Kleintjes barok vooral aardig door aankleding Oud-academiestudenten: een gevestigde generatie Twee vriendinnen en een gifmoord Golden Gate Quartet heeft tand des tijds doorstaan Inde Vensterbank Nieuwe boeken c'an n0^ Odins Raaf in Londen e Weerzien met de eerste klas 1966/67 in Utrecht ZATERDAG 9 FEBRUARI 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door Ceos Straus UTRECHT Benieuwd naar wat er van haar jaargenoten terecht is gekomen, heeft Charlotte Groen uit Utrecht zich in de afgelopen maanden beziggehouden met de vraag „wat is er geworden van de eerste klas Rijksacademie 1966/67". Met in haar achterhoofd de opdracht een tentoonstelling te organiseren in de zalen van het kunstenaarsgenootschap Kunstliefde in de Nobelstraat in Utrecht is ze op zoek gegaan naar zo'n dertig mede-studenten met wie ze in de genoemde periode op school in Amsterdam zat. Op haar verzoek om aan de tentoon stelling mee te doen heelt ze een uitermate goede respons gekregen: ruim twee derde van de kunstenaars kon worden opgespoord, was nog ac tief bezig en zegde zijn deelname toe Tezamen zorgen ze nu voor een bonte expositie, een beeld met verscheiden heid in toch in hoofdzaak traditionele vormen waarbij de academische trek jes alleen nog sporadisch terug te vinden zijn. Charlotte Oroen noemt de samenstel ling van haar eerste klas op de Rijks academie ..zeer heterogeen ..Er wa ren er bij die direct van de middelba re school kwamen, maar sommigen waren wel ouder Een enkeling had zelfs op Ateliers 63 in Haarlem geze ten Een echt uitgangspunt had Je niet In die tijd. we kwamen tenslotte voor de lessen. We waren een nogal dociel stel zonder meningen" De vaste leraar die de klas kreeg, was De 8avomln Lohman die vlak voor zijn pensioen stond Charlotte Oroen: ..Het waren natuurliik de echt acade mische vakken die Je van hem kreeg, stilleven. naaktmodel. Ik vond het allemaal erg langzaam gaan. je was ïindeloos bezig met hetzelfde. Maar le ging om te leren en dat is tenslotte wel gelukt. Lohman. die kort na zijn pensionering is overleden, was als le raar erg fanatiek. Je moest Je uiterste best doen en het was nooit goed bij hem. HIJ Jutte Je enorm op. maar ik vond hem wel Integer, hij was zelf erg kritisch Ingesteld". De academiestudenten werden ln dat eerste Jaar nog niet met duidelijke stijlen geconfronteerd, maar naar goed academisch gebruik ..was het onderwerp, het gegeven in de teke ning of schilderij erg belangrijk". Voor zover er sprake was van een stijl was die altijd figuratief, naturalis tisch zo men wil. Expressionisme had eenvoudig geen kans. NegenUenzesenzestlg was het Jaar dat de protesterende kunstenaars al van zich lieten horen. Op de acade mie viel de BBK het beleid aan. maar. zegt Charlotte Oroen, „ik was ln die tijd niet zo bezig met politiek. Ik merkte wel dat er een weerzin tegen het beleid bestond. Inspraak was er in die tijd nauwelijks Je was ook hard aan het werk. Je hield nauwe lijks UJd over voor andere zaken". Baantjesjagerij Er bestaat nu een plan om de Rijksa cademie op te heffen. Charlotte Groen: „Het zou Jammer zijn voor de mensen die vrij kunste naar willen worden, maar toch vind ik het hiërarchische systeem van al die professoren uit de tijd. Het autoritai re systeem was heel naar, er bestond door de ateliers die de proffen konden krijgen een enorme