Sterke benen die deze weelde kunnen torsen Progressieven lijken de moed op te geven Ziehier de pastor ten voeten uit NS/Trans, uw gids voor individuele Europa-reizen. ^trans Uit brieven van lezers Vikantiereizen Trouw Bisschoppen nog niet toe aan besluitvorming Lucht in Kenia voor GZB opgeklaard Prof. Heyns en seks voor huwelijk CRM steunt media-project jeugdwerk Hulp baptisten voor Cambodjanen VANDAAG Rechts bedreigt .aga! jezuïeten DONDERDAG 24 JANUARI 1980 TROUW/KWARTET door Pieter van der Ven ROME De wekelijkse algemene audiëntie van de paus is op woens dag. Buiten het seizoen, zoals nu, in een nieuwe reusachtige hal links achter de St.-Pieter. Duizenden mensen, die van te voren alle maal kaarten hebben moeten bemachtigen, verdringen zich al tijdig in de hoop op een goede plaats De toegangskaart in verschil lende kleuren geeft aan in welk vak Je bent ondergebracht Maar pas echt goed zit je als een plaatsje aan het open pad in het midden hebt be machtigd. Daar zie je niet alleen de paus vlakbij langskomen. Je hebt zelfs kans dat je hem kunt aanraken. Een knuffeltje ge ven. of een aai Misschien kun je hem zelfs iets zeggen of vragen, misschien zegt hij zelfs iets terug Als Je toevallig een kind op je arm hebt wil hij het misschien wel even voor je vasthouden Het middenpad ts beter dan vooraan maar tn het midden van de rij. Gisteren was de audiëntie zoals steeds een manifestatie van een onvoorstelbaar grote aanhankelijkheid van het gelovige volk aan zijn de paus. Het is niet duidelijk op wie dat nu de meeste invloed heeft De mensen die door dat hele gebeuren tot enthousiasme en soms over de rand van uitzinnigheid gera ken of op die arme man in het wit die door de menigte naar een haast onmenselijk voetstuk wordt opgejuicht De aanwezig heid van groepen die voor voldoende geklap en gejoel kunnen zorgen wordt door een monseigneur apart afgeroepen en de reactie blijft niet achterwege De paus reageert professioneel en laconiek. Men moet sterk in schoenen staan wil deze massale ophemeling niet naar binnen slaan. Zo n behandeling heft noodzakelijkerwijze iemand niet alleen boven het normale men selijk verkeer uit maar ook boven kritiek en scepsis. Overal waar vroeger of nu een koninklijke onschendbaarheid In een per soon wordt gecombineerd met feitelijke grote bevoegdheid kan kritiek niet meer functioneren. Zij wordt wezenlijk ongepast. Als zij ai doordringt wordt zij ofwel belache lijk gemaakt, orwel als vijandschap, kwaad willigheid of onwetendheid of alle drie afgedaan. De algemene audiëntie met het hele ritueel lijkt Iedere twijfel aan eigen zijn of kunnen in de kiem te smoren. De juichende menigte lijkt de niet te weerspreken bevestiging van het gelijk van de kerk dat de eeuwen en de stormen trotseert. Nog niet De toespraak van gisteren ging in op het thema van de bidweek voor de eenheid. Op het eind richtte de paus zich in het Frans tot de Nederlandse journalisten. Hij excu seerde zich dat hij geen Nederlands sprak; ..nog niet." vulde hij aan Zeer uitvoerig vroeg hij ons begrip voor de geheimhouding die de synode kenmerkt. Net als in ieder gezin, moest ook in de kerk wel eens iets intiem worden besproken ten einde de be trokkenen een grotere vrijmoedigheid te geven. Kennelijk waren hem de klachten over de voorlichting ter ore gekomen, zoals gebrui kelijk gekleurd De journalisten moesten toch begrijpen datmaar de journalisten hadden slechts klachten over de pesterijen en het