De bisschop voelt zich prima Discussies 'in grote eerlijkheid' op synode Uit brieven van lezérs Jezuïeten zaaien onrust in Guatemala Trouw Paus beantwoordt telegram dominees Schillebeeckx zwartste schaop Deken hoopt op katholiek dagblad Vrees voor gevaarlijk isolement bisschoppen ORMAS' ADVISEURS KUNNEN LUISTEREN Ö^ORMAS VANDAAG :nh. fleer VOORBIJGANGER i\ ndei Protest tege seks-toerism rk DINSDAG 22 JANUARI 1980 TROUW/KWARTET door A. J. Klei Toen ik de brief las. die we ontvingen van de perschef van het bisdom Rotterdam, schoot het weer eens door me heen wat is er de laatste jaren toch veel veranderd! Toen ik bij de krant kwam was Trouw nog een goeie gereformeerde krant en we kenden roomsen alleen uit geschiedenisboekjes en coalitiekabinetten en nu zijn de banden met Rome zo hecht, dat we ongevraagd de tekst krijgen van een telexbericht, dat vicaris-generaal drs R Ph BSr uit de bijzondere bisschoppensynode seinde naar alle medewerklstiers van het Rotterdamse bisdombureau, 't Is maar goed dat de Volkskrant, van roomse komaf en altijd uit op onderscheiding der geesten, in haar kolommen onze krant steeds met nadruk .prot chr noemt, anders zouden we het zelf vergeten Maar goed, thans die boodschap van de vicaris-generaal van het bisdom Rotterdam. Laat ik het maar meteen zeggen: het is ronduit een verkwikking, deze te lezen. Gelijk de lezer uit de bijdragen van collega Pieter van der Ven kan weten, wordt ginds in Rome gepraat over de communio. de gemeenschap. Welnu, met de communio op het Rotterdamse biscombureau zit het wel goed. Dit blijkt uit de gulle mededeelzaamheid van doctorandus Bar. welke niet anders kan berusten dan op innig meeleven van alle bureaumedewerk(st)ers met het wel en wee van hun bisschop Slmonis. De Rotterdammers worden zorgvuldig op de hoogte gehouden van de dagindeling van monseigneur Simonis: ,,'s morgens om 8.30 uur rijdt het 8CV-busje voor om de synodalen naar het Vaticaan te vervoeren, waar ze pas weer om 13 00 uur vandaan komen, 's Middags staat het busje er weer om 16.00 uur en de heren zijn weer binnen tussen 19.30 en 20.00 uur. Daar tussendoor alles wat normaal is, plus huiswerk." Wat een SCV-busje ls, zou ik niet kunnen zeggen en als protestant had ik graag de zinsnede „alles wat normaal is" uitgewerkt gezien, maar misschien is dat te veel gevraagd. Over het huiswerk verstrekt de vicaris-generaal wel nadere bijzonderheden: „Dit laatste (het huiswerk dus. ajk) is ook niet gering, vooral omdat alles in het Frans gaat Er zijn natuurlijk wel vertalers, maar onze bisschop doet alles liever meteen in het Frans en dat lukt hem blijkbaar goed. Kijk. dat vind ik nu zo treffend, die mededeling: dat lukt onze bisschop best! Heeft de hervormde secretaris-generaal dr A. H. van den Heuvel ooit wereldkundig gemaakt dat synodepraeses Spilt zich zo flink redt in het Duits? Nooit. En heeft de gereformeerde actuarius dr H. B. Weijland ooit verkondigd dat dominee Hofland zo aardig met Engels terecht kan? Nimmer! In dit opzicht kan de reformatie van Rome iets leren. Vicaris-generaal B&r brengt de Rotterdammers ook op de hoogte van de klimatologische omstandigheden, waaronder bisschop Simonis zijn Franse lessen maakt: ..Het weer is bar slecht, koud en gisteren en vandaag een ware wolkbreuk, compleet met bliksem." Doctorandus Bar voegt hier terstond de vraag aan toe: „Wat zou de lieve Heer willen zeggen?" Daar hebben we weer zoiets. Ik heb vele hervormde en gereformeerde synodes meegemaakt en óók dat er in Driebergen en Lunteren dan een flinke plensbui was. Maar dacht je dat ook maar één der eerwaarden de vraag stelde, die de Rotterdamse vicaris-generaal stelt? Née, ze vroegen zich alleen af. of ze de parkeerplaats droog zouden bereiken. Overigens staat de heer BSr niet lang