Verrassende bouwkeramiek op Brouwer-expositie STER waarschuwt voor ondergang omroepbestel 'Bundel Komrij schendt auteursrecht' Optreden Specials grillig geprofileerd <s' Oud zilver nu goud waard Overzicht in Leeuwarden van ambachtelijke pottenbakker Nieuwe boeken Dichters in kort geding: ;e) Synthese blank en zwart werkt aanstekelijk Hoge inruilwaarde of klinkende munt bij Gerritsen zilversmeden Vï ïv/> >s WOENSDAG 23 JANUARI 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE door Tyme Valk LEEUWARDEN Met een uitgebreide overzichtstentoonstelling wordt de komende weken in Museum het Princessehof te Leeuwarden aandacht geschonken aan een van de belangrijkste vernieuwers van de kunstnijverheid uit de eerste decennia van onze eeuw: W. C. Brouwer (1877-1933) Op de tentoonstelling zijn honderden van de produkten van deze ambach telijke pottenbakker bijeengebracht; prudukten die te Leiderdorp bedrijfs matig werden vervaardigd, maar nooit het resultaat waren van een fabricageproces, het bleef handwerk Echt verrassend want Brouwers potten zijn immers al lang geautort- seerd is de aandacht voor de bouw keramiek en bouwbeeldwerk van de meester. De belangstelling die er tot nu toe voor Brouwer was. gold alleen de gedraalde produkten. Veel van de reliëfs en plasUeken die Brouwer In opdracht van en in overleg met archi tecten vervaardigde bestaan nog en de lijst van dit genre die opgenomen is in de catalogus vormt de ingang tot dit uitgebreide monumentale oeuvre Willem Coenraad Brouwer. In 1877 te Leiden geboren, was zoon van een onderwijzer en van zijn vader mocht hij niet voetstoots de kunst ln. Hij beloofde dan ook de tekenakte te behalen, maar blijkt achteraf toch weinig aan de opleiding gehad te heb ben Persoonlijke inzet en contacten met actieve kunstenaars in de inge dutte academiestad brachten hem ln contact met de nieuwe ideeën over kunstnijverheid. HIJ ging ln 1896 wer ken bij zijn zwager, de boekbinder J. A Loebèr. Zij pakten allerlei vormen van toegepaste kunst aan en probeer den vele materialen uit. Met liet toe passen van grafische technieken kwamen ze ln aanraking met decora tiesystemen en ornamenttheorieën. Bovendien raakten zij geïnspireerd door de volkskunst van Nieuw Zee land en Indonesië en ook de zweep slagstijl ging niet aan hen voorbij. Het zijn allemaal ervaringen van In vloeden die zich later blijven mani festeren ln de decoraties ln en op het aardewerk van de kunstenaar. In Lei den organiseren Loebèr en Brouwer in 1897 de eerste kunstnljverheids- tentoonstelling. Loebèr en Brouwer experimenteerden bij een plaatselij ke aardewerkfabriek met keramiek. De samenwerking eindigde ln 1898 en Brouwer ging ln Purmerend bij de fabriek van de Wed. Brandjes wer ken. Nog hetzelfde Jaar bood hij zijn Vaas, met versiering onder meer In sgrafitto. Hoogte 39 cm., circa 1908. Afkomstig uit de eigen col lectie van het Museum Het Prin cessehof. diensten aan bij de aardewerkfabriek van Goedewaagen te Gouda, waar hij de traditie van het draaien en het gebruik van ln verschillende kleuren bakkende klei leerde kennen; hij zou de ambachtelijke methoden en tech nieken van de sgrafitto- en de ringel- oor-decoraties blijven toepassen. Accentuerende vormen Tegen de gewoonte van de aarde werkdecoratie van de periode in, wen ste Brouwer geen vogels, bloemen of andere naar de werkelijkheid verwij zende thema's in zijn decoraties toe te passen, maar hij zocht naar zelf standige vormen die teruggingen op de ervaringen met gebruiksgraflek en de vormen of functies die het aarden vaatwerk aangaven of accentueer den. Nog voor de eeuwwisseling hield Brouwer veel lezingen en kon hij zijn produkten tentoonstellen in kringen die ontvankelijk waren voor zijn nieuwe ideeën. De exposities en lezin gen volgden elkaar ln snel tempo op en Brouwer