formalisme waarmee de voorlichting wordt gefrustreerd en die niets met de sfeer van vertrouwelijkheid hebben te maken, maar alleen met competenties wie waar wat te zeggen heeft. De Nederlandse bisschoppen hebben in de synode de volle zwaarte te dragen van de paus op wie en op wiens apparaat nooit iets aan te merken valt Alle kritiek ls in wezen een tekort van de Nederlandse kerk. dat Rome met zijn wijsheid en goedheid zal proberen op te lossen. De bisschoppen de len deze paus-mystiek in grote mate. Daar bij zijn ze meer dan voorheen werd aange nomen door de taal in het nadeel. Er wordt vooral Frans gesproken en dat is moerstaal voor kardinaal Garrone (seminaries) en voor de altijd aanwezige mgr Hamer van de geloofsleer. Afgelopen zondag droeg kardinaal Wille- brands de mis op in zijn titel kerk van Slnt- Sebastiaan bij de Catacomben. Het was Juist het naamfeest van de heilige die lang gelden om zijn geloof met pijlen was door schoten. Navrant genoeg in deze tijd. is hij de schutspatroon van de politie. Met alle hoempa die een politiefanfare bij elkaar kan blazen werd de kardinaal vorste lijk ontvangen door de dienaren van het gezag. Een oud stukje van de catacombe is nog te bezichtigen, waar een vroege genera tie christenen in angst en beven voor de heersende macht stiekem bijeenkwam. Het contrast is sterk. Later die zondag, een dienst van de basis groep van San Paolo. Geen fanfare, een minimum of nog minder aan cultus, aan dacht voor de bijbel, betrokkenheid van de aanwezigen op elkaar, verbondenheid met de noden van de buurt en de maatschappe lijke problemen. Het leek dat de traditie van de catacombe in dat grauwe patro naatszaaltje toch wat meer bewaard was dan in het kerkje van Willebrands en naar het zich laat aanzien In de gewelven van het Vaticaanse paleis waar de synode zich naar een einde zucht. door Pieter van der Ven ROME De priesteropleiding moet opnieuw op Vaticaanse leest geschoeid worden en om iedere vervaging van het onderscheid tussen priesters, diakens, pastorale werkers en leken uit te sluiten, moeten er heldere taakomschrijvingen en voorschriften komen, waarbij vooral de taakoverschrijding van de pastorale werkers en werksters (thans zo'n kleine 300) moet worden stopgezet. ADVERTENTIE Trans biedt ook individuele reizen per trein naar vele Europese bestem mingen. U boekt het vervoer met een goed onderdak en verder kunt u doen waar u zelf zin in hebt Kijk in de nieuwe gids wat een interessante reisprijzen Trans dan voor u heeft Gids bij ns-stations, anwb, rabobank en uw reisburo. Of bel 030-627844 Nog alUJd ls de synode van de Neder landse bisschoppen niet toe aan het trekken van conclusies en het nemen van besluiten. Gisteren lag men dan ook een volle dag op het tijdschema achter Van een onzer verslaggevers ZEIST De gereformeerde zendings- bond In de hervormde kerk (GZB) is tot een vernieuwde relatie gekomen met de hervormde kerk van Oost- Afrika. Er waren wat spanningen tussen de GZB en de Oostafrikaanse kerk, die samenwerken ln het zendingswerk in het westen van Kenia. Eind vorig Jaar heeft een delegatie van de GZB een bezoek gebracht aan Kenia. De ont moeting met de synode daar. die met veel spanning tegemoet was gezien, heeft een zeldzaam verloop gehad, aldus het OZB-blad Alle den volcke. Er werd gesproken van een „nieuwe brug". Een van de eerste resultaten ls. dat de gezamenlijke commissie van zen dingsarbeiders en Afrikanen heeft Slaatsgemaakt voor