Duitse synode: andere
verhouding tot joden
fv\ |l
Bisschop Ernst de eerste die
een beetje benaderbaar was
Raad van Kerken tegen
wet illegale werkers
Conflict
christen
vrouwen
vandaag;
Trouw
Conferenties
Joegoslaaf vervolgd
om beledigen paus
UIT DE KERKBLADEN
Dopen aan
de basis
Diefstal plutonii
'niet uitgesloten*^
MAANDAG 21 JANUARI 1980
TROUW/KWARTET
Lnda
door Willem Zuldema
BAD NEUENAHR De evangelische synode van Rijnland
heeft de christelijke medeverantwoordelijkheid voor de mas
sale moord op de Joden erkend en besloten tot een initiatief
tot vernieuwing van de verhouding tot de Joden.
In het besluit, dat grote emotie ver
wekte en dat met 250 stemmen voor.
drie tegen en zes onthoudingen werd
aangenomen, werd gezegd dat chris
tenen en Joden zich in gelijke mate
verbonden voelen met God, de
8chepper van de hemel en van de
aarde en de messlaanae hoop delen
op een nieuwe hemel en een nieuwe
aarde Daardoor behoort het hande
len van christenen en Joden terwille
van gerechtigheid en vrede in de we
reld te stempelen. Christenen en Jo
den geloven dat gerechtigheid en lief
de als wezenlijke opdracht van Ood
voor hen gelijke betekenis en belang
hebben
De gehele week waren daar al inten
sieve besprekingen en discussies aan
voorafgegaan. Het betekent Immers
nogal wat wanneer een lidkerk van de
Evangelische Kirche Deutschlands
openlijk uitspreekt Wij belijden ont
roerd de medeverantwoordelijkheid
en schuld van de christenheld in
Duitsland aan de holocaust. WIJ belij
den onze verbondenheid met de ..Ge-
ADVERTENTIE
VRAAG KOSTELOOS AAN
CATALOGUS I
THEOLOGIE
KERKGESCHIEDENIS
JUDAICA
ANTIQUARIAAT
ROUW
KERKHOFSTRAAT 5
3034 TK ROTTERDAM
TEL. 010-122205
schriften" van Israël, ons Oude Tes
tament. als gemeenschappelijke ba
sis voor geloven en handelen van jo
den en christenen. WIJ belijden onze
verbondenheid met Jezus Christus,
de Jood. die als Messias Israëls de
Redder der Wereld is en die de volke
ren der wereld met Gods volk ver
bindt WIJ geloven in de blijvende
verkiezing van het Joodse volk als
Gods volk en erkennen dat de Kerk
door Jezus Christus in Gods verbond
mot zijn volk mee-opgenomen Is en
dat de stichting van de Staat Israël
teken van Gods troüw tegenover zijn
Volk is.
In het vier kantjes tellende synodebe
sluit staat veel meer dan in het kader
van een artikel is weer te geven. Het
besluit blijft ook niet bij een paar
theologische uitspraken maar draagt
de leiding van de kerk op om stappen
te ondernemen tot het benoemen van
een medewerker in algemene dienst
van de synode met als speciale op
dracht het Joods-christelijke gesprek.
En eveneens ervoor te zorgen dat
deze thematiek deel gaat uitmaken
van de theologische en kerkelijke
academische en postacademische op
leiding. En verder moet er aan de
kerkelijke hogeschool Wuppertal en
aan de universiteit van Wuppertal
een leerstoel voor Joodse studiën
komen.
Het is de ook in ons land welbekende
voorvechter van Nes Ammlrn, prof dr
Helns Kremers geweest die in dit
besluit twintig Jaar toewijding en
strijd voor deze zaak bekroond mag
zien. Al in 1965 had de synode op zijn
verzoek besloten een studie te doen
maken en publiceren over de verhou
ding tussen christenen en Joden. Die
studie „Juden und Christen" met een
De raad van kerken vindt dat de wet
de positie van de buitenlandse werk
nemers niet heeft versterkt Integen
deel. aldus de raad: ..De gang van
zaken bij de uitvoering van de wet
toont aan dat de illegale buitenland
se werknemers de lasten dragen".
