Injectie om de dood uit
de dooie hoek te halen
Stoeien en springen in
ongedefinieerde sfeer
Oecumene leeft niet
echt in Ommoord
'Misverstand over kosten
van omroepsatellieten'
Impresario's beschuldig!
Nederlands Impresariaat
Groningse student wint graftekenp.i s-c-.j
1
Ton Kooprrp
sticht nieuvÉ
barokorkestjgr
Ballet voor Japanners bij Scapino
Nieuw zenderpajl
wereldomroep
'Een nieuwe wijk, een nieuwe kerk?'
TROS schrijft Tweede Kamer
Informatie over
belastingen voor
buitenlanders
Prijzen voor NCRV-programma
Nieuwe boet
DINSDAG 12 FEBRUARI 1980
- - «KNST/RAOtO/TEÜEVISIE
TROUW/KWARTET
door Fred Lemmers
UTRECHT ,,Een injectie om de dood uit de dooie hoek te halen en weer onder de levenden
te brengen." Zo omschrijft de heer R. van Bruggen, directeur dienst algemene begraafplaatsen
in Utrecht, de graftekenprijsvraag, die zijn dienst heeft uitgeschreven ter gelegenheid van het
feit dat anderhalve eeuw geleden in Utrecht het begrip begraafplaats zijn intrede deed.
Rwis lang ergert de heer Van Brug
gen zich aan het feit dat de monu
menten die de laatste rustplaatsen
van onze doden aangeven van weinig
originaliteit getuigen. Vroeger was
dat in de regel anders en ook in het
buitenland steekt men wat dit betreft
in tal van gevallen gunstig af ln ver
gelijking met Nederland. Vandaar die
graftekenprljsvraag. voor het eerst in
onze nationale historie dat iets derge
lijks inzet werd van een wedstrijd.
De heer Van Bruggen en zijn mede
werkers hebben daarmee in de roos
geschoten ,.Er zijn in totaal 186 in
zendingen binnengekomen. Dat heeft
onze meest optimistische verwach
tingen overtroffen. Een paar weken
voor de sluitingsdatum van Inzen
ding dachten we nog dat we blij zou
den mogen zijn als er enige tientallen
inzendingen zouden komen. Maar de
laatste week stroomden de ontwer
pen letterlijk binnen." aldus de heer
Van Bruggen.
Wat de kwaliteit betreft ligt het er
maar aan van welk punt Je de zaak
benadert. De Jury waarin behalve de
heer Van Bruggen zelf zitting had
den: mevrouw Adeline Janssens. di
rectrice van het Centraal Museum in
Utrecht; de Utrechtse beeldhouwer
Pleter d'Hont en diens stadgenoot de
edelsmid Jan Noyons; steenhouwer J
Buddingh uit Veenendaal. steenhou
wer O Agricola uit Amsterdam; beel
dend kunstenaar Ewerdt Hilgemann
uit Oorlnchem en grafisch deskundi
ge Qerrit Noordzij uit Tuil, heeft het
er erg moeilijk mee gehad.
Ontroerend
„We zijn het er unaniem over eens dat
de ontwerpen soms zeer ontroerend
zijn. dan weer ludiek en ln elk geval
getuigen van een zeer persoonlijke
inzet van de deelnemers Dat neemt
niet weg dat we de afgelopen weken
vaak verbaasd hebben geglimlacht."
aldus de heer Van Bruggen gistermid
dag na afloop van de prijsuitreiking
ln de Utrechtse Nicolaikerk. Bruik
baar zijn de ontwerpen in elk geval.
..Ze zetten de mensen aan het den
ken We kunnen er verder mee Het
onderwerp graftekenbedekking ls
weer bespreekbaar geworden en dat
ls een belangrijke ontwikkeling."