een direct syno- aal orgaan van de Kenlase kerk. Verder zal vaker een delegatie van die kerk een bezoek brengen aan de zus- tergemeenten ln Nederland. Nog eind deze maand zal ds J Kommers met zijn gezin naar Kenia worden uitge zonden als zendingspredikant. Wat de priesteropleiding betreft heb ben allen onderstreept dat er in Ne derland een urgent probleem is. Allen willen ook de toekomst verzekeren van voldoende priesters daar be doelt men dus ondubbelzinnig mee; priesters die het celibaat beloven te onderhouden. Zowel de wetenschappelijke oplei ding als de geestelijke vorming moet opnieuw onderzocht worden, er kun nen dan eventueel weer gesloten se minaries worden opgericht (zoals Rolduc) ofwel zogenaamde „convic- ten". huizen waarin toekomstige priesters samenwonen en overdag lessen volgen aan een (door Rome goedgekeurde) theologische hoge school. Alles volgens de geldende re gels en normen. Ook op dit punt zal er een commissie komen, waarbij ook de oversten van ordes en congrega ties worden betrokken en natuurlijk ook de bevoegde instanties van de r - k. kerk. Geen tegenstand De officiële bronnen vermelden wei nig of niets van enige tegenstand tegen deze plannen. Het instituut „pastorale werker" is omstandig besproken. Men heeft zich afgevraagd of de pastorale werker nog wel duidelijk genoeg onder de bisschop of de priester staat. Er blijkt grote bezorgdheid te be staan dat de pastorale werker de rol Van onze redactie van de priester doet vervagen. Als zo iemand preekt en doopt en wat al niet dan zouden de gelovigen gaandeweg het idee kunnen krijgen dat zij eigen lijk geen ongehuwde priesters nodig hebben. Er ls onder meer gepleit voor een „numeriek evenwicht" wat be treft wel en niet gewijde kerkelijke werkers. In bescherming Het verslag laat doorschemeren dat sommige bisschoppen hun pastorale werkers toch wel enigszins in be scherming hebben genomen. Zowel het priestertekort als de eigen taak van de leek in de kerk zou de inzet van niet gewijde werkers rechtvaardi gen. Een professionele bekwaamheid voor sommige van die taken moest toch juist ook wel als erg nuttig wor den aangemerkt, zo vond althans iemand. Hebben de in Rome als „progressief" aangeduide bisschoppen, Ernst, Bluyssen, Zwartkruis en Möller, het hoofd in de schoot gelegd? Zijn zij murw gepraat? Slaat zoals velen al van te voren vreesden nu in de Neder landse rooms-katholieke kerk het zwartste Integralisme toe? Hebben de sceptici gelijk gekregen die zeggen dat er nooit een andere r.-k. kerk bestaan heeft dan de kerk van Gijsen? Het reisburo van de Nederlandse Spoorwegen wurm opgenomen De Rotter- dammer, met Oordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidu Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jen/e Tammmga Directeur mg O Poslma HOOFDKANTOOR PoslOus 859 1000 AW Amsterdam W-bau'Vijai IJl Amsterdam Postg-'o 66 00 00 Sar* Nad Cradett ftr»er«r>gnt 23 00 574 «EGO ROTTEROAM/OORORECHT Postbus *4* 3000 AX Ronetdam w oio-ti* R€GO D€N HAAGAClOCN Postbus 10» ?S0t CC Deo Haag te» 070-469446 labonnemamen an bezorging) ia» 070-469445 (radacaa) ttf 070-468864 (mtsAAWnd voor advenanbes) Parssiraai Deo Haag REGO NOORO OOST-NEO€RLANO (•bonnwrwmen en bezorg*\ Postbus 3 8000 AA Z*o*e W 05200-17030 Me* markt 56 Zwoae A bon nemen t spr ijzen Nr «WK »4 M Oar keerw t S0 15 ear hat|H>( 101M PW laar >01.00 (Z-e I Ooga.r iam*eber<Men 9 19 30 «en maandag I'm vr tdeg Op zondag *an ie 20 uur te* 0ZO-9I3456 Opgave