Misschien andere functie voor bisschop Gomarus en Arminius in gehalveerde kerk Alles doet mee an Noordmans'theologie ABN Bank Trouw Vredesprijs voor Leger des Heils -Ji Strakke curie-lijn aanhouden 3ÖÖ VANDAAG? Beuker: synode in goede richting IKV-kern in r.k. kerk Pax Christi stuurt Breznjew telegram VOORBIJGANGER Conferentie Toeslag debetrente. UIT DE KERKBLADEN In de kerk blijven MAANDAG 28 JANUARI 1900 TROUW/KWARTET door Pieter van der Ven "4 ROME Vandaag en morgen worden afsluitende vergaderingen van de bisschoppensynode gehouden. Uit wat er naar buiten komt lijken twee tendenzen duidelijk. Nadruk op het gezamenlijke optreden van de; bisschoppen en nadruk op het volgen van de romeinse richtlijnen. Wal de gezamenlijkheid betreft heeft bisschop Gijsen geen beste naam. Het lijkt dan ook VTijwel zeker dat van hem gevraagd zal worden, iets in te leveren, misschien wel zijn huidige functie. „f Ten VaCtcatie zou men een topman zoeken voor het geheim archief, om dat de huidige functionaris, mgr. Gl- ustj, ziek en aan pensioen toe ls. Het verwerren van zon meer aan zijn opleiding en capaciteiten aangepaste baan zou voor Gijsen een eervolle overplaatsing zijn. Daarmee zou de weg vrijkomen voor betere werkver houdingen binnen het bisschoppen- Een strakke curie-lijn en uitsluiten van overtreders, daar zouden de ove rigen zich toe moeten verplichten. In de meer verlichte bisdommen als Haarlem en Breda maakt men zich al grote zorgen over de emoties en ru zies die dan kan gaan opleveren. En kele rechterhanden van bisschoppen zijn, in Rome. somber. ZIJ geven toe dat de curie en de paus weliswaar af en toe iets zeggen over locale kerk en wederzijdse bevruchting, maar in fei te alleen hun eigen visie willen. Refrein Daarom keert telkens, als een refrein de verwijzing naar de geldende nor men. de decreten van het concilie, de vigerende bepalingen, de aanwijzin gen van de heilige stoel, de algemene voorschriften, de goedgekeurde sta tuten. de directieven van de betrok ken Instanties en de richtlijnen van het bevoegde gezag. Scherp kwam dit tot uitdrukking bij Af TOIldcn mgr. Descamps, toen hij dezer dagen op de synode de laatste thema's in leidde. Waarom, mag men zich afvra gen. moest zo n betrekkelijk bekwa me theoloog zo'n star Juridisch curie- papier oplezen? Mgr. Descamps was vlak voor de synode alsnog eraan toegevoegd als assistent, en theolo gisch geweten, voor mgr. Tomko. Bisschop Gijsen zelfs tegen de theologisch voorzichti ge Nederlander Lescrauwaet? of heeft Lescrauwaet voor de eer be dankt om dat stuk voor te lezen? geschreven is. („catechesi tra- dendae"). Er werd echter ook gezegd dat er sprake was van goede en vruchtbare samenwerking met de nationale raad voor katechese en dat er ook gespro ken wordt met het hoger kateche- tisch instituut, (beide instellingen zijn echter al tijden niet meer in ge sprek met bisschop Gljssen). Eén van de synodeleden wilde nog zijn diepe bewondering kwijt voor het werk van de katecheten, die een ui terst moeilijke taak vervullen. Deze hulde leek bedoeld als een duidelijk tegengeluid tegen 150 weinig door kennis en inzicht geplaagde, vooral Brabantse notabelen. Dezen hadden enkele maanden geleden in een brief aan de paus geklaagd over het failliet van het Nederlands r.k. godsdien stonderricht. Oecumene Wat de oecumene aangaat werd op nieuw benadrukt dat het nodig is dat de bisschoppen hierin samen een dui delijk beleid volgen naar de geest en de besluiten van het concilie. De