bij zijn vraag stil. hij vervolgt direct met de mededeling: „De bisschop voelt zich prima." Mooi. en alle medewerk(st)ers van het bisdombureau zullen denken: laat het dan maar rustig bliksemen in Rome. Mgr. A. J. Simonis Deze rubnek is uitsluitend bestemd voof korte reacties op in deze krant gelezen berichten artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen o' reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wi| helaas niet corresponde ren Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 859.1000 AW Amsterdam Bq publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld Kyrie Jammer dat in „Vandaag" van 15 januari niet wordt genoemd: abortus. Deze kan wel begrepen zijn onder: onrecht, misdaad, wandaad, geweld, mensverkrachting, vernedering, dis criminatie. liefdeloosheid, hardheid. Maar omdat meerderen abortus den kelijk vergeten, bij het lezen van zo n opsomming was het beter geweest dit uitdrukkelijk te noemen. Heino J.L.Struik Adventisme (2) Het fundament, waarop het adventis- ten-leergebouw is opgetrokken, na melijk dat Christus ais hogepriester in 1844 in de hemel het oordeel over de gelovigen is begonnen, is afkom stig van de 17-jarige visonaire Ellen Harmon (later gehuwd met E G Whi te». God toonde haar. dat Christus op Golgotha de zonden had gedragen, maar dat de verzoening eerst in 1844 in de hemel was begonnen met een z.g. „onderzoekend oordeel" Ood toonde haar. dat de rooms-katholieke kerk „het Beest uit de Afgrond" was en dat dit Beest zich een „Beeld" gemaakt heeft, namelijk alle protest- tantse richtingen. God toonde haar voorts, dat het vierde gebod het sabbalsgebod „luisterlijk met een lichtkrant was omgeven" God toon de haar. dat vanaf 1844 de sabbat zaterdag als rustdag nog moest worden gepredikt en dat alléén de sabbatvierende adventisten zouden worden behouden Vandaar de naam der secte „Zevende Dags Adventis ten". want ook die naam was van de heml afkomstig Ood toonde haar dat zij die geen sabbat vierden, behoor den tot „Babylon" Deze leringen zijn meermalen aangevochten De beken de Joh de Heer. die enkele jaren adventist was, verliet in 1903 om deze leerstelling hun rijen Van groot be lang is geweest, dat de stellingen die nu door dr Desmond Ford worden aangevochten, al in 1933 in de open baarheid kwamen door één van hun wereldleiders, dr L. R. Conradl. Zijn waarin opgenomen De Rotier dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoo'dfedacteur Jenze Tamminga Directeur mg O Postma HOOFDKANTOOR PostOu* 869 1000 AW Amsterdam WiOauistraai 13' Amsterdam Postgiro 66 00 00 Ned Cedretbanh Rektrmgn, 23 00 12 574 REGK) ROTTERDAM"*DORDRECHT Pos'Cu s 946 3000 AX Rotterdam iel 010-tl5588 (Abonnementen en Oerorgmgi iel 01 O-li 5588 (redactie» lei 115700 (urtsiuilend voor advenenfies) Roller dam REGK) DEN MAAGaEiDEN Postöus 101 2501 CC Oen Maag ie> 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redecbe) lol 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 2? Den Haao REGK) NOORD OOST NE DE RLANO (abonnementen en be2orgrr\ Postbus 3 8000 AA Zegne lei 05200-17030 Me'kmarkt 56 ZwoMe Abonnementsprijzen ••nil I H M p»» iii ••n»»'' 1 S0 0* h 1» |M' t 101 »0 1* V t 201,40 40»erfw>*ew*r*fi op aanvraag Teieton-sct* abonne.nentenopdraei»fen adressen boven» Oogave 'amoebe-enten 9-19 30 van maandag l m v"|dag Op zondag «a» 18 20 uur teiet 020 9t 3456 Opgave mm» advenent-es lei 320 936868 o» schnfreiek aan Mm -Adv a'dekng postbus 433 •000 AK AMSTEROAM Adresw'U-gtngen u'»SHjrt»nd SCMiH«h|* aan cwe Amsterdamse adressen publlkaties hadden tot gevolg, dat hij uit zijn ambt werd ontheven. Allen die het leerfundament van het adven tistengebouw ondermijnen n.l. de leer van het „onderzoekend oordeel" wacht eenzelfde lot, dus ook dr Des- mond Ford. Apeldoorn