Omdat geen van de 166 Inzendingen
echter voldoet aan alle eisen die zijn
gesteld, heeft de Jury besloten geen
eerste prijs toe te kennen, maar ln
Jaap de Ruig rust en eenvoud
loM: Jaap Herschel
plaats daarvan drie derde prijzen en
dan uiteraard een tweede prijs, die
dus kan worden gezien als de hoofd
prijs van de wedstrijd. Jaap de Ruig.
een 22-Jarige tweedejaars student
aan de kunstacademie ln Groningen,
kreeg te horen dat hij de gelukkige is
Met algemene stemmen koos de Jury
zijn inzending, die als motto ..De wit
te weg" droeg
Jaap toonde zich daarover niet wei
nig verrast. „Natuurlijk hoop Je dat
anderen je bedoelingen begrijpen,
maar toen lk eind november besloot
mee te doen. kwam het toch geen
moment bij me op dat ik aan het
winnende ontwerp bezig was. Ik heb
niemand op de academie er iets over
verteld. Ze zullen er wel van staan te
kijken, denk ik." vertelde Jaap me ln
een eerste reactie. Zijn ontwerp
wordt door de jury geprezen voor „de
veelheid van variaties, welke moge
lijk zijn op het gekozen thema"
dachten over de dood ln verwerkt. De
dood is voor mij: rust. eenvoud, onge
compliceerdheid en de kleur wit."
Het materiaal, waaraan Jaap de voor
keur geeft voor zijn grafsteenontwerp
ls witgeschilderd gewapend beton.
„Een nadeel daarvan is dat het nogal
wat kost aan onderhoud. Vandaar
dat ook andere materialen mogelijk
zijn, al zijn die niet milieuvriende
lijk."
Jaap vindt de tekst op grafbedekking
„ondergeschikt aan de vorm", iets
waar door de jury anders over wordt
gedacht. „Op een begraafplaats, en ik
mag daar graag ronddwalen, valt Je
oog toch in de eerste plaats op de
vormen van zerken. Die bepalen met
de omgeving de sfeer op een begraaf
plaats Ook de bomen behoren daar
toe. Langzamerhand is het immers
toeh zo geworden dat begraafplaat
sen een van de weinige plaatsen zijn
waar bomen nog ongestoord kunnen
uitgroeien." Dat het uiterlijk van de
begraafplaatsen in het begin van
deze eeuw al reden tot ontevreden
heid gaven, blijkt uit een uiteenzet
ting van de bekende schrijver Frede-
rik van Eeden uit 1910. Hij vergeleek
de graftekens die toen op veel be
graafplaatsen waren te vinden met
..taartendozen" Ontwerper J Beljon,
die gisteren de prijsuitreiking op
fleurde met een lezing over „De be
graafplaats als omgevings-ontwerp".
herinnerde daaraan.
V
Van onze kunstredactie
Het bekroonde ontwerp van Jan de Ruig biedt vele mogelijkheden.
AMSTERDAM De klavecyn
Koopman heeft een nieuw b
kest geformeerd dat zich in 1)33
mende Holland Festival aan de
bliek zal voorstellen onder d |e
The Harlequin Baroque On
Het ensemble bestaat wat be
negen strijkers geheel uit Ei P®
aangevoerd door Monica Hug
Uit het voormalige Musics ra
Amsterdam, het even grote b
kest waaruit Koopman zich
geleden terugtrok, neemt hij
hoboïst Ku Ebbinge. de flultfcne
bert Hazelzet en de fagottist
Bond. Een Fransman als twe )e(j
bolst maakt het ensemble
internationale aangelegenheii 'cn
Harlekijn Barokorkest heeft at
ste uitvoeringen al achter de
de 1
door Eefje van Schaik
AMSTELVEEN Het afgelopen dansselzoen bracht het Scapino Ballet de Nederlandse jonge
auditerende dansers in grote verlegenheid door een groep Japanse dansers te contracteren.
