Ernst ziet voor oecumene
geen nieuwe problemen
Gaat het zo goed
met de kerk?
Vastenactie dit jaar
nog gescheiden
Trouw
Gesprek wereldraad
over Ethiopië
Verbreek elke
band met
Zuid-Af rika
Voorbede voor
Argentinië
gevraagd
Nederlands
rapport
voor Melbourne
VANDAAG
Bisschop Tutu
buiten spel
VRQDAG 15 FEBRUARI 1900
TROUW/KWARTET
Van een medewerker
AMERSFOORT Wat betekende de bijzondere synode In Rome voor de oecumene ln
Nederland? Worden de rooms-katholleke contacten bevroren, of worden er wellicht stappen
terug gedaan? Deze vraag van ds. W. BlelJ (luthers) beantwoordde bisschop Ernst van Breda,
in de vergadering van de raad van kerken kort en krachtig met: „Voor de oecumene zijn geen
nieuwe moeilijkheden ontstaan. De rooms-katholleke kerk wil voortgaan op de weg van de
oecumene.'' Hij voegde er wel aan toe. dat ofschoon dit onderwerp op de agenda voorkwam
het niet langdurig en diepgaand Is behandeld.
In zijn overzicht van het gebeuren ln
Rome. dat ln de raad bij „mededelin
gen uit de kerken" aan de orde kwam.
onderstreepte bisschop Ernst, dat
daar een basis is gelegd om de ver
deeldheid ln de beoordeling van de
pastorale situatie ln ons land en het
pastoraal handelen in verband hier
mee. te overwinnen- Daarbij is het
sleutelwoord „communlo": als bis
schoppen zullen we elkaar moeten
vinden langs de weg van ontmoeting
van ieders geweten in ons pastoraal
handelen.
•4
Op de vraag van dr R. J. Mooi (her
vormd) of daarmee het woord „gewe
ten" niet wordt gemystificeerd, om
dat het in de praktijk meestal bete
kent „iets wat Je met alle geweld door
wilt zetten", reageerde mgr. Ernst:
„In die zin is dat gevaar er bij ons
ook. Maar dat is de opdracht natuur
lijk niet. De opdracht is te komen tot
een werkelijke ontmoeting van de
gewetens om aldus „communlo" te
bereiken. Als we hierin slagen zie ik
dat als een genade. En tegelijk is het
voor ons een verantwoordelijkheid."
Nieuwe Kerk
Dé raad zette vervolgens de puntjes
op de i voor de afsluiting van de
kef-kenconferentie. Tot mei zullen
plaatselijk meerjarenprogramma's
worden opgesteld, die regionaal en
tenslotte landelijk worden geïnventa
riseerd. In een beleidsconferentie te
Luhteren op 14 en 15 november met
vertegenwoordigers uit alle regio's en
van de landelijke raad wordt vervol-
GENEVE tEPD) Vertegenwoordi
gers van de wereldraad van kerken
hebben lft Addis Abeba gesproken
met representanten van de Ethiopi
sche militaire regering over de men
senrechten Dit heeft de wereldraad
in Genève bekendgemaakt.
Kolonel Berhanu Beyeh en kapitein
Gesses Wolde Kldam gaven de verze
kering. dat voor alle Ethloplërs vrij
heid van godsdienst geldt De militai
ren (Jltten verder vooral de wens. dat
de kerken actief meedoen aan de ont
wikkeling van het land en de strijd
tegén analfabetisme, armoede en on
gerechtigheid.
Het gesprek vond eind Januari plaats
aan de rand van een vergadering van
kerkelijke hulporganisaties in Addis
Abeba Daarbij werd een „oecume
nisch consortium" gevormd om de
orthodoxe kerk van Ethiopië te hel
pen bij de uitvoering van een ontwik
kelingsprogramma en de opleiding
van» personeel Het consortium heeft
drie miljoen gulden toegezegd voor
een driejarenplan Het geld komt van
kerken ln Engeland, de Verenigde
Staten. Zwitserland. Oost- en West-
DuiUland en de Sowjetunie (de Rus
sische orthodoxe kerk) en van de we
reldraad zelf.
