Verkenningen in een verstoorde omgeving Ellen Foley, ster zonder allures I Theatraal concei niet podiumrijp TV rubriek over Klem-situaties De geheimleer van Maarten Beks Peter Ungerleider in Mickery Rondom Corrie Ambachtsheer Galiciërs vragen NOS zendtijd Hans Polak voor de VARA naar Amerika Eerste onderwerp: geldzorgen Popdagen Onzekere toekomst voor Romeins keizersbeeld DONDERDAG 14 FEBRUARI 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET ÉRD door André Rutten AMSTERDAM In Mickery. in de grote zaal. is er nu een podium gemaakt, maar de eerste rij stoelen is daar toch weer gelijkvloers mee. Op het podium, een beetje op zij. zit een jonge Amerikaan. Peter Ungerleider, op een stoel aan een rond tafeltje. Als ledereen binnen ls en zit stelt hij zich voor op de manier waarop een gezagvoerder van een vliegtuig zich aan zijn passagiers voorstelt. Hij kon digt aan dat hij ons eerst naar zoveel Jaar terug (hoeveel precies ben Ik vergeten) zal brengen, daalt dan. van ons uit gezien aan de achterkant van het podium al en gaat daar. rug zaal. in een stoeltje voor een Instromen- tenbord zitten, met voor zich een groot projectiescherm. Onwillekeurig verwacht Je een reeks beelden, uit een vliegtuig genomen. Want In de loyer van Mickery hangen werktekeningen van oude vliegtui gen. het programmablaadje ls een soort Informatiefolder van het Direc torate of Information van de Ameri kaanse Strategic Air Command over de Lockheed SR-71, een supersnel strategisch vliegtuig van nu. Maar dat blijken allemaal Informaties, waarmee Je ln de verkeerde richting gemanipuleerd bent. Of Juist ln de goede, natuurlijk. Je krijgt een reeks dia's te zien op de manier waarop Justa Maschbeck en Wouter Klomp die ook toegepast hebben. BIJ voorbeeld toen zij op het toneel een kamer ln Amsterdam- Nleuw-Zuld nagebouwd hadden en ln het raam daarvan dia's in elkaar lie ten overglljden die lieten zien. hoe het uitzicht uit dat raam het verloop van een hele dag waarneembaar maakte Hun camera had daarbij steeds een vast standpunt. Camera Peter Ungerleider daarentegen ver plaatst de camera telkens een klein beetje. Bij voorbeeld ln de glazen bovenovergang van het NS-station ln Arnhem. Voor een deel van de reeks, die hij daar gemaakt heeft, laat hij de camera, boven in de gang tussen tweede en derde perron staande, stap voor stap ruim honderdtachtig gra den draaien. Door de eerste opname heen zie je langzaam de tweede ver schijnen en de eerste verdwijnen, en zo een hele reeks lang. Door de ruiten en hun sponningen heen zie Je kerkto ren. flatgebouwen, oude villa's, stuk ken natuur, perrons, railsen, golfpla ten overkappingen van de perrons, langzaam verschuiven, elkaar krui sen. daar verdwijnen. Iets verder weer te voorschijn komen. Qp 2lch2eW miniem, tegelijk vervelend en boei end spel met lijnen en vormen, met natuur en onnatuur. Op de plekken, waar hij zijn camera heeft neergezet, zou Je. als gewoon reiziger geen mo ment blijven stilstaan om rond te kijken, zelfs als Je nog tijden op een trein zou moeten wachten, want wat je er vluchtig waarneemt ls alleen maar saai, lelijk, oninteressant, af schuwelijk. Als er dus al sprake is van manipulatie, dan een die Je dwingt goed te kijken naar de chaos, die mensen aan het maken zijn en zijn geweest. Het station in Arnhem ls een van de vier plekken die Peter Ungerleider. van oorsprong beeldend kunstenaar, aftast. HIJ laat er geluidsbandjes mee parallel lopen, waarop een enkele keer een min of meer te volgen tekst te horen is. meestal alleen maar gelui den. Bij Arnhem alleen maar einde loos doorklinkende voetstappen. Voorlezen Tussen de vier delen leest Ungerlei der iets voor uit brieven van Orville en Wilbur Wright, geschreven toen zij in 1903 hun eerste proeven met een vliegmachine deden, waarin zij wei nig over dat vliegen vertellen, meer over de last die zij bij voorbeeld van muskieten hebben Het programma heet ..Living and Breathing