De raad brengt de positie van de
buitenlanders in verband met de
structureel ongunstige situatie op de
arbeidsmarkt, die. samen met de eco
nomische teruggang en de zwakke
rechtspositie van de buitenlanders
deze mensen tot een van de kwets
baarste groepen in onze maatschap
pij maakt
Wet schiet tekort
De raad van kerken verklaart in zijn
brief dat ..de wet beoogt het belang
van de bescherming van de Neder-
Amersfoort (ANP) De raad van kerken ls tegen de op 1
november in werking getreden wet arbeid buitenlandse werk
nemers. Hij heeft dat per brief laten weten aan de vaste
kamercommissies sociale zaken en justitie.
landse arbeidsmarkt af te wegen te
gen het belang van de buitenlandse
werknemers". Naar de mening van de
raad schiet de wet daarin echter dui
delijk tekort. Reeds in 1976. bij de
Indiening van het westvoorstel, heeft
de raad van kerken bezwaar aangete
kend. Bij deze bezwaren, onder woor
den gebracht door de sektie voor soci
ale vragen van de raad van kerken,
gelden niet ..het uitgangspunt van
een restricUef wervingsbeleid noch
de strafbaarstelling van de illegale
werknemers, doch het discrimene-
rend karakter van deze wet".
Naar de mening van de raad worden
de buitenlandse werknemers de eer
ste drie Jaar van hun verblijf In Ne
derland als gevolg van de groter wor
dende afhankelijkheid van de werk
gever. de beperking in de vrije keuze
van arbeidsplaats en de minimalise
ring van de promotiekansen tot een
vrijwel kansloze groep gemaakt. De
raad van kerken en de sektie voor
sociale vragen van de raad achten dit
op humane gronden niet aanvaard
baar. ..Het doet de raad van kerken,
die zich ook internationaal probeert
In te zetten voor de rechten van de
mens. pijn dat met deze wet er nu ook
in Nederland sprake ls van een vorm
van structurele dlscriminaUe op de
arbeidsmarktM
Verklaring hoofdbestuur
(Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG Het conflict In de
Nederlandse christen-vrouwenbond
(NCVB) spitst zich toe op een verschil
in bijbelbeschouwing en de daaruit
voortvloeiende consequenties voor
de praktijk van het dagelijks leven.
Dit zegt het "hoofdbestuur van de
NCVB in een verklaring naar aanlei
ding van de acUe van een groep ver
ontruste vrouwen in de bond.
Het hoofdbestuur heeft met de oppo
sitie-groep gepraat, maar de verschil
len zijn niet overbrugd. In de verkla
ring wordt gezegd, dat het hoofdbe
stuur met de bijbel als richtsnoer de
leden zo verantwoord mogelijk wil
informeren over alle problemen,
waarmee zij in deze Jaren te maken
krijgen, opdat zij zelf een standpunt
kunnen bepalen.
Er ls nog steeds een achterstand van
vrouwen en meisjes in scholing en
opleiding. Vandaar de contacten van
de NCVB met ..Marie, wordt wijzer"
Omdat het hoofdbestuur weet, dat
vele leden geïnteresseerd zijn in acti
viteiten van vrouwen, die vanuit hun
christen-femlnlsme pleiten voor bete
re en evenwichtiger verhoudingen
tussen vrouw en man in de kerken,
wordt ook hieraan aandacht ge
schonken.