een heid zou niet bereikt mogen worden door stukjes geloof op te offeren. Sommigen vonden dat maar eens duidelijk gezegd moest worden dat er PREf/p PfwnfcP NfifNVlOt) ptKOia*/ «KR£G0W ZUDf HOOT EEN WORKS WIDffTUDf HET UIIPUNt ÜEiwmon ««neen Zo zou de Dordtse Nieuwkerk er in de visie van Weeber uit komen te zien: twee kampvechtende theologen tegenover elkaar in een ruïne van een kerk. door Barend Mensen DORDRECHT Jacobus Arminius en Franciscus Gomarus in de stad van de Dordtse synode tegenover elkaar. Remonstrant en contra-remonstrant, in stenen gedaante hoog verheven op een zuil en in een houding die aan duidelijkheid over hun gevoelens jegens elkaar niets te wensen overlaat. Een monument ter herinnering aan een bewogen episode uit de vaderlandse geschiedenis waarin een ten dode opgeschreven monument, de Nieuwkerk, zou kunnen worden getransformeerd. Voorlopig Hikt de synode meer vra- op oecumenisch gebied dingen ge- gen en problemen op te roepen dan w op te lossen. Maar in feite lijkt hij de positie van Lescrauwaet. als synode-theoloog, te hebben Ingenomen. Wantrouwen DEN HAAO (ANP) „Over de bij zondere bisschoppensynode in Rome komt weinig naar bulten, maar ik heb de Indruk dat de synode de goede kant opgaat. Ik verwacht dat de paus de eenheid onder de Nederlandse bis schoppen kan herstellen en ik stel vast dat die eenheid op het ogenblik onder leiding van de paus groeiende is." Dit verklaarde Klaas Beuker, voorzitter van de rooms-katholleke Tltus-Brandsma-stichting. tegenover het ANP Deze stichting is In decem ber begonnen met de actie „Trouw aan de paus". De stichting wil tegen over alle „hetze en oorlog tegen Rome" een principiële en totale trouw aan de paus stellen. waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave. Trouw/Kwartet BV Hooidredacteur Jenre Tam m mg a D-redeur mg O Posima HOOFDKANTOOR Pos'Pu'. 959 1000 *W Amsterdam W-bauistiaat i3t Amsterdam tel 020 913456 leiea 13006 Posigfo 66 00 00 fla«» Ned C'ed-etbank Reaenmgrv 23 00 12 574 Gemee"iegm> Amjierdam X11000 REG<> BOTTEROam-DORORECHT Postbus 94T 3000 AX d3&8lG ie< OiO-itMOttftwrvwrnwiMn •n Dejorg-ogJ' iet 0»<^ 11 S5S& («kiactwT lol 115700(1 REGC OEN HAAG LEIOEN PoSTDuS 101 2501 CC Haag ie' 070-469445 (abonnementen en bezorgmg) tel 070-469445 (redactie) tel 070-466864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haaq REGO NOORD OOST NE OERLAND (abonnementen en buorg*r\ Postbus 3 8000 AA Zwoite lei 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwo«e Abonnementsprijzen Per kwartaal S0.99 Par half |a«r 101. M Par |aar 201.M oo aanvraag U>e adressan boven) Opgave lam.iieber<hien 9-19 30 van maandag t- m w>|dag Op zondag van 16- 20 uur teiet 020-913456 Opgave m.n.-a<jvenenbes ia* 320-936868 o» SCbr^aink aan Mm.-Adv aida'-ng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adresw|/-g-ngen u'ts'urfervj scnnrteWk aan onra Amsiardamse adressen Het afgelopen weekeinde hebben de deelnemers aan de synode een flinke stapel ontwerp-besluiten meegekre gen plus de nodige stembriefjes. De besproken onderwerpen worden hier door vast afgerond, terwijl op een enkel ander punt het gesprek nog even verder gaat. Maar al met al spoedt de synode zich naar een einde. Dat er wat haast achter wordt gezet, blijkt ook uit de tamelijke vlotheid, waarmee de laatste onderwerpen werden doorgepraat: katechese en oecumene. Katechese Wat het eerste betreft werd zowel gezegd dat de bisschop moet waken dat In de katechese het hele geloofs goed aan bod