waarin opgenomen Oe Rotter
dammer. met Dordts Oagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Witgave Trouw/Kwartet BV
Hbo'd'edêcteu' Jen/e Tammmga
"öi'ecieuf mg O Poslma
HOOFDKANTOOR
jp00 AW AmvenJam
W*>aufs«aar 13T Atiyeroam
te 0?0 9' 3456
rpe. «3006
'jfovq 'c 66 30 00
Ned Ciedetoa'.
fle.rrw^nf 33 00 12 574
Omeer-regro
X'toOO
«EGO «OTTERDAM 00«0«ECHT
Pos'tx-s 949
3000 AX Rotterdam
te< 010-11SSM (#öonnem«nten
e" twxorgrigi
r*i 010-115568 iredactwt
ie' HS700iurtHu<l#nd*oor
advened >est
Westtxaa» a
Roti er öam
R6GO DEN HAAG lE'DEN
PovDus iOt
25ot CC Oen Haag
'e on? 46944$
(abonnementen en baiorgmgj
te» 070-469445 (redactie)
tel 070-466064 uitsluitend voor
advert ent**)
p4rk»traai 22 Den naaa
REG'O NOORD OOST NEDERLANO
I Abonnementen en bexorymg)
Pftvbus 3
éO&OU Zeoee
te O WOO-7030
J» Met mar At 56 Z*o»e
4
-Abonnementsprijzen:
l~ Per maand 14 M
I Pa» kwartaal SO »S
nw hart |a#r 101 SO
Nr jaar Xlt 40
'4 Jke-'i
'refereren 00 aan vaag
jTeieiorvscne aOonnementenoodrachfen
.-e adressen boveni
Ooga»e tam.'.et>er<nien 9-'9 30 v»n
»*"aa-dag 1 m .r ,oag Op zondag an 18-
£0 uu' iele' 020-9'3456
pogm.n aij*erientes ie>
020 936668 ot sen- aan M.n. Adv
•j'de' postöo» 433
)000 AK AMSTERDAM
Adres».,Jongen j 's'u'tend scu.ne'i*
aën on/e Amsferdemse adressen
AMERSFOORT De Broederkring,
een organisatie van zwarte predi
kanten in Zuid-Afrika, wil. dat de
Nederlandse regering alle diploma
tieke betrekkingen met de regering
van Zuid-Afrika verbreekt.
„De regering van ons land vertegen
woordigt slechts een blanke minder
heid". aldus een delegatie van de
Broederkring in de vergadering van
de raad van kerken. De delegatie
vroeg de Nederlandse kerken stap
pen bij de regering te doen.
gens het oecumenisch beleid voor de
komende Jaren, als het ware uit het
grondvlak getild en onder woorden
gebracht.
De presentatie van die resultaten is
op zaterdag 29 november in de afslui
tende landelijke bijeenkomst, waar
1500 tot 2000 deelnemers worden ver
wacht. Hoewel alles nog niet in kan
nen en kruiken is. lijkt de kans groot,
dat deze slotbijeenkomst niet in het
Jaarbeursgebouw te Utrecht, maar in
de Nieuwe Kerk te Amsterdam kan
worden gehouden. Deelnemers aan
het gebeuren zal worden gevraagd
van een en ander de volgende dag,
zondag 30 november, mededeling te
doen in hun kerkdiensten, waardoor
een terugkoppeling naar het grond
vlak ontstaat.
Kernwapens
De raad besloot voorts, nu in 1981 een
beslissing moet vallen over de plaat
sing van nieuwe kernwapens in ons
land daarover met de leden-kerken
een bezinning op gang te brengen. De
raad wil de discussie binnen de ker
ken samenvatten, alsmede een over
zicht maken van hetgeen de raad zelf
en de leden-kerken over dit vraag
stuk de afgelopen Jaren hebben ge
zegd. Verder zal in dit verband con
tact worden opgenomen met het IKV,
met de CDA-studiecommlssie, die
binnenkort een rapport over de mo
dernisering van kernwapens hoopt
uit te brengen en met kerken ln het
buitenland. Tenslotte zou dan met
regering en parlement een gesprek
over deze materie kunnen worden
geopend.