Niet alleen uit concurrentienijd werd dat verwonderlijk geacht, maar ook omdat deze Japanse
dansers, wat betreft postuur en lengte, stellig afsteken bij de rest van de groep. Hoe het ook
moge zijn, met alle smalende opmerkingen van dien: de choreograaf Hans Tuerlings nam zijn
kans waar en maakte een kort balletje, speciaal voor drie van hen, te weten Kimiko Kurosawa,
Norio Mamiya en Itoshl Ito. Naar de gelijkmatige song van Lou Reed doopte hij zijn
choreografie „Waltzing Mathilde" en na bijna een jaar uitstel werd het eindelijk zondagmid
dag in het Cultureel Centrum te Amstelveen in première gebracht.
certen van Haydn. De naam
orkest duidt op de binding n err
man van Veens platenmaats om
Harlekijn, die vroeger al o y
van Musica Antiqua en soiq
van Koopman op de markt b
In het Holland Festival wor coi
concerten gegeven met tw^tee
gramma's. het ene met kooi en
van Rameau waaraan het Co
vocale o.l.v. Philippe Hen1,00
meewerkt, het andere met ojstui
len uit verscheidene opera's v;
del waarvoor Marjanne Kw res)
(sopraan) en René Jacobs
tenor) zijn ingehuurd. Er sU
optredens gepland in het
van Vlaanderen, waarna no ieid
plaatopnames, buitenlandse
dens en een toemee door Ne
volgen.
Genoegen
Levensweg
Het ontwerp kan zowel liggend als
staand worden toegepast op een ei
gen, een algemeen en een umengraf.
in verschillende materialen. Zelf zegt
Jaap erover: „In dit ontwerp heb ik
als centraal thema de levensweg ge
nomen. Hoe je mijn ontwerp ook uit
voert. dat begrip komt er steeds weer
ln terug. Verder heb lk er mijn ge-
Hlj noemde de oplevende belangstel
ling voor begraafplaatsen die vanuit
landen als Engeland en Duitsland
terecht tot ons ls gekomen. „De ont
dekkingen, die Je op begraafplaatsen
kunt doen. maken elke wandeling op
die plaatsen tot een diep genoegen."
merkte de heer Beljon enigszins dub
belzinnig op.
In de VS ligt dat heel anders. Daar is
zelfs één begraafplaats waar je een
rustplaats kunt krijgen ln „de hoek
van de rijken". Alleen degenen die er
iemand hebben laten begraven heb
ben daar toegang. Zij beschikken
over een gouden sleutel om het hek te
ontsluiten. De sleutel in dat slot ste
ken houdt tevens Ln. dat er zachte
muziek van Bach of Beethoven gaat
weerklinken. Die kant moet het stel
lig bij ons niet op. evenmin als naar
slagzinnen van begrafenisonderne
mers: Betaal nu. sterf later.
Het resultaat is moeilijk te beschrij
ven. Tuerlings. die voornamelijk van
de tekstflarden ls uitgegaan en niet
zozeer van de zangerige achtergrond
muziek. ls namelijk dezelfde weg in
geslagen als bij zijn choreografie
„Chris", dat hij vorig Jaar voor het
Rotterdams Werkcentrum Dans
maakte. Ook nu creëerde hij een col
lage van originele bewegingsvond
sten. waarin hij een grappige dyna
miek en voortkabbelende relatie-
spanning tussen de dansers opbouwt.
Zijn balletten lijken echter kop noch
staart te hebben: ze zouden tien mi
nuten. maar ook drie uur kunnen
duren.
In dit Waltzing Mathilde ls zeker een
vorm te herkennen: drie dansers die
ln karate boks of verslapte armbe
wegingen met elkaar stoelen en rond
springen. Er is ook sfeer, maar w^t
dat nu precies is. ontgaat je. De cho
reografie geeft daarvoor geen hou
vast. want zoals Tuerlings het zelf
toelicht: het gaat nergens over. het
zijn bewegingen voor twee jongens en
één meisje, die veel en vaak op elkaar
lijken, óndanks de kleine verschillen.
Ook de aankleding, die door Tuer
lings zelf werd ontworpen, geeft wei
nig aanleiding tot beter begrip voor
de inhoud. De drie dansers zijn ge
huld in zwarte korte broekrokken,
witte T-shirts, grijze wollen kniekou
sen en dragen om de één of andere
duistere reden lege révolverholsters
onder hun oksels. De pedagogische
motleven hiervan zijn mij onduide
lijk gebleven. Boven hun hoofden
hangen drie zwart-wit tekeningen te
wapperen. Dat is alles als aankno
pingspunt.