Underwater". Mickery- vlew kenschetst het als „verkennin gen ln een verstoorde omgeving" je komt er niet meer toe uit te kijken boven wat Je om Je heen ziet en als een „meditatief rustpunt". Uiteraard is het niet opwindend, het vraagt een soort lijdzaam geduld, dat niet ieder een opbracht. Maar als je blijft zitten gaan Je allerlei kleine dingen opval len. die op zichzelf niets belangrijks hebben, maar waarmee je de tijd wel kort. Zodat je na afloop kunt bedenken, wat hier is neergeschreven. door Frans Straatman UTRECHT De velen die zich maandagavond naar di zaal van Muziekcentrum Vredenburg hadden laten moeten toch minstens met een klein katertje naar h ifcl teruggekeerd. ijkc (c rn dut dil Peter Ungerleider leest voor in „Living and Breathing Under* water". Foto Bob van Dantxlf. GRONINGEN (ANP) De ongeveer twaalfduizend Galiciërs ln ons land hebben het dagelijks bestuur van de NOS gevraagd, of ze een gedeelte van de radio- en televisiezendtijd kunnen krijgen die bestemd is voor buiten landse werknemers. De Galiciërs afkomstig uit een landstreek in Noordwest-Spanje met een eigen taal en cultuur zeggen ln een brief aan het NOS-bestuur, dat zij binnen de tien minuten televisie- en een half uur radio-zendtijd voor Spanjaarden niet genoeg aan bod komen. Ze beroepen zich erop, dat ze een meerderheid vormen binnen de Spaanse gemeenschap ln Nederland. Daarom willen ze van de NOS een hoeveelheid zendtijd hebben die overeenstemt met die van even grote groepen andere buitenlandse werkne mers. Om te voorkomen, dat eventue le zendtijd voor Galiciërs ten koste zou gaan van die voor de rest van de Spaanse gemeenschap, willen de Ga liciërs het liefst eigen zendtijd krijgen. De NOS deelde gisteren mee. dat de programmacommissari8sen radio en tv bekijken of de wensen van de Gali ciërs haalbaar zijn. HILVERSUM De nieuwe man voor de VARA ln Amerika wordt Hans Polak, die daar op 1 april gaat begin nen. Polak, die nu nog verslaggever is bij de actualiteitenrubriek voor tele visie Achter het Nieuws, wordt cor respondent voor VARA-televisie en- radio en zal Nico Haasbroek opvol gen. Haasbroek gaat zijn bakens ver zetten. Hij zal zich ln Parijs vestigen. Het is nog niet bekend voor welke omroep hij daar gaat werken, omdat de VARA in de Franse hoofdstad Jacqueline Wesselius als correspon dente heeft. VERschijnings/leldings/schei- dingsVORMEN luidde de titel boven een zgn. theatraal concert dat Maar ten Smit (die enige bekendheid ge niet als dirigent) had gemodelleerd rond de pianiste Corrie Ambachts heer. Het idee. ingegeven door het Neder lands Impresariaat, om de obligate concertvorm „recital" met dramati sche elementen te kleuren, ls op zich zelf niet gek. Met name wanneer zo'n programma bedoeld ls als koffiecon cert. de thans welig bloelende cultu rele pseudo-kerkdlenst op zondag morgen. Poespas Bijkomende motivatie van Maarten Smit: iedereen dwaalt tijdens een concert met zijn gedachten weieens af naar totaal andere zaken. Door de afleiding in het concert op te nemen wordt de toehoorder bij het gebeuren gehouden. Dat kan wel waar zijn, maar mijn ervaring is dat mijn ge dachten nooit wegdwalen bij uitvoe rende kunstenaars die zo'n zeggings kracht ln hun voordracht leggen dat ik gewoon niet de kans krijg om weg te dwalen. Alleen de minder goede kunstenaars behoeven theatrale poespas bij hun recital. Is Corrie Ambachtsheer dan minder goed? Ik had haar nog nooit in een gewoon recital beluisterd. Dat ik diep getroffen was door haar voordracht van een prélude van Chopin of het eropvolgende Unstern, een werkje uit Liszts laatste scheppingsperiode, kan ik niet zeggen. Stan Rijven UTRECHT Playback ls een methode die vooral ln de pop wordt toegepast wanneer het tv-optredens betreft. Daarbij wordt alleen gemimed terwijl een band de muziek laat horen. Het promotlefllmpje van Meat Loaf voor het nummer „Paradise by the dashboardllght" vertoonde al weer een Jaar geleden