Het moderamen van de raad kreeg
groen licht om met het IKV het over
leg te openen over een werkrelatie,
waarbij beide hun eigen verantwoor
delijkheid behouden. Over het ver
kennend gesprek zal in een komende
vergadering worden gerapporteerd.
Racisme
De raad besloot het rapport van een
onlangs gehouden consultatie te
Hierden over „racisme in de jaren
tachtig en het antwoord van de ker
ken" naar alle leden-kerken te sturen,
alsook naar een volgende maand te
Stockholm te houden Europese con
sultatie over dat onderwerp, waar
naar ook een delegatie van de raad is
afgevaardigd. De leden-kerken zul
len, aldus een aanbeveling, voor de
cember van dit Jaar een eigen beleids
visie inzake de minderheden in onze
samenleving moeten hebben ontwik
keld. De raad van kerken, aldus een
andere aanbeveling, zal met voorrang
een multi-raciale taakgroep in het
leven moeten roepen voor de proble
matiek van de minderheden. Er zal
ook een functionaris komen, te be
noemen door een van de lid-kerken,
die bij de taakgroep wordt gedeta
cheerd. Naar Stockholm neemt de
delegatie o m. als aanbeveling mee
dat leden-kerken van de wereldraad
geen beraad meer zullen aangaan
over racisme zonder dat raciaal on
derdrukten erbij tegenwoordig zijn.
ADVERTENTIE
Wending, het maandblad voor evangelie, cultuur en samenleving.
Deze maand een extra themanummer:
GELOVENNA AUSCHWITZ
Elie Wiesel, Ignaz Maybaum,
S. Herman, Awraham Soetendorp,
David Kleerekoper,
F. W. Marquardt,
D. J. van der Sluis, Karei Deurloo,
Hans Jansen, Leonard Oosterveen,
F. J. Hoogewoud, Maria de Groot, Theo Witvliet
Te bestellen bij:
Boekencentrum. Postbus 84176, Den Haag: telefoon070-512II1
Stuur mij I exemplaar van het januarinummer van Wending
5,50 verzendkosten)
o Stuur mij een proefabonnement van 4 maanden voor 10,
Naam
Adres
Plaats
UTRECHT De landelijke bisschoppelijke vastenactie en de
aparte vastenactie van het bisdom Roermond zullen dit jaar
nog gescheiden zijn. Dit ondanks het besluit van de bisschop
pensynode ln Rome. dat bisschop Gljsen de samenwerking in
de vastenactie diende te herstellen.
De bisschoppen hebben zich er op
hun maandelijkse vergadering in
Breda bij neergelegd, dat het gezien
de vergevorderde tijd niet meer mo
gelijk was. nu al tot eenheid te ko
men. Wel hebben zij besloten, er
„energiek naar te streven", de een
heid op korte termijn weer tot stand
te brengen Dit geldt ook voor de
pauselijke missiewerken en de week
voor de Nederlandse missionaris Bis
schop Bluyssen zal. samen met zijn
collega's Möller en Simonis. gesprek
ken gaan voeren met de besturen van
de drie genoemde instellingen over de
moeilijkheden tussen hen en bis
schop Oijsen.
Hiërarchisch
Het beraad van priesters en pastorale
werkers ln het bisdom Den Bosch
heeft uitgesproken, dat het slotdocu
ment van de bisschoppensynode ln
Rome getuigt van een eenzijdig hlër-
archlsch-clericale kerkvisie. De Bos
sche priesters en pastorale werkers
herkennen er de theologie van het
door Henk Lemckert
In Trouw van zaterdag 9 februari schrijft Hans Bou-
ma in een vlot artikel, dat hij zonder veel moeite erin
slaagt tien punten op te noemen waaruit valt op te
maken dat het goed gaat met de kerk.
Met „de kerk" blijkt Bouma de groep mensen op het
oog te hebben die periodiek in een of andere vorm bij
elkaar plegen te komen en vanuit die relatie hun
christen-zijn proberen te intensiveren.
