Noordmans' inleiding voor kampleiders
Schatten uit
bijbelse bodem?
Lange broeken voor het vrouwelijk geslacht
Personalia
Trouw
STEUN DE AKTIE
R.B.S. HONKVAST
THACIR
Help ons! Doe Mee! Geef Nu!
VOORBIJGANGER
Theologen stot
neus in Tilbur
ZATERDAG 19 JANUARI 1980
TROUW/KWARTET
door A. J. Klei
In het koffiewinkeltje stond ik met in elke
hand een kop (ik zou ook m'n vrouw
bedienen) tegen een tafeltje gedrukt om een
paar tegenliggers te laten passeren In deze
positie kon ik opvangen, wat er aan dat
tafeltje besproken werd. Een grijze dame
vertelde een paar jonge mensen van vroeger
en ze zei: weet je. ik heb nog meegemaakt
dat er druk werd gedebatteerd over de
vraag, of je als meisje wel een lange broek
mocht dragen' De anderen zetten een
gezicht alsof ze iemand uit het stenen
tijdperk voor zich hadden, maar ik dacht:
die lui lezen vaat de Waarheidsvriend met.
Ik doet dat wèl en bovendien kreeg ik uit dit
officiële blad van de gereformeerde bond in
de hervormde kerk een knipsel toegestuurd,
behelzend het derde artikel van de
Apeldoornae predikant W. Chr. Hovius.
gewijd aan de kwestie van „lange broeken
voor het vrouwelijk geslacht". De afzender
had In de kantlijn verscheidene
uitroeptekens aangebracht en daaruit leid
ik ai dat ook hij niet wist. of het althans
curieus vond. dat dit ethisch probleem zo
gaaf de Jaren tachtig ingedragen wordt
Inmiddels heb ik ook de vierde aflevering
der „pastorale overwegingen" (zo noemt hij
ze zelf) van dominee Hovius onder ogen
gehad. Wie me nu vraagt of 't mékg van hem,
moet ik antwoorden: ik weet het niet. De
Apeldoornse pastor houdt zich zorgvuldig
op de vlakte, de enige concrete uitspraak
die hij doet. is: „Zelf heb ik nimmer de
vrijmoedigheid gehad een meisje met een
lange broek aan botweg heen te zenden
En hiermee moet het vrouwelijk geslacht in
de gereformeerde bond het doen.
Toch gaat dominee Hovius soms zeer ver.
Tegenstanders van lange broeken voor het
vrouwelijk geslacht (ik houd de
terminologie van De Waarheidsvriend maar
aan) beroepen zich op de
kledingvoorschriften in Deuteronium 22.
Best. zegt dominee Hovius. maar dan moet
je je ook houden aan wat in 't elfde vers van
dat hoofdstuk staat: gij zult geen kleed van
gemengde stof aantrekken, wol en linnen
tegelijk. En dan niet zeuren van: je kunt
tegenwoordig niet anders krijgen dan
kleren van zoveel procent wol en zoveel
procent synthetisch spul, maar zelf gaan
spinnnen, weven en naaien! Zo scherst
dominee Hovius.
Hij laat ook iemand de opmerking maken-
„Vroeger droeg men dus zonder
onderscheid mantels, nu mogen de lange
broeken voor beide geslachten. En
onderscheid is er. een herenbroek ziet er
duidelijk anders uit dan een
damenspantalon." Op dit punt aangeland,
laat dominee Hovius zijn scherts varen: „En
heel misschien denkt er een meisje, dat dit
leest, triomfantelijk: „Zie je wel, ik mag in
een lange broek, de dominee zegt het zelf."
Maar dat heeft niemand mij tot nog toe
horen zeggen of zien schrijven." Zo is 't
maar net. Het omgekeerde is echter
evenmin het geval en dat de heer Hovius
niet tot een klare uitspraak komt, vindt
hierin zijn oorzaak, dat hij onvoldoende
kijk heeft op het broekenwezen.
Dominee Hovius betoogt dat „het
wegwerken van het onderscheid van man
en vrouw, wat betreft de kleding" duidelijk
indruist tegen wat de bijbel ons gebiedt. En
hij citeert met instemming zijn leermeester
professor Hulst: „De mens moet de in de
geschapenheid gelegen verschillen
eerbiedigen, en de ordening van de
verschillen tussen de geslachten niet op
uiterlijke wijze verstoren."