een zwaarlijvige zan ger. die bijgestaan werd door een zangeres met een formidabele stem Deze zogenaamde zangeres heette Karla de Vito, de werkelijke stem was van een zekere Ellen Foley. Dit on zichtbare optreden bleek voldoende te zijn om Ellen Foley een kans te geven een solocarrière te beginnen om haar vocale vuurwerk meer tot zijn recht te laten komen. Dat heeft Inmiddels geresulteerd ln twee suc cesvolle singels „We belong to the night" en ..What's the matter baby" en de eveneens succesvolle elpee „Nlghtout". Daarop valt te horen dat zij niet alleen een krachtige emotioneel gela den stem bezit die geknipt is voor de ware rock en roll zangeres, zij weet ook andermans composities van een geheel eigen aanpak te voorzien. ..Stupid glrl" van de Rolling Stones en „Thunder and rain" van Graham Parker rollen er vanzelfsprekend uit en verraden tevens waar haar voor keur naar uit gaat. Nieuwsgierig Ellen Foley in het Muziekcentrum Vredenburg. Speciaal vandaag Olympische Winterspelen. Rechtstreekse uitzending uit Lake Placid met directe repor tages van de 1500 meter schaatsen voor dames, afge wisseld met skiën, afdaling voor beren. Ned. I 16.25 uur Het laatste vuurgevecht. Een psychologische western waarin de motleven van de bandieten voorop staan. Een van de weinige cowboyfilms waarin de wereldberoemde „bad guy" James Cagney de hoofdrol speelt. De regie is in handen van Nicholas Ray. Ned. I 20.0*0 uur Olympische Winterspelen. Herhalingen van de hoogte punten van de vanmiddag ge houden wedstrijden, plus een directe verbinding met l>ake Placid voor nieuws en achter gronden. Vanaf 22.25 uur een \erslag van de IJshockevwed- strijd Nedrrland-Sowjet-l'nie. Ned. I 21 55 uur Een dergelijke introductie maakt ui teraard nieuwsgierig en haar optre den dinsdagavond in Muziekcentrum Vredenburg overtrof de verwachtin gen. Deze in St. Louis geboren Ameri kaanse vertrok ln 1972 naar New York waar ze met Jaren toneel- en tv- studio ervaring een goede basis ge legd bleek te hebben voor dit soort concerten. Want ze wist de dramati sche uitstraling van haar stem op uitgebalanceerde wijze te Integreren met een podlumpersoonlijkheld, die zelfverzekerd bewegend voortdurend de zaal ln haar greep hield. Haar uiterlijk speelde daarbij mis schien ln het voordeel maar daarvan maakte ze slechts Indirect gebruik zoals ln de als folie glimmende strak ke paarse broek en een fel rode bloes, die correspondeerde met haar knalro de laarsjes Joe Meyer (toetsen). Mar tin Brlley (bas). Jeff Southworth (so logitaar). Russel Newley (slaggitaar) en Joe Stepho (drums) speelden schitterend en zorgden zowel in muzi kaal als visueel opzicht voor een aan trekkelijke show Tussen de vele bloemen die het podium op werden geworpen zong Foley zich de longen uit het lijf. terwijl ze haar teksten met behulp van diverse attributen (een overjas, revolver, transistorradio) en uitgekiende bewegingen ondersteun de Ook de korte inleiding die ze bij ieder nummer gaf droeg bij tot een grotere betrokkenheid van de uitver kochte taal. Na een krachtige opening met ..Hide away" vólgde al spoedig een eerste hoogtepunt met een nieuw nummer „Yoü'd better dance to the beat" en In ..Heaven can wait" kreeg ze een spontane ovatie terwijl ze nog niet uitgezongen was ..Mystery dance" van Elvis Costello werd in duet met Joe Meyer gezongen en kwam er iets te snel uit alsof ze de tekst niet meer kon bijbenen. De uitbundige toejuichingen resul teerden na ruim een uur ln een pre sentatie van de band: „I told you who they are now I show you what they are" die even mocht freewheelen waarna ..Great balls of fire" van Jerry Lee Lewis de afsluiting vormde. Deze zangeres met zoveel karakter en Inspiratie was een ster zonder steral lures. een belofte voor de toekomst. Argentijnse pianist uit Uruguay verbannen MONTEVIDEO lUPU - Efn mill tal- re rechtbank ln Uruguay heeft giste ren een besluit genomen dat leidt tot de verbanning