Ik ben. mét Bouma. blij om de frisse geest die er is
gaan waaien binnen de vaak muffe ruimten van de
kerk en verheug me mét hem over tal van veelbelo
vende signalen die op herbezinning duiden maar kan
de schrijver toch verder helaas niet volgen in zijn
Jubelend betoog over de kerk die weer met rasse
schreden „bergopwaarts" zou gaan.
Ik ben bang dat, integendeel, de kerk in haar ontwik
keling steeds verder achterblijft bij die van de maat
schappij en dat de vele pluspunten die her en der
(gelukkig) waargenomen worden meestal particuliere
initiatieven zijn die dikwijls niet of met de grootste
moeite gesanktioneerd worden. Ik zal proberen in een
zestal punten (alle aansluitend op die van Bouma)
proberen me nader te verklaren:
1) Dat de kerk meer en meer haar boodschap voor
deze aarde bedoelt, wordt Je in leder geval duidelijk
als Je haar financiële toestand een beetje volgt. In veel
gevallen is voortbestaan alleen maar mogelijk door
rigoreuze opruiming van kerkgebouwen én kader. Een
groot gedeelte van de leden der kerk zijn gewoon als
god ln Frankrijk te leven doch beschouwen hun
kerkelijke bijdrage als een contributie van de één of
andere hobbyclub.
2) Er mag dan sprake zijn van een rehabilitatie van
Israël, ik ben er nog niet zo zeker van dat er, in het
algemeen, in de prediking zo veel van die spanning
tussen het Oude en Nieuwe Testament bij de gemeen
ten overkomt.
Ondanks het fenomenale aanbod ln verfrissende theo
logische literatuur dat Jaarlijks van de persen rolt,
blijken weinig predikheren bereid echt studie te ma
ken van de stof, die ze wekelijks aan hun gemeente
moeten verklaren.
Daarnaast schijnt het voor velen te tijdrovend te zijn
om zich te voegen ln de één of andere leesdiscipline
zoals die vanuit verschillende Invalshoeken voor de
zich voorbereidende voorganger beschikbaar zijn.
Door het veronachtzamen van dit soort door ande
ren soms al eeuwen beproefde handreikingen doen
de heren homileten zichzelf én de gemeenten die zij
dienen schromelijk tekort.
3) Het is opmerkelijk dat het begrip „kennis", door
velen zo noodzakelijk geacht voor het slagen in de
maatschappij, in het kerkelijk leven plotseling niet zo
belangrijk meer schijnt te zijn. Wordt het als normaal
ervaren dat men zich op vrijwel elk terrein terdege
voorbereidt op de loopbaan die men ambieert, in de
kerk houden de meesten het na hun catechisatie voor
gezien. Het gevolg kan zijn dat zorgyuldig'voorberei
de, fijnzinnige initiatieven geen kans krijgen omdat
het de leden van de kerkeraad niet behaagde zich
werkelijk in de voorstellen te verdiepen.
4) De vrouw mag dan, na eeuwen schrijnend misver
stand, haar plaats binnen de kerk gekregen hebben,
voor onze toekomst: onze kinderen ziet de kerk er nog
zorgwekkend uit. Want overal in den lande komt het
nog volop voor, dat aan de kinderen hun aanwezig
heid bij de hoofddienst van de gemeente botweg
geweigerd wordt.
En nog maar weinigen zijn op het
idee gekomen om in platats van het kind de zaal uit te
sturen de vaak oneigenlijke manier van spreken,
spelen en zingen aan te passen aan de frisse, ongecom
pliceerde leefwijze van het kind.
5) De wetenschap van de liturgie mag zich in een
stijgende belangstelling verheugen. Maar belangstel
ling betekent nog niet altijd praktisering. Het is te
danken aan het onvermoeibare strijden van een aan
tal gedrevenen (denk b.v. aarr de Van der'Leeuwstich-
ting), dat er nu overal een liturgische heroriëntatie-
gesignaleerd wordt. Maar de grote massa is nog steeds
geen rol toebedeeld ln het spannende spel, dat liturgie
voor een mondig gemeentelid zou kunnen zijn.
