J< Kom je om vijf uur een kopje koffie drinken? Het gaat goed met de kerk Vü I/Zi Trouw voorlopig |1 VANDAAG Charismatische studie van het occultisme THACIR Geestelijk Verzorger (prot.) i Mm HET VERGE TEN KONFLIKT J magazine magazine TERD ZATERDAG 9 FEBRUARI 1980 TROUW/KWARTET e lonzt door A. J. Klei Op weg naar de bakker word ik staande gehouden door een her vormde heer. Dat hij tot de her vormde kerk behoort, zet ik er bij. omdat hij daar zeil altijd graag de nadruk op vestigt. „Mijn familie", zo verklaart hij veelvuldig, „is er nooit uitgelopen, noch naar rechts, noch naar links". Eigenlijk zegt hij „familie", op z'n Frans, want hij is er eentje van de ouder wetse. liberale soort, met veel sjiek en weinig geloof. &1J vraagt me: „Hadden Jullie nu ook zoveel in de krant over die luitjes in Rome?" Zelf leest hij Trouw niet en hij heeft me wel eens uitgelegd, waar om niet. ..Kijk eens. beste kerel, pa las de Nieuwe Rot, en al is die ook niet meer wat-le was en wezen moest. Je bent aan zo'n krant ge hecht" Op zijn vraag antwoord ik dat onze krant nogal uitvoerig bericht heeft over de bisschoppensynode. HIJ schudt misprijzend het hoofd, .üet lijkt waarempel wel of zij de vaderlandse kerk zijn in plaats van wij! Ze waren ook telkens in het NOS-journaal. je snapt het niet. Waarom lieten ze dat niet aan de KRO over. dóór horen die zwartrokken thuis". Ik raad hem aan om, wanneer hij behoefte gevoelt zich te overtui gen van de nog onwankelbare po sitie van de hervormde kerk als de vaderlandse kerk. de rubriek ..kerkdiensten" in de kranten door te nemen Hij kijkt me verbaasd aan en ik licht toe dat de „kerkdiensten" meestal beginnen met de her vormde predikbeurten, niet we gens journalistieke voorkeur voor de belijdenis dier kerk, maar om dat naar algemeen gevoelen de hervormde kerk toch de grote kerk is. Dé kerk van 't vaderland, zeg maar. Mijn hervormde heer knikt tevre den, maar ik ben nog niet uitge praat. „Sterker nog", vervolg ik, „er zijn verscheidene provinciale en regionale kranten en ook plaat selijke bladen, die in dit geval de aanduiding „hervormd" gewoon weglaten, omdat het voor de lezers vanzelf spreekt, dat de boel met de hervormde kerk begint". Ik vertel hem. dat ik dit met de stukken kan aantonen. Op mijn bureau ligt een pagina van de Velpsche Courant met de rubriek „De kerken nodigen", achter wel ke stichtelijke naam de opgave van kerkdiensten schuilgaat Bij de eerste drie ontbreekt de naam van het kerkgenootschap en dat zijn dan de hervormde diensten «ik heb 't voor de zekerheid nog even gecontroleerd met Van Alp hens Nieuw Kerkelijk Handboek). Overigens is me die pagina van de Velpsche Courant niet toege stuurd teneinde mij in staat te stellen, geschokte hervormde he ren enigszins op te beuren. De afzender heeft een kruisje gezet bij een nieuweling onder „De ker ken nodigen" en wilde daar mijn aandacht op vestigen. Nó de r.k. diensten en vóór de ziekenhuis- dienst staat: GEMEENTE VAN CHRISTUS Boulevard 11 Joh. 3 15-2117.00 uur De lezers die op deze pagina de bespreking van het boek „Zij is mijn Bruid" gelezen hebben, be grijpen terstond, dat het hier gaat om de pas gestichte huisgemeente van de voormalig-gereformeerde predikant H. J. Hegger. Deze be toogt in de Velpsche Courant be knopt (en in zijn boek uitvoerig) dat we niet kunnen zeggen: hé, alweer een kerk erbij. Bezoekers van de „Gemeente van Christus" kunnen 's morgens gewoon naar hun eigen kerk gaan, graag zelfs, mits deze Schriftgetrouw is. Do minee Hegger ziet voor 't gemak over het hoofd dat uitgerekend in, wat hij noemt, Schriftgetrouwe kringen ook de avondbeurt in aan zien is. Dominee Hegger: „Wij beschou wen ons slechts als een huis gemeente, die krachtens haar aard gericht is en blijft op de éne gemeente van Christus in Velp, die er helaas niet is. maar die er volgens de Bijbel wel hoort te zijn". Naar mijn smaak komt het heen- wijzend karakter van dominee Heggers huisgemeente in de naam te weinig tot uitdrukking. Het lijkt nu eerder, alsof de zaak al rond is. Ik stel me het volgende telefoongesprek op zondagmid dag in Velp voor: Kom Je om vijf uur een kopje koffie drinken? Nee hoor, dan ga ik naar de Gemeente van Christus. Ik vertel dit allemaal maar niet aan de hervormde heer. Hij is trouwens al doorgelopen. ADVERTENTIE Maandblad BijEEN, g«4l. Magazine. 