loe een filmer Don
iovanni vermoordt
21°
Strafpleiter
op de mestvaalt
Visvergiftiging,pantomime, arme rijke
kinderen, Walt Disney en spoken
ee opmerkelijke Westerns
VOORTAAN
KAN NEDERLAND
LEKKER GOEDKOPER
ROKEN.
Kort en klein
Forellen
Ratataplan
Prolongaties en reprises
20
VOOR
Jmm
The Amityville
Horror
De schatgravers
van Matecumbe
And Justice for All
TROUW/KWARTET P 17 RHS 19
door W. Wlelek-Berg
Er draaien deze week een paar films, die in het buitenland met een welgevallig oog werden
bekeken, doch mij niet konden bekoren. Aangezien ik doe wat ik wil, stop ik ze gewoon onder
„Kort en Klein".
G I irello (José van Dam) en Don Giovanni (Ruggero Raimondi, rechts) verwisselen van kostuum en
v-Jlter; scène uit de verfilmde Mozart-opera Don Giovanni. Middenachter Giovanni's steeds aanwezi-
terk op hem gelijkende, dienaar die voortdurend betekenisvol zwijgend toeziet.
mak.
dionijFranz Straatman
De eerste. ..Las Truchas" ofte wel „De
Forellen" van de Spaanse regisseur
Jose Luis Garcia Sanchez, kwam in
1978 zelfs met de Zilveren Beer thuis
van de Berlinale. Misschien was het
daar nog niet goed doorgedrongen,
dat Franco dood is en dat een regis
seur met een beetje moed nu wel eens
echt aan de verwerking van het verle
den kan beginnen zonder politiek ver
stoppertje te spelen.
Sanchez komt niet verder dan het
(onder het fascistische regime gebrui
kelijke) morrige en in parabelen ge
hulde aanschoppen tegen de verstar
de en vermolmde bourgeoisie. In zijn
nogal onsamenhangend vertelde en
met onnodig grove en onsmakelijke
effecten opgesmukte satire gaat het
om de notabelen van een hengelaars
club. die in een verloederd restaurant
te zamen komen om de door een van
hen gevangen forellen te verorberen.
Eerst is er een opstootje van het
mindere volk. daarna gaat het perso
neel in staking, ten slotte blijken de
forellen in zo verregaande staat van
ontbinding te verkeren, dat ze slechts
door lieden met gasmaskers op ge
bakken kunnen worden. Doch de oor
spronkelijke rivaliteit maakt plaats
voor de solidariteit van de heersende
klasse: ze vreten hun eigen voer let
terlijk tot de dood erop volgt.
iy. hÉTERDAM Wie echt van muziek houdt, moet op zijn hoede zijn wanneer hij.of zij een
:oop binnenstapt waar de verfilming van Mozarts opera Don Giovanni draait. Tien tegen
^'aa lat, net als bij de perspresentatie, het geluid veel te hard staat waardoor je oren aan het
van de eerste acte (pauze) doofgeschreeuwd zijn.
H
teren, desnoods luidkeels, is
lngend geboden. En dan nog:
lui A^inptnllAtiAc. In klAceAnAn
:»cht
luidsinstallaties in bioscopen
ïgesteld op spreken, niet op
en orkest; in het klankbeeld
ekt voldoende laagte, waar-
2hrij
gemoffeld, maar het is te verdedigen
want Mozart schreef naar de stijl ge
meten een zuiver Italiaanse opera.
In die fraaie omgeving lopen, rennen
en varen de zangers zich wezenloos
lijnen in de orkestpartij ver- omdat de camera hen steeds weer in
En dat orkest (van de opera
'..rijs. gedirigeerd door Lorin
,e4 I) is bovendien naar het tweede
- peggedrukt ten gunste van de
STE s die zeer prominent op de
iuize tjn gezet.
E
lam ee om Don Giovanni te verfil-
nvraiis afkomstig van Rolf Lieber-
>RM tot Juli a.s. directeur van de
NGE t opera. De man is bezeten van
ind lachte dat opera een dure zaak
888 draait op gemeenschapsgeld,
lijvaar een te kleine groep (welge-
3n n en/of goedontwikkelden) van
>p v»fer' droomt van algemene
gta. eiding dankzij moderne tech-
b. i als video (eidofoorschermen
der te zalen) en film. Video zou zeer
■d, kt zijn voor overname van pro-
- s in het operatheater; met film
itiebfe ln grootse stijl buiten het
treden.