6) Mijn laatste punt betreft mijn ernstige zorg over de
muziek in de kerk. De unieke plaats die deze inneemt
binnen de reformatorische kerk, staat voor iedereen
buiten kijf. Het eigenaardige feit doet zich voor, dat
we in onze verwende cultuur steeds méér eisen aan de
kwaliteit van muziek en vormgeving -gaan stellen,
terwijl we binnen de muren van onze kérk met goed
willende amateurs werken en graag bereid zijn om te
spreken over de financiële aantrekkelijkheden van
een elektronisch orgel. En zelfs ds meest erudiete
kerkganger heeft er vaak niet de minste moeite rrtee
om werkelijk walgelijke, totaal niet passende muziek
aan te horen. De verschillende organistenverenigin
gen streven wel naar een verbetering van het peil der
muziek en eredienst maar hun streven blijft gepruttel
diep in de buik van de machtige kerk
Lóten we hopen dat al deze zaken nog eens achter
haald zijn zodat we, met Hans Bouma, kunnen zeg
gen: Het gaat goed met de kerk!
Henk Lemckert is ondernemer te Den Haag.
volk van God en het tweede Vati
caans concilie niet ln. Zij hebben bis
schop Bluyssen gevraagd, verder te
werken in de geest van het concilie.
De Bossche bisschop beaamde, dat
het synodestuk sterk clericaal en
hiërarchisch aandoet. HIJ zei het zelf
anders gedaan te zullen hebben,
„maar het is moeilijk ln zo'n kort stuk
een genuanceerde visie op de kerk
neer te leggen." aldus mgr. Bluyssen.
Ter inleiding van de vergadering van
het beraad had bisschop Bluyssen
erop gewezen, dat zijn pastorale be
leidsvisie door de synode ln Rome
niet ls veranderd Hij ls er Integen
deel Juist in versterkt. „Er is belang
gehecht aan de plaats van de leken en
hun Inzet wordt bevorderd. Dat is
gedaan met handhaving van andere
verantwoordelijkheden in de kerk.
Als ik pleit voor ruimte voor
Individuele geloofsgroei, betekent
dat tevens respect voor wat aan ge
loof wordt overgeleverd."
LEUSDEN In verband met de situ
atie in Argentinië waar razzia's wor
den gehouden en mensen worden ver
moord of ontvoerd heeft het zen
dingscentrum in Leusden alle gere
formeerde predikanten en kerkera
den opgeroepen in de kerkdiensten
van komende zondag 17 februari de
nood van de Argentijnen te ge
denken.
Argentijnse kerken hebben hierom
gevraagd. De directe aanleiding is het
bijeenkomen van de commissie voor
de mensenrechten van de Verenigde
Naties, woensdag in Genève, over de
situatie in Argentinië. In de brief aan
de kerkeraden wordt gevraagd het
zelfde gebed te bidden, dat onlangs ln
Buenos Aires in een interkerkelijke
bidstond werd gebeden aan de voor
avond van het bezoek dat de commis
sie voor de mensenrechten aan het
land bracht.
AMSTERDAM De Nederlandse
zendingsraad heeft een rapport, geti
teld „De macht en het kruis", laten
samenstellen ter voorbereiding van
de wereldzendlngsconferentie. die
van 12 tot 25 mei In Melbourne wordt
gehouden. Een groep protestantse en
rooms-katholleke theologen en socio
logen toetsen in dit rapport de Neder
landse samenleving aan het conferen
tiethema „Uw koninkrijk kome" en
geven aan. hoe de kerken in hun
eigen omgeving zendingsbewust kun
nen worden.
Aandacht wordt besteed aan econo
mie, politiek, wetenschap en samen
leving. Als voorbeelden van hoe het
zou kunnen („verhalen als gelijkenis
sen") wordt een overzicht gegeven
van het Utrechts stiltecentrum, de
Calamagroep in Rotterdam, de oecu
menische werkplaats in Zaandam, de
werkgroep „De vrouw in de kerk en
samenleving," de IKV-campagne en
de samenwerkende kerken in de Leid
se Merenwijk.
ADVERTENTIE
n
m
nt
KUNNEN WE NOG TERUG?