W. Holwerda, ex-prediker b.d. Z.D. Aventisten Apotheek Jelle Jan Klinkert schrijft „Mij lijkt dat het belang van de patiënt is dat hij niet te veel en niet te weinig goede en goedkope geneesmiddelen krijgt voorgeschreven, dat hij op eenvoudi ge wijze in het bezit ervan kan komen en dat hij over gebruik, aard en bij werkingen van de geneesmiddelen goed wordt voorgelicht". Ik vind dat uitstekend Toen voor ongeveer 13 jaar hier de hulsartsen besloten hun apotheek over te doen aan een apo theker, is die er gekomen. Maar als mijn huisarts nu iets voorschrijft, moet ik veel verder lopen naar de apotheker dan naar mijn huisarts en dat is voor velen het geval. En dat is op het platteland nog veel meer. Nu kan Klinkert wel schrijven dat dit nadeel via een goed georganiseerde bezorg- en ophaaldienst gemakkelijk kan worden overwonnen, maar het wordt wel onnodig duur Daarom, pa tiënten. blijft uw apotheekhoudende arts trouw, dat is volgens mij de beste oplossing. Appiingedam J. Kuiper Verwarring Als Trouw-lezer is het mij vaak opge vallen dat in brieven van lezers en ook wel in andere artikelen zo ge schermd wordt met bijbelteksten, week in week uit en tegen elkaar in. Volgens mij blijkt daaruit hoe ver warrend de bijbel is. De een ls rooms- katholiek, de ander hervormd enz. Daar komt nog iets bij. Op het ogen blik zijn de bisschoppen in vergade ring bijeen in Rome, want die zijn het lang niet met elkaar eens. Bisschop Gijsen wil terug naar honderd Jaar geleden en zal zijn zin wel krijgen. Maar professor Küng heeft gezegd: ze praten over mensenrechten en ge rechtigheid maar ze menen er geen zier van. het is net mdersom. Ze verachten het Allemaal verwarring Volgens mij is de rooms-katholieke kerk niets anders dan een dictatuur. Maar ik ben maar een onwetende Maar ik ben een gelukkig man met mijn onwetendheid. Appingedam J.Kuiper Vrijplaats Foto genomen bij het begin van de tweede zittingsweek van de bisschoppensynode te Rome. Van links naar rechts: prof. dr J. Lescrauwaet, de Nederlandse secretaris der synode; de Belgische aartsbisschop G. Daneels; kardinaal Willebrands; paus Johannes Paulus II; secretaris-generaal J. Tomko en bisschop Deschamps. door Pieter van der Ven- ROME De synode van de Nederlandse bisschoppen heeft de informatieve ronde vrijwel afgesloten met een discussie over priesterschap, celibaat, geestelijke vorming van toekomsti ge priesters, het onderscheid tussen de verschillende kerkelijke bedieningen en aanverwante onderwerpen. Wat jammer dat in Bussum geen en kele „vrijplaats" is, al was 't maar in een door maatschappij-kritische pas tores leeggepreekt kerkje Ware dat wel het geval geweest dan had de jongeman, die voor circa 200.000 gul den ln het raadhuis vernielde zich naar die „vrijplaats" kunnen begeven en in de gedachtengang van prof. Bianchi de burgemeester bij zich kunnen ontbieden om, met deze de schade even te regelen De politie had dan verder geheel buiten deze zaak kunnen blijven. Amsterdam A. Zecgers Bisschoppen (2) Een synode zonder leken uit die kerk Hoe samen kerk onderweg zijn? Een synode waar wil en geweten aan de religie gekoppeld zijn Een synode zonder eerst gewetensinkeer, om de wenende gewetens te ontdoen van de ketens Hoe samen kerk onderweg zijn? Een synode waar de pers als een uitgeknepen citroen vooraf de wacht ls aangezegd, vat wel en niet mag gepubliceerd worden. Hoe samen kerk onderweg zijn? Waarom roept en schreeuwt men van de daken God is doof. blind, dood? Omdat wij voor elkaar in geweten doof. blind en dood zijn. Dus het niet horen van mensen met een andere mening, van andere cultuur. Hoe samen kerk onderweg zijn? Amsterdam A.M.Dellemijn PTT en Kerst (slot) In onze familie werd op 18 december een achterkleinkind geboren Het ge boortekaartje