Misschien andere functie
voor bisschop
Gomarus en Arminius
in gehalveerde kerk
Alles doet mee an
Noordmans'theologie
ABN Bank
Trouw
Vredesprijs
voor Leger
des Heils
-Ji
Strakke curie-lijn aanhouden
3ÖÖ
VANDAAG?
Beuker: synode
in goede richting
IKV-kern
in r.k. kerk
Pax Christi stuurt
Breznjew telegram
VOORBIJGANGER
Conferentie
Toeslag debetrente.
UIT DE KERKBLADEN
In de kerk
blijven
MAANDAG 28 JANUARI 1900
TROUW/KWARTET
door Pieter van der Ven
"4
ROME Vandaag en morgen worden afsluitende vergaderingen van de bisschoppensynode
gehouden. Uit wat er naar buiten komt lijken twee tendenzen duidelijk. Nadruk op het
gezamenlijke optreden van de; bisschoppen en nadruk op het volgen van de romeinse
richtlijnen.
Wal de gezamenlijkheid betreft heeft bisschop Gijsen geen beste naam. Het lijkt dan ook
VTijwel zeker dat van hem gevraagd zal worden, iets in te leveren, misschien wel zijn huidige
functie. „f
Ten VaCtcatie zou men een topman
zoeken voor het geheim archief, om
dat de huidige functionaris, mgr. Gl-
ustj, ziek en aan pensioen toe ls. Het
verwerren van zon meer aan zijn
opleiding en capaciteiten aangepaste
baan zou voor Gijsen een eervolle
overplaatsing zijn. Daarmee zou de
weg vrijkomen voor betere werkver
houdingen binnen het bisschoppen-
Een strakke curie-lijn en uitsluiten
van overtreders, daar zouden de ove
rigen zich toe moeten verplichten. In
de meer verlichte bisdommen als
Haarlem en Breda maakt men zich al
grote zorgen over de emoties en ru
zies die dan kan gaan opleveren. En
kele rechterhanden van bisschoppen
zijn, in Rome. somber. ZIJ geven toe
dat de curie en de paus weliswaar af
en toe iets zeggen over locale kerk en
wederzijdse bevruchting, maar in fei
te alleen hun eigen visie willen.
Refrein
Daarom keert telkens, als een refrein
de verwijzing naar de geldende nor
men. de decreten van het concilie, de
vigerende bepalingen, de aanwijzin
gen van de heilige stoel, de algemene
voorschriften, de goedgekeurde sta
tuten. de directieven van de betrok
ken Instanties en de richtlijnen van
het bevoegde gezag.
Scherp kwam dit tot uitdrukking bij Af TOIldcn
mgr. Descamps, toen hij dezer dagen
op de synode de laatste thema's in
leidde. Waarom, mag men zich afvra
gen. moest zo n betrekkelijk bekwa
me theoloog zo'n star Juridisch curie-
papier oplezen? Mgr. Descamps was
vlak voor de synode alsnog eraan
toegevoegd als assistent, en theolo
gisch geweten, voor mgr. Tomko.
Bisschop Gijsen
zelfs tegen de theologisch voorzichti
ge Nederlander Lescrauwaet? of
heeft Lescrauwaet voor de eer be
dankt om dat stuk voor te lezen?
geschreven is. („catechesi tra-
dendae").
Er werd echter ook gezegd dat er
sprake was van goede en vruchtbare
samenwerking met de nationale raad
voor katechese en dat er ook gespro
ken wordt met het hoger kateche-
tisch instituut, (beide instellingen
zijn echter al tijden niet meer in ge
sprek met bisschop Gljssen).
Eén van de synodeleden wilde nog
zijn diepe bewondering kwijt voor het
werk van de katecheten, die een ui
terst moeilijke taak vervullen. Deze
hulde leek bedoeld als een duidelijk
tegengeluid tegen 150 weinig door
kennis en inzicht geplaagde, vooral
Brabantse notabelen. Dezen hadden
enkele maanden geleden in een brief
aan de paus geklaagd over het failliet
van het Nederlands r.k. godsdien
stonderricht.
Oecumene
Wat de oecumene aangaat werd op
nieuw benadrukt dat het nodig is dat
de bisschoppen hierin samen een dui
delijk beleid volgen naar de geest en
de besluiten van het concilie. De een
heid zou niet bereikt mogen worden
door stukjes geloof op te offeren.
