Mag ik uw duurzame relatie even spreken? Zedige kleding in de heilige stad Duitse kerk wijst zendingsrapport af Trouw EEN FULL-TIME STUDIESEKRETARIS (M/VR) Met één been op de grond THACIR VANDAAG Fiolet: Synode ging aan de vrouw voorbij VOORBIJGANGERS OPEN BRIEF KERK door A. J. Klei „Samenwonen is tegenwoordig geen punt meer in de kerk", ver klaarde ik op stellige toon „Dat zou ik maar niet hardop ver kondigen". kreeg ik het advies van de collega tegenover me „Hoezo?", wilde Ik weten. Daarop vertelde hij me. dat verle den jaar herfst in het blad „Op bouw" van de Nederlands gerefor meerden «die tot voor kort als bui- tenverbandse vrijgemaakte gere formeerden door 't kerkelijk leven gingen» een reeks artikelen had gestaan van de Amsterdamse do minee H. de Jong, handelend over het zogeheten „hokken". De schrijver toonde zich daar op al lerlei gronden een verklaard te genstander van en in zijn beschou wingen deelde hij het besluit van zijn kerkeraad mee om het huwe lijk van mensen, die pas na een periode van samenwonen naar 't sUtahuis waren getogen, niet ker kelijk te bevestigen, tenzij men spijt betuigt. Ik moest toegeven dat de zaak minder gladgestreken was dan ik dacht en ik bond mijn stelling in tot de opmerking, dat althans in grote delen van mijn eigen kerk het ontbreekt aan ethische opwin ding over het samenwonen van ongetrouwden. zéker als sprake is van...wat ze zo mooi noemen een duurzame relatie. Nadat we elkaar hierin hadden gevonden, voer ik voort met het verhaal dat ik wilde weggeven en dat licht werpt op een ongedachte nood van hen die samenwonen. Hier komt het. Zij was een vrouw van begin veer tig en ze woonde al een jaar of vijftien samen met een vriend. Hoewel de revolutionaire aardig heid er reeds lang af was. gingen ze geen boterbriefje halen, want het was voor haar geen kwestie van dwarsliggerij, maar van prin cipe. De vorige dominee was nooit bij haar geweest, die beschouwde haar als een zich verhardende zon dares, maar de nieuwe dominee vond dat er heel wat andere zaken waren die eerder in aanmerking kwamen om als zonde te boek te staan. Een en al openheid belde hij bij de samenwonende zuster der ge meente aan. Deze bleek zijn be zoek zeer op prijs te stellen en na enige inleidende praat gaf zij te kennen, dat zij als samenwonende toch wel een probleem had. De dominee zette al zijn pastorale tentakels uit Nu kon hij zijn he dendaags herderschap bewijzen. „Vertel es", nodigde hij op onbe vangen toon. En toen bekende zij. dat zij al die vijftien Jaar niet goed wist wat ze moest zeggen als ze de telefoon opnam. Ze noemde dan haar meis jesnaam, allicht, maar het was al heel wat keren gebeurd dat de opbeller, die haar vriend moest hebben, terstond antwoordde: pardon, 'k heb zeker een verkeerd nummer gedraaid. en dan neer legde. HIJ had immers verwacht de achternaam van haar vriend te vernemen. Nu, wie weet waren haar vriend op die manier heel belangrijke affaires ontgaan. „Kun Je dan niet beter zeggen, u spreekt met de vriendin van...", opperde de dominee. Maar dat wilde ze beslist niet, dat klonk zo...nou ja, dan voelde ze zich net een wulps wicht, dat nu de één en dan de ander tot vrien din diende. En ze zou ook nooit zeggen, u spreekt met het huis van..., want dat was onzinnig. Hui zen spreken niet. „Tja", sprak de pastor naden kend. De synodale rapporten had den nooit over dit aspect van het samenwonen gerept. Het was even stil in het vertrek en toen vroeg hij: „Zou je niet kun nen zeggen: u spreekt met de duurzame relatie van...?" De samenwonende zuster der ge meente haalde de schouders op. ..Hè ja. en dan de ander zeker: mag ik uw duurzame relatie even spreken?" Ze schoten allebei in de lach en na nog even vrolijk gekout te hebben, verliet de dominee het