m.o. advertenties la» 320-936868 ol scbr.ftw* aan Man-Adv a'ör ng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adtosariz-g-ngen u.ls'uAOpd schrift#* aan on«e Amsterdamse adressen DEN HAAG Het ministerie van CRM heeft twee ton beschikbaar ge steld voor het medla-begeleidings- project van het hervormde en het gereformeerde jeugdwerk. CRM heeft hieraan de voorwaarde verbonden, dat ook andere organisa ties voor jeugd- en jongerenwerk kun nen beschikken over de ervaring, de kennis en de deskundigheid, die in het kader van dit project worden op gedaan. In 1978 begon de hervormde raad voor het jeugdwerk ln samenwerking met de IKON dit project In 1979 ging ook het landelijk centrum voor gere formeerd jeugdwerk meedoen. De ge dachte was. dat bepaalde radio- en tv-programma's. vastgelegd op cas sette- en videoband, uitstekend zou den kunnen dienen als materiaal in het Jeugd- en Jongerenwerk. De eerste ervaringen wijzen uit, dat het project goed aanslaat. Bij een aantal tv-programma's werden han dreikingen gemaakt, die de weg wil len wijzen bij het omgaan met deze nieuwe vormen van programmamate riaal. Een speciaal blad Mediatief sig naleert Interessante programma's en geeft uitwerkingsmogelijkheden. Ook worden ln dit blad ervaringen uitgewisseld ln het omgaan met deze nieuwe vormen van programmamate riaal Een speciaal blad Mediatief sig naleert interessante programma's en geeft uitwerkingsmogelijkheden. Ook worden in dit blad ervaringen uitgewisseld in het omgaan met vi deo-programma's in het Jeugdwerk. Verder geeft Mediatief regelmatig overzichten van de banden, die te huur zijn uit de eigen videotheek. PRETORIA De Nederduits gere formeerde theoloog prof. Johan Heyns heeft de irritatie gewekt van de anglicaanse bisschop van Masho- naland, Paul Burrough, door deze te kritiseren wegens het Inzegenen van het huwelijk van de vroegere schoon heidskoningin van Zuid-Afrika, Vera Johns. Volgens Heyns hadden mejuffrouw Johns en haar bruidegom al voor de bruiloft samengewoond en zou hun derhalve een kerkelijke huwelijksbe vestiging moeten worden ontzegd. Bisschop Burrough houdt daartegen over vol dat zijn kerk paartjes trouwt, ook als die tevoren reeds hebben sa mengewoond. wanneer zij maar be rouw tonen van hun gedrag. Waar blijf je als mens, voor lei dinggevenden in de bejaardenzorg. 3- 5 maart, 't Dackhues. Huissen (tel. 085-259105) Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 859,1000 AW Amsterdam Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. Apotheek (2) Zou het niet goed zijn een enquête te houden onder patiënten van apo- theekhoudende huisartsen? Het zou erg Jammer zijn als het platteland van deze huisartsen verstoken zou zijn. De afstand naar de huisarts is dikwijls al vrij groot, en als Je dan nog naar een ander adres moet om de medicijnen, wordt het plattelandsle ven er al weer niet eenvoudiger op. De „bezorgdienst" waarover J. J. Klin- kert schrijft, zal op het platteland waarschijnlijk niet uitvoerbaar zijn, in elk geval de medicijnen nog duur der maken. En wanneer in een platte landsgemeente de apotheekhouden- de huisarts net zijn bestaan heeft en er komt een officiële apotheker, dan hebben ze geen van beiden een goed bestaan, met het gevolg, dat het huis artspraktijken samengevoegd (moe ten) worden en dat één apotheker verschillende dorpen van medicijnen moet voorzien, waardoor de afstan den weer groter worden. Laat alstu blieft de apotheekhoudende hulsarts