Sommigen vonden dat maar eens
duidelijk gezegd moest worden dat er
PREf/p
PfwnfcP
NfifNVlOt)
ptKOia*/
«KR£G0W
ZUDf HOOT
EEN WORKS
WIDffTUDf
HET UIIPUNt
ÜEiwmon
««neen
Zo zou de Dordtse Nieuwkerk er in de visie van Weeber uit komen te zien: twee kampvechtende
theologen tegenover elkaar in een ruïne van een kerk.
door Barend Mensen
DORDRECHT Jacobus Arminius en Franciscus Gomarus in de stad van de Dordtse synode
tegenover elkaar. Remonstrant en contra-remonstrant, in stenen gedaante hoog verheven op
een zuil en in een houding die aan duidelijkheid over hun gevoelens jegens elkaar niets te
wensen overlaat. Een monument ter herinnering aan een bewogen episode uit de vaderlandse
geschiedenis waarin een ten dode opgeschreven monument, de Nieuwkerk, zou kunnen
worden getransformeerd.
Voorlopig Hikt de synode meer vra- op oecumenisch gebied dingen ge-
gen en problemen op te roepen dan w
op te lossen.
Maar in feite lijkt hij de positie van
Lescrauwaet. als synode-theoloog, te
hebben Ingenomen. Wantrouwen
DEN HAAO (ANP) „Over de bij
zondere bisschoppensynode in Rome
komt weinig naar bulten, maar ik heb
de Indruk dat de synode de goede
kant opgaat. Ik verwacht dat de paus
de eenheid onder de Nederlandse bis
schoppen kan herstellen en ik stel
vast dat die eenheid op het ogenblik
onder leiding van de paus groeiende
is." Dit verklaarde Klaas Beuker,
voorzitter van de rooms-katholleke
Tltus-Brandsma-stichting. tegenover
het ANP Deze stichting is In decem
ber begonnen met de actie „Trouw
aan de paus". De stichting wil tegen
over alle „hetze en oorlog tegen
Rome" een principiële en totale
trouw aan de paus stellen.
waarin opgenomen: De Rotter
dammer. met Dordts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave. Trouw/Kwartet BV
Hooidredacteur Jenre Tam m mg a
D-redeur mg O Posima
HOOFDKANTOOR
Pos'Pu'. 959
1000 *W Amsterdam
W-bauistiaat i3t Amsterdam
tel 020 913456
leiea 13006
Posigfo 66 00 00
fla«» Ned C'ed-etbank
Reaenmgrv 23 00 12 574
Gemee"iegm> Amjierdam
X11000
REG<> BOTTEROam-DORORECHT
Postbus 94T
3000 AX d3&8lG
ie< OiO-itMOttftwrvwrnwiMn
•n Dejorg-ogJ'
iet 0»<^ 11 S5S& («kiactwT
lol 115700(1
REGC OEN HAAG LEIOEN
PoSTDuS 101
2501 CC Haag
ie' 070-469445
(abonnementen en bezorgmg)
tel 070-469445 (redactie)
tel 070-466864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haaq
REGO NOORD OOST NE OERLAND
(abonnementen en buorg*r\
Postbus 3
8000 AA Zwoite
lei 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwo«e
Abonnementsprijzen
Per kwartaal S0.99
Par half |a«r 101. M
Par |aar 201.M
oo aanvraag
U>e adressan boven)
Opgave lam.iieber<hien 9-19 30 van
maandag t- m w>|dag Op zondag van 16-
20 uur teiet 020-913456
Opgave m.n.-a<jvenenbes ia*
320-936868 o» SCbr^aink aan Mm.-Adv
aida'-ng postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adresw|/-g-ngen u'ts'urfervj scnnrteWk
aan onra Amsiardamse adressen
Het afgelopen weekeinde hebben de
deelnemers aan de synode een flinke
stapel ontwerp-besluiten meegekre
gen plus de nodige stembriefjes. De
besproken onderwerpen worden hier
door vast afgerond, terwijl op een
enkel ander punt het gesprek nog
even verder gaat. Maar al met al
spoedt de synode zich naar een einde.
Dat er wat haast achter wordt gezet,
blijkt ook uit de tamelijke vlotheid,
waarmee de laatste onderwerpen
werden doorgepraat: katechese en
oecumene.
