Zuidafrikaanse kerken: hand in eigen boezem Vragen naar de kerk van morgen Dr. J. C. Gilhuis ziet een kerk Basis organiseert gesprek over synode Trouw Ierse kerk komt terug op actie tegen wereldraad Ieri Boerenkerken niet naar racisme-beraad Stille tocht voor Argentijnse moeders Kampen niet aan één tafel met Potchefstroom Veel vraag naar Duits liedboek Autonummers kerkgangers genoteerd VOORBUGANt Geen ruzie over „gaven van de Gees v ir 'Jfc Ledental Engels^ kerk constant donderdag 14 februari 1980 KE RK trouw/kwartet HAMMANSKRAAL (ANP) De Zuidafrikaanse kerken moe ten binnen zes maanden aangeven waar zij zich zelf schuldig maken aan racisme en misbruik van macht. Dit stelde de directeur van het Zuidafrikaans Instituut voor rassenbetrek- kingen. John Rees, voor op het landelijk beraad over racisme te Hamraanskraal. Dit beraad is georganiseerd door de raad van kerken in het kader van de consultaties van de wereld raad van kerken over de strijd der kerken tegen het racisme in de Jaren '80. Een ander voorstel van Rees, oud- secretaris van de raad van kerken, was dat de kerken hun „massieve"' financiën mobiliseren voor de bestrij ding van de huisvestingsproblemen. ..een van de allerdringendste vraag stukken van Zuid-Af rika" Hij steun de het voorstel van bisschop Tutu. secretaris van de raad. dat de Zuid afrikaanse raad van kerken een rol kan spelen bij arbeidsgeschillen De kerken hebben zijns inziens op dit gebied een zekere deskundigheid. Als de raad de regering vraagt een eind te maken aan het verbod op vrije vestiging, moeten de kerken zelf kun- nen aangeven op welke wijze armoe de en verstedelijking bestreden kun nen worden. Dit is geen specifiek Zuidafrikaans probleem, maar komt v oor in de gehele derde wereld, zei Rees. De kerken moeten er bij de regering op aandringen onmiddellijk te stop pen met alle Interne migratie van mensen. Ten slott pleitte Rees voor afschaffing van alle discriminerende wetten en voor verplicht onderwijs voor iedereen. De blanke Zuidafrikaanse kerken, waaronder de machtige Nederduits- Gereformeerde Kerk, hebben de uit nodiging voor dit beraad afgewezen. Deze kerken, die niet zijn aangeslo ten bij de raad van kerken, menen dat de raad een filiaal van de wereld raad is. de ondermijning 'an het blanke bestuur steunt en anti-Zuid afrikaans is. aldus de toelichtingen op de afwijzing. AMSTERDAM De bewe ging van basisgroepen en kri tische gemeenten organiseert een discussie om de resulta ten te evalueren van de bij zondere bisschoppensynode. Op zaterdag 23 februari vindt deze bijeenkomst plaats in de Amster damse Domlnicuskerk aan de Spui straat. Er is een forum samengesteld: Jan RuJJter (voorzitter), verder: prof. Ed Schillebeeckx. dr. Albert van den Heuvel, prof. Walter Goddijn en bis schop Hub Ernst. Dory Snijdewind en Jan Ernst, beiden van de basisbe weging. De organisatoren noemen drie rede nen voor een dergelijke bijeenkomst: zij vinden tn de resultaten van de synode delen van hun eigen geschie denis in het geding. ZIJ beschouwen de ontwikkelingen van de Jaren '60 en '70 niet als afbraak en hebben de indruk dat de synode dat wel gedaan heeft. In de tweede plaats menen zij dat een eventuele teruaslac in de rk kerk niet zonder maatschappelijke gevolgen zal blijven. Tenslotte voelen zij zich verplicht om hun verhouding tot de rk kerk. die zij vorig Jaar beschreven hebben In hun „Visie en program" nu te toetsen aan de veranderde werke lijkheid. UTRECHT (ANP) De ontvangst van de besluiten der bijzondere bis schoppensynode valt niet tegen, me nen de Nederlandse r.k.