ontuchtige pand. Ze waren er niet uitgekomen en daarom breng ik het vraagstuk maar in de publiciteit: wat moet een samenwonende vrouw zeggen als ze de telefoon aanneemt? Haar probleem is het onze. niet waar? ADVERTENTIE boekennieuws door dr. K. A. D. Smelik Het beeld dat buitenstaan ders van een godsdienstige groepering hebben, berust vaak op het gedrag van de meest extreme leden ervan. Protestantisme in Nederland staat voor velen gelijk aan Staphorst of de Zuidholland se eilanden, en zo wordt het jodendom veelal met het op treden van de chassidische groepen vereenzelvigd. Wie bij een bezoek aan Jeruzalem de wijk Mea Sjeariem binnengaat, zal dit beeld bevestigd vinden: borden die vrouwen vermanen zedige kleding te dragen (Jurken en rokken tot onder de knie, mouwen tot over de elle boog). jongens met pljes (oorlokken) en in het zwart, de mannen in dezelf de kleren maar met een streimel (bontmuts) op Een wandeling door dezé wijk, waar men op de muren uitspraken leest, waarin de staat Israël (in de stijl van Constandse c.s.) met Nazi-Duitsland vergeleken wordt, zal men zich blij ven herinneren, maar om werkelijk te begrijpen wat er hier gaande is, zal een kort bezoek niet volstaan Ook de verhalen, die men van Israëli's hoort sterke verhalen zoals ook sommige Nederlanders graag hun onlustgevoe lens over de zwarte-kousen-kerk ui ten dragen niet tot beter begrip bij. Andere weg Drs L. D. Meijers heeft een andere weg gevolgd Hij had connecties met Chassidiem in Jeruzalem en kon zo in de zomermaanden van 1974 bij één van deze groepen, de Reb Arrelech, een tijdelijk onderdak vinden. Op deze wijze heeft hij het leven van deze groep en de sociale opbouw ervan bestudeerd. Zijn ervaringen heeft hij op schrift gesteld in de serie Terrein verkenningen in de Culturele Antro pologie. die bij Van Oorcum uitkomt. Meijers heeft dat zodanig gedaan, dat een nletranthropoloog dit boek zon der meer kan begrijpen. Deze studie ls echter niet alleen duidelijk, maar ook boeiend geschreven, en verdient een grote lezerskring. waarin opgenomen: Oe Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Postma HOOfOKANTOOR Postbus 059 1000 AW Amsterdam W&autsiraat 131 Amsterdam te< 020-913456 teiei 13006 Potig ro 66 00 00 B*nk Ned Cred'etDanh Rektrcngnt 23 00 12 524 REGO ROTTERDAM.DORORECHT Postbus 946 3000 AX Rotterdam tel 010-115566 (#1 •n bexorg.ng) te< 010-115560 (re tel 115200 (urtitmteod voor Rotterdam REGIO OEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Der Haag Ui 020-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-460445 (redectie) i) Parkstraat 22 Den Haao REGIO NOORD OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezoryr\ Postbus 3 8000 AA Zwoite te' 05200-12030 Me'*markt 56 Zwo"e Abonnementsprijzen: Pm meen* ta.M Pm mnw t soes Pm tiet Jeer 101.M Ad,tr*nf,t!êr**9r co aamraag Tewtomsche abonnememtnop»achten (ze adressen boveni Oogave tanvfceberenten 9-19 30 »an maangag I'm »",cag Op zondag »jr* 10 20 uur reief 020-9'3456 Opgave irwr*- advertences ter 320 906*66 of schnhe^ aan Mm-Adv a'de'.ng postbus 433 tOOO AK AMSTERDAM Adreswszgingen uts'urtend schnneNk aan onze Amsterdamse adressen Het chassidlsme ls een stroming bin nen het jodendom, die gedurende de achttiende eeuw In Oost-Europa is ontstaan. Na aanvankelijke tegen stand kwam deze beweging tot grote bloei Door het optreden van de Duit sers in de tweede wereldoorlog rest er echter van het oosteuropese chassi dlsme weinig. De centra zijn nu in de Verenigde Staten en Israël. Deze stro ming kent weer verschillende groepe ringen. die in de loop van de tijd rondom een geestelijke leider, een rebbe, ontstaan zijn. Aharon De Reb Arrelech hebben zich ge schaard rond Rabbi Aharon Roth uit Hongarije, wiens naam in het Jlddisj Aharon Arrele