baantjesjagerij. Op de grafische afdeling zat bijvoor beeld een docent die helemaal geen les meer gaf. Dat hele systeem was verziekt Je was wel braaf bezig als student, maar Je voelde dat je in dat systeem gebruikt werd. Voor mij was de academie toch een 'schooltje', voor mensen die diep in de twintig zitten is dat ongewoon". Wat is er gekomen van deze eerste klassers? Een aantal is de academi sche tradities trouw gebleven. Goed geschilderde ezelstukken in een beet je Impressionistische trant, wat Cé- zanne. een snuifje Vuillard, een likje Bonnard. Ad Merx. tegenwoordig woonachtig in Nijmegen is er een voorbeeld van, ook Teus Klein en Josephine Sloet. De meeste discipli nes zijn wel zo'n beetje netjes ver deeld. schilderijen, tekeningen, wat keramiek en beelden. Een enkeling zocht het ln het ontwerpen van de cors bij de televisie (Jaap de Groote). weer een ander werkt bij een poppen theater. Charlotte Oroen: „Voor mijzelf ben ik erg blij om te zien hoe ver anderen zijn gekomen. Je bent erg geïsoleerd bezig. Ik ben ook ledereen. omdat we nooit tot een vaste groep zijn uitge groeid. al na een Jaar uit het oog verloren. Maar als ik zie hoe de mees ten nu bezig zijn, dan denk ik dat ik niet zo slecht ben. Het stelt me eigen lijk teleur dat er zo weinigen zijn die met hetzelfde bezig zijn als ik. met uitzondering van Gerard Deen en Gerry van der Velden met wie ik me ln zekere zin verwant voel". Wat is het gevoel om 13.14 jaar na de eerste jaren op de academie met kunst bezig te zijn? Charlotte Groen: „Je kunt Je op deze leeftijd de vraag stellen als ik nog geen bepaald idee over de dingen Charlotte Groen: hiërarchisch systeem heb, dan haal lk het nooit. Je bent nu veel sterker. Je kan meer aan". Beproefd Maar het blijft opmerkelijk dat op deze tentoonstelling die gevuld wordt door een generatie van dertigers de avant garde vrijwel ontbreekt. Er steekt genoeg kwaliteit onder deze oud-academisten, van wie het ln de eerste plaats opvalt dat ze de kunst bijna allemaal trouw zijn gebleven. Maar het is allemaal zonder span ning. Vertrouwde, beproefde vormen, echter zonder een sprankje durf. De academie heeft hun de juiste technie ken bijgebracht, maar ze heeft geen wezenlijke bijdrage geleverd aan een stellingname. Dat is ook onze taak niet, zal de academie daarop zeggen, maar het is wel een interessant gege ven om een dergelijke Jaargang" mens orj cn rc a ruw eens te plaatsen tegenover een sa gelijke klas van de Gerrit Rietvel cademie. Wellicht dat daaruit staat Wat nu te zien valt, laat 2 met een enkel woord definiëren: vestigd. Tot en met 2 maart, geopend op di elc n dag tot en met zaterdag van ltyke t uur, op zondag van 13-17 uur. heel wat oorspronkelijker beeld o ac^tc [poli :cn hi lomst Psychiatrische roman voor toneel bewerkt door André Rutten uitzc de i ksver uit. arsch schijr een rand tlt ei it be en HAARLEM In de Jaren twintig van deze eeuw vergiftigde een jonge Duitse vrouw, Elll Link, haar man. Het waarom daarvan werd ook tijdens de rechtzittingen niet duidelijk. Het Intrigeerde de Berlijnse zenuwarts-schrijver Alfred Döblln zó. dat hij er een boek over schreef, waarin hij zich in dat waarom verdiept, maar ook zonder tot een echte oplossing van het raadsel te komen. door Franz Straatman De actrice Louise Robben la er op haar beurt zo door gefascineerd ge raakt. dat