Me dunkt dat je op grond van deze
overtuiging tot een afgeronde visie kunt
komeh. Dominee Hovius vindt echter
slechts vrijmoedigheid, een in lange broek
gestoken meisje niet de deur te wijzen. Hij
aarzelt omdat hij zich geen onbelemmerde
blik op het in lange broek gehuld vrouwelijk
geslacht gunt. Anders zou hij weten dat een
zogenaamde damespantalon en een
broekpak veel te tuttig zijn om de ordening
van de verschillen tussen de geslachten op
uiterlijke wijze te verstoren. En voorts zou
het hem niet ontgaan dat uitgerekend
vrouwen met een voor het mannelijk
geslacht vervaardigde broek aan, het door
Deuteronium beoogde verschil niet
wegwerken, maar juist versterken. Let
maar op:
Begrijp me goed. ik wek dominee Hovius
niet op dat hij leden van het vrouwelijk
geslacht in een lange broek aanziet om te
begeren, maar wel om zijn pastorale
overwegingen tot een duidelijk einde te
brengen en de vrijmoedigheid te vinden, de
spijkerbroek tot een schriftuurlijk
kledingstuk voor beide geslachten te
verklaren.
door dr H. W. da Knijfl
In 1978 kwam het eerste deel uit van de Verzamelde Werken van dr O. Noordmans (1871-1956),
die wel de diepzinnigste Nederlandse theoloog van deze eeuw is genoemd. Men mag hopen, dat
deze uitgave, welke negen delen zal omvatten, tot een nieuwe bestudering van Noordmans'
theologie zal leiden. Want daarin liggen nog hele terreinen braak en de ontginning daarvan zal
juist voor de problemen, waar wij allen mee worstelen, heel veel kunnen betekenen.
Een eerste resultaat van nieuwe stu
die is dezer dagen verschenen; het is
van de hand van drs O. W Neven,
docent in de dogmatiek te Kampen,
en is getiteld: In de speelruimte van
de Geest, Introduktie in de geloofs
leer van dr. O. Noordmans, (Uitg.
Kok. Kampen. 152 pag.. 24,50). Deze
studie bevestigt de indruk, dat wij In
Noordmans met een groot en diep
christelijk denker te maken hebben.
Waarschijnlijk heeft in ons land nie
mand zo intensief en methodisch ge
zocht naar een prediking en een pas
toraal woord voor deze eeuw als hij.
Les- en studiehulp
Een enkel woord over de opzet van
Nevens boek. Het is voornamelijk een
studie over •Herschepping', Noord
mans enige strikt-systematische
werk uit 1934. Neven laat zien. dat
deze voor kampleiders
een onuitputtelijk rijk boek is en dat
er met grote aandacht en vasthou
dendheid gezocht wordt naar een
nieuwe methode van theologiseren.
Juist dat methodische doorvragen
maakt het boek zo belangrijk. Het is
daarom heel lastig de consequenties
van Noordmans%erkwijze goed te
overzien. Neven doet daartoe een zeer
be harte nswaardige poging. Hij geeft
een analyse van het boek en biedt
daarmee een lees- en studiehulp, die
er mag wezen. Voor velen zal 'Her
schepping'. ook als zij het al menen te
kennen, opnieuw opengaan en op
nieuw fascineren. En het zal hen voor
de vraag stellen, als wij in deze lijn
verder denken, wat zal er dan alle
maal voor de dag komen?
Neven begint met een uiteenzetting
over Noordmans' gedachten over de
preek, als vorm van gesprek tussen
God en mens. Hij voegt ook enige
preken van Noordmans ter verduide
lijking toe interessante lectuur!
Dan probeert hij Noordmans' visie op
het bijbelse begrip van de UJd duide
lijk te maken. En van daaruit kan hij
dan zijn leeshulp bieden en de grond
structuur van Noordmans' boek ana
lyseren. Hij doet dat bondig, in korte
stukken en puntige formuleringen.
Ervaring
Ervaringstheologie in de gangbare
zin van het woord is Noordmans' the
ologie niet. Toch kan men de vraag
stellen: geeft Noordmans niet juist
antwoord op de vraag, welke vandaag
zovelen beweegt, de vraag naar de
Godservaring? En dat ln een wereld,
die alle fundament voor zulk een er
varing schijnt te hebben wegge-
graven.