komt, maar ook dat goed onderricht rekening moet hou den met de verstaanbaarheid van het gebodene. Volgens de één zou de ge loofsoverdracht te kort komen door eenzijdigheid van methodes en wel licht door een te grote invloed van de specialisten. De bisschoppen moeten ook op dit terrein weer de leiding sterker in handen nemen. Een hand boek met richtlijnen, uitgegeven door alle bisschoppen, zou daarin van groot nut kunnen zijn. Het moet na tuurlijk uitgaan van de recente docu menten. vooral het stuk dat vorig Jaar door de paus over dat onderwerp DEN HAAO (ANP) De Wateler- vredesprijs 1977 is toegekend aan het Leger des Heils in Nederland. De prijs zal op 29 januari in het Vredespaleis worden uitgereikt aan de territoriaal commandant van het Leger des Heils. George L. Nelting. Het bestuur van de Camegiestlchting is tot zijn besluit gekomen uit „groot respect en bewondering voor de in drukkende wijze, waarop het Leger des Heils gedurende vele tientallen Jaren de zaak van de vrede heeft gediend." De Wateler-vredesprijs is destijds in gesteld door de Haagse bankdirec teur J Wateler. Hij vermaakte zijn vermogen aan de Camegiestichting. eigenaresse van het Vredespaleis, op voorwaarde dat leder Jaar uit de op brengst van het vermogen een prijs zou worden toegekend aan iemand, die de zaak van de vrede zou hebben gediend- De prijs werd in 1941 voor het eerst toegekend. In het verleden is de prijs uitgereikt, aan onder anderen de poli tici Jean Monnet en D. U. Stikker en de wereldraad v^h kerken. UTRECHT (ANP) ViJfUg rooms- kathoüeken hebben binnen hun kerk een landelijke kern van het interker kelijk vredesberaad (IKV) opgericht. De leden van deze nieuwe IKV-kern. onder wie een vicaris, een paar de kens, medewerkers van diocesane pastorale centra en vertegenwoordi gers van landelijke instellingen, zul len naar nogelijkheden zoeken om de IKV-campagne „Help de kernwapens de wereld uit om te beginnen uit Nederland" binnen de katholieke kerk aan de orde te stellen. Men hoopt dat het onder andere door dit Initiatief zal komen tot een verder gaande standpuntbepaling van de katholieke kerk ten aanzien van kernwapens. beurden die niet door de beugel van de katholieke beginselen der oecume ne konden. Er werd van de andere kant ook op gewezen dat men niet te gauw moest oordelen, dat men zich veelzijdig moest informeren en niet alleen maar afgaan op de stiekeme klikbriefjes. DEN HAAG (ANP) De rooms-ka- thoileke vredesbeweging Pax Christi heeft president Breznjew van de Sow- jet-Unie laten weten „geschokt" te zijn door de arrestatie en de verban ning van dr Andrei Sacharow. De beweging doet een dringend beroep op de Sow jet-leider de verbanning ongedaan te maken en het klimaat tussen de volken van Oost en West te verbeteren. Deze arrestatie is een „grote ontmoe diging voor degenen binnen en buiten de Sowjet-Unie die Ijverig voor nale ving van de akkoorden van Helsinki." aldus Pax Christi. In een toelichting op de verklaring zegt de beweging dat de koude oorlog dreigt te verhevigen. De Dortse Nieuwkerk. daterend uit de zestiende eeuw maar in feite met een tot in de twaalfde eeuw reikende geschiedenis, is eens het hart geweest van het alleroudste gedeelte van de synodestad. De bebouwing langs de nauwe, rond het kerkplein gelegen straatjes en stegen vormde na de oorlog helaas het meest verkrotte ge- Ti]oqpnwPCr bied van de stad dat Ingevolge een Jaren kans, afbreken mag van de rijksdienst voor de monumentenzorg niet en zodoende zit