zij samen met de schrijver Peter Hllle een toneelbewerking van dat boek heeft gemaakt. Onder haar regie wordt die nu gespeeld door een groepje jonge spelers, dat zich Hoo ker noemt Het spel Is opgebouwd uit een reeks korte scènetjes, waarin beknopt de hoofdmomenten uit de geschiedenis van Elli Link worden aangeduid en tegelijk iets wordt opgeroepen van de kleinburgerlijke samenleving ln het Berlijn van die UJd. kort na de mis lukte Spartakus-opstand. met de toe nemende werkloosheid en de totale ontwaarding van de mark. Dat wordt met heel eenvoudige mid delen gedaan, met terloopse verwij- zlnkjes ln de tekst, ln de kleding, met een paar meubeltjes, die hun vaste plek op het speelvlak behouden: een ouderwets ledikant op de achter grond, een divan links voor. een rond tafeltje met een paar stoeltjes. Het is even wennen, maar op den duur vult Je verbeelding, geholpen door de be- UchUng. het verder wel ln: een cafë. een straat, een kamer zus, een kamer zo De geschiedenis zelf Is uit kleine frag mentjes opgebouwd, waarin van meet af aan het karakter van een figuur ln de manier van spelen hele maal al aanwezig moet zijn. Dat Speciaal vandaag vraagt dus een krachUge expressivi teit. die er ook ls. en waaraan Je ook moet wennen: er wordt, zou Je kun nen zeggen, tamelijk expressionis tisch gespeeld, de hoofdlijnen even Aangezet, nuancering is er alleen waar dat strikt nodig is. De mannen zijn gewoon varianten, goed gespeeld overigens, van de zeker toen gangbare man-vrouw-verhou- dlng, geen uitgesproken bruten, ge woon mannen die bepaalde rechten op hun vrouw kunnen doen gelden. Het bed en eten bijvoorbeeld. Hun twee vrouwen bij hun eerste ont moeting in een café lijkt er zoiets te ontstaan als een liefde op het eerste gezicht zoeken troost en tederheid bij elkaar, een tederheid die hun mannen vreemd is. Het wordt een lesbische verhouding, waarbij uitein delijk Elli zo door haar vriendin over- heerst wordt, dat zij, bijna zonder nadenken op haar aandringen, haar man vergiftigt. Zij eindigt met de vraag die zij ook al aan het begin van het spel heeft door Stan Rijven gesteld waarom zij het eigenlijk gedaan heeft. Zij heeft er geen ant woord op. de voorstelling geeft het ook niet, wel een aantal vingerwijzin gen naar stukjes verklaring. Ook ln de aard van de vrouw zelf, die meestal maar met zich laat doen. hoogstens vluchtige emoties kent. geen eigen mening heeft, toch een product van die wat defaitistische samenleving. UTRECHT Nadat de Nederlandse Opera Stichting zkopko enkele jaren geleden door geldgebrek de barokspecialist Niijti da laus Harnoncourt moest laten ontglippen, is de barokopej ons land op een laag pitje gezet. De uitvoering van dramatische werkjes uit het begin van de zeventiende i door een klein ensemble o.l.v. Ton Koopman in Muziekcl trum Vredenburg was een broodnodige aanvulling op verschraalde repertoire-aanbod van de laatste jaren. De twee vriendinnen en hun beide mannen. Van de componist in kwestie. Paolo Quagliati. hebben we een gehavend beeld omdat veel van zijn (klavier)- werk verdwenen is. Ton Koopman kenschetst hem als een groot klave- cynist/organist en briljant componist die in Rome. waar hij in 162Ó stierf, in hoog aanzien stond. Tijdgenoot van de Florentijn Claudio Monteverdi, evenals hij experimente rend met de nieuwe stijl waarin de