Vijf Nederlandse adviseurs naar Melbourne-conferentie Charismatische studie van occultisme Basisbeweging laakt verloop van synode Trouw De Chinese koopman op Bali versprak zich RK homofiele pastores verenigen zich Af en toe gaan pa en moe Parochie erft half miljoen Hebt u een hele Bijbel? Kerk Cambodja weggevaagd ziekenhuispastor «uii-tim.) ziekenhuispastor (part-time) VAN DA AC VOORBIJGANGE 7 Zeven baptisten in Rusland opgepakt VRIJDAG 8 FEBRUARI 1980 TROUW/KWARTET kG 8 advertentie AMERSFOORT De com missie voor wereldzending en evangelisatie van de wereld raad van kerken heeft vijf Ne derlandse adviseurs uitgeno digd voor de wereldzendings- conferentie van Melbourne. Deze wordt gehouden van 12 tot en met 25 mei. Dit werd door ds R. J. van der Veen meegedeeld aan het bestuur van de Nederlandse Zen dingsraad (NZR) na zijn te rugkeer uit Oenève, waar hij een vergadering van het mo- deramen van de commissie bijwoonde. De vijf adviseurs zijn ds A. Vos. direc teur van het gereformeerd zendings centrum te Leusden; de heer Adze van den Broek, hervormd zendlngsar- belder In Ohana; dr Jan van Lin, studiesecretaris van de pauselijke missiewerken In Nederland en redac tielid van het kwartaalblad ..Wereld en Zending", dr Coen Boerma, gere formeerd predikant te Huizen N.H. en Ud van de generale svnode van de gereformeerde kerken, en prof. dr D. C Mulder van de Vrije Universiteit woont de conferentie bij als voorzit ter van de commissie voor dialoog met de wereldgodsdiensten. Als afgevaardigden met stemrecht gaan namens de NZR: ds Joke van der Velden, tot voor kort evangelisa- Uepredlkante en nu predikante van de hervormde gemeente te Metsla- wier. en ds R J. van der Veen, de algemene secretaris van de NZR. De redactie van het zendingsblad Vandaar van de hervormde en gere formeerde zending heeft besloten Jan J, van Capelleveen en Jan Flllus te zenden om een speciaal dubbel dis cussienummer over Melbourne te re digeren dat op 1 september zal ver schijnen. Joods Opnieuw besprak de NZR tijdens zijn vergadering een onderwerp dat de zending raakt. Mevrouw H. L. van 8tegere-Keizer. voorzitter van het ge reformeerd deputaatschap Kerk en Israël, schreef een korte discussieno ta getiteld. ..Heeft de Joodse oor sprong van het christendom beteke nis voor de zending?" Haar antwoord luidde „Ja. Juist!" Maar. zo vervolgde ze. dan mag Jezus Christus niet los gemaakt worden van het oude testament en het ver bond dat met Israël werd gesloten, zoals al te veel In het verleden is gebeurd. De kerk heeft haar Joodse oorsprong in de loop van de kerkge schiedenis vergeten. Te vaak is de boodschap van het heil doorgegeven vanuit de gedachte, dat de rol van Israël Is uitgespeeld en de beloften aan Israël zijn overgegaan naar de kerk. ZIJ riep op, goed te beseffen dat waar het om gaat in de Joodse wet niet ontbonden ls. maar vervuld ln Chris tus. Deze thora is de grondwet van het Rijk van God dat door de kerk en door Israël wordt verwacht. Daarom moet de Naam van Jezus op zo'n wijze doorgegeven worden, dat het oude testament voor de mensen wordt ontsloten Pas dan kunnen ..trefwoorden" als verzoening, verlos sing. genade, waarheid, liefde en ge rechtigheid ten volle worden ver staan. Tijdens de bespreking werd erkend. dat het besef dat het christendom wortelt in Israël, maar in de kerken van de Derde Wereld ls dit besef nog lang niet ontwaakt. De afgevaardigden naar de wereld- zendingsconferentie kregen de op dracht mee deze gedachten met na druk te onderstrepen. Dat is reeds gebeurd in