Toch is Waltzing Mathilde leuk om
naar te kijken: de bewegingen verlo
pen verrassend soepel, soms panto
mimisch, soms puur abstract en wor
den met overgave door de Japanse
drie gebracht. De associaties die zij
oproepen kunnen alle kanten op.
Voor de Jonge kinderen die in grote
getale deze zondagmiddag naar Am
stelveen waren gekomen was dat niet
direct een probleem, maar dat ze het
nou echt spannend vonden, geloof ik
niet. Ondanks het warme applaus na
afloop. Méér aftrek en opgewonden
rode konen ontlokte „Giovanni's
Poppenwinkel", een choreografische
verwerking van La Boutique Fantas-
tique (Rossini/Respighi) van de Tsje
chische balletmeester Nicholas Be-
riozoff. Vooral de vrolijke aankleding
van Wim Bijmoer was een sterk on
derdeel van dit verhalend dans-half-
uurtje, dat niet bepaald overtuigde
door de trefzekere techniek van de
dansers, als wel door het plezier van
de kinderen. Het jongetje achter mij
had het met name op de monsters
met vier en drie poten voorzien.
DEN HAAG (ANP) Het
zenderpark van Radio Nederl
reldomroep komt in de Flevo
De PTT, die verantwoordelijk
het zenderpark, Jieeft hierto
ten. Er zijn ondefhandoiingen
met landdrost Lammers van
delijke IJsselmeerpolders <ZI
de nodige grond te verwervai H
de PTT. Er bestaat goede h gjc
die onderhandelingen tot r
zullen leiden, te meer daar L
al eerder te kennen heeft geg<
het zenderpark van de Wereld
welkom is in de Flevopolden q
Öer
Ni
-i
SC
c
door Riet Oiemer
HILVERSUM „De band met Rome is veel losser geworden,
maar ik voel me er wel bij." In het KRO/RKK-programma
Een nieuwe wijk, een nieuwe kerk? is deze bekentenis van een
paar rooms-katholleken uit Ommoord niet opgenomen, hoe
wel zij na de bisschoppensynode actueel genoeg ls. De synode
besluiten inzake de oecumene, zullen trouwens de Kerk van
Ommoord geen geweld aan kunnen doen.
In deze Rotterdamse uit de grond
gestampte nieuwbouwwijk hebben
rooms-katholieken, hervormden en
gereformeerden al jaren een geza
menlijk kerkgebouw. Maar veel ver
der met de geloofseendracht is men
daar nog niet gekomen als je moet
afgaan op het televisieprogramma
Een nieuwe wijk. een nieuwe kerk?,
dat vanavond half elf op Nederland 2
wordt uitgezonden
De oecumene waarnaar velen zo heb
ben verlangd, leeft niet echt. En voor
intercommunie hoeft de paus niet
Speciaal vandaag
WK-schaatsen. Beelden van
de wereldkampioenschappen
schaatsen met het onderdeel
sprint voor dames en heren
vanuit West-Allis. Milwaukee/
Wisconsin. Verenigde Staten.
Ned I 18.00 oor
Panoramiek gaat in op de
rol van het Europese bedrijfs
leven in de ontwikkelings
landen.
Ned I 21.55 uur
Brandpunt besteedt aan
dacht aan de volgende onder
werpen: het lot van een half
miljoen Afghaanse vluchtelin
gen. Een Brandpunlploeg
filmde in de kampen in het
Pakistaanse grensgebied. Ver
der een reportage over de afne
mende werkgelegenheid in de
regio Eindhoven.
Ned 2 21.50 uur
IJshockey Samenvatting
van de Olympische ijshockey-
wedstrijd tussen Nederland en
Canada.
Ned I 22.46 uur
Rat in de sak. Programma
waarin kinderen uit de boven
bouw -an de basisschool met
elkaar praten over de door vol
wassenen verzonnen kinder
zaken.