zangstem, eenvoudig begeleid, de tekstinhoud zo expressief mogelijk weergeeft. De liefde met haar bittere en vreugdevolle momenten biedt als onderwerp de prachtigste tegenstel lingen, zodat het merendeel van de kleinere en grotere werken uit de ont staanstijd van de „opera" (rond 1600) handelt over liefde, leven en lot. ver pakt in Grieks-klassieke aankleding, want daar vond men de grote voor beelden. DORDRECHT Levende legenden zijn dun gezaaid. Toch kan het bestaan, overigens in wisselende bezettingen, van het Amerikaanse Golden Gate Quartet daartoe worden gerekend. Sinds 1934 hebben zij zo'n 14.000 optredens en twee generaties overleefd. Speciaal morgen In Htodto Vrij van dc KRO o.a. weven, verzorgen van snij bloemen. glasblazen, maken van broodfiguren. Ned. 1/11» In de avonturenserle Dick Turpin gespeeld door Ri chard O'Sullivan moet een dubbelganger Turpins popula riteit afswakken. Ned. 219.27 Gasten in de Mike Burstyn Show: Gerard Cox. Joke Bruys en Marjorie Barnes. Ned. 2 28.52 Achter het Nieuws. VARA's actualiteitenrubriek besteedt aandacht aan de sociaal-eco nomische situatie in de noor delijke provincies. Verder is er een eigen reportage over Ned. 221.58 Het televisiespel Vier tegen de bank dat de TROS op het scherm brengt is een komische thriller onder regie van Wolf gang Petersen. Vier groot-in dustriëlen worden ineens ge ruïneerd. Ze komen op het idee geld te gaan halen waar te dat altijd al deden: bij de bank. Alleen is hun entree nu geheel anderv Ned. 1/22.10 Veel spanning in de Frans- Italiaanse speelfilm Avontuur In Rio uit 1963 met In de hoofd rollen Jean-Paul Belmondo, Francoise Dorleac en Jean Servais. Dtsl. 2*0.15 IKON zendt een Vesper uit dat wordt gehouden in de her vormde kerk in Zandvoort. Ned. 1,17.00 De derde aflevering van de filmserie Eskimo's, mensen van het hoge noorden, waar aan mr. Pieter van Vollenho ven en prinses Margriet mee werkten. gaat over Jagers. Ned. 2/10.00 Kerkmuziek van de 16de tot de 20e eeuw vanuit de Norber tijnenabdij van Berne te Hees- wijk-OInther. Ned. 2/10.25 Cinevisie besteedt aan dacht aan Tess. de nieuwste film van Roman Polanski, ge baseerd op een roman van Thomas Hardy, die de Victori aanse tijd beschrijft. Ned. 218.55 Het NCRV-programma An der Nieuws komt met een por tret van de econoom dr. B. Goudzwaard. Ned. 1/21.45 IKON-tv-directeur W'im Koole vertelt waarom hij zijn omstreden serie uitzendingen over de Baghwan-beweging een goede taak vindt Hilv. 2/18.30 Het Duitse programma Kri tiek op zondagavond heeft een actueel onderwerp, de geschie denis van de Westduitse om roep in de slag met staat, par tijen en economie. Dtsl. 1/22-55 Donderdagavond openden zij in Kunstmin een kleine tournee door Nederland. Dit vocale kwartet heeft veel bijgedragen aan de popularise ring van gospel en negro spirituals op zo'n wijze, dat het blanke publiek er spoedig voor gewonnen was. Van de oorspronkelijke samenstel ling was Orlandus Wilson (bas) nog over. hoewel Clyde Riddick (tenor), die. in 1940 lid werd. daar eigenlijk ook toe gerekend kan worden. In de loop der Jaren namen ze steeds meer profaan materiaal op het repertoire en voegden zich twee nieuwe zangers- bij hen. Bariton Paul Brembly. in leeftijd ongeveer 40 Jaar verschillend met zijn groepsgenoten en tenor Cal vin Williams, die had gezongen in groepen als The Deep