-bisschoppen. Zij hebben geconstateerd dat ln bre de kringen van de kerkprovincie wel willendheid en loyaliteit heersen. Van de andere kant ontveinzen zij zich niet dat de synodebesluiten hier en daar. op afwijzing of althans op een afwachtende houding stuiten. De bis schoppen hopen echter dat zij hier voor een remedie zullen weten te vinden. Dit is vastgesteld op de maandelijkse vergadering van de bisschoppencon ferentie. die in Breda is gehouden. Het was de eerste bijeenkomst sinds de synode en hieraan besteedde de bisschoppenconferentie dan ook veel tijd. hoofdzakelijk in de vorm van een terugblik ZIJ nam enkele besluiten over de financiële afwikkeling en over de publlkatie van de synodebesluiten plus een reeks andere documenten van de synode in een brochure waann opgenomen- De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave Trouw/Kwartet BV Hoo'd'edactejr jenre Tamm.nga Di'ecteu' mg O Posima nOOfDKANTOOn PovlDjS 8S9 1000 AW Ar-i',,i«i(jam 66 00 0C Pa-» Ned C-ed-ei Rtke*r<)»t ?J00t75?4 REGIO ROTTE ROAM,OORORECHT PovDuS 9*8 3000 ax Rone-aam tei 010-1 t5S8S(#0orv>em#m«n en t»/or9">g" tei 010 "SSS8 (redact*) iel ii $700 u Westtxaak Rotterdam REGO OEN HAAG LEIDEN Pos-Out 101 Z50t CC Oe« Haag 'e' 0*0 <69445 labonnemenieo »-»oeiorgmg) •ei 070-469445 (redactie) tel 070-46S864 (uitsluitend voor P-i'kU-aet 77 Oen Maao R£GiO NOORD OOST NEDERlANO i abonnementen en Seforgmg) PuVOus 3 8000 aa z*o»e te» 95700-17030 MeiKmarhi 56 Zwo'e door Aidert .Schipper Hoe zal de kerk er over zeg twintig jaar, in 2000, uit komen te zien? De kerk zal in elk geval kleiner zijn. Ongeveer de helft van de Nederlandse bevolking zal zich ertoe rekenen. Dat blijkt uit de cijfers van het recente onderzoek „Opnieuw: God in Ne derland". Maar de kleiner wordende afme tingen zeggen nog niet alles over de hoeda nigheid van de kerk. Het Hervormd Evangellsatorisch Beraad in Drieber gen is er uiteraard nieuwsgierig naar, hoe de kerk en de wereld eruit zullen zien. Want het antwoord daar op heeft sterk te maken met de evangelisatie-strate gie Om een antwoord op die vraag te krijgen heeft het beraad aan een vijftal predikanten met een bijzonde re opdracht (onder wie één godsdienstleraar aan een middelbare school) gevraagd te omschrijven hoe hun werk eruit ziet en hoe zij met het evangelie daarin uitkomen.- Het HEB deed dat vanuit de gedachte dat een legerpredikapt, een. industriepredikant, een zieken huispredikant en een studentenpredikant uit het typisch kerkelijke milieu stappen en de wereld mee maken zoals die is en zoals die in de toekomst steeds meer zal worden De legerpredikant C. Baas merkt ln zijn bijdrage bijvoorbeeld op dat van de jongelui die een comman do-opleiding krijgen, ongeveer vijftien procent uit kerkelijk min of meer meelevende milieus komt. Bij de meerderheid blijkt de afstand tussen kerk en wereld bijkans oneindig," zegt ds. Baas. Hij geeft een voorbeeld van een Jonge soldaat die tijdens een oefening een Madonna-beeld ziet en dat omschrijft als „Vrouw met kind". Ik denk dat ds. Baas gelijk heeft, dat dergelijke voorwerpen, afkomstig uit een cultuur die veertig Jaar geleden nog voor ieder ver trouwd was, nu vreemd zijn geworden voor de op groeiende generatie. Tegelijk geeft ds. Baas voorbeel den van wat de jongelui met wie hij optrekt nog wel aanspreekt. „Dat Je werkelijk bij en met de mensen bent in hun leef- en werksituatie" en meer van dat soort dingen, die wijzen op echt gemeende belang stelling. De ziekenhuispredikant A. Th. Stegenga zegt ln andere woorden hetzelfde. De vertrekkende secretaris van het Hervormd Evan gellsatorisch Beraad, ds. F. NIJssen. vat de verhalen samen en zegt daarbij onder meer: „De gemeente is gezonden om te dienen, om dienstbaar te zijn aan de doorwerking van de Geest in mensten/ en samenle ving. En dat doet ze vervolgen» op velerlei wijzen, door allerlei activiteiten: door viering, verkondiging, pastorale gesprekken, groepsgesprekken, toerusting, onderricht, hulpverlening, sociale actie, publikaties. En in al deze activiteiten door een