Verder bepleit het hoofdbestuur van
de 78 000 leden tellende vrouwen
bond ruimte voor elk mens om naar
zijn eigen geaardheid te leven voor
Oods aangezicht
waarin opgenomen: De Rotter
dammer met Dordts Dagblad
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave. Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tammmga
Directeur mg O Poslma
HOOFDKANTOOR
PovDos 859
1000 AW Amsterdam
w-bautstraai »3» Am$ie*dam
Postq ro 86 00 00
Bar» Ned Cred-ei&an»
«eAen^grr 23 00 12 574
Gemeeneg^o Amsrwdam
XI1000
REGIO ROTTEROAM/OORORECMT
Posrows 94&
3000 ax Ro"erdam
Wi 010-1 15568 (#1
en Dezorgmg)
le< OIO-11 5588 ire<
tel 115700 (u'i sluitend *oor
WestWaa» 4
Ron er dam
REGIO DEN HAAG'LEiOEN
POVDwS 101
2501 CC Den Haag
te* 070 469445
(abonnementen en Denying)
iel 070-469445 (redacbe)
ter 070-468664 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Oen Haag
REGIO NOORD OOST NE 0ERLAN0
tl
Postbus 3
•000 AA 2«o«e
ie< 05200-17030
Me* maHrf 56
Abonnementsprijzen:
Pe» (eer Ml JO
AdoeHerrerarerer oo aanvaag
IZ« adressen Doven)
OoQJ-r Iam*eber<wen 9-19 30 »an
maandag l m rdag Oo zondag >an i§-
20 uur if>el 020 913456
Opga»* ad» enem>es ie*
320 936866 of schrle"*. aan Mav Ad,
atdekng postbus 433
1000 AX AMSTERDAM
A»eswiZ^ng*n ^isSrtend ScnnXeNA
aan onze Amsterdamse adressen
daarbij vervaardigd ..Werkboek" be
hoorde tot het huiswerk van de syno
deleden. Evenals het boekje ..Joden-
zending nu?", dat hij nog vorig Jaar
uitbracht en waarin hij op verrassend
eerljke wijze vertelt hoe hijzelf tot
zijn visie gekomen ls. In 1977 had de
synode op verzoek van de Duisburgse
studentenpredikant Hans-Joachlm
Barkenings besloten dat men op een
van de eerstvolgende synodes tot een
klare beslissing zou komen. En dat is
dan inderdaad nu gebeurd.
Ook vanuit Holland is daarbij mede
werking verleend. Twee jaar lang
heeft een commissie de zaak voorbe
reid en aan de Intensieve arbeid daar
van werd deelgenomen door rabbijn
Yehuda Asch kenasy uit Hilversum.
Toen het op de stemming aankwam
gaf hij als blijk van zijn vertrouwen in
de uitslag daarvan aan praeses Karl
Immer zijn eigen hebreeuwse zakbij
beltje. Zelden heeft een klein gebaar
zo n diepe Indruk gemaakt, als toen
de synode na de stemming daarvan
vernam.
Op die bewuste vrijdag 11 Januari
sprak op de synode de voorzitter van
het parlement van Rheinland-Pfalz.
lid van de CDU en lid van deze syno
de, Albrecht Martin. Hij sprak ook
namens de minister-president van
Nordrheln-Westfalen, Johannes Rau,
lid van de SPD en eveneens lid van
deze synode. HIJ legde er de nadruk
op dat deze beslissing van de synode
ook politieke betekenis heeft, omdat
christenen zich hiermee verplichten
het bestaan van de staat Israël zeker
te stellen.
(De auteur van deze bijdrage, Willem
Zuidema, is studie-secretaris voor
joods-christelijke betrekkingen van
de gereformeerde kerken in Neder
land).
BELORADO Twee Sloveense Jour
nalisten zijn officieel in staat van
beschuldiging gesteld wegens beledi
ging van paus Johannes Paulus. De
twee, Janko Tedesko en Jure Aplh
worden er van beschuldigd ln hun
blad Telex enkele minder eerbiedige
opmerkingen van de journaliste Oria-
na Fallaccl over de paus te hebben
overgenomen. Mevrouw Fallaccl had
tegen Tedesko gezegd dat zij zich
best kon voorstellen dat de paus tn-
tieme relaties zou hebben met zijn
hulshoudster. Het parket van de
hoofdstad van Slovenië heeft de fede
rale procureur nu toestemming ge
vraagd om Tedesko en zijn hoofdre
dacteur Aplh te vervolgen Telex ls
een groot weekblad, dat uitgegeven
wordt door de groep „Delo".
Kardinaal Willebrands arriveert bij de San Sebastiano-kerk in Rome, waar hij een mis voor de
Romeinse straatagenten zal opdragen. Hij wordt begeleid door een hoge politiefunktionaris.
door Pieter van der Ven
ROME „Wat van de daken verkondigd wordt, behandel dat in het verborgene." Het lijkt of
een vertaalfout van het evangelie een grondregel voor roomse kerkpolitiek heeft opgeleverd.
Anders gezegd: hoe meer geheimzinnigheid wordt uitgestald, des te meer kan de idee levend
worden gehouden, dat er achter die facade heel wat schuilgaat.