Neven legt grote nadruk op het eigen
tijdse. twintigste-eeuwse karakter
van Noordmans' denken. Onze Euro
pese cultuur wat is er nog van
over? Het beste dat we hebben opge
bouwd het lijkt in onze handen
geworden tot een versleten lap en
zelfs een dodelijk wapen. Een vaal
licht valt op alle dingen. De Europese
mens raakt in de knel. De moderne
geschiedenis toont ons, dat wij met
ons hele bestaan onder de voet zijn
gelopen. Hoe zullen wij vanuit dit
verval, dit verpletterd-zijn. nog over
God spreken? Wij hebben een theolo
gie nodig, waar heel ons bestaan
zoals het is! weer ter sprake kan
komen en waarin wij heel dat bestaan
van loopgravenoorlog, atoombe
wapening. honger en wereldnood
kunnen zien in zijn betrokkenheid op
God. De hele materie (juist dat mate
riële, dat zozeer ons lijden uitmaakt)
moet getrokken worden in het licht
van Gods geschiedenis met ons, in
het licht van de Heilige Schrift.
Kan dat?
Een nieuwe theorie? Een nieuwe vari
atie op het oude thema, waarin wij
met een „en toch" op de lippen, de
oplossing „elders" zoeken, boven dit
bestaan uit? Dat zou een antwoord
ondanks de nood, niet op de nood der
wereld zijn. Neven: „In zekere zin
verbrandt de theoloog alle schepen
achter zich, wanneer hij zich werke
lijk in het beweeglijke en soms storm
achtige veld van de geschiedenis
waagt." Dat wil dus zeggen: theolo
gie. ga helemaal in het bestaan in!
Duik onder in de ervaring van de
moderne mens! Trek het kleed aan
van zijn geschiedenis en laat niets er
buiten! Kan dat? Is dat bestaan, die
geschiedenis dan niet één grote duis
ternis. waarvoor wij juist wegvluch
ten? Wij zoeken het toch eerder aan
de tegenovergestelde zijde, waar God
is, in het licht? Verkeerd gezien ech
ter: want juist in de duisternis, in het
diepste van het bestaan is God; daar
is Hij, in Christus, op de meest eigen
lijke wijze aanwezig. God is meege
gaan tot in het diepste van onze val.
In de schepping staat het kruis van
Christus. Heel ons vervallen bestaan,
met al zijn nood, ellende en vragen,
moet op dit kruis worden betrokken.
Daarom horen alle menselijke erva
ringen. met name de bitterste, erbij.
Ontmoeting
Aanval van de Assyriërs in de stad Ekron in het land der Filistij
nen, afgebeeld op een riliëf uit het paleis van Sargon. Zesde eeuw
voor Chr.
door dr K. A. D. Smelik
waarin op9enoman: Oa Rotter-
dammer, met Dordts Dagblad,
Nieuwe Haagae Courant met
Nieuwe Leidee Courant
w'Kt
•V
Hoofdredacteur Jenze Tammmga
Directeur mg O Poslma
MOOfOKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
W<bauts»aai 31 Amsterdam
te» 020-913456
13006
Postgto 66 00 00
Ned Credietbank
23 00 12 574
Gemeentegiro Amsferdem
Xt)000
REGIO ROTT6ROAM/OORORECHT
3000 AX Rotterdam
i* 010-115568 (Abonnementen
en Dezorgmgi
tet 010-115568 (redact»)
iel 115700 (uHslurlend voor
l)
REGIO OEN MAAG'IEIOEN
Postbus 101
2501 CC Oen Haag
te< 070-4^9445
(abonnementen en bezorgmg)
Parkstraat 22 Oen Haag
REGIO NOORO'OOST-NEOERLANO
(abonnementen en bezorgt
8000 AA Zwte
te- 05200-17030
Melkmarkt 56 Zeotte
Abonnementsprijzen
Teteiorvscne
Opgave lam*eber<Wen 9-19 30 van
maandag I'm v««3eg Op zondag van 18-
70 uur teM 020 9t3456
Opgave m<n>-advertent>es tel
020-936866 o! scftr.flet^ aan Mmi-Ad»
atdekng postbus 403
1000 AK AMSTEROAM
Ad»esm)Zig«n<}en uitstortend scbnfteWh
De titel „Schatten uit bijbelse bodem" deed mij het ergste
vrezen. Helaas bleek deze vrees gegrond, ondanks het feit. dat
de tekst bij dit fotoboek van de hand van de Israëlische
archeoloog en hoogleraar Avraham Negev is. De bijbelse
bodem heelt immers veel voortgebracht, dat noch mot noch
roest ontoonbaar maakt, maar aardse schatten zijn er niet
veel te vinden. De Israëlitische cultuur was vergeleken bij de
grote beschavingen van het Nljldal en het Tweestromenland,
waar het de beeldende kunst aangaat, altijd enigszins provin
ciaals. Dat Is ln de Grieks-Romeinse tijd ook zo gebleven.