Tones en The Ink Spots („Into each life some rain must fall"). In de jaren veertig en vijftig waren deze laatsten met de Mills Brothers van grote Invloed op latere rhytm en blues en rock en roll zangstijlen. Hun close harmony „barbershop" stijl zoals deze werd genoemd, wordt gekenmerkt door het gemak waar mee harmonieën worden getimed, de wisseling in leadzang en de aanvul lende zangkoortjes van de rest. Dit alles begeleid door een lichte ritme sectie Bij het Golden Gate Quartet zijn deze elementen ook terug te vin den. De terug-in-de-tijd-atmosfeer werd donderdag nog eens benadrukt door de eigen ambiance van Kunst min. door het panoramische decor (een echte gouden brug met wolken krabber) en een bedaagd trio, dat overigens discreet en functioneel Het Radio Kamerorkest reist naar de Westduitse plaats Neustat an der Weinstrasse om er op 26 februari een concert te geven met werk van de Nederlandse componist Hans Kox (diens suite uit de opera Dorian Gray), een planoconcert van Mozart (KV 453) dat gespeeld wordt door onze landgenote Marja Bon en de 103e symfonie van Haydn. Dit alles ln het kader van een culturele uitwisse ling genaamd „Der Begegnung mit den Niederlanden" oftewel „Ontmoet Nederland". voor de begeleiding zorgde. In twee sets van een uur werd een greep ge daan uit het omvangrijke repertoire waarin al hun standaardnummers als ..Joshua fit the battle of Jericho", ..Nobody knows" en „Swing low Sweet Chariot" verwerkt zaten. Opvallend was de relaxte presentatie en de soepele swing waarmee ieder nummer een professionele maar nim mer afgesleten behandeling kreeg. Hun stemacrobatiek, de kleurige clo se harmony en de levendigheid die deze gospel grootvaders aan de dag legden waren zeer Indrukwekkend en hadden de tand des tijds doorstaan. Riddick ontpopte zich tot de komiek, terwijl Williams veel weg had van een zwarte Sinatra. De enige kritiek zou kunnen worden geuit op de perfectie waarmee echte overgave en emotie uitgebannen wer den. Desondanks was het een bijzon der optreden dat meer publiek, de zaal was half vol. had verdiend. Van avond zijn ze nog te horen in de Grote Kerk te Apeldoorn. Niet goed geld terug? door mr. Antonl Brack Ultg TJeenk Willink. Alphen ad Rijn. 2e druk. 264 pag.. 28.50. Kernpunten van het consu mentenrecht. Over helpen gesproken onder re dactie van drs C. J P Steijger. Uitg. Samson, Alphen a/d Rijn. 212 pag.. 28.50. Over de ontwikkeling van de maatschappelijke hulpverlening als onderdeel van welzijnswerk. Wat heb lk nou aan m'n flets hangen? door Wim Dussel. Ultg. Kosmos. Am sterdam. 191 pag. groot formaat. 142 foto's van de auteur, ƒ27,50. Tweede druk van verslag van 6800 kilomter op de fiets door de achtertuin van Amerika. De droom van het denken en Leeg door Jacob Groot. Ultg. De Harmo nie. Amsterdam Gedichtenbundels. Prijs per stuk 16,90. Quagliati is niet origineler dan zijn tijdgenoten; hij weet wèl hoe hij met muzikale effecten van instrumenten (klavecimbel, luit) en stemmen het smachten en klagen, de woede en het ongeduld, de blijdschap en de rust- volle genieting moet uitbeelden. Het allegorisch concert „La sfera armo- niosa" liet daar knappe staaltjes van horen. De vijf zangers (Marjanne Kweksilber, Lucia Meeuwsen. Harry Geraerts, Michiel ten Houte en Harry van der Kamp) realiseerden al die effecten met verbluffend gemak. Deze