werd 20 december ge post Wij ontvingen dit op 3 januari. Een kleinzoon van ons had een prach tige kerstkaart gemaakt Die kaart werd op 19 december gepost, op 24 december gestempeld en bij ons be zorgd op 10 Januari Als de PTT zo doorgaat, kunnen we beter stoppen met onze wensen te sturen Laat de PTT in het vervolg van die grote winst wat meer mensen in dienst nemen 's Gravenmoer mevrouw Melsen Opnieuw wordt gesproken van een gesprek in „de geest van grote eerlijk heid en broederschap", vooral waar het celibaat in het geding is. De synode lijkt tamelijk eenstemmig het grote verschil te benadrukken tussen priesters en niet-priesters. Vervaging van dat onderscheid, zoals kan gebeuren door het optreden van pastorale werkers, wil men uitsluiten. Meningsverschil is naar voren geko men over de vraag in hoeverre som mige bisschoppen ooit vaag hebber gesproken over de wenselijkheid var een vrije keuze voor het ongehuwd blijven van priesters. Volgens het of ficiële communiqué zou niemand van de bisschoppen nu of ooit in het verle den voorstander zijn van een ontkop peling. Ook zag men weinig animo voor het zogenaamde „tijdelijk priester schap". (In de r.k. kerk geldt dat men „priester in eeuwigheid" is; deze paus heeft die stelling bij herhaling weer benadrukt). Zoals uit de spaarzame initiatieven om nieuwe priesters te krijgen blijkt, Van een verslaggever HILLEGOM BIJ de Hillegomse her vormde predikant A. Th. Rothfusz is uit Rome het antwoord bezorgd op het telegram, dat hij en dertien ande re hervormde en gereformeerde pre dikanten naar de paus gestuurd had den bij 't begin van de bisschoppen synode. In hun telegram spraken de afzenders de hoop uit. dat de Romeinse synode ertoe zou mogen leiden, dat de groei ende eenheid tussen de kerken voort gang vindt. Kardinaal Willebrands heeft namens de paus de veertien predikanten in een in 't Frans gesteld telegram har telijk dank gezegd voor hun voorbe de. Hij wenst hun de zegen des Heren toe voor hun christelijke gemeen schappen, „zodat de eenheid van al len. die in Christus geloven moge groeien, opdat het gebed van Chris tus. dat allen één zijn. vervuld mag worden." bestaat er in Nederland een tendens om de priesteropleiding meer op „re ligieuze" leest te schoeien. Dat wil zeggen: men moet niet alleen toe komstige priesters theologie leren en verder ongetrouwd laten zijn, maar er is veel aandacht nodig voor verdere geestelijke vorming, gebed, leven, ge- Schrik meenschapsleven, armoede en ge hoorzaamheid. betreuren het dat een synode met zoveel pastorale en theologische pro blemen aan de orde, wordt gediri geerd door iemand die theologisch, pastoraal en spiritueel in de klasse vlieggewicht valt. NIJMEGEN De Nijmeegse theoloog prof. dr Edward Schil lebeeckx heeft enkele carna valsonderscheidingen gekre gen. Voor het in ontvangst ne men van één verliet hij zelfs een bespreking met Duitse bis schoppen in Münster. De Nijmeegse carnavalsvereni ging ,,'t Grootste Swerte Schaop" heeft Schillebeeckx gehuldigd met haar onder scheidingen ,,'t Grootste Swer te Schaop" van Nijmegen voor het jaar 1979. Zaterdagnacht kreeg Schillebeeckx de zgn. „hoed van de orde van de men selijkheid". Hij ontving tevens een kaart van Nederland met daarop een zwart schaap. Op 8 februari krijgt hij tijdens het „Gelders concert", een carna valsmanifestatie, de bij de on derscheidingen behorende oor konde. De Nijmeegse theoloog toonde zich zeer in zijn nopjes met de twee onderscheidingen en zag het als een bewijs van hoe vele Nijmegenaren met hem heb ben meegeleefd, toen "hij in de cember vorig jaar zich voor de Vaticaanse congregatie voor de geloofsleer moest verantwoor den voor zijn opvattingen om trent Jezus Christus. Men meent een toenemende belang stelling voor die