ons niet worden ontnomen. Moerkapelle mevrouw Oudijk MdfCJSrinG Canterbury In Trouw van 21 januari werd van de afscheid nemende anglicaanse aarts bisschop dr Coggan bericht, dat hij optimistisch dacht over de kijk van de huidige paus op andere kerken, zulks tegenover uitgesproken vrees voor een conservatief bewind. In dit verband is het interessant, oog te Wat vreemd, dat. wanneer de prijzen omhoog gaan, dit wel met onmiddel lijke ingang kan. maar wanneer de prijzen dalen niet. Dan wordt er ge zegd. dat het nog wel even kan duren, omdat in de winkels nog voorraden liggen (Trouw 21 januari over de mar- garineprijzen). Wie het begrijpt mag het zeggen. Linschoten G. de Jong-Bakker doof dr C. Rijnsdorp Een merkwaardige driehoeks verhouding: tussen de kerk als maatschappelijk ver schijnsel, de theologie, en het pastoraat. De kerk naar haar buitenkant is onaantrekke lijk. Opvallend zijn de onder linge verdeeldheid, de sterk afgenomen invloed op het openbare leven en de contact stoornissen met de actuali teit. BOSCH EN DUIN De (besturen de) commissie der unie van de baptis tengemeenten ln Nederland heeft Het hart tienduizend gulden beschikbaar ge steld voor hulp aan hongerende Cam bodjanen Daarvan is de helft overge maakt aan de sUchting Oecumeni sche Hulp te Utrecht, de andere helft naar het ZOA-comité in Groningen. In de theologie valt het accent op wetenschap. Deze ls niet op de volle openbaarheid gericht, zeker niet ln eerste instantie, tenzij dan op de hal ve openbaarheid van promoties, con gressen en publikaties. Dit alles ■speelt zich af op een soort binnen plaats. Theologische conflicten trek ken uiteraard wél de aandacht, maar VollediQ minder als zodanig dan wat er poll- tiek uit kan voortvloeien. In de derde plaats is er het geregelde kerkewerk, dat ln stilte wordt verricht En dan bedoel ik met name het pastoraat. baar ook, ls geen doel ln zichzelf (zoals bij voorbeeld een filosofisch systeem), evenmin als het kerkinsti- tuut doel in zichzelf is. Alle nadruk valt op het leven. Waar leven en wel zijn van de naaste, ook van de verre naaste, om Christus' wil wordt ge diend. daar leeft de kerk. Dit is dus de driehoek: de kerk. sociologisch ge zien. de reflecterende theologische wetenschap en het stille doen. Bij de uitgeverij J. N. Voorhoeve te Den Haag verschijnt een serie Pastorale Handreiking. No. 12. Als de ouder dom pijn doet. door Marinus van den Berg. is ln onze krant al uitvoerig besproken. No. 14. Verlangen en vol wassenheid, door dr H. Andriessen. bevat beschouwingen over levens loop. zinsbeleving en pastoraal han delen. op ontwikkeld niveau; het boekje telt 114 blz. en kost 15,90. Over no. 12. Ik ben er toch! door ds S. J. Popma, wil ik enkele opmerkingen maken. Er zijn 60 blz. en de prijs is 8.90 als illustratie bij zijn gedachtengang. Hij is een groot lezer, maar eigenlijk geen schrijver; ook dit boekje bevat opmerkingen, aanhalingen, kantte keningen. weliswaar zorgvuldig on der woorden gebracht (zoals dat bij een verfijnde lettré mag worden ver wacht. maar wat hier ontbreekt is het stromende proza van wie als schrijver geboren is. Helpen De lof van het pastoraat durf Ik niet te bezingen, maar wel er neuriënd over te schrijven. Want naar mijn gevoelen klopt hier het hart van de kerk. De christelijke leer. hoe onmis- Ik zie ds Popma als de volledige pas tor. Hij ls zeer belezen in de algemene romanliteratuur, ls daar vol van. maar zijn benadering van deze vorm