Sfera ls geen dramatisch afge rond werk maar een verzameling ari a's en liederen die het huwelijk van twee adelijke Jongelingen omzingen. Ook al had Ton Koopman er een keuze uit gemaakt, toch kon de voor dracht ter lengte van drie kwartier mij niet steeds boeien. Met de nodige wijn en smakelijke gerechten er tus sen door, zal men er in 1623 veel heviger van genoten hebben. Het tien minuten durende spelletje „Het wa genspel over liefdestrouw" is ook een zinnebeeldig Grieks gevalletje, maar door zijn beknoptheid aantrekke lijker. In kostuum De musici waren ter ondersteuning van het authentieke klankbeeld ook in deftige vroeg-zeventiende eeuvjzocj pakken gestoken, terwijl de zangt, i::i tijdens het wagenspel over hun kle1 J goudkleurige toneelkostuums (o werp Pieter Vrijman) droegen, wain g( bij Marjanne Kweksilber als Fa |jstci (Roem) alle records sloeg in sp a„rs wijdte van vleugels op de rug. Voc ging voor mij de ere-palm naar Ha ÖC2 van der Kamp wiens stem krac ocri zoetheid en expressie combinet ft <j< Het grappige decor van Bruce Gi en de regie van Rinus Elling (hand baren, mimiek naar zeventiei zal eeuwse stijl) maakten van dit wagfte lij spel een echt kijkspel. Het programma, waaraan een sonl van Fontana is toegevoegd. wof»elP vanavond herhaald in Amsterc (Concertgebouw kleine zaal; uitAr cc kocht), maandag in Rotterdam <D len), dinsdag Emmen, woensi Haarlem. donderdag Hilvers alsc' (Gooiland) en vrijdag Middelburg pers zie fror :ht Bachs Hohe Messe krijgt op d derdag 14 februari in de Grote z van het Concertgebouw in Amslrcl1 dam een uitvoering die wordt ge in. ven dor de Koninklijke Christeli Oratoriumvereniging uit Amst dam. Dirigent is Martin Kammin pp, de aanvangstijd ls gesteld op 20 u TT1 ADVERTENTIE Twee cometten en drie trombones vormen samen het London Cornett Sz Sackbutt Ensemble dat op 14 februa ri om 20.15 uur ln de Oude Kerk (Amsterdam) muziek speelt die vier honderd jaar geleden klonk in de San Marco in Venetië: van Gabrieli. Mon- teverdl. Grandi. Frescobaldi en Mart- ni. In enkele werken wordt de bezet ting uitgebreid met gamba, klavecim bel en menselijke stem (ter.or). Het British Museum in Lon den heeft een tentoonstelling in voorbereiding die een beeld tracht te geven van de tijd der vikingen. Speciaal voor deze tentoonstelling is een 15 meter lang schip, Odins Raaf naar het museum overgebracht. Het gaat hier om een replica van een vikingschip dat vorig jaar de oversteek heeft gemaakt van de Noorse havenstad Trondheim naar het Engelse eiland Man. Verschijnt 11x per jaar Losse nummers 13.95 Jaarabonnement f 39.- Elk nummer van dH prachtige blad met vele fraaie kleurenfoto's, staat boordevol nieuws en tips over kamerplanten, bloemen en over alH wal er verder op en rond uw venster bank gebeurt. "In de vensterbank" et tijdschrift om naar ui V te kijken! 't Ligt voor klaar bij uw boek- Vtiandelaar/ 1 tijdschnttenzaak. _/bioemist. hobby- of tuincentrum. Uitgeverij J.O.P., Postbus 62.1722 Z) Zuid-Scharwoude. Tel 02260 - 3247 dal moest ik maar eens doen! Noteer mij als abonnee op het nieuwe blad ("ln de vensterl ip het ni bank" Postkode/piaats Opsturen naar Uitgeverij JGP Antwoordnummer 77.1700 VP Zuid Scharwoude. Tel 02260 - 3247 (u ontvangt dan automatisch uw akseplgirokaart a f 39.-)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4