dingen te constate ren. Tegelijk geeft men toe dat de opleving van het aantal priesterroe pingen in sommige landen duidelijk zichtbaar, in Nederland nog uitblijft. Streng Vandaag is de eerste persconferentie voorzien sinds de synode ruim een week geleden begon. Maar ook daar zijn de regels streng. De Nederlandse bisschoppen mogen een communiqué voorlezen dat door secretaris-gene raal Tomko is opgesteld en vervol gens mogen er vragen gesteld worden over de tekst van het communiqué. Meer en meer lijkt duidelijk dat al het opgeblazen stiekeme gedoe ver uit gaat boven wat de Nederlandse bis schoppen bedoelen met bewaring van een sfeer van vertrouwelijkheid. De secretaris-generaal van de synode be paalt wat kan, mag en moet. De schrik zit er goed in. De gezamen lijke Nederlandse bisschoppen kon den Tomko niet vermurwen om de journalisten van de weekbladen we gens hun „deadline" (laatste moment waarop ze hun kopij kunnen inleve ren, red.) gisteren alvast enigszins voor te praten. En dus gebeurt het niet. Is het inderdaad de schrik die de Nederlandse bisschoppen zo braaf doet lijken? Een even aanvaardbare theorie zegt dat net deze braafheid het kruit droger blijft tot het moment waarop het werkelijk telt. Wanneer is dat moment? Zij die geloven, haasten zich niet. SITTARD Praktisch de gehele pu bliciteit in ons land is in a-katholieke of wat nog erger is: in anti-katholieke handen. Dat schrijft deken B. Jansen in het parochieblad van de Sittardse binnenstad. Hij spreekt daarom de hoop uit dat één van de vruchten van de bijzondere synode van de Neder landse bisschoppen in Rome zal zijn de oprichting van een landelijk ka tholiek dag- of weekblad. Omdat hij de KRO niet meer als een katholieke omroep beschouwt, hoopt hij ook op een nieuwe katholieke radio omroep. Omdat het nu nog niet zover is, roept hij zijn parochianen op, alles wat dezer dagen over de synode wordt geschreven en gezegd kritisch te be luisteren. Mgr. Tomko ROTTERDAM (ANP) 35 pastores en pastorale werksters uit Rotterdam en omstreken hebben de Nederlandse bisschoppen in.Rome een telegram gestuurd, waarin zij protesteren te gen de al te summiere berichtgeving over de discussies. Het steekt de pas tores en pastorale werksters dat de bisschoppen tijdens de synode geen Mgr. Jozef Tomko, de machtige man van het synode-apparaat, is vorig jaar uit het niets omhooggeschoten in de schijnwerpers van de kerkelijke publiciteit. Tot dan had deze Tsjech van geboorte een groot deel van zijn leven doorgebracht in de verborgen krochten van de curie, laatstelijk als onder-secretaris van de congregatie voor de bisschoppen. Tomko werd secretaris-generaal van de synode, een post die dus in Slavi sche handen bleef, toen zijn voorgan ger, de Pool Rubin, kardinaal werd. In Rome gelooft men niet dat Tomko van plan ls zijn carrière hiermee als geëindigd te beschouwen: een kardi nalaat ligt voor deze geheide curiedi plomaat in een nabij verschiet. De functie die hij nu heeft zou hem de gelegenheid bieden af en toe het woord „collegialiteit" te bezigen, al vorens hij verder in de hiërarchie wordt opgestuwd. Maar sommigen HM zeker als het gaat om Mael computers en Wordplex tekstsystemen ormas bv rembrnndtliutn 9 postadres: postbus 1X9 1720 AD bilthoven telefoon (030» 7X 78 44* telex 401M) door Koos Koster Mexico De jezuïeten in de Midde- namerikaanse staat Guatemala heb ben met een scherpe verklaring vori ge week opschudding en ook bijval geoogst Vorig jaar september riep paus Jo hannes Paulus de jezuïeten tot de orde Zij moesten onder meer meer aandacht geven aan het priesterlijke karakter van hun opdracht dan aan de politieke inzet voor de bevrijding van de armen. De orde heeft zich kennelijk niet al te veel van deze waarschuwing aangetrokken, want nu