Toeval en actualiteit
bepalen voorstelling
Groot muzieknaslagboek
met veel open plekken
EO: eigen serie
over de schepping
Programma Studentenorkest biedt weinig samenham
Improvisatieconcours voor poppenspelers
Creatieleer tegenover evolutietheorie
En dan nog
Plaatjes vullen geen gaatjes
Centraal museum
bepleit voor
Haagse School
»yc
Nieuwe boeker gj
Valse Murillo in Vaticaan
DINSDAG 22 JANUARI 1980
KUNST/RADIO/TELEVISIE
door Dirkie Houtman
HAARLEM In het poppen
spel is het improvisatie-ele
ment grotendeels verdwenen.
De jongere generatie poppen
spelers repeteren maanden
aan een voorstelling die ze in
elke situatie op dezelfde ma
nier spelen
De modernisering binnen het pop
pentheater is ten koste van het im
proviseren gegaan Dat zegt de be
faamde poppenspeler Jan Nelissen,
initiatiefnemer van het improvisatie
concours voor poppenspelers dat 26
januari vanaf half twee in het Haar
lemse Concertgebouw wordt ge
houden
Tien van de m totaal 45 Nederlandse
beroepspoppenspelers zijn uitgeko
zen om op een onderwerp dat hen de
avond ervoor is doorgebeld te impro
viseren. De selectie was niet gemak
kelijk. Niet iedere poppenspeler wilde
zich blootstellen aan zo'n vuurproef.
Jan Nelissen is een enthousiast ver
teller. Hij heeft een grote ervaring en
veel mee gemaakt in zijn vak waar
door hij herhaaldelijk afdwaalt. Daar
is hij zich zeer wel van bewust en
noemt het de rijstebrijberg. „Als je
gaat graven stuit je altijd ergens op,"
zegt hij. Daarom beperken we ons tot
het improvisatieconcours en zijn er
varingen met deze speltechniek. „Im
proviseren ligt in mijn aard. Dat vind
ik wezenlijk bij poppenspel horen.
Het vergt van de poppenspeler wel
een dubbele concentratie. Hij moet
de lijn van zijn verhaal vasthouden
maar tegelijkertijd direct op het pu
bliek reageren Die directe manier
van spelen bepaalt ook het soort pop
pen waarmee gewerkt wordt. BIJ het
improvisatieconcours maken de deel
nemers uitsluitend gebruik van hand-
en stangpoppen. Ikzelf werk voorna
melijk met handpoppen
Direct
„Een marionet heeft bij voorbeeld
een veel tragere beweging dan een
handpop. Als ik tegen je zeg: 'kijk
daar gaat een fletser voorbij.' rea
geert een handpop onmiddellijk. Je
dirigeert het gebeuren direct. Een
marionet kan zich niet gericht tot
Jan Nelissen tussen zijn poppen
iemand wenden, wordt indirect via de
draden bewogen. Als hij naar de flet
ser wil wijzen is die alweer voorbij.
Hij is net even te laat Met een mario
net kan je wel prachtig improviseren
op muziek, meer pantomimisch."
Improvisatie binnen het poppenspel
is direct verbonden met de politieke
satire. Die verwerkte Nelissen vlak na
de oorlog in zijn voorstellingen in
Maastricht waar hij zijn eerste eigen
poppentheater „de Poesjenellenkel
der" had Met zijn anti-clericale tek
sten riep hij veel weerstanden op. Zelf
zozeer dat onder druk van de plaatse
lijke geestelijke niemand meer naar
de voorstellingen durfde te komen.
De actualiteit probeert Nelissen hoe
dan ook in zijn voorstellingen te ver
werken. Meestal in bestaande stuk
ken of onderdelen van stukken die hij
bij de gelegenheid waarvoor hij
speelt aanpast. „Als ik in een andere
stad speel ga ik er altijd een paar uur
eerder naar toe. Ga in een café zitten
en probeer er achter te komen wat er
in die omgeving leeft. Dat brengt een
persoonlijk element in de voorstel
ling." En hij vertelt over die keer dat
hij in Heerhugowaard, toen nog een
dorp, moest optreden en zich een
paar uur eerder in de plaatselijke
kroeg nestelde zonder zich bekend te
maken. De land- en tuinbouwbond
had voor die avond een poppenspeler
ingehuurd, zo vertrouwden de dorpe
lingen hem smalend toe en informeer
den hem gul over de diverse wethou
ders die in het dorp een wanbeleid
voerden. Zijn informanten zaten die
zelfde avond, meegetroond door hun
vrouwen, nietsvermoedend in de zaal.