Hilversum I 16.38 uur
bang te zijn. Het gezegde dat waar de
oecumene aan de top stagneert ze
aan de basis doorgaat, gaat voor Om
moord niet op. Maar uiterlijk en orga
nisatorisch heeft men in gezamenlijk
heid wel wat van de grond gekregen
Dat begon al twaalf Jaar geleden toen
de eerste bewoners samen kerkten ln
een houten barak. Daarvoor ls nu De
Open Hof. een modern kerkgebouw
in de plaats gekomen, dat multifunc
tioneel wordt genoemd Dat wil zo
veel zeggen, dat er niet alleen wordt
„gekerktmaar dat er ook gewone
wljkactiviteiten. disco- of Tirolera-
vonden en modeshows worden ge
houden en dat zangkoren repeteren.
En dat ls ln een nieuwbouwwijk als
Ommoord, waar Je als Je vertier zoekt
letterlijk ln de kou staat, omdat er
nog maar net een wijkcentrum en een
café zijn geopend, al heel wat.
Van onze parlementsredactie
DEN HAAG Het exploiteren van een commerciële zender
door het buitenland met Nederlandse reclame kan heel lucra
tief zijn. Tenminste als er niet tijdig adequate maatregelen
worden genomen. De TROS schrijft dit aan de Tweede
Kamer, nu het parlement vandaag met de behandeling van de
begroting van CRM begint. Al eerder schreef de TROS aan
minister Gardeniers met het verzoek om meer zendtijd. De
minister heeft dat verzoekschrift aan de omroepraad voorge
legd.
Drie leden van het Scapino Ballet in Waltaing Mathilde, efl
choreografie van Hans Tuerlings. Foto' Jorge 1
Eenzijdig
Dé kerkzaal wordt beurtelings door
de drie kerkgroeperingen gebruikt
Het ls wat eenzijdig, maar de pro
grammasamenstellers hebben zich
bij het filmen tot de rooms-katholle-
ke invalshoek beperkt. Uit de uitspra
ken van sommige traditioneel Inge
stelde rooms-katholieken blijkt dat
ze vmden dat ze door deze vorm van
organisatorische oecumene wel wat
hebben moeten Inleveren. Naar hun
zeggen hangt er door protestantse
invloed nu een kruis zonder corpus
(het lichaam van Christus) aan de
muur en wordt Maria tegenwoordig
doodgezwegen Jammer, dat niet aan
een protestant een weerwoord is ge
vraagd.
Een groot aantal nieuwe bewoners
komt uit oude Rotterdamse afbraak
buurten. die nu alleen nog maar wor
den geïdealiseerd De mensen zijn
overgeheveld naar een modeme wijk.
met een eigentijdse kerk. waar ze de
latijnse kerkzangen missen en waar
ze moeite hebben met een Tiroler-
band in de kerk Een enkeling gaat
s zondags ijlings naar een echte ou
derwetse kerk in de binnenstad met
veel beelden, kaarsen en gregoriaan
se liederen
Te snel
En als de pastoor van Ommoord m
Dolf Reijmers
zijn kerkblad een Braziliaanse pries
ter citeert die vindt dat op Cuba het
meest wordt verwezenlijkt wat het
Rijk Gods voorstaat, dan moet hij
daarvoor wrel even verantwoording
afleggen In een bijzondere dienst
mogen de kerkgangers aan de pas
toor zeggen wat ze op hun hart heb
ben. Er zitten vogels van diverse plui
mage onder zijn gehoor. Behalve dat
er mensen vertellen dat ze zich direct
opgenomen voelen in deze jonge ge
meenschap. is er ook kritiek dat een
kleine groep enthousiaste mensen
doorholt en geen rekening houdt met
een grote groep die het niet kan bijbe
nen. Op de vraag: Gaat het te snel? is
het antwoord „Ja", maar de tegenge
stelde vraag: We zijn al zo lang bezig,
gaat het te langzaam? is het ant
woord ook „Ja".