Dordrecht in Bleyenhoek met een afschuwelijk lit teken. Zo noemt de Rotterdamse ar chitect ir. Carel Weeber het. ingevolge saneringsplan dan ook genadeloos werd kaalgeslagen. Nu is de wijk vol gebouwd met strakgelijnde, eenvor mige woningen. Zij zullen de bewo ners ongetwijfeld een dagelijkse vreugde zijn. Ze komen echter ande ren in deze historische omgeving (waarin het gebouw heeft gestaan dat Er zijn mensen die de opvatting hul digen dat men oude. eigenlijk al red deloos verloren gebouwen ook het recht moet geven te mogen sterven. niveau af. Leg in het aldus ontstane, prachtige pleintje dan een vloer en zet op twee kolommen de juist voor Dordt zo aansprekende figuren van Arminius en Gomarus tegenover el kaar. Samen zullen ze de hoopvolle gedachte aan een voorbestemde toe komst van dit tijdelijke plein levend houden." Er zijn nog geen officiële reacties op Weebers originele voorstel gekomen. Wereldraad: vier ton IK KAN HET NIET ALLEEN II ee: In die tijd heb ik tot u gezegd: Ik iLrr^ti u niet meer alleen dragen. Jahwe* r? God heeft u vandaag even talrijk P0^1 gemaakt als de sterren aan de heijden En ik hoop dat Jahwe de God vanjfc Qe frfrENHOf u vaderen, u nog duizend maal zo j_ h talrijk maakt en u zijn zegen scher zoals Hij beloofd heeft. ov€ Deuteronomium 1vers 9-11hterl Mozes herinnert hier aan een bepfens d gebeuren tijdens de woestijnreis. die i Voor de zoveelste keer jammerde! keer volk en gaf het lucht aan z'n wens alle maar weer in Egypte te zijn. Daarjsen hadden ze tenminste vis (Numerijn. O Met die klacht en met hun slecht de di gedrag gaat Mozes dan tot God. 3ie er woorden lopen hoog op. „Zijt Gij fcnene zo weinig genegen dat Gij mij de tie in van heel dat volk laat dragen?". Itloor lk ze soms ter wereld gebracht. ga(tie n hij verder, dat ik verantwoordelijl^ord voor „dat volk" ben? „Ik kan dat G. niet alleen dragen." Nu beleeft M< dit op een afstand. Eén van de oorzaken is natuurlijk dat de zei aan Abraham in vervulling gaat. zijn een groot volk geworden. Nii dat Mozes hun die zegen misguntT^JJ^ voegt er onmiddellijk aan toe: alSgWaD aan mij ligt verduizendvoudigt Jahwe jullie getal nog. Was men ij uitgesproken klacht ongunstige 1 gevolgen kon hebben? Mozes heeLf-y zijn positie bespreekbaar gemaalS*"1 Ook hier blijkt er een diep J onderscheid te zijn tussen de man* alleen en uit eigen kracht een vol* meent te kunnen regeren en de mionze Mozes, die er eerlijk voor uitkomt kan jullie niet alleen dragen. Hij zich bewust van zijn positie, ti Jahwe en het volk in. Hij is God Een knecht, iemand in dienst vai Jahwe. Een mens kan niet alles aan. En dat moet hij ook niet ui uit •ven opi •hee Buskes Zij vinden het onzin miljoenen te besteden aan restauraties die meer SlSEErEf voor vluchtelingen bood) zo oogverblindend voor dat ze de „Bleyenhoek" genoemde wijk gauw de rug toekeren. Maar de tra giek van stadsvernieuwing is nu een maal dat er soms tegen wil en dank moet worden gekozen. In de nieuwe situatie zijn de rollen omgekeerd. De door de Dordtse Hervormde Gemeen te aan het gemeentebestuur overge dragen en door een stichting geconso lideerde Nieuwkerk valt door zijn er barmelijke staat nu zelf uit de toon terwijl hij juist zo'n bijzonder accent aan zijn omgeving zou kunnen geven. Op restaureren is echter nog in geen dan herstel. Carel Weeber laat in het midden wat in dit opzicht wijs is. Hij biedt echter een aanlokkelijke tus senweg. Er van uitgaande dat de hoop op betere tijden ten aanzien van de