Dpbrej
ge.rlsme
420
mini Amerikaanse filmregisseur Jo-
-osey heeft Liebermann (die het
kens t eerst aanbood aan Patrice
V. au. de spraakmakende toneel
i 37 eraregisseur) een gewillige com-
903 gevonden. De camera voert ons
>k langs de mooiste renaissance
;CHA s en fraaiste (puur toerisme!)
ihappen in de wijde omtrek van
lë. Dat de opera in Spanje
waar Don Rokkenjager tien
oveel succes heeft, wordt weg-
een nieuw perspectief wil plaatsen.
Maar dramatisch schiet je er niets
mee op. Als Losey de bedrogen
echtgenote van Giovanni, Donna El
vira, door de grasvelden laat benen
tijdens haar wraakaria, dan kun je
dat wel uitleggen als symbolisch voor
haar zoekende lust tot wreken, maar
dan wordt wel alle aandacht afgeleid
van de muziek die juist die lust tracht
uit te drukken. En dat is de essentie
in (deze) opera: in gestyleerde vormen
realiteiten waarmaken. Wie daar rea
listische plaatjes tegenaanplakt (om
te populariseren, te democratiseren
zoals Liebermann wil?) borstelt ge
woon tegen een conventie in. Neen.
dan kan men beter terecht bij Ingmar
Bergman die destijds in de verfilming
van Die Zauberflöte binnen het kader
van theater toch film wist te
scheppen.
Doodernstig
Losey's aanpak is. net als van diri
gent Maazel, loodzwaar en doodern
stig. Slechts op één plaats breekt in
de beelden de Iducht door als Giovan
ni's knecht Leporello een opgevou
wen boekwerk schier eindeloos laat
ontplooien om Elvira te laten zien dat
zij niet één uit duizend, maar één van
de duizend is voor Giovanni. Zelfs
déór mist Maazel de boot. Aan afwer
king van het orkestspel komt hij nau
welijks toe en soms heb je het idee
dat de musici hun partijen voor het
eerst zien (menuet tijdens de feest-
scène).
In zijn cynische kijk op Don Giovan
ni's handel en wandel wordt Losey
waarachtig nog modieus ook door in
het slottafereel (de Stenen Gast komt
eten) de verloedering naar een climax
te voeren met een merkwaardige, tra
vestieten figuratie la Pasolirü. En
daar zien we dan ook dat merkwaar
dige knechtje (sprekend gelijkend ge
schminkt) van Giovanni, een zwijgen
de rol, brutaalweg aan tafel zitten.
Dat knaapje is altijd aanwezig op de
„zwarte" momenten. Zijn kwade ge
nius? Een homofiele verwijzing,
merkte iemand op. Wie Don Giovanni
zo wil zien, moet zijn verstand dan
wel mét jas en pet bij de garderobe
afgeven!
Theater
Deze Don Giovanni is nog het interes
santst (gelukkig maar) door de vocale
bezetting met Ruggero Raimondi
(Giovanni). Edda Moser (Donna
Anna) Kirl te Kanwa (Elvira) Teresa
Berganza (Zerlina; goddelijk gezon
gen. helaas heeft ze een te oud gezicht
voor deze meisjesrol, dus daarin ls
deze film niet beter dan menige ope-
raproduktie) en José van Dam (Lepo
rello). Wie met iets minder genoegen
wil nemen, moet wachten tot 29 fe
bruari als onze Nederlandse Opera
Stichting de Don Giovanni weer te
rugbrengt in een zeer overtuigende,
boeiende regie van Götz Friedrich.
Gewoon goed muziek-theater. Daar
lééft opera. In de bioscoop kan men
zien hoe een filmer Don Giovanni
vermoordt.
Amsterdam-Alfa, 16 jr.
:h and Sundance en Eagle's Wing
'estern-genre heeft vele vertakkingen: kluchtige, ironische, edele, magische, het laatste
iium ook meer of minder eerlijk sociaal of politiek geëngageerde.
van die spruiten uit de aloude
kunnen we in deze aan premlè-
rijke week bekijken. Hun ver
zijn groot, maar ze zijn alle-
aandacht waard.
and Sundance,
early days
and Sundance, the early
is een soort proloog achteraf op
efllfendarische George Roy Hill-
stuK Butch Cassidy and the Sundan
ce ki d." Richard Lester, een ver-
Engelse comedie-regisseur,
de outlaws op in hun Jeugd.