een speciale studie van een commissie van de NZR. die aan de commissie van de Wereldraad is aangeboden en als voorbereidend materiaal voor de conferentie in han den zal komen van alle deelnemers. Marimba Tijdens de vergadering werd ook me degedeeld dat de nieuw opgerichte Mondiale Werkplaats besloten heeft per ingang van het nieuwe schooljaar de verantwoordelijkheid voor de uit gave van het blad Marftrtba. d&t op veel scholen wordt gebruikt, over te nemen. Dan kan de onderwijscom missie van de NZR ontbonden wor den. omdat dan al haar taken door de Mondiale Werkplaats, die gevestigd ls in het historische Bijbelhuis aart de Herengracht te Amsterdam, overge nomen zijn. ZOEKT U EEN EXCLUSIEVE, VERRASSENDE REIS DAN NAAR: HET 2de LAND VAN DE BIJBEL KL. AZIË HET TEGENWOORDIGE Turkije Janvr«f dal io wa-nig mense* dn 'a"d kannan Van Pau'us'e-i»". de ewi'# Cv gefnconlwi (o a E'aie Paigamum CaoadocM») «aa» de oqoei gaat «even. met sctwerende natuur nee»1'* k'vnaat. natuurwonderen goede note's GEHEEL VERZORGOE IS 4. «Heg-, bwsrondrelxen 1525 allea inbegrepen CAMEROUN, een onbeschrijflijke, verrijken de belevenis Afrikaanse cultuur. verbV m een kiene CHr gemeente m het oerwoud, ongmefe volksdansen kontaki met xentkng. nws« en ontwikkelingswerk, prachtige natuur eni 20 daagaa rondreis «oor Comoroun: 29S0. alles Inbegrepen VERDER NOG ISRAEL. EN IN EUROPA OA. JOEGOSLAVIË. ENGELAND. ITAlle. OOK SPECIALE JEUGDREIZEN EN PAUZEN GRATIS PROSPECTUS INTERKERKELIJKE REISORGANISATIE, Driebergen, Postbus 91. tel. 03438-5122. AMSTERDAM Onlangs is in Arn hem een aantal rooms-katholieke ho mofiele pastores bijeengeweest rond het thema „homo en pastor" Na deze ontmoetingen besloten de aanwezi gen tot de oprichting van een „werk verband van katholieke homofiele pastoraal-werkenden". Uitgaande van de eigen ervaringen en problema tiek van deze groep wil het werkver band een bijdrage leveren aan hun zelfbevrijding maar ook aan seksuele bevrijding ln de kerk De groep wil samenwerking met an dere organisaties binnen de homobe weging. in het bijzonder ook het pro testantse „werkverband van homo fiele theologen". Als eerste taak wordt gezien het be vorderen van de onderlinge ontmoe ting en daan-oor wil men regionaal groepen opzetten en ls er alvast een centraal adres Parkstraat 35 in Arnhem Een bijzondere taak ziet het werkver band ook voor wat betreft het benoe mingsbeleid en de rechtspositie Daarvoor wil men vooral met de „Ver eniging voor pastoraal-werkenden" ln zee Als derde opdracht willen de homo fiele pastores studie üj achten de officiële seksuele zedenleer van de rk kerk vooral voor homofielen uiterst kwetsend Het bundeltje „Af en toe gaan pa en moe een ln onze krant van giste ren aangekondigde pubilkatie van de Provinciale Commissie voor Jeugd- vorming in Noord-Holland, ls niet gratis. De prijs bedraagt 3 en men kan het beste gebruik maken van de giro van het provinciaal bureau van de Nederlandse hervormde kerk in Alkmaar, nummer 578391 waarin opgenomen: De Rotier dammer. mei Dordts Dagblad Nieuwe Haagse Courant mei Nieuwe Letdte Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jen/e Tammmga Direcleur mg O Poslma MOOfOKANTOOA Postou* 859 000 AVV Amste«dsm W-bautstraai '3' Amsffdam Postqio 66 00 00 8.1 rt C'edwlbar,' Re*ei"ignr 2] 00 12 57* REGIO ROTTEROAM'OOROREChT Postbut 94# 3000 *X RjfWrdan» tw 010-115$aa IfOonnamwHan •n beringt tel 010-llSSaa (radactie) lal 115700 (uitjiuiland voor i) REGO DEN MAAG'l€OEN Postbus 101 250i CC Oan Maag ie' 070-469445 (abonnamantan an bezorging) tal 070-489445 (radactia) lat 070 tUMt (utsJuAand «oor «Nananbas) ParfcStraal 22 Oa»i h**} REGO NOO«0 OOST NEOERLANO («eornaman Postbus 3 8000 AA zmone ld 05200-17QJ0 Me'» marei 56 A bonnemeni s prijzen N»N*|Wf 101.M AAeifiafrai*" or aenvaag TatdcHiscbe «docmementawopdiacritdi (re ad»ess«n boven I P Oogave tanw-eber«chten 9-19 30 van maandag lm vr.