48 pag. vol foto's in zwartwit en klaur. In het februari-nummer. Arme landen zakken steeds dieper weg in de oliecnsis Slechte invloed van toeritme in de Derde Wereld wordt overdreven De paua en de kerk in Chili Indiase Goeroe Bhagwan een valse profeet? Bedden maken van oude krattan in Nairobi Rubriek „Goed Geschoold" over vrijen. Zand u mij gratis proefnummer BijEEN ABr BIJEEN. AATOQBrShr" 5750 VB DEURNE r door Hans Bouma Je kunt veel kritiek op de kerk hebben. Zeil heb ik er ook de nodige moeite mee. Toch geloof ik, dat ze er stuk ken beter voorstaat dan in het verleden wel het geval was. Er zit leven In de brouwerij en voor mij persoonlijk, maar ook voor tal van anderen, be gint het pas nu echt spannend te worden. Weliswaar is de kerk nog lang niet wat Jezus ermee bedoelde: een stad op een berg, het gaat wél de goe de kant op. dat wil zeggen bergopwaarts, en niet wat sommigen ons hardnekkig proberen te laten geloven bergafwaarts. Wanneer ik zo aan het begin van de Jaren tachUg eens opsom, wat ons met het oog op de kerk en de toe komst van de kerk vrolijk kan stemmen, kom Ik zonder veel moei te tot tien zwaarwegende plus- .Als gevolg van een misgreep bij de •opmaak is een deel van het artikel „Charismatische studie van occultis me" in de krant van vrijdag onlees baar geworden. In de vierde kolom }ljn twintig regels terechtgekomen vanaf regel 12 „kultofobie" tot en «net regel 31: „gaatjes die de pscyho- Jïgte openlaat"), die tussen de tweede n de derde kolom gelezen dienen te worden. waarin opgenomen: De Rotter dammer. mei Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave. Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Poslma HOOFDKANTOOR PcutCH* 859 1000 AW Amsterdam Wibavisiraai '3' Amsterdam lel 020-913456 le'e. 13006 i 960000 Bank Ned C'evtetfijnk 23 00 12 574 X11Q0O REGIO ROTTE ROAM'DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotter dam tel 010-115588 «abonnementen en bezorging) iel 010-115588 (redactie) ie* 115700 (utlsiu-iend voo» REG© OEN MAAG-IE rOCN Povou* 10' 2501 CC Oen Haag iel 070-488445 abonnementen en bezorging) lel 070-469445 (redactie) tel 070-468664 (uitsluitend VOOf P-nhsfaat V De" Haao REG'O NOORD ÖOST NEOERI.ANO (aficmnemereen en tezorgtgi Postbus 3 8000 AA Zwo"e iet 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwo"e Abonnementsprijzen: n oo aanvraag Tele Ion. sen# abonnementenopdracMen (/ie adressen boven) Opgave lam.i.eber<Men 9-19 30 van maandag I'm v. <|dag Op zondag van >8- 20 uur relet 020 9'3456 Opgave m-m-advenenhes ie" 020 936868 Of ScTv.fteNk aan Mm..Adv aTde-ng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adresw-u-g-nger u-rs-urte' aan onze Amsie*dams# adressen Veel meer dan vroeger verkondigt, belijdt en viert de kerk de bijbelse boodschap als een boodschap voor déze aarde en voor dit leven. Het accent valt niet meer op de hemel en het hiernamaals, maar op het uitdagende hier en nu van de door God geschapen werkelijkheid De kerk heeft God herkend in zijn ra dicale aardsgezindheid. Met de en gelen uit de kerstnacht weet zij, dat de hemelse vrede een óórdse vrede moet worden en eindelijk dringt het weer tot haar door, wat Johan nes bezielde, toen hij sprak, of lie ver: zong over het Woord, dat vléés werd. Als kerkmensen mogen we weer gewoon met beide benen op de grond staan. De meer aardse oriëntatie van de kerk hangt nauw samen met de rehabilitatie van Israël en het zo aardse boek van dit volk: het Oude Testament. Sinds de tweede we reldoorlog (er was wel wat voor nodig!) heeft de kerk Israël en het Oude Testament weer de