item It Sundance Kid zijn naam nog
id gekozen. Butch heeft al in de
QfQ gems gezeten, Sundance is een
aktisch onbeschreven blad met
Olpgelengezichtje en een opmer-
vaardigheid in het hanteren
et schiettuig. Zij combineren
iaciteiten en graaien de bank
en uit banken en saloons. Ei-
i zijn het best goeie jongens,
oden sommige sheriffs ook: die
n hen bijna om wederom het
pad te gaan bewandelen. Maar
lam eind van de film is dat door
TiakB calamiteiten en toevallighe
id, 02 niet gelukt. Richard Lester
01 öïn ..Butch and Sundance" ge-
frd met humor, zonder er een
van te maken. Sommige scê-
IJn melancholisch (Butch' af-
van zijn zoontjes) of zelfs tra-
(8undance's ontzetting als hij
et eerst iemand heeft gedood),
teseur is met liefde en toewlj-
werk gegaan, dat merk je aan
mstl
um{
hun
IK 20
lenti
toil
ATlE lpa(
erde
peet
het minst aan de prachtige
Bkie' 'x uitstekend getimed: het on-
orbare koorddanseresje op de
tT i, de dorpsvijver waar zich het
Ktige duel afspeelt, de tocht
■I* twee door diepe, ongerepte
jIN' v. Alleen het eind is wat te lang,
Tom Berenger en William Katt In
„Butch and Sundance"
maar dan is er al zoveel goeds te zien
geweest, dat de schade tot een mini
mum beperkt blijft.
Amsterdam-Rembrandtpl.th.. Den
Haag-Odeon 3; Eindhoven-Chicago.
Hoorn-Victoria 2; Nijmegen-Scala 1;
Rotterdam-Corso, 16 jr.
Al kijkende vergaat Je voor de rest
van de dag de eetlust. Verder neem je
er niets van mee.
broze schedeltjes slaat. Vervelend.
Amsterdam-City 2 en The Movies;
Utrecht-Studio, 16 jr.
Amsterdam - De Uitkijk. 16 jr. Rjch KjdS
Ook „Ratataplan". een burleske van
de Jonge Italiaanse regisseur Mauri-
chlo Nlchetti, die zelf de hoofdrol
speelt. Is met veel tamtam aangekon
digd. Mijn meug is hij niet: anderhalf
uur slappe pantomime, waarbij Je tel
kens met weemoed aan Tatl's „Les
vacances de Monsieur Hulot" denkt
is wel een beetje veel. 't Is een aan
eenschakeling van losse, praktisch
woordeloze sketches, draaiend om
een geniale, doch schutterige Ingeni
eur. Grappen worden ln de kiem ge
smoord, te lang uitgesponnen, te
vaak herhaald. Het van geschreeuw
en geschetter denderende huis waar
de ingenieur temidden van vele zon
derlingen verblijft zou best kluchtig
vermaak kunnen opleveren, maar
voor Je de sfeer hebt geproefd ben je
alweer ergens anders waar het niet
beter is De regisseur is kennelijk te
zoetsappig om zijn humor de zwarte
tint te geven, die soms door de om
standigheden wordt vereist: een her
halingsscènetje met een etter van een
vent. die met kleuters een stoelen
dansvariant speelt waarbij een ha
mer voor de broodnodige uitschake
ling moet zorgen, valt in de drab
omdat hij altijd sukkelig naast de
ADVERTENTIE
Direct nodig is
o tenten voor 100.000 vluchtelingen
o voedsel, medicijnen en transport
o hulp voor dorpscoöperaties
o hulp voor heropening scholen en vak
opleidingen
Christian Care. de humanitaire hulp
organisatie van de katholieke en
protestantse kerken vraagt via de
Wereldraad van Kerken uw steun.
Christian Care die het vertrouwen heett van
ZANU en ZAPU, kan helpen bij de opbouw
van het nieuwe Zimbabwe
Geet de vrede een kans. Help Nu!"
Giro 5261
Stichting Oecumenische Hulp te Utrecht
vermeldt vrede Zimbabwe
Vraag ook dokumentatie t 5.- incl. porto
Apocalypse Now Overweldigende anti-oor
logsfilm over Vietnam van Francis Ford Cop
pola De gehele week In Rembrandtpl th
Amsterdam; Camera. Orontngen. Euron 1,
Eindhoven; Alhamhra. Rotterdam; Metropo-
le. Den Haag; Midi, Maastricht; Roxy, Bergen
op Zoom; Casino, Breda. Palace. Haarlem.