|dag Oe rondag »an '8- 20 uur Idet 020-913456 Oogave m-n. advertentes t«f 020 936666 OI sch ild* aan M-u Ad. atdetng postbus 433 000 AK AMSTERDAM Apreswi/^ngan u-tssaiend «enne'»» aan onze Amsterdamse adressen Van een onzer redacteuren De zending heeft zich op last van het gouvernement altijd afzijdig moeten houden van Bali, omdat de koloniale regering liever niet had dat de hin doe-cultuur ln Indlë onder christelij ke Invloed zou verdwijnen. In de jaren dertig werkte ln Denpa sar, de hoofdstad van het eiland, ech ter een Chinese handelaar. HIJ was zo gegrepen door het Evangelie dat hij zijn mond niet kon houden en hij „versprak" zich. Hetgeen als gevolg had dat ln een achttal dorpen mensen om de doop vroegen. Tot ln de volks raad van Nederlandsch Indië werd over deze kwestie gesproken en men besliste dat Bali ongerept moest blijven. De kerk van Oost-Java stuurde toen een paar man. Maar snel daarna kwa men de Japanners en na de oorlog deden de politionele acties het hunne om te voorkomen dat het christen dom populair kon worden. Er ls nu een kerk van zesduizend leden op Bali, waar de Nederlandse hervormde kerk contact mee heeft. Tegenwoordig schijnen er nog al eens Nederlandse toeristen op Ball te ko men en de hervormde zending wil graag dat die mensen niet alleen naar de hindoe-cultuur op Bali kijken, maar ook eens op bezoek gaan bij de plaatselijke christelijke gemeente. De kerkleden op Ball vinden dat de toeristen soms wat al te afstandelijk blijven. Laat ze maar eens bij ons in de kerk komen, zeggen ze. Voor toe risten die daar Ja" op zeggen heeft de hervormde zending een informa tief en leuk leesbundeltje gemaakt, dat men ln het vliegtuig kan mee nemen. De uitgave is gedaan ln het kader van- de hervormde Voorjaarszendings- week van 24 februari tot 2 maart. Wie er belangstelling voor heeft haaste zich. De voorraad is beperkt en „Het evangelie werkt door, ook op Bali" is gratis. Dat mag ook wel voor mensen die toch al zo'n kostbare reis moeten ondernemen. Het adres ls: Raad voor de Zending. Postbus 12, 2340 AA Oegstgeest. Bijgaande tekening komt uit het bundeltje. Ze ls van Len Munnik. Van een onzer verslaggevers SCHOORL De rooms-katho lieke parochie van Catrijp bij het Noordhollandse Schoorl i\ 530.000 gulden rijker gewor I den. De plaatsgenoten Trijntj en Kees Spaansen, die respe - tievelijk in 1976 en in 1977 a overleden, hebben de parochie dit bedrag nagelaten. De af wikkeling van de erfenis was dermate ingewikkeld dat dit nu pas bekend is geworden. Volgens pastoor J. van der Velden zal het geld „in de geest van het testament" be steed worden. Allereerst om de schulden af te lossen van het nieuwe kerkgebouw dat in 1972 gebouwd werd. Verder denkt Van der Velde dat het geld in de toekomst nodig is om pastorale medewerkers te kunnen aantrekken. Ook heeft de kerk behoefte aan extra berg- en vergaderruimte. Van der Velden hoopt niet dat de kerkgangers nu denken dat de parochie het zonder hun finan ciële steun wel af kan. De nala tenschap mag niet gebruikt worden om de normale exploi tatiekosten te drukken. Het te kort van 27.000 gulden over het vorige jaar blijft dus ge woon staan, aldus Van der