De fouten
„Het improviseren ligt vaak in de
fouten die je maakt tijdens de uitvoe
ring. vervolgt Nelissen. „Als het pu
bliek erom moet lachen handhaaf je
de fout en die wordt steeds groter.
Zoals in 'De kist uit China'. Die voor
stelling heb ik wel duizend keer ge
speeld. Het verhaal lijkt in niets meer
op wat het in het begin was. Alleen
die kist bleef overeind."
Improviseren vereist dus een voort
durende aandacht voor toeval en ac
tualiteit waar de poppenspeler met
een directe creatieve impuls op in
moet spelen. En als het goed gebeurt
zal een voorstelling nooit statisch
worden. Opmerkelijk is wel dat Nelis
sen bij wie menig poppenspeler van
de jonge generatie in de leer is ge
weest. geen traditie heeft kunnen
door Riet OiemT
HILVERSUM In het kader van het multimediale project
..De Bijbel open", en als zodanig een vervolg op de televisiese
rie „Het ontstaan van de Bijbel" van twee jaar geleden brengt
de EO vanaf vanavond de nieuws serie „Het ontstaan van de
wereld" op het scherm. De uitzendingen zijn om de veertien
dagen. De uitzending begint om 19.25 uur op Nederland 1. In
tien delen wordt het ontstaan van de wereld behandeld naar
aanleiding van de eerste elf hoofdstukken van het bijbelboek
Genesis
het ontstaan ran de wereld
Evenals „De Bijbel open" is dit een
eigen produktie, waaraan een aantal
Engelstalige deskundigen heeft mee
gewerkt, onder wie farmacoloog prof
dr A. E Wilder Smith, bekend uit
eerdere EO-programma's over schep
ping en evolutie (Prof Wilder Smith
„We hebben bulten onszelf geen punt
Kinderen groeien op en geloven niet
dat God hen heeft gemaakt."). Verder
kunnen genoemd worden de astro
noom prof dr H. S Slusher, de weten
schapsman en sciencefictionschrij
ver Isaac Aslmov en prof. dr D T
Gish als bioloog, naast zijn Neder
landse collega dr W J Ouweneel
Deze laatste deed het onderzoek voor
dit project Eindredactie en presenta
tie berust bij Willem Glashouwer, die
optreedt als een sombere catecheet
met de bijbel op schoot, terwijl je
denkt, dat hij die tekst toch langza
merhand uit het hoofd zou moeten
kennen
Speciaal vandaag
In deze rij mag de naam van de filmer
niet ontbreken. Jan Bodzinga, die af
gaand op de aflevering die we vooraf
te zien kregen, schitterende opnamen
maakte en mixte
Verkoopbaar
Brandpunt besteedt aan
dacht aan de volgende onder
werpen: het onderzoek van de
officier van justitie in Leeu
warden naar dr vraag of het
informatiecentrum Vrijwilli
ge Euthanasie in Vinkega (Fr.)
zich schuldig maakt aan het
aanzetten tot zelfmoord. Ver
der een vraaggesprek met bis
schop Simonis van Rotterdam
naar aanleiding van de bis
schoppensynode in Rome
Ned. 2. 21.35 uur
Leve de operette. Een pro
gramma rondom het gesel
schap Hoofdstad Operette en
zijn jubileumproduktie De
Czardasfürstin. Uitvoerenden
zijn onder andere Marga de
Boer, Anton Hofman. Anita
Heins en Jacco van Renesse.
Ned. 1. 21.55 uur
Er bestaan geen Belgen.