plaats trachten te geven, die hun toekomt. Na eeuwenlange gruwelijke hoog moed ten opzichte van Israël en een schandalige verwaarlozing, of, nog erger, vergeestelijking van het Oude Testament, beseft de kerk thans weer. dat „het heil uit de Joden is" en dat ze zelf niet méér is dan „een wilde loot. geënt aan de saprijke wortel van de olijf" (Pau- lus). Meer en meer ontdekt de kerk het Oude Testament als het hart van de bijbel en leest ze het Nieuwe Testament, zoals het nadrukkelijk gelezen wil wórden: onder de be lichting en In het perspectief van het Oude. De herwaardering van Israël en het Oude Testament betekende ook een andere visie op Jezus. De kerk is gaan Inzien, dat ze haar stichter alleen maar kan verstaan tegen zijn typisch Joodse achtergrond. Ont daan van Griekse filosofie en dog matische abstracties kwam Jezus weer voor de dag als de man van Nazareth, die tot het laatste toe de weg van zijn volk gaat de weg van „de wet en de profeten". Geen verre, bovenaardse, onwerkelijke godenzoon, geen theologische for mule. maar een mens onder men sen. een broeder, vlakbij, solidair en inspirerend. De ware Israël, de ware mens het begin van een nieuwe humaniteit. Mét dat de aardsgezindheid van God. de positie van Israël, de rol van het Oude Testament en de menselijk heid van de Jood Jezus de aan dacht van de kerk opeisten, diende zich ook de kwestie van de mense lijke verantwoordelijkheid aan. Steeds klemmender bindt de kerk haar leden op het hart, dat zij on vermoeibaar werk hebben te ma ken van de eenmaal door God ge stelde opdrachten. Freewheelen naar de eeuwigheid is er niet bij. Als ze in de realiteit van dit aardse bestaan hun ware gezicht niet laten zien. dan laten ze het nergens zien. Vandaag doet God een beroep op hen, vandaag zullen zij zich moeten inspannen als zijn partners, zijn zaakwaarnemers. Want dwars door alle schuld en ontaarding heen. ziet God dat nog steeds in hen part ners, zaakwaarnemers. Eén en ander had binnen de kerk een permanente onrust tot gevolg. Van de vroegere gezapigheid en zelfvol daanheid is er niet veel meer over. Er is werk aan de winkel. God re kent nog steeds op de mens. Een zalige „honger en dorst naar ge rechtigheid" «Mattheüs 5 vers 6) grijpt om zich heen. Her en der staat men op tegen de ondergang, pleegt men rebellie tegen de geves tigde wanorde en schaart men zich aan de zijde van een God. die uit alle macht strijdt om een betere wereld. Dat men in dit verband z'n schouders dapper onder de Bergre de zet, kan ons nauwelijks verba zen. Als bondgenoot van God kun je onmogelijk om deze vlammende taal heen. Als érgens duidelijk wordt, wat God van ons wil, dan hier wel. Wel heel treffend is, dat de menselij ke verantwoordelijkheid de laatste tijd ook op de dieren, de natuur, de aarde wordt betrokken. Tot voor kort kwam alleen de soortgenoot, de medemens binnen de horizon van ons christelijke engagement. Maar aan deze ergerlijke en discri minerende eenzijdigheid begint een eind te komen. Héél de schep ping heeft God aan onze zorgen toevertrouwd en alles, wat adem heeft, zal derhalve moeten profite ren van de ons opgedragen „dienfet der barmhartigheid". Wf hfbben begrepen, dat de heerschappij, waarover Genesis 1 spreekt, geen kwestie van geweld en uitbuiting, maar van creatief beheer is en dat de opdracht om de aarde „te bewer ken en te bewaren" slaat op de rentmeester, die nederig en dienst vaardig de belangen van zijn heer behartigt. ADVERTENTIES ADVERTENTIE Oekumenische Reisstichting Vvöt Israel - Naar deze bestemmingen LXSiOI Egypte organiseren wij optimaal Turkije verzorgde rondreizen Griekenland alsmede individuele vrije Rome verblijfsreizen. Vraag vrijblijvend inl. Europalaan 14. Harderwijk tel. 3410-21989. 