luidde (vandaar Reb Arrelech). In 1940 emigreerde hij Juist op tijd naar Palestina, waar hij bij een vroeger verblijf reeds een kleine schare om zich heen had verzameld. Bij zijn dood tn 1947 had hij een dertigtal aanhangers. Omdat hij zo wel door zijn zoon als zijn schoonzoon werd opgevolgd, zijn er thans twee groepen Reb Arrelech. De grootste groep telt nu ongeveer 1500 leden, voornamelijk in Jeruzalem. In het boek van Meyers komen vele zaken aan de orde. zoals de sociale opbouw van de groep, de huwelijks- gewoonten. de positie van de vrouw, de opvoeding van de kinderen en de geestelijke leiding. Wat ik zeer waar deer is de aandacht, die hij als cultu reel anthropoloog bij de behandeling van deze sociologische onderwerpen voor de geestelijke achtergrond heeft Want Juist daardoor wordt het mogelijk het afwijkende levenspa troon van deze groep enigszins te begrijpen. uit dat het kwaad en het ongeluk ln de wereld zijn spirituele energie ver krijgt uit de onzedelijkheid, die door de mens bedreven wordt Een onzede lijke handeling in woord, daad of ge dachte heeft een effect op hogere werelden en langs die weg op deze wereld", (blz. 96). Volgens deze visie ls dus het hebben van onzedelijke gedachten, die bijv. zouden kunnen ontstaan door het aanschouwen van al te veel vrouwe lijk schoon, schadelijk voor de gehele kosmos en moet ernaar worden ge streefd. dat er geen aanleiding voor dergelijke gedachten bestaat Daar om ls het (voor hen althans) niet zonder reden, dat men bij de toegang tot Mea Sjeariem waarschuwingsbor den heeft opgesteld. Sympathie Schadelijk Om op de zedige kleding terug te komen: „De Reb Arrelech gaan ervan Zo staan er meer Interessante verkla ringen voor het afwijkende levenspa troon van deze joodse groep in dit boek. Het is duidelijk, dat Meijers' sympathie naar de Reb Arrelech uit gaat. Dat heeft soms wel tot gevolg, dat hij het voor hen wil gaan opne men en hij de negatieve kanten, die hun wijze van leven heeft, vergoe lijkt. Ik denk hier vooral aan de posi tie van de vrouw en de waardering van de se xu all telt. Aan de andere kant, de ascetische levensvisie van de Reb Arrelech heeft in deze tijd zeker een functie ook voor buitenstaanders. Het lezen van dit boek kan inspiratie geven aan hen, die met de tegenwoordig gang bare levenswijze in het westen geen vrede kunnen vinden. Dr. K. A. D. Smelik, theoloog te Haarlem, bespreekt Drs L. D. Meii ers: Chassidlsme in Israël. De Reb Arrelech van Jerusalem. Assen, Van Gorcum, VIII 132 hls. ƒ19.50. Cartoon van Shumuel Kats, alt sljn „Jerusalem -holy business as nsnal". Chassidische verhalen zijn populair. Met name christelijke theologen willen hun betoog graag wat opfleuren met een kruidige uitspraak van een of andere Tsaddiek (rechtvaardige) uit Oost-Europa. Naast de verzamelingen van Martin Buber (Chassidische vertellingen, ultg. Ervi- re 45. en L. I. Newman (Uit de wereld van de joodse mystiek, uitg. Servire. ƒ10 is er nu de bundel „Met één been op de grond", chassidische humor en wijsheid, verzameld door rabbijn Schmoeél Avidor Hacohen. leider van een moderne orthodoxe gemeente in Israël. Deze publicatie van de uitgeverij Amphora Books te Amstelveen (die de laatste tijd meer interessante titels op het gebied van het Jodendom uitbrengt) telt 159 blz., kost 22,90 en ziet er zelf bijzonder fleurig uit door een groot aantal illustraties, afbeeldingen van schilderijen en beeldhouwwerken van de thans in Israël wonende, uit de Oekraïne afkomstige kunstenaar Mané-Katz. 0*. J. Ovirduln IS GELOVEN MOEILIJKER DAN VROEGER? 