Katechese
Wat het eerste betreft werd zowel
gezegd dat de bisschop moet waken
dat In de katechese het hele geloofs
goed aan bod komt, maar ook dat
goed onderricht rekening moet hou
den met de verstaanbaarheid van het
gebodene. Volgens de één zou de ge
loofsoverdracht te kort komen door
eenzijdigheid van methodes en wel
licht door een te grote invloed van de
specialisten. De bisschoppen moeten
ook op dit terrein weer de leiding
sterker in handen nemen. Een hand
boek met richtlijnen, uitgegeven door
alle bisschoppen, zou daarin van
groot nut kunnen zijn. Het moet na
tuurlijk uitgaan van de recente docu
menten. vooral het stuk dat vorig
Jaar door de paus over dat onderwerp
DEN HAAO (ANP) De Wateler-
vredesprijs 1977 is toegekend aan het
Leger des Heils in Nederland. De prijs
zal op 29 januari in het Vredespaleis
worden uitgereikt aan de territoriaal
commandant van het Leger des Heils.
George L. Nelting.
Het bestuur van de Camegiestlchting
is tot zijn besluit gekomen uit „groot
respect en bewondering voor de in
drukkende wijze, waarop het Leger
des Heils gedurende vele tientallen
Jaren de zaak van de vrede heeft
gediend."
De Wateler-vredesprijs is destijds in
gesteld door de Haagse bankdirec
teur J Wateler. Hij vermaakte zijn
vermogen aan de Camegiestichting.
eigenaresse van het Vredespaleis, op
voorwaarde dat leder Jaar uit de op
brengst van het vermogen een prijs
zou worden toegekend aan iemand,
die de zaak van de vrede zou hebben
gediend-
De prijs werd in 1941 voor het eerst
toegekend. In het verleden is de prijs
uitgereikt, aan onder anderen de poli
tici Jean Monnet en D. U. Stikker en
de wereldraad v^h kerken.
UTRECHT (ANP) ViJfUg rooms-
kathoüeken hebben binnen hun kerk
een landelijke kern van het interker
kelijk vredesberaad (IKV) opgericht.
De leden van deze nieuwe IKV-kern.
onder wie een vicaris, een paar de
kens, medewerkers van diocesane
pastorale centra en vertegenwoordi
gers van landelijke instellingen, zul
len naar nogelijkheden zoeken om de
IKV-campagne „Help de kernwapens
de wereld uit om te beginnen uit
Nederland" binnen de katholieke
kerk aan de orde te stellen. Men
hoopt dat het onder andere door dit
Initiatief zal komen tot een verder
gaande standpuntbepaling van de
katholieke kerk ten aanzien van
kernwapens.
beurden die niet door de beugel van
de katholieke beginselen der oecume
ne konden. Er werd van de andere
kant ook op gewezen dat men niet te
gauw moest oordelen, dat men zich
veelzijdig moest informeren en niet
alleen maar afgaan op de stiekeme
klikbriefjes.
DEN HAAG (ANP) De rooms-ka-
thoileke vredesbeweging Pax Christi
heeft president Breznjew van de Sow-
jet-Unie laten weten „geschokt" te
zijn door de arrestatie en de verban
ning van dr Andrei Sacharow. De
beweging doet een dringend beroep
op de Sow jet-leider de verbanning
ongedaan te maken en het klimaat
tussen de volken van Oost en West te
verbeteren.
Deze arrestatie is een „grote ontmoe
diging voor degenen binnen en buiten
de Sowjet-Unie die Ijverig voor nale
ving van de akkoorden van Helsinki."
aldus Pax Christi. In een toelichting
op de verklaring zegt de beweging dat
de koude oorlog dreigt te verhevigen.