386 biz., 0*t> 32.50 Weer de laars» gebemen opengaan in orge- veer 850 Korte toelichtingen behandelt de auteur de inhoud van hei N T om hél ihticht bij de bijbellezer in de beleKervs van het N.T te verdiepen Geschikt voor t>|beUtudie maar ook om ais dagboek te gebruiken Os L. Kievit 208 Wz 25 52 meditati wezen op H#m wens komst wij mogen v 112 (XZ 18 90 Hel gebrulren bel woon) eikaar m hel N T. mei betrekking lol de ondertmge verhoudingen bwmen de gemeente Een beUngnjke stud* 128 »z 15 90 Aengeooden aan Pro' <Jr A van B»men ter geiegenhed ven zn" atacr-x) van de Arbeuers Gemeenschap de» Wood or ook e^s Au'eurs Ckck Houwaari Ad ren B—men Joben Wrine Cunter Ewa'd Udeke m I VeW en Markus MaimuDer Verkrijgbaar m de boekhandel U^J] KOK KAMPEN Het bestuur van de „Stichting Geestelijke Verzorging De Bilt-Bilthoven", welke stichting zich ten doel stelt de geestelijke verzorging van patiënten in het ziekenhuis Berg-en-Bosch en enkele verpleeg huizen te Bilthoven. zoekt Zijn/haar taak zal zijn: de organisatie van de Dienst Geestelijke Verzorging in het ziekenhuis de geestelijke verzorging (in samenwerking met een te benoemen part-time R.K. geest verz.) van de patiënten in het ziekenhuis, het daar aan verbonden asthmacentrum (44 kinderen) en de verpleeghuizen Gedacht wordt aan een pastor die 8 a 10 jaar pastorale ervaring heeft. een oecumenische instelling heeft. een pastoraal-klinische training heeft gevolgd of bereid is deze te volgen. Salariëring volgens de normen van de N.Z.R. Inlichtingen zijn te verkrijgen bij de voorzitter en de secretaris van het' bestuur, ds J. L. van Apeldoorn (tel 030-782035) en dr E. P van Steenbergen (tel. 030- 785354) Schriftelijke sollicitaties met bijgevoegd curriculum vitae. binnen drie weken na verschi/nen van dit blad. te nchten aan de secrelans van de Stichting, dr E. P van Steenbergen AJb Cuyptaan 39. 3723 GK Bilthoven. Voor mensen, die als partners van God hun weg door deze wereld gaan, is „geloven" een uiterst prak tische aangelegenheid geworden. Zo wordt er dan ook in de kerk over gesproken. Geloven is niet meer het aanhangen van een complex dogma's, het theoretisch beamen van een reeks artikelen, maar een heel concrete manier van leven. Ge loven is een houding geworden, een mentaliteit, een voortdurend kie zen tussen goed en kwaad, recht en onrecht, het Rijk van God en het rijk van de boze. In plaats van een statisch staan in de waarheid is geloven nu een dynamisch gaan op de weg van Gods geboden en belof ten. Geloven kan daarom ook twij fel en onzekerheid inhouden. Steeds weer moet je opnieuw be slissen, je kunt duizend fouten ma ken, nergens zijn geprefabriceerde oplossingen voor. Het enige, dat vaststaat en dat moet maar ge noeg zijn is het nog immer gel dende appèl van God. Onder invloed van de zojuist gesigna leerde ontwikkelingen hebben zich binnen de structuur van de kerk opmerkelijke verschuivingen vol trokken. Niet langer meer wordt het beeld beheerst door de bijzon dere ambtsdragers, valt de kerk samen met de geestelijkheid nee, de leden van de kerk vullen zélf het beeld, zélf maken zij samen de kerk uit. Men is wakker geworden uit de slaap der onmondigheid. Naast het bijzondere ambt is er ook het ambt aller gelovigen en is het eerste ambt er niet in het belang van het laatste? Steeds meer „gewone" ge meenteleden spelen een vitale rol in de functies van de kerk: predi king, liturgie, pastoraat en diaco naat. Het draagvlak wordt breder en breder. Tot de gemeenteleden, die, mondig en actief, bepalend zijn voor het gezicht van de kerk, behoren ook vrouwen. We zijn hier al helemaal aan gewend, maar het is nog niet zo lang geleden, dat de vrouw in de kerk een volstrekt ondergeschikte positie innam. Binnen de kerk werd ze al evenzeer gediscrimineerd als erbuiten. De kerk heeft begrepen, dat de vrouwelijke mens evenzeer van de partij mag zijn als de man nelijke mens en dat een door man nen gedomineerde kerk nimmer kan beantwoorden aan de verwach tingen van een God, die de mens schiep naar zijn beeld: man en vrouw, of, zoals het er letterlijk staat: mannelijk en vrouwelijk. Het laatste pluspunt, dat ik wil aan stippen, betreft de