Soms wordt het mij Ineens nog we«
veel duidelijker dat we niet luid
genoeg kunnen protesteren tegen 4
die plannen om ons met nog meer
radiostations en televisienetten opiljis
zadelen. Alles groeit ln het
ongelooflijke uit. Was er vroeger éét
carnaval-hit, vandaag meent iedere 1
artiest er een te moeten maken. Maj (ft'k
dat is daar niet alleen zo. Het valt ra pnS
op dat het een trend is ln onze cultu ,e,
die verontrusten kan. Wie in een
boekwinkel van enige betekenis ni^
boeken en geschriften over een
bepaald onderwerp vraagt, krijgtet
plank aangewezen waar iedere
deskundige, vaak met zeer kleine
nuances, zijn zegje over het
onderwerp doet. Een boek dat het
doet. doet het heel kort. Twee weke!
daarna is het al weer verdwenen lnó
golven nieuwere uitgaven. Het lijkt
soms op of onze cultuur dicht groeit r
een ondoordringbare Jungle. De
planten en bomen zijn op zichzelf
waarschijnlijk alle even de moeite c
waard, maar ze omstrengelen elkau ire.
tot een ono verzlchtell J ken
ondoordringbaar geheel. Ik denk dt
het vroeger anders was. Een boek
kwam uit, er verscheen een gedicht,
een nieuw schilderij en men was er
voorlopig niet over uitgepraat en opT"
uitgekeken. De golf die het nieuwe
veroorzaakte deinde lang na en
iedere geïnteresseerde kreeg
ruimschoots de gelegenheid om de
gedachten achter het object op zich
in te laten werken. Mijn
boekhandelaar is een enthousiaste
man. 't Valt me op dat hij snel ln
uitbundige superlatieven vervalt bl
de aankondiging van een nieuwe
roman. Maar terwijl hij zo staat te
praten denk ik: wat zal het volgende
week weer zijn? Dat doet me soms ,|f
grijpen naar iets dat vroeger een veq
grotere deining veroorzaakte dan
enig werk vandaag. Maar hoe moet
dat dan als straks onze kamers bol
staan van de informatie, van de
liedjes en van de filmseries? En
allemaal even grijs. Kunnen we nog
terug?
dsri
pn
ire
sb(
H'US
he>
VOORBUGAN»
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Zetten J. Westland]
Amersfoort.
Aangenomen: de benoeming van|
gen. synode tot pred. van de eva:
sche hernhutter broedergemeente
Suriname mevr. A. M. Spijkerb(
kand. te Arnhem, bevestiging vind
plaats op 17 febr. te Amsterdam.
Beroepbaar: T. S. Fahner, Egeliü
laan 31 te Zeist; W. van de Kam ofe
Linnaeuslaan 57 te Utrecht.
Afscheid: 17 febr. van Echteld H. i
Vermeulen ber. te Nieuw en St. Jooi
land.
Intrede: te Amsterdam (Sloterki
(part-time) kand. R. J. Bakker u
Sassenheim.
Bevestiging: te Amersfoort (t.bi
herv. bond. inwendige zending) I
Westland uit Dinteloord.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Aangenomen: naar Heemse 8. Cnoi
sen te Hoogkerk, die bedankte voc
Bergentheim.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Eindhoven E. Venen:
te Drachten; te Nieuwerkerk (Z) M..
van Gelder te Gouda.
Ds. F. J. Jansen
Op de leeftijd van 68 jaar ls overleA
ds. F. J. Jansen te Beetsterzwaag.
de gereformeerde kerken was ds. Ji
sen achtereenvolgens predikant
IJsselstein (1946), Tzummarum (19
en Garrelsweer (1966). In 1976 gingl
met emeritaat.
)l
Verplicht kerkboek niet erg in trek
AMSTERDAM Eén jaar geleden
werd voor de Nederlandse rk kerken
een nieuw altaarmissaal uitgegeven
en verplicht gesteld. In dit missaal,
een dik, groot kerkboek, zijn de tek
sten te vinden die in de liturgievierin
gen worden gebruikt, behalve de
preek en de liederen. Het boek geeft
ook de ruimte aan die wordt gelaten
aan eigen invulling en variaties.
Op de bisschoppensynode is nog eens
benadrukt dat „de trouw aan Chris
tus" eist dat men zich strikt aan dit
officiële boek houdt.