Een nieuwe wijk. een nieuwe kerk? is
een programma zonder conclusie,
maar het wil laten zien hoe een kleine
groep christenen enthousiast en
daardoor met veel vallen en opstaan
aan het werk is in een nieuwbouw
wijk van 33.000 inwoners, met acht
duizend rooms-katholieken op papier
en vierhonderd meelevenden.
In de EurohaJ in Maastricht wordt
van 27 februari tot en met 9 maart
een internationale antiekbeurs ge
houden. Er doen ongeveer vijftig
deelnemers uit binnen- en buitenland
mee aan deze beurs die „Antique
Maastricht" genoemd wordt.
Deze brief gaat daar in feite ook over.
De TROS vermoedt dat er ln de Ka
mer misverstanden zijn over de kos
ten die aan een omroepsateLllet ver
bonden zijn. De omroep haalt een
onderzoek aan. waarin wordt bere
kend dat een satelliet niet meer hoeft
te kosten dan honderd miljoen gul
den. De satelliet kost vijftig miljoen,
het lanceren veertig miljoen en de
resterende tien miljoen verzekerings-
UTRECHT In februari begint het
eerste van een serie projecten, die
bedoeld is om de buitenlandse werk
nemers in ons land beter te informe
ren: de buitenlanders worden via ra
dio. televisie, en informatiebladen
veelal ln hun eigen taal Ingelicht over
het Nederlandse belastingsysteem,
aldus de 8tichting Nederlands Cen
trum Buitenlanders die dit organi
seert.
De nadruk wordt gelegd op informa
tie over de directe belastingen. Veel
buitenlanders weten niet, aldus de
NCB, dat bepaalde kosten aftrekbaar
zijn voor de belasting. Zij betalen
daarvoor te veel belasting. Het voor
lichtingsmateriaal wordt verspreid in
het Spaans. Turks. Marokkaans, Ara
bisch, Italiaans. Portugees, Grieks en
Joegoslavisch. In de loop van 1980
staan verder nog Informatleprojecten
op stapel over: vakantie, ziektemel
ding ln Turkije en Marokko. Inenting
en ontslag.
kosten. De satelliet gaat. naar schat
ting van Amerikanen, aan wie de
TROS haar deskundigheid ontleent,
zeven tot acht jaar mee.
Omgerekend betekent dat een af
schrijving van twaalf tot veertien mil
joen gulden per Jaar. De TROS wijst
er op dat in Amerika nu al afzonder
lijke kanalen worden verhuurd voor
1.2 tot 2.5 miljoen gulden per jaar. De
TROS meent dat men ln de Kamer
denkt dat het allemaal veel duurder
is.
Oneerlijke concurrentie via gemeenschapsge
Van onze kunstredactie
AMSTERDAM Het met gemeenschapsgelden oper<
Nederlands Impresariaat heeft zich ten opzichte van
derlandse musicus een monopoliepositie verschaft
verontrusting heeft gewekt van de Nederlandse Concer
ties en impresario's die zich in een op te richten fe(
hebben verenigd.
Uitbreiding
Van onze radio- en tv-redactie
HILVERSUM Het NCRV-televisiespel „Een huwelijk" van Hugo Heljen
naar het verhaal ..Zwijgen" van Marcellus Eemants ls op het jaarlijkse tv-
feaUval In Monte Carlo onderscheiden met twee prijzen. Josee Ruiter kreeg
voor haar rol als de jonge vrouw van een referendaris de .gouden nimf' voor
de beste actrice en regisseur Gerard Rekers werd onderscheider met de
.Unda-pnjs voor het beste drama. De N08 heeft vijf Nederlandse program
ma's naar het festival van Monte Carlo ingestuurd waaronder vier documen
taires en het bekroonde NCRV-toneeUtuk
Uitbreiding van zendtijd van 35 tot
veertig uur per week hoeft volgens de
TROS ook niet duur te zijn. Als er op
één net van 12 uur 's middags tot
middernacht zou worden uitgezon
den. zou dat jaarlijks slechts 45 mil
joen gulden extra kosten. Dat geld
zou er kunnen komen door de recla
me om zeven uur weer in te voeren.