Brlgir bestaat 15« jaar, on
danks de hooglopende geschil
len tussen Vlamingen en Wa
len. Moet bet land straks gere
geerd worden door twee rege
ringen? Dat is de vraag die
samensteller Andre Truyman
stelt
Ned. 2. 22.35 uur
Dat er zo'n groot aantal Engelstali
gen bij het project „Het ontstaan van
de wereld" Is betrokken heeft voor
een belapgrijk deel te maken met het
verkoopbaar maken aan het buiten
land. Zo wil de EO op de internatio
nale markt, onder andere dit voorjaar
in Cannes, de serie in twee afleverin
gen aanbieden: in een serie van vier
of vijf delen, en in een special van een
uur
De EO heeft met deze manier van
werken al eerder succes gehad, want
..Het ontstaan van de Bijbel" is in
verkorte samenvatting in twee delen
aan Amerika. Canada en Italië ver
kocht Ook hebben deze program
ma's kort geleden op het film- en
televisiefestival van New York een
zilveren medaille gewonnen ln de ca
tegorie televisie-documentaires. Daar
kreeg ook het EO-programma. ..Free
for ever", over de bekeerde zakken
roller Anthony Leoli een zilveren me
daille ln de categorie docu-drama.
Het programma moet overigens nog
ln Nederland worden uitgezonden
Uitgangspunt van de nieuwe serie
„Het ontstaan van de wereld", is het
afrekenen met de evolutietheorie: de
leer van de langzame ontwikkeling
van de ene soort in de andere. Het
tegenovergestelde is de creatieleer.
waarin God als Schepper van alles
dat leeft wordt gezien
Te eenvoudig
In deze serie worden wel een paar al
te eenvoudige voorstellingen van za
ken gegeven Zo neemt men zonder
meer aan dat voor de meeste mensen,
ook voor heel veel christenen, geloof
en wetenschap los van elkaar worden
gezien Schepping, zondeval en een
wereldwijde zondvloed zouden in het
denken en handelen van de moderne
wetenschappen geen enkele rol spe
len In dit wit-zwart denken wordt
aangenomen dat op de meeste scho
len de evolutieleer wordt onderwezen
en op een paar christelijke scholen
het creatlemodel
Het is waarschijnlijk een toevallige
samenloop van omstandigheden dat
de NOS in deze weken de Britse serie
kweken. Waarom is het improviseren
zo impopulair? Nelissen: „Ik denk dat
mensen niet zo goed meer kunnen
vertellen als vroeger. Je krijgt alles
voorgeschoteld via de media en hoeft
niets meer te onthouden. Als je aan
een stamtafel in een kroeg de verha
len aanhoort, het ene nog sterker dan
het andere, dan is dat een complete
act. Of misschien is het wel een gave
die op dit moment niet aanwezig is."
Dat willen de Initiatiefnemers, naast
Nelissen. de schrijver Theo Kamphof
en de poppenspeler Hans Schoen met
het concours onderzoeken. Kijken of
de improvisatiekunst nog bestaat.
Belangrijk is volgens Nelissen het
wedstrijdelement. Dat pept de spe
lers enorm op. Het vraagt om extra
inspanning. Dat weet hij uit ervaring.
In het verleden heeft hij in België
waar dit soort improvisatiewedstrij-
den gewoon zijn menige prijs in de
wacht gesleept.
Populariteit
ܻ1
De voorwereldlijke brontosau-
ris illustreert het bij de televi
sieserie behorende boek Het ont
staan van de wereld.
„De reis van Charles Darwin" uit
zendt. De EO gaat met „Het ontstaan
van de wereld" de komende maanden
een grote dosis tegengif geven. Het
moet worden gezegd, dat dat zeer
gedegen gebeurt Er is veel studie
gemaakt en dat zal de gemiddelde
kijker best onder de indruk brengen.
Er is sprake van een multimediaal
project en dat wil zeggen dat in maart
een boek verschijnt getiteld „Het ont
staan van de wereld". Als de reeks
Het ontstaan van wordt voortge
zet dan is als eerstvolgende terrein
Israël aan de beurt.
Als opvolger van Willem Noske is
bij het Residentie Orkest tot eerste
concertmeester de 36-jarige Zino Vin-
nikof per 1 augustus benoemd. Noske
gaat zich met ingang van het volgend
seizoen wijden aan de research van
Nederlandse muziek Vinnikof is van
Russische afkomst, behaalde diverse
prijzen en was van 1974 tot 1979 eer
ste concertmeester van het Philhar-
monisch Orkest van Leningrad. In
het lopende seizoen is hij op partiële
basis aan het Residentie Orkest ver
bonden. Zijn benoeming geschiedde
na een openbaar proefspel.