De waarde van het archeologische
onderzoek in dit gebied ligt dus niet
zozeer ln het kunsthistorische vlak
als wel op het terrein van de geschie
denis en van de uitleg van het Oude
Testament Daar kan de archeologie
inderdaad schatten, maar dan schat
ten aan informatie vinden. Dat houdt
voor een auteur wel ln. dat hij aan
zijn lezers de betekenis van de arche
ologie ln deze duidelijk maakt.
Dergelijke Informatie zal men ln dit
boek nauwelijks vinden. Het iBlet-
I dende gedeelde stelt zonder meer te
leur. Het is moeilijk leesbaar en het
geeft nogal oppervlakkige wetens
waardigheden. Bovendien worden ar
cheologische en historische gegevens
door elkaar gebruikt, zonder dat het
vraagstuk hoe beide te combineren
zijn, wordt aangeroerd.
Dit boek moet het dan ook duidelijk
van de illustraties hebben. Deze wor
den aangekondigd als „grotendeels
tot nu toe onbekende afbeeldingen"
en inderdaad vindt men in dit boek
foto's, die men niet in de meeste
overzichtswerken zal aantreffen. Als
zodanig is het boek een aanvulling en
alleen als zodanig ls het de moeite
van het aanschaffen waard.
Dr K. A. D. Smelik, theoloog te Haar
lem, bespreekt: Avraham Negev:
Schatten uit bijbelse bodem. Uitg.
Zomer Keuning, Ede; 181 bla
130 foto's, 27.50. De hierbij afge
drukte illustraties zijn uit het boek
overgenomen.
HARRY WOMNK
door drenthe. Overijssel en gelderlsnd
wandclboek met veel achtergrondinformatie
r u mee op een zwerftocht over de heide van
met u de rietmoerassen van Noordwest-
keri u de Twentse bergen kennen
Verder geeft hi| nauwkeurig aan hoe men de
menige gemarkeerde route kan vinden.
gob. ƒ26,90
84176. 2506 AO
Oekumenische Reisstichting
Israël
Egypte
Turkije
Griekenland
Rome
- Naar deze bestemmingen
organiseren wij optimaal
verzorgde rondreizen
alsmede individuele vrije
verblijfsreizen.
Vraag vrijblijvend inl. Europalaan 14.
Harderwijk tel. 3410-21989.
Dr O. Noordmans
Neven: „De theoloog moet er alles
aan doen, dat het binnen het veld van
onze ervaring tot een ontmoeting
komt tussen God en mens en tegelij
kertijd in enen door tussen de
mensen in hun onderlinge verhoudin
gen." Het kruis is voor Noordmans
een „kosmisch beginsel" (en niet een
episode), van waaruit het licht van de
Schepper over alle dingen valt. Alle
dingen des levens moeten wij zo, in
dit licht, beschouwen.
Welk een radicalisering is dit van de
zo vaak naïef uitgesproken gedachte,
dat wij uiteindelijk God in de schep
ping (in onze geest, in onze ervaring
enz.) zullen aantreffen. Inderdaad,
het is ook zo; maar anders dan wij
geneigd zijn te denken: wij treffen
Hem aan op het punt van onze totale
berooidheid, ons totale verval. En
van daaruit beheerst Hij onze hele
werkelijkheid, nieta staat daarbuiten.
God en mens, Gods woord en mense
lijke ervaring. Heilige Geest en wer
kelijkheid hier, in het kruis zijn zij
bijeen: daarom horen zij bijeen. En
vanuit deze samenhang van Gods
Geest in de werkelijkheid kunnen
wij van het licht spreken, dat over
deze werkelijkheid valt; en wij moe
ten ook spreken over alle dingen tus
sen hemel en aarde in dit licht.