Velden. Van een onzer redacteuren AMSTERDAM „Opzet, verloop en conclusie van de synode beschouwen wij als een gebrek aan vertrouwen in wat de afgelopen 20 Jaar door velen is opgebouwd. Het ging niet over de bevrijding van de vrouw, vrede, mensenrechten of werke loosheid. Dat was ook niet te verwachten. Pas wanneer de kerk in het teken van bevrijding staat kan zij aan deze on derwerpen echt aandacht besteden." Dit zegt de basisbeweging van kriti sche gemeenten in een verklaring over de afgelopen bisschoppensyno de. De beweging laakt de opzet van de synode waarin de eigen verant woordelijkheid voor geloof en kerk van alle meelevenden op geen enkele wijze werd rechtgedaan. Als er alleen binnenkerkelijke zaken aan de orde komen hangt alles van het perspec tief af waarin die geplaatst worden. Deze synode, aldus de basisbeweging, stond in het perspectief van een auto ritair gezag. Men had zich daarente gen alleen moeten afvragen hoe in gezamenlijke verantwoordelijkheid aan de basis van de samenleving een dienst te bewijzen was „Mensen bui ten en binnen de kerk liggen wakker van ontslagen en dreigende werkloos heid; ze twijfelen of hun steun aan het IKV („Help de kernwapens de wereld uitvoorbarig of juist heel noodzakelijk was." Verzet De basisbeweging ziet massaal verzet opkomen tegen de „Romeinse verte kening van de werkelijkheid". Zij wil geen nieuwe kerk. maar wel dat de kerk anders gaat functioneren. Vóór de synode had de basisbeweging haar visie op de kerk ter kennis gebracht van bisschop Ernst van Breda, die deze „pastoraal van belang" achtte. „WIJ beschouwen hem als medever antwoordelijk voor de genomen be sluiten. In februari zal de basisbewe ging een forumdiscussie organiseren om de synode te evalueren; wij hopen dat bisschop Ernst evenals bij eer dere gelegenheden aan deze dis cussie zal willen deelnemen." aldus de basisbeweging. Overigens is op de synode besloten dat de bisschoppen geen acties ondernemen los van hun collega's. Een eventuele deelname van bisschop Ernst aan een dergelijk gesprek zal mede afhangen van de vraag of de gezamenlijke bisschop pen er geen bezwaar tegen hebben. Ook de beweging „Open Kerk" heeft een eerste commentaar gegeven o de bisschoppensynode. Volgens deze groepering kunnen noch de paus noch enkele bisschoppen het feit on gedaan maken „dat de tijd van het exclusief celibatalre mannelijke priesterambt definitief ten einde loopt en dat het verstandiger is deze ontwikkelingen royaal te erkennen." advertentie advertentie tn luie uitvoering, met ritssluiting en duimgreep. voor 100.- of meer"7 Hebt u dan geen f 2.63 over voor een eenvoudig Nieuwe Testamentje voor één van de 200 000 schoolkinderen van Brazilië? Giro 901.000 van In de Rechte Straat te Velp. met vermelding NTBr BRUSSEL De christelijke kerk van Cambodja ls tijdens het regime van Pol Pot vrijwel geheel uitgeroeid. Vertegenwoordigers van hulpverle ningsinstanties die op dit moment in de hoofdstad Phnom Penh werkzaam zijn hebben contacten gelegd meteen aantal christenen, maar ze hebben geen enkele predikant kunnen vin den uit de periode voor 1975. De wereldbond van bijbelgenoot schappen heeft zojuist bericht ont vangen dat de secretaris van het vroegere bijbelgenootschap met zijn gehele gezin drie Jaar geleden van honger is omgekomen. Een bijbelver- taalster heeft de verschrikkelijke pe riode overleefd. Volgens dr. Stan Mooneyham. van de charitatieve organisatie World Vision ls de opvallende, gotische rooms-kat holieke kerk van de hoofdstad met de grond gelijk