„Tekens aan de wand" heet de
expositie over muurcultuur die van
29 januari t/m 1 maart in het Sqaffy
Theater in Amsterdam wordt gehou
den. Met behulp van foto's, zeefdruk
ken, dia's, ansichtkaarten en een uit
voerige catalogus wordt een indruk
gegeven hoe muren ln het verleden en
ook nu gebruikt worden om er schil
deringen. gedichten, tekeningen,
boodschappen, protesten en graffiti
op aan te brengen
De campanile van Glotto bij de
Dom in Florence, een 85 meter hoge
klokketorén ln het centrum van de
Italiaanse stad. dreigt het slachtoffer
te worden van de luchtvervuiling. De
campanile, die 650 jaar geleden werd
gebouwd en sindsdien nooit ingrij
pend werd gerestaureerd, wordt nu
onderzocht voor een mogelijk herstel
Onlangs zijn fragmenten van versie
ringen die aan de buitenzijde zijn
aangebracht, op het trottoir neerge
komen
Illustraties uit het Groot Biografisch Muzieknaslagboek; George Gershwin (rechts) met zijn broefer n
tekstschrijver Ira.
de
Ook kan het concours de populariteit
van het poppenspel verhogen. Het
gebeurt nog veel te vaak dat een
poppentheatervoorstelling goed is
voor een verjaardagspartijtje ook al
lijkt het aantal bezoekers dat bewust
voor poppenspel kiest te stijgen.
Het concours in Haarlem noemt Ne
lissen een uniek gebeuren. Er zal een
combinatie ontstaan tussen de eeu
wenoude improvisatiemethode die zo
bepalend was voor het poppenspel en
de moderne vormen die jonge pop
penspelers de laatste jaren ontwik
keld hebben. Daarnaast kan het pu-'
bliek tien verschillende poppenthea
ters aan het werk zien.
Het festijn wordt geopend met een
improvisatie-voorstelling in een
straatpoppenkast door Jan Nelissen,
Marijke Kots en Rien Baartmans.
Daarna volgt de wedstrijd die zich in
twee zalen afspeelt. Het publiek kan
kiezen ,en tussen de mensen loopt ook
nog een poppenspeelster met een
klein poppenkastje op haar hoofd
waarin ze met piepkleine vingerpop
jes een voorstelling geeft. In de grote
hal is een reizende tentoonstelling
van het Poppenspelcentrum uit Dor
drecht waarmee de geschiedenis van
het poppenspel in Nederland wordt
geschetst.
Er worden drie prijzen toegekend: de
concoursprijs. een aanmoedigings
prijs en een publieksprijs. Na de prijs
uitreiking wordt deze dag besloten
met een opvoering van „Japanse Ver
tellingen" door het Marionettenthea
ter Lucas Goudzwaard.
DEN HAAG (ANP) Een centraal
museum voor de Haagse school, bij
voorkeur in Den Haag is een van de
doelstellingen van de vorige week op
gerichte stichting „De Haagsche
School". Het eerste project van de
stichting is de produktie en uitgave
van een boek over Hendrik Mesdag.
Het werk zal half 1980 verschijnen en
is onder meer een eerste aanzet tot
een oeuvre-catalogus.
Het bestuur van de stichting bestaat
uit ir J. Poort in Wassenaar, voorzit
ter; dr R. Kupperman in Heelsum,
penningmeester en ir A. G. Kiers in
Den Haag, secretaris. Zij namen het
initiatief tot oprichting van de stich
ting. Leden zijn A. H. Munnik, voor
zitter van het schilderkundig genoot
schap Pulchri Studio, (waar in 1848
de Haagse School voor het eerst vorm
kreeg), drs J. J. Sillevis. conservator
van het Haags Gemeentemuseum.
De schilder Ab van Overdam is advi
seur van het bestuur.