van de Argentijnse pianist Miguel Angel Estrelia die reeds twee jaar werd vastgehouden op verdenking van wat wordt ge noemd subversieve activiteiten Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM Elke week zal de NOS-televisie op zondag een programma uitzenden met een korte gespeelde scène en informatie over veel voorkomende maatschappelijke proble men. De titel is KLEM, en duurt tien minuten. De eerste uitzending is aanstaande zondag van 18.30 tot 18.40 uur op Nederland 2. Het onderwerp is, evenals voor de volgende week zondag, „Geldzorgen". Maarten Beks: Barokhandschrift, potlood (1979). door Cees Straus ARNHEM Hoezeer taal en schrift gebaseerd zijn op fragiele afspraken die strikt moeten worden nageleefd om ze als communicatiemiddel in stand te kunnen houden, wordt je duidelijk als er in hun overdracht een stoornis optreedt die ln alle subtili teit een volstrekt destructief karak ter kan hebben. Zo'n stoornis kan bewust worden opgeroepen door juist die elementen weg te halen die taal en schrift tot een mededelingsmiddel bestempelen, elementen die meer met de inhoud dan met de vorm heb ben te maken Een van de interessante aspecten van het werk van Maarten Beks. dat te zien ls ln het Kunstcentrum De Gele Rijder (Gele Rijdersplein 6 in Arn hem), is dat hij taal en schrift in de vorm van een beeldend middel van hun comm unica'.leve waarden ont doet Maarten Beks zal bij een deel van het publiek bekend zijn als kunstrecensent ln welke functie hij moet streven naar een optimale toe gankelijkheid van zijn ideeën volgens nauw-algeperkte afspraken. In zijn tekeningen werkt hij echter ln een tegengestelde richting. Door een eigen handschrift als een soort oer- beeldtaal te ontwikkelen, wordt ener zijds de hierboven vermelde stoornis opgewekt, anderzijds ontstaat ook een ln visueel opzicht zeer estheti sche oplossing van het probleem. Bij de totstandkoming van de teke ningen is gezocht naar de mogelijkhe den om ritme en beweging van de schrijvende hand tot het uiterste op te voeren. Net als de vooroorlogse surrealisten komt hij tot een soort uutomatlsch schrift, een bewust uit schakelen van het denkproces en een zoeken naar andere niveaus van het zich beeldend uiten Wat dan bij hem ls overgebleven is de automatische leesrichttng. de dwang om van links naar rechts te schrijven. Het is heel wel mogelijk dat er in een confrontatie met Beks' tekeningen al vrij gauw irritatie kan ontstaan. Zijn schrift grenst heel dicht aan het lees bare. het herkenbare, maar het ls net niet te decoderen. De normale wil om een voorgezette tekst ook daadwer kelijk te gaan lezen, wordt hier onder graven. En wat daarvoor ln de plaats komt, is allereerst een esthetische genoegdoening. In plaats van een ce rebrale bevrediging wordt hier dus een beroep gedaan op een gevoelsma tige benadering. Naast deze ..geheimleer" die veruit de meest aantrekkelijke kant van Beks' werk vormt, ls hij ook op twee andere terreinen ontregelend bezig: het be schrijven van reizen en landschap pen. In beide gevallen wordt weer van teksten gebruikgemaakt, al dan niet herkenbare, soms ook sterker dan in het autonome beeldschrift. Met name ln een authentieke be trachting om Goethe's reis naar Italië opnieuw te beleven, zijn duidelijk leesbare fragmenten te herkennen. Maar ook daar gaat het weer niet om de leesbaarheid maar om de structu rele vorm. de relatie tussen tekst en het landschap op een beeldende ma nier uitgedrukt. In thematische zin, wordt dit alles gesteund door een welbewuste keus voor de kleur van het papier dat steeds voor leder onderwerp dezelfde tint heeft gehouden. Op de expositie, die een overzicht geeft van Beks' re cente ontwikkelingen, geven de kleu ren een soort van leidraad voor de hantering van de teksten. De tekenin gen zijn ln dubbel opzicht een reisbe schrijving geworden, niet allen van uit de maker, maar ook naar de kijker toe Tot 18 februari, geopend op donder