moest om zijn zelfstan digheid te beschermen speciale af spraken met Goedewaagen maken. Het gedecoreerde vaatwerk kon hij ln die tijd leveren vla Het Binnenhuis ln Amsterdam, waar ook produkten werden verkocht van de net opgerich te fabriek ..Amstelhoek" die C. J. van der Hoef en Lambertus Zijl als ont werpers aan had getrokken. In tegen stelling tot hen bleef Brouwers het draaien trouw. In 1901 kon Brouwer met financiële hulp van belangstellenden een eigen bedrijf ln Leiderdorp opzetten. Hoe wel er nog een flinke collectie uit de Goudse periode op de tentoonstelling aanwezig is. vormt de produktie uit Leiderdorp, waar W. C. Brouwer tot zijn dood in 1933 heeft kunnen wer ken. het leeuwedeel van de expositie. In alle ambachtelijke eenvoud heeft Brouwer zijn gebruikskeramiek van vorm. decoratie en glazuren zo weten te variëren dat de tentoonstelling de grote rijkdom van de kunstenaar arti- kuleert. Op het tot een flink bedrijf verbouw de buitenhuis „Vredelust" werden omstreeks 1907 de eerste opdrachten voor bouwplastiek (in keramiek of steensoorten) uitgevoerd. Voor de bouwkeramiek ontwikkelde Brouwer een weer- en vochtbestendig terra- cottakleiprodukt. De monumentale werken kunnen op de tentoonstelling in beperkte mate getoond worden. Het pronkstuk is de schouw van ter- ra-cotta die Brouwer voor zijn eigen woonkamer vervaardigde. Met een dia-serie is een keuze uit bouwkera miek en bouwbeeldwerk gemaakt en in de catalogus is een voorlopige, maar al zeer uitgebreide oeuvrelljst van de monumentale productie opge nomen. De voortreffelijke tentoonstelling die een van de belangrijkste vernieuwers van de toegepaste kunsten eindelijk de eer geeft die hem toekomt is tot 13 maart in het Museum het Princesse hof te Leeuwarden te bezoeken (ma. V m za. 10-17 uur. zo. 13-17 uur). Daarna reist de tentoonstelling nog door naar het Arnhemse Gemeentemuseum (6 april tot 19 mei) en het Stedelijk Museum Catharlna (Gasthuis te Oou- da (24 mei tot 23 Juni). De uitgebreide catalogus, ruim 100 bladzijden met meer dan 200 foto's, verscheen als aflevering van het Mededelingenblad van de Nederlandse Vereniging van de Ceramiek 25). Een zogenaamde pilasterbekro ning (in feite een soort omge keerd kapiteel) met twee pape gaaien, in de onderpui van het pand Anna Paulownastraat 62 in Den Haag. De geniustreerde geschiedenis van de Machine, van vuistbijl tot compu ter is van de schrijver S. 8trandh ln een vertaling van P. Spoor. In dit 240 pagina's tellende boek zijn meer dan 600 Illustraties opgenomen De Prijs is 95. Uitg. Unieboek/Romen. Haarlem. AO-boekJe nr. 1798: De Iraanse revo lutie geschreven door M. Gellleit. Uitg. 8tichtlng IVIO. Lelystad 20 blz. - 1.90 Ondernemingsraden, de nieuwe wet en haar veranderingen door B. Geer- sing. Uitg. Samsom, Alphen a d. Rijn. 155 blz. 17.50. Met én been op de grond, chassidi sche humor en wijsheid, verzameld door rabbijn Shmoeël Avldor Haco- hen met illustraties van Mané-Katz. Uitg. Amphora Books, Amstelveen. 157 blz - 22.90. tar kabi mes ook VCM Van onze radio- en tv-redactie AMSTERDAM Drs. Chr. J. Smeekes, directeur van de STER, is van mening dat de omroepen snel en vaardig moeten reageren op de ont wikkeling van kabel-tv en sa telliet. De omroepwereld moet kiezen voor een andere structuur. De STER geeft de voorkeur aan het Britse tv- model. waarin naast de door kijk- en luistergelden gefinan cierde BBC (zonder reclame boodschappen), een commer cieel net (de ITV) functio neert. De heer Smeekes zei dit gisteren in het Amsterdamse Okurahotel tijdens een bijeenkomst van de leden van de Media-Werkgroep. De directeur ont vouwde naast zijn eigen visie ook de resultaten van een enquête die door het onafhankelijke bureau ISK is ge houden onder zeshonderd leken en veertig media- en reclamedeskundi gen. De enquête