City, Delft; Luxor. Doetlnchem; Euro. Em-
men, Koning van Eng., Hulst. Scala. Nijme
gen; AmlclUa, Sneek; Luxor. Temeuzen; Al-
hambra, Vllsslngen, City, Delfzijl; Rem
brandt, Utrecht; Scala, Winschoten, Luxor.
Hoogeveen; Luxor, Beverwijk; Centraal.
Krommenie; Royal, 8chagen; City, Veendam;
Luxor, Venray.
Manhatten Woody Aliens nieuwste film, een
ode ln zwart-wit aan zijn geliefde stad New
Vork De gehele week ln Alhambra en Tu-
schinskl 2, Amsterdam; Luxe. Arnhem; Me
tropole. Den Haag. Camera. Oronlngen;
Sprlnghaver. Utrecht; Studio. Lelden. Alham
bra, Enschede. Tlvoll. Leeuwarden; Casino.
Breda, Roxy, Haarlem. Euro, Hilversum. Al
hambra. Rotterdam; Studio. Arnhem.
Die Bleehtroramel Unieke fUm van Volker
Schlöndorff. vooral door de Inbreng van Da
vid Bennent. naar het boek van Oünther
Graas. De gehele week In City 1. Amsterdam;
Cineac. Den Haag; Lumltre 1. Rotterdam;
Camera. Utrecht; Coneerthuls. Oronlngen.
Lldo 2. Lelden. Rembrandt 3. Eindhoven;
Saakla. Arnhem; Carolus 1. Nijmegen; Molen-
straatth Wageningen, Tlvoll 1. Leeuwarden;
Cinema 1, Amersfoort.
Die Ehe der Maria Braun ralner Werner Fasa-
blnder dringt met de middelen van het melo
drama door tot de kem van het WestdulUe
..Wlrtachafswunder De gehele week In Tu-
schlnskl 4. Amsterdam; 8eene. Arnhem, Stu
dio. Haarlem; Bijou. Hilversum
Lei demoiselles de Wllko Zeer fraaie, melan
cholieke. Tsjechow-achtlge film van de Pool
AndrzeJ Wajda. De gehele week ln Krlterlon,
Amsterdam en 't Hoogt. Utrecht
Eboll Sterk polltlek-soclaal geëngageerde
film over het verloederde Zuld-Italle van
Francesco Rosl. naar het boek van Carlo Levi.
De gehele week In The Movies, Amsterdam.
In einem Jahr mil dreliehn Monden Navran
te film vol gefrusteerde mensenliefde van
Ralner Wemer Fassblnder De gehele week in
Filmhuis Jean Vigo, Amsterdam, Filmhuis
Nijmegen.
Les petltes Fugues Zeer charmante film van
de Zwitserse regisseur Yves Yersln over een
oude boerenknecht die op zijn brommer de
vrijheid verkent 15 febr Volkshogeschool.
Bergen; 10 febr. Filmhuis. Oouda
Padre Padrone Schitterende film van de Itali
aanse gebroeders Tavlanl over een 8ardljnse
herdersjongen die zijn Isolement verbreekt
door de macht van de taal. 15 febr. Bureau
Culturele Zaken. Almere.
Prepare* voi mouchoirs Bijzonder amuaente
satirische Franse komedie van Bertrand
Blier. met prachtige hoofdrollen van Oerard
Depardleu en Patrick Dewaere De gehele
week ln Harmonie 3. Alkmaar; Lumlère 3,
Rotterdam; Odeon 4. Den Haag, Scène.
Arnhem
ADVERTENTIE
Eagle's Wing
Een geheel ander uitgangspunt heeft
Anthony Harvey (ook een Engels
man) gekozen ln zijn ..Eagle's Wing":
hij verbindt het magische met lichte
lijk boosaardige kritiek op de verte
genwoordigers van de „blanke be
schaving", die de Indianen mores ko
men leren.
Absoluut middelpunt is een waarlijk
schitterende witte hengst, „Adelaars
vleugel." Hij behoort toe aan een Co-
manche-hoofdman, wordt geroofd
door een Kiowa-Indiaan die hem tij
delijk moet afstaan aan een blanke
pelshandelaar, tot hij hem herovert.
Dat paard ls zo overweldigend mooi
en onschuldig, een toverpaard, een
eenhoorn, het absolute symbool van
de vrijheid, dat Je gaat begrijpen
waarom de twee mannen (Sam Wa-
terston als de Indiaan en Martin
Sheen als de blanke) alles voor hem
over hebben: uit een Spaanse koets
ontvreemde juwelen en een meisje,
zelfs hun leven.