140 blz.. 10,90 Ook in dit book woel de schrijver zijn leters «veer te bezielen door te laten zien wat hel chnsieii|k ge looi vandaag voor de moderne mens kan betekenen. R. S. Elgerama GOO EN MET LOT 56 blz 0.90 Aan de hand van hel boek Ruth probeert de auteur In negen korte overwegingen zicht Ie kriigen op Gods Voorzienigheid Overtuigd als hij is dal God zeil zich nadrukkelijk distantieert KUNT U OPNIEUW GEBOREN WORDEN? 176 blz. 19.90 Zonder God >s de mens geestelijk dood Het is nodig dal hij opnieuw geboren wordt. Dal is de rode draad die door du boek heen loopt. Zeer persoonlijk en indnngend weel dezo bekende Amenkaanse evangelist het evangelie te ver- GARMI8CH-PARTENKIR- CHEN (ANP) De synode van de evangelische kerk in Duitsland (EKD) heeft woens dag met geringe meerderheid besloten het jaarverslag van de zending niet te behande len. De zending was in dit verslag vooral voorgesteld als middel om onrechtvaardige sociale en politieke structu ren te bestrijden. Voordat ongeveer twintig synodele den het woord kregen, distantieerde de zendingsvoorzitter. bisschop Harms van Oldenburg, zich al na mens het bestuur van bet stuk. Het ging, zei hij. om een momentopname van bet werk van de staf, die de bedoeling had dat men de dingen ook eens vanuit een ander perspectief 2ou zien. De synode besloot, dat er nog voor het einde van de synodezitting, zaterdag, een nieuw verslag behoort te komen, dat dan het standpunt van het bestuur van de zending diende weer te geven. Na de afwijzing van het verslag volg de nog een discussie van ruim vier uur over de zendingsopdracht Daar bij werd zulke scherpe kritiek op het ADVERTENTIES dr Willem S. Duvekot ZAL JEZUS JODEN EN CHRISTENEN VERENIGEN? Een gesprek tussen Joden en Christenen over de figuur van Jezus is mogeiii*. Door het wonder van de Joodse Belangstel ling m Jezus is door hen de eerste stap gezet en <s het antwoord nu aan de christenen Oe auteur is ervan ovenu-gd dat. als we werkelijk naar elkaar gaan luisteren. Jezus Joden en Chnstenen zal verenig Met 12 illustraties. pML l' Cekumenische Reisstichting - Naar deze bestemmingen organiseren wij optimaal verzorgde rondreizen alsmede individuele vrije verblijfsreizen. Vraag vrijblijvend inl. Europalaan 14. Harderwijk lel. 3410-21989. optreden van bisschop Harms geuit, dat deze zijn aftreden als zendings voorzitter aankondigde. Namens de Duitse YMCA (CJV) werd bekendge maakt. dat de2e jongerenorganisatie overweegt te breken met de zendlngs- organisatie. Synodelid Kurt Hennig zei, dat in het zendingsverslag het evangelie verdraaid was en dat het in een politlek-ldeologisch taalgebruik was opgesteld. De naam van Jezus komt in het stuk niet voor. zei Hennig. Het verslag was een weergave van de vragen, die ons tilt de derde wereld worden gesteld, zei zendingsdirecteur Martin Lehmann-Habeck in een ver dediging van het stuk. Het was niet bedoeld als een nieuwe zendlngsleer, maar wilde alleen maar een gesprek over de zending op gang brengen. Verschillende synodeleden zagen in het verslag een bevestiging van hun vrees, dat op de komende wereldcon ferentie in mei in Melbourne zal wor den geprobeerd, het motto van deze conferentie „Uw koninkrijk kome" te vertalen ln een sociaal-revolutionair program Vredesforum Ben ander besluit van de Westduitse synode is de instelling van een com missie. die voorstellen voor een „vre- dêsforum" moet uitwerken. Dit fo rum moet van christelijke zijde initia tieven ontplooien inzake veiligheids vraagstukken en ontspanningspoli- tiek. Een van de indieners, prof Theo- dor Ebert uit Berlijn, zei dat na de Russische inval in Afghanistan „de haviken in oost en west elkaar de bal toespelen". Hij constateerde een cri sis ln de veiligheidspolitiek. De voorzitter van de EKD, bisschop Eduard Lohse. sloot de mogelijkheid niet uit. dat de protestantse kerken van Oost- en West-Duitsland samen naar buiten zullen treden met een verklaring over de toestand in de wereld. Hij zei. dat