dag van 14-21 uur, vrijdag 14-17 uur. zaterdag 12-17 uur en zondag van 14- 17 uur. KLEM wordt gemaakt door het team van het bekende „Programma met de MAP" (Maatschappelijke Activitei ten Programma) van de NOS-televi- sle, dat sinds enkele jaren in maande lijkse uitzendingen modellen aan geeft voor activiteiten voor een leef baardere maatschappij. Vormingstheaters zullen in KLEM bepaalde penibele situaties uitbeel den. Zo speelt toneelgroep Sater een aantal scènes in de twee uitzendingen over geldzorgen. Thema's die daarin worden verwerkt zijn gezinsuitbrei ding, postorders, leningen, hypothe ken en tegenvallende carrière. Steeds meer Nederlanders lenen geld en de schulden worden groter. Daar om is het -niet zo verwonderlijk dat meer mensen moeilijkheden krijgen met het terugbetalen daarvan. Vaak wordt er dan een nieuwe lening afge sloten om de oude af te lossen. En dan is er natuurlijk altijd nog het postorderbedrijf voor kleding, was machines en andere kostbare appara tuur. BIJ het postorderbedrijf is veel te koop, waarvoor maar een klein bedrag per maand hoeft te worden afgelost. Veel mensen hebben echter niet in de gaten dat het om zeer veel maanden gaat. Als de restauratie na ongeveer twee jaar met succes zal zijn bekroond, is het nog maar de vraag of het beeld op zijn oorspronkelijke plaats zal terug keren. Kunsthistorici achten het beter dat Marcus Aurelius veilig wordt wegge borgen in een museum waar het beter bestand zal zijn tegen de alles vernie tigende uitlaatgassen of terroristi sche activiteiten. Maar uit de Ro meinse bevolking worden de stem men steeds luider die eisen dat het beeld straks weer gewoon op zijn oude plaats wordt neergezet, met alle mogelijke gevolgen vandien Marcus Aurelius domineert het Capi- tool ,.pas" sinds viereneenhalve eeuw, nadat het daar was geplaatst op verzoek van Michelangelo die de gebouwen van het Capitool een nieuw aanzien had gegeven. Daar voor heeft het diverse aanslagen maar nauwelijks kunnen overleven. In de Middeleeuwen ontsnapte het beeld ternauwernood aan de smelt- Pas na deze nummers vervi recital tot een theatraal Vanachter uit de zaal een zangeres (of zingende actrice - vakken overtuigde de mezzo pro Qerrie de Vries mij allermi voren. Na Llszt was een w< stem en slagwerk van John contrastrijke, prikkelende <JUS Het vormde tevens de inle I. een serie muziekjes waarin centraal stond (van Satle. St en liederen in een arranger Klaas de Vries). n Ï'C Ier zit nds' Niemendalletje Behalve door Gerrie de Vries onderdeel gevuld door de p 1 draaiende en springende bi' ser Marco Carraba in een cl fietje van zijn collega bij het le Ballet, Stephan Baranoti duidelijk anekdotisch nieme10 waarin de verveeld kijkende nt haar glas wijn maar niet bela staan aan de hevig tango- danser. i te Door een fout van de planistt zaK lets mis met het dansen, w ruik Ambachtsheer zo stoorde concentratie dat er van de ui op het programma, de tweet van Prokofjef, gewoon gebi e ze recitalstuk, werkelijk nietski kwam. org; lie Mag de opzet aardig zijn, d^" king van dit theatraal conce oo zwak, dat er eerst flink wa ig menterende try-outs hadden plaatsvinden, alvorens hien betalend publiek te treden. E den was verre van podium gen vendien als avondconcert te a inhoud, te kort (minder dan ten) en in verhouding te duil' dagavond volgt een herhalit10^ kleine Doelen-zaal in Rotter |ePA IVij n <J Is men helemaal ten einde raad dan zijn er nog die bekende advertenties in de krant die beloven dat nog de zelfde dag zoveel duizenden guldens thuis worden gebracht. Op deze ma nier duiken veel mensen steeds die per ln de zorgen. Het programma KLEM wil wegen wijzen voor die mensen, die zo ver in de nesten zitten, om eruit te komen. Gedacht wordt aan de gemeentelijke kredietbank, sociale raadslieden of maatschappelijk werksters of werkers. Na de televisie-uitzending op zondag zal een map met informatie kunnen worden afgehaald op een