De Dortse Nieuwkerk. daterend uit
de zestiende eeuw maar in feite met
een tot in de twaalfde eeuw reikende
geschiedenis, is eens het hart geweest
van het alleroudste gedeelte van de
synodestad. De bebouwing langs de
nauwe, rond het kerkplein gelegen
straatjes en stegen vormde na de
oorlog helaas het meest verkrotte ge- Ti]oqpnwPCr
bied van de stad dat Ingevolge een
Jaren kans, afbreken mag van de
rijksdienst voor de monumentenzorg
niet en zodoende zit Dordrecht in
Bleyenhoek met een afschuwelijk lit
teken. Zo noemt de Rotterdamse ar
chitect ir. Carel Weeber het.
ingevolge
saneringsplan dan ook genadeloos
werd kaalgeslagen. Nu is de wijk vol
gebouwd met strakgelijnde, eenvor
mige woningen. Zij zullen de bewo
ners ongetwijfeld een dagelijkse
vreugde zijn. Ze komen echter ande
ren in deze historische omgeving
(waarin het gebouw heeft gestaan dat
Er zijn mensen die de opvatting hul
digen dat men oude. eigenlijk al red
deloos verloren gebouwen ook het
recht moet geven te mogen sterven.
niveau af. Leg in het aldus ontstane,
prachtige pleintje dan een vloer en
zet op twee kolommen de juist voor
Dordt zo aansprekende figuren van
Arminius en Gomarus tegenover el
kaar. Samen zullen ze de hoopvolle
gedachte aan een voorbestemde toe
komst van dit tijdelijke plein levend
houden." Er zijn nog geen officiële
reacties op Weebers originele voorstel
gekomen.
Wereldraad: vier ton
IK KAN HET NIET ALLEEN II ee:
In die tijd heb ik tot u gezegd: Ik iLrr^ti
u niet meer alleen dragen. Jahwe* r?
God heeft u vandaag even talrijk P0^1
gemaakt als de sterren aan de heijden
En ik hoop dat Jahwe de God vanjfc Qe
frfrENHOf u vaderen, u nog duizend maal zo j_ h
talrijk maakt en u zijn zegen scher
zoals Hij beloofd heeft. ov€
Deuteronomium 1vers 9-11hterl
Mozes herinnert hier aan een bepfens d
gebeuren tijdens de woestijnreis. die i
Voor de zoveelste keer jammerde! keer
volk en gaf het lucht aan z'n wens alle
maar weer in Egypte te zijn. Daarjsen
hadden ze tenminste vis (Numerijn. O
Met die klacht en met hun slecht de di
gedrag gaat Mozes dan tot God. 3ie er
woorden lopen hoog op. „Zijt Gij fcnene
zo weinig genegen dat Gij mij de tie in
van heel dat volk laat dragen?". Itloor
lk ze soms ter wereld gebracht. ga(tie n
hij verder, dat ik verantwoordelijl^ord
voor „dat volk" ben? „Ik kan dat G.
niet alleen dragen." Nu beleeft M<
dit op een afstand. Eén van de
oorzaken is natuurlijk dat de zei
aan Abraham in vervulling gaat.
zijn een groot volk geworden. Nii
dat Mozes hun die zegen misguntT^JJ^
voegt er onmiddellijk aan toe: alSgWaD
aan mij ligt verduizendvoudigt
Jahwe jullie getal nog. Was men ij
uitgesproken klacht ongunstige 1
gevolgen kon hebben? Mozes heeLf-y
zijn positie bespreekbaar gemaalS*"1
Ook hier blijkt er een diep J
onderscheid te zijn tussen de man*
alleen en uit eigen kracht een vol*
meent te kunnen regeren en de mionze
Mozes, die er eerlijk voor uitkomt
kan jullie niet alleen dragen. Hij
zich bewust van zijn positie, ti
Jahwe en het volk in. Hij is God
Een knecht, iemand in dienst vai
Jahwe. Een mens kan niet alles
aan. En dat moet hij ook niet
ui
uit
•ven
opi
•hee
Buskes
Zij vinden het onzin miljoenen te
besteden aan restauraties die meer
SlSEErEf voor vluchtelingen
bood) zo oogverblindend voor dat ze
de „Bleyenhoek" genoemde wijk
gauw de rug toekeren. Maar de tra
giek van stadsvernieuwing is nu een
maal dat er soms tegen wil en dank
moet worden gekozen. In de nieuwe
situatie zijn de rollen omgekeerd. De
door de Dordtse Hervormde Gemeen
te aan het gemeentebestuur overge
dragen en door een stichting geconso
lideerde Nieuwkerk valt door zijn er
barmelijke staat nu zelf uit de toon
terwijl hij juist zo'n bijzonder accent
aan zijn omgeving zou kunnen geven.
Op restaureren is echter nog in geen
dan herstel. Carel Weeber laat in het
midden wat in dit opzicht wijs is. Hij
biedt echter een aanlokkelijke tus
senweg.