Dordtse Nieuwkerk wel eens ijdel kan zijn, stelt hij vast dat, zou het tóch nog eens tot restauratie komen, het gebouw grotendeels moet worden ge sloopt. „Welnu," aldus Weeber, „sloop nu dan al vast tot daar waar de muren uit zich zelf vast en veilig willen staan en werk deze op dat uit Rhodesië/Zimbabwe GENEVE (ANP) De wereldraad van kerken heeft in eerste instantie 200.000 dollar (ongeveer 400.000 gul den) beschikbaar gesteld voor hulp aan vluchtelingen uit Rhodesië/Zim babwe, die nu het land weer binnen komen. De voorzitter van de raad van kerken in het land, bisschop Shiri, had kortgeleden de wereldraad ge vraagd hulp te bieden bij de integra tie van ongeveer 750.000 verdreven en 200.000 gevluchte Rhodesiers in het land. De steun van de wereldraad komt ten laste van „interchurch aid", de afde ling voor werelddiakonaat. Deze af deling had reeds in 1978 een fonds voor de Rhodesische vluchtelingen ingesteld, waaruit vorig jaar voor an derhalf miljoen gulden hulp kon wor den geboden. HA loff lissi e bi opg Hij de onvi niet tij. fdbe2 missi de G Dr. J.J. Buskes heeft 66.256,66 jngin nen overmaken voor het sociale *aai r van de Braziliaanse bisschop ier d; Helder Camara. Toen Buskes ta%nie^ jaar werd (16 september vorig Jtelinj vroeg hij de mensen hem geer deaus te geven, maar een bedrai h.ek' zijn giro te storten voor Dom HF11881 Camara's werk onder de alleramp ch; van Recife. reven moe )Off enm t he iie illen •am. Geloven in jezelf, de meditajj^^ elementen in het christendom. PertV ningen uit oost en west, 7-9 mr1 z*' Kerk en Wereld, Driebergen lrec" 03438-2241). en L_ Waaraan zijn we als christi herkenbaar? leren van de ervarijrvli van het jodendom in minderhei<)LFlJ sitie m.m.v. drs. W. H. Zuidema, zl dag 1 maart 10.15-16.30 uur, Tof|lr tingscentrum. Leusden tUk 033-43244). een I 1 fi door dr A. A. Spijkerboer advertentie Er zit vaart in de uitgave van de verzamelde werken van Noordmans: het tweede deel is al aan het eind van het vorige Jaar verschenen. Dit deel, „Dogmatische peilingen, rondom Schrift en Belijdenis", bevat boeken van Noordmans, die met enige moeite nog wel te vinden zijn, zoals „Dingen die verborgen waren" en „Herschepping", maar ook arikelen die ooit eens in het Algemeen Weekblad voor Christendom en Cultuur, Vox Theologica en het oude In de Waagschaal verschenen zijn en die nauwelijks meer te bereiken zijn, en dan nog eens stukken uit bundels en tijdschriften, die terecht of ten onrechte al weer vergeten zijn, en stukken die nooit gepubliceerd zijn. De redactie van Noordmans' verza melde werken gaat met een maxi mum aan zorgvuldigheid te werk: bij de tekst van al eerder gepubliceerde boeken van Noordmans vindt de lezer de nummers van de bladzijden van de oorspronkelijke uitgave, en overal waar ook maar iets onduidelijk zou kunnen zijn, snelt zij de lezer met verklarende voetnoten te hulp. Deze uitgave is dan ook zonder overdrij ving schitterend te noemen. Een indruk van dit deel. die in een kort bestek niet anders dan opper vlakkig kan zijn: het is allemaal zo in de klassieke zin van het woord oer-gereformeerd, maar het heeft niets van het knusse „Jongens, wij zitten hier bij de koffie nog eens ge zellig de Reformatie te herkauwen", want de schokken van onze eeuw moeten Noordmans tot in het diepst van zijn ziel geraakt en in beroering gebracht hebben: de ontdekkingen van Freud. de ervaringen van Koest- Ier. de atoombcuTV sneller vliegen dan het geluid het doet allemaal mee in deze