houding, die bij het hart van haar boodschap past en die Paulus In 1 Corinthe 9 vers 20 tot 23 omschreef: de Joden als een Jood. de zwakken zwak geworden. Vandaag zouden wij woorden gebruiken als inleving, kritische solida riteit, „met Christus bij de anderen". Wij stellen de vraag of er morgen nog een kerk la. Nijssen werpt de lezer terug op het heden. De vraag la niet of er morgen nog een kerk zal zijn, maar of er vandaag nog een kerk Is. Het boekje „Het voorland van de kerken", met bijdragen van C. Baas, J. Bouterse, J. Plasman, A. Th. Stegenga, E. Th. Thijs en F. N. M. Nijssen (Red.) kan besteld worden door 4,50 over te maken op postrek. 21 49 45 van de Kerk en Wereld, Drieber gen. De illustratie is uit het boekje overgenomen. ADVERTENTIE BELFAST (EPD) In Noord-Ierland vermeerderen zich de aanwijzingen, dat de presbyteriaanse kerk In Juni haar gewone betrekkingen tot de wereldraad van kerken weer zal herstellen. Deze grootste protestantse kerk in Ierland besloot in oktober 1978 haar lidmaatschap van de wereldraad „op te schorten". Aanleiding was de steun, die de wereldraad geeft aan het Pattrtottlsch Front van Rha- desië. Een aanwijzing, dat andere Inzichten doorgebroken zijn, is dat dominee Ronald Cralg (63) uit Carrickfergus bij Belfast gekozen ls tot moderator (synodevoorzitter). HIJ treedt ln juni ln functie en leidt dan de algemene vergadering, die over het definitieve uittreden uit de wereldraad moet be slissen Craig staat bekend om zijn gematigde houding. De commissie voor interkerkelijke betrekkingen van de kerk heeft veel bijval gekre gen voor haar waarschuwing, dat de Ierse presbyteriaanse kerk een „ge ïsoleerde sekte" zou worden, wanneer zij uit de wereldraad zou gaan. Prijs voor film over Nes Ammim UTRECHT Een film over de chris telijke nederzetting Nes Ammim in Israël, die een uur duurt en dit voor jaar door de NCRV-televisie zal wor den uitgezonden, heeft de Jossprijs van de Hebreeuwse universiteit IN Jeruzalem ontvangen. Deze prijs, een zilveren ster op een steen van basalt, alsmede 50.000 Is raëlische ponden, is overhandigd aan de maker, de Amerikaan Bill Moyers, voormalig perssecretaris van het Wit te Huls onder president Johnson, die zich nu met tv-produktles bezig houdt. Het is de eerste keer dat deze prijs, ingesteld door de Amerikaan Jerome L. Joss, een filmproducent ln ruste, werd toegekend. In de overwegingen wordt de film „een opvallende manier van overdracht" toegeschreven, die betrekking heeft „op een veelzeggend aspect van hedendaags Israël, dat een boodschap Inhoudt voor de we reld bulten Israël." Nes Ammim komt erin naar voren „als een gemeea- schap, die op levendige wijze haar oecumenische bewogenheid tot ui ting brengt. De film, die al door tal van Ameri kaanse tv-statlons is uitgezonden, werd onlangs ln Lunteren vertoond voor leden van de gereformeerde synode. HAMMANSKRAAL (AFP) De drie blanke „Boeren"-kerken van Zuid- Afrika zullen niet meedoen aan de conferentie over de bestrijding van het racisme, die de Zuidafrikaanse raad van kerken leeft belegd ln Ham- mans kraal Secretaris-generaal Desmond Tutu van de raad van kerken heeft gisteren zijn teleurstelling uitgesproken over de weigering van de drie kerken. „Wij hadden juist zo gehoopt op een ge sprek met deze kerken." zei hij. De voorzitter van de Nederduitse ge reformeerde kerk, de grootste van de drie, dr. E. P. J. kleynhans, zei, dat zijn kerk niets te maken wil hebben met een organisatie, die hij be schouwt als een filiaal van de wereld raad van kerken. Professor J. P. Over- holzer, voorzitter van de Neder- duitsch hervormde kerk, zei. dat de tijd voor samenwerking met de we reldraad en de Zuidafrikaanse raad van kerken al lang voorbij ts. „Zij zien racisme alleen als blank racisme. Wij praten alleen met kerken die niet lid van de