ls gehouden ln op dracht van de STER en dient als discussiestuk voor alle organisaties taat< s vo aan ve s Isoi D Volgens Smeekes kunnen wij kiezdm uit drie alternatieve omroepmodT len: allereerst puur-commerciële met vijftien tot twintig procent zen tijd voor reclameboodschappen dat 24 per etmaal. Maar dan stort h f zendtijd voor reclame moet komei en.i die met het medium tv te maken- ..be.stel elkaar volgens ver. mr. Th. Limperg, wees Polak de president erop dat hij het zonder Jurisprudentie moet stellen; niet eer der is een Inbreuk op het auteurs recht bij de samenstelling van een bloemlezing Inzet van een juridische strijd geweest. Naar zijn zeggen ne men de dichters, allen behorend tot de generatie van de Vijftigers, de zaak hoog op. Volgens Polak is het „bijzonder belangrijk dat er een prin cipiële beslissing komt." Mini-oorlogje" Limperg stelde ln zijn verweer dat van een overtreding van de auteurs wet geen sprake la. Hl) hield de presi dent voor dat op grond van artikel 16 van deze wet geen toestemming van Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Met de uit gave van de bloemlezing „De Nederlandse poëzie van de ne gentiende en twintigste eeuw in duizend en enige gedich ten" ls een inbreuk op het auteursrecht gemaakt. De dichters Remco Campert, Oerrit Kouwenaar, Lucebert en Bert Schierbeek, van wie poëzie ln de bundel ls opgeno men. hebben daarvoor geen toestemming verleend. Het boek. verschenen ln een opla ge van 20.000 exemplaren, moet daarom uit de verkoop worden genomen, op straffe van een dwangsom van tien duizend gulden. Deze els stelde gisteren de raadsman van de dichters, mr R. J. Polak, in een kort geding dat hij had aange spannen tegen de uitgever van de bloemlezing Bert Bakker Het ge ding, dat door Campert en Kouwe naar werd bijgewoond, diende voor de president van de Amsterdamse rechtbank, mr W J Borgerhoff !A Mulder Remco Campert (links) en Gernt Kouwenaar in de rechtszaal, achter hun raadsman mr. R. J. Polak. Uiterst links, op de voorste bank, uitgever Bert Evenais de raadsman van de uitge- Bakker. de betrokkenen is vereist als een bloemlezing kennelijk is bestemd voor onderwijs- of wetenschappelijke doeleinden. Bij de onderhavige, door Oerrit Komrij samengestelde, bundel is dat naar zijn mening „onmisken baar het geval" De raadsman van de uitgever, die zei sterk de Indruk te hebben dat de vier dichters een „mini-oorlogje" tegen Komrij voeren, wees erop dat corres pondentie van zijn cliënt met de ei sers niet was beantwoord. Op grond daarvan, voerde hij aan, was Bakker ervan uitgegaan dat de dichters ak koord gingen met de vermelding in het voorwoord dat zij bezwaar tegen opneming van hun werk hadden aan getekend. Hij stelde ook vast dat de dichters juridische stappen ondernamen, ter wijl zij het honorarium van de uitge ver, dertig gulden per gedicht, had den geaccepteerd. De raadsman van de eisers ontkende dat zijn cliënten dat geld ontvangen hebben. Polak bestreed het beroep op artikel 16 van de auteurswet. Hij betoogde dat dit artikel in 1973 „op de helling ls gegaan", met als gevolg dat sindsdien duidelijker dan voorheen moet blij ken dat een boek voor het onderwijs ls bestemd, wil een uitgever zonder toestemming tot publikatie kunnen overgaan. De bloemlezing van Kom rij voldoet naar zijn oordeel volstrekt niet aan die voorwaarde. De president van de rechtbank zal morgen uitspraak doen. hebben. Nederland Uit de enquête komt naar voren dat in 1979 tussen 18.00 en 19.00 uur vijf tig procent van de ingeschakelde toe stellen afgestemd ls op de Nederland se tv en vijftig procent op een buiten landse zender. Tussen 19.00 en 23.00 uur kiest tachtig procent van de kij kers voor de Nederlandse zenders en kijkt twintig procent naar het buiten land (de drie Duitse zenders, twee Belgen en