heeft zij in scherpe woorden kri tiek geoefend aan het adres van de bezittende klasse ln Guatemala Inhoud document In een land. dat zich christelijk noemt, heerst een systeem van anti christelijke macht, begint het docu- ment.Op het platteland zijn de win sten van de grote koffie- suiker- en kantoenplantages fabelachtig geste gen. terwijl de lonen van de landar beiders zijn bevroren. In de steden gaat een loonsverhoging voorde mid denklasse direct gepaard met prijs stijgingen van de belangrijkste le vensmiddelen. vervolgt het docu ment. Verder heerst er in Guatemala een selectieve en massale onderdruk king Zonder onderscheid des per- soons worden mensen ontvoerd, ge folterd en vermoord. De autoriteiten maakten onlangs bekend dat er in de eerste tien maanden van het vorig jaar 3.152 moorden zijn gepleegd door het zogenaamde doodscommando. aldus een verklaring. Het is een pu bliek geheim dat er in Guatemala geen politieke gevangenen bestaan maar alleen dode en verdwenen per sonen het document gaat verden de uitbui ting en discriminatie van de India- nengemeenschap op het platteland betekenen een ernstige schending van de mensenrechten. Je kunt geen vrede stichten met leuzen, maar wel met de waarheid, aldus de jezuïeten. Onder het mom van anticommunis- me de ogen sluiten voor deze werke lijkheid. betekent dat je geen ant woord geeft op de vraag: waar is uw broeder?, zoals de Latijns-Ameri kaanse bisschoppenconferentie in Puebla. vorig Jaar februari, duidelijk te kennen gaf. aldus de priesters. Het document besluit met de zin: Wij weten dat dit soort verklaringen de machtigen irriteren en onderdruk king voor ons kan betekenen. Toch geloven wij dat je alleen aan de zaak van bevordering van de gerechtig heid kan werken, als je bereid bent daarvoor een prijs te betalen. Reactie machtigen Het antwoord van de Guatemaltese regering op dit kritische document ie zal >ft nc |t,is sunn lemei Bedoelde openheid? Als ik het goed begrepen heb, is er van te voren overleg geweest overfifr Of reactie van de vier voorzitters var CDA op het optreden van het kabl in de kernwapenaffaire met de minister-president. De vier voorzitters zouden kritiek op hen oefenen om daarmee de woelige achterban van Goudzwaard en dt ntuek zijnen binnen boord te houden. 0j ort ki zichzelf al een vreemde overeenkomst. Nog vreemder wori het k het dan wanneer de heer Van Agti eesvol wat huilerige toon gaat klagen du die kritiek hem te zeer getroffen heeft. Intussen is een en ander in ieder geval wel een kwestie van openheid geworden. Misschien wel meer dan bedoeld werd. Ik denkd jnini; het daarmee ook een extra stoot gegeven heeft tegen de toch al wankele positie van het CDA. Retfcs het schreef de kerkbode van de classii ober Leiden der gereformeerde kerken: en in „De ARP mag zich nog wel eens gi bedenken, voordat ze definitief inl CDA stapt. Voor mij hoeft het niel meer. Als macht boven het begin» n zitti gesteld wordt, zitten we niet eens meer op het hellende vlak, dan ligj gen d we al onderaan de helling" (G. L. Heij). Al zullen niet alle gereformeerde kerkbode-redactejjpt cor er zo over denken, dat neemt niet dat er waarschijnlijk een belangriljflel b; groep achter deze mening staat. Opnieuw blijkt hoe nauw het luistfcn. wanneer een partij zich christelijli noemt. Het spel dat hier gespeeld werd heeft m.i. niets meer met christelijke beginselpolitiek te arlr maken. Tegen deze mensen kan nlf" duidelijk genoeg gezegd worden ze op een verkeerde weg zijn. Datl rechtsomkeerd moet worden gemaakt. Macht om de macht is heidense zaak, kan een partij eventueel in de ogen van de massa {j\£ acceptabel maken maar moet opd feouw duur evangelisch door de mand vallen. En dat geldt niet alleen van een christelijke partij on; de G; rhetr noodz