gemaakt. Enkele protes tantse kerken zijn blijven staan, maar worden niet gebruikt, omdat er geen gemeenten meer zijn. In het ziekenhuis „de Goddelijke Voorzienigheid" - w (698 bedden) en de verpleegklinieken „Invia" *128 tedden) en St. Agnetenberg (65 bedden) te V Sittard is plaatsingsmogelijkheid voor een In eerste instantie denken wij aan een priester. De voornaamste taak zal bestaan uit de geeste lijke zorg ten dienste van patiënten; hiernaast vindt de ziekenhuispastor een deeltaak in de zorg voor het geestelijk welzijn van de medewer kers. Salariëring geschiedt volgens de richtlijnen van de Nationale Ziekenhuisraad. Nadere inlichtingen worden gaarne verstrekt door de zieken huispastores en door Drs. J. J. G. Derckx, direkteur-ekonoom (04490-18666). Belangstellenden gelieve hun sollicitatie te richten tot de di rekt ie van het ziekenhuis „de Goddelijke Voorzienig heid", Walramstraat 23, 6131 BK Sittard. Van een onzer verslaggevers HILVERSUM De charis matische werkgemeenschap Nederland gaat een werk groep Instellen ter bestude ring van het occultisme. De bedoeling is om via een we tenschappelijke aanpak een charismatische visie op het occultisme te ontwikkelen en zo voorlichting en hulp te kunnen geven op dit gebied. Hiertoe werd besloten op een theolo genconferentie van de charismati sche werkgemeenschap, gisteren in Hilversum Met betrekking tot het occultisme staat de charismatische beweging nog ln de kinderschoenen, aldus de gereformeerde predikant dr K. J Kraan. De meningen over vra gen als „mag een christen zich Inlaten met magnetisme of met yoga. of be horen zulke zaken tot het rijk vkn de duivel?" worden heel verschillend be antwoord Om over de praktijk van het exorcisme (het uitbannen van duivelen) nog maar te zwijgen werk zien. Het kwaad zit ln ons zelf. zei Parmentler, in onze driften en in onze agressies Het geloof ln satan als een persoonlij ke macht, een anti-Ood, noemde Par mentler een terugval ln een heidens meergodendom. Wat de mensen „sa tan" noemen, is in werkelijkheid een onbewuste projectie van de zwarte kant van hun eigen persoonlijkheid. Misschien wel een projectie om hun eigen angsten te verdringen of oin zichzelf schoon te wassen. Satan is ln de bijbel niet de tegenspe ler van Ood. maar de verpersoonlij king van Gods rechtvaardigheid, de grote beproever namens God. Par- mentier noemde het „puur mani- cheisme". wanneer men de werkelijk heid opdeelt in een rijk Gods en een rijk der duisternis. Hij sprak van „ok- op te vullen met „bovennatuurlijke krachten". Vandaar dat Parmentler pastores waarschuwde, nooit tot exorcisme over te gaan zonder deskundige psy chiatrische assistentie. Door ontoe reikende kennis van de (parapsy chologie worden verdrongen driften of psychismen van anderen voor geesten of demonen aangezien. Art sen en pastores moeten samenwer ken tót bevrijding van bezetenen. Parmentiers verpsychologisering van het occulte en het demopenrijk stuit te op behoorlijk wat verzet in de conferentie- gisteren, waarbij vooral erop werd gewezen, dat de bijbel, het Nieuwe Testament met name. wel degelijk spreekt over de duivelen, boze geesten als persoonlijke mach ten. Jezus sprak met hen. Maar Par- mentier vond, dat wij niet verplicht zijn. Jezus' wereldbeeld over te ne men. Wie het kwaad personifieert ln een persoonlijke satan, loopt theolo gisch vast. Waartegen iemand een getuigenis stelde, die het gevangen zitten in de macht der demonen zeer persoonlijk ervaren had. Trillingen advertentie Projectie De tegenstellingen kwamen