Engeland BBC 2). Na elf uur 's avonds kijkt 64 procent naar Nederland en stemt 36 procent af op het buitenland. Van de mensen die kiezen voor buitenlandse zenders kijkt het leeuwendeel naar een van de Duitse zenders. Nu al staat dus een op de vijf toestellen afgestemd op het buitenland. Het onderzoek maakt verder duide lijk dat in de naaste toekomst (in 1983 1984) de kijkers van kabel-tv kunnen beschikken over de program ma's van zo'n 24 netten, waaronder Duitse, Franse, Belgische, Luxem burgse, Scandinavische en Engelse zenders. De STER is van mening dat Neder land gevoeliger is voor concurrentie vanuit het buitenland, doordat wij in verhouding tot andere landen een veel hoger percentage kijkers hebben die op de kabel aangesloten zijn (in landen met hoge bergen en uitge strekte gebieden ls het kabelnet veel moeilijker en kostbaarder om aan te leggen). Daarbij komt nog dat Neder land een veel beperktere zendtijd heeft en dus minder reclamebood schappen de lucht in kan sturen. Smeekes zei gisteren dat er meer STER. In de tweede plaats kunn< we een voorbeeld nemen aan Eng jpep land. Volgens Smeekes verdient d „jc model de voorkeur. Eén net met ve P nieuws en culturele programma's, gpPfak financlerd door kijk- en luistergeldè'Of en één zender betaald door de coi re mercie. Dat net moet dan wel voldor aan door het parlement gestelL eisen. s m< It zc De laatste mogelijkheid ls het hui( |gen ge bestel handhaven maar met me zendtijd, kwalitatief betere prograi ma's met reclame tuiaendoor, zw'an vende reclame blokken of opnieu ansj invoering van reclame-blokken romnog< om het journaal van 19.00 uur, aldq Smeekes. bela De enquête geeft aan dat twintig pr m e cent ernstig bezwaar maakt teg< uitbreiding van reclamezendtij twintig procent maakt enig bezwa c en zestig procent heeft geen enki er(J bezwaar Het opnieuw Invoeren va|pen SER spots rondom 19.00 uur stuit verzet bij twaalf procent, terwijl o< twaalf procent enige bedenking heeft en zeventig procent er ge moeite mee heeft. Op de vraag hoe de tv in de toekoms met het oog op de komst van satellif jej ten gefinancierd moet worden ant woordde 51 procent dat de gelde c^le alleen via de reclame moeten binner m, 'L,J eld iva :rd in be invc om llen de komen, zestien procent zei dat d alle omroepen zelf aan het geld moet* zien te k9men en dertig procei noemde be'ide bronnen als financielnet der. Tot slot zei Smeekes dat he van woord nu aan het parlement Is, on dat alleen vanuit die hoek verandi ringen ln de wet mogelijk gemaak kunnen worden. Gebeurt dat niet c korte termijn, dan is het bestel tef dode opgeschreven. door Stan Rijven Speciaal morgen In Kenmerk, de informatie ve rubriek van IKON, wordt meegaan op het probleem dat een groeiend aantal geiinnen in ons land huurschuld heeft. Dat gebeurt naar aanleiding van bet dagvaarden voor de rechter van zeven gezinnen uit de Amvterdam.se Roomtuint- Je*. Onder anderen met de Am sterdamse wethouder Jan Schaefer wordt gesproken over te hoge huren van gereno veerde woningen en huur schuld. Ned. 2 19.25 Van de Europese kampioen schappen kunstrijden in Go- tenburg zendt de NOS-tv elke dag samenvattende reportages uit. die Joan llaanappel van commentaar voorziet. Vrije kuur voor paren Ned. 121.10 Pannramiek brengt het tweede programma over de in vloed van multinationals in de ontwikkelingslanden. Dit maal is Suriname aan de beurt. Verder in Pannramiek een vooruitblik op het Joego slavië na Tito Ned. 121.55 Van de riendschappelijke voetbalwedstrijd Spanje-Ne- derland zendt Studio-Sport al leen een samenvatting uit Ned 122.25 Gerritsen zilversmeden willen de aankoop van zuiver zilveren cas settes mogelijk houden. Dat kan op twee manieren; U levert oude zilveren voorwerpen in. bijvoorbeeld lepels, lijsten, theepotten (beschadigd geen pro