Einstein
Boeiend schrijft Neven over Noord
mans tijdsbegrip. Noordmans was
reeds vroeg op de hoogte van nieuwe
natuurwetenschappelijke inzichten
als de relativiteitstheorie van Ein
stein. Neven laat zien, dat dit voor de
theologie van Noordmans het een en
ander betekende. Hij voelde als een
der eersten aan, dat de nieuwe be
grippen in de natuurkunde een grote
uitwerking zouden hebben op heel
ons denken. Maar het bracht hem
niet in verlegenheid, veeleer herken
de hij er de mogelijkheid in, om met
behulp ervan het gebeuren van Gods
woord in mensengeschiedenis beter,
treffender uit te drukken. Neven be
handelt het begrip „gravitatie", dat
herhaaldelijk bij Noordmans voor
komt om uit te drukken, dat alles in
de geschiedenis naar het kruis toege
trokken wordt. Zoals in de buurt van
een zwaar hemellichaam alle lijnen
kromgebogen worden, zo geschiedt
dat ook in theologisch opzicht: men
kan in de buurt van het kruis niet
meer recht toe recht aan, strikt posi-
tief-logisch en systematisch-afgerond
redeneren: alle theologisch spreken
blijft fragmentarisch.
Deze trek-kracht van het kruis die
men ook de trek-kracht van het Ko
ninkrijk Gods kan noemen is het
geheim van alle tijd; zij is er ook nu
als de beslissende kracht van ons
twintigste-eeuwse bestaan. Wij krij
gen deel aan deze tijd in onze aardse
tijd, want deze het is diepste geheim
van de aardse tijd. Zo leven wij in de
tijd als in de ruimte van de Geest. De
Geest is de tijdswerkelijkheid, waar
door wij met Christus samen zijn.
Eerste eis
Nëven spitst bij herhaling zijn betoog
toe op de opdracht van de theoloog.
De theoloog mag getuigen van deze
„welaangename tijd" in onze raad
selachtige en bittere werkelijkheid.
ADVERTENTt
Pensioenfonds
De hoofddirecteur van het Algemeen
Burgerlijk Pensioenfonds, dr mr H.
Wiarda. gaat op 1 februari 1980 met
pensioen. Op die datum beëindigt hij
ook zijn werkzaamheden als voorzit
ter van zowel de buitengewone pensi
oenraad als van de raad van beheer
van de 8tichtlng Administratieve In
donesische pensioenen. Wiarda be
kleedt zijn functie sinds augustus
1967. Hij kwam ln 1950 bij het Pensi
oenfonds in dienst.
Monumentenzorg
E. R. van Brederode is benoemd tot
directeur van de Stichting Nationale
Contactcommissie Monumentenbe
scherming. die per 1 januari een zelf
standig bureau heeft gevestigd in
Amsterdam. De voorgaande zeven ja
ren voerde de ANWB het secretariaat
van de commissie. Van Brederode
was chef landschap en monumenten
bij de ANWB De commissie is een
overkoepelende organisatie voor de
particuliere monumentenbescher
ming in ons land.
R.B.S.
HONKVAST-ONDERDAK
I De Reformatorische Bijbel School, de R.B.S.
Ute Zeist moet verhulzen. Per 1 september ven
dit Jasr willen we graag een „eigen" pand
V y betrekken.
Als niet gesubsidieerde instelling zijn we geheel afhankelijk van uw
giften. Dankbaar zijn we voor de 100.000,- die we al hebben mogen
ontvangen. Streefbedrag is 500.000.-.
Helpt U ons het resterende deel aan te vullen,"
We doen daarmee een beroep op U. Want ons werk, jonge mensen
opleiding voor een taak in de gemeente, het jeugdwerk, de zending,
de evangelisatie en het onderwijs moet doorgaan.
Postgiro 3091180. Bankrek. N.M.B. rtfc.nr. 89.09.10.983 t.v.n. Ref.
Bijbelschool Zeist. Aktle R.B.S. Honkvast. Ref. Bijbelschool.
Slotlaen 241.3701 GG Zeist. Tel. 03404-24168.
De volgende personen bevelen de R.B.S. en de Aktie R.B.S. Honkvast bij u aan
Ds. P Boomsma Gerei.-Y F C. Mevr L. G. H Brommer-Lindeboom, Gerei Vrijgem
Mevr M van de Brink-Aalders Ned Geref.; A Th Bakhuizen Ned GereiDs. J Bouw
Ned Herv -E.A.. Ds. N. Cornelisse l'Abri Ned. GerefMr P Coumou GereiProf B.