De TROS vindt dat Nederland alles
kan. wat buitenlandse commerciële
zenders ook kunnen. „WIJ kunnen het
misschien zelfs beter." aldus de
TROS.
„Er moet dan op korte termijn wel
ruimte worden geschapen voor een
adequaat antwoord Zo niet, schrijft
de TROS. dan zouden zij die zich
negatief opstellen ten opzichte van
ons nog altijd unieke omroepbestel
en die dus in feite een ander bestel
voorstaan, wel eens hun zin kunne
krijgen, doordat de overheid nalaat
de ontwikkelingen ln goede banen te
leiden.
De TR08 wijst er ten overvloede op
dat meer zendtijd voor omroep ook
meer werk betekent en dus minder
werkloosheid
Filmhuis Nijmegen en Het Open
huls ln Nijmegen hebben een exposi
tie samengesteld ..Filrn Nijmegen
1895-1980" die vanaf 15 februari tot
en met 15 maart ls te zien in het
gemeentelijk informatiecentrum
Open Huis De tentoonstelling geeft
een overzicht van het Nijmeegse film
gebeuren in al zijn facetten
Het systeem van aanvullende hono
raria dat het Nederlands Impresari
aat hanteert, komt alleen ten goede
aan kunstenaars die zich aansluiten
bij het Nederlands Impresariaat. De
beginnende Nederlandse kunstenaar
ls enerzijds geheel afhankelijk van
het oordeel van het Nederlands Im
presariaat over diens talent en mist
anderzijds de vrijheid van keuze, om
dat andere impresario's niet over sub
sidiegelden beschikken.
Aldus de
klacht van de federatie, die de minis
ter van CRM een onderhoud heeft
gevraagd om over dit onderwerp van
gedachten te wisselen
Het Nederlands Impresariaat is de
enige Nederlandse instelling op dit
gebied die met overheidssubsidie
werkt; de anderen zijn particuliere
ondernemingen. Die zien in het Ne
derlands Impresariaat ook een ge
vaarlijke concurrent op het terrein
van het engageren van buitenlandse
kunstenaars.
.Aan buitenlandse kunstenaars die
door leden van de federatie tot nu toe
vertegenwoordigd werden, worden
door het Nederlands Impresariaat
aanzienlijk hogere honoraria aange
boden dan de gebruikelijke. Deze met
behulp van gemeenschapsgelden on
nodig opgedreven honoraria zullen
zware lasten leggen op het budget
van organiserende instanties zoals or-
kestinstellingen, kunstkringen, om
roepverenigingen en dergelijke Zo
luidt een passage uit de brief van de
federatie aan de minister
Behalve bezorgdheid om het budget
van orkestinstellingen en dergelijke,
gaat het de federatie uiteraard ook
om de belangen van haar 'f.i<
zich op deze manier oneerlij
curreerd voelen. „Het onelge
bruik van gemeenschapsgeU |i||i
tot schade zowel voor het Ne
se muziekleven als voor de 1
van de kunstenaars zelve ei
ondernemers en de werkgeli
in deze sector." schrijft de
dan ook aan de minister,
ondertekend door Kunstenaj
tariaat Pleter G Alferink. -
presentatlve Ariette F. C.
temationale Concert Adrr
Nannette de Fraese. Interarf
Concertdirectie Johanna Bel
certdlrectie Koning, ConceiJ
dr. G de Koos en Co., Alex S
Artists' Representative
Visser.
Bob Dylan, het volledige j
haal, door Alan Rinzler. Ultl
Amsterdam. 120 pag (forra
grammofoonplaat), ƒ29.50 f
leesboek
Nietzsche door dr F de Gr^
Voorhoeve. Den Haag.
ƒ47.50
In vrije val door Jo Ann Kell^
Uitg Voorhoeve. Den Haag.JM
18,50 Met een voorwoor<illli1w
Elisabeth Kübler-Ros OverT
van iemand aie een langj
had, ondertitel Bericht
venden
Poetnel trekt naar de Pool 4
Kruse Uitg Omniboek. D(l
188 pag 190.90 Uit het 11
taald kinderboek