hij de laatste tijd „bijna elke veertien dagen" zijn Oost- duitse college bisschop Albrecht Schönherr uit Oost-Berlijn spreekt. Vorig najaar hebben de Oost- en Westduitse kerk al eens samen een verklaring uitgegeven over de vredes- opdracht van de kerken naar aanlei ding van het feit, dat veertig jaar geleden de Tweede Wereldoorlog uitbrak. ADVERTENTIE DE NATIONALE RAAD VOOR KATECHESE zoekt op zo kort mogelijke termijn voor zijn werkzaamheden: Zijn/haar taken zullen o.a. zijn: het bestuderen van en rapporteren over ontwikkelingen in de katechese in binnen- en buitenland: het voorbereiden van beleidsadviezen ten behoeve van de Raad; het onderhouden van kontakten met raden en instellingen. Voor de uitvoering van deze onderling samenhangende taken gaat de voorkeur uit naar iemand met een akademische of gelijkwaardige opleiding en een ruime ervaring op theologisch, pastoraal en/of katechetisch terrein, met goede kontaktuele eigenschappen en organi satievermogen. Praktische kennis van moderne talen strekt tot aanbeveling. Salaris en sociale voorzieningen zijn volgens bestaande regelingen in de Nederlandse R.K. Kerkprovincie. Indiensttreding: zo spoedig mogelijk. Standplaats: te Nijmegen. Schriftelijke sollicitaties met uitvoerige gegevens kunnen worden gericht binnen 3 weken na het verschijnen van deze advertentie aan de voorzitter van de Nationale Raad voor Katechese, Dr J IV. C. Jansen. Postbus 1480, 6501 BL Nijmegen Inlichtingen over de funktie zijn eveneens bij de voorzitter van de Raad te verkrijgen, onder telefoonnummer 076 - 813275. Htm Bouma HET ONZE VAOER Matthaüa 96 blz 112.50 Weer een nieuw deel in de bekende serie Verklaring van aan biibelgeOeolte Voor zowel persoonlijke als gemeenschappelijke bijbelstu die biedt deze serie veel en goed materiaal Verkrijgbaar in da boekhandel Ö52(J KOK KAMPEN Van onze kerkredactie AMSTERDAM Bij de overige le den van de raad van kerken over heerst na de bijzondere bisschoppen synode in Rome onzekerheid over wat ze in de toekomst aan de rooms katholieke kerk zullen hebben. Ze wachten met spanning af welk oecu menisch beleid de bischoppen gaan voeren. Secretaris H. A. M. Fiolet van de raad van kerken meent dat de synode een slechte zaak is voor de oecumene in Nederland. Hij zei dat het een slechte zaak is geweest dat de synode voorbij is gegaan aan de vrouw. Hij hoopt dat de bisschoppen geen seminaries la Rolduc zullen opzetten. Hoewel ze voor de synode zeiden niet met decreten thuis te zullen komen, keren ze daar nu wel mee terug uit Rome. Dat meent Anny Matti, lid van de werkgroep „Vrouw en Kerk". Zij denkt dat de bisschoppen in Rome een hersenspoeling hebben onder gaan. Ook dr. C. P. van Andel, de secretaris van het hervormd Rome-beraad, vreest een terugslag voor de oecume ne. „Als een kerk zo zeer met haar eigen identiteit bezig is, komt dit de oecumene nooit ten goede", aldus Van Andel. Op plaatselijk vlak zal de ontwikkeling volgens hem echter wel doorgaan. Ben Vredebracht, de secretaris van het beraad studentenpastores merk te op dat de bischoppen troonsaf stand hebben gedaan als geestelijke leiders van de rooms katholieke kerk in Nederland. Hij kondigde aan dat er een koude oorlog is ontstaan tussen de bisschoppen en het kerkvolk. De priester André Lascaris, de redactie secretaris van „De Bazuin" denkt dat de synode een kerkscheiding in ons land dichterbij gebracht heeft. De polarisatie zal sterker worden. Meer mensen zullen teleurgesteld de kerk afschrijven, verwacht hij. MENSEN HEBBEN HUN GEBREKEN Maar hoe zou ik jullie problemen, jullie lasten en jullie twisten alleen kunnen dragen? Deuteronomium 1, vers 12 Nog steeds lezen we wat Mozes aan het volk vanuit de woestijnreis in herinnering brengt. Hij legt hier uit wat hij bedoelde