van de on geveer 550 posten die over het land zijn verspreid en die herkenbaar zijn aan een speciale KLEM-affiche. Die posten zijn bureau's voor maatschap pelijk werk, voor rechtshulp, van so ciale- of burger-raadslieden en MAI- centra (voor maatschappjlijk advies en Informatie). Voor de begeleiding wordt nauw samengewerkt met een speciaal opgezet welzijnsteam. he Vui Gang of Four Deze een van de exponenten der n die het laatste jaar naar gekomen. Met andere Enge 1 pen als The Tom Roblns< it k waren zij regelmatig aanwea ie manifestaties van Rock Aga cism, zoals vorig Jaar Juni in sterdamse Bos. Deze keer k slechts met hun vieren voor ne tournee door Nederland: Eindhoven (13 febr.), Exit-Rcj.;;. (14), Paradiso-Amsterdam (1 van Troje (16) en Vera-G (17). Pat Benatar De Ame rockzangeres Pat Benatar isjiwe ste troetelkind van produd Chapman, die bijvoorbeeld en The Knack hun faam bez<1 bezit een ijzersterke stem m t de populariteit van bovengde ti haalt is nog maar de vraag. Z ere] avond 16 februari geeft ze ha concert in Nederland ln Paif1 le Amsterdam. w£ I de Tivoli Tijdelijk Oftitei dag 20 februari zal er in Para - grote manifestatie plaatsvii vo organlseerd door Utrechtse en het comité Tivoli TijdellJU c mee wil dit comité weer eeni de dacht vestigen op het grot van aan ruimte waarmee Utrecht |j cl hebben te kampen. Daan» ten ze aan op de „Poen v<^ manifestatie die november v gehouden werd waarmee &U£lT landse organisaties, die h strijden naar buiten traden, gramma van de twintigste z volgt uit: Braak, Jennerband nine, Poison Ivy alsmede I r film en een expositie. ro< ijkt ege inisj zei bert den tivil Van onze kunstredactie ROME Voor het meer dan mansgrote ruiterstandbeeld van Marcus Aurelius, dat nog in volle glorie het Capitool in het centrum van Rome domineert, wordt de toekomst hoogst onzeker. Het 1800 jaar oude beeld ls door de luchtvervuiling en door een recentelijke aanslag van de neo-nazistlsche stads- guerrilla's zo zwaar aangetast, dat het binnenkort een grote herstelbeurt moet ondergaan. 'I al oor Uitgesteld De concer nad Billy Preston en Ian Gomm z ster enkele maanden verschoven mee kroes toen paus Sergius de tweede alle heidense bronzen beelden wilde omsmelten. Marcus Aurelius. Ro meins keizer in de tweede eeuw, werd aangezien voor Constantijn en dat was de eerste Christelijke keizer. In de 14e eeuw vormde het beeld het centrum van de festiviteiten rond Cola dl Reinzo, die zichzelf tot keiezer liet uitroepen. Uit de neusgaten van het paard spoot zowel water als wijn. De Stichting Numismatica 1977 or ganiseert' op 23 en 24 februari een zrote munten- en penningenbeurs ln het Postiljon-motel Arnhem aan de rijksweg Oberhausen-Utrecht, bij de afslag Apeldoorn. Verschillende standhouders zullen hun collectie tentoonstellen, waarbij het voor de bezoeker mogelijk ls een aantal unie ke munten te kopen. Op de beurs is een inlichtingenstand aanwezig. waar> de bezoeker gratis munten kan laten taxeren. De openingstijd op belde dagen is van 10 tot 17 uur. Bij Zomer Si Keuning, Ede, nen: Goed snoeien van fru en -struiken door F. Hilker en Kijk op bijen door Wil hoorn. GeïlL paperbacks, stuk. BIJ Elsevier, Amsterdam, nen: De Spaanse Armada dagen die wereldgeschieden ten") door Garret Mattingly gelll., 34,50). Handboek vaf nose door Kurt Tepperwein 32,50). Het operaboek, van 780 opera's vanaf 1597 dcH nio Berteléea. (512 pag. gi maat, veel 111., 89,50). Zo eerlijk als koper door Jol Uitg. De Boekerij. Amsterd pag., 22,50. Amerikaanse De Muppet Show, gebase< door de KRO uitgezonden Van Ooor Jeugdboeken, groot formaat, veel kleurill., Handboek voor de jachtl door Geoff Lewis. Ultg. Baam 312 pag. 29.50. Bijdragen uit het land van li Vecht, derde bundel van del kademie. Uitg Waanders, pag.. geen prijsopgave Goed te leven door dr Hel puls. Ultg. Ten Have. Baarn f 14.50. Reflecties op de mol

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4