gisteren ai duidelijk aan het daglicht door de nogal polariserende inleiding van de oud-katholieke charismatische theo loog dr M. F. O. Parmentler Deze zette zich namelijk sterk af tegen mensen als dr W J Ouweneel (ln zijn boek „Het domein van de slang"), die overal in de wereld demonen aan het KAMPEN CHRISTELIJKE AKADEMIE VOOR EXPRESSIE DOOR WOORD EN GEBAAR Aanmelding studenten Na de selektie van januari jl. blijken er nog enkele plaatsen voor de kursut 1980 - 1981 over te zijn. Gegadigden voor de komende selektiekursus wordt verzocht zo spoedig mogelijk kon takt op te nemen met de administratie van de akademie. Oudestraat 216, 8261 CA KAMPEN (tel. 05202 - 20898) Dr Kraan (die om medische reden zelf niet aanwezig kon zijn; zijn inleiding kultofoble" (altijd bang zijn, dat er gens iets occults ln schuil kan gaan) en vond, dat die Instelling getuigt van een diepe angst voor het leven. Bezetenheid Dat neemt niet weg. dat zoiets als bezetenheid wel degelijk bestaat en verband houdt met heel reële ver schrikkingen, maar de hypothese van een min of meer persoonlijke duivel ls daarvoor niet nodig, aldus Parmen tler Veel ls er psychologisch of para psychologisch te verklaren. Parmen- tier sprak ook over „psychische krachten", die niet uit de mens zelf voortkomen een geest kan door een andere geest bezet worden, maar hoe onverklaarbaar sommige verschijn selen ook zijn, het gaat niet aan, de gaatjes die de psychologie openlaat, werd voorgelezen door ds A. J. Don- dorp) nam een genuanceerder stand punt in dan Parmentler. Veel occulte verschijnselen zijn (para-)psycholo- gisch te verklaren, maar we ontmoe ten het demonische toch ook vaak als persoonlijke machten, aldus Kraan. Ook wees hij op de mogelijkheid van Yrro: IAA fceri De bisschoppensynode is ten ei* „wf, Bij hen die na Vaticanum II hoo 5Jr op een naderbij komen van de t#1"6 grote stromingen in het christei ten katholicisme en protestantism* in 't geheel gesproken worden v een diepe teleurstelling. Allerlei zaken worden duidelijk weer teruggedraaid. Men kan zich zei afvragen of er nog wat overblijft het oecumenisch élan waarmeef besluiten van Vaticanum II lndi ir ontvangen werden Achter alle *^lie discussies over de vrouw in het i L is de deur op hardhandige wijze dichtgegooid. Gezamenlijke enee: ;worc pe leke eucharistie vieringen worden mL :Aj nog dan ln het verleden onwettli wjjg priesteropleiding gaat op de eenLt iu andere wijze weer achter geslote,*s deuren plaats vinden en ook de gehuwde priester heeft geen sch; van kans meer. Nu kan men wel beweren dat de rooms katholiek/ kerk in al die beslissingen trouw! aan zich zelf, aan eigen visie en ij de leiding van de paus dat zal] waar zijn. maar dat kan de waarheidsvraag achter al deze problemen niet wegpraten. B< protestanten hebben zelfs de de beslissingen toe te juichen, blijft staande. Zij doen mij deni aan die mensen die eens de kerk! verlieten omdat zij bezwaren had tegen allerlei zaken, ze komen la] nog eens kijken hoe het in de kei gaat en zien dan dat aan veel vaj bezwaren Is tegemoet gekomen i zijn dan teleurgesteld. De r< om de kerk vaarwel te zeggen I niet meer en dat geeft nieuwe moeilijkheden. Sommigen schij niet te willen dat Rome verandt waarschijnlijk uit dezelfde overwegingen. Dan wordt alles minder duidelijk en moet Je we gaan nadenken over je positie, geheel is bijna tragisch. Een dc hoop is van ons afgenomen. Niet hoop want die wordt door iets a gevoed dan door beslissingen z< die in Rome vielen. ;wijz (we Ijn taf< of e i elk