Goudzwaard Ned Gereflr J van der Graaf Ned HervDs L Kievit Ned Herv Ds. K B
Holwerda Ned GereiI A. Kole Geref Gem Ds. W van Laar Ned Herv -G Z B Dr H
Looyeoga Geref Vrijgem L Luyendijk Chr GerefDs. H W Noordman Geref Vrijgem
Drs A Noordegraaf Ned Herv Dr 8 van Oeveren Gerei G van Oord Ned Gerei Drs
A Overwater Chr GerefDs H van Ommen Ned GerefG F Pets Geref Vnigem Ds J.
A van de Peppel Geref Drs W G Rietkerk Ned GerefProl Dr lr H van R.essen
Geref Drs F de Rooy Ned GerefG Sipkema Chr GerefProf Dr Ir E Schuurman
Ned Gerei Prof Or W van t Spijker Chr GerefDs C Snoei Ned Herv -I ZB. Ds. H
van Tongeren Ned Geref Ds. J J Tigchelaar Ned Herv Prof C Veenhof Ned Geref
Prof W H Vetema Chr GerefOs A van der Veer Chr Geref Dr B O de Vries Geref
Vrijgem Ds D N Verschoor GerefJoh Vut|k Chr GerefMej. A. Vreugdenhil Geref
Gem Dr B. Wentsel GerefP C van Wijk Ned GerefDs J Westerink Chr.: Ds T
Harder Chr GerefK. Groeneveid Chr Geref Drs. W van Heermgen Ned Herv G
Tromp Geref. Gem.
Toen Mozes in opdracht van de He<
de Israëlieten zo toesprak, was het
veertigste jaar. de eerste dag vandt
elfde maand. Mozes had Sichon. de jn 0
koning van de Amorieten die in
Chesbon woonde, en Og, de koning lEN
vanBasandieinAstaroten Edreï eid 1
woonde, verslagen. (Deuterinomiin asrb
I, vers 3 en 4).
De schrijver van dit verhaal is niet
alleen geïnteresseerd in de Bëinc
plaatsbepaling van Mozes' laatste
woorden tot Israël. Ook de tijd moe var
erbij, en wel heel nauwkeurig. Heti verb
't veertigste jaar, gerekend vanal d en <Z
exodus uit Egypte. Waarschijnlijk o eel
Mozes na acht en dertig jaar in het m
Oost-Jordaanland aangekomen, erkge
Daar heeft hij een aantal koningen a^31
moeten overwinnen, voordat hij hk itdit
kan staan. Dat heeft dan ongeveer irdwij
twee jaar geduurd. De koningen den
worden hier genoemd. Hun namen eund(
komen ettelijke keren in het Oude itallf
Testament terug, met name die vaa i vroi
Og tot in de psalmen toe. Maar niet
alleen de veertig jaren worden «pen
vermeld. De datering daalt af tot
dagen. De eerste dag van de elfde Mrs 2
maand. Volgens hoofdstuk 32 stier! fle he
Mozes op diezelfde dag. Dertig dage 1
duurde de rouw, toen trok het volk loeten
over de Jordaan en waren de veertig Kede
jaren vol. Wat willen zulke roonle
mededelingen zeggen? In de eerste
plaats: het gaat hier niet over
fantasie. Of de datering precies R
is minder belangrijk. De schrijver
zeggen, dat het toen en toen gebi
is. Het verhaal gaat over daden ei
feiten. Over de grote daden van d
Heer. En die hebben hier een plas|
en een datum gehad. In de tweedi
plaats hangt deze datering samer
met Israëls paasfeest. Er is spral
van een liturgische betekenis van
deze woorden. Wat in de kerk ter
sprake komt is niet de uitdr
van een vroom gemoed. Het gaatóif
zaken tussen God en de mensen.
CHI
nes.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Boven-Hardinxveldjlgan
B. van den Akker te Rijssen; te N iaat
megen (toez.) T. J. van Kruyningen ,fnil1
Rijswijk (Z-H).
GEREF. KERKEN
Beroepbaarstelling: D. J. van I
ve, De Koepen 1 te Sleen.