bleem). guldens, rijksdaalders of andere munten als tegenwaarde voor nieuw waardevol 100% zui ver zilveren bestek, of U ontvangt er klinkende munt voor. Ook gouden voorwerpen worden door ons ingenomen Dagelijks van 10-4 uur. ook zater dags, kunt U terecht in de show room van de Sola fabrieken in Zeist, waar de heren Gerritsen en hun medewerkers U de keus laten om d contant de waarde uitbe taald te krijgen voor oude, niet meer gebruikte zilveren en gou den voorwerpen, of deze te benut ten als inruil voor fonkelnieuw, puur zilveren bestek dat uniek is op de hele wereld. Inlever adressen: Dagelijks van 10-4 uur ook zaterdags Sola Fabriek M. J. Gerritsen N. V Fan Reenenweg 155, Zeist. Vrijdag 25 jan. van 12-21 uur en zaterdag 26 jan van 10-16 uur ook gelegenheid lot inleveren bij de Sola Fabriek, Industrieterrein Ter Apel. zilversmeden Van Reenenweg 155. Zerst. 'el 03404 13677 AMSTERDAM De laatste tijd wordt de Nederlandse hit parade bestormd door een nieuw geluld, dat afkomstig ls van Engelse groepen met na men als Madness (One step beyond). Selecter (On my ra dio), The Beat (Tears of a clown) en de The Specials (Message to you Rudy). Het nieuwe zit hem meer in het jasje dan de mu2lek, want ze baseren zich op iets wat al zo'n 15 Jaar bestaat: de ska. Deze voorloper van de reggae wordt vooral in up tempo gespeeld en is veel vrolijker van aard. Vandaar dat ze zich misschien zo goed leent voor een versmelting met de rock, die van zich zelf veel energie bevat. Het zijn deze twee elementen waar aan het 2-tone label zijn naam ont leent en waarop bovengenoemde groepen zich manifesteren (Madness is inmiddels overgestapt naar Stiff). Niet alleen ls hiermee de Invloed van de reggae weer eens bewezen het heeft er alle schijn van dat deze syn these tussen blank en zwart, al deze groepen zijn ook gemêleerd samenge steld. een rage gaat worden. De kracht die deze muziek uitstraalt en de onverbiddelijke drang tot dansen die er mee wordt opgeroepen oefenen zo'n aantrekkingskracht uit. dat ze een brede groep van disco- tot new- wave-liefhebbers tot aanhangers heeft gekregen. En de taferelen die zich maandagavond voor Paradlso afspeelden, lieten zien dat deze aan trekkingskracht ook letterlijk opge vat dient te worden. Voor het optreden van The Beat en The Specials was het dubbele aantal bezoekers naar Paradlso gekomen, zodat het zowel binnen als bulten stampvol bleef. De muziek van beide groepen hield de zaal continu in een deinende beweging, alleen gebruik ten ze een verschillende manier om het publiek gevangen te houden. The Beat hanteerde daarvoor een onder koelde wijze van spelen, een ogen schijnlijke rust. waardoor de muziek nog indringender klonk Zij mixten op uitgebalanceerde wijze de rock en ska-elementen tot een concert van constant niveau waarin snerpende gi- taarsoli en fraaie saxpartijen, soms solo maar meestal als ondersteuning, de zaak levendig hielden. De relaxed bewegende zanger en het hypnotiserende spel van de overige groepsleden bracht de zaak ln even wicht. The Specials daarentegen vormden een voortdurende wisselend tableau waarin de uitzinnig dansende Neville Shaples en de beweeglijke Terry Hall als een black Si shite duo de zang verzorgden Met hun vijf begeleiders, zochten zij het meer ln extremen, nu eens new wave dan weer uitgesprij ken ska. Daardoor ontstond een z re grilligheid die pas op het einj verdween toen twee blazers het l heel kwamen versterken Tijdens t toegift stroomde het podium vol r danslustige bezoekers terwijl Specials onverstoorbaar doorspee den met een niets ontziende energil Achteraf zal misschien blijken da deze bruisende avond de spits is ge weest van een nieuwe stijl die in dt toekomst gemeengoed gaat wordet want aan de muziek zal het nie liggen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4