het verzet heeft gesteund. De bond heeft ook actief meegevochten, aldus Al varo Jerez, maar zou zich nu contra-revo lutionair opstellen. En dat zouden ze doen met steun van het CNV en de de Latijns- Amerikaanse vakcentrale Clat. Volgens Jerez heeft de CTN nauwe ban den met de Sociaal-Christelijke Partij (PSC), de meest rechtse van de twee chris telijke partijen op dit moment in Nicara gua. Die partij valt vaak het beleid van de regering aan. Jerez: „Zolang dat positieve oppositie is. is dat toegestaan. Maar de CTN riep drie dagen na de omwenteling al een staking uit voor hogere lonen in de gezondheidssector, terwijl er niet eens eten genoeg was voor de gewonden ln de ziekenhuizen. Ook weigert da bond zitting te nemen in een overkoepelende organisa tie, waarin alle vakbonden overleg kun nen plegen. We hebben aanwijzingen dat de CTN steun uit het buitenland krijgt." In een gesprek met het CNV hebben de Ntcaraguanen gevraagd er bij de CTN op aan te dringen zich wat positiever op te stellen tegenover de plannen van de rege ring. Zij vingen echter bot: het CNV is vast van plan de CTN te blijven steunen. Verbolgen: CNV-woordvoerder Henk Hofstede toont zich nogal verbolgen over deze voorstel ling van zaken: „Tot voor kort was de CTN communistisch, als Je Somoza mocht ge loven. Nu is die bond Ineens weer te rechts. Het ls niet waar dat de CTN de Nicaraguaanse revolutie saboteert. De bond stelt zich positief op tegenover de regering, maar wil wel politiek onafhanke lijk blijven. Daarom wil ze ook niet ln dat overkoepelende orgaan plaats nemen, uit angst dat dat uit zal draaien op een een heidsvakbond onder leiding van de Sandl- nistische bond. die de politieke belangen boven de belangen van de aangesloten leden stelt En dat leidt tot corruptie." Hij voegt eraan toe dat de houding van de CTN ook is Ingegeven door een angst voor het communisme Ook een woordvoerder van Clat-Neder- land toont zich ongelukkig met de be schuldiging dat zijn organisatie helpt bij het om zeep brengen van de Nicaraguaan se revolutie. „De CTN heeft in Nicaragua een goede rol gespeeld en zal zich ook nu constructJef-kritlsch en onafhankelijk op stellen. Dat kunnen wij steunen," aldus de woordvoerder n

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 15