Er van uitgaande dat de hoop op
betere tijden ten aanzien van de
Dordtse Nieuwkerk wel eens ijdel kan
zijn, stelt hij vast dat, zou het tóch
nog eens tot restauratie komen, het
gebouw grotendeels moet worden ge
sloopt. „Welnu," aldus Weeber,
„sloop nu dan al vast tot daar waar de
muren uit zich zelf vast en veilig
willen staan en werk deze op dat
uit Rhodesië/Zimbabwe
GENEVE (ANP) De wereldraad
van kerken heeft in eerste instantie
200.000 dollar (ongeveer 400.000 gul
den) beschikbaar gesteld voor hulp
aan vluchtelingen uit Rhodesië/Zim
babwe, die nu het land weer binnen
komen. De voorzitter van de raad van
kerken in het land, bisschop Shiri,
had kortgeleden de wereldraad ge
vraagd hulp te bieden bij de integra
tie van ongeveer 750.000 verdreven en
200.000 gevluchte Rhodesiers in het
land.
De steun van de wereldraad komt ten
laste van „interchurch aid", de afde
ling voor werelddiakonaat. Deze af
deling had reeds in 1978 een fonds
voor de Rhodesische vluchtelingen
ingesteld, waaruit vorig jaar voor an
derhalf miljoen gulden hulp kon wor
den geboden.
HA
loff
lissi
e bi
opg
Hij
de
onvi
niet
tij.
fdbe2
missi
de G
Dr. J.J. Buskes heeft 66.256,66 jngin
nen overmaken voor het sociale *aai r
van de Braziliaanse bisschop ier d;
Helder Camara. Toen Buskes ta%nie^
jaar werd (16 september vorig Jtelinj
vroeg hij de mensen hem geer
deaus te geven, maar een bedrai h.ek'
zijn giro te storten voor Dom HF11881
Camara's werk onder de alleramp ch;
van Recife. reven
moe
)Off
enm
t he
iie
illen
•am.
Geloven in jezelf, de meditajj^^
elementen in het christendom. PertV
ningen uit oost en west, 7-9 mr1 z*'
Kerk en Wereld, Driebergen lrec"
03438-2241). en
L_
Waaraan zijn we als christi
herkenbaar? leren van de ervarijrvli
van het jodendom in minderhei<)LFlJ
sitie m.m.v. drs. W. H. Zuidema, zl
dag 1 maart 10.15-16.30 uur, Tof|lr
tingscentrum. Leusden tUk
033-43244).
een
I 1
fi
door dr A. A. Spijkerboer
advertentie
Er zit vaart in de uitgave van de verzamelde werken van Noordmans: het tweede deel is al aan
het eind van het vorige Jaar verschenen. Dit deel, „Dogmatische peilingen, rondom Schrift en
Belijdenis", bevat boeken van Noordmans, die met enige moeite nog wel te vinden zijn, zoals
„Dingen die verborgen waren" en „Herschepping", maar ook arikelen die ooit eens in het
Algemeen Weekblad voor Christendom en Cultuur, Vox Theologica en het oude In de
Waagschaal verschenen zijn en die nauwelijks meer te bereiken zijn, en dan nog eens stukken
uit bundels en tijdschriften, die terecht of ten onrechte al weer vergeten zijn, en stukken die
nooit gepubliceerd zijn.
De redactie van Noordmans' verza
melde werken gaat met een maxi
mum aan zorgvuldigheid te werk: bij
de tekst van al eerder gepubliceerde
boeken van Noordmans vindt de lezer
de nummers van de bladzijden van de
oorspronkelijke uitgave, en overal
waar ook maar iets onduidelijk zou
kunnen zijn, snelt zij de lezer met
verklarende voetnoten te hulp. Deze
uitgave is dan ook zonder overdrij
ving schitterend te noemen.
Een indruk van dit deel. die in een
kort bestek niet anders dan opper
vlakkig kan zijn: het is allemaal zo
in de klassieke zin van het woord
oer-gereformeerd, maar het heeft
niets van het knusse „Jongens, wij
zitten hier bij de koffie nog eens ge
zellig de Reformatie te herkauwen",
want de schokken van onze eeuw
moeten Noordmans tot in het diepst
van zijn ziel geraakt en in beroering
gebracht hebben: de ontdekkingen
van Freud. de ervaringen van Koest-
Ier. de atoombcuTV sneller vliegen dan
het geluid het doet allemaal mee in
deze theologie.