Het rk weekblad de Bazuin heeft vo
rig Jaar een speciaal nummer gewijd
aan dit missaal. Nu heeft het een
enquête laten houden om te zien of en
in hoeverre het altaarmissaal in feite
in de rk kerken functioneert. Drie
kwart van de kerken heeft het boek in
huis. maar in ruim de helft van de
kerken wordt het nooit gebruikt en
nog niet één op de vijf houdt zich
strikt aan het missaal.
Er zijn vooral bezwaren tegen de taal
die „ver weg staat van de wereld
waarin wij leven". Volgens de Bazuin
blijkt het onmogelijk de liturgische
creativiteit „te breidelen tussen twee
kaften."
ADVERTENTIE
Het Evangelie Is een kracht Gods
voor diepgaande veranderingen, ook op maatschap
pelijk gebied. Want de ziekte van de maatschappl] Is
de zonde van het zelfzuchtige hart. Kom los van uzelf
en geef een Nieuwe Testament 2,63) voor een van
de 200.000 achoolklnderen van Brazilië.
Het Evangelie la de redding, ook voor Brazilië.
Giro 901.000 van In de Rechte Straat te Velp met verm.
NTBr.
HAMMENSKRAAL (ANP) Bis
schop Desmond Tutu. secretaris van
de Zuidafrikaanse raad van kerken,
heeft zich erover beklaagd, dat de
regering in Pretoria hem volledig ne
geert na zijn „Kopenhagen-episode".
Daar bepleitte hij vorig jaar septem
ber een boycot van Zuidafrikaanse
kolen.
..Vroeger schreef premier Botha mij
wel brieven van drie kantjes. Tegen
woordig worden mijn brieven niet
eens meer beantwoord." zei Tutu op
het beraad over de strijd tegen het
racisme in Hammanskraal.
Volgens hem heeft de regering het
vertrouwen ln de gehele raad van
kerken opgezegd.
Wladimir Boertsew
Op 8 januari is in Moskou de ortl*
doxe dissident Wladimir Boert» j[
aangehouden, zo is deze week vers 1(
men. Boertsew is koster en een vam
oprichters van de orthodoxe studl >,7
club van Alexander Ogorodnlko IV
Deze en zijn medewerkers Lew Re*e
son en Wladimir Poretsj wachten l
voorarrest op hun berechting.
vrouw Tatioana Tsjipkowa, die oc i.15
tot de groep behoort, is onlangs vt ,;e
oordeeld tot drie jaar werkkamp or
dat zij een politieman een klap hl
gegeven.
Mgr. Rooyackers
Op 74-jarige leeftijd is gisteren e« *aR
leden mgr. L. A. Th. Rooyackers, ou
vicaris-generaal van bisschop Bt
kers en oud-vicaris van biuclM *r
Bluyssen voor missie, oecumei {•l1
maatschappelijke instituten en In
delijke organen. Mgr. Rooyackers
ln Den Bosch worden begraven
een uitvaartdienst in de Sint Jan
woensdag 11 uur begint. Van 1961
zijn emeritaat in 1973 was hij vlei
generaal) van het bisdom Den Bc
In deze functie was hij actief in
oecumenische beweging, in het vf
malig pastoraal instituut van de
derlandse kerkprovincie (PINK)
het pastoraal concilie van Noordi
kerhout. Lange Jaren was hij betflw,".'.
ken bij het Bossche bisdomblad P ,',n:
Sint Jansklokken. Dit had tot gevoï
dat hij reeds op 28 juni 1940 door*
Duitsers werd gearresteerd en tot
de bevrijding in het Duitse concë
tratiekamp Dachau heeft gezet*
omdat het blad het nationaal-soc
llsme en de Jodenvervolging veroo n'
deelde.
''0n
Zwartkruis
roe
Bisschop Zwartkruis van Haarlem rilT
gisteren vertrokken voor een bez«
van een maand aan Australië 1
Nieuw-Zeeland. Er werken daar
Nederlandse aalmoezeniers ond
emigranten van Nederlandse ^rc
komst. Mgr. Zwartkruis is als
granten-bisschop voor deze ziel O" r.in)
verantwoordelijk.