Ook deze film zit vol prachtige beel
den. maar van geheel andere aard
dan die van Lester: majestueus, dub
belzinnig, ondoorgrondelijk. De na
tuur is overweldigend, de mensen
zeer zwijgzaam. De blanke zegt op
het laatst niets anders meer dan
„heathen bastard" oftewel „heidense
smeerlap" waarmee hij de Indiaan
bedoelt, de Indiaan zegt helemaal
niets. Misschien zullen orthodoxe
aanhangers van de Western wat sma
lend neerkijken op deze films, omdat
ze te Europees zijn. Mij bevielen ze
Juist daarom beter dan veel voort
brengselen uit het land van her
komst: ze begeven zich-buiten de
platgetrapte paden.
Amsterdam-Cinecenter. 16 jr.
W. W.-B
Columbus is gewoon
een lekkere sigaret. En hij
hoeft niet meer te kosten
(Jan nodig is. Geen cent te
veel dus.
Ontdek Columbus.
Plain, filter of extra light.
Dan ontdekt u meteen dat
een lekkere sigaret niet
duur hoeft te zijn.
„Rich Kids" is geregisseerd door Ro
bert M. Young en geproduceerd door
Robert Altman. De laatste zal vast
wel voor enige inbreng hebben ge
zorgd. het gegeven ls naar zijn ga
ding. maar hij is de laatste tijd zo
koortsachtig bezig met het maken
van films, dat zijn aandacht waar
schijnlijk nogal eens is afgedwaald.
Hoe het ook zij: de komedie die uit de
bus kwam is wel aardig, maar niet
sprankelend genoeg. Behoorlijke
middelmaat. Twee kinderen van ge-
schelden, respectievelijk in scheiding
liggende ouders zoeken week-end
asiel in het droomhuis van een der
uitgetreden vaders Hoewel de vol
wassenen verstrikt zijn ln allerlei in
gewikkelde verhoudingen, ontsteken
zij in gezamenlijke verontwaardiging
als zij hun zoon en dochter onschul
dig bijeen zien liggen op het water
bed. Later komen zij overigens weer
bij hun positieven en tranenrijke her
enigingen blijven gelukkig uit. Goed
gespeeld, vooral door de kinderen.
Amsterdam-Cinecenter, 16 jr.
Het spookt weer ln het huis, het is er
gans niet pluis, daar dansen de demo
nen en stampen je tot gruis. Vreemd:
het jonge echtpaar met drie kinderen
dat er komt wonen ziet er oorspron
kelijk niets engs aan, hoewel ze weten
dat er kortelings een afgrijselijke,
raadselachtige massa-moord ln is ge
pleegd en de ramen voor en na lugu
ber loeren.
En welzeker, daar gaan we Blubber
en frambozenjam wellen uit sanitair
en muren; een babysitter smoort op
een haartje na ln een door raadsel-
hand gesloten kast; priesters en non
nen verbranden hun handen zodra ze
een telefoon aanraken, en worden
overvallen door vliegen, onpasselijk
heid mitsgaders anderssoortige gru-
welkwalen zodra ze een voet over de
drempel zetten. In de kelder kloppen
en klotsen de sappen van een voor
malige Salem-heksenmeester, de
hond wordt er onrustig van De ach
tergrond van het Jonge paar blijft wat
rafelig: hoe is het mogelijk dat de
streng-katholieke vrouw enige schel
dingen achter de rug heeft9 Dat
komt. omdat het allemaal echt ge*,
beurd ls (of ongeveer, of nagenoeg) en
het leven kent. zoals men weet.
vreemder kronkelingen dan de wild
ste fantasie. Een aardige Amerikaan;
die in het huis gewoond heeft waart'
door Europa om de authenticiteit té
bevestigen Hij werd van de schrilt
subiet Rooms Stuart Rosenberg, een
regisseur van enige faam heeft onr
geheimzinnige redenen deze film ge
regisseerd En Rod Steiger, een van
de beroemdste Amerikaanse acteurs,
speelt er een hoofdrol in Hij huilt
met droge ogen. ongetwijfeld om met
een minimum aan moeite een flink*
stuk van zijn alimentatie te kunnen
afbetalen.
Amsterdam-Tuschinski 1, 16 jr.