De stichting stelt zich meer in alge
mene zin ten doel: wetenschappelijk
onderzoek op het gebied van de Ne
derlandse schilderkunst van vooral
de tweede helft van de vorige en het
begin van deze eeuw (plus minus
1870-1920).Ze wil verder het betrekke
lijk grote oeuvre van de schilders van
de Haagse School meer dan tot nu toe
onder de ogen van het publiek
brengen
bijk
er d
door R. N. Degens
Met een overvloedig aantal illustraties die meer dan de helft van de ruim 260 bladzii
beslaan sluit het onlangs in Nederlandse vertabng verschenen Engelse uitgave The mij'
makers zich aan bij de kijkboeken op elk gebied die de laatste jaren vlot van de persen ro J'
Met de wijsheid dat een plaatje meer zegt dan duizend woorden heeft dat minder te ma
dan met de gretigheid waarmee het publiek bereid is fikse bedragen voor dergelijke 1 1
ogende uitgaven neer te tellen. 1
Er zijn natuurlijk onderwerpen die er
zich bijzonder goed toe lenen vrijwel
uitsluitend visueel te worden behan
deld; fotoboeken over zowel land
schappelijk als vrouwelijk schoon
zijn daarvan de klassieke voorbeel
den. Zodra er echter een wat dieper
gaande informatie wordt beloofd zal
de nadruk toch moeten liggen op de
geschreven tekst. Tussen die tekst én
de illustratie daarvan (in de uit het
Frans overgenomen betekenis van
verduidelijking, toelichting) moet
dan wel een duidelijk functioneel en
proportioneel verband bestaan.
Dat verband lijkt mij in hoge mate
afwezig bij „Het groot biografisch
muzieknaslagboek" zoals The music-
makers met een niet erg gelukkige
vertaling is genoemd. Er zijn 662
plaatjes en platen in opgenomen
waarvan 221 in kleur, veelal uitste
kend van kwaliteit. De meeste zijn
portretten van uitvoerende kunste
naars en componisten. Vooral daarop
is het bekende gezegde (enigszins ge
wijzigd) van toepassing: plaatjes vul
len geen gaatjes. Maar een flink aan
tal andere illustraties is wel degelijk
functioneel; afbeeldingen van instru
menten, met o.a. een duidelijk sche
ma van de werking van een orgel, en
voorbeelden van componisten-hand
schriften zijn hier zeker op hun
plaats.
Dat verandert echter niets aan het
feit dat al die illustraties in hun kleu
rige overvloedigheid deze uitgave tot
een „heen en weer bladerboek" ma
ken in een andere betekenis dan Ton
Koopman in zijn voorwoord aan deze
omschrijving bedoelt te geven. Je
blijft, al plaatjeskijkend, door- en
heen en weer bladeren, voor zolang en
zover het formaat (van een grote lp)
•en het gewicht (twee-en-een-half kilo)
dat toestaan. Met een stevige tafel
eronder kom je een heel eind. Maar
ook om die moeilijke hanteerbaar
heid is „naslagwerk" een nogal opti
mistische aanduiding.
Missers
Het tektsgedeelte bevat ruim 900 kor
te biografische schetsen die niet in
alfabetische maar in chronologische
volgorde (naar jaar van geboorte) zijn
geplaatst. Alfabetische registers ver
gemakkelijken het opzoeken, en het
constateren van wat er niet in staat.
In dit opzicht is geen enkel naslag
werk compleet, maar zelfs bij een niet
al te langdurig doorbladeren ontdek
je hier toch een te groot aantal onbe
grijpelijke omissies.
De geïnteresseerde leken voor wie dit
werk bedoeld is, zullen bijvoorbeeld
vergeefs zoeken naar gegevens over
orkesten als het Royal Philharmonic
Orchestra, het London Philharmonic.