Ontmoetingsdag voor mensen die
getrouwd zijn en homofiel of les
bisch over vragen op het gebied van
geloven en kerk. zaterdag 23 februari
ln Amersfoort. Inl. en opg. Radiopas-
toraat (ds A. Klamer), tel. 035-15555. Religieuzen
Niemand mocht weten dat er donder
dag in de synode gepraat was over de
mogelijkheid van een uitberelding
van het aantal bisdommen, ook al
was het van meet af aan duidelijk dat
daarover wel gepraat zou worden. In
het perscommuniqué mocht het niet
genoemd worden. Men spreekt ln
Rome graag van de calvinistische
geest van de Hollanders die zich aan
afspraken houden. Italianen kunnen
zich dat niet voorstellen. Terwijl de
Nederlandse deelnemers preuts de af
gesproken vertrouwelijkheid respec
teren. blijkt er altijd wel een babbel-
grage of armlastige monslgnore Iets
kwijt te willen bij iemand die hij nog
een gunst verschuldigd is.
Overigens is over die bisdomverde
ling toch niet meer afgesproken dan
dat men thuis gaat studeren op alle
voor- en nadelen ervan: pastoraal,
personeel en financieel. De Italiaanse
berichten dat er zes nieuwe bisdom
men komen zijn voorbarige specula
ties op dit moment.
Alleen pastorale argumenten mogen
tellen, het zou er niet om gaan om
onder pastorale vermomming een re
actionaire meerderheid ln de Neder
landse bisschoppenconferentie te for-
Revellweekend over het functio
neren van de gemeente, over bijbel-,
gespreks- en gebedskringen en cellen-
bouw. m.m.v. Herman Goudswaard,
Evert van de Poll en Leen Timmer. 29
februari-2 maart. Centrum EeVee,
Stevensbeek. Inl. en opg. tel. 03429-
1318.
Voor jezelf opkomen, voor vrou
wen uit vrouwengroepen. 23-25 febru
ari, Vinea Domini, Witmarsum (tel.
05175-1444).
De synode heeft zich vorige week
verder beziggehouden met de religi
euzen: paters, broeders, zusters. Er is
kennelijk nogal hoog opgegeven van
de goede verstandhouding tussen
hen en de bisschoppen. Ook zag men
een opleving van (de belangstelling
voor) het monnikendom.
De problemen bleven niet onvermeld:
gebrek aan aanwas, de tendens tot
verburgerlijking en de wijze waarop
het celibaat beleefd wordt.
Mgr. H. C. A. Ernst
Wat dit laatste punt betreft, werd
gewezen op zekere „onvoorzichtige
publicaties die verwarring hadden
doen ontstaan". In kringen van religi
euzen wordt namelijk de laatste tijd
nogal bediscussieerd het belang van
vriendschap, relaties, affectiviteit, li
chamelijkheid voor het religieuze
leven.
Uitstekende sfeer
Het was gisteren bisschop Ernst van
Breda die als eerste een beetje bena
derbaar bleek om (met behoud van de
vertrouwelijkheid) iets over de sfeer
weer te geven.
Er is de eerste synodeweek vooral de
tafel rond gepraat. Ieder heeft over de
In verschillende kritische gemeenten
en basisgroepen is over de betekenis
van de doop nagedacht en is ook een
praktijk gegroeid overeenkomstig de
opvattingen, zoals die binnen de ba
sisbeweging leven. De Informatie
brief voor basisgroepen en kritische
gemeenten (adm De Wetsteln Pfis-
terlaan 55. Driebergen) rapporteert
erover. Zo beschrijft Emllie Buers
van Oppen een doopviering ln de
Palmpit-gemeenschap in Bussum:
Aan het begin stak een kind de kaar
sen aan van een zeven-armige kande
laar en telkens werd een gebed over
licht-vuur-geest envovoort uitgespro
ken Aan de hand van de gekozen
tekst. Markus 10: 13-16 verwoordden
de ouders de beweegreden om ook dit
kind Carlijn in ons midden te
dopen (hun eerste kind was ook ln de
Palmplt-Gemeenschap gedoopt). Ze
zeiden dat ze op deze dag ergens bij
stil wilden staan, iets zeggen, zingen,
een gebaar maken en water uitgieten
over Carlijns kleine hoofd. Maar ze
zeiden ook dat men zich serieus moet
afvragen waarom doop Je een kind?