kunn en de crete H< edig n met c: ter all en fo onze 1 HAJ Agt vijf r van r n, de "ïdhe. Beroepingswerk •w i'eïd. blijk rs, ge rale NED. HERV. KERK de Beroepen te Heerenveen: D. Br ijvers horst te Eextra; door de generale ge k node tot zendingspredikant (do ie ec oude testament aan het Koptfs. evangelisch seminarie te Cairo, E| te): M. Dijkstra geref. pred. te dorp; te 's-Grevelduin Capelle: van den Akker te Rijssen: te Ht wijk: W. G. J. van der Sluys te sterdam-West. Bedankt voor Kampen (toez.): Droogers te Bodegraven; voor G. J. Rebel te Weesp; voor Aki Murmerwoude (toez.) en voor jerk in combinatie met de geref. T. Tijsma te Ootmarsum. GEREF. KERKEN Beroepen te Winsum-Obergum: van Dijk te Wolfheze. Aangenomen naar Sleen; D. J. Bochove, knad. aldaar. GEREF. KERKEN Beroepen te Beverwijk-Veli Noord: C. P. Sybrandi te Month enkel contact meer hebben met hun achterban, de katholieken van Neder land. „Het ontbreken van recht streekse Informatie uit de synode plaatst u, bisschoppen, ln een gevaar lijk isolement en ontneemt ons in Nederland de mogelijkheid om mee te leven", aldus het telegram. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Aangenomen naar Gorinchem- gerak: F. H. Folkerts, kand. te pen die bedankte voor 15 andei roepen. et CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Ermelo: H. de Gi 's-Gravenzande; voor Gorinchem van Beek te Baarn; voor Veenent J. Westerink te Urk. die GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Rilland-Bath: A. man te Schevingen; voor Hoogev^0~, A. Hoogerland te Krabbendijke. derg id derir is d nie' ijft d sie vc chri im v bete in e wett word imen werk Hjver dan Di et van de jezuïeten liet niet lang op zich wachten. Vier dagen na de verschij ning van deze verklaring, noemde een regeringswoordvoerder de jezuïeten: „politici, die liegen, om de marxisti sche ondermijning te bevorderen en hun priesterrok uit te trekken, om aan politiek te doen." De jezuïeten zijn verbindingsschakels met de vij anden van Quatemala die vanuit het buitenland opereren om ons in gevan genen van een totalitair systeem te veranderen, aldus deze regerings woordvoerder. Hij voegde er aan toe: „Bovendien heeft paus Johannes Paulus de Tweede in Puebla de poli tieke inzet van katholieke priesters die hun religieuze taak vergeten zijn gekritiseerd. Katholieken in Guatemala vragen zich na de2e openbare diskussie over de verklaring van de jezuïeten af waar de paus in dit conflict staat Aan de kant van de jezuïeten of aan de zijde van de machthebbers DARMSTADT (ANP) - Meer katholieke en protestantse vrouwen hebben geprotesteerd l het „seks-tourisme" bij reisbui en tegen de „exploitanten vai prostitutie", waarvan steeds Thaise vrouwen in de Duitse boni publiek het slachtoffer worden christenvrouwen, allen deelne i sters van voorbereidingsbijeenk sten voor de wereldgebedsdai maart», willen de aandacht op de nare situatie waarin vele vrouwen verkeren. vest t ■e Th j, Volgens het „social welfare ment" (bureau voor sociaal in Bangkok werken in de Bondsn »T] bliek ongeveer duizend Thaise n 568 jes als prostituées. Het „seks-to me" bestaat hierin, dat vrouwei Thailand met valse beloften naai rijke landen worden gelokt en veifevei gens in handen vallen van soutei en eigenaren van „massage-salo Omdat ze de taal van het land machtig zijn. raken ze steeds een afhankelijke positie en zich niet meer bevrijden uit ..mensonwaardige toestand' In de Bondsrepubliek wordt sl openlijker reclame gemaakt stapjes naar bordelen met lichtekooien 35-we gi ónd agen at d£ ïgelii ïghe irislede in[ebeur h bej iSecti Idhei tegi dei ill c 'EF 18.8 's VI i VË •op ismt M98( mei the s kuniw f stij :brs koopl ksbe iti waar oor op e, dan &AI

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2