Karikatuur van Mendelssohn
door Aubrey Beardsley
de symfonie-orkesten van Moskou en
Leningrad, The Academy of St. Mar
tin in the Fields, om er een paar te
noemen. Tot de meest bekende jonge
en oudere pianisten die er niet in
voorkomen behoren Mauricio Pollini,
Wladimir Ashkenazy, Emil Gilels,
Annie Fischer en Daniel Barenboim;
en bepaald niet onvermaarde dirigen
ten als Pierre Monteux, Karl Böhm,
Nikolaus Harnoncourt, Neville Marri-
ner, Erich Kleiber, Kyrill Kondrasjin
en Edo de Waart onbreken ook. Zan
geressen van internationale faam als
Elly Ameling en Janet Baker, en aan
dachttrekkende hedendaagse com
ponisten als Terry Riley, Philip Glass
en Steve Reich zijn overgeslagen.
Zou dat allemaal behoren tot het
aantal „voor de Nederlandse lezer
overbodige onderwerpen" dat vol
gens het voorwoord uit de Engelse
editie werd geschrapt? Het lijkt mij
onwaarschijnlijk, te meer daar de Ne
derlandse uitgave nog werd aange
vuld „met biografische schetsen van
enige tientallen niet-Nederlandse
componisten" die in de oorspronkelij
ke editie ontbraken. Jammer dat bij
deze kennelijk rigoureuze sanering
(er werden ook nog artikelen aange
vuld en verbeterd) enkele aperte on
juistheden niet zijn verwijderd.
Zoals de bewering dat Sjostakowitsj
de produktiefste componist van sym
fonieën in de 20ste eeuw is geweest,
terwijl zijn landgenoot Miaskofski
(1881-1950) er nog twaalf meer
schreef, wat overigens ook in hetzelf
de naslagwerk vermeld staat. Naar
boos (Engels?) opzet riekend vind ik
n, bi
e int
de
L_J ten
ier r
endl
tinne
e lai
it dr<
het weglaten van belangrijke Na
vens betreffende de unieke diriioudt
Sir Thomas Beecham, van wie| teg
voorbeeld niet wordt vermeld da
het London Philharmonic en
Roayl Philharmonic Orchestra buit
tendeels met eigen geld) opricht r de
sen
Prentenboek te v
de
Met deze opmerkingen uit enkeli
len vol aantekeningen, gemaak :n ZI
het doorbladeren van dit grootflosk
grafisch Muzieknaslagboek wil
aard niet worden aangetoond c
weinig van deugt. De inleidingt
verschillende stijlperioden, de
geïllustreerde) artikelen over n
kinstrumenten, en de speciaal
Nederland toegevoegde biogrJ
van ongeveer honderd Nederla
muziekmakers, maken wel veel
Maar het blijft toch in hoofdzaal
aantrekkelijk verzorgd, prente)
over muzikale zaken. Dat mei
commercieel inzicht door Hi
House Editions Ltd. London
ontworpen en geredigeerd,
schakeling van een lange i
medewerkers. En dat ongefr
aan waarde (maar misschien nie
verkoopbaarheid) gewonnen zou
ben door een rigoureuze vermi
ring van het aantal illustraties
even rigoureuze aanvulling en ve
tering van de tekst.
Het groot biografisch muzieknai
boek. Oorspr. titel The Music Ma
onder redactie van Clive Unger
milton.'Neil Fairbairn en Derek
ters. Uitg. Unieboek-De Gooise
geverij, Bussum. 260 blz. prijs
-3
Mens en Trein, een spoorwegmat
en -vrouwenboek door R. de Win
A. Pola waarin veel foto's met
het spoorwegbedrijf laten zien.
Bruna, Utrecht. 143 blz. - 29.50
Bij uitgeverij Nelissen te Bloei
daal zijn verschenen: Bouwsti
voor opbouwwerk door P. Winkt
(159 blz. - 23.90) en Effectief oi
schap met bijdragen van F. M.
rards, T. Gordebeke en J. Brou
voor het in de praktijk omgaan
kinderen. (119 blz. - 18.90)
Zwerftochten door Drenthe, Ove
sel en Gelderland, door H. Wn
(170 blz - 26.90) en Christelijke
nisaties in discussie, bijdragen
C. Rijnsdrop, J. Klapwijk, P. J.4
cam Abbing, G. A. Kieft, R.
mond, H. A. de Boer (143 blz - 1(
zijn beide uitgaven van Boek<
trum te Den Haag.
door Adr. Hager
DEN HAAG— Vanavond geelt het Nederlands Studentenorkest in het Concertgebouw in
Amsterdam zijn negende en laatste optreden van deze 28e toernee. Voor de eerste keer in de
geschiedenis van het orkest, dat zoals bekend ieder jaar weer opnieuw wordt samengesteld,
werd het buitenland aangedaan. Afgelopen zaterdag hebben 60 deelnemende studenten een
concert verzorgd in Brussel.