Hoe zou hij zich voor die werkelijk
heid kunnen afsluiten? Sensitiviteit,
gevoeligheid voor de werkelijkheid
zal een allereerste eis voor hem zijn.
Met God en zo met alle dingen te
rekenen dat is zijn levensopdracht.
Spanning en ontspanning, blijdschap
en ernst, concentratie en spel zij
mogen samengaan in een leven, dat
geworteld is in deze eeuwigheid-
Gods-in-de-tijd.
Men kan, met het boek van Neven,
wel stellen, dat, indien de veelgehoor
de roep om een pneumatologie (leer
van de Heilige Geest) en een daarop
gebouwde theologie, ergens een ant
woord (althans een begin daarvan)
ontvangen heeft, dat dat het geval is
in de theologie van Noordmans. Het
stemt tot dankbaarheid, dat juist aan
de hogeschool van de gereformeerde
kerken te Kampen een „werkplaats"
rondom de theologie van de hervorm
de Noordmans is ontstaan. Want
Noordmans is zo rijk, dat wij vanuit
de verschillende kerkelijke tradities
hem zullen moeten benaderen, om
zijn erfenis op de juiste wijze te kun
nen verwerken.
Dr H. W. de Kqijff, hervormd theo
loog, is verbonden aan de rijksuni
versiteit te Utrecht.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Almelo H. Hofr
Rotterdam-Zuid.
Van onze onderwijsredactie
TILBURG De hogeschoolr
de Katholieke Hogeschool te 1
heeft zich zij het niet op eendi
wijze uitgesproken tegen I
ging van de theologische facu
binnen de hogeschool. Deze afwT
is vooral een gevolg van de bija
ren rechtspositie van theoloi
docenten. De hogeschoolraad i
het onaanvaardbaar dat deze 6
ten ontslagen kunnen worden
neer zij trouwen of niet zuiver u
bevonden in de leer, terwijl dan]
hogeschool voor de gevolgen vanj
ontslag zou moeten opdraaien. j
De theologische faculteit in Tilbi
in 1968 opgericht als een zelfsts
hogeschool. Vanaf het begin 2
echter nauwe banden geweest n
gewone hogeschool. De besture
beide instellingen zijn zelfs idei
Het lag dan ook voor de hand o
theologische faculteit op te neno
het verband van de hogeschoi
nu wordt gevormd door de social
economische en de juridische f
teit.
In mei vorig jaar had de hogei
raad het voorstel tot samenvi
afgewezen. Nu leek de stemn
ter in het voordeel van integrati
te vallen. Maar doordat een I
amendement werd verworpen,
derde een potentiële voorstem
van gedachten. En zo werd het v
stel met dertien tegen twaalf sl
men afgewezen. Helemaal duidi
was de raad echter niet, want l
wilde het stichtingsbestuur de
menvoeging ook niet ontraden.
|1°F
d
[Egjfl boekennieuw
Prir
haai
lar
iul
Dezer dagen verschenen:
Ëen bundel theologische opstellen tc
IKt
la and
02 301
fctobt
g)J
P E Hogoschoofdcr GereformM^*"
de Kerken te Kampen. Auteurs Dr H.
Grosheide. Drs W van der Meer. Prol 'in di
Noon. Dr. G. J. den Heyer. Drs. G. J. Neva 0 ftn
Pror dr. G. P. Hartveii. Prol dr A J Jeisia
Prol dr. A G Honing. Dr O Jager. Drs. JU 'egen,
9 000
Serie Kamper Cahiers:
Prof. dr. Auke Jelsma
Dromen onder de druk van de tl|d
32 biz. I 10.90
Over Birgrtta van Zweden; een
Prof. dr Pavel Fltlpl
12 blz. 9.90
uber das denken Josef Lukl Hromédkas.
aüteur, hoogleraar oecumervca aan de
menlusfacuHeit te Praag geeti een boen
inleiding In het denkon van wi|len Josel
Hromidka. de bekende voorzitter
28 btz 12.90
Deze afscheidsrede van Prof Wytzes -s «i
interessante studie over een penode
ook m het Westen de kioostergedecNe «I ijheid
Verkri|gbaar In de boekhandel
m
ent v
Ne
oor t
!t.d
Jtzon
fri Of
ad
mtf» Doptr
tfkhei
o» 'onini
o lat de
van S
Ijn, i
>e me