toen hij eerder zei: Ik kan jullie niet alleen dragen. Mozes heeft niet alleen met een aantal mensen te maken maar ook met hun problemen, hun lasten en twisten. Het zijn begrippen die dicht bij elkaar liggen. Mensen hebben hun gebreken, maar ze hebben ook hun problemen die voortkomen uit hun gebreken. Ze gaan met elkaar om en ze zijn ook geen mensen zonder de gemeenschap waarin ze leven, maar het is een bekend verhaal, die gemeenschap gaat niet vlekkeloos voort. Bij het begrip lasten merkt de Raschi-Commentaar op: „dat leert dat ze spotzuchtig waren". Als Mozes vroeg uit z'n tent kwam zeiden ze: waarom komt de zoon van Amram zo vroeg naar buiten, kan hij het thuis niet uithouden? En als hij laat voor de dag kwam zeiden ze: wat denkt hij wel? Hij broedt op boze plannen tegen jullie. Met andere woorden het was niet gauw goed, misschien wel nooit. In deze rij horen natuurlijk de twisten, de ruzies en de kleine rechtszaken. Mozes herinnert ze eraan dat het hem eens te veel werd. Een bekende situatie. Het blijkt heel moeilijk te zijn voor mensen om op den duur in vrede met elkaar te leven en te werken. Mozes kan ervan meepraten. Wat er aan te doen is? In 't algemeen niet veel, denk ik. Relativeren, roept iemand. Maak 't allemaal niet zo absoluut. Laat 't even bezinken, die opmerking die je dwars zit. Er is natuurlijk wel wat aan te doen. Positief, door de ander te accepteren zoals hij is, je toorn en geprikkeldheid inhouden. Niet zo heel gemakkelijk, maar wel effectief. En negatief, dat wil zeggen ten aanzien van het oordeel dat anderen over je vellen, denken aan wat Paulus eens schreef: Wie mij oordeelt is de Heer. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Blauwkapel-Groenekan: J. Westland te Amersfoort; te Til burg: A. M. van Peski te Amersfoort (deelgemeente Johanneskerk). Beroepen te Nieuwe Tonge (toez.): J. van den Bom te Glessendam-Neder- hardinxveld; te Lelmuiden: J. H. Ha moen kand. te Utrecht. Afscheid op 3 befr. van Dinteloord: L. Westland, voor vormingsopleiding en lectuurwerk van de hervormde bond van inwendige zending op geref. grondslag. Intrede te Oisterwijk: J. A. van Bo ven uit Groenlo. Bevestiging te Amsterdam (pasto raat Valeriuskliniek): A. W. Vlieger uit Denekamp. Aangenomen naar Westerbork (toez.): A. W. Poortman te Ammer- stoL Bedankt voor Genemuiden: J. West land te Amersfoort Herv. Geref. Samen op Weg Beroepen te Lelystad (als missionair- diakonaal toeruster: C. P. Sybrandi, geref. pred. te Montfoort. GEREF. KERKEN Afscheid van Bodegraven: J. L. 't Hart, die in dezelfde dienst zal wor den bevestigd als legerpredikant in lang verband, standplaats Seedorf; van Middenmeer: R. der Nederlanden ber. te Uithuizermeeden. Intrede te Schoonhoven: P. S. Veld huizen uit Roden. Beroepen te Rotterdam West: R. v Beek te Baarn. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Afscheid van Enschede-Noord: A. Kooij ber. te Capelle aan den IJssel. Intrede te Hoogkerk: K. D. van Dijk uit Zwijndrecht-Grpote Lindt. GEREF. GEMEENTEN Intrede op 6 febr. te Den Haag-Cen trum: K. de Gier uit Arnhem. GEREF. GEMEENTEN IN NED. Beroepen te Rotterdam Zuid: F. Mal- lan te Rhenen. BAPT. GEMEENTEN Beroepen te Apeldoorn: J. Bouritius te MusselkanaaL ADVERTENTIE Aan de synode van de Gereformeerde Kerken in Nederland Op grond van het feit dat op Uw synode vergadering in november 1979 twee besluiten genomen zijn: A de nieuwste gift van de Wereldraad van Kerken aan het Patriottisch Front goed te keuren, B de steun aan het Instituut voor Evangelisatie in Driebergen te ont houden. hebben wij gemeend onze vaste bijdrage aan de Gereformeerde Kerk een andere bestemming te moeten geven. H. Vlnke Groot-Lageland 21 8064 AL Zwartsluis.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2