Met de regelmaat van de klok leveren
regisseurs uit de Disney-stal films af
voor grotere kinderen, die meestal
leuk zijn, ook voor volwassenen. „De
schatgravers van Matecumbe" ls aar
dig. maar behoort niet tot de allerbe-
sten Een blank jongetje en zijn zwar
te vriendje woonachtig in het Ameri
kaanse Kentucky, trekken vlak na de
burgeroorlog naar Florida om daar de
obligate schat te vinden die de plan
tage van de ondergang moet redden
Ze ontmoeten op hun weg, zoals te
doen gebruikelijk, schurken en aardi-'
ge mensen. Tot de aardlgsten beho
ren Joan Hackett als een mooie, vro
lijke. kordate juffrouw die een onge
wenst huwelijk ontvlucht en Peter
Ustinov die in een soort negentiende
eeuwse hippie-boot zijn kwakzalver-
vak uitoefent. Avontuur en spanning
volop, een gelukkig einde ls gegaran
deerd. Alleen wordt raar met de histo
rie omgesprongen: de zuidelijke blan-
ken, die gedwongen werden om de
slavernij af te schaffen, zijn de lief
heid en goedheid zelve en beschou
wen een negerjongetje zonder meer.
als een der hunnen (een paar griezels
van de Ku Klux Klan kunnen het"
idyllische beeld nauwelijks versto
ren). De Yankees ofte wel de noorde
lijken zijn allemaal slecht. Even de'
kinderen daarop wijzen voor ze naar
die film gaan: een goede gelegenheid
voor een ongedwongen geschiedenis
les, misschien
Amsterdam-Cineac Reg. Breestr.;
Rottcrdam-Lumiére, a.l.
De ster-verdediger: hoe dikwijls heeft hij ons niet van span
ning de adem benomen en van bewondering doen sidderen in
Amerikaanse films en televisie-series.
In „And Justice for allvan Nor
man Jewlson speelt Al Paclno een
soortgelijke figuur. De vonken sprin
gen eraf, het grote verschil ls alleen,
dat hij niet wint maar zich onttrekt
aan de troep die de Amerikaanse
rechtspleging was en is. maar hope
lijk niet altijd zal blijven: door een
cliént (en wat voor een cliënt! Een
gevreesde en invloedrijke rechter die
zijn sadisme ln en buiten zijn ambt
botviert) niet te verdedigen maar te
beschuldigen plaatst hij zich bulten
de orde
Deze rechter, die hem ook nog poogt
te chanteren, is overigens slechts de
druppel die de emmer doet overlo
pen: eerst heeft hij twee van zijn
cliënten door onverschilligheid en
kwaadwilligheid de dood zien indrij
ven; zijn associé vlucht in de gekte
omdat een misdadiger, die hij door
een foefje heeft vrijgekregen. twee
kinderen vermoordt; een andere rech
ter doet voortdurend zelfmoordpo
gingen omdat hij de verantwoorde
lijkheid niet aankan.
Aan Jewlson zijn noch Watergate,
noch de films van Costa Gavras (die
altijd probeert mede door middel van
een spannend plot en ster-acteurs een
zo groot mogelijk publiek voor poli
tieke misstanden warm en koud Hf
krijgen) ongemerkt voorbijgegaan.
Helaas schiet hij zijn doel een eindje
voorbij: de corruptie, de decadentie,
de geldzucht van het Justitiële appa
raat zijn ln zijn film zo oeverloos, dar
hij eerder een gevoel van onmacht
dan strijdlust wekt: verbetering lijkt
onmogelijk.
Doch als Je voorbij wenst te zien aan
dit verlammende pessimisme, dan
maakt „And Justice for allJe dat
zeer gemakkelijk. Omdat het niet
voortkomt uit gefnuikt idealisme,
maar uit de zucht er zoveel mogelijk
hoogst-dramatlsche en buitenmodel-
se confrontaties ln te stoppen: eer
lijkheld kun Je dan ook onmogelijk
de grootste deugd van de film noe
men. 8pannend ls hij. vaak amusant*
hij heeft een tempo dat geen ogenblik
verslapt en kan bogen op een briljant
gespeelde hoofdrol en perfect gekov
zen. kleurrijke bijfiguren. Vakwerk
made ln Hollywood.
W.W.-B
Amsterdam-Leidsepl.th.; Den Haar;,
Calypso en Studio 2000; Rotterdam^
Luxor; Amhem-Palace; Eindhoven-
Rembrandt 2, a.l.
COLUMBUS. DE SIGARET VOOR NUCHTERE NEDERLANDERS.
AL Paclno in „And |uatlce (or all