Wat beslis Je daarmee voor haar? Dat.
het zeker niet de bedoeling is dat dit
kind door deze bijeenkomst, door de
woorden en gebaren een soort merk
teken zou krijgen waar het later niet
meer vanaf zou kunnen als het dat
zou willen Juist omdat Carlijn nog zo
klein ls. zo onmondig en afhankelijk
van haar ouders en zoveel andere
mensen, waren de ouders met haar
naar deze dienst gekomen om ergens
bij stil te staan Want zij zagen dit
kind niet als een bezit, maar als een
geschenk aan hen toevertrouwd,
maar niet aan hun zorg alleen. Ieder
mens ls immers een zorg voor de
gemeenschap en ook medeverant
woordelijk voor deze gemeenschap
BIJ een doopsel besef Je dit des te
sterker, omdat deze gebeurtenis bij
uitstek staat in het teken van de
gemeenschap Dat is bij het dopen
een machtig symbool. Het maakt Je
schoon, het verfrist Je. het stroomt, is
Verbeelding
Uit: Informatiebrief.
beweeglijk, zonder water kan nie
mand leven. De peetouders droegen
Carlijn. Ook dit is niet zonder beteke
nis, Het kind moet gedragen worden
ook door mensen die niet haar/zijn
ouders zijn Tijdens het doopgebed
goten de belde ouders het water over
Carlijns hoofd: „God. uw geest rei
nigt en verfrist, lest alle dorst Zo
kunnen wij steeds opnieuw geboren
worden en Iedere keer opmeuw begin
nen" (Huub Oosterhuis). Op deze wij
ze was het mogelijk om binnen onze
gemeenschap het dopen van een kind
als een zinvol gebaar te beleven, zin
vol omdat wij konden zeggen: Hier is
Carlijn. niet als een bezit, maar als
geschenk En hier zijn wij. mensen.
niet als een bezit van wie dan ook,
maar om elkaar een geschenk te zijn.
Sekten
Het aantal mensen, dat na kortere of
langere tijd een zg. „nieuwe religie"
weer verlaat, neemt toe Het pinkster-
blad Woord en Geest somt twaalf
problemen op. waarmee deze ex-sek
teleden te maken krijgen:
1 Depressie als gevolg van het verlie
zen van het strakke sekteregime, of
van spijt over de verloren jaren en het
kwijtraken van het gevoel van eigen
waarde.
2. Eenzaamheid, want er moeten
nieuwe vrienden gevonden worden
een
,ECl
opro
LANG GENOEG on
Aan de overzijde van de Jordaan, Pen11
Moab. begon hij toen deze wet af
kondigen Hij zei: De Heer onze Gloorzit
heeft bij de Horeb tot ons gezegd: imees
zijt nu lang genoeg bij deze berg *n te
gebleven" van -
Deuteronomium 1 vers 4 en 5) de
om t
Het land van Moab wordt hier weg
gesitueerd tegenover Jericho ten |sche
oudere berichten dit op een andei en be
plaats zoeken. Dit kan er op wijze aal-A
dat een latere bewerker hier zijn
kennis van zaken heeft weergegei |ng v<
Opvallend is dat hier ineens spral ivoerc
van de wet. Hier staat het woord
„tora", dat intussen bij veel
et-opt
■essie,
verschillende onderwerpen zijn zegje
kunnen doen, naar mgr. Ernst zei, „ln
uitstekende sfeer".
Er is inderdaad sprake van grote
openhartigheid, maar met behoud
van stijl en fatsoen. Eigenlijk ls men
dat in de curie niet gewend. Openhar
tigheid ls daar niet bekend en als het
plotseling gebeurt zijn de explosies
tot in de wijde omgeving te horen en
raken verhoudingen voorgoed bedor
ven. De curiedeelnemers schijnen
deze Hollandse stijl zelfs met iets van
bewondering gade te slaan.