Aanvankelijk heeft het NSO zich in
gezet ten dienste van de studenten
die in het sanatorium moesten kuren.
Daaraan is een einde gekomen toen
met het verdwijnen van tuberculose
als volksziekte het besluit werd geno
men het sanatorium te sluiten. Ten
bate van gehandicapte studenten
werden nieuwe activiteiten ont
plooid. Passend bl) de doelstelling
werd de naam gewijzigd in Stichting
Handicap en Studie. Het Nederlands
Studentenorkest steunt door middel
van een jaarlijkse toernee dit lof
waardige doel Zondagavond speelde
het orkest m de Nieuwe Kerk in Den
Haag. ditmaal voor een minder groot
publiek dan in afgelopen jaren. Wel
licht was hieraan het programma
mede de oorzaak, de samenstelling
was niet zodanig dat het publiek hier
door gecharmeerd werd. Met vijf on
derdelen die weinig samenhang ver
toonden, maakte het geheel een wat
rommelige indruk Louis Stotijn, die
voor de derde keer een orkest had
weten te formeren, begon in zijn
woonstad met een onrustige Acade
mische feestouverture van Brahms,
nadat hij het publiek had opgeroepen
het Io Vivat naar traditie mee te
zingen. De keuze van de Holberg sui
te van Grieg leek gedaan te zijn zon
der inspraak van de Jonge musici.
Deze muziek is toch wel bijzonder
gedateerd.
Dat neemt niet weg dat men er duide
lijk zorg en aandacht aan besteedde.
Carl Maria von Weber schreef met
zijn fagotconcert een humorvol gele
genheidswerk Geschikt voor deze ge
legenheid. De eerste fagottist van het
Nederlands balletorkest Ronald Kar-
ten. maakte dankbaar en deskundig
gebruik van de door de componist
gegeven mogelijkheden om te schit
teren. Tien jaar geleden schreef Tris
tan Keuris voor het Amersfoorts
Jeugdorkest zijn Koraal muziek I
Een zesdelig werkje (van 7 minuten)
waarvan de delen 1, 3 en 5 als varië
rend refrein fungeren. Kort en bondig
deze muziek, waarin de orkestonder
delen afwisselend aan bod komen. De
grootste verdienste van het werk is.
dat het goed speelbare muziek
amateurs mag worden genoemd.
Lest best. Dat was zeer zekerj
toepassing met de negende syifl
nie van Sjostakowitsj. Het een
uur durende werk is onderhouj
en klankrijk, de realisatie doi
studenten verdient alle lof. Lou
tijn moet met deze amateurs I
hebben gewerkt om dit results
bereiken. Levendig, voortvarenf
kleurrijk werd de partituur
pakt. Na het slotakkoord vanj
avond worden de musici weer stu
ten, een ongekende ervaring rijkl
VATICAANSTAD (ANP)— Een schil
derij van de madonna en kind dat
sinds 54 jaar in het Vaticaan hangt en
werd toegeschreven aan de Spaanse
schilder Bartolomeo Esteban Murillo
(1618-1682), blijkt een vervalsing te
zijn Dit hebben functionarissen van
de Vaticaanse musea verklaard
Recente onderzoekingen hebben aan
getoond dat het werk met verf op
waterbasis is geschilderd en niet met
olieverf zoals Murillo die placht te
gebruiken. Ook werd vastgesteld dat
het schilderij stamt uit de eers
ren van de 18e eeuw. of zeker 2
na de dood van Murillo.
De twijfel over de echtheid val
werk stamt al uit 1957. Besloten!
toen het schilderij uit het must
halen en op te bergen. Het werÜ
in 1855 door koningin Isabella F
Spanje aan het Vaticaan gescht
Volgens museumdeskundigen t
vorstin het gekocht van een f
kunsthandelaar en had zij geen rf
te twijfelen aan de echtheid.