van literaire kunst is overwegend pastoraal. Romanfiguur A zegt iets tegen romanfiguur B en het is die uitspraak ln een gegeven situatie, die hem treft en door hem te pas wordt gebracht Popma bespreekt geen ro mans. maar gebruikt in romans en gedichten voorkomende uitspraken Dit is geen kritiek, want deze aanstip pende manier van schrijven behoort nu eenmaal bij hem; ten diepste wil hij niet schrijven, maar helpen Te genover publiciteit staat hij als de bijna zwijgende wijze; alle eerzucht is hem vreemd. Hij duikt weg in de schaduw van zijn pastorale praktijk en licht in dit boekje zijn grondstel ling toe. ongetwijfeld uit veel moeite en worsteling geboren, namelijk dat God zegt; „Ik ben er toch!" En wat hij gevonden heeft, als sluitrede in de zin van de Prediker, dat geeft hij in zijn boekje aan de lezende mens. die al licht een lijdende mens is. door Ten voeten uit „God is niet de zwijgende God. In het pastoraat moet dat altijd weer naar voren komen. Het „hoe?" blijft een dagelijkse zorg. Wie daarover even nadenkt weet niet waar hij de moed vandaan haalt pastoraal bezig te zijn" (blz. 42/43). Ziehier de pastor ten voeten uit. En i het an b me hebben voor de groeiende toenade ring tussen Rome en Canterbury. Op 28 december, aan de vooravond van de dag waarop in het jaar 1170 de aartsbisschop Thomas Becket in zijn kathedraal werd vermoord, is voor het eerst sinds vierhonderd haar in deze kathedraal een r.-k. mis gevierd, bijgewoond door geestelijken uit heel Engeland en Wales. Het was tevens het vierde eeuwfeest van het Engelse naar Thomas genoemde theologisch College in Rome, waarvan de laatste r.-k. aartsbisschop van Canterbury de eerste bestuurder is geweest. Opmer kelijk mag ook heten, dat de angli caanse bisschop van Liverpool samen met zijn r.-k. collega aldaar een actie hebben ondernomen om een uitgewe zen jongeman uit Bangladesj weer terug te laten komen bij zijn familie in Manchester. Een pijnlijke over heidsbeslissing, zoals wij die helaas ook telkens beleven. Lochem J. van Leeuwen BOYCOT Opnieuw worden we geconfronte* met een boycot op sportgebied. President Carter overweegt de stei van de Amerikaanse regering vooi m c een delegatie naar de Moskouse Olympische Spelen ln te houden.y.' heeft'tal over uitstellen en afstell n D gehad en over het zoeken naar an< nta plaatsen. Ongetwijfeld zal hij daarvoor de medewerking van de t st< bondsgenoten van Amerika vrage derls En dat alles vanwege de steeds i (N( duidelijker wordende brute inval i ienei de Russen in Afghanistan. Het zal loelc op aan komen bij het overwegen v nreg een mogelijke boycot op de goede argumenten te letten. Die argumenten liggen uiteraard voor een groot deel in het politieke vlak wste Er staan zonder twijfel grote zakei erini op het spel. De bedoeling moet duidelijk zijn: de agressie in de de ni wereld in te perken en zo mogelijk g vai terug te dringen. Dat doel moet go waa voor ogen gehouden worden. Het i colli niet lijken op een terugslaan zond( stoo: meer. Dan verzeilt men spoedig in smer een strijd waarbij de macht om de er d< macht de boventoon gaat voeren, i rdt g dan schiet men zijn doel voorbij. Geweld roept geweld op en het er nu Juist om hoe je die spiraal afbreken, ombuigen of wat ook. Di wil niet zeggen dat men onmiddel het gehele oor moet lenen aan de internationale sportorganisaties zich door vage idealen van algemei. verbroedering door de sport laten Ifdbe leiden en niet zelden blijk hebben