raad van kerken zijn." Van de derde kerk die niet aan het beraad in Hammans kraal wil meedoen, de gere formeerde kerk of dopperkerk, was gisteren geen reactie te krijgen. DEN HAAG De stille tocht op 20 februari van Nederlandse vrouwen door Den Haag om aandacht te vra gen voor de moeders van vermisten in Argentinië, waarover wij in Trouw van maandag berichtten, vertrekt 's morgens om half elf van het Malie veld. De tocht gaat eerst naar het Binnenhof om een petitie aan te bie den aan de vaste commissie buiten landse zaken van de Tweede Kamer. Van een onzer verslaggevers KAMPEN De hogeschoolraad van de theologische hogeschool van de gereformeerde kerken heeft uitge sproken. dat deze hogeschool niet moet deelnemen aan de <erde inter nationale conferentie voor christelijk hoger onderwijs, gezien de deelname van de christelijke universiteit van Potchefstroom, Zuid-Afrika. De hogeschoolraad heeft in deze geest geadviseerd aan het college van curatoren, dat de uiteindelijke beslis sing moet nemen. De hogeschoolraad wil de Potchefstroomse universiteit nog tot 1 mei de gelegenheid geven om de bereidheid uit te spreken tot een belangrijke koerswijziging. In mei zal de Kamper hogeschool haar standpunt dan definitief bepalen. PADERBORN (EPD) - Van het ge zamenlijke liedboek van protestan ten en rooms-katholleken ln Duits land „Gemelnsame Kirchenlieder" zijn ai 90.000 exemplaren verkocht, waarvan 40.000 in Oost-Duitsland. Dit werd op een vergadering van de „werkgemeenschap voor het oecume nisch lied" ln de Bondsrepubliek ge noemd als een teken, dat de oecume ne verder groeit. Bisschop Nordhues van Paderbom zei, dat het praten over stilstand en teruggang in de oe cumene getuigt van een oppervlakki ge kijk op de zaak. LANDSHUT (EPD) - De pre dikantenconferentie van de re gio Landshut van de evangeli sche kerk van Beieren heeft sterke aanwijzingen, dat de politie tijdens een kerkdienst in Franzheim op 20 januari de kentekens heeft genoteerd van de auto's van de kerkgangers. „Een dergelijke gang van za ken doet denken aan de prak tijk van totalitaire regimes, om kerkgangers te registre ren," aldus de dominees in een publiek protest, waarin sij op heldering vragen. De bewuste kerkdienst had het karakter van een protest tegen de uitbreiding van het vliegveld van München. De kerk waarin de dienst gehou den werd, zou ook voor deze uitbreiding moeten ver dwijnen. Abonnementsprijzen 14.M SC It 101 to P- IMP I zot 40 f> OO 44i»'4Aq Trel0rv»Cl? jTOmementpnecxffac*'*" i aö'ewï Ooxeni OtKja-e 9 '9 30 *4" - «a-oaq i Op t0*0*q «ar '8 70 wu» 070 911-456 Opga.» n-i» ao»»i*«»iet ie* 370-936868 o* SC*' -e aan M-n A a, ng postfe* 433 000 A« AMSTERDAM aan on.-* ASt 4>flW" Wurmbrandmannen op Cuba zwaar gestraft OLENDALE (EPD) Een Amen kaanse medewerker van de anti-com- munistlsche dominee Richard Wurm- brand en zijn begeleider zijn in Cuba wegens „staatsvijandlge activitei ten'' tot 24 Jaar gevangenisstraf ver oordeeld. Walter T White (32) had een sport- vllegtuig met de evenoude piloot Mel- vin Bailey gecharterd om boven Cuba anticommunistische pamfletten uit te strooien Tijdens hun derde vlucht moesten zij een noodlanding maken op Cuba. White en Balley werden gearresteerd, terwijl zij nog zesdui zend pamfletten van Wurmbrand aan boord hadden. Dit gebeurde vorig Jaar mei. In november werden zij ver oordeeld De zaak is nu pas bekend- geworden. omdat de vrouw van een van de twee toestemming kreeg haar man. die ziek is. in de gevangenis op te zoeken. Wurmbrand. die vanuit Glendale, Ca- lifomië zijn organisatie „Jezus voor de communistische wereld" leidt met afdelingen ln vele landen (de Neder landse afdeling met kantoor ln Zeist heet „De Ondergrondse Kerk"), heeft inmiddels verklaard, dat White en Balley op eigen initiatief de vluchten boven Cuba hadden