liturgie van de kerk. Van een opvullend en versie rend element rond de alles beheer sende preek heeft de liturgie zich ontwikkeld tot een hoogwaardige en onmisbare component van de eredienst. Ook al zijn er nog wel meer vormen en manieren te be denken. waarmee de gemeente kan reageren op de grote daden van God, wat hebben we op dit gebied de afgelopen jaren een verrijking meegemaakt! De eredienst is een dialoog geworden, waarbij niet al leen in het verkondigde Woord, maar ook in het antwoord van de gemeente de nodige muziek blijkt te zitten. (Hans Bouma is gereformeerd predikant en woont te Utrecht. LEIDING Jullie hebben ten opzichte van mij toen deze verklaring afgelegd: Gi is het woord dat u gesproken hebt, om dat te doen. (Deuteronomium I, vers 14) Hier lezen we dan van de redactie het volk op Mozes' voorstel om wij2t mannen te verkiezen die hem kunm N bijstaan in de zorgen die de leiding ichte van het volk meebrengt. Ze leggen Sp0( een verklaring af. Blijkens hoofdsti 21 vers 7 kan deze uitdrukking wijz< brdn op een soort liturgische verklaring, keer Wat de Israëlieten zeggen moet dan opgevat worden als een letterlijke het t( weergave van een meer gebruikte en formule, bij voorbeeld om een ^ewi verbond te bevestigen. Het krijgt ,dpur daarmee de kracht van een eed. Aai ch£ 0, die plechtige reactie herinnert Moz« z het volk hier. Ze zijn het met hem d j er eens geweest: op die manier moest spj het en ze zouden aan de realisering a {i van dit voorstel meewerken. Mozes ,eCtje zal er blij mee geweest zijn. Het ieid vertrouwen werd daarmee bevestig! p var Het woord dat Mozes gesproken he< '(acj, zullen ze doen. Een goede zaak als h k ZO\ om leiding geven gaat. en Democratisering is mooi en goed, jdien maar dat betekent niet dat iedereen tjgd kan zeggen hoe het moet. Het gesprek kan de beslissing zelfs tot ii details voorbereiden, maar de bond beslissing moet genomen worden, m op Hier wordt die in overleg en ge gr gezamenlijkheid genomen. Toch i zou klinkt er een erkenning van het woor leiderschap in döor. Ook het woord - Ee „leider" kan wel eens belast worden 'reigi. We hebben eruit kunnen leren en rkelijl kunnen nog dagelijks zien hoe ik. d' „leiders" zich aan macht te buiten de G gaan, maar waar het goed (hier staa tof) gaat. daar is de leiding geen vero probleem meer, maar wordt die enbo leiding beaamd en aanvaard. Als mm mensen dit kunnen houden buiten sfeer van het kapot-praten kan het m* best een onderwerp van gesprek ziji in alle vormen waarin we elkaar T ontmoeten en samen een taak hebben. ADVERTENTIES Mannenpraat over de Vrouwenbeweging in het februari-nummer van VOORLOPIG. Uitdaging aan de feministische theologie; Niek Schaman Angstige uren van een man op een congres over Vrouw en fascisme; Harm Dane Een zuster van barmhartigheid weerstond de Paus in het aangezicht; A. Lemoinc Een huis-'man' klapt en klaagt uit de keuken; Eimert Pruim Verder bijdragen van dr. J. J. Buskes, Gerard Rothuizen, bijbeluitleg door Aart Schippers, een verhaal van Brecht, politieke prenten (Zinbabwe) en Jan Stroes over de kernwapen-discussie. VOORLOPIG: kritisch maandblad voor geioofs- en levensoriéntatie. Naam vraagt proefnummer/wil abonnement f 32,60 per jaar (studenten f 23,05). Opzenden aan Maandblad VOORLOPIG 1 Antw.no.101, 2600 VC Delft. Geen postt.^f 'laf'' tussen ARP en CNV in naoorlogse jaren wordt deze maand door VUmagazine uit het stof gehaald. Verder onder meer: VU 100 jaar - lesbrief voor middelbare scholen bijbelse planten uit de Hortus Indianen In reservaten of concentratiekam pen? it- Is j' ik 1£ in as itw )te He: BON T noteer ook mij als abonnee voor 22,- per jaar. naam: Adres: Woonplaats: Datum: Handtekening: Verzenden in open envelop - geen postzegel VU antw.nr. 1771 1000 SN Amsterdam. 'n opinieblad waar studie achter zit. Dor )k it b irdt n ad tail n i srd ar i age jt S lies mt ld i g< P; aal ir ii in 1 lie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2