De gegeven daarbij de solidariteit verdrukten uit het oog te verliezei Het gaat niet om de sport De spoi er nu mee gemoeid, maar het doel blijft een betere verhouding tussei de volkeren. En wel op de lange termijn. Als die dingen niet duidel gemaakt worden zitten we al mii in een nieuwe koude oorlog. VOORB1JGANC Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Hoek van Holll (toez.): A. Jumelet te Vlaardingeil| Bergen op Zoom (toez.): C. Ever - Steenbergen. Aangenomen naar Alphen a.d. R; R. H. M. de Jonge te Bruinisse, bedankte voor Axel (toez.), Ensch (buitengew. wijkgem.), Oud-r drecht, Terneuzen, Vroomshoop Zuidland. Bedankt voor Staphorst (deelg Staphorst toez.): E. P. Mulder, te Loppersum. GEREF. KERKFN (VRIJG.) Beroepen te Bergentheim: S. Cl sen te Hoogkerk. i afv irbee; ninj Dar in ;>da O iter GEREF. GEMEENTEN Beroepen te St. Catharines (Can. te Werkendam: A. Moerkerkei Nieuw-Beijerland, die bedankte iWolphartsdijk-Nieuwdorp. Ben Hemelsoet n Tot rector van de katholieke the gische hogeschool te Amsterdanr benoemd prof drs B. Hemels£_erv hoogleraar nieuwe testament. Jan Oosterloo Vanuit de baptistenkerk te Treeb[vaar is Jan G. F. Oosterloo (25) uitgev vas den naar Sierra Leone. Hij krijgt d de leiding van alle bouwproject die de baptistengemeenten ln Sie_ Leone samen met de Europese 1 tistenzending (EBZ) uitvoeren, zal ook worden belast met de fin.sPa ciële administratie. De EBZ ls Perei zendingsorganisatie, waarin de tistenunies van elf Europese land1 akk waaronder Nederland, samenwerk611 Kort Inger Ds S. J. Popma via Popma groeten wij allen. In welke kerk ook. die in eenzelfde geest aan de achterzijde van de onaantrekkelij ke kerkegevel vrijwel anoniem hun stille gang gaan. in onzelfzuchtige dienst aan de naaste. De doodge waande kerk blijkt waarachtig nog te leven, of. met een variatie op een Frans spreekwoord „l'Eglise que vous avez tuée se porte assez bien", wat op hetzelfde neerkomt. Trijntje Beimers Komende zaterdag en zondag stevri zuster Trijntje Beimers ln het gebeidsp teplaatsje Sint-Annaparochie in|veai middelpunt van de belangstelling, plaatselijke gemeenschap heeft logei aantal activiteiten georganiseienst omdat zij ruim 25 jaar werkt opened* zendingsveld in Tanzanië. Uitgefcrd; den door de Afrika-zending werkt daar sinds 1954. Zij heeft zich vojAani ingezet voor de verspreiding vanet vo evangelie in woord en geschriftfribte legde zich toe op bijbelvertalinjeerd nog ongeschreven stamtalen. Oolfcrs") medisch gebied heeft zij heel lener gedaan, vooral ten aanzien van verzorging van moeder en kind. Imbt kan zuster Beimers ontmoeten Uen c dens een receptie, zaterdagmicfektel van 3 tot 5 uur in „Ons Huis" te 5 Annaparochie. Zondag worden d^ diensten gehouden in alle kerkei Het Bildt. GUATEMALA (ANP) Het „g< me anti-communistische (ESA) heeft alle jezuïeten in Gu mala met de dood bedreigd. De dreiging door deze extreem-reci beweging volgde op de publikati het blad van de jezuïeten van document waarin de schendin van de rechten van de mens in Gu mala werden afgekeurd Naar aai ding van de dreigementen heeft leiding van de Guatemalaanse van jezuïeten dinsdag een vergaf ring belegd. De regering van het land reagedl ly op de bezorgdheid van de religiei Jv met haar standpunt te herhalen de orde „een verbindingsagent is' de vijanden van het land. die van buitenland uit de marxistische versie steunen." ik ndel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2