Toch schaamt Noordmans zich er
niet voor om Nederlander te zijn. en
hTJ^rtjgftmt zich er zelfs niet voor
Nederlander, van. tjpven de Moerdijk
te zijn: hij schrijft een prachtige me
ditatie over „Rëfcós'èllleurs". de lijf
spreuk van Marnix van Sint Aldegon-
de. en hij weet dat de Ruyter en Witte
de Wit In de kerkeraadsbanken van
de oude vaderlandse kerk gezeten
hebben Dan geeft Noordmans zoveel
te denken: wat roept b.v. het volgen
de zinnetje niet allemaal op: „Paulus
heeft aan de eeuwigheid van het
Evangelie de apostolische tijd ont
wrongen. die nodig was voor de duur
der christelijke kerk. zoals Jakob
worstelde met God om de geschiede
nis van het volk Israël."?
Wat geeft Noordmans ook een rake
karakteristieken van andere theolo
gen: „Dr Mlskotte vindt het grond
thema van het Oude Testament In de
heiligheid Gods Hij verstaat daaron
der de vervaarlijke nabijheid Gods.
Heiligheid is geen afzondering en
gaat ook niet op in zedelijkheid. Gods
heiligheid correspondeert met ons ge
voel van geschapen-zijn."
Tenslotte: er gaat een grote rust van
Noordmans' werk uit.
Dr O. Noordmans, Verzamelde Wer
ken Deel II. Uitg. Kok, Kampen;
prijs 75 gulden.
In verband met de daling kredieten in rekening
van de tarieven op de courant met ingang van
geldmarkt zal de toeslag 28 januari 1980 met 1%
op de debetrente voor worden verlaagd tot 1%.
en
t va
e ke
op zl
had
ilcoï
's av
een
doel
lakt
Toi
ïr v
ir et
ha
rerig
n g t
on<
mc
-OC
Wat zullen de gevolgen zijn van de
bisschoppensynode voor de r.k. kerk
ln Nederland? In het progressieve r.k.
weekblad De Bazuin roept Ad Gerard
Jansen zijn medestanders op:
„Wij moeten ons niet buiten laten
sluiten." Datzelfde schreef dezer da
gen een gelovige Limburgse homofiel,
die het betreurde, dat vier van zijn
kameraden openlijk de kerk de rug
hadden toegekeerd. Hij vond terecht,
„dat Je beter vanuit de kerk. als lid
van de kerk. kunt strijden tegen het
onrecht, dan ons wordt aangedaan."
Ook Küng laat zich zijn leraarsambt
binnen de kerk niet ontnemen. De
gedachte wint meer en meer veld. dat
de Initiatieven in dit opzicht hoogno
dig eens verwisseld dienen te worden.
De kerk-in opstand (dat is veel meer
dan de zich officieel manifesterende
basis) moet zelf de uit-slulters ln een
Isolement drijven. Want wie zijn zij?
Is het de gehele kerkgemeenschap of
zijn het wat knorrige heren in rode en
paarse togen, die hun positie misbrui
ken om naar willekeur gelovige men
sen van het kerklidmaatschap uit te
sluiten, dan wel in een underdog-
positie te plaatsen? Heeft Schille-
beeckx niet evenveel recht Galot. die
hem vlak voor de ondervraging als
dwaalleraar aan de kaak stelde, als
een theologisch achtergebleven ge
bied en dus als een groot gevaar voor
de kerk van vandaag te doodverven
en de kerkgemeenschap te verzoeken
deze man zijn bevoorrechte positie
van curietheoloog te ontnemen om
verdere ongelukken te voorkomen?
Wie zouden zich eigenlijk moeten af
scheiden, wanneer ieder vergelijk on
mogelijk blijkt? Zij die de klok willen
terugzetten naar een pre-conciliaire
zelfgenoegzaamheid, waar iedere be
weging is verstard in versleten ter
men. die al lang in het museum zijn
bijgezet? Of de geestdriftigen, die de
kérk midden in onze tijd plaatsen en
het evangelie verwoorden met de
taal. die in 1980 gesproken wordt? Als
er moet worden buitengesloten, laat
men dan binnen de curie met deze
bezigheid beginnen. Het zou verfris
send werken en wellicht kon dan hier
en daar weer een van de vensters
worden ontsloten, die onder paus Jo
hannes zo zomers openstonden.