ondernomen. De vrouw van de piloot. Mary Balley. zei „Mijn man handelde in Gods op dracht Daarom zal Ood ook voor zijn vrijlating zorgen door dr. C. Rijnsdorp Dr. J. C. Gilhuis was van 1967-1972 gereformeerd predikant ln bijzondere zendlngsdlenst en is thans emeritus. Over zending in wereldverband schreef hij een; boek onder de titel Over wonderen gesproken. Hierop ls nu een vervolg gekomen over zending ln eigen omgeving, getiteld ik zag een kerk,-.de missionaire gemeente onder het gehoor van Petnis". Het is een uitgave van Kok te Kampen, telt 176 blz. en kost 19,90. De auteur gaat bij zijn beschouwingen speciaal uit van de eerste brief van de apostel Petrus. Nu de kerken overal ln de minderheid zijn geraakt, nu men niet meer kan spreken van zwakke en sterke kerken, omdat we allemaal zwak geworden zijn (uitspraak van een Indonesiër), koos dr. Gilhuis de eerste Petrusbrief als uitgangspunt. „Die richtte zich immers tot .vreemdelingen ln de verstrooi ing'. kleine minderheidsgroepjes tussen een alles overheersende heidense bevolking ln Klein-Azië! Vandaar ook dat ik voorbeelden aangetrokken heb uit landen tn de hele wereld, waar kerken en christenen in uiteenlopende omstandigheden le ven. Maar op één punt verkeren ze ln dezelfde situatie, namelijk bijna overal ln een minderheidspositie" (blz. 13). In Petrus' eerste brief „vinden we als het ware een compendium, een samenvatting van wat een missionaire ge meente moet en kan zijn" (27). De kerk heeft de wereld inclusief het christelijk Westen als haar machtsgebied verloren en ze als haar zendingsgebied teruggekregen. Aardse macht gaat altijd verloren en de kerk moet daar om ook niet proberen daar nog een restant van te houden of terug te krijgen. Overal ln de wereld la de ontkerstening van Europa en de onkerkelijk heid bekend geworden. Hoe ziet ln dit verband een missionaire gemeente er naar dr. Gilhuis' visie uit? Zij moet oecumenisch zijn en een hechte gemeenschap vormen. Zij moet een gevoelige an tenne hebben voor de eenzaamheid van zovelen die daar buiten staan. Ze zal vooral ook als een diakonale gemeenschap openbaar moeten wor den. De inzet van enkelingen kan daarbij van grote betekenis zijn. Dezen hebben soms bewegin gen op gang gebracht, zonder er zelf enig vermoe den van te hebben dat er zoiets uit groeien zou. De schrijver haalt voorbeelden aan uit Amster dam. Jakarta, Pakistan en India, zaken die nooit de voorpagina's halen maar toch goed nieuws zijn. De werkelijke voortgang van het evangelie vindt veelal niet plaats als het resultaat van onze mis sionaire programma's en georganiseerde evangeli satie-acties. Vóór alles gebeurt dit langs onbeken de kanalen, die hun bron hebben ln een levende christelijke gemeente, door gewone gesprekken van heel gewone christenen zonder speciale trai ning. onbekende kanalen waarlangs de H. Geest de kennis van Jezus bij de mensen brengt (103). „Nergens en nooit kan de kerk dan ook haar verantwoordelijkheid voor wat er op staatkundig en politiek terrein gebeurt van zijn afschuiven" (107). „De meest belovende weg begint altijd van uit de plaatselijke gemeente en bij hetgeen er van leder christen uitgaat in de samenleving" (109). Het aandeel van de vrouw kan daarbij moeilijk worden onderschat. Dit boek van dr. Gilhuis zit. om het eens populair te zeggen, uitstekend ln elkaar en verraadt êe hand. het brein en het hart van een gerijpte, christelijke persoonlijkheid. iTiaoi iitb IA mi uijiia cu -o verouderd beeld. Er bestaat eet sclence-fictlon-verhaal waarb)(*n Het Nederlandse woord ls: afke Het woord roept een bepaald bqH^. op. Iemand wordt geconfrontet pei met een stuk werkelijkheid enl keert zich af, het hoofd in ontzt ls< lichtgebogen. HIJ wil het niet i or kan het niet aanzien, het zien v g p hem. Maar het is een bijna al irbii 'n hele