Tweede week
De tweede week van de synode zal
wat praktischer gewerkt moeten wor
den. Men moet oplossingen zoeken
voor het pastoraal beleid, dat op me
nig punt ln de knoop zit. Ernst zag
deze week met „vertrouwen" tege
moet en dacht niet dat het resultaat
een drastische beleidswijziging voor
hem zou opleveren.
Toch zijn velen daar minder gerust
op. Het is ln de kerkgeschiedenis va
ker vertoond dat eerst uitvoerig ge
luisterd wordt, alle kans om je stand
punt uiteen te zetten tot en met het
moment dat Je denkt serieus geno
men te worden en dat dan het net
dichtklapt.
De vraag is of het vertrouwen van
Ernst of de hoop en het optimisme
waarvan sprake ls, naief zijn. Het ls
de vraag of ook onder paus Wojtyla
de r.k. kerk een Instituut blijft van
bulgen en barsten, waar werkelijk de
grote aantallen of de meerderheid
niet telt.
BIJ het souvernlrwinkeltje niet ver
van de perszaal hangt een plakkaat
met de afbeeldingen van alle pausen.
Er zijn nog twee plaatsen vrij.
kerkmensen een vertrouwde klan i rea
gekregen heeft. Omdat deze rede e ern:
Mozes veel meer omvat dan de we t vrei
(de geboden van God) alleen zien gebi
hier dat gebruik van dit woord eei voor
wijder begrip inhoudt. Tora is hetpn." I
hele onderricht dat Mozes geeft. I nan N
krijgt later zelfs de betekenis van pisch<
„vijf boeken van Mozes". Jezus ns h<
spreekt van „de wet en de profete^kt.
en duidt dan het gehele Oude
Testament aan. Mozes begint dit
onderwijs in de wet met een
herinnering. „De Heer, onze God,
heeft gezegd: Gij zijt nu lang gent
bij deze berg gebleven". Nergens
ik deze woorden eerder kunnen
vinden. „Lang genoeg" lijkt op
antwoord op „Hoe lang nog?", eei
vraag die wij telkens als een reac
van volk en profeten op Gods belt
vinden. Lang genoeg, zegt de Hei
Het doet denken aan een
psalmwoord: „Mijn tijden zijn in
hand" (Ps. 31). Zo is het ook hier.
etappes van de reis worden door
Heer bepaald. De route is van Hei
Ook in ons eigen leven, vandaag.
Leonardo Boft
onder mensen die argwanend tegen
over hen staan.
3. Besluiteloosheid na het verblijf
binnen een sekte waarin alles gepro
grammeerd was
4. Het gevaar om terug te vallen in de
ln de sekte opgedane ervaringen.
5. Beneveling van het brein van vele
oud-sekteleden, dat nog enige tijd na
het verlaten van de sekte voortduurt.
5. ..Onkritische passiviteit" als gevolg
van het voetstoots aannemen van de
woorden van de sekteleiders.
7. Angst voor de sekte, vaak veroor
zaakt door veranderingen die men als
lid van de groep heeft meegemaakt.
8. Het beseffen dat familie en vrien
den letten op tekenen die zouden
kunnen wijzen op een komende te
rugkeer naar de sekte.
9. De kwelling om uit te moeten leg
gen waarom men lid van een sekte is
geweest, en waarom het moeilijk was
om de sekte te verlaten
10 Angst voor nieuwe banden met
kerken en andere groepen
11. Problemen over geld. Velen heb
ben geleerd aan geld te komen door
bedelen en straatverkoopmethoden
waarmee meer geld verdiend kan
worden dan met een normale baan
12. Het gevoel om niet langer deel uit
te maken van een „elite" groep, zoals
men zich wel voelt als men lid ls van
een sekte.