Eerste woord
Ds E. Overeem. voorman van het
confessioneel gereformeerd beraad
en ook synodelid, verdedigt in het
Gereformeerd Kerkblad voor Drente
en Overijssel het besluit, dat de gere
formeerde synode bijna unaniem
nam ten aanzien van „de homofiele
naaste":
Is het verantwoord, nu er al zoveel
gestudeerd is, de zaak nog maar eens
in studie te geven bij een ander depu-
taatschap en maar afwachten, wat
daar uitkomt? Terwijl de homofiel,
het homofiele gemeentelid. gedwon
gen blijft, ondergedoken te zitten in
een schaduw, wereld van de schijn
ophouden en niets laten merken? Is
er op het ogenblik in de plaatselijke
gemeente een klimaat, waarin ie
mand zonder bespot of gekrenkt te
worden ervoor uit kan komen, dat
hij of zij anders is? Of gaan in onze
eigen, plaatselijke kerkelijke situatie
homofiele gemeenteleden en ouders
van homofiele kinderen gebukt onder
het grote, gedwongen zwijgen? Uit de
laatst gehouden enquête van de
N.C.R.V. bleek, dat zes op de tien
Gereformeerden geen homofielen
kennen. Maar ze zijn er wel. Is de
kerkelijke gemeente ook op dit punt
gesloten? Die vragen hebben op de
synode het zwaarst gewogen. Hier
heeft men een daad willen stellen, die
inderdaad eenzijdig is. Maar moet je
soms niet de moed hebben, om eenzij
dig te zijn? Want er moet ln de ge
meente een klimaat ontstaan, waarin
homofiele en heteroflele Christenen
samen rond de open Bijbel kunnen
gaan Itten. Waar over homofielen
gesproken wordt, in plaats van mét
homofielen, zit iets fundamenteel
scheef. En dat moet eerst rechtge
trokken worden, willen die andere
vragen inderdaad als vragen voor ons
allemaal aan de orde kunnen komen.
Daar zullen de plaatselijke gemeen
ten mee verder moeten, want daar (en
niet in Lunteren) klopt het Jiart van
de Kerk. Pas als dat plaatselijke ge
sprek gestart is. zal blijken, of het
synodebesluit wijs en verstandig is
geweest. Of de Bijbelse vragen onder
de tafel gewerkt zijn, of niet. Samen
vattend: de synode heeft een indrin
gend woord gesproken. Maar «ok een
kwetsbaar woord. Want vooral bij
deze zaak hangt het er van af. wat de
mensen (u. Jij en ik, dus) ermee gaan
doen. Daarom geloof ik, dat w#
opvallende besluit als een el
woord moeten zien, en niet als
laatste woord. Want dat is hier
nog niet gesproken. y p
Toeters npe
Dr A. A. Spijkerboer in Woorl ve:
Dienst: tkei
Bij de debatten in de Kamer
eerder tegen dan voor de nieui*
ketten en ik vond die motie St/dat
dink-Brinkhorst wel goed. Ma# eei
kerkelijke oppositie tegen de r.»*na
raketten kan mij dan ook wel al
het bloed onder de nagels var 'ten
halen. De ijzeren zelfverzeker ïnd.
waarmee men daar te werk kan *en
het volstrekte onbegrip voor méneg
die er anders over denken, gelftgez
die dan wel voor profetisch dod^n
len moeten gaan. Welja, beschot"
mensen die er anders over deM
dan Jij maar meteen van afgo#nd
Jongens, zouden jullie om te tfebc
nen niet even een paar geluic
pers op jullie toeters zetten? Op .y°°
manier wordt iedere discussie
gelijk Soms zou je toch wense rs 2
Christenen zich niet meer mr18 k
politiek bemoeien. De nooit hel( scki
uitgesproken argumenten vanZe f
die in de grond van de zaal
„christelijke westen" verdedigt hee
de luid uitgebazuinde argurrwep i
van degenen die doen alsof 2fctie\
enigen zijn die weten wat tot onieenl
vrede dient, zouden dan geel ged
meer spelen, en de discussie ztop z
een stuk zakelijker van worden^^