theologie. Toch schaamt Noordmans zich er niet voor om Nederlander te zijn. en hTJ^rtjgftmt zich er zelfs niet voor Nederlander, van. tjpven de Moerdijk te zijn: hij schrijft een prachtige me ditatie over „Rëfcós'èllleurs". de lijf spreuk van Marnix van Sint Aldegon- de. en hij weet dat de Ruyter en Witte de Wit In de kerkeraadsbanken van de oude vaderlandse kerk gezeten hebben Dan geeft Noordmans zoveel te denken: wat roept b.v. het volgen de zinnetje niet allemaal op: „Paulus heeft aan de eeuwigheid van het Evangelie de apostolische tijd ont wrongen. die nodig was voor de duur der christelijke kerk. zoals Jakob worstelde met God om de geschiede nis van het volk Israël."? Wat geeft Noordmans ook een rake karakteristieken van andere theolo gen: „Dr Mlskotte vindt het grond thema van het Oude Testament In de heiligheid Gods Hij verstaat daaron der de vervaarlijke nabijheid Gods. Heiligheid is geen afzondering en gaat ook niet op in zedelijkheid. Gods heiligheid correspondeert met ons ge voel van geschapen-zijn." Tenslotte: er gaat een grote rust van Noordmans' werk uit. Dr O. Noordmans, Verzamelde Wer ken Deel II. Uitg. Kok, Kampen; prijs 75 gulden. In verband met de daling kredieten in rekening van de tarieven op de courant met ingang van geldmarkt zal de toeslag 28 januari 1980 met 1% op de debetrente voor worden verlaagd tot 1%. en t va e ke op zl had ilcoï 's av een doel lakt Toi ïr v ir et ha rerig n g t on< mc -OC Wat zullen de gevolgen zijn van de bisschoppensynode voor de r.k. kerk ln Nederland? In het progressieve r.k. weekblad De Bazuin roept Ad Gerard Jansen zijn medestanders op: „Wij moeten ons niet buiten laten sluiten." Datzelfde schreef dezer da gen een gelovige Limburgse homofiel, die het betreurde, dat vier van zijn kameraden openlijk de kerk de rug hadden toegekeerd. Hij vond terecht, „dat Je beter vanuit de kerk. als lid van de kerk. kunt strijden tegen het onrecht, dan ons wordt aangedaan." Ook Küng laat zich zijn leraarsambt binnen de kerk niet ontnemen. De gedachte wint meer en meer veld. dat de Initiatieven in dit opzicht hoogno dig eens verwisseld dienen te worden. De kerk-in opstand (dat is veel meer dan de zich officieel manifesterende basis) moet zelf de uit-slulters ln een Isolement drijven. Want wie zijn zij? Is het de gehele kerkgemeenschap of zijn het wat knorrige heren in rode en paarse togen, die hun positie misbrui ken om naar willekeur gelovige men sen van het kerklidmaatschap uit te sluiten, dan wel in een underdog- positie te plaatsen? Heeft Schille- beeckx niet evenveel recht Galot. die hem vlak voor de ondervraging als dwaalleraar aan de kaak stelde, als een theologisch achtergebleven ge bied en dus als een groot gevaar voor de kerk van vandaag te doodverven en de kerkgemeenschap te verzoeken deze man zijn bevoorrechte positie van curietheoloog te ontnemen om verdere ongelukken te voorkomen? Wie zouden zich eigenlijk moeten af scheiden, wanneer ieder vergelijk on mogelijk blijkt? Zij die de klok willen terugzetten naar een pre-conciliaire zelfgenoegzaamheid, waar iedere be weging is verstard in versleten ter men. die al lang in het museum zijn bijgezet? Of de geestdriftigen, die de kérk midden in onze tijd plaatsen en het evangelie verwoorden met de taal. die in 1980 gesproken wordt? Als er moet worden buitengesloten, laat men dan binnen de curie met deze bezigheid beginnen. Het zou verfris send werken en wellicht kon dan hier en daar weer een van de vensters worden ontsloten, die