NED. HERV. KERK Aangenomen: naar Dieper] (toez.) O. J. Stam te Heino; Bedankt: voor Deventer K. mertsma te Hoorns te rzwaag geref. kerk). °c Beroepbaarstelling: per 1 april» J. Harteman, Oroenelaan 39 te« nendaal. Afscheid: 10 febr. van Kampen Jr *P Wier ber. te Rijssen. h Intrede: te Alblasserdam W. G.le v ritsen te Enkhuizen J. O. Hoekei Oudenhoorn. )ver GEREF. KERKEN Intrede: te Aarlanderveen D. J. I deraar. em. pred. te WaddinxvefV-\ fel GEREF. KERKEN (VRIJG) Beroepen: te Zuidhom B. van lenkom te Assen-Zuid; te Hardei B. Kamphuis te Vlissingen. Beroepbaarstelling: P. H. R. Houwelingen, Wortmanstraat 6? Kampen. Intrede: te Capelle a/d IJssel A. uit Enschede-Noord; te Assen-I R. Timmerman uit Heemse. ppe! NED. GEREF. KERKEN Intrede: te Oegstgeest kand. Lange uit Mlddelstum. t Ie 0' de i hee iffuii CHR. GEREF. KERKEN Intrede: 15 febr. te Schiedam kadzer P. Boiten uit Zeist jge hu ens; GEREF. GEMEENTEN I" Beroepen: te Tricht-Gelderma| A. Moerkerken te Nieuw BeijerU te Breda P. Blok te Dirksiand. Prof. dr. J. Verkuyl demonische onpersoonlijke kracht velden, „bad vibrations" (kwade tril lingen). die in bepaalde omstandighe den heel concreet ervaren worden. Daartegen helpt geen exorcisme, wel gebed en leven in de Oeest. ERMELO Vorige week is in Lenin grad een van de leiders van de illegale baptisten, Michail Chorew. gearres teerd. Dit heeft de Nederlandse orga nisatie „Kruistochten" gisteren be kendgemaakt. Chorew komt uit de Moldavische hoofdstad Kisjinew. Zowel in Kisji- new als ln Leningrad werden vele huiszoekingen verricht, voordat Cho rew werd gevonden. Op 19 januari heeft de politie in de Oekrainse plaats Staryje Kadaki een Inval ge daan in een drukkerij van de verbo den uitgeverij „Christianin" (De Christen) om acht uur 's morgens. Drie vrouwen en een man, die er aan het werk waren, werden gearresteerd Op diezelfde dag zijn ook twee bap tisten ln de Oekrainse plaats Kroeps- ki opgepakt Volgens ..Kruistochten" zijn deze ar restaties een rechtstreeks gevolg van de verslechterde internationale ver houdingen. De Russische autoritei ten trekken zich niets meer aan van de westerse opinie. Het protest en de bezwaren van scheldene theologische faculte tegen het boek van prof. dr. J. kuyl „Er zijn grenzen" en teger Unie „School en Evangelie-", dië j boek liet uitgeven, worden uitvq, weergegeven in „Bulletin". In drie-maandelijks tijdschrift vooraf christelijk onderwijs zijn alle proHidi handtekeningen en -brieven te den. Het weerwoord van de Unie 'Oj breekt evenmin. Prof. Verlip, schreef zijn boek. waarvan inmld een tweede druk is verschenen. I aanleiding van het niet verlenen een vaste aanstelling bij het chrt lijk onderwijs aan een leraar, die if11 van de CPN. Ook dit nummer Bulletin bevat weer veel redevo* gen en artikelen, die van belang --- voor het onderwijs. Prijs 4 Adf*' Herengracht 366. 1016 CH. sterdam. n F. W. Marquardt in ed ch De Duitse theoloog prof. dr. F. op Marquardt, die verbonden is aattfh' Freie Universltftt te Berlijn (en docent was aan de Universiteit Amsterdam) gaat zondagavond lflfri bruari om zeven uur voor in de formeerde Keizersgrachtkerk. zersgracht 566 te Amsterdam, maandag daarop spreekt profi Marquardt ln het gebouw van Vrije Universiteit aan de BoelelatiW' Amsterdam-Buitenveldert <theo|4 1 sche faculteit, veertien étage) 2<H voordrachten beginnen om half tC"! 's morgens en om half vier s rmddi In alle gevallen vormt de bekeift'i Tanbacher rede van Karl Barth onderwerp.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2