Prof. dr J Plomp ln het Gerefor
meerd Weekblad:
Wat mij en passant nu ook maar eens
van het hart moet. is dat het langza
merhand wel irritant wordt zoveel lof
uitingen op de AR van vroeger te
moeten aanhoren Terwijl toch ieder
met enige herinnering weet dat de
ARP tot yoor kort nog bloot stond
aan ongezouten kritiek, ook van insi
ders. omdat ze zo beginselloos en zo
gespeend van christelijk radicalisme
heette te zijn. Men behoeft het met
die kritiek niet eens te zijn. men mag
zelfs omgekeerd de ARP van vroeger
hogelijk waarderen, ze ls natuurlijk
nooit de voorbeeldige evangelische
volkspartij geweest waarvoor velen
haar thans <in hun verbeelding)
houden
VOORBUGANGEl
Dr. Donald Coggan
De scheidende anglicaanse priij
aartsbisschop dr. Donald Cogi
hoopt dat de paus gebruik zal mPoort
van de mogelijkheden om een miivorn
conservatieve koers in te slaan
heeft gelijk," zei dr. Coggan opi^
afscheidsontmoeting met de
„dat er aanwijzingen zijn voor
conservatief bewind. Maar deze j
heeft een groot hart en een scl
verstand, iemand die hier moge
heden heeft die hij in Polen nie
om de Inhoud en leerstellingen v
andere kerken naar waarde t
ten. Dit moeten we niet
voordat we negatieve conclusies
ken." Dr. Coggan neemt na 5 PTE]
officieel op 25 januari afscheid.
wordt opgevolgd door bisschop
bert Runcie van St. Albans, die o Will
maart in de kathedraal van Cai de I
bury bevestigd zal worden als eéag
man van de anglicaanse kerk.
ltofl
Kardinaal Vincente Scherer, a mis:
bisschop van Porto Alegre (Bra:
heeft voor de Braziliaanse radio)nae
klaard dat de Vaticaanse congre 'One
voor de geloofsleer de Brazilia ïoor
theoloog Leonardo Boff (41) heeft
oordeeld. Scherer. die een felle t< j
stander van Boff is. zei dat hij ni< r
maken had met de veroordeling )m
de franciscaan. Boff beweerde e6wer(j
dat „conservatieve bisschoppe j; V3i
hand in zijn veroordeling hebbe hote,
had". De congregatie voor de gel jasti:
leer heeft nog geen officiële ve n Zjj3
ring voor het geval Boff gegeven,
nardo Boff is hoogleraar in de th ns
gie aan de theologische faculteit ïn de
Petropolis (niet ver van Rio de J n sta
ro) en een vurig voorstander va giste:
bevrijdingstheologie. Hij is dire< een
van de katholieke uitgeverij „V< jc_ wa
in Petropolis en adviseur van de 'st0;
zillaanse bisschoppenconferenticfof
ook van de religieuzenconfere a
van Brazilië en van heel Latijns-i werc-
rika. Hij zit in de hoofdredactie ?rs oj
het internationale theologische t bel
schrift „Concilium", net als de nburi
het Vaticaan veroordeelde theol stanc
Hans KOng (Tübingen) en Jac aang
Pohler (Parijs) en Edward Sc Verd
beeckx (Nijmegen), tegen wie ee traat
derzoeksprocedure loopt. Bof
schrijver van het boek „Jezus C
tus Bevrijder", waarin hij zegt da
christelijk geloof vraagt oih polil
en sociale betrokkenheid. Voor
is Christus de bevrijder van de c
drukten. Hij geeft hoop op bevi
aan de mensen die gemarteld w<|
en gemuilkorfd zijn. Boff meen'
het Rijk Gods niet alleen gedij
wordt door de (katholieke)
maar dat het zich manifesteer
alle niveaus van de politieke. sq|
en religieuze realiteit.
WASHINGTON (AP) - De Alge!
Rekenkamer van het Amenkai
Congres is er niet van overtuigJ
er geen plutonium is gestolen la
fabriek die deze grondstof voor 1
wapens maakt. De Savannah
opwerkingsfabriek ls op papierkf
sen 1955 en 1978 ln totaal 145,5
plutonium kwijtgeraakt, in pril
genoeg voor achttien atoombom 1
Verschillen in de voorraadad 1
stratie komen geregeld voor
blijkt ook wel eens plutonlurr
veel" te hebben) en wijzen eerdi
de onnauwkeurigheid van gebru
meetmethoden dan op feitelijk slQ
kelen met de splijtstof.
Maar onderzoekers van de rek«
mer nemen geen genoegen
verklaring van het minsterie
energie dat men „aanneemt" <P
geen plutonium is gestolen Zij s
ven dat het ministerie volgeni
geen basis heeft voor deze verof
stelling, en niet de verzekering!
geven dat het tekort niet gehej
gedeeltelijk door diefstal is
zaakt.