onder paus Jo hannes zo zomers openstonden. Eerste woord Ds E. Overeem. voorman van het confessioneel gereformeerd beraad en ook synodelid, verdedigt in het Gereformeerd Kerkblad voor Drente en Overijssel het besluit, dat de gere formeerde synode bijna unaniem nam ten aanzien van „de homofiele naaste": Is het verantwoord, nu er al zoveel gestudeerd is, de zaak nog maar eens in studie te geven bij een ander depu- taatschap en maar afwachten, wat daar uitkomt? Terwijl de homofiel, het homofiele gemeentelid. gedwon gen blijft, ondergedoken te zitten in een schaduw, wereld van de schijn ophouden en niets laten merken? Is er op het ogenblik in de plaatselijke gemeente een klimaat, waarin ie mand zonder bespot of gekrenkt te worden ervoor uit kan komen, dat hij of zij anders is? Of gaan in onze eigen, plaatselijke kerkelijke situatie homofiele gemeenteleden en ouders van homofiele kinderen gebukt onder het grote, gedwongen zwijgen? Uit de laatst gehouden enquête van de N.C.R.V. bleek, dat zes op de tien Gereformeerden geen homofielen kennen. Maar ze zijn er wel. Is de kerkelijke gemeente ook op dit punt gesloten? Die vragen hebben op de synode het zwaarst gewogen. Hier heeft men een daad willen stellen, die inderdaad eenzijdig is. Maar moet je soms niet de moed hebben, om eenzij dig te zijn? Want er moet ln de ge meente een klimaat ontstaan, waarin homofiele en heteroflele Christenen samen rond de open Bijbel kunnen gaan Itten. Waar over homofielen gesproken wordt, in plaats van mét homofielen, zit iets fundamenteel scheef. En dat moet eerst rechtge trokken worden, willen die andere vragen inderdaad als vragen voor ons allemaal aan de orde kunnen komen. Daar zullen de plaatselijke gemeen ten mee verder moeten, want daar (en niet in Lunteren) klopt het Jiart van de Kerk. Pas als dat plaatselijke ge sprek gestart is. zal blijken, of het synodebesluit wijs en verstandig is geweest. Of de Bijbelse vragen onder de tafel gewerkt zijn, of niet. Samen vattend: de synode heeft een indrin gend woord gesproken. Maar «ok een kwetsbaar woord. Want vooral bij deze zaak hangt het er van af. wat de mensen (u. Jij en ik, dus) ermee gaan doen. Daarom geloof ik, dat w# opvallende besluit als een el woord moeten zien, en niet als laatste woord. Want dat is hier nog niet gesproken. y p Toeters npe Dr A. A. Spijkerboer in Woorl ve: Dienst: tkei Bij de debatten in de Kamer eerder tegen dan voor de nieui* ketten en ik vond die motie St/dat dink-Brinkhorst wel goed. Ma# eei kerkelijke oppositie tegen de r.»*na raketten kan mij dan ook wel al het bloed onder de nagels var 'ten halen. De ijzeren zelfverzeker ïnd. waarmee men daar te werk kan *en het volstrekte onbegrip voor méneg die er anders over denken, gelftgez die dan wel voor profetisch dod^n len moeten gaan. Welja, beschot" mensen die er anders over deM dan Jij maar meteen van afgo#nd Jongens, zouden jullie om te tfebc nen niet even een paar geluic pers op jullie toeters zetten? Op .y°° manier wordt iedere discussie gelijk Soms zou je toch wense rs 2 Christenen zich niet meer mr18 k politiek bemoeien. De nooit hel( scki uitgesproken argumenten vanZe f die in de grond van de zaal „christelijke westen" verdedigt hee de luid uitgebazuinde argurrwep i van degenen die doen alsof 2fctie\ enigen zijn die weten wat tot onieenl vrede dient, zouden dan geel ged meer spelen, en de discussie ztop z een stuk zakelijker van worden^^

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2