samenleving zich binnensl grote woonburchten, afspeelt. Daarbuiten moet het nog groen j.Uj en de natuur nog heersen, maai prc mensen kunnen daar niet meer ;nr komen. Wie zich naar bulten b«Lm is ten dode opgeschreven. Kou®jn winden en vreemde infecties ki|fpri hem overvallen. Wat hij tegenty£rc komt hij binnen tegen. Het verhpp vindt plaats via verdwljn-liften ll( stapt erin en je wordt gedematerialiseerd om ergens e njn opnieuw ln levenden lijve aan Ut^e landen. Onze samenleving begija hierop te lijken. Zakenmensen n hun leven tussen kantoor, auto thuis. Altijd binnen. WIJ wordeip* ons eigen leven geconfronteerd stukken werkelijkheid die inst ip zijn onze afkeer op te roepen H beeld ls dan ook niet meer dat v i mens die iets tegenkomt, maar T de mens op wiens beeldscherm stuk werkelijkheid verschijnt d hem niet zint. Hij hoeft er geen A van te maken. Met zijn apparaa handen schakelt hij over op een ander net. En weg ls de ellende iZe hem eventueel nog zou kunnen verontrusten. Aversie is niet mi nodig, of aversie heeft z'n werk afdoende gedaan: hij is er van ru. bevrijd. Ik denk dat afkeer bij oj) c leven hoort. Het neen tegen de v gestalte waarin de werkelijkheid voordoet ls vaak ook harder no<L dan het ja. Omwille van God dl< ïU1 wereld goed gemaakt heeft en eïte een boven ons uitgaande goede bedoeling mee heeft. Afkeer niet voldoende. Afkeer kan de opsluiten in z'n eigen droomw» vaak even keihard als de echte. wil het werkelijk niet zien. Het niet voor hem bestaan, de arm» en de onderdrukking. En intu.' vervreemdt hij daarmee van eigen mens-zijn. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Streekgemeenli Drieslag (Andijk-Bovenkarspitor Grootebroek) J. E. A. Molenüe 2 Hekelingen en Simonshaven-B|pit Aangenomen: naar Oude en NJhel ne (toez) T. H. Dijkstra te Eewtc Bedankt: voor Bergen op Zoeel van Evert te Steenbergen. bc fin GEREF. KERKEN j he Beroepen: te Hattum H. Lijeihie Rotterdam-Pendrecht. leer af GEREF. KERKEN (VRIJG) Beroepen: te Hattum B. Kamp) Vlisslngen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Klaaswaal J. Koepel |g< Barneveld. !t f rde J: de: de P v Ie erli en DALLAS (AP) De leiders i charismatische beweging ln Ai zijn er op hun driedaagse conf< js in Dallas in geslaagd, hun eenl bewaren. „Ik was bang, dl |ol scheuren zou worden," zei Dav en plessls, de 75-jarige plnkstervo en ere-voorzitter van de confe na afloop eerlijk. „Als ik over Iets blij ben, ls over de volwassenheid, die ik de conferentie gevonden heb." Ruim vierhonderd prominent de charismatische beweging ten de conferentie ln Dallas 'Ti- De charismatische vernleuwin in de Jaren zeventig binnen i Ac staande kerken ln Amerika zi< breidde als een olievlek, kreeg ken met tweespalt over de van de Geest", zoals de ga#ie genezing of de gave van het si d in tongen. Maar terwijl men nog steeds de zakelijkheid benadrukt van de in de Heilige Geest", werden en ven" slechts ln het voorbijga Me: noemd tijdens de conferentie hebben meer nodig dan het si in tongen," zei Duplessls. De conferentie stelde richtllji he voor charismatische gemeent E)e l vijf gebieden: pastoraat, gelo 'ljji trekkingen met „klassieke" k ïen betrekkingen meh de ouderef? v sterbeweging en charismatisc eiüf genover niet-charismatische nc Dr. J. C. Gilhuis kv LONDEN (PNHK) De dalilf* 2 het aantal leden van de Engeli zet niet door. In 1978 was het aannemellngen (98.000) na een de van inzinking weer bijna groot ais in 1973 (100.000). Ooi n er meer mensen aan het avon< Met kerstmis waren dat er ln 1 var voorbeeld 1.774.000 tegen 1.695 larc 1976. Het aantal kerkbezoeken anglicaanse kerk blijft constal at d ge veer 1